K § 6
Protože subjektem odpovědnosti za škodu je stát,
je nutno stanovit orgány, které jménem státu
budou vystupovat v odpovědnostních vztazích.
Půjde nejen o účast na soudním jednání,
ale o účast ve všech právních
vztazích, které mohou v rámci odpovědnosti
za škodu nebo v souvislosti s regresními úhradami
vzniknout.
Při určování ústředních
orgánů, které budou jménem státu
jednat ve věcech náhrady škody a ve věcech
regresních úhrad, je třeba přihlédnout
k procesním vztahům vznikajícím mezi
různými nositeli odpovědnosti, tedy mezi
státem a územními samosprávnými
celky. Soud může ve správním soudnictví
přezkoumávat rozhodnutí územního
samosprávného celku v samostatné působnosti,
rozhodnutí soudu může být dále
zrušeno Ústavním soudem.
Je třeba také přihlédnout k tomu,
že soud v rámci správního soudnictví
může přezkoumávat i správní
rozhodnutí spadající do působnosti
různých ústředních orgánů,
přičemž opět může dojít
ke zrušení soudního rozhodnutí Ústavním
soudem pro nezákonnost.
Při zvážení těchto skutečností
se navrhuje Ministerstvu spravedlnosti svěřit jednání
ve věcech náhrady škody, ke které došlo
(vydáním nezákonného rozhodnutí,
rozhodnutí o vazbě, trestu nebo ochranném
opatření nebo nesprávným úředním
postupem) v občanském soudním řízení
nebo v trestním řízení, a na náhradu
škody způsobené v případě,
kdy rozhodnutí územního samosprávného
celku v samostatné působnosti bylo přezkoumáno
ve správním soudnictví a soudní rozhodnutí
bylo následně pro nezákonnost zrušeno.
Ministerstvo spravedlnosti bude tedy jednat ve věcech škody
vzniklé z činnosti soudů a v trestním
řízení i ostatních orgánů
činných v tomto řízení.
Dále bude Ministerstvo spravedlnosti jednat ve věcech
škody způsobené notářem. Ministerstvo
bude jednat i ve věcech regresních úhrad,
které budou souviset s výše uvedenými
škodami.
Ostatním ústředním orgánům
státní správy se navrhuje svěřit
jednání ve věcech náhrady škody
a regresních úhrad tehdy, je-li rozhodnutí
vydáno v oboru působnosti tohoto ústředního
orgánu nebo dojde-li k nesprávnému úřednímu
postupu v oboru působnosti tohoto orgánu, a to tehdy,
kdy škodu způsobí státní orgán,
i tehdy, kdy ji způsobí jiná právnická
nebo fyzická osoba, které byl svěřen
výkon státní správy, nebo obec v přenesené
působnosti. Dále budou tyto orgány jednat
ve věcech škody způsobené rozhodnutím
právnické nebo fyzické osoby, které
byl svěřen výkon státní správy,
nebo obce v přenesené působnosti, pokud jejich
rozhodnutí bylo přezkoumáno ve správním
soudnictví a rozhodnutí soudu bylo následně
pro nezákonnost zrušeno. Půjde i o obdobné
případy, kdy rozhodnutí obce v přenesené
působnosti nejprve přezkoumal okresní úřad.
Ústřední orgán státní
správy bude vždy jednat ve věcech náhrady
škody, pokud k ní došlo na základě
skutečností uvedených v návrhu v oboru
jeho působnosti a ve věcech regresních úhrad
s tím souvisejících.
Pokud nebude možno určit ústřední
orgán státní správy, který
by měl jednat za stát, žádným
ze způsobů uvedených v zákoně,
bude nutno stanovit ústřední orgán
pro takové případy příslušný.
Tímto orgánem se navrhuje stanovit Ministerstvo
financí, do jehož působnosti spadá hospodaření
s majetkem státu.
Ve věcech škody způsobené rozhodnutím
nebo nesprávným úředním postupem
Nejvyššího kontrolního úřadu
a České národní banky budou jednat
vzhledem k jejich zvláštnímu právnímu
postavení tyto subjekty.
K § 7
Protože k vydání nezákonného
rozhodnutí dochází nebo má docházet
pouze v rámci zákonem stanovených procesních
postupů, vymezuje se okruh poškozených jako
okruh účastníků příslušného
řízení.
Účastníkem řízení podle
zákona o odpovědnosti za škodu způsobenou
při výkonu veřejné moci je třeba
rozumět účastníka řízení
podle občanského soudního řádu,
stranu podle trestního řádu či různě
definované účastníky podle předpisů
o správním řízení.
V návrhu je výslovně stanoveno, že poškozeným
může být i ten, s nímž nebylo jednáno
jako s účastníkem řízení,
ačkoliv s ním jako s takovým jednáno
být mělo. Tím je přiznána aktivní
legitimace k podání žaloby i osobám,
jež byly ze řízení procesním
pochybením vyloučeny. Účastníkem
řízení je třeba rozumět toho,
koho jako účastníka označují
příslušné procesní předpisy,
a nikoliv toho, kdo byl v konkrétním řízení
za účastníka uznán.
K § 8
Návrh upravuje blíže podmínky, za nichž
vzniká škoda z nezákonného rozhodnutí.
Nezákonnost rozhodnutí není třeba
a ani není možno zjišťovat až v řízení
o náhradě škody, podle návrhu musí
být konstatována příslušným
orgánem, jenž rozhodnutí pro nezákonnost
zruší nebo změní. Jde o orgán,
který je podle procesních předpisů
k zrušení rozhodnutí oprávněn.
Rozhodnutím tohoto orgánu o zrušení
nezákonného rozhodnutí je soud rozhodující
o náhradě škody vázán.
Další podmínkou vzniku nároku na náhradu
škody je právní moc rozhodnutí. Protože
vykonatelnost rozhodnutí nastává zpravidla
až po jeho právní moci, dochází
i k eventuelním škodám až poté,
co se rozhodnutí stane pravomocným.
Další podmínkou vzniku nároku na náhradu
škody je vyčerpání všech opravných
prostředků, jež lze podat do nepravomocného
rozhodnutí. Podání řádného
opravného prostředku lze považovat za postup,
kterým je možno odvrátit vznik škody a
který je plně v rukou účastníka
řízení, proto jeho nepoužití
půjde k tíži účastníka.
V případech zvláštního zřetele
hodných bude možno k nesplnění této
podmínky nepřihlížet.
Je-li však rozhodnutí vykonatelné bez ohledu
na právní moc, je ovšem také nutno připustit,
že může předtím, než se rozhodnutí
stane pravomocným, dojít ke škodě. Tyto
případy představují výjimku
z podmínky právní moci. Náhrada škody
se bude poskytovat i v případě, kdy rozhodnutí,
které bylo vykonatelné bez ohledu na právní
moc, bude zrušeno až na základě mimořádných
opravných prostředků.
K § 9 až 12
Navrhovaný zákon obsahuje zvláštní
úpravu odpovědnosti za škodu způsobenou
rozhodnutím o vazbě, trestu nebo ochranném
opatření. U těchto rozhodnutí jsou
odlišně stanoveny podmínky pro vznik nároku
na náhradu škody.
Právo na náhradu škody může vzniknout
z rozhodnutí o vazbě i tehdy, pokud toto rozhodnutí
nebylo nezákonné. Při rozhodování
o vazbě totiž zpravidla nejsou k disposici tatáž
zjištění, která jsou potom zohledněna
při meritorním rozhodování, a proto
může dojít ke vzetí do vazby i tehdy,
když řízení později skončí
zastavením, zproštěním obžaloby
nebo postoupením jinému orgánu. Rozhodnutí
o vazbě proto nemusí být vždy nezákonné,
a proto také nemusí dojít k jeho zrušení.
Právo na náhradu škody způsobené
rozhodnutím o trestu vzniká tehdy, pokud bylo rozhodnutí
jako nezákonné v pozdějším řízení
zrušeno. Nárok na náhradu škody vznikne
i tehdy, pokud je poškozený v pozdějším
řízení odsouzen k mírnějšímu
trestu, než jaký na něm byl vykonán
podle dřívějšího rozsudku.
Poškozený je definován jako ten, na němž
byl trest zcela nebo zčásti vykonán.
Právo na náhradu škody způsobené
rozhodnutím o ochranném opatření vznikne
tehdy, pokud v pozdějším řízení
bylo toto rozhodnutí jako nezákonné zrušeno.
Poškozeným je opět ten, na němž
bylo ochranné opatření zcela nebo zčásti
vykonáno.
Právo na náhradu škody je třeba vyloučit
v případech, ve kterých by poskytnutí
náhrady škody bylo v rozporu s dobrými mravy.
Kromě případů, kdy si poškozený
zavinil vazbu, uložení trestu nebo ochranného
opatření sám, je nárok na náhradu
vyloučen tehdy, pokud
1. byl poškozený zproštěn obžaloby
nebo proti němu bylo trestní stíhání
zastaveno nebo bylo rozhodnutí jako nezákonné
zrušeno jen proto, že poškozený není
za spáchaný trestný čin trestně
odpovědný nebo že mu byla udělena milost
anebo že trestný čin byl amnestován,
2. bylo trestní stíhání pro určité
trestné činy proti tomu, kdo je ve vztahu k poškozenému
(ve smyslu trestního řádu) příbuzným
v pokolení přímém, sourozencem, osvojitelem,
osvojencem, manželem nebo druhem zastaveno, protože
poškozený (ve smyslu trestního řádu)
vzal zpět svůj souhlas se zahájením
trestního stíhání nebo nedal svůj
souhlas s pokračováním trestního stíhání,
3. bylo trestní stíhání podmíněně
zastaveno; k tomu může dojít, jestliže
se obviněný k trestnému činu doznal,
nahradil škodu, pokud byla činem způsobena,
a jestliže vzhledem k osobě pachatele, k jeho dosavadnímu
životu a k okolnostem případu lze důvodně
rozhodnutí o zastavení řízení
považovat za dostačující. V rozhodnutí
o podmíněném zastavení řízení
je třeba stanovit přiměřenou zkušební
dobu. Právo na náhradu škody je vyloučeno
tehdy, pokud nabylo právní moci rozhodnutí
o tom, že se obviněný osvědčil,
nebo pokud od ukončení zkušební doby
uplynul jeden rok, a tím nastaly účinky zastavení
trestního stíhání,
4. bylo trestní stíhání zastaveno
v souvislosti s rozhodnutím o narovnání.
Narovnání lze schválit pouze v případě
některých trestných činů a
za dalších zákonem stanovených podmínek,
pokud obviněný prohlásí, že spáchal
skutek, pro který je stíhán, uhradí
škodu způsobenou trestným činem a složí
na účet soudu peněžní částku
určenou konkrétnímu adresátovi k obecně
prospěšným účelům. Součástí
rozhodnutí o schválení narovnání
je též výrok o zastavení trestního
stíhání,
5. bylo trestní stíhání zastaveno
proto, že trest, k němuž může řízení
vést, je zcela bez významu vedle trestu, který
pro jiný čin byl obviněnému již
uložen nebo který ho podle očekávání
postihne, nebo proto, že o skutku obviněného
již bylo rozhodnuto jiným orgánem, kázeňsky,
kárně anebo cizozemským soudem nebo úřadem
a toto rozhodnutí lze považovat za postačující.
K § 13
Nesprávný úřední postup není
v návrhu blíže charakterizován, protože
výstižnou definici nelze pro jeho mnohotvárnost
podat.
Pod nesprávným úředním postupem
bude třeba rozumět činnost příslušných
orgánů i jejich nečinnost. Nedodrží-li
orgán, jež je ze zákona povinen ve věci
rozhodovat, lhůty stanovené zákonem (např.
správním řádem) pro rozhodování,
lhůty k doručení písemného
vyhotovení rozhodnutí (stanovené občanským
soudním řádem) nebo poruší-li
obecná ustanovení procesních předpisů,
která zakotvují povinnost vyřizovat věci,
které jsou předmětem řízení,
včas a bez zbytečných odkladů, půjde
o nesprávný úřední postup.
Poškozené osoby jsou vymezeny pouze tím, že
jde o subjekty, jimž byla způsobena škoda. Bližší
určení oprávněných osob neumožňuje
rozrůzněnost forem nesprávného úředního
postupu.
K § 14
Předpokladem uplatnění nároku na náhradu
škody u soudu je jeho neúspěšné
uplatnění u příslušného
ústředního orgánu.
Tím, že je poškozenému uložena povinnost
uplatnit nárok na náhradu škody, poskytuje
se ústřednímu orgánu státní
správy prostor, aby mohl poškozenému vyhovět
smírnou cestou a zabraňuje se tak vyvolávání
zbytečných soudních sporů.
Projednání uplatněného nároku
je svěřeno orgánům, které jsou
podle § 6 návrhu oprávněny jednat za
stát, tedy v zásadě ústředním
orgánům státní správy. To přispívá
k sjednocování aplikace právní úpravy
odpovědnosti za škodu způsobenou při
výkonu veřejné moci. Ústřední
orgány jsou také zpravidla odlišné od
orgánů, které vydaly nezákonné
rozhodnutí, a proto je možno u nich předpokládat
objektivnější posuzování uplatněného
nároku na náhradu škody.
Povinnost uplatnění nároku u příslušného
ústředního orgánu se nevztahuje na
nárok na náhradu škody způsobené
nesprávným úředním postupem.
V případě nesprávného úředního
postupu není podmínkou vzniku nároku konstatování
jeho nezákonnosti příslušným
orgánem, proto by ústřední orgán
projednávající uplatněný nárok
neměl dostatečné podklady k posouzení
oprávněnosti uplatněného nároku
na náhradu škody.
V zákoně bude dále upraveno zachování
účinku uplatnění nároku u ústředního
orgánu, bude-li nárok uplatněn u nepříslušného
orgánu. Půjde zejména o zachování
promlčecích lhůt.
K § 15
Zákon upravuje lhůtu, která musí marně
uplynout od předběžného uplatnění
nároku, aby bylo možno nárok na náhradu
škody způsobené nezákonným rozhodnutím
nebo rozhodnutím o vazbě, trestu nebo ochranném
opatření uplatnit u soudu. Příslušný
ústřední orgán má v této
lhůtě možnost uspokojit zcela nárok
poškozeného a tak zabránit soudnímu
projednávání sporu. Pokud nárok uspokojen
není nebo je uspokojen pouze z části, má
poškozený možnost obrátit se k soudu.
Úprava obsažená v odstavci 1 bude zakládat
odchylný režim ve vztahu k § 563 občanského
zákoníku, podle nějž v případě,
kdy není doba plnění ani dohodnuta, ani stanovena
právním předpisem, ani určena v rozhodnutí,
je dlužník povinen splnit dluh prvního dne
poté, kdy byl o plnění věřitelem
požádán. Z § 517 odst. 1 občanského
zákoníku plyne, že dlužník, který
svůj dluh řádně a včas nesplní,
je v prodlení.
V návaznosti na specifický režim uplatnění
nároku a v souladu s judikaturou se navrhuje odložit
okamžik splatnosti závazku z náhrady škody
o šest měsíců ode dne uplatnění
nároku.
K § 16
Úprava regresní úhrady zajišťuje,
aby důsledky způsobené škody mohly dopadnout
na ty subjekty, jež škodu skutečně způsobily,
zaplatí-li ti, kdo za škodu odpovídají,
poškozenému náhradu.
Zákon dává oprávněnému
z regresní úhrady možnost uplatnit své
právo, nestanoví mu takovou povinnost.
Státu je dána možnost požadovat regresní
úhradu po těch, již vydali nezákonné
rozhodnutí nebo se dopustili nesprávného
úředního postupu, ze kterých vznikla
škoda, tedy po právnických a fyzických
osobách, jimž byl svěřen výkon
státní správy, a po obcích, pokud
rozhodovaly v přenesené působnosti. Nenavrhuje
se možnost požadovat regresní úhradu po
státních orgánech, protože ve vztahu
mezi státem a státními orgány, které
jsou financovány ze státního rozpočtu,
se ztrácí smysl regresní úhrady spočívající
v přenášení dopadu náhrady škody
na subjekty, jež škodu skutečně způsobily.
Stát dále může požadovat regresní
úhradu po obci, která rozhodovala v samostatné
působnosti, pokud její rozhodnutí bylo přezkoumáno
v správním soudnictví a rozhodnutí
soudu v této věci bylo zrušeno.
Možnost požadovat regresní úhradu je vyloučena
tehdy, pokud nezákonnost rozhodnutí způsobil
instančně nadřízený orgán
svým nesprávným právním názorem,
který je pro podřízený orgán
závazný. Půjde zpravidla o případy,
kdy rozhodnutí obce přezkoumal v rámci správního
řízení okresní úřad
nebo v rámci správního soudnictví
soud. Regresní úhrada je vyloučena tehdy,
bylo-li toto původní přezkoumané rozhodnutí
zákonné a další nezákonné
rozhodnutí bylo vydáno proto, že se obec řídila
nesprávným právním názorem
soudu nebo okresního úřadu.
K § 17
Kromě subjektů, jež vydaly rozhodnutí
v rámci svých veřejnoprávních
pravomocí při výkonu veřejné
správy nebo soudnictví, je možno požadovat
regresní úhradu i po těch, kteří
se podíleli na vydání nezákonného
rozhodnutí nebo na nesprávném úředním
postupu zpravidla v rámci svých pracovněprávních
povinností, a byli k rozhodování nebo k úřednímu
postupu oprávněni.
Státu je dána možnost požadovat regresní
úhradu po osobách, které se podílely
na vydání nezákonného rozhodnutí
nebo na nesprávnému úředním
postupu v rámci činnosti (popřípadě
nečinnosti) státního orgánu.
Podílel-li se na rozhodování nebo na nesprávném
úředním postupu soudce, bude možno po
něm regresní úhradu požadovat pouze
tehdy, pokud byla jeho vina zjištěna v kárném
řízení podle zákona č. 412/1991
Sb., o kárné odpovědnosti soudců,
ve znění pozdějších předpisů.
Touto výjimkou se garantuje nezávislost soudců,
která je upravena v čl. 82 odst. 1 Ústavy
České republiky.
Ostatní subjekty, které způsobily svým
rozhodnutím nebo postupem škodu, již zaplatil
stát, a které uhradily státu regresní
úhradu, mohou samy regresní úhradu požadovat
od svých zaměstnanců, kteří
se podíleli na nezákonném rozhodování
nebo na nesprávném úředním
postupu.
Na rozdíl od regresní úhrady, již hradí
obce nebo jiné právnické nebo fyzické
osoby, kterým byl zákonem svěřen výkon
státní správy, nerovná se regresní
úhrada, kterou lze požadovat od zaměstnanců
nebo jim obdobných osob, vyplacené náhradě
škody, ale je v zákoně omezena. Při
určování výše regresní
úhrady je nutno rozlišovat, zda osoby, které
škodu způsobily, jsou k subjektu oprávněnému
z regresní úhrady v pracovním poměru
nebo v poměru mu na roveň postaveném, či
nikoliv. V prvním případě se řídí
výše regresní úhrady výší
škody, již může zaměstnanec uhradit
podle zákoníku práce. V druhém případě,
kdy půjde zpravidla o čestné funkce, nesmí
regresní úhrada přesáhnout jednu šestinu
vyplacené náhrady škody, maximálně
5 000 Kč.
Nárok na regresní úhradu podle navrženého
zákona je zvláštním nárokem a
jako takový vylučuje náhradu škody podle
obecných předpisů. Důvodem je především
to, že náhrada škody by se v případech,
kdy lze požadovat regresní úhradu, řídila
různými právními režimy. Ve vztahu
státu k zaměstnancům státních
orgánů by šlo o občanský zákoník,
ve vztahu obcí a jiných právnických
nebo fyzických osob, kterým byl svěřen
výkon státní správy, k jejich zaměstnancům
by šlo o zákoník práce.
V návrhu je dále zakotvena ochrana zaměstnance,
který se může bránit nárokům
na regresní úhradu tehdy, pokud se podílel
na nezákonném rozhodování nebo na
nesprávném úředním postupu
na příkaz nadřízeného, ledaže
by se dopustil trestného činu.
K § 18
Společná ustanovení se vztahují na
regresní úhradu podle § 16 i podle § 17.
Na rozdíl od odpovědnosti za škodu je regresní
úhrada založena na odpovědnosti za zavinění.
Tato úprava má vyloučit, aby regresní
úhrada byla požadována po tom, jenž sice
svým rozhodnutím nebo úředním
postupem porušil zákon nebo se na takové činnosti
podílel, stalo se tak ale jenom proto, že se řídil
podzákonným předpisem, který odporuje
zákonu.
Protože regresní úhrada je zvláštní
nárok, na který se nevztahuje občanský
zákoník, bylo třeba v zákoně
upravit důkazní břemeno, povinnost více
osob k úhradě, jejich vypořádání
mezi sebou a moderační právo soudu.
Vzhledem k víceinstančnímu rozhodování
mohou k nezákonnosti rozhodnutí přispět
různé subjekty veřejné správy.
Stát proto může požadovat v rámci
regresní úhrady podle § 16 pouze tu část
zaplacené náhrady škody, která odpovídá
účasti příslušného subjektu
na způsobené škodě.
K § 19
Zákon vymezuje skutečnosti, z nichž může
vzniknout škoda, za kterou odpovídají územní
samosprávné celky v samostatné působnosti.
Tyto skutečnosti jsou vymezeny obdobně, jako je
tomu u odpovědnosti státu. Odpovědnost z
rozhodnutí o vazbě, trestu nebo ochranném
opatření nepřichází v úvahu,
protože v trestních věcech mohou rozhodovat
pouze orgány státu.
K § 20 a 21
Stanovují se bližší podmínky odpovědnosti
za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím.
Při úpravě odpovědnosti územních
samosprávných celků je třeba mít
na zřeteli, že rozhodování těchto
subjektů zpravidla není svázáno v
zákoně stanoveným procesním postupem.
Podle § 64 zákona ČNR č. 367/1990 Sb.,
o obcích (obecní zřízení),
ve znění zákona ČNR č. 302/1992
Sb., rozhodují orgány obce podle správního
řádu ve věcech přenesené působnosti
a ve věcech samostatné působnosti pouze při
ukládání sankcí za správní
delikty podle zákona o obcích.
Bude-li obec rozhodovat podle správního řádu,
bude nutno podle tohoto předpisu také posuzovat,
zda rozhodnutí bylo vykonatelné a zda bylo pro nezákonnost
zrušeno příslušným orgánem.
Pokud nejde o rozhodování podle správního
řádu nebo eventuelně podle jiného
procesního předpisu, bude pro vznik nároku
na náhradu škody nutné, aby škoda vznikla
z výkonu rozhodnutí obce a aby rozhodnutí
bylo zrušeno pro nezákonnost příslušným
orgánem, zpravidla soudem.
Podle toho, zda je rozhodnutí vydáno v rámci
zákonem upraveného postupu či nikoliv, bude
třeba rozlišovat osoby oprávněné
z náhrady škody. Půjde-li o rozhodnutí
vydané podle předpisů o správním
řízení, budou poškozenými účastníci
tohoto řízení. V ostatních případech
půjde o ty, jimž škoda vznikla.
K § 22
Nesprávný úřední postup územního
samosprávného celku lze vymezit obdobně jako
nesprávný úřední postup, za
nějž nese odpovědnost stát. Totéž
se týká i vymezení osob, jež jsou oprávněny
z náhrady škody.
K § 23
V návaznosti na to, co bylo výše uvedeno o
regresní úhradě, na niž má právo
stát, je nutno stanovit i právo územního
samosprávného celku na regresní úhradu
vůči státu.
Pokud obec vydala nezákonné rozhodnutí, jež
bylo pro nezákonnost zrušeno příslušným
orgánem, a nezákonnost tohoto rozhodnutí
byla důsledkem nesprávného právního
názoru orgánu státu, který rozhodoval
o opravném prostředku do původního
zákonného rozhodnutí obce, a vznikla-li tímto
rozhodnutím škoda, je obec podle tohoto zákona
povinna škodu nahradit. Vůči státu,
jehož orgán nezákonnost rozhodnutí způsobil,
má obec právo na regresní úhradu.
Navrhovaná právní úprava vychází
z toho, že podle občanského soudního
řádu i podle správního řádu
je právní názor orgánu, který
rozhodoval o opravném prostředku a rozhodnutí
obce zrušil, pro obec závazný.
K § 24 a 25
Možnost požadovat regresní úhradu od těch,
kdo se v rámci pracovněprávních nebo
jim obdobných vztahů podíleli na vydání
nezákonného rozhodnutí nebo na nesprávném
úředním postupu, je dána obcím
ve stejném rozsahu jako státu.
Obecné zásady vztahující se k regresní
úhradě v rámci odpovědnosti státu
se použijí i na regresní úhradu v rámci
odpovědnosti územních samosprávných
celků.
K § 26
Úprava odpovědnosti za škodu způsobenou
při výkonu veřejné moci tvoří
součást občanského práva. Občanský
zákoník je k navrhovanému zákonu ve
vztahu subsidiarity; pokud navrhovaný zákon nestanoví
něco jiného, použijí se na vztahy odpovědnosti
za škodu způsobenou při výkonu veřejné
moci obecná ustanovení občanského
zákoníku.
Obecná právní úprava se použije
především při určení,
co se považuje za škodu, při určení
rozsahu náhrady škody (hradit se bude skutečná
škoda i ušlý zisk), při stanovení
způsobu náhrady škody (prvotní je náhrada
škody v penězích, pokud o to poškozený
požádá a bude to možné a účelné,
lze škodu nahradit uvedením do původního
stavu).
Podle občanského zákoníku se budou
posuzovat i nároky vzniklé při škodě
na zdraví, tedy náhrada ztráty na výdělku,
náhrada ztráty na důchodu, přiměřené
náklady spojené s léčením,
v případě úmrtí peněžitý
důchod pozůstalým a přiměřené
náklady spojené s pohřbem.
Na základě úpravy obsažené v
občanském zákoníku bude moci soud
při rozhodování o náhradě škody
využít svého práva náhradu škody
přiměřeně snížit.
Podle občanského zákoníku se bude
postupovat i v případě, kdy škodu při
výkonu veřejné moci způsobí
více nositelů odpovědnosti. Ti budou odpovídat
za škodu společně a nerozdílně.
V odůvodněných případech bude
moci soud rozhodnout, že nositelé odpovědnosti
budou odpovídat za škodu podle své účasti
na jejím způsobení.
K § 27
Jako subjekty oprávněné z náhrady
škody odkazem na občanský zákoník
jsou vymezeni pouze pozůstalí poškozeného
a dále osoby, které vynaložily náklady
léčení nebo pohřbu. Jejich nárok
se vztahuje beze změny ke všem skutečnostem,
z nichž škoda vzniká, pokud v jejich důsledku
došlo k úmrtí poškozeného.
Pozůstalým a osobám, které vynaložily
náklady léčení a pohřbu, náleží
nároky podle občanského zákoníku.
V kontextu občanského zákoníku je
třeba také chápat pojem pozůstalého.
V souvislosti s § 448 občanského zákoníku,
který upravuje náhradu škody při usmrcení
poškozeného, jsou pozůstalými míněny
děti, rodiče, sourozenci a jiné osoby, které
žily se zemřelým před jeho smrtí
ve společné domácnosti a které z tohoto
důvodu pečovaly o tuto společnou domácnost
anebo byly na zemřelého odkázány výživou.
Nároky z náhrady škody jim, stejně jako
osobám, které vynaložily náklady léčení
a pohřbu, ovšem náleží pouze za
dalších podmínek stanovených občanským
zákoníkem.
Podle občanského zákoníku se při
usmrcení hradí peněžitým důchodem
náklady na výživu pozůstalým,
kterým zemřelý výživu poskytoval
nebo byl povinen poskytovat. Dále se osobám, které
náklady vynaložily, hradí účelné
náklady spojené s léčením a
přiměřené náklady spojené
s pohřbem.
Nárok pozůstalých a osob, které vynaložily
náklady léčení či pohřbu,
je nutno zákonem výslovně stanovit, protože
v některých případech by se vymezení
oprávněných osob obsažené v návrhu
na ně nevztahovalo; např. při škodě
způsobené nezákonným rozhodnutím
nejsou pozůstalí účastníky
řízení a nárok na náhradu škody
by jim z tohoto titulu nevznikl.
K § 28
Do návrhu se zařazuje zmocňovací ustanovení
k vydání nařízení vlády,
jež by upravilo postup při zjišťování
průměrného výdělku pro účely
výpočtu ušlého zisku v případech,
kdy zisk poškozenému ušel proto, že byl
zbaven možnosti vykonávat výdělečnou
činnost, tedy zpravidla v případech, kdy
došlo ke zbavení osobní svobody.
K § 29
V zájmu poškozeného je v navrhovaném
zákoně stanoveno, že za základ pro výpočet
průměrného výdělku pro účely
náhrady škody lze považovat průměrný
výdělek před zahájením trestního
stíhání, pokud je to pro poškozeného
výhodnější než výpočet
průměrného výdělku podle obecné
úpravy. Zamezí se tím promítnutí
eventuelních postihů v mzdové oblasti, které
by mohly být důsledkem zahájení trestního
stíhání, do náhrady škody. Výhodnější
výpočet se provede pouze na žádost poškozeného.
K § 30
V zájmu zrychlení a zjednodušení řízení
o náhradě škody je navrhována možnost
poskytnout paušální náhradu ušlého
zisku, pokud ke škodě došlo výkonem rozhodnutí
o vazbě, trestu nebo ochranném opatření,
které spočívá v omezení osobní
svobody. Paušální náhrada škody
se poskytne i bez žádosti poškozeného,
pokud však o to poškozený požádá,
bude mu poskytnuta náhrada podle obecných předpisů.
Z povahy věci vyplývá, že paušální
náhrada bude poskytnuta pouze namísto náhrady
škody podle obecných předpisů, nikoliv
však tehdy, pokud poškozenému zisk neušel.
K § 31
Náhrada nákladů řízení
je v navrhovaném zákoně výslovně
zahrnuta do náhrady škody. Hradit se budou náklady
řízení, v němž bylo vydáno
nezákonné rozhodnutí nebo rozhodnutí
o vazbě, trestu nebo ochranném opatření
ve smyslu tohoto zákona, a dále náklady řízení,
v němž bylo nezákonné rozhodnutí
zrušeno nebo v němž bylo rozhodováno v
trestním řízení o zproštění
obžaloby, zastavení řízení či
o postoupení jinému orgánu.
Náhrada nákladů řízení,
v němž došlo k nesprávnému úřednímu
postupu, bude hrazena pouze tehdy, pokud k nákladům
došlo v souvislosti s tímto nesprávným
úředním postupem. Nesprávný
úřední postup se totiž může
týkat pouze části řízení
a nemusí mít za následek vadnost celého
řízení.
Navrhovaný zákon dále vymezuje podmínky,
za nichž bude možno náhradu nákladů
řízení v rámci náhrady škody
poskytnout:
1. pokud bude v řízení, v němž
bylo zrušeno nezákonné rozhodnutí, rozhodnutí
o trestu nebo ochranném opatření nebo vydáno
rozhodnutí, jímž byl poškozený
zproštěn viny, jímž bylo trestní
řízení zastaveno nebo jímž byla
věc postoupena jinému orgánu, rozhodnuto
o náhradě nákladů řízení
podle příslušných procesních
předpisů ve prospěch poškozeného,
nebudou se již náklady řízení
hradit v rámci náhrady škody, protože
by šlo o dvojí plnění;
2. nárok na náhradu nákladů řízení
vznikne pouze tehdy, pokud z daného rozhodnutí vznikne
také jiná škoda. Náklady řízení
lze tedy hradit v rámci náhrady škody, nesmí
však jít o škodu jedinou;
3. náhrada nákladů zastoupení bude,
pokud poškozeného zastupoval advokát, omezena
výší mimosmluvní odměny podle
vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách
advokátů a náhradách advokátů
za poskytování právních služeb
(advokátní tarif).
4. vyloučena bude náhrada nákladů
řízení, které vznikly při projednávání
uplatněného nároku na náhradu škody
u příslušného ústředního
orgánu státní správy, neboť toto
projednávání má neformální
charakter.
K § 32 až 35
Subjektivní promlčecí doba, která
počíná běžet od okamžiku,
kdy se poškozený dozvěděl o škodě
z nesprávného úředního postupu
a o tom, kdo za ni odpovídá, respektive od okamžiku,
kdy poškozenému bylo doručeno rozhodnutí,
jímž bylo zrušeno nezákonné rozhodnutí,
je stanovena v délce tří let, tedy shodně
s obecnou promlčecí dobou podle občanského
zákoníku. Nárok na náhradu škody
způsobené nezákonným rozhodnutím
lze uplatnit nejdéle do deseti let od okamžiku, kdy
bylo doručeno nezákonné rozhodnutí.
Tato objektivní promlčecí doba odpovídá
promlčecí době stanovené občanským
zákoníkem pro nárok na náhradu škody,
jež byla způsobena úmyslně.
Nárok na náhradu škody způsobené
rozhodnutím o vazbě, trestu nebo ochranném
opatření se promlčí za dva roky ode
dne, kdy nabylo právní moci rozhodnutí, jímž
byl poškozený zproštěn obžaloby,
jímž bylo trestní stíhání
zastaveno, jímž byla věc postoupena jinému
orgánu nebo jímž bylo rozhodnutí zrušeno
jako nezákonné.
Roční promlčecí lhůta se navrhuje
stanovit pro nároky na regresní úhradu.
Během projednávání uplatněného
nároku se promlčecí lhůta staví,
neboť projednání nároku je nutným
předpokladem pro jeho uplatnění u soudu.
K § 36
Působnost navrhovaného zákona je stanovena
tak, aby nová právní úprava dopadala
pouze na rozhodnutí, jež budou vydána od data
účinnosti zákona, a na nesprávný
úřední postup, z něhož vznikla
škoda ode dne účinnosti zákona. Na odpovědnost
vzniklou z nezákonných rozhodnutí nebo z
rozhodnutí o vazbě a trestu, jež byly vydány
přede dnem účinnosti zákona, a na
nesprávný úřední postup, z
něhož vznikla škoda přede dnem účinnosti
zákona, bude dopadat zákon č. 58/1969 Sb.
K § 37
Protože navrhovaný zákon má nahradit
platnou právní úpravu v plném rozsahu,
je nutno zrušit zákon č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti
za škodu způsobenou rozhodnutím orgánu
státu nebo jeho nesprávným úředním
postupem.
K § 38
Ustanovení zákona ČNR č. 358/1992
Sb., o notářích a jejich činnosti
(notářský řád), které
upravuje odpovědnost notáře za škodu,
již způsobil v souvislosti s činností
notáře (tedy notářskou a další
činností), je třeba novelizovat vzhledem
k tomu, že stát podle navrhované právní
úpravy bude odpovídat za škodu způsobenou
notářem při sepisování veřejných
listin o právních úkonech a notářem,
jenž vystupuje jako soudní komisař. Jiná
škoda způsobená notářem se bude
posuzovat podle notářského řádu.
K § 39
Termín nabytí účinnosti se navrhuje
přizpůsobit délce legislativního procesu.
Příloha I.
Vláda nařizuje podle § 28 zákona č.
..............., o odpovědnosti za škodu způsobenou
při výkonu veřejné moci rozhodnutím
nebo nesprávným úředním postupem
a o změně zákona č. 358/1992 Sb.,
o notářích a jejich činnosti (notářský
řád):
(1) Průměrným výdělkem se rozumí
průměrný výdělek zjišťovaný
podle zvláštního zákona1)
pro pracovněprávní účely.
(2) Nelze-li průměrný výdělek
určit podle odstavce 1, vychází se při
jeho určení z okolností jednotlivého
případu, zejména z daňového
přiznání.
Toto nařízení nabývá účinnosti
dnem 1. března 1998.
___________________
1) §275 zákoníku práce.
§ 17 zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně
za pracovní pohotovost a o průměrném
výdělku, ve znění zákona č.
74/1994 Sb.
Vládní návrh zákona o odpovědnosti
za škodu způsobenou při výkonu veřejné
moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním
postupem a o změně zákona České
národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích
a jejich činnosti (notářský řád)
obsahuje v § 28 zmocnění pro vládu k
vydání nařízení, jímž
by se upravil způsob výpočtu průměrného
výdělku pro určení ušlého
zisku.
Navrhovaná úprava nebude mít dopady na státní
rozpočet.
K § 1:
Podle navrhovaného zákona se bude, zvláště
v rámci poskytování náhrady škody
způsobené rozhodnutím o vazbě, trestu
nebo ochranném opatření, tedy vznikne-li
škoda v souvislosti s odnětím svobody, odškodňovat
ušlý zisk spočívající
v ušlém výdělku.
Ušlý zisk se v těchto případech
bude poskytovat podle obecného ustanovení §
442 odst. 1 občanského zákoníku. Obecné
předpisy však v těchto věcech neposkytují
žádné vodítko, podle nějž
by bylo možno provést výpočet průměrného
výdělku, který poškozenému ušel.
Ustanovení o výpočtu průměrného
výdělku, které obsahuje § 2 nařízení
vlády č. 258/1995 Sb., kterým se provádí
občanský zákoník, se vztahuje pouze
k § 445, 446, § 447 odst. 1 a § 448 odst. 2 občanského
zákoníku, tedy k ustanovením, která
upravují náhradu ztráty na výdělku,
jež vznikla v souvislosti se škodou na zdraví.
Vládní návrh zákona proto pro účely
výpočtu ušlého zisku z průměrného
výdělku poškozeného zmocňuje
v § 28 vládu, aby nařízením stanovila,
jakým způsobem se průměrný
výdělek určuje. V zájmu souladnosti
právního řádu se navrhuje úprava
obdobná právní úpravě obsažené
v nařízení vlády č. 258/1995
Sb.
K § 2:
Účinnost navrhovaného nařízení
vlády bude stanovena na stejný den jako účinnost
vládního návrhu zákona, k jehož
provedení bude vydáno.
Příloha II.
1. Platné znění:
Notář odpovídá žadateli, klientovi
nebo jinému účastníku za škodu,
kterou mu způsobil v souvislosti s výkonem činnosti
notáře. Notář odpovídá
za škodu způsobenou těmto osobám i tehdy,
byla-li způsobena v souvislosti s výkonem činnosti
notáře jeho pracovníkem; případná
odpovědnost podle pracovněprávních
předpisů tím není dotčena.
2. Navrhované znění:
Nestanoví-li zvláštní zákon
jinak, notář odpovídá žadateli,
klientovi nebo jinému účastníku za
škodu, kterou mu způsobil v souvislosti s výkonem
činnosti notáře. Notář odpovídá
za škodu způsobenou těmto osobám i tehdy,
byla-li způsobena v souvislosti s výkonem činnosti
notáře jeho pracovníkem; případná
odpovědnost podle pracovněprávních
předpisů tím není dotčena.