Příloha I |
k vládnímu návrhu na vyslovení souhlasu
Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky s novým zněním Protokolu II a Protokolem
IV Úmluvy o zákazu nebo omezení použití
některých konvenčních zbraní,
které mohou způsobovat nadměrné utrpení
nebo mít nerozlišující účinky
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky
souhlasí s novým zněním Protokolu
II o zákazu nebo omezení použití min,
nástrah a jiných prostředků a Protokolem
IV o oslepujících laserových zbraních
přijatých na jednání první
hodnotící konference Úmluvy o zákazu
nebo omezení použití některých
konvenčních zbraní, které mohou způsobovat
nadměrné utrpení nebo mít nerozlišující
účinky, která byla podepsána bývalou
ČSSR dne 10. dubna 1981 a jejímž signatářem
se stala na základě notifikace sukcese generálnímu
tajemníkovi OSN ze dne 22. února 1993 Česká
republika s účinností ode dne 1. ledna 1993.
Příloha II |
V souvislosti se zvýšenou aktivitou OSN při
obraně míru ve světě a zabezpečování
pomoci zemím, které byly postiženy válečnými
událostmi si světové společenství
stále více začalo uvědomovat, jaké
zákeřné nebezpečí představují
"zapomenuté" protipěchotní miny
v místech, ve kterých probíhaly válečné
operace. Tyto zbraně tvoří jednu ze základních
překážek návratu mírového
života do míst, kde byly použity. Od počátku
devadesátých let do současnosti bylo těmito
zbraněmi zabito nebo doživotně zmrzačeno
nejméně 200 000 civilních obyvatel, převážně
žen a dětí. Snaha pomoci zemím postiženým
tímto "minovým morem" se ukázala
jako velmi nákladná a časově náročná.
Není dostatek vhodné techniky a personálu,
který by byl schopen tyto úkoly urychleně
plnit. Především postižené země,
ale i mezinárodní humanitární organizace
a dokonce i země vyrábějící
miny si začaly uvědomovat, že jediným
schůdným řešením, jak se tohoto
nebezpečí natrvalo zbavit, je vyhlášení
zákazu výroby a použití protipěchotních
min.
Určitá omezení pro používání
min v rámci vojenských konfliktů obsahuje
Úmluva o zákazu nebo omezení použití
některých konvenčních zbraní,
které mohou způsobovat nadměrné utrpení
nebo mít nerozlišující účinky
se třemi dodatkovými protokoly (dále jen
Úmluva), byla uzavřena dne 10. října
1980 v rámci Konference o odzbrojení v Ženevě.
Toto jednání bylo první důležitou
mezinárodní konferencí o vybraných
druzích konvenčních zbraní od roku
1907. Ve své preambuli Úmluva stvrzuje jako princip
mezinárodního práva, že válčící
strany nejsou ve výběru způsobu či
prostředků vedení boje neomezeny.
Do současné doby se stalo smluvními stranami
této Úmluvy 62 států.
Protokol I zakazuje používat jakékoliv zbraně,
jejichž primárním účinkem je
zranění střepinami, které jsou v lidském
těle nezjistitelné rentgenovými paprsky.
Protokol II omezuje používání min, nástražných
min a jiných prostředků. Stanovuje pravidla
jejich kladení a zakazuje jejich použití proti
civilnímu obyvatelstvu. Protokol III omezuje použití
zápalných zbraní a zakazuje jejich použití
proti civilnímu obyvatelstvu.
ČSSR tuto Úmluvu podepsala 10. dubna 1981 v New
Yorku. Úmluva byla schválena vládou ČSSR
usnesením č. 96 ze dne 9. dubna 1981. Federální
shromáždění ČSSR vyslovilo souhlas
s Úmluvou svým usnesením č. 28 ze
dne 23. června 1982. Ratifikační listina
byla uložena u OSN dne 31. srpna 1982. Úmluva vstoupila
v platnost 2. prosince 1983. Česká republika se
stala signatářem Úmluvy na základě
notifikace sukcese generálnímu tajemníkovi
OSN ze dne 22. února 1993 s účinností
ode dne 1. ledna 1993. Do současné doby se stalo
smluvními stranami této Úmluvy 62 států.
Na počátku 90. let začaly sílit požadavky
světové veřejnosti a humanitárních
organizací na zabránění šíření
a nezodpovědné používání
některých konvenčních zbraní.
Hlavní důraz byl položen na protipěchotní
miny, kterých je položeno více jak 110 miliónů
v 64 zemích. Tyto miny nejenže každoročně
zabijí nebo zmrzačí 20 000 civilistů,
ale jsou rovněž brzdou zemědělského
a průmyslového rozvoje, znemožňují
návrat uprchlíků do svých domovů.
V souladu s ustanoveními Úmluvy a na základě
iniciativy GT OSN se uskutečnila první hodnotící
konference Úmluvy. Jejím cílem bylo Úmluvu
revidovat s důrazem na zpřísnění
existujícího omezení výroby, prodeje
a použití protipěchotních min a jiných
zbraní, které mají nerozlišující
účinek. Konference byla zahájena dne 25.
září 1995 ve Vídni, její závěrečné
zasedání skončilo dne 3. května 1996
v Paláci národů v Ženevě.
Již na prvním zasedání byl schválen
návrh nového protokolu, který řeší
zákaz použití laserových zbraní
(dále Protokol IV), které by byly primárně
předurčeny k oslepení. Dne 3. května
1996 bylo schváleno nové a zpřísněné
znění Protokolu II.
Konference přijala závěrečnou deklaraci,
která oceňuje dosažené výsledky.
Na druhé straně vyzývá další
státy, aby se staly členy Úmluvy a tak podpořily
její univerzálnost. Dosažený stav je
považován za přechodný. Konečným
cílem je úplný zákaz protipěchotních
min. Zpřísněním Protokolu II a doplněním
Úmluvy o Protokol IV došlo k celkovému jejímu
posílení. Tímto bylo do jisté míry
vyhověno požadavkům světové veřejnosti
a humanitárních organizací na zabránění
šíření a nezodpovědnému
používání některých konvenčních
zbraní.
Podle znění Úmluvy podléhají
oba Protokoly schvalovacímu mechanismu stejnému
jaký byl uplatněn u základní Úmluvy,
tj. ratifikaci. Protokoly vstoupí v platnost 6 měsíců
od data kdy dvacátý stát zašle ratifikační
listiny GT OSN jako depozitáři této Úmluvy.
Dopisem ze dne 23. října 1996 vyzval GT OSN smluvní
strany, aby urychleně přistoupily ke zmíněným
smluvním dokumentům.
Nejdůležitější opatření
a změny Protokolu II a jeho technické přílohy
Platnost Protokolu byla rozšířena i na vnitřní
ozbrojené konflikty. Každá smluvní strana
nebo strana konfliktu je zodpovědna za všechny miny,
nástrahy a jiná výbušná zařízení,
které použije a zavazuje se je odstranit, zničit
nebo provozovat v souladu s Protokolem. Byly stanoveny postupy
pro používání min a jiných výbušných
zařízení včetně povinnosti
vést o nich záznamy. Byl rovněž stanoven
režim pro jejich uchovávání a předávání.
Doporučuje se omezit vývoz min.
Bylo zakázáno používání
protipěchotních min, které nejsou detekovatelné,
min pro minování na dálku, které nejsou
opatřeny samodestrukčním nebo samodeaktivačním
zařízením a výbušných
zařízení upravených tak, že vybuchují
při jejich vyhledávání běžně
používanými minohledačkami.
Smluvní strany si vyhrazují právo odložit
plnění některých technických
opatření na dobu maximálně 9 let.
Přechodné období bylo zavedeno na žádost
Číny, Pákistánu, Ruska a některých
dalších. Evropská unie spolu s asociovanými
zeměmi (i ČR) ve svém společném
prohlášení označila toto období
za zbytečné nebo přinejmenším
neúměrně dlouhé.
Uplatňování jednotlivých ustanovení
Protokolu II bude mít dopad na resort obrany především
v oblasti vojenského plánování obrany
území České republiky. Bude nutné
provést úpravy příslušných
normativních aktů týkajících
se bojového použití výbušných
zátarasů, minových polí a výcviku
vojsk. Protipěchotní miny, které patří
mezi základní obranné prostředky AČR
při zajišťování obrany České
republiky, bude nutné nahradit novými, v ČR
dosud nepoužívanými prostředky. Náklady
na jejich vývoj a zavedení do ozbrojených
sil nelze zatím přesně vyčíslit.
Ve výzbroji AČR je v současné době
celkem 373 840 kusů protipěchotních min v
celkové hodnotě cca 263,8 mil. Kč. Protipěchotních
min, které neodpovídají požadavkům
nového Protokolu II je celkem 44 353 kusů. Jejich
likvidaci lze realizovat několika způsoby:
1. Delaborací silami armády (nutnost zajistit technologické
linky a personál) s náklady do 2 mil. Kč.
2. Delaborací v civilním podniku při nákladech
do 5 mil. Kč.
3. Výbuchem s využitím sil a prostředků
61. a 62. asanačního pyrotechnického odřadu,
což by vyžadovalo minimální náklady
(pouze za přepravu ze skladů do místa likvidace).
Z porovnání všech aspektů spojených
s likvidací protipěchotních min je nejvýhodnější
řešení uvedené v bodě 3. Tento
způsob je nejrychlejší a nemá závažnější
dopady na životní prostředí. Obdobným
způsobem již byly zlikvidovány desetitisíce
kusů vojenské munice nalezené v bývalých
vojenských prostorech Ralsko a Mladá.
Od 3. května 1996 je součástí Úmluvy.
Hlavní ustanovení zakazují používat
laserové zbraně specificky sestrojené tak,
aby jejich výlučným bojovým účinkem
nebo jedním z bojových účinků
bylo způsobení trvalého oslepnutí
nechráněného zraku. Oslepnutí, k němuž
dojde v rámci náhodného nebo průvodního
účinku při legitimním vojenském
použití laserových systémů, včetně
laserových systémů používaných
proti optickým zařízením, není
součástí zákazu.
Uplatnění zásad Protokolu IV do praxe nebude
činit ČR žádné potíže
a nebude mít finanční dopady. AČR
tyto zbraně nevlastní a Česká republika
tyto zbraně nevyvíjí ani nevyrábí.
V historii je to poprvé, kdy se podařilo omezit
určitý druh zbraně dříve, než
byl vůbec zaveden do výzbroje armád.
Závěr:
Přijetím zpřísněného
znění Protokolu II úsilí směřující
k úplnému zákazu těchto zbraní
neskončilo, pokračuje široká diplomatická
aktivita na všech úrovních. Především
z iniciativy Mezinárodního výboru červeného
kříže, Mezinárodní kampaně
za zákaz min a celé řady států,
jako Kanady, Dánska, Norska, Rakouska a dalších,
byla problematika protipěchotních min zařazena
na pořad jednání 51. Valného shromáždění
OSN. Toto přijalo dne 10. prosince 1996 rezoluci číslo
A51/45S vyzývající k co nejrychlejšímu
uzavření smlouvy o všeobecném zákazu
protipěchotních min. Pro rezoluci hlasovalo 155
zemí a nikdo nebyl proti.
Dne 1. října 1996 přijala EU rezoluci, ve
které potvrdila svůj zájem na přijetí
úplného zákazu protipěchotních
min. Vyjádřila rovněž společný
souhlas s pokračováním moratoria na jejich
vývoz.
Do současné doby již 27 států
oznámilo ukončení používání
protipěchotních min. Státy jako Kanada, Dánsko,
Německo, Norsko, Belgie, Švédsko, Rakousko
či Jižní Afrika se rozhodly, na základě
dobrovolnosti, zničit zásoby všech protipěchotních
min. Další státy NATO jako USA, Francie, Velká
Británie se zavázaly, že zničí
30 až 70 procent svých zásob těchto
zbraní v průběhu let 1997-98.
Státy Střední Ameriky, na základě
rezoluce Organizace amerických států, která
vyzývá k vyhlášení západní
polokoule za území bez protipěchotních
min v roce 2000, přijaly plán, ve kterém
se zavazují, že do uvedeného roku vytvoří
pásmo bez protipěchotních min.
ČR již v roce 1994 reagovala na požadavky světového
společenství vyhlášením moratoria
na další šíření protipěchotních
min. Tříleté moratorium na jejich export
bylo přijato usnesením vlády číslo
553 ze dne 5. října 1994.
Z iniciativy Kanady byla vytvořena tzv. "Ottawská
skupina" sdružující země podporující
uzavření smlouvy o všeobecném zákazu
protipěchotních min již v prosinci 1997. První
konference této skupiny se uskutečnila ve dnech
3. - 5. října 1996 v Ottawě za účasti
zástupců 70 států a nevládních
organizací. ČR se zúčastnila v roli
pozorovatele. Ve dnech 12. - 15. února 1997 se ve Vídni
uskutečnilo setkání expertů k projednání
prvního návrhu smlouvy o úplném zákazu
protipěchotních min, který připravilo
Rakousko. Setkání se zúčastnili zástupci
111 států a 4 mezinárodních organizací.
Některé státy jako Kuba, Srí Lanka,
USA, Velká Británie, Rusko a další,
se zde pokusily zbrzdit proces přípravy této
smlouvy. 18. září 1997 Závěrečná
diplomatická konference v Oslo přijala text Úmluvy
o zákazu použití, skladování,
výroby a převodu protipěchotních min
a jejich zničení.
Příloha III |
Protokol o zákazu nebo omezení použití
min, nástrah a jiných prostředků (Protokol
II), který je přílohou Úmluvy o zákazu
nebo omezení použití některých
konvenčních zbraní, které mohou způsobovat
nadměrné utrpení nebo mít nerozlišující
účinky ("Úmluva"), se tímto
pozměňuje. Pozměněný text Protokolu
má následující znění:
1. Tento Protokol se vztahuje na použití min, nástrah
a jiných zde popsaných prostředků
na souši, včetně min kladených za účelem
zabránění přístupu do pobřežních
pásem a vodních cest nebo brodů, ale nevztahuje
se na použití protilodních min na moři
nebo na vnitrozemských vodních cestách.
2. Kromě situací uvedených v článku
1 této Úmluvy se tento Protokol bude vztahovat i
na situace uvedené ve společném článku
3 Ženevských úmluv z 12. srpna 1949. Tento
Protokol se nebude vztahovat na situace vnitrostátních
nepokojů a napětí, například
na vzpoury, izolované a sporadické násilné
činy a jiné činy podobné povahy, které
se nepovažují za ozbrojené konflikty.
3. V případě ozbrojených konfliktů,
které nejsou mezinárodní povahy a které
probíhají na území některé
z vysokých smluvních stran bude každá
strana konfliktu povinna uplatňovat zákazy a omezení
podle tohoto Protokolu.
4. Žádné z ustanovení tohoto Protokolu
se nebude uplatňovat s cílem ovlivnit svrchovanost
státu nebo povinnost vlády všemi zákonnými
prostředky udržovat nebo znovu nastolit zákonnost
a pořádek ve státu nebo hájit národní
jednotu a územní celistvost státu.
5. Žádné z ustanovení tohoto Protokolu
se nebude uplatňovat s cílem ospravedlnit přímé
či nepřímé vměšování,
a to z jakéhokoliv důvodu, do ozbrojeného
konfliktu nebo do vnitřních či vnějších
záležitostí vysoké smluvní strany
na území, kde probíhá konflikt.
6. Aplikací ustanovení tohoto Protokolu na strany
konfliktu nepatřící mezi vysoké smluvní
strany, jež přijaly tento Protokol, se přímo
ani nepřímo nemění právní
postavení těchto stran či právní
postavení sporného území.
Pro účely tohoto Protokolu:
1. "Mina" označuje veškerou munici umístěnou
pod zemí, na zemi nebo v blízkosti země či
jiného povrchu a určenou k explozi přítomností,
blízkostí nebo kontaktem osoby či vozidla.
2. "Mina pro minování na dálku"
označuje minu, která není umísťována
přímo, ale je dopravována pomocí dělostřelectva,
řízené střely, rakety, minometu nebo
podobnými prostředky či shazována
z letadla. Miny dopravované z pozemního zařízení
vzdáleného méně než 500 metrů
se nepovažují za "miny pro minování
na dálku", za předpokladu, že jsou použity
v souladu s článkem 5 a navazujícími
články tohoto Protokolu.
3. "Protipěchotní mina" označuje
minu určenou především k explozi přítomností,
blízkostí nebo kontaktem osoby a způsobující
vyřazení z boje, zranění nebo usmrcení
osoby nebo osob.
4. "Nástraha" označuje jakýkoli
prostředek či materiál, který je určen,
zkonstruován nebo uzpůsoben k tomu, aby usmrtil
nebo způsobil zranění a který působí
neočekávaně při styku nebo přiblížení
osoby ke zdánlivě neškodnému předmětu
nebo při provádění zdánlivě
bezpečného úkonu.
5. "Jiné prostředky" označuje ručně
umístěnou munici a prostředky, včetně
improvizovaných výbušných prostředků
určených k tomu, aby usmrtily nebo způsobily
zranění či poškození a aktivované
ručně, dálkovým ovládáním
nebo automaticky po uplynutí určité lhůty.
6. "Vojenský cíl" označuje, pokud
jde o objekty, veškeré objekty, které svou
povahou, umístěním, účelem
nebo užitím účinně přispívají
k vojenským akcím a jejichž úplné
nebo částečné zničení,
obsazení nebo neutralizace za okolností existujících
v daném okamžiku představuje jednoznačnou
vojenskou výhodu.
7. "Civilní objekty" jsou veškeré
objekty, které nejsou vojenskými cíli definovanými
v odstavci 6 tohoto článku.
8. "Minové pole" je určitý prostor,
v němž jsou systematicky umístěny miny
a "zaminovaný prostor" je prostor, který
je nebezpečný vzhledem k přítomnosti
min. "Klamný zaminovaný prostor" znamená
prostor bez min, který má budit dojem minového
pole. Termín "minové pole" označuje
i klamná minová pole.
9. "Zaznamenání" označuje fyzické,
administrativní a technické úkony určené
k získání veškerých dostupných
informací umožňujících určení
polohy minových polí, zaminovaných prostorů,
nástrah a jiných prostředků za účelem
registrace v oficiálních záznamech.
10. "Samodestrukční mechanismus" označuje
zabudovaný nebo připojený automatický
mechanismus, který zajistí zničení
munice, do níž je zabudován nebo k níž
je připojen.
11. "Samoneutralizační mechanismus" označuje
zabudovaný automatický mechanismus, který
uvede munici, do níž je zabudován, do nefunkčního
stavu.
12. "Samodezadjustace" označuje automatické
uvedení munice do nefunkčního stavu nevratnou
eliminací (vyčerpáním) součástky,
například baterie, která je pro fungování
munice nepostradatelná.
13. "Dálkové ovládání"
označuje ovládání pomocí příkazů
na dálku.
14. "Prostředek znemožňující
manipulaci" označuje prostředek, který
má chránit minu a který je její součástí,
je s ní spojen nebo je k ní připojen nebo
umístěn pod ní a který se aktivuje,
když dojde k pokusu o odstranění miny.
15. "Transfer" zahrnuje, kromě fyzického
pohybu min při jejich dovozu na území státu
nebo vývozu z tohoto území, také postoupení
vlastnických práv k minám nebo kontroly nad
nimi, ale nezahrnuje postoupení území, kde
jsou umístěny miny.
1. Tento článek se vztahuje na:
(a) miny;
(b) nástrahy a
(c) jiné prostředky.
2. Každá vysoká smluvní strana nebo
strana konfliktu je v souladu s ustanoveními tohoto Protokolu
odpovědná za veškeré miny, nástrahy
a jiné prostředky, které použije, a
zavazuje se je vyhledat, odstranit, zničit nebo udržovat
podle ustanovení článku 10 tohoto Protokolu.
3. Za všech okolností je zakázáno použít
jakékoli miny, nástrahy nebo jiné prostředky,
které jsou svým určením nebo povahou
zaměřeny na to, aby způsobily nadměrné
zranění či zbytečné utrpení.
4. Zbraně, na něž se vztahuje tento článek,
budou důsledně v souladu s normami a omezeními,
které stanoví Technická příloha
pro každou jednotlivou kategorii.
5. Je zakázáno používat miny, nástrahy
či jiné prostředky využívající
mechanismus nebo prostředek zvláště
určený k tomu, aby způsobil detonaci munice
přítomností běžně dostupných
minohledaček v důsledku jejich magnetického
nebo jiného bezdotykového působení
během normálního užití při
úkonech souvisejících s detekcí.
6. Je zakázáno používat miny se samodezadjustačním
mechanismem opatřené prostředkem znemožňujícím
manipulaci určeným k tomu, aby zůstal funkční
i tehdy, když mina již funkční být
přestane.
7. Za všech okolností je zakázáno zaměřovat
zbraně, na něž se vztahuje tento článek,
proti civilnímu obyvatelstvu jako takovému nebo
proti jednotlivým civilním osobám nebo civilním
objektům, a to jak při útoku, tak i při
obraně nebo za účelem represálií.
8. Je zakázáno nerozlišující
použití zbraní, na něž se vztahuje
tento článek. Nerozlišující použití
je jakékoli umístění těchto
zbraní:
(a) pokud nejsou umístěny ve vojenském cíli
nebo proti vojenskému cíli zaměřeny.
Vzniknou-li pochybnosti, jestli objekt obvykle určený
pro civilní účely, například
místo konání bohoslužeb, dům
nebo jiné obydlí nebo škola, je užíván
tak, aby účinně přispíval k
vojenským akcím, bude se předpokládat,
že objekt tímto způsobem užíván
není;
(b) pokud používaný způsob nebo prostředky
dopravení znemožňují jejich zaměření
na určitý vojenský cíl, nebo
(c) lze-li předpokládat, že tyto zbraně
způsobí náhodné ztráty na životech
civilních osob, zranění civilních
osob, škody na civilních objektech nebo kombinaci
těchto ztrát a škod, jež by byly nadměrné
v poměru k očekávané konkrétní
a přímé vojenské výhodě.
9. Několik zřetelně od sebe oddělených
a rozdílných vojenských cílů,
které se nacházejí ve městě,
vesnici nebo v jiném prostoru s obdobnou koncentrací
civilních osob nebo civilních objektů, nebude
považováno za jediný vojenský cíl.
10. Budou přijata veškerá možná
opatření na ochranu civilních osob před
účinky zbraní, na něž se vztahuje
tento článek. Možná opatření
jsou taková opatření, která jsou proveditelná
nebo prakticky možná vzhledem ke všem okolnostem
existujícím v daném okamžiku, a to včetně
humanitárních a vojenských zřetelů.
Mezi tyto okolnosti patří mimo jiné:
(a) krátkodobý a dlouhodobý účinek
min na místní civilní obyvatelstvo po dobu
existence minového pole;
(b) možná opatření na ochranu civilních
osob (například oplocení, označení,
výstraha a monitorování);
(c) dostupnost a proveditelnost alternativních řešení
a
(d) krátkodobé a dlouhodobé vojenské
požadavky na minové pole.
11. Před umístěním min, nástrah
a jiných prostředků, které by mohly
postihnout civilní obyvatelstvo, bude dána účinná
včasná výstraha, s výjimkou případů,
kdy to okolnosti neumožňují.
Je zakázáno používat protipěchotní
miny, které nelze detektovat podle specifikace v odstavci
2 Technické přílohy.
1. Tento článek se vztahuje na protipěchotní
miny jiné než miny pro minování na dálku.
2. Je zakázáno používat zbraně,
jichž se týká tento článek, pokud
nevyhovují ustanovením Technické přílohy
o samodestrukci a samodezadjustaci, s výjimkou případů,
kdy:
(a) tyto zbraně jsou umístěny v ohraničeném
prostoru monitorovaném vojenským personálem
a chráněném oplocením nebo jinými
prostředky s cílem účinně zamezit
přístupu civilních osob do tohoto prostoru.
Označení musí být zřetelné
a trvanlivé a musí být viditelné alespoň
pro osobu, která hodlá vstoupit do ohraničeného
prostoru a
(b) tyto zbraně jsou odstraněny před opuštěním
prostoru, s výjimkou případů, kdy
se prostor postoupí ozbrojeným silám jiného
státu, které přebírají odpovědnost
za údržbu obranných zařízení
požadovaných tímto článkem a
za následné odstranění těchto
zbraní.
3. Strana konfliktu se nadále zbavuje povinnosti dodržovat
ustanovení pododstavců 2 (a) a 2 (b) tohoto článku
pouze v případě, kdy dodržování
těchto ustanovení není možné
z důvodu nedobrovolné ztráty kontroly nad
prostorem v důsledku nepřátelské vojenské
akce, a to i v situaci, kdy jejich dodržování
znemožňuje přímá nepřátelská
vojenská akce. Pokud tato strana znovu získá
kontrolu nad prostorem, bude opět dodržovat ustanovení
pododstavců 2 (a) a 2 (b) tohoto článku.
4. Pokud ozbrojené síly strany konfliktu získají
kontrolu nad prostorem, ve kterém byly umístěny
zbraně, na něž se vztahuje tento článek,
budou tyto ozbrojené síly v nejvyšší
možné míře udržovat a v případě
potřeby i zavádět ochranná opatření
požadovaná tímto článkem až
do doby, kdy budou tyto zbraně odstraněny.
5. Budou přijata veškerá možná
opatření s cílem zabránit nepovolenému
odstranění, znetvoření, zničení
nebo zatajení prostředku, systému nebo materiálu
použitého k vyznačení obvodu ohraničeného
prostoru.
6. Zbraně, na něž se vztahuje tento článek,
které vystřelují úlomky v horizontálním
oblouku méně než 90 stupňů a
které jsou umístěny na zemi nebo nad zemí,
lze používat bez přijetí opatření
uvedených v pododstavci 2 (a) tohoto článku
po dobu nejdéle 72 hodin, pokud:
(a) se nacházejí v bezprostřední blízkosti
vojenské jednotky, která je umístila a
(b) prostor monitoruje vojenský personál s cílem
účinně bránit přístupu
civilních osob.