kterým se mění a doplňuje zákon
č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách,
ve znění zákona č. 44/1994 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách,
ve znění zákona č. 44/1994 Sb., se
mění a doplňuje takto:
1. § 1 včetně nadpisu zní:
(1) Tento zákon upravuje poskytování náhrad
výdajů při pracovních cestách,
při jiných změnách místa výkonu
práce, při přijetí do zaměstnání
a při přidělení k výkonu práce
v zahraničí (dále jen "náhrady")
a) zaměstnancům v pracovním poměru,
b) členům družstev, u nichž je pracovní
vztah podmínkou členství,
c) zaměstnancům činným na základě
dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr,
je-li to dohodnuto,
d) fyzickým osobám, o nichž to stanoví
tento zákon (§ 16),
(dále jen "zaměstnanec").
(2) Náhrady podle tohoto zákona se neposkytují
zaměstnancům při výkonu práce
na předsunutém pohraničním odbavovacím
stanovišti na území sousedního státu
určeném podle mezinárodní smlouvy,
které je jejich pravidelným pracovištěm
(§ 2 odst. 3)."
2. V § 2 odst. 1 se na konci připojuje věta,
která včetně poznámky pod čarou
č. 1) zní:
"Doba od nalodění členů posádky námořních lodí do jejich vylodění1) se nepovažuje za pracovní cestu.
___________________
1) Zákon č. 61/1952 Sb., o námořní
plavbě, ve znění zákona č.
42/1980 Sb.".
3. V § 2 odst. 2 se slova "České a Slovenské
Federativní Republiky" nahrazují slovy "České
republiky".
4. V § 2 odst. 3 se slovo "bydliště"
nahrazuje slovem "pobytu" a na konci se připojuje
věta, která zní:
"Pokud má zaměstnanec na základě
dohody o provedení práce provést pracovní
úkol v místě mimo obec pobytu, může
s ním zaměstnavatel v této dohodě
sjednat, že mu poskytne i při cestě z obce
pobytu do místa výkonu práce a zpět
náhrady jako při pracovní cestě.".
5. V § 2 odst. 4 se slova "České a Slovenské
Federativní Republiky" nahrazují slovy "České
republiky".
6. V § 4 písm. c) se za slovo "stravné"
doplňují slova "za podmínek dále
stanovených,".
7. § 5 odst. 1 zní:
"(1) Za každý kalendářní
den pracovní cesty přísluší zaměstnanci
stravné, které činí
a) 50 Kč až 60 Kč, trvá-li pracovní
cesta 5 až 12 hodin,
b) 77 Kč až 92 Kč, trvá-li pracovní
cesta déle než 12 hodin, nejvýše však
18 hodin,
c) 120 Kč až 144 Kč, trvá-li pracovní
cesta déle než 18 hodin.".
8. V § 5 se za odstavec 1 vkládá nový
odstavec 2, který zní:
"(2) Výši stravného určuje zaměstnavatel
zaměstnanci před vysláním na pracovní
cestu v rámci rozpětí stanoveného
v odstavci 1. Tuto výši může zaměstnavatel
též sjednat v kolektivní smlouvě nebo
stanovit ve vnitřním předpisu, případně
sjednat v pracovní smlouvě. Zaměstnanci přísluší
stravné nejméně ve výši dolní
hranice stanovené sazby stravného podle délky
trvání pracovní cesty.".
Dosavadní odstavce 2 až 4 se označují
jako odstavce 3 až 5.
9. V § 5 odst. 3 se slova "23 Kčs" nahrazují
slovy "50 Kč".
10. V § 5 odst. 5 se na konci věty nahrazuje tečka
čárkou a připojují se slova "a
to nejméně o 20% a nejvýše o 40% z určené
výše stravného za každé bezplatně
poskytnuté jídlo, které má charakter
snídaně, oběda nebo večeře.".
11. V § 5 se doplňuje odstavec 6, který zní:
"(6) Míru krácení stravného podle
odstavce 5 oznámí zaměstnavatel zaměstnanci
před vysláním na pracovní cestu. Míru
krácení stravného může zaměstnavatel
též sjednat v kolektivní smlouvě nebo
stanovit ve vnitřním předpisu, případně
sjednat v pracovní smlouvě.".
12. § 6 odst. 1 a 2 včetně poznámek
pod čarou č. 3), 3a), 3b) a 3c) znějí:
"(1) Zaměstnavatel může při přijetí
zaměstnance do zaměstnání 3)
a při přeložení na jeho žádost
3a) poskytovat zaměstnanci náhrady jako
při pracovní cestě nejvýše v
rozsahu a do výše stanovené v § 4 a 5,
nejdéle však po dobu tří let.
(2) Zaměstnavatel může při dočasném
přidělení zaměstnance k výkonu
práce k jiné právnické nebo fyzické
osobě 3b) a při přeložení
z důvodu nezbytné provozní potřeby
3c) poskytovat zaměstnanci náhrady jako
při pracovní cestě nejvýše v
rozsahu a do výše stanovené v § 4 a 5.
___________________
3) Např. § 33 odst. 1 zákoníku práce.
3a) § 40 zákoníku práce.
3b) § 38 odst. 4 zákoníku práce.
3c) § 38 odst. 3 zákoníku práce.".
13. § 7 odst. 2 zní:
"(2) Sazba základní náhrady za 1 km
jízdy činí
a) u jednostopých vozidel a tříkolek 0,80
Kč,
b) u osobních silničních motorových
vozidel 3, 10 Kč;
při použití přívěsu k
silničnímu motorovému vozidlu se sazba základní
náhrady za 1 km jízdy zvýší až
o 15%.".
14. § 7 odst. 4 zní:
"(4) Náhrada za spotřebované pohonné
hmoty přísluší zaměstnanci ve
výši vypočtené z ceny pohonné
hmoty a spotřeby pohonné hmoty vozidla.".
15. V § 7 se vkládají za odstavec 4 nové
odstavce 5 a 6, které znějí:
"(5) Při výpočtu výše náhrady
za spotřebované pohonné hmoty se vychází
z ceny pohonné hmoty prokázané zaměstnancem.
Neprokáže-li zaměstnanec cenu pohonné
hmoty, vypočte se výše náhrady z průměrné
ceny pohonné hmoty stanovené vyhláškou
Ministerstva práce a sociálních věcí.
Tato vyhláška stanoví průměrnou
cenu pohonné hmoty, která odpovídá
údajům Českého statistického
úřadu.
(6) Spotřeba pohonné hmoty silničního
motorového vozidla se vypočte aritmetickým
průměrem z údajů uvedených
v technickém průkazu. Pokud technický průkaz
vozidla tyto údaje neobsahuje, přísluší
zaměstnanci náhrada výdajů za pohonné
hmoty, jen pokud spotřebu pohonné hmoty prokáže
technickým průkazem vozidla shodného typu
se shodným objemem válců.".
Dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 7.
16. § 8 včetně nadpisu zní:
"§ 8
Přizpůsobování sazeb náhrad
(1) Ministerstvo práce a sociálních věcí
stanoví vyhláškou novou výši sazeb
stravného, novou výši sazeb základních
náhrad za používání silničních
motorových vozidel a novou výši průměrných
cen pohonných hmot vždy s účinností
od počátku kalendářního roku.
V průběhu kalendářního roku
tuto výši sazeb a novou výši průměrných
cen stanoví, pokud podle údajů Českého
statistického úřadu o cenách jídel
a nealkoholických nápojů ve veřejném
stravování, o cenách vozidel a o průměrných
cenách pohonných hmot se tyto ceny od účinnosti
zákona, jde-li o sazby stravného a sazby náhrad
za používání silničních
motorových vozidel, nebo od účinnosti poslední
úpravy obsažené ve vyhlášce, zvýší
nebo sníží o 20%.
(2) Sazby stravného se zaokrouhlují na celé
koruny do výše 50 haléřů směrem
dolů a od 50 haléřů včetně
směrem nahoru. Sazby základních náhrad
za používání silničních
motorových vozidel a průměrné ceny
pohonných hmot se zaokrouhlují na desetihaléře
směrem dolů.".
17. § 9 včetně nadpisu a poznámek pod
čarou č. 5), 5a) a 5b) zní:
Zaměstnavatel, který není rozpočtovou
nebo příspěvkovou organizací,5)
orgánem nebo organizací, které jsou financovány
jako rozpočtové organizace, okresním úřadem5a)
nebo obcí5b) (dále jen "rozpočtová
a příspěvková organizace"), může
poskytovat zaměstnancům i jiné náhrady
související s pracovní cestou, s jinými
změnami místa výkonu práce a s přijetím
do zaměstnání nebo vyšší
náhrady, než stanoví tento zákon; poskytování
těchto náhrad lze sjednat v kolektivní smlouvě
nebo stanovit ve vnitřním předpisu, případně
sjednat v pracovní smlouvě.
___________________
5) Zákon České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů.
5a) Zákon České národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů.
5b) Zákon České národní
rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
ve znění pozdějších předpisů.".
18. § 12 včetně nadpisu a poznámky pod
čarou č. 4) zní:
(1) Při zahraniční pracovní cestě
přísluší zaměstnanci stravné
v cizí měně; na žádost zaměstnance
může zaměstnavatel vyplatit stravné
v českých korunách nebo v jiné cizí
volně směnitelné měně s tím,
že se pro přepočet použije směnný
kurz devizového trhu vyhlašovaný Českou
národní bankou.
(2) Výši základních sazeb stravného
v cizí měně stanoví Ministerstvo financí
na základě návrhu Ministerstva zahraničních
věcí, vypracovaného podle podkladů
zastupitelských úřadů o cenách
jídel a nealkoholických nápojů ve
veřejných stravovacích zařízeních
střední kvalitativní třídy
a v zařízeních první kvalitativní
třídy v rozvojových zemích Asie, Afriky
a Latinské Ameriky, a s využitím statistických
údajů Mezinárodního měnového
fondu, Světové banky a Organizace spojených
národů.
(3) Výši základních sazeb stravného
v cizí měně pro jednotlivé státy
stanoví Ministerstvo financí vyhláškou
vždy s účinností od počátku
kalendářního roku. V průběhu
kalendářního roku tuto výši stanoví,
pokud změna cen a kurzů měn dosáhne
od poslední úpravy alespoň 20%.
(4) Základní sazby stravného v cizí
měně se stanoví na kalendářní
den zahraniční pracovní cesty. Trvá-li
zahraniční pracovní cesta v kalendářním
dni méně než 24 hodin, přísluší
zaměstnanci poměrná část stravného,
která se určí ze základní sazby
stravného podle skutečné délky zahraniční
pracovní cesty vyjádřené v hodinách
včetně hodin započatých. Obdobně
se určí poměrná část
stravného při průjezdu více státy.
(5) Zaměstnavatelé, kteří jsou rozpočtovými
nebo příspěvkovými organizacemi, mohou
vedoucím zaměstnancům, kterými jsou
vedoucí organizace a jemu přímo podřízení
vedoucí zaměstnanci, určit stravné
do výše přesahující stanovenou
základní sazbu stravného až o 15%.
(6) Zaměstnavatelé, kteří nejsou rozpočtovými
nebo příspěvkovými organizacemi, mohou
poskytovat zaměstnancům stravné nižší,
než je stanovená základní sazba stravného,
nejvýše však o
a) 25%, pokud tuto možnost sjednají v kolektivní
smlouvě nebo stanoví ve vnitřním předpisu,
případně sjednají v pracovní
smlouvě,
b) 50%, pokud se jedná o členy posádek plavidel
vnitrozemské plavby4) a tuto možnost sjednají
v kolektivní smlouvě nebo v pracovní smlouvě.
Postup zaměstnavatele podle § 9 tím není
dotčen.
___________________
4) Zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské
plavbě.".
19. V § 15 odst. 1 se slova "České a Slovenské
Federativní Republiky" nahrazují slovy "České
republiky" a slovo "československé"
nahrazuje slovem "české".
20. V § 15 odst. 2 se slovo "československé"
nahrazuje slovem "české".
21. V § 16 odst. 3 se slovo "československému"
nahrazuje slovem "českému".
22. § 16 odst. 4 zní:
"(4) Zahraničnímu zaměstnanci vyslanému
do České republiky se poskytuje stravné až
do výše dvojnásobku horní hranice stravného
stanoveného při pracovních cestách
na území České republiky, nejméně
však ve výši horní hranice stanoveného
stravného. Zahraničnímu zaměstnanci
vyslanému do České republiky lze poskytovat
vedle stravného kapesné až do výše
40% určeného nebo sjednaného stravného.".
23. V § 16 odst. 5 se slova "hrazené z použitelného
zisku" vypouštějí.
24. § 17 včetně nadpisu zní:
Zaměstnanci s pravidelným pracovištěm
v zahraničí přísluší za
dny cesty z České republiky do místa pravidelného
pracoviště a zpět a při pracovních
cestách v zahraničí náhrady jako při
zahraniční pracovní cestě. Pokud se
zaměstnancem cestuje jeho rodinný příslušník
(§ 2 odst. 4), lze zaměstnanci poskytnout též
náhrady prokázaných jízdních,
ubytovacích a nutných vedlejších výdajů,
které vznikly tomuto rodinnému příslušníkovi.
Zaměstnanci s pravidelným pracovištěm
v zahraničí, jehož zaměstnavatelem je
rozpočtová organizace, orgán nebo organizace,
které jsou financovány jako rozpočtové
organizace, příspěvková organizace,
jejíž výdaje na platy a na odměny za
pracovní pohotovost jsou zabezpečovány jejím
finančním vztahem k rozpočtu zřizovatele
nebo z úhrad podle zvláštních zákonů,
okresní úřad5a) nebo obec5b,)
nepřísluší stravné za dobu
pracovní cesty na území České
republiky a v zemi pravidelného pracoviště.".
25. § 18 se vypouští.
26. § 20 zní:
(1) Kde tento zákon požaduje prokázání
výdajů a zaměstnanec je neprokáže,
může mu zaměstnavatel poskytnout náhrady
v jím uznané výši s přihlédnutím
k určeným podmínkám pracovní
cesty (§ 3) s výjimkou náhrady výdajů
za pohonné hmoty, kterou poskytne ve výši určené
podle průměrné ceny stanovené vyhláškou
Ministerstva práce a sociálních věcí.
(2) Při pracovní cestě v obci, ve které
má zaměstnanec sjednáno v pracovní
smlouvě místo výkonu práce, náleží
zaměstnanci náhrada jízdních výdajů
za místní hromadnou dopravu v prokázané
výši nebo ve výši určené
zaměstnavatelem podle ceny jízdného, platné
v době konání pracovní cesty, a použitého
dopravního prostředku.".
27. V § 21 se na konci odstavce 2 připojuje tento
text:
"Zálohu v jiné měně než
v měně stanovené pro příslušný
stát může zaměstnavatel poskytnout zaměstnanci
pouze na jeho žádost, a to v českých
korunách nebo v jiné cizí volně směnitelné
měně s tím, že pro přepočet
použije směnný kurz devizového trhu
vyhlašovaný Českou národní bankou.
Zálohu v cizí měně lze zaměstnanci
poskytnout též zapůjčením platební
karty zaměstnavatele.".
28. V § 21 se doplňuje odstavec 5, který zní:
"(5) Pokud byla zaměstnanci při zahraniční
pracovní cestě poskytnuta záloha v cizí
měně, zaokrouhluje se výsledná částka
vyúčtování této zálohy
směrem dolů na nejbližší hodnotu
platidla (bankovky nebo mince) běžně přijímaného
tuzemskými bankami.".
29. § 22 včetně poznámek č. 7)a
8) zní:
Pokud čas strávený na pracovní cestě
jinak než plněním pracovních úkolů
spadá do pracovní doby zaměstnance, považuje
se za dobu překážky v práci na straně
zaměstnavatele,7) při které se
zaměstnanci mzda nekrátí. Pokud však
zaměstnanci v důsledku způsobu odměňování
mzda ušla, přísluší mu náhrada
mzdy ve výši průměrného výdělku.8)
___________________
7) § 130 zákoníku práce.
8) § 17 zákona č. 1/1992 Sb., o
mzdě, odměně za pracovní pohotovost
a o průměrném výdělku, ve znění
zákona č. 74/1994 Sb.".
30. V § 24 se slova "České a Slovenské
Federativní Republiky, vláda České
republiky a vláda Slovenské republiky" vypouštějí.
Slovo "mohou" se nahrazuje slovem "může".
1. Výši průměrných cen pohonných
hmot stanoví Ministerstvo práce a sociálních
věcí vyhláškou poprvé s účinností
od 1. dubna 1998.
2. Výši základních sazeb stravného
v cizí měně stanoví Ministerstvo financí
vyhláškou poprvé s účinností
od 1. dubna 1998.
3. Náhrady při přeložení na žádost
zaměstnance a při přijetí zaměstnance
poskytované před účinností
tohoto zákona podle § 6 odst. 2 může zaměstnavatel
zaměstnanci poskytovat nejdéle po dobu tří
let od účinnosti tohoto zákona.
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu se
zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů České
republiky vyhlásil úplné znění
zákona o cestovních náhradách, jak
vyplývá z pozdějších zákonů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1998.
Obecná část:
Nahrazování výdajů, které zaměstnancům
vznikají při pracovních cestách a
jiných druzích dočasné změny
místa výkonu práce, je všeobecně
uplatňovaným principem. Má významné
sociální a ekonomické souvislosti. Sociálně
vytváří záruku, že krytí
těchto výdajů se nepřenáší
na zaměstnance, ekonomicky představuje nezanedbatelnou
složku nákladů podnikatelských subjektů
i výdajů veřejných rozpočtů.
Úprava cestovních náhrad obsažená
v zákoně č. 119/1992 Sb., ve znění
zákona č. 44/1994 Sb., odstranila podrobnou regulaci
pracovněprávních vztahů a nároků
v této oblasti, realizovanou řadou podzákonných
předpisů. Poznatky získané z uplatňování
právní úpravy cestovních náhrad
potvrzují správnost zvolené koncepce. Zákonná
úprava a realizovaná zmocnění umožňují
poskytovat cestovní náhrady bez zásadních
problémů ve všech případech změny
místa výkonu práce v rámci pracovněprávních
vztahů. Úpravou některých ustanovení
zákona je však třeba reagovat na změny,
k nimž došlo v souvislosti s transformací ekonomických
a společenských poměrů od nabytí
jeho účinnosti.
Nejzávažnější systémově
neřešenou otázkou je v současné
době mechanizmus úprav výše stravného
při zahraničních pracovních cestách,
kterou dosud stanoví Ministerstvo financí na základě
blanketního zmocnění. Přizpůsobování
sazeb stravného při tuzemských pracovních
cestách vývoji cen je vhodné administrativně
zjednodušit a zvýšit pravomoc zaměstnavatele
při jeho poskytování. Současně
se návrhem reaguje na problémy aplikace zákona
zjištěné v praxi (krácení stravného,
prokazování jízdních výdajů).
Usnesením vlády ze dne 27. srpna 1997 č.
511 byl schválen předložený návrh
novely zákona o cestovních náhradách
s úpravami podle stanoviska Legislativní rady vlády
a připomínek vzešlých z jednání
vlády. V konečném znění návrhu
jsou úpravy ve smyslu cit. usnesení vlády
zapracovány.
Základem předkládaného návrhu
je záměr zpřesnit podmínky pro poskytování
cestovních náhrad a zjednodušit mechanizmus
přizpůsobování sazeb těchto
náhrad cenovému vývoji.
Zvláštní část:
K bodu 1
Zákon o cestovních náhradách je koncipován
jako zvláštní zákon na úseku
pracovních podmínek, podle něhož se
poskytují zaměstnancům náhrady cestovních
a jiných výdajů, které jim vzniknou
při plnění pracovních povinností.
V praxi se zákon o cestovních náhradách
často aplikuje na základě smluvního
ujednání v případech, kdy fyzické
osoby vykonávají pro jinou osobu práci, aniž
by šlo o pracovněprávní vztah (např.
členové řídících orgánů
obchodních společností a zdravotních
pojišťoven). Vládou schválený záměr
umožnit poskytování cestovních náhrad
i v případech, kdy tak nestanoví zákon
o cestovních náhradách ani jiný obecně
závazný právní předpis, ale
jejich poskytování je dohodnuto smluvně,
nevyžaduje změnu rozsahu působnosti zákona.
Využití možnosti aplikovat zákonnou úpravu
na základě smlouvy je praktické nejen u členů
řídících orgánů, ale
i v případech činností vykonávaných
jinými fyzickými osobami na základě
jiného než pracovněprávního vztahu
(např. podle § 51 občanského zákoníku,
příkazní smlouvy, mandátní
smlouvy podle obchodního zákoníku apod.),
a to například členy delegací, občany
vysílanými do zahraničí k plnění
závazků vyplývajících z mezinárodních
smluv, lektory českého jazyka vysílanými
ke krajanským komunitám apod.
Ujednání o poskytování cestovních
náhrad v případě uvedených
smluv je ponecháno na zvážení rozsahu
a výše těchto náhrad smluvními
stranami. Smluvní strany nejsou vázány zákonem
o cestovních náhradách a tento zákon
tedy volnost smluvních vztahů (s výjimkou
vztahů pracovněprávních) neomezuje,
avšak ujednání o poskytování
cestovních náhrad v rozsahu a ve výši
stanovené zákonem také nevylučuje.
Při poskytování cestovních náhrad
však musí být respektovány daňové
předpisy (např. stanovení výše
cestovních náhrad, které lze zahrnovat do
nákladů) a předpisy upravující
hospodaření s rozpočtovými prostředky.
Všechny sousední státy České
republiky umožňují na základě
mezinárod-ních smluv provádět na svém
území celní dohled českými
celními orgány a opačně. I když
smlouvy používají pro stabilní místa
pohraničního odbavování na cizím
státním území různá
označení, je vhodné zahrnout je pod společný
pojem (název) "předsunuté pohraniční
odbavovací stanoviště". Specifickým
znakem úředních úkonů orgánů
celní správy při pohraničním
odbavování na předsunutých pohraničních
odbavovacích stanovištích i výkonů
ostatních státních orgánů,
které působí na těchto stanovištích,
je, že se na základě mezinárodních
smluv považují za úkony provedené v
obci hraničního přechodu ležícího
na území státu, jehož orgán kontrolu
provádí. Výkon orgánu české
celní správy při pohraničním
odbavení na území cizího státu
se tedy považuje za služební výkon provedený
celním úřadem ležícím
v obci na území České republiky.
Samotný výkon práce na předsunutém
pohraničním odbavovacím stanovišti podle
mezinárodních smluv vykazuje znaky shodné
s výkonem práce na tuzemském stanovišti,
t.j. stabilnost, pravidelnost, denní dojíždění
a návrat do místa pobytu na území
České republiky a směnové střídání.
Také právní důsledky výkonu
práce na tomto pracovišti jsou stejné jako
při výkonu práce na území České
republiky. Navrhuje se proto vyloučit poskytování
cestovních náhrad zaměstnancům celní
správy i ostatním zaměstnancům, kteří
vykonávají práci na předsunutém
pohraničním odbavovacím stanovišti na
území sousedního státu, určeném
podle mezinárodní smlouvy, pokud je toto místo
jejich pravidelným pracovištěm.
K bodu 2
Ustanovení zákona, podle kterého se doba
od nalodění členů posádek námořních
lodí nepovažuje za pracovní cestu, je zapracováno
do § 2, jelikož se jedná o výjimku z rozsahu
působnosti zákona. Z věcného hlediska
nejde o změnu současné právní
úpravy.
K bodům 3, 5, 19 až 21 a 30
Návrh obsahuje terminologické změny související
se vznikem České republiky od 1.1.1993.
K bodu 4
U dohod o provedení práce se předpokládá
jednorázový pracovní výkon a tím
je zpravidla vyloučena možnost sjednání
pravidelného pracoviště. Navrhuje se proto
poskytovat cestovní náhrady při cestě
z místa pobytu na místo výkonu práce
a zpět, tj. neposuzovat tuto cestu jako cestu do zaměstnání.
Navrhovanou úpravou se reaguje na postup uplatňovaný
zaměstnavateli, který zatím vychází
z extenzivního výkladu zákona o cestovních
náhradách.
K bodu 6
Navrhuje se zpřesnit ustanovení zákona tak,
že zaměstnanci náleží stravné
pouze při splnění zákonem stanovených
podmínek. Např. při pracovních cestách
kratších než 5 hodin nemá zaměstnanec
na stravné nárok, zaměstnavatel však
může zaměstnanci stravné poskytnout.
K bodům 7 a 8
Stanovením sazeb stravného při tuzemských
pracovních cestách v rozpětí se umožňuje
subjektům povinným k jeho výplatě,
aby sjednaly v kolektivních smlouvách nebo vymezily
vnitřními předpisy, případně
sjednaly v pracovní smlouvě výši stravného
diferencovaně v závislosti na podmínkách
pracovní cesty a na jejích cílech (funkci
zaměstnance, náročnosti pracovního
úkolu apod.). V souladu se záměrem přizpůsobovat
sazby stravného cenovému vývoji pouze jedenkrát
ročně, a to k 1. lednu, se stanovením sazeb
v rozpětí umožní zaměstnavatelům
též určit konkrétní výši
stravného v závislosti na růstu cen, k němuž
dojde v průběhu kalendářního
roku.
Pokud výši stravného zaměstnavatel nesjedná
v kolektivní smlouvě nebo nevymezí vnitřním
předpisem, případně nesjedná
v pracovní smlouvě, stanoví se mu v návrhu
povinnost určit zaměstnanci výši stravného
před vysláním na pracovní cestu. Jestliže
zaměstnavatel tuto povinnost nesplní a tím
poruší pracovněprávní předpis,
garantuje zákon zaměstnanci nárok na stravné
ve výši spodní hranice rozpětí.
K bodu 9
Sazbu stravného fakultativně poskytovaného
zaměstnavatelem se navrhuje stanovit na úrovni spodní
hranice rozpětí sazby stravného, které
náleží zaměstnanci při pracovní
cestě trvající 5 až 12 hodin. Zachovává
se tak současná právní úprava.
I tato sazba stravného bude valorizována vyhláškou
Ministerstva práce a sociálních věcí
stejně jako ostatní sazby stravného při
tuzemských pracovních cestách.
K bodům 10 a 11
Zabezpečí-li zaměstnavatel zaměstnanci
na pracovní cestě plně bezplatné stravování,
stravné mu neposkytuje. Pokud zaměstnanci zabezpečí
bezplatné stravování částečně,
stravné mu podle současné právní
úpravy úměrně krátí.
Navrhuje se stanovit dolní a horní hranici krácení
příslušné výše stravného
tak, aby nedocházelo k neodůvodněnému
snižování stanovených sazeb ze strany
zaměstnavatelů. Návrh rovněž
zakládá povinnost zaměstnavatele oznámit
zaměstnanci míru krácení stravného
před jeho vysláním na pracovní cestu
a také právo zaměstnavatele sjednat tuto
míru krácení v kolektivní smlouvě
nebo stanovit ve vnitřním předpisu, případně
sjednat v pracovní smlouvě, a to v zájmu
právní jistoty zaměstnance.
K bodu 12
Poskytování cestovních náhrad podle
§ 6 odst. 2 zákona o cestovních náhradách
umožňuje zaměstnavateli hradit zaměstnanci
zvýšené náklady, které mu vznikly
v souvislosti se změnou zaměstnání,
popř. se změnou místa výkonu práce.
Tento postup lze považovat za odůvodněný
pouze v případech, kdy ke změně místa
výkonu práce dochází z důvodů
na straně zaměstnavatele a zaměstnanec s
touto změnou místa výkonu práce vysloví
souhlas (dočasné přidělení
k výkonu práce u jiného zaměstnavatele
a přeložení zaměstnance z důvodu
nezbytné provozní potřeby).
Dochází-li ke změně místa výkonu
práce z důvodů na straně zaměstnance
(přeložení zaměstnance na jeho žádost)
a také při přijetí zaměstnance
je poskytování cestovních náhrad (i
když nenárokové) odůvodněné
pouze po omezenou dobu, v níž se zaměstnanec
může přizpůsobit nově vzniklým
podmínkám (např. změnou bydliště).
Dlouhodobé poskytování těchto nenárokových
náhrad, k němuž v praxi podle současné
úpravy často dochází, neodůvodněně
zvýhodňuje některé zaměstnance
vůči ostatním. Navrhuje se proto omezit poskytování
těchto náhrad na dobu nejdéle tří
let.
K bodu 13
Návrh vychází ze současné výše
sazeb základní náhrady za používání
silničních motorových vozidel, která
navazuje na sazby stanovené v roce 1992 zákonem
a průběžně aktualizované opatřeními
Ministerstva práce a sociálních věcí.
Odráží vývoj průměrných
cen motorových vozidel a náklady na jejich údržbu.
Možnost zvýšit sazbu základní náhrady
při použití vlastního přívěsu
k silničnímu motorovému vozidlu se navrhuje
změnit z 10% na 15%. Vedle opotřebení přívěsu
se tak kompenzuje i zvýšená spotřeba
pohonných hmot, která doposud nebyla v této
sazbě zohledněna.
K bodům 14 a 15
Podle současné právní úpravy
je poskytování náhrady výdajů
za pohonné hmoty podmíněno prokázáním
její ceny. Protože aplikace tohoto ustanovení
činí v praxi problémy zejména při
opakovaných krátkodobých pracovních
cestách, navrhuje se zmocnit Ministerstvo práce
a sociálních věcí ke stanovení
průměrné ceny jednotlivých pohonných
hmot vyhláškou a umožnit zaměstnavateli,
aby takto stanovenou průměrnou cenu použil
v případě, že zaměstnanec nákup
pohonné hmoty neprokáže.
Mechanizmus výpočtu náhrady za používání
silničních motorových vozidel se zachovává
podle současné právní úpravy.
Použití údajů o spotřebě
pohonné hmoty vozidla shodného typu a objemu válců,
jaký má vozidlo použité při pracovní
cestě, umožní určit výši
náhrady i v případě, že v technickém
průkazu vozidla není tento údaj uveden. Povinnost
prokázat spotřebu takového vozidla ukládá
návrh zákona zaměstnanci.
K bodu 16
Přizpůsobování sazeb stravného
vývoji cen se navrhuje zjednodušit. Záměrem
je odstranit časté a administrativně náročné
úpravy sazeb, při nichž dochází
pouze k nepatrným korekcím stávajících
sazeb. Toho lze dosáhnout stanovením roční
periodicity těchto úprav bez automatické
návaznosti na růst cen. Pro případ
výrazného zvýšení cen zboží
a služeb ovlivňujících výši
stravného (o 20%) se navrhuje stanovit povinnost úpravy
sazeb stravného i v průběhu kalendářního
roku.
Obdobně se navrhuje postupovat při úpravách
sazeb základních náhrad za používání
silničních motorových vozidel a při
úpravách výše průměrné
ceny pohonných hmot, k jejichž stanovení se
zmocňuje Ministerstvo práce a sociálních
věcí. Protože návrh předpokládá
snížení inflačních vlivů,
navrhuje se roční periodicita úprav všech
uvedených sazeb, a to vyhláškou Ministerstva
práce a sociálních věcí vždy
s účinností od počátku kalendářního
roku. Průměrné ceny pohonných hmot
se navrhuje zaokrouhlovat tak, jak se zaokrouhlují podle
současné právní úpravy sazby
základních náhrad za používání
silničních motorových vozidel, tj. na desetihaléře
směrem dolů.
K bodu 17
Z možnosti poskytovat zaměstnancům vyšší,
popř. jiné náhrady, než jaké
stanoví zákon o cestovních náhradách,
se navrhuje kromě rozpočtových organizací
vyloučit i další organizace, které hospodaří
obdobným způsobem a jsou financovány z veřejných
zdrojů (ministerstva, okresní úřady,
obvodní úřady a obce). Tato možnost
by měla být ponechána pouze podnikatelským
subjektům, které mohou hradit tyto náhrady
z dosaženého zisku, a zaměstnavatelům,
kteří nevyužívají na poskytování
náhrad prostředky z veřejných zdrojů
(např. občanská sdružení, politické
strany, odborové organizace).
K bodu 18
Základní sazby stravného při zahraničních
pracovních cestách se navrhuje stanovit pevnou částkou
v příslušné cizí měně
pro všechny typy zaměstnavatelů a vymezit postup
při určování výše stravného
v rozpočtových a příspěvkových
organizacích a u ostatních zaměstnavatelů.
Navrhuje se svěřit do pravomoci
a) zaměstnavatele, kterým je rozpočtová
nebo příspěvková organizace, zvýšení
základní denní sazby stravného pro
vedoucí zaměstnance, kteří jsou statutárními
orgány organizace, a vedoucí zaměstnance
v jejich přímé řídící
působnosti až o 15%;
b) ostatních zaměstnavatelů snížení
základní denní sazby stravného až
o 25%, bude-li snížení sjednáno v kolektivní
smlouvě nebo stanoveno ve vnitřním předpisu,
případně sjednáno v pracovní
smlouvě, a také zvýšení denní
sazby stravného s tím, že v zákoně
o dani z příjmu bude stanoveno, že pokud poskytnuté
stravné převyšuje stanovené základní
sazby stravného, neodečítá zaměstnavatel
částku, o kterou poskytnuté stravné
převyšuje tyto sazby, ze základu daně
z příjmů a zaměstnanci se stejná
částka zahrnuje do základu daně z
příjmu (možnost zvýšení
základní sazby stravného za uvedených
podmínek odpovídá i současné
právní úpravě);
c) zaměstnavatelů, kteří provozují
vnitrozemskou plavbu, možnost sjednat v kolektivní
smlouvě nebo v pracovní smlouvě snížení
stravného ve větší míře
než u ostatních zaměstnavatelů (až
o 50%), neboť provozní řád zaměstnancům
zpravidla neumožňuje stravování ve veřejných
stravovacích zařízeních a zaměstnavatelé
proto zaměstnancům zabezpečují specifické
podmínky pro stravování na pracovní
cestě oproti jiným zaměstnancům (vybavení
plavidel lednicemi, sporáky a dalším zařízením
potřebným pro přípravu jídel,
možnost přípravy jídel v pracovní
době).
Navrženým postupem se umožní i v rozpočtových
organizacích výši stravného při
zahraničních pracovních cestách účelně
diferencovat, a to v závislosti na pracovním zařazení
vysílaného zaměstnance (reprezentace zaměstnavatele)
i na účelu sledovaném touto cestou a předpokládaných
výsledcích.
Základní sazby stravného při zahraničních
pracovních cestách se navrhuje stanovit a jejich
změny provádět v závislosti na výši
spotřebitelských cen jídel a nealkoholických
nápojů ve veřejných stravovacích
zařízeních, a to vyhláškou Ministerstva
financí vydanou na základě návrhu
Ministerstva zahraničních věcí vypracovaného
podle pohybu cen jídel a nealkoholických nápojů
ve veřejných stravovacích zařízeních
a s využitím statistických údajů
Mezinárodního měnového fondu, Světové
banky a Organizace spojených národů. Přímé
využití podkladů těchto mezinárodních
organizací není možné, protože
ve statistikách Mezinárodního měnového
fondu a Světové banky a statistických ročenkách
Organizace spojených národů se neuvádějí
samostaně údaje o cenách ve veřejném
stravování, zejména ne o cenách ve
stravovacích zařízeních jednotlivých
kategorií, ale údaje za celé komodity. Přitom
nelze jednoznačně říci, že změny
cen ve veřejném stravování kopírují
změny cen potravin všeobecně. Tyto statistické
údaje lze proto použít jen podpůrně
(nemohou být jediným zdrojem podkladů pro
stanovení výše denních sazeb stravného).
Úpravy základních sazeb stravného
při zahraničních pracovních cestách
se navrhuje provádět pravidelně každý
rok, a to s účinností od jeho počátku.
Mimo pravidelnou úpravu se navrhuje provést změnu
sazby též v případě náhlé
změny cenové hladiny a kurzů v některé
zemi (skupině zemí) v důsledku inflace apod.,
jestliže změny cen a kurzů, které budou
doloženy oficiálními podklady, dosáhnou
od poslední úpravy 20% a více.
Návrh zákona zakládá nárok
zaměstnance na stravné v cizí měně
stanovené Ministerstvem financí. Zaměstnavateli
se umožňuje, aby na žádost zaměstnance
vyplatil stravné v českých korunách
nebo v jiné cizí volně směnitelné
měně. Případné kurzovní
ztráty v takovém případě nese
zaměstnanec. Tento postup je v souladu se zákonem
č. 219/1995 Sb., devizový´zákon, který
nabyl účinnosti dnem 1. října 1995.
Sazba stravného při zahraniční pracovní
cestě se stanoví na kalendářní
den. Podle současné právní úpravy
náleží tato sazba i zaměstnanci, jehož
pracovní cesta trvá více než dvanáct
hodin. Postup zaměstnavatelů při poskytování
stravného v cizí měně při cestách
kratších než jeden kalendářní
den se navrhuje zpřesnit tak, že se toto stravné
poskytuje ve výši podílu ze stanovené
sazby, a to podílu určeného podle délky
pracovní cesty. Shodně se navrhuje postupovat i
při průjezdu více státy. Sazby stravného
při zahraničních pracovních cestách
se navrhuje stanovit a upravovat shodně jako sazby stravného
při tuzemských pracovních cestách,
a to vyhláškou Ministerstva financí.
K bodu 22
Horní hranice stravného pro zahraniční
zaměstnance, vyslané do České republiky
na základě dohod o vzájemné výměně
zaměstnanců, byla stanovena v zákoně
o cestovních náhradách pevnou částkou.
Navrhuje se proto, aby dosavadní úprava nevyvolávala
tlak na změnu zákona v případě
odůvodněných požadavků na zvýšení
této sazby, stanovit ji ve výši dvojnásobku
horní hranice stravného náležejícího
při pracovních cestách na území
České republiky. Stravné při tuzemských
pracovních cestách lze upravovat vyhláškou
Ministerstva práce a sociálních věcí.
Stravné se navrhuje stanovit pro uvedený okruh osob
jako nárokovou složku a kapesné jako nenárokovou
složku. Z toto hlediska je navrhovaná úprava
shodná s úpravou platnou pro zaměstnance
v pracovním poměru.
K bodu 23
Vyšší stravné při zahraničních
pracovních cestách konaných na základě
dohod o vzájemné výměně zaměstnanců,
než jaké stanoví zákon, mohou poskytovat
zaměstnavatelé, kteří nejsou rozpočtovými
nebo příspěvkovými organizacemi. Vymezení
zdrojů, z nichž mohou tyto vyšší
náhrady poskytovat, systémově spadá
do daňových předpisů.
K bodu 24
Poskytování náhrad výdajů zaměstnancům
rozpočtových a příspěvkových
organizací, jejichž platové poměry stanoví
zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně
za pracovní pohotovost v rozpočtových a v
některých dalších organizacích
a orgánech, ve znění pozdějších
předpisů, a kteří mají jako
pravidelné pracoviště určeno místo
výkonu práce v zahraničí, upravuje
nařízení vlády č. 62/1994 Sb.
Návrh zákona proto stanoví pro tyto zaměstnance
nárok na cestovní náhrady pouze při
cestě na pravidelné pracoviště v zahraničí
a zpět a při pracovních cestách v
zahraničí. Po dobu poskytování náhrady
zvýšených životních nákladů
podle cit. nařízení vlády návrh
výslovně vylučuje nárok uvedených
zaměstnanců na stravné při pracovních
cestách v České republice a v zemi místa
pravidelného pracoviště (v zahraničí).
Poskytování náhrad zaměstnancům
ostatních zaměstnavatelů s místem
výkonu práce v zahraničí (náhrady
zvýšených životních nákladů,
zvýšených vybavovacích výdajů,
jízdních výdajů a výdajů
spojených s přepravou osob a věcí)
není nařízením vlády č.
62/1994 Sb. upraveno. Zaměstnavatelé, kteří
nespadají pod rozsah působnosti tohoto nařízení
vlády, řeší zpravidla situaci poskytováním
náhrad jízdních výdajů a stravného
jako při dlouhodobé pracovní cestě
(délka pracovní cesty není časově
omezena). Návrh proto umožňuje zaměstnavateli,
aby v případě sjednání místa
výkonu práce v zahraničí, zaměstnanci
uhradil výdaje spojené s cestou na zahraniční
pracoviště, popř. i výdaje, které
vzniknou jeho rodinným příslušníkům
(prokázané jízdní výdaje, ubytovací
výdaje a nutné vedlejší výdaje).
Je zřejmé, že při aplikaci tohoto ustanovení,
tj. při sjednávání pravidelného
pracoviště v zahraničí, zaměstnavatelé,
na něž se nařízení vlády
č. 62/1994 Sb. nevztahuje, nebudou zpravidla přispívat
zaměstnanci na zvýšené životní
náklady formou náhrad, které by museli hradit
ze zisku, ale budou preferovat zvýšení mzdy.
Z uvedeného důvodu lze předpokládat
jeho pouze minimální využití.
K bodu 25
Současné ustanovení § 18 upravuje postup
zaměstnavatele z hlediska zdrojů, kterých
může pro poskytování jednotlivých
druhů náhrad využít. Protože jde
o úpravu, která systémově spadá
do daňových předpisů, navrhuje se
toto ustanovení ze zákona o cestovních náhradách
vypustit.
K bodu 26
Podle současné právní úpravy
je poskytování cestovních náhrad (s
výjimkou stravného a kapesného) podmíněno
prokázáním vynaložených výdajů.
Ve výjimečných případech, kdy
zaměstnanec tyto výdaje neprokáže, se
zaměstnavateli umožňuje poskytnout náhradu
v jím uznané výši s přihlédnutím
k podmínkám pracovní cesty. Uvedenou možnost
návrh zachovává s tím, že pro
poskytnutí náhrady za používání
silničních motorových vozidel je zaměstnavatel
povinen vycházet z průměrné ceny pohonné
hmoty stanovené vyhláškou Ministerstva práce
a sociálních věcí.
Protože zaměstnavatel určuje podmínky
pracovní cesty a cenu za použití městské
hromadné dopravy v místě svého sídla
zná, vyvolává nutnost dokladovat výdaje
za použití místní hromadné dopravy
při pracovní cestě zbytečné
administrativní nároky. Navrhuje se proto, aby zaměstnavatel
mohl při pracovních cestách v rámci
obce, ve které má zaměstnanec v pracovní
smlouvě sjednáno místo výkonu práce,
poskytovat zaměstnanci náhradu jízdních
výdajů za místní hromadnou dopravu
i bez jejich prokázání.
K bodu 27
Návrh novely zákona předpokládá
možnost poskytovat zaměstnanci stravné nejen
ve stanovené cizí měně, ale na jeho
žádost i v českých korunách,
popřípadě i v jiné volně směnitelné
měně. Tento postup se navrhuje umožnit i při
poskytování zálohy na cestovní náhrady.
Současná praxe některých zaměstnavatelů
spojená s rozvojem bankovních služeb vyžaduje
provést úpravu umožňující
používání platebních karet zaměstnavatele,
jejichž prostřednictvím zaměstnanci
hradí při zahraniční pracovní
cestě náklady vzniklé v souvislosti s touto
cestou.
K bodu 28
Tuzemské banky vydávají a přijímají
cizí měnu pouze do jimi stanovené hodnoty.
Navrhuje se proto při vyúčtování
zahraničních pracovních cest reagovat na
tuto skutečnost zaokrouhlením výsledných
částek cestovních náhrad.
K bodu 29
Čas strávený na pracovní cestě
jinak než plněním pracovních úkolů
a spadající do pracovní doby zaměstnance
je překážkou v práci na straně
zaměstnavatele. Protože dosavadní úprava,
podle níž zaměstnanci náleží
za tuto dobu náhrada ve výši průměrného
výdělku, je pro řadu zaměstnavatelů
administrativně velmi náročná, navrhuje
se za tuto překážku v práci zaměstnanci
mzdu nekrátit. Pouze když použitý způsob
odměňování takový postup neumožňuje
(úkolová mzda, podílová mzda apod.),
navrhuje se zachovat náhradu ve výši průměrného
výdělku.
V návaznosti na možnost zjednodušeného
výpočtu náhrady za spotřebované
pohonné hmoty motorového vozidla podle jejich průměrných
cen (bod 15) je nezbytné, aby Ministerstvo práce
a sociálních věcí stanovilo vyhláškou
tyto průměrné ceny současně
s nabytím účinnosti zákona. Takovéto
údaje nebyly zatím vyhlašovány a zaměstnavatelé
i zaměstnanci je proto nemají k dispozici.
Sazby stravného v cizí měně pro zahraniční
pracovní cesty jsou dosud stanoveny opatřeními
Ministerstva financí a návrh zákona již
tuto formu neumožňuje. Je tedy nutné vyhlásit
příslušné sazby současně
s nabytím účinnosti zákona.
Doba, po kterou zaměstnavatel může zaměstnanci
poskytovat náhrady při jeho přijetí
do zaměstnání a při jeho přeložení
do jiného místa výkonu práce, než
bylo sjednáno v pracovní smlouvě, a to na
žádost zaměstnance, nebyla dosud omezena. Protože
se navrhuje omezit poskytování uvedených
náhrad na dobu tří let (bod 12), je třeba
omezit i poskytování těchto náhrad
přiznaných před nabytím účinnosti
předloženého zákona.
Protože jde o právní předpis, podle
něhož poskytují cestovní náhrady
všichni zaměstnavatelé v České
republice, a poměrně rozsáhlou novelu zásadního
významu, navrhuje se zmocnit předsedu Poslanecké
sněmovny Parlamentu, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásil úplné znění zákona
o cestovních náhradách.
Navrhovanou novelou se vypouští ze zákona o
cestovních náhradách ustanovení, která
upravují vztah mezi náklady zaměstnavatelů
a cestovními náhradami poskytovanými zaměstnancům.
Tuto úpravu je třeba promítnout do daňových
předpisů. Navrhuje se proto dostatečně
dlouhá legisvakance, která umožní připravit
úpravu příslušných předpisů
v dostatečném předstihu.
Zhodnocení souladu navrhované novelizace s ústavními
předpisy, mezinárodními závazky, jimiž
je Česká republika vázána, a s právním
řádem Evropského společenství.
Navrhovaná zákonná úprava je v souladu
s Ústavou, Listinou základních práv
a svobod, která je součástí ústavního
pořádku České republiky, jakož
i s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká
republika vázána. Navrhovaná zákonná
úprava není v rozporu ani s právem Evropského
společenství.
Finančně ekonomický dosah navrhované
úpravy
Přijetí navrhované novely zákona si
v roce 1998 nevyžádá zvýšení
výdajů státního rozpočtu a
nezvýší náklady podnikatelů.
Stanovení sazeb stravného při tuzemských
pracovních cestách v rozpětí vychází
ze současné právní úpravy (spodní
nároková hranice rozpětí je stanovena
ve výši sazby platné podle současné
úpravy) a na případné určení
stravného nad tuto hranici není právní
nárok.
Rozpočtové a příspěvkové
organizace hradí výdaje spojené s pracovními
cestami ze svého rozpočtu. U podnikatelských
subjektů může mít změna ve výši
cestovních náhrad jen nepřímý
dopad na státní rozpočet, a to spíše
pozitivní, protože možnost snížit
stravné při pracovních cestách do
zahraničí vytváří prostor pro
zvýšení cenové konkurenceschopnosti
podnikatelských subjektů na zahraničním
trhu, čímž také přispívá
k proexportní politice. Využití uvedené
možnosti současně znamená snížení
nákladových položek odpočitatelných
z daňového základu a tím i zvýšení
objemu daní.
Příloha 1.
Platné znění ustanovení zákona
č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách,
ve znění zákona č. 44/1994 Sb., které
se navrhuje novelizovat:
(1) Tento zákon upravuje poskytování náhrad
výdajů při pracovních cestách,
při jiných změnách místa výkonu
práce, při přijetí do zaměstnání
a při přidělení k výkonu práce
v zahraničí (dále jen "náhrady")
a) pracovníkům v pracovním poměru,
b) členům družstev, u nichž součástí
členství je též pracovní vztah,
c) občanům činným na základě
dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr,
je-li to dohodnuto,
d) osobám, o nichž to stanoví tento zákon
nebo jiný obecně závazný právní
předpis,
(dále jen "zaměstnanec").
(2) Tento zákon neupravuje poskytování náhrad
členům posádek námořních
lodí po dobu nalodění.1)
___________________
1) Zákon č. 61/1952 Sb., o námořní
plavbě.
(1) Tento zákon upravuje poskytování náhrad
výdajů při pracovních cestách,
při jiných změnách místa výkonu
práce, při přijetí do zaměstnání
a při přidělení k výkonu práce
v zahraničí (dále jen "náhrady")
a) zaměstnancům v pracovním poměru,
b) členům družstev, u nichž je pracovní
vztah podmínkou členství,
c) zaměstnancům činným na základě
dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr,
je-li to dohodnuto,
d) fyzickým osobám, o nichž to stanoví
tento zákon (§ 16),
(dále jen "zaměstnanec").
(2) Náhrady podle tohoto zákona se neposkytují
zaměstnancům při výkonu práce
na předsunutém pohraničním odbavovacím
stanovišti na území sousedního státu
určeném podle mezinárodní smlouvy,
které je jejich pravidelným pracovištěm
(§ 2 odst. 3).
(1) Pracovní cestou se pro účely tohoto zákona
rozumí doba od nástupu zaměstnance na cestu
k výkonu práce do jiného místa, než
je jeho pravidelné pracoviště, včetně
výkonu práce v tomto místě, do návratu
zaměstnance z této cesty.
(2) Zahraniční pracovní cestou se pro účely
tohoto zákona rozumí doba pracovní cesty
(odstavec 1) z České a Slovenské Federativní
Republiky do zahraničí, ze zahraničí
do České a Slovenské Federativní Republiky
a doba pracovní cesty v zahraničí.
(3) Pravidelným pracovištěm se pro účely
tohoto zákona rozumí místo dohodnuté
se zaměstnancem; není-li takové místo
dohodnuto, je pravidelným pracovištěm místo
výkonu práce sjednané v pracovní smlouvě.
U zaměstnanců, u nichž častá
změna pracoviště vyplývá ze zvláštní
povahy zaměstnání, je možno jako pravidelné
pracoviště dohodnout i místo bydliště.
(4) Za rodinu zaměstnance se pro účely tohoto
zákona považují, pokud mají trvalý
pobyt na území České a Slovenské
Federativní Republiky, jeho manžel nebo druh, vlastní
děti, osvojenci, děti svěřené
zaměstnanci do pěstounské péče
nebo do výchovy, vlastní rodiče, osvojitelé,
opatrovníci, pěstouni, popřípadě
další osoby, žijící v domácnosti2)
se zaměstnancem.
___________________
2) § 115 občanského zákoníku.
(1) Pracovní cestou se pro účely tohoto zákona
rozumí doba od nástupu zaměstnance na cestu
k výkonu práce do jiného místa, než
je jeho pravidelné pracoviště, včetně
výkonu práce v tomto místě, do návratu
zaměstnance z této cesty. Doba od nalodění
členů posádky námořních
lodí do jejich vylodění1) se nepovažuje
za pracovní cestu.
(2) Zahraniční pracovní cestou se pro účely
tohoto zákona rozumí doba pracovní cesty
(odstavec 1) z České republiky do zahraničí,
ze zahraničí do České republiky a
doba pracovní cesty v zahraničí.
(3) Pravidelným pracovištěm se pro účely
tohoto zákona rozumí místo dohodnuté
se zaměstnancem; není-li takové místo
dohodnuto, je pravidelným pracovištěm místo
výkonu práce sjednané v pracovní smlouvě.
U zaměstnanců, u nichž častá
změna pracoviště vyplývá ze zvláštní
povahy povolání, je možno jako pravidelné
pracoviště dohodnout i místo pobytu. Pokud
má zaměstnanec na základě dohody o
provedení práce provést pracovní úkol
v místě mimo obec pobytu, může s ním
zaměstnavatel v této dohodě sjednat, že
mu poskytne i při cestě z obce pobytu do místa
výkonu práce a zpět náhrady jako při
pracovní cestě.
(4) Za rodinu zaměstnance se pro účely tohoto
zákona považují, pokud mají trvalý
pobyt na území České republiky, jeho
manžel nebo druh, vlastní děti, osvojenci,
děti svěřené zaměstnanci do
pěstounské péče nebo do výchovy,
vlastní
písm. c) stravné,
(1) Za každý kalendářní den pracovní
cesty přísluší zaměstnanci stravné
v tomto dni ve výši
a) 23 Kčs, trvá-li pracovní cesta 5 až
12 hodin,
b) 36 Kčs, trvá- li pracovní cesta déle
než 12 hodin, nejvýše však 18 hodin,
c) 57 Kčs, trvá-li pracovní cesta déle
než 18 hodin.
(2) Znemožní-li zaměstnavatel vysláním
na pracovní cestu, která trvá méně
než 5 hodin, zaměstnanci stravovat se obvyklým
způsobem, může mu poskytnout stravné
až do výše 23 Kčs.
rodiče, osvojitelé, opatrovníci, pěstouni,
popřípadě další osoby, žijící
v domácnosti2) se zaměstnancem.
___________________
1) Zákon č. 61/1952 Sb., o námořní plavbě.