Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1997

II. volební období

306

Vládní návrh,

kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu:

a) Dohoda o zřízení a provozování letových provozních služeb a zařízení organizací EUROCONTROL ve společném středoevropském oblastním středisku řízení letového provozu v horním vzdušném prostoru (Central European Air Traffic Services - CEATS)

a

b) Zvláštní dohoda týkající se realizace Článku 6 Dohody o zřízení a provozování letových provozních služeb a zařízení organizací EUROCONTROL ve společném středoevropském oblastním středisku řízení letového provozu v horním vzdušném prostoru (Central European Air Traffic Services - CEATS),

podepsané v Bruselu dne 24. září 1997.

Návrh usnesení

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky souhlasí se sjednáním:

1. Dohody o zřízení a provozování letových provozních služeb a zařízení organizací EUROCONTROL ve společném středoevropském oblastním středisku řízení letového provozu v horním vzdušném prostoru (CEATS) s přílohami:

Příloha I: Uspořádání vzdušného prostoru, pro který organizace zřídí zařízení a bude provozovat letové provozní služby,

Příloha II: Zvláštní ustanovení, zabývající se vnitrostátními zařízeními a službami, které smluvní strany poskytnou organizaci,

Příloha III: Finanční protokol upravující stanovení a financování těch částí rozpočtu organizace, které pokrývají náklady střediska CEATS,

Příloha IV: Přechodná ustanovení týkající se přechodu od úpravy provedené Úmluvou EUROCONTROL, novelizovanou v roce 1981 ("Novelizovaná úmluva"), k úpravě provedené Úmluvou EUROCONTROL, jak byla revidována a konsolidována v roce 1987 ("Revidovaná úmluva").

2. Zvláštní dohody týkající se realizace Článku 6 Dohody o zřízení a provozování letových provozních služeb a zařízení organizací EUROCONTROL ve společném středoevropském oblastním středisku řízení v horním vzdušném prostoru (CEATS).

PŘEDKLÁDACÍ ZPRÁVA

PRO PARLAMENT ČR

Úvod

Stálý růst letecké dopravy v Evropě způsobuje přetížení systémů řízení a zabezpečení letového provozu, což způsobuje ztráty leteckým dopravcům i souvisejícím sférám ekonomiky. Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) předpokládá, že v roce 2000 dojde k dvojnásobnému nárůstu objemu letecké dopravy ve srovnání s osmdesátými léty a skutečný vývoj tuto prognózu potvrzuje. V důsledku toho se po roce 2000 bude zvyšovat objem přeletů vzdušného prostoru Evropy včetně České republiky minimálně o 5% ročně a je nutné zdokonalit a zefektivnit systémy řízení letového provozu.

CEATS, Central European Air Traffic Services, je společný projekt osmi středoevropských států, jehož cílem je vybudování společného střediska pro řízení letového provozu v jejich horním vzdušném prostoru, t. j. letů nad letovou hladinou 8 700 m. Účelem je zajistit poskytování letových provozních služeb ve vysoké kvalitě s co nejnižšími náklady. Česká republika, Slovenská republika, Maďarsko, Rakousko, Slovinsko, Itálie, Chorvatsko a Bosna a Hercegovina vyjádřily politickou vůli zapojit se do tohoto projektu.

Je důležité podotknout, že státní suverenita ČR nad celým vzdušným prostorem není sjednáním Dohody o CEATS ani případným zřízením střediska CEATS na území ČR vůbec dotčena. Ochrana suverenity je věcí MO ČR. Letecký zákon sice v § 46 odst. 1 stanovuje, že letové provozní služby pro civilní létání může poskytovat právnická osoba se sídlem v České republice, kterou pověří Ministerstvo dopravy a spojů. Avšak § 96 tohoto zákona, nadřazující ustanovení mezinárodní smlouvy nad ustanovení leteckého zákona, umožňuje k Dohodě přistoupit.

V rámci programu harmonizovaného systému řízení letového provozu v Evropě (EATCHIP) vznikly obdobné projekty, např. již existující společné středisko pro řízení letového provozu v horním vzdušném prostoru Belgie, Nizozemí, Lucemburska a části Spolkové republiky Německo, umístěné v Maastrichtu. Dále je v tomto směru uzavřena dohoda mezi Francií a Švýcarskem a rovněž mezi Francií, Španělskem a Portugalskem, projekt harmonizace a integrace systémů řízení letového provozu realizují také Dánsko, Finsko, Švédsko, Norsko a Island.

Současný stav

V březnu 1993 ministři dopravy sedmi středoevropských států schválili koncepci a vytvořili na úrovni generálních ředitelů civilního letectví (dále jen DGCA) skupinu CEATS s úkolem prostudovat technickou a provozní přípustnost uvedeného projektu. V březnu 1994 ministři potvrdili proveditelnost a potřebu vybudování společného střediska CEATS. Následně se k projektu připojila i Bosna a Hercegovina.

V prosinci 1994 Stálá komise EUROCONTROL vyjádřila svoji podporu a ochotu zapojit se do projektu CEATS po schválení a ratifikaci příslušných "zakládajících smluv vládami zúčastněných států". Následně byla zpracována podrobná nákladová studie, zpracována kritéria pro umístění střediska a upraven text Dohody v návaznosti na nový text Úmluvy EUROCONTROL. Jako finální termín pro zahájení prací na vytváření střediska byl stanoven leden 1998, aby středisko mohlo být funkční v roce 2005. Při příležitosti diplomatické konference EUROCONTROL dne 27. června 1997 podepsali Dohodu zplnomocnění zástupci vlád Chorvatska, Itálie, Maďarska, Slovenska a Slovinska. Následně Dohodu podepsalo Rakousko a dne 24. září 1997 i Česká republika.

Ekonomické aspekty

Středisko CEATS bude majetkem Evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu - EUROCONTROL a provozováno jeho Agenturou. Středisko se bez ohledu na umístění bude řídit pravidly hospodaření platnými pro Agenturu a jeho řízení bude zajišťováno v rámci struktury EUROCONTROL, personál střediska CEATS bude personálem Agentury EUROCONTROL a bude podléhat jejím mzdovým a pracovněprávním předpisům.

Hlavní principy, jimiž se bude ekonomika střediska CEATS řídit, jsou uvedeny ve Finančním protokolu, který je Přílohou III Dohody. Jejich podstatou je, že investiční a provozní náklady ponese EUROCONTROL prostřednictvím zvláštní kapitoly svého rozpočtu (kapitola 6 - CEATS). Nákladové a výdajové položky této kapitoly budou schvalovat smluvní strany podle platných pravidel zavedených v EUROCONTROL. Česká republika se na přípravě a schvalování rozpočtu EUROCONTROL podílí již od roku 1996, kdy se stala členským státem.

Finanční prostředky na investice CEATS, schvalované smluvními stranami, bude EUROCONTROL získávat půjčkami od Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) a Evropské investiční banky (EIB). Provozní výdaje a splátky půjček budou financovány z příspěvků smluvních stran do uvedené kapitoly rozpočtu.

Příspěvek každého státu bude složen z podílu na provozních nákladech, podílu na splátkách investičních výdajů včetně úroků a podílu na neinvestičních výdajích, které byly vynaloženy před uvedením střediska CEATS do provozu. Výše příspěvku každého státu, resp. jeho podíl na provozních výdajích CEATS v daném roce, se vypočítá podle klíce, který je mimo jiné předmětem Zvláštní dohody týkající se provádění článku 6 Dohody o CEATS (EUROCONTROL v tomto případě není smluvní stranou). Klíč je stanoven jako počet řídících letového provozu, kteří budou obsluhovat sektory vzdušného prostoru příslušného státu. Tento klíč je po řadu let používán pro podobné středisko v Maastrichtu.

Příspěvek do zvláštní kapitoly CEATS rozpočtu EUROCONTROL nebude znamenat zátěž pro státní rozpočet ČR, ani změnu zavedených postupů vůči rozpočtu EUROCONTROL. Příspěvek bude nadále hradit Řízení letového provozu ČR jako součást příspěvku do rozpočtu EUROCONTROL. Prostředky pro tento příspěvek budou financovány z traťových navigačních poplatků, do nichž bude výše příspěvku zakalkulována.

V roce 1997 byla k projektu CEATS zpracována rozsáhlá studie nákladů a přínosů. Podle studie celkové investiční náklady dosáhnou do roku 2005 částky 131 milionů ECU.

Konkrétní výši příspěvku ČR je v této fázi projektu velmi obtížné přesně určit. Na základě odhadu zpracovaného Agenturou EUROCONTROL pro účely analýzy nákladů a přínosů CEATS, budou roční provozní náklady v roce 2005 činit 47,9 milionů ECU. Vývoj provozních nákladů se předpokládá v prvních pěti letech provozu střediska jako téměř konstantní a roční příspěvek ČR by činil zhruba 8,02 milionů ECU nebo 280,7 milionů Kč v cenách roku 1996 (z toho podíl na amortizaci investičních nákladů 2,04 milionů ECU).

Za služby střediska CEATS nebude vybírán samostatný poplatek. Každý stát bude mít jako doposud jediný poplatek za všechny traťové navigační služby, který bude v sobě zahrnovat náklady na služby ve spodním vzdušném prostoru (poskytované národním střediskem pro řízení letového provozu) a náklady na služby v horním vzdušném prostoru (poskytované střediskem CEATS). Pouze účetně budou tyto náklady vedeny odděleně.

Veškeré poplatky za traťové navigační služby budou uhrazeny danému státu včetně ČR v plné výši jako doposud, poskytování služeb pro horní vzdušný prostor však bude efektivnější.

Provozní aspekty

Přesné vymezení hranic vzdušného prostoru, který bude vydělen z působnosti národních středisek řízení letového provozu a delegován ve prospěch střediska CEATS, je blíže specifikováno Přílohou I Dohody, zatím se předpokládá prostor od letové hladiny 8 700 m výše. Je velmi pravděpodobné, že v době uvedení střediska do provozu bude vzdušný prostor řízený středisky CEATS a Maastricht bezprostředně sousedit.

Středisku CEATS budou pro zajištění jeho provozu poskytovány bezplatně výstupní signály a informace z vybraných již nyní existujících technických (radionavigační a spojovací) zařízení jednotlivých států, jejichž seznam bude uveden v Příloze II Dohody - nejedná se o předání techniky, ani o výstavbu nového vybavení.

Pokud by nedošlo ke zprovoznění střediska CEATS, dojde v roce 2010 k naplnění kapacity současného systému řízení letového provozu v ČR a bylo by nutné od roku 2006 zahájit investiční program obnovy se souhrnnými náklady několik miliard Kč.

CEATS jako projekt regionální integrace je budován na principu pružného využití vzdušného prostoru, který byl zformulován v rámci EATCHIP. Jeho podstatou je plná harmonizace a integrace vojenského a civilního řízení letového provozu. Dokončení harmonizace a integrace řízení letového provozu ve vzdušném prostoru státu je možno považovat za pozitivní aspekt CEATS. Civilně-vojenská spolupráce byla řešena od prvopočátku jako samostatný problém v rámci CEATS a zástupci armády se účastnili jednání pracovních skupin CEATS.

Umístění střediska

Velmi důležitou otázkou je od samého počátku výběr umístění střediska CEATS. Pokus o řešení byl učiněn již v roce 1995, kdy všechny zúčastněné státy podaly návrh na umístění střediska na svém území. Návrhy byly posuzovány nezávislou konzultační firmou, ale výsledek srovnání byl nepřijatelný pro nevhodně použitou metodu výběru. Následně zástupci jednotlivých států v rámci právní pracovní skupiny zpracovali nová kritéria, která byla odsouhlasena. Do 15. září 1997 budou mít zúčastněné státy opět možnost podat návrh na umístění na svém území a jmenovaná pracovní skupina, složená ze zástupců všech zúčastněných států, provede posouzení návrhů podle těchto kriterií. Výsledný návrh bude projednán na úrovni ministrů dopravy.

Řízení letového provozu ČR s. p. připravuje kvalitní a propracovaný návrh s cílem uspět v soutěži.

Výhody zřízení střediska CEATS

a) ekonomické

Letečtí provozovatelé dosáhnou úspor zejména zvýšením efektivnosti provádění letů a využíváním přímých tratí.

Přínosy od roku 2005 do roku 2014 byly Agenturou EUROCONTROL vyčísleny takto:

Přínosy pro ČR jako smluvní stranu Dohody - 20,9 mil ECU

Přínosy pro letecké provozovatele celkem:

- z důvodu zvýšené efektivnosti provádění letů - 61,9 mil. ECU,

- z důvodu využívání přímých tratí - 1 140 mil. ECU.

Studie prokázala, že kumulované přínosy střediska převýší jeho kumulované náklady již po třech letech provozu, tj. v roce 2008.

b) provozní

Středisko CEATS:

1. přinese účinnější využití a větší kapacitu vzdušného prostoru nad středoevropským regionem, flexibilnější uspořádání letových cest (eliminace zpoždění letů) a schopnost zvládnout zvyšující se objem letového provozu s počtem sektorů řízení o jednu třetinu menším než v současné době. Jeho provozní systém bude vykazovat v průměru o 40% větší produktivitu,

2. zvýší efektivnost v plánování a provádění letů, t. j. umožní létání po optimálnějších letových profilech a spolu se zavedením prostorové navigace a rekonfigurací vzdušného prostoru zúčastněných států vytvoří podmínky k značnému snížení přímých provozních nákladů leteckých provozovatelů (náklady na palivo),

3. usnadní implementaci koncepce tzv. přímých tratí v horním vzdušném prostoru středoevropských států, čímž zajistí zkrácení letových vzdáleností (ročně řádově desítky miliónů námořních mil) rovněž s pozitivním dopadem na úspory provozních nákladů uživatelů. Mimo to přinese efektivnější obsluhu tratí v jednotlivých sektorech řízení střediska.

Zřízení střediska CEATS usnadní také širší implementaci citované koncepce, t. j. pro celý horní vzdušný prostor států ECAC,

4. posílí vazby se sousedním střediskem Maastricht pro řízení letového provozu v horním vzdušném prostoru států Beneluxu a SRN v těchto směrech:

- těsnější spolupráce a součinnost v procesu řízení toku letového provozu, včetně optimalizace hranic sektorů řízení mezi oběma středisky bez ohledu na státní hranice,

- podmínky pro kompatibilitu systémů pro zpracování radarových a letových údajů,

- podmínky pro společný postup a rozvoj obou středisek v oblasti softwaru pro uspořádání letového provozu ("Air Traffic Management") s příznivým efektem na finanční prostředky pro tyto systémy,

- motivace a vzor pro další státy, které zamýšlí vybudovat podobná nadnárodní střediska řízení letového provozu.

Závěr

Integrační procesy, které probíhají v oblasti systémů řízení letového provozu v evropském regionu ICAO, se dotýkají i zájmů ČR. Aktivní účast na projektu CEATS nabízí možnost efektivně řídit letový provoz v horním vzdušném prostoru z "jednoho místa", t. j. při minimálních nákladech. Při aplikaci tzv. přímých tratí a optimalizaci struktury vzdušného prostoru projekt jednoznačně přispěje k výraznému snížení objemu přímých provozních nákladů u leteckých provozovatelů.

Realizace projektu CEATS poskytne účinné organizační a technické zázemí pro vytvoření pokročilé, integrované soustavy řízení letového provozu. Bude dílčím, ale současně i systémovým krokem mezinárodní spolupráce v tomto směru.

Integrace mnoha v Evropě existujících středisek řízení do pěti až osmi logicky uspořádaných celků umožní účinně zavést nové koncepce řízení letového provozu pro létání bez omezení státními hranicemi či slabinami jednotlivých národních systémů. K regionální integraci neexistuje pro rozsahem území malý stát žádná efektivní alternativa. Formálním vstupem do projektu v této počáteční fázi bude možno aktivně ovlivnit jeho vývoj požadovaným směrem.

V příloze je předkládána Dohoda o CEATS s přílohami a Zvláštní dohoda týkající se realizace článku 6 Dohody o CEATS, jejichž překlad byl zajištěn ve spolupráci Ministerstva dopravy a spojů ČR a organizace EUROCONTROL. S ohledem na skutečnost, že Dohoda vyžaduje úpravu "Zákona o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů" č. 49/1997 Sb., jde o prezidentskou smlouvu, vyžadující souhlas Parlamentu ČR.

CEATS bude mít kromě strategického významu pro evropské civilní letectví i pozitivní důsledek pro stát,v němž bude středisko fyzicky umístěno. Lokalita střediska bude předmětem veřejné soutěže mezi zúčastněnými státy v druhém pololetí 1997. ČR se bude ucházet o umístění střediska na svém území, a proto zpracovává samostatný návrh v souladu s kriterii ICAO. Kromě možnosti značného posílení mezinárodní prestiže by umístění střediska CEATS na území našeho státu přineslo nezanedbatelnou kupní sílu, financovanou ze zahraničí, jejíž efekt je ekvivalentní exportu zboží a služeb. Z tohoto důvodu je důležité, aby se ČR stala smluvní stranou Dohody v co nejkratší možné době. Pro vítězství ČR v soutěži o umístění střediska vláda ČR vyjádřila podporu projektu jako takovému a podpořila jeho umístění na území státu. Podpora by mohla spočívat například v bezplatném pronájmu pozemku pro umístění střediska v rozsahu cca 160 000 m2 na dobu 50 let. Navíc předmětný pozemek je v užívání ŘLP ČR, jsou na něm umístěna zařízení ŘLP ČR a připravuje se další výstavba. Jeho využíváním pro CEATS by se náklady spojené s touto výstavbou snížily.

V Praze dne 10. září 1997

Prof. Ing. Václav Klaus, CSc., v. r.

DOHODA O ZŘÍZENÍ A PROVOZOVÁNÍ

LETOVÝCH PROVOZNÍCH SLUŽEB A ZAŘÍZENÍ

ORGANIZACÍ EUROCONTROL

VE SPOLEČNÉM STŘEDOEVROPSKÉM OBLASTNÍM STŘEDISKU ŘÍZENÍ

V HORNÍM VZDUŠNÉM PROSTORU (CEATS)

(Brusel, 27. června 1997)

DOHODA O ZŘÍZENÍ A PROVOZOVÁNÍ LETOVÝCH PROVOZNÍCH SLUŽEB A ZAŘÍZENÍ ORGANIZACÍ EUROCONTROL VE SPOLEČNÉM STŘEDOEVROPSKÉM OBLASTNÍM STŘEDISKU ŘÍZENÍ V HORNÍM VZDUŠNÉM PROSTORU (CEATS)

(Brusel, 27. června 1997)

RAKOUSKÁ REPUBLIKA

REPUBLIKA BOSNA A HERCEGOVINA

CHORVATSKÁ REPUBLIKA

ČESKÁ REPUBLIKA

MAĎARSKÁ REPUBLIKA

ITALSKÁ REPUBLIKA

SLOVENSKÁ REPUBLIKA

REPUBLIKA SLOVINSKO

dále jen "smluvní strany" na straně jedné,

A EUROCONTROL, EVROPSKÁ ORGANIZACE PRO BEZPEČNOST LETECKÉHO PROVOZU,

dále jen "Organizace" na straně druhé,

vzhledem k tomu, že smluvní strany požádaly, aby Organizace byla v jejich zájmu a na základě ustanovení novelizované Úmluvy, zejména jejího článku 2 odst. 2 písm. b) a článku 12, jakož i revidované Úmluvy, zvláště jejího článku 2 odst. 2 písm. b) a článku 14, pověřena zřízením a provozováním letových provozních služeb a zařízení;

vzhledem k tomu, že smluvní strany uznávají potřebu spolupracovat při poskytování letových provozních služeb (ATS) v jejich vzdušném prostoru za účelem zabezpečení maximální efektivnosti pro všechny uživatele vzdušného prostoru při minimálních nákladech a respektování požadované úrovně bezpečnosti a tak přispět k vytvoření jednotného Evropského systému řízení letového provozu (EATMS);

vzhledem k tomu, že Stálá komise se na svém Mimořádném zasedání dne 6. června 1997 rozhodla zřídit Společné středoevropské středisko řízení v horním vzdušném prostoru (dále jen "Středisko CEATS");

se dohodly následovně:

Článek 1

1. Smluvní strany pověřují Organizaci, v souladu s článkem 2 odst. 2 písm. b) revidované Úmluvy, zřízením a provozováním traťových zařízení a letových provozních služeb v rozsahu a způsobem stanoveným v této Dohodě. Za tímto účelem bude Organizace používat zařízení ve středisku CEATS, poskytovat personál k zajišťování provozu a údržby a užívat zařízení organizace EUROCONTROL i potřebných vnitrostátních zařízení, nezbytných ke splnění tohoto úkolu, jako například výcvikových a experimentálních středisek.

2. Každé ze smluvních stran zůstanou ve vztahu k vzdušnému prostoru nad jejím územím a uvnitř stanovených částí vzdušného prostoru nad volným mořem, které jí byly svěřeny na základě Evropského leteckého plánu Mezinárodní organizace civilního letectví (dále jen "ICAO"), zachovány její pravomoci a závazky v oblasti leteckých předpisů, normotvorby, organizace vzdušného prostoru a vztahů s mezinárodními organizacemi jako je ICAO a ostatními uživateli vzdušného prostoru a jinými třetími stranami.

Článek 2

1. Organizace zřídí zařízení a bude provozovat služby pro traťový letový provoz, jak je uvedeno v článku 3 odst. 3 revidované Úmluvy, ve vzdušném prostoru vymezeném v Příloze I této Dohody.

2. K tomu, aby se Organizaci umožnilo převzetí její pravomoci, jak je uvedeno v článcích 1 odst. 1 a 2 odst. 1 této Dohody, poskytnou smluvní strany bezplatně ke společnému užívání zařízení, vybavení a komunikační zařízení pro spojení vzduch - země a země - země, uvedená v seznamu v Příloze II této Dohody.

3. Smluvní strany provedou v rozsahu své kompetence všechna nezbytná opatření k umožnění řádného výkonu činnosti Organizace ve smyslu této Dohody.

Článek 3

Organizace stanoví provozní a technická opatření, nezbytná pro poskytování letových provozních služeb ve smyslu ustanovení Přílohy I této Dohody, se zaměřením na zajištění bezpečnosti, hospodárnosti a plynulosti letového provozu s nejvyšší možnou efektivností vynaložených nákladů. Za tímto účelem Organizace:

(a) zřídí prostřednictvím své Agentury potřebná zařízení pro plnění jejích úkolů podle Přílohy I (Statut Agentury) revidované Úmluvy;

(b) zajistí po dohodě se smluvními stranami maximální slučitelnost služeb poskytovaných Střediskem CEATS na straně jedné a smluvními stranami na straně druhé, ve vzdušných prostorech, za které odpovídají;

(c) dohodne se smluvními stranami způsob, jak budou příslušná zařízení, uvedená v článku 2 odst. 2 této Dohody provozována.

Článek 4

1. Na návrh generálního ředitele Agentury vypracuje Stálý výbor CEATS provozní a technická opatření podle článku 3 této Dohody, a to na základě ustanovení článku 5 této Dohody, jakož i odpovídající rozpočtová opatření.

2. Generální ředitel zajišťuje běžný provoz letových provozních služeb, včetně řízení pracovníků a správy zařízení. Za tímto účelem:

(a) dodržuje vnitřní pravidla a pracovněprávní předpisy Organizace, stejně jako veškerá opatření přijatá Radou a Valným shromážděním ve smyslu ustanovení článků 3 a 5 této Dohody;

(b) úzce spolupracuje a koordinuje provozní a technické otázky s ostatními organizacemi letových provozních služeb smluvních stran.

Článek 5

Ustanovení revidované Úmluvy, jakož i ustanovení Přílohy I k této Úmluvě, týkající se rozhodovacích postupů v souvislosti s úkoly uvedenými v článku 2 odst. 1 revidované Úmluvy, platí obdobně jako opatření mimo jiné provozního, technického či rozpočtového charakteru, uvedená v článcích 3 a 4 této Dohody. K přijetí rozhodnutí je nutné odevzdání alespoň většiny platných hlasů všech smluvních stran, pro něž tato dohoda vstoupila v platnost.

Článek 6

Při uplatňování této Dohody se smluvní strany zavazují podniknout kroky k přijetí jednotných pracovních postupů za účelem usnadnění rozhodování Organizace a dále dosažení cílů, jimiž jsou slučitelnost, konsultace a koordinace ve smyslu článku 3 a článku 4 této Dohody.

Článek 7

1. Investice do zařízení Střediska CEATS, nutné k plnění úkolů, za něž ve smyslu této Dohody odpovídá Organizace, budou realizovány Organizací.

2. Tyto investice budou financovány prostřednictvím zvláštní přílohy rozpočtu Organizace. Postupy pro financování a zdroje jsou specifikovány v části I Finančního protokolu v Příloze III této Dohody.

Článek 8

Provozní náklady, které vznikly Organizaci ohledně Střediska CEATS, musí být stanoveny v souladu s ustanoveními části II Finančního protokolu, obsaženého v Příloze III této Dohody, a budou zahrnuty do zvláštní přílohy rozpočtu Organizace. Tyto náklady budou financovány smluvními stranami podle vzorce pro dělení nákladů, který bude mezi nimi dohodnut.

Článek 9

Kterákoli smluvní strana, jejíž nástroj ratifikace, přijetí či schválení byl uložen po datu vstupu této Dohody v platnost, se bude podílet, podle vzorce pro dělení nákladů uvedeného v článku 8, na financování počátečních nákladů, které vznikly smluvním stranám, pro něž tato dohoda již vstoupila v platnost.

Článek 10

Zaměstnanci EUROCONTROL, pracující v Středisku CEATS, podléhají personálním pravidlům, vztahujícím se na zaměstnance Organizace.

Článek 11

1. Každá smluvní strana odpovídá za škody vzniklé následkem výkonu, nebo v souvislosti s poskytováním služeb Organizaci v souladu s článkem 2 odst. 2 a s článkem 2 odst. 3 této Dohody do té míry, pokud tato škoda může být příslušné smluvní straně přisouzena.

2. S výjimkou ustanovení odstavce 1 tohoto článku musí Organizace pojistit smluvní strany proti jakýmkoli nárokům na náhradu škody, která vznikla následkem nebo v souvislosti s poskytováním služeb ve smyslu článku 1 odst. 1 a článku 2 odst. 1 této Dohody.

3. Odpovědnosti Organizace se lze dovolávat na základě článku 28 odst. 2 revidované Úmluvy. V případech, uvedených v odstavci 1 tohoto článku však Organizace má vůči smluvním stranám právo na náhradu takto vzniklé škody.

4. Organizace může svým jménem uzavřít pojistnou smlouvu za účelem krytí všech nebo některých pojistných rizik vzniklých v souvislosti s touto Dohodou, včetně škod z důvodu ztráty tržeb, a zejména rizik, vzniklých v souvislosti s:

a) odpovědností vůči třetím stranám (letecké společnosti, uživatelé, cestující, atd.)

b) odpovědností vůči státům

c) poškozením nebo ztrátou svých zařízení.

Článek 12

Ustanovení obsažená v Přílohách této Dohody, jsou nedílnou součástí této Dohody. Mohou však být změněna jednomyslným rozhodnutím smluvních stran a Organizace.

Článek 13

Při řešení veškerých sporů, které by mohly vzniknout v souvislosti s výkladem či aplikací této Dohody nebo jejích Příloh, se použije obdobně ustanovení článku 34 revidované Úmluvy.

Článek 14

1. Tato Dohoda je otevřena k podpisu smluvními stranami a Organizací dne 27. června 1997.

2. Tato Dohoda podléhá ratifikaci, přijetí nebo schválení.

3. Listiny o ratifikaci, přijetí či schválení budou uloženy u vlády Belgického království.

4. Tato Dohoda vstoupí v platnost 30. dne, následujícího po dni, kdy došlo ke splnění alespoň pěti smluvními stranami obou následujících podmínek:

a) tyto smluvní strany uloží své listiny o ratifikaci, přijetí či schválení této Dohody a

b) tyto smluvní strany jsou členskými státy Organizace.

5. Pro smluvní stranu, která splnila obě podmínky uvedené v odstavci 3, po vstupu této Dohody v platnost, vstoupí tato Dohoda v platnost 30. dnem, následujícím po dni splnění obou podmínek touto smluvní stranou.

6. Organizace se stává smluvní stranou dnem podpisu této Dohody.

7. Vláda Belgického království oznámí vládám ostatních smluvních stran a ostatních členských států Organizace, jakož i Organizaci samé, uložení každé listiny o ratifikaci, přijetí či schválení smluvními stranami jakož i datum vstupu této Dohody v platnost.

8. Vláda Belgického království zajistí registraci této Dohody u Generálního tajemníka Organizace spojených národů ve smyslu článku 102 Charty Organizace spojených národů a u Rady ICAO dle článku 83 Mezinárodní úmluvy o civilním letectví, podepsané v Chicagu dne 7. prosince 1944.

Článek 15

1. Tato Dohoda zůstává v platnosti do ukončení činnosti Organizace ve Středisku CEATS v důsledku vypovězení této Dohody ve smyslu odstavce 3 tohoto článku, nebo v důsledku rozpuštění Organizace ve smyslu odstavce 2 tohoto článku.

2. Bude-li Organizace v souladu s článkem 38 odst. 4 revidované Úmluvy rozpuštěna, bude dále dle článku 38 odst. 5 této Úmluvy pokračovat v provozování Střediska CEATS podle ustanovení této Dohody a to až do realizace náhradního řešení smluvními stranami, avšak nejdéle po dobu čtyř let.

3. Každá ze smluvních stran, nebo Organizace však smí, aniž by tím bylo dotčeno ustanovení odstavce 2, projevit svůj úmysl odstoupit od této Dohody kdykoliv po uplynutí lhůty čtyř let ode dne jejího vstupu v platnost. Tento úmysl musí být oznámen vládě Belgického království, která jej dá na vědomí ostatním smluvním stranám. Odstoupení od této Dohody vstoupí v platnost po uplynutí lhůty šesti let ode dne doručení tohoto oznámení vládě Belgického království.

4. Smluvní strana, požadující odstoupení od této Dohody ve smyslu odstavce 3, nese náklady vyplývající z tohoto odstoupení.

5. V případě uzavření střediska CEATS v důsledku vypovězení této Dohody se zbytková aktiva a/nebo pohledávky střediska CEATS rozdělí mezi smluvní strany v poměru průměrných podílů, dohodnutých pro poslední tři roky předcházející jeho uzavření na základě vzorců pro rozdělování nákladů, použitých pro financování zvláštní přílohy rozpočtu, uvedené v článcích 7 a 8 této Dohody.

Článek 16

Přechodná ustanovení, týkající se přechodu od úpravy provedené Úmluvou EUROCONTROL, novelizovanou v roce 1981, k úpravě provedené Úmluvou EUROCONTROL, revidovanou a konsolidovanou v roce 1997, jsou uvedena v Příloze IV této Dohody.

NA DŮKAZ ČEHOŽ níže podepsaní zplnomocnění zástupci, kteří se prokázali svou plnou mocí, jež byla shledána platnou a v náležité formě, tuto Dohodu podepsali.

DÁNO v Bruselu, dne 27. června 1997, v jazyce bosenském, chorvatském, českém, anglickém, francouzském, německém, maďarském, italském, srbském, slovenském, a slovinském, v jednom původním vyhotovení, jež zůstává uloženo v archivech vlády Belgického království, kterážto rozešle ověřené kopie vládám ostatních členských států Organizace jakož i Organizaci samé. V případě jakéhokoli nesouladu je rozhodující text v jazyce anglickém.

Jménem Rakouské republiky:

Jménem Republiky Bosna a Hercegovina:

Jménem Chorvatské republiky:

Jménem České republiky:

Jménem Maďarské republiky:

Jménem Italské republiky:

Jménem Slovenské republiky:

Jménem Republiky Slovinsko:

Jménem Evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu:


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP