Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
(1) Stát odpovídá za podmínek stanovených
tímto zákonem za škodu způsobenou při
výkonu státní moci.
(2) Územní samosprávné celky odpovídají
za podmínek stanovených tímto zákonem
za škodu způsobenou při výkonu pravomocí
svěřených jim zákonem v rámci
samostatné působnosti (dále jen "územní
celky v samostatné působnosti").
Odpovědnosti za škodu podle tohoto zákona se
nelze zprostit.
Stát odpovídá za škodu, kterou způsobily:
a) státní orgány,
b) právnické a fyzické osoby, jimž byl svěřen výkon státní správy (dále jen "úřední osoby") 1),
c) územní samosprávné celky, pokud
ke škodě došlo při výkonu státní
správy, který na ně byl přenesen zákonem
(dále jen "územní celky v přenesené
působnosti").
___________________
1) Např. § 39 zákona č. 289/1995
Sb., o lesích a o změně a doplnění
některých zákonů (lesní zákon),
§ 3 zákona ČNR č. 564/1990 Sb., o státní
správě a samosprávě ve školství.
(1) Za výkon státní správy podle §
3 písm. b) se považuje i sepisování
veřejných listin o právních úkonech2)
a úkony notáře jako soudního komisaře
3).
(2) Činnost notáře podle odstavce 1 se považuje
za úřední postup.
a) rozhodnutím, jež bylo vydáno v občanském soudním řízení, ve správním řízení nebo v řízení trestním, b) nesprávným úředním postupem.
(1) Ve věcech náhrady škody způsobené
rozhodnutím nebo nesprávným úředním
postupem a o regresních úhradách jednají
jménem státu ústřední orgány
státní správy.
(2) Ústředním orgánem podle odstavce
1 je
a) Ministerstvo spravedlnosti, došlo-li ke škodě v občanském soudním řízení nebo v trestním řízení, a dále v případech, kdy bylo soudem ve správním soudnictví vydáno nezákonné rozhodnutí, jímž soud rozhodl o opravném prostředku nebo o žalobě proti rozhodnutí územního celku v samostatné působnosti, a v případech, kdy škoda byla způsobena notářem,
příslušný ústřední orgán státní správy, došlo-li ke škodě v odvětví státní správy, jež náleží do jeho působnosti, a dále v případech, kdy bylo soudem ve správním soudnictví vydáno
___________________
2) § 2 a § 62 a následující zákona ČNR č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád).
3) § 38 občanského soudního
řádu.
nezákonné rozhodnutí, jímž soud
rozhodl o opravném prostředku nebo o žalobě
proti rozhodnutí vydanému v odvětví
státní správy, jež náleží
do působnosti ústředního orgánu.
(3) Není-li možno příslušný
ústřední orgán určit podle
odstavce 2, jedná za stát Ministerstvo financí.
(4) Bylo-li nezákonné rozhodnutí vydáno
Českou národní bankou nebo Nejvyšším
kontrolním úřadem nebo došlo-li u České
národní banky nebo Nejvyššího kontrolního
úřadu k nesprávnému úřednímu
postupu, jednají za stát tyto orgány.
(1) Právo na náhradu škody způsobené
nezákonným rozhodnutím mají účastníci
řízení, ve kterém bylo vydáno
rozhodnutí, z něhož jim vznikla škoda.
(2) Právo na náhradu škody má i ten,
s nímž nebylo jednáno jako s účastníkem
řízení, ačkoliv s ním jako
s účastníkem řízení
jednáno být mělo.
(1) Nárok na náhradu škody způsobené
nezákonným rozhodnutím lze, není-li
dále stanoveno jinak, uplatnit pouze tehdy, pokud pravomocné
rozhodnutí bylo pro nezákonnost zrušeno nebo
změněno příslušným orgánem.
Rozhodnutím tohoto orgánu je soud rozhodující
o náhradě škody vázán.
(2) Nárok na náhradu škody způsobené
nezákonným rozhodnutím lze přiznat
pouze tehdy, pokud poškozený využil možnosti
podat proti nezákonnému rozhodnutí odvolání,
rozklad, námitky, odpor, stížnost nebo opravný
prostředek podle zvláštního předpisu
4) (dále jen "řádný
opravný prostředek"), nejde-li o případy
zvláštního zřetele hodné.
(3) Byla-li škoda způsobena nezákonným
rozhodnutím vykonatelným bez ohledu na právní
moc, lze nárok uplatnit i tehdy, pokud rozhodnutí
bylo zrušeno nebo změněno na základě
řádného opravného prostředku.
(1) Právo na náhradu škody způsobené
rozhodnutím o vazbě má ten, na němž
byla vazba vykonána, jestliže bylo proti němu
trestní stíhání zastaveno, jestliže
byl obžaloby zproštěn nebo jestliže byla
věc postoupena jinému orgánu.
(2) Za vazbu nařízenou v řízení
o vydání do ciziny se náhrada škody
neposkytuje.
(1) Právo na náhradu škody způsobené
rozhodnutím o trestu má ten, na němž
byl zcela nebo zčásti vykonán trest, jestliže
v pozdějším řízení bylo
rozhodnutí jako nezákonné zrušeno.
(2) Právo na náhradu škody má i ten,
kdo byl v pozdějším řízení
odsouzen k mírnějšímu trestu, než
který byl na něm vykonán na podkladě
zrušeného rozsudku. Náhrada škody náleží
jen se zřetelem k rozdílu mezi trestem vykonaným
na základě původního rozsudku a trestem
uloženým rozsudkem novým.
___________________
4) Hlava třetí části páté
občanského soudního řádu.
Právo na náhradu škody způsobené
rozhodnutím o ochranném opatření má
ten, na němž bylo zcela nebo zčásti
vykonáno ochranné opatření, pokud
bylo rozhodnutí v pozdějším řízení
jako nezákonné zrušeno.
(1) Právo na náhradu škody nemá ten,
a) kdo si vazbu, odsouzení nebo uložení ochranného opatření zavinil sám, nebo
b) kdo byl zproštěn obžaloby nebo bylo proti
němu trestní stíhání zastaveno
jen proto, že není za spáchaný trestný
čin trestně odpovědný nebo že
mu byla udělena milost anebo že trestný čin
byl amnestován.
(2) Právo na náhradu škody dále nevznikne,
pokud
a) v řízení nebylo možno pokračovat z důvodů uvedených ve zvláštním předpisu 5) ,
b) bylo trestní stíhání podmíněně zastaveno a nastaly účinky zastavení trestního stíhání 6),
c) výrok o zastavení trestního stíhání byl součástí rozhodnutí o narovnání 7),
d) trestní stíhání bylo zastaveno
z důvodů uvedených ve zvláštním
předpisu 8).
___________________
5) § 163a trestního řádu.
6) § 307 n. trestního řádu.
7) § 309 n. trestního řádu.
8) § 172 odst. 2 trestního řádu.
(1) Stát odpovídá za škodu způsobenou
nesprávným úředním postupem.
(2) Právo na náhradu škody má ten, jemuž
byla nesprávným úředním postupem
způsobena škoda.
(1) Nárok na náhradu škody způsobené
nezákonným rozhodnutím a rozhodnutím
o vazbě, trestu nebo ochranném opatření
je třeba uplatnit u orgánu uvedeného v §
6.
(2) Byl-li nárok uplatněn u ústředního
orgánu, který není příslušný,
postoupí tento orgán žádost poškozeného
příslušnému orgánu. Účinky
předběžného uplatnění
jsou v tomto případě zachovány.
(1) Přizná-li ústřední orgán
náhradu škody, je ji třeba uspokojit do šesti
měsíců od uplatnění nároku.
(2) Domáhat se náhrady škody u soudu může
poškozený pouze tehdy, pokud do šesti měsíců
ode dne uplatnění nebyl jeho nárok plně
uspokojen.
(1) Nahradil-li stát škodu způsobenou nezákonným
rozhodnutím nebo nesprávným úředním
postupem, může požadovat regresní úhradu
na úředních osobách a na územních
celcích v přenesené působnosti, pokud
škodu způsobily.
(2) Bylo-li rozhodnutí územního celku v samostatné
působnosti přezkoumáno státním
orgánem a následně byla rozhodnutí
státního orgánu a územního
celku v samostatné působnosti zrušena pro nezákonnost,
může stát na územním celku v
samostatné působnosti požadovat regresní
úhradu.
(3) Bylo-li nezákonné rozhodnutí vydáno
proto, že se ten, kdo je vydal, řídil nesprávným
právním názorem příslušného
orgánu, který zrušil v řízení
původní zákonné rozhodnutí,
nemá stát právo na regresní úhradu.
(4) Stát může požadovat regresní
úhradu pouze ve výši odpovídající
účasti územního celku v samostatné
působnosti, územního celku v přenesené
působnosti či úřední osoby
na způsobení vzniklé škody.
(1) Nahradil-li stát škodu ke které došlo
při činnosti státního orgánu,
může požadovat regresní úhradu
od těch, kteří se podíleli na vydání
nezákonného rozhodnutí nebo na nesprávném
úředním postupu, pokud byli k vydání
rozhodnutí nebo k úřednímu postupu
oprávněni.
(2) Nahradil-li stát škodu, která vznikla z
nezákonného rozhodnutí nebo z nesprávného
úředního postupu, na nichž se podílel
soudce, může požadovat regresní úhradu
pouze tehdy, pokud byla vina soudce zjištěna v kárném
řízení.
(3) Uhradily-li úřední osoby nebo územní
celky v přenesené působnosti regresní
úhradu státu, mohou požadovat regresní
úhradu od těch, kdo se podíleli na vydání
nezákonného rozhodnutí nebo na nesprávném
úředním postupu.
(4) Je-li podle tohoto ustanovení uplatněn nárok
na regresní úhradu proti osobě, u níž
účast na rozhodování náležela
k povinnostem vyplývajícím z pracovního
poměru nebo z poměru mu na roveň postaveného,
řídí se výše regresní
úhrady zvláštními předpisy 9).
V ostatních případech nesmí výše
regresní úhrady přesahovat jednu šestinu
částky zaplacené tím, kdo regresní
úhradu požaduje, nejvýše však 5 000
Kč. Toto omezení neplatí, jde-li o škodu
způsobenou úmyslně.
(5) Nárok na regresní úhradu vylučuje
nárok na náhradu škody podle obecných
předpisů.
(6) Nárok na regresní úhradu nelze uplatňovat
vůči tomu, kdo se podílel na vydání
nezákonného rozhodnutí nebo na nesprávném
úředním postupu na příkaz nadřízeného,
ledaže by se uposlechnutím příkazu dopustil
trestného činu.
(1) Právo na regresní úhradu vznikne pouze
tehdy, byla-li škoda způsobena zaviněným
porušením právní povinnosti.
___________________
9) 179 zákoníku práce.
(2) Zavinění je povinen prokázat ten, kdo
uplatňuje nárok na regresní úhradu.
(3) Byla-li škoda způsobena zaviněným
porušením právní povinnosti více
osob, jsou povinny zaplatit regresní úhradu podle
své účasti na způsobení škody.
V odůvodněných případech může
soud rozhodnout, že odpovídají společně
a nerozdílně.
(4) Kdo je povinen platit regresní úhradu společně
a nerozdílně s jinými, vypořádá
se s nimi podle účasti na způsobení
vzniklé škody.
(5) Soud může regresní úhradu přiměřeně
snížit zejména s přihlédnutím
k tomu, jak ke škodě došlo, jakož i k osobním
a majetkovým poměrům fyzické osoby,
která ji způsobila. Snížení nelze
provést, jde-li o škodu způsobenou úmyslně.
(6) Ten, proti němuž byl uplatněn nárok
na regresní úhradu, má proti subjektu, který
po něm regresní úhradu požaduje, právo
uplatnit všechny námitky, které tento subjekt
mohl uplatnit vůči poškozenému v řízení
o náhradě škody.
Územní celky v samostatné působnosti odpovídají za škodu, která vznikla
a) nezákonným rozhodnutím vydaným při výkonu veřejné správy,
b) nesprávným úředním postupem.
(1) Bylo-li územním celkem v samostatné působnosti
v řízení, na něž se vztahují
předpisy o správním řízení,
vydáno nezákonné rozhodnutí, mají
účastníci řízení právo
na náhradu škody, která jim tímto rozhodnutím
vznikla. Právo na náhradu škody má i
ten, s nímž nebylo jednáno jako s účastníkem
řízení, ačkoliv s ním jako
s účastníkem řízení
jednáno být mělo.
Bylo-li nezákonné rozhodnutí územním
celkem v samostatné působnosti vydáno postupem,
který není stanoven předpisy o správním
řízení, má právo na náhradu
škody ten, komu tímto rozhodnutím vznikla škoda.
(1) Pro uplatnění nároku na náhradu
škody způsobené nezákonným rozhodnutím
územního celku v samostatné působnosti
vydaným v řízení, na něž
se vztahují předpisy o správním řízení,
platí obdobně ustanovení § 8.
Nárok na náhradu škody způsobené
nezákonným rozhodnutím územního
celku v samostatné působnosti vydaným postupem,
který není stanoven předpisy o správním
řízení, lze uplatnit tehdy, pokud
bylo vykonatelné rozhodnutí zrušeno pro nezákonnost
příslušným orgánem.
(1) Územní celky v samostatné působnosti
odpovídají za škodu způsobenou nesprávným
úředním postupem.
(2) Právo na náhradu škody má ten, jemuž
byla nesprávným úředním postupem
způsobena škoda.
Nahradil-li územní celek v samostatné působnosti
škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím,
při jehož vydání se řídil
nesprávným právním názorem
státního orgánu, který zrušil
v řízení původní zákonné
rozhodnutí územního celku v samostatné
působnosti, může požadovat regresní
úhradu od státu.
Nahradil-li územní celek v samostatné působnosti
škodu nebo zaplatil-li regresní úhradu, může
požadovat regresní úhradu od těch, kdo
se podíleli na vydání nezákonného
rozhodnutí nebo na nesprávném úředním
postupu.
Ustanovení § 16 odst. 4, § 17 a 18 se použijí
obdobně.
Pokud není stanoveno jinak, řídí se
právní vztahy upravené v tomto zákoně
občanským zákoníkem.
Právo na náhradu nákladů na výživu
mají pozůstalí10) po poškozeném,
který zemřel v důsledku výkonu státní
moci nebo výkonu pravomocí územních
celků v samostatné působnosti. Ti, kdo vynaložili
náklady spojené s jeho léčením
a náklady pohřbu, mají právo na náhradu
těchto nákladů 11).
Způsob výpočtu průměrného
výdělku pro určení ušlého
zisku pro účely tohoto zákona stanoví
vláda nařízením.
___________________
10) § 448 občanského zákoníku.
11) § 449 občanského zákoníku.
Na žádost poškozeného lze při výpočtu
náhrady škody jako průměrný výdělek
před poškozením použít průměrný
výdělek v době před zahájením
trestního stíhání, pokud je to pro
poškozeného výhodnější.
Náhrada ušlého zisku se poskytuje ve výši
5.000 Kč za každý měsíc výkonu
vazby, trestu odnětí svobody, ochranné výchovy
nebo ochranného léčení, pokud poškozený
nepožádá, aby mu byla stanovena náhrada
ušlého zisku podle zvláštních předpisů
12).
(1) Náhrada škody zahrnuje náhradu nákladů
řízení, které poškozenému
vznikly v řízení, v němž bylo
vydáno nezákonné rozhodnutí nebo rozhodnutí
o vazbě, trestu nebo ochranném opatření
a v řízení, v němž bylo vydáno
zrušující nebo zprošťující
rozhodnutí, rozhodnutí, jímž bylo trestní
řízení zastaveno, nebo rozhodnutí,
jímž byla věc postoupena jinému orgánu.
(2) Náhrada škody zahrnuje náhradu nákladů
řízení, které poškozenému
vznikly v řízení, v němž došlo
k nesprávnému úřednímu postupu,
pokud tyto náklady s nesprávným úředním
postupem souvisí.
(3) Nárok na náhradu nákladů řízení
v rámci náhrady škody vznikne pouze tehdy,
pokud rozhodnutím vznikla škoda a pokud náhrada
nákladů již nebyla přiznána podle
procesních předpisů.
___________________
12/ Nařízení vlády č.
258/1995 Sb., kterým se provádí občanský
zákoník.
(4) Náklady zastoupení jsou součástí
nákladů řízení. Zahrnují
hotové výdaje advokáta a odměnu za
zastupování. Výše této odměny
se určí podle ustanovení zvláštního
předpisu 13/ o mimosmluvní odměně.
(5) Poškozený nemá právo na náhradu
nákladů zastoupení, které vznikly
v souvislosti s projednáváním uplatněného
nároku u příslušného orgánu.
(1) Nárok na náhradu škody podle tohoto zákona
se promlčí za tři roky ode dne, kdy se poškozený
dozvěděl o škodě a o tom, kdo za ni
odpovídá. Je-li podmínkou pro uplatnění
práva na náhradu škody zrušení
rozhodnutí, běží promlčecí
doba ode dne doručení (oznámení) zrušovacího
rozhodnutí.
(2) Nejpozději se nárok promlčí za
deset let ode dne, kdy poškozenému bylo doručeno
(oznámeno) nezákonné rozhodnutí, kterým
byla způsobena škoda; to neplatí, jde-li o
škodu na zdraví.
Nárok na náhradu škody způsobené
rozhodnutím o vazbě, trestu nebo ochranném
opatření se promlčí za dva roky ode
dne, kdy nabylo právní moci zprošťující
rozhodnutí, rozhodnutí, jímž bylo trestní
řízení zastaveno, zrušující
rozhodnutí, rozhodnutí, jímž byla věc
postoupena jinému orgánu nebo rozhodnutí
odsuzující k mírnějšímu
trestu.
___________________
13/ Vyhláška Ministerstva spravedlnosti
č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů
a náhradách advokátů za poskytování
právních služeb (advokátní tarif).
(1) Nárok státu podle § 16 a §
17 odst. 1 a nárok územního celku v samostatné
působnosti podle § 23 a 24 na regresní úhradu
se promlčí za rok ode dne, kdy byla zaplacena náhrada
škody.
(2) Nárok územního celku v přenesené
působnosti a úřední osoby podle §
17 odst. 2 na regresní úhradu se promlčí
za rok ode dne, kdy byla zaplacena regresní úhrada.
Je-li třeba nárok na náhradu škody uplatnit
u příslušného orgánu, promlčecí
doba ode dne uplatnění do skončení
projednání, nejdéle však po dobu šesti
měsíců, neběží.
Odpovědnost podle tohoto zákona se vztahuje na škodu
způsobenou rozhodnutími, která byla vydána
ode dne účinnosti zákona, a na škodu
způsobenou ode dne účinnosti zákona
nesprávným úředním postupem.
Odpovědnost za škodu způsobenou rozhodnutími,
která byla vydána přede dnem účinnosti
zákona, a za škodu způsobenou přede
dnem účinnosti zákona nesprávným
úředním postupem se řídí
dosavadními předpisy.
Zrušuje se zákon č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti
za škodu způsobenou rozhodnutím orgánu
státu nebo jeho nesprávným úředním
postupem.
Zákon České národní rady č.
358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti
(notářský řád), se mění
takto :
V § 57 se slova "Notář odpovídá
žadateli" nahrazují slovy " Nestanoví-li
zvláštní zákon jinak, notář
odpovídá žadateli".
Platná právní úprava škody způsobené
rozhodnutím orgánu státu nebo jeho nesprávným
úředním postupem již neodpovídá
současným společenským potřebám.
Zákon č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti za škodu
způsobenou rozhodnutím orgánu státu
nebo jeho nesprávným úředním
postupem, neumožňuje plně postihnout celou
šíři problematiky náhrady škody
způsobené při výkonu veřejné
moci.
Podle platné právní úpravy je jediným
nositelem odpovědnosti za škodu stát a jeho
odpovědnost je výlučná. Stát
odpovídá za škodu způsobenou při
činnosti státních orgánů nebo
společenských organizací. Toto vymezení
neodpovídá ústavní ani zákonné
úpravě výkonu veřejné moci,
která je podle Ústavy České republiky
svěřena i jiným subjektům než
státu.
V souvislosti s uplatněním principu samosprávy
v našem právním řádu přestal
být stát výhradním nositelem veřejné
moci. Podle čl. 100 odst. 1 Ústavy České
republiky jsou územní samosprávné
celky územními společenstvími občanů,
která mají právo na samosprávu. Při
přípravě nové právní
úpravy náhrady škody způsobené
při výkonu veřejné moci bylo třeba
přihlédnout k těmto skutečnostem a
koncipovat návrh tak, aby odpovědnost dopadala nejenom
na stát, ale i na subjekty územní samosprávy.
V návrhu se dále odráží skutečnost,
že mechanismus výkonu veřejné moci subjekty
územní samosprávy se odlišuje od výkonu
veřejné moci státem; například
obce v samostatné působnosti zpravidla nepostupují
podle zákonem upravených procesních předpisů.
V návrhu bylo nutno vyřešit také vzájemné
vztahy mezi státem a územními samosprávnými
celky v samostatné i přenesené působnosti.
Rozhodování obcí podléhá přezkoumání
jak ze strany okresních úřadů, tak
ze strany soudů ve správním soudnictví.
V návrhu bylo nutno určit míru odpovědnosti
obcí v takových případech i možnost
eventuálního regresního postihu.
Vyčlenění úpravy odpovědnosti
za škodu způsobenou při výkonu veřejné
moci z občanského zákoníku je důsledkem
toho, že škoda při výkonu veřejné
moci vzniká nikoliv ze soukromoprávního,
ale z veřejnoprávního vztahu. Odpovědnostní
právní vztah je ovšem již vztahem soukromoprávním.
Problematika náhrady škody způsobené
při výkonu veřejné moci není
upravena právními akty Evropských společenství.
Členské státy Evropské unie v těchto
věcech postupují podle vnitrostátního
práva.
Navrhovaný zákon v porovnání se stávající
právní úpravou neznamená rozšíření
rozsahu odpovědnosti státu za nezákonné
rozhodnutí, rozhodnutí o vazbě, trestu nebo
ochranném opatření nebo za nesprávný
úřední postup a proto sám o sobě
nebude mít dopady na státní rozpočet.
Výše náhrad škody, které bude stát
povinen zaplatit podle navrhované právní
úpravy, bude, stejně jako podle dosud platného
zákona č. 58/1969 Sb., záviset na tom, v
jakém rozsahu orgány státu svým rozhodováním
porušují zákony nebo nesprávně
úředně postupují, jakou škodu
tím způsobí a v jakém rozsahu se poškození
svých nároků na náhradu škody
domáhají; případné změny
její výše proto nelze považovat za dopady
nové právní úpravy.
Náklady na náhradu škody podle navrhovaného
zákona budou hrazeny z příslušných
rozpočtových kapitol jednotlivých ústředních
orgánů státní správy.
Navrhovaná právní úprava si nevyžádá
zvýšení počtu pracovních sil.
K § 1
Nositeli odpovědnosti za škodu způsobenou při
výkonu veřejné moci jsou stát a územní
samosprávné celky. Stát ponese odpovědnost
za škodu způsobenou při výkonu soudnictví
a při výkonu státní správy,
územní samosprávné celky za škodu
způsobenou při výkonu veřejné
správy v rámci samosprávy.
Z § 21 občanského zákoníku se
podává, že stát může vystupovat
i jako subjekt občanskoprávních vztahů.
Jak vyplývá z příslušných
ustanovení zákona č. 367/1990 Sb., o obcích,
ve znění pozdějších předpisů,
samospráva nezahrnuje pouze výkon správních
funkcí obce, ale i činnosti, k nimž dochází
v rovině občanskoprávní (např.
hospodaření s majetkem obce).
Návrh zákona dopadá pouze na škodu způsobenou
při výkonu veřejné moci, tedy ve veřejnoprávní
sféře. Náhrady škody, již stát
nebo územní samosprávný celek způsobí
jako subjekt občanskoprávních vztahů,
se návrh nedotýká.
V návrhu je zdůrazněno, že územní
samosprávné celky odpovídají pouze
za výkon těch pravomocí v rámci samostatné
působnosti, které jsou územnímu celku
výslovně svěřeny zákonem. Způsobí-li
obec škodu jinak, bude se nárok na její náhradu
řídit podle občanského zákoníku.
V návrhu je užit širší termín
územní samosprávné celky, ačkoliv
v současné době lze tímto výrazem
rozumět pouze obce. Ústava však stanoví,
že právo na samosprávu mají i vyšší
územní samosprávné celky a že
i na ně může být přenesen výkon
státní správy, a proto se zde vytváří
prostor pro vymezení odpovědnosti i těchto
vyšších územních samosprávných
celků, budou-li zřízeny.
K § 2
Odpovědnost za škodu podle navrhovaného zákona
bude založena na objektivním principu odpovědnosti.
Ke vzniku odpovědnosti státu a územního
samosprávného celku za škodu nebude požadováno
zavinění a odpovědnosti se nebude možno
z žádného důvodu zprostit.
Tato právní úprava směřuje
k ochraně poškozeného a zaručuje, že
náhrada škody způsobené při výkonu
veřejné moci nebude omezena pouze na škodu
způsobenou zaviněně.
K § 3
Státní správa je jménem státu
vykonávána subjekty, jež mají ke státu
diferencovaný vztah. Jde především o
státní orgány, které jsou zřízeny
výlučně k plnění funkcí
státu.
Dále jde o jiné právnické nebo fyzické
osoby, kterým byl svěřen výkon státní
správy, které však nemají charakter
státního orgánu a jejich činnost nespočívá
jen ve výkonu státní správy nebo úřadu.
Mezi ně lze zařadit např. lesní stráž
podle zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a
o změně a doplnění některých
zákonů (lesní zákon) nebo ředitele
školy podle zákona ČNR č. 564/1990 Sb.,
o státní správě a samosprávě
ve školství.
Dojde-li ke škodě jinak než při výkonu
státní správy, posuzuje se škoda podle
občanského zákoníku.
Státní správu vykonávají i
obce v přenesené působnosti a stát
nese v rámci navržené právní
úpravy odpovědnost za škodu jimi způsobenou.
Odpovědnost za škodu způsobenou při
výkonu pravomocí v rámci samostatné
působnosti nesou obce samy.
K § 4
Pro účely zákona se za výkon státní
správy považuje i činnost notáře,
působí-li jako soudní komisař podle
občanského soudního řádu nebo
sepisuje-li veřejné listiny o právních
úkonech podle zákona ČNR č. 358/1992
Sb., o notářích a jejich činnosti
(notářský řád). Sepisování
veřejných listin se považuje za činnost,
jež nese výrazné veřejnoprávní
prvky zejména v souvislosti s významem veřejných
listin při dokazování. Podle občanského
soudního řádu lze notářský
zápis, tedy veřejnou listinu sepsanou notářem,
který obsahuje závazek, přímo vykonat;
v tomto smyslu má veřejná listina sepsaná
notářem stejné postavení jako vykonatelné
soudní rozhodnutí.
Postup notáře jako soudního komisaře
a postup při sepisování listin se považují
za úřední postup.
Notáře je nutno podřídit režimu
zákona zvláštním ustanovením,
protože jejich zvláštní právní
statut je neumožňuje zařadit do některé
z kategorií podle předchozího ustanovení.
K § 5
Stát odpovídá za škodu způsobenou
skutečnostmi výslovně v zákoně
uvedenými, tedy individuálním rozhodnutím
ve věci nebo nesprávným úředním
postupem. Jejich vzájemný vztah lze vymezit tak,
že za nesprávný úřední
postup nelze považovat rozhodování.
Nárok na náhradu škody může vzniknout
pouze z rozhodnutí, jež bylo vydáno na základě
procesních předpisů, tedy občanského
soudního řádu, trestního řádu,
správního řádu nebo jiných
předpisů, jež upravují správní
proces, např. zákona ČNR č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, ve
znění pozdějších předpisů.