Příjmy z daní a poplatků
Velmi významnou charakteristikou navrhovaného rozpočtu
je znatelný pokles daňové kvóty, což
je podíl daňových příjmů
(státního a místních rozpočtů)
na hrubém domácím produktu. Znamená
to, že rozpočty "proteče" ve formě
daní menší díl HDP. Snižování
daňového břemene je výraznou prioritou
vlády.
Tabulka č. 10
daňová kvóta* | 25,4% | 24,4% | 23,3% | 21,3% | 20,4% |
pokles daňové kvóty v % bodech | x | 1,0 | 1,1 | 2,0 | 0,9 |
daňová kvóta složená** | 42,3% | 41,3% | 40,3% | 38,3% | 37,2% |
pokles složené daňové kvóty v % bodech | x | 1,0 | 1,0 | 2,0 | 1,1 |
*podíl pouze daní a poplatků na HDP
**podíl daní, poplatků, pojistného
na sociální a zdravotní pojištění
na HDP
Predikce daňových příjmů je
vypracována v mezích schválených novel
daňových zákonů, navíc však
vychází z předpokladu, že od 1. 1. 1998
budou zvýšeny spotřební daně
a některé poplatky.
Obecným východiskem ke stanovení konkrétních
hodnot jednotlivých daňových položek
na rok 1998 je výnos očekávaný v roce
1997 a ocenění vlivu povodňových škod
na vývoj daňového inkasa v příštím
roce. V úhrnu by tyto dopady na daňové
příjmy veřejných rozpočtů
v roce 1998 mohly přesáhnout výpadky roku
1997 zhruba o polovinu, t.j. mohou být v řádu
13 až 14 mld. Kč. z toho 9 mld. Kč ve státním
rozpočtu. Převážně půjde
o snížení výnosu daní z příjmů
právnických osob a daní z příjmů
podnikajících fyzických osob (který
je příjmem místních rozpočtů).
Položkově strukturovaný pohled na předpokládaný
Vývoj daňových příjmů
státního rozpočtu v roce 1998 nabízí
následující údaje:
Tabulka č. 11 | v mld. Kč |
daň z příjmů fyz. osob ze záv. čin. | 22,1 | 23,3 | 105,4 |
daň z příjmů fyz. osob zvl. sazba | 9,5 | 9,8 | 103,2 |
daň z příjmů právnických osob | 39,4 | 34,8 | 88,3 |
daň z přidané hodnoty | 114,0 | 128,0 | 112,3 |
spotřební daň | 64,7 | 74,0 | 114,4 |
silniční daň | 4,3 | 4,4 | 102,3 |
poplatek za užívání dálnic a silnic | 0,9 | 1,8 | 200,0 |
clo | 16,0 | 15,2 | 95,0 |
majetkové daně | 4,1 | 4,3 | 104,9 |
správní a soudní poplatky | 4,0 | 4,9 | 122,5 |
ostatní daňové příjmy | 1,2 | 1,6 | 133,3 |
celkem daňové příjmy SR | 280,2 | 302,1 | 107,8 |
Daň z přidané hodnoty
Tažným faktorem pro meziroční růst
inkasa 1998/1997 je zúžení seznamu komodit
se sníženou sazbou DPH, které odstraňuje
distorze ve zdanění paliv a energie (fiskální
přínos činí více jak 6 mld.
Kč) a je současně významným
krokem v harmonizaci předpisů s EU. Ve struktuře
ostatních plnění lze očekávat
mírný posun ke zboží a službám
zatíženým 5%-ní sazbou (úspory
se dotknou spíše zboží dlouhodobější
spotřeby zdaňovaného 22%), přičemž
se projeví i očekávaný růst
stavebnictví.
Spotřební daně
Výrazné zvýšení výnosu
daně oproti roku 1997 bude především
důsledkem předpokládaných legislativních
změn zvyšujících inkaso téměř
o 8 mld. Kč, z toho o 3,2 mld. Kč u daně
z tabáku a tabákových výrobků,
2,3 mld. Kč u benzinu a 1,0 mld. Kč u lihu a lihovin.
Počítá se rovněž s možným
zvyšováním dovozu v rámci turistického
ruchu i cest za prací do ČR v dovolené výši,
nelze však ani vyloučit rozšiřování
pokusů o pašování (nesníží-li
se výhodnost nákupů obdobnými opatřeními
v Polsku a na Slovensku).
Clo
V roce 1998 bude i přes růst dovozu o 7,6% pokračovat
postupné snižování celní incidence
o cca 1/8. Snížení celních sazeb je
především důsledkem plnění
dohody o přidružení k EU a dále závazků
k liberalizaci zahraničního obchodu v rámci
WTO a CEFTA.
Daň z příjmů právnických
osob
Významným způsobem ovlivní výnos
daně v roce 1998 novela zákona o daních z
příjmů (efektivní snížení
výnosu o 3,5 mld. Kč.). Výnos daně
negativně ovlivní škody způsobené
záplavami na zásobách a investičním
majetku. Na druhé straně by se měla pozitivně
projevit úhrada, resp. vyrovnání odložených
běžných záloh roku 1997.
Celostátní výnos daně tvoří
tři relativně samostatné komponenty. Daň,
kterou vykazují obce ze svých podnikatelských
aktivit, dosáhne v roce 1998 cca 1 mld. Kč. Daň
odváděná samotnými poplatníky
vynese cca 33 mld. Kč. Inkaso poslední složky,
srážkové daně, se jen mírně
zvýší, resp. bude stagnovat na úrovni
10 mld. Kč.
Srážkové daně z příjmů
V předpokládaných podmínkách
restriktivní měnové politiky nelze pro rok
1998 počítat s podstatným zvyšováním
celkového objemu vkladů, resp. investic do cenných
papírů. Pozitivně se pak projeví zdanění
úrokového výnosu z povodňových
obligací. Nižší zisky, popř. i
tendence k odstranění škod, budou působit
proti rozdělování zisku a sníží
tak objem daně z dividend. Další retardující
prvek této rozpočtové položky, tj. nově
uzákoněné snížení meze
pro zdanění vedlejších pracovních
příjmů konečnou srážkovou
daní, se přes celkově pozitivní fiskální
efekt projeví snížením výnosu
srážkové daně z příjmů
fyzických osob o 0,5 až 1 mld. Kč.
Ostatní daňové položky
Výnos poplatků za užívání
dálnic a silnic dálničního typu vychází
z uvažovaného zvýšení poplatku
na dvojnásobek. Výše výnosu správních
poplatků předpokládá, že část
(cca 0,5 mld. Kč) ze zvýšených poplatků
za povolování výherních hracích
automatů poplyne do státního rozpočtu.
Pojistné sociálního zabezpečení
Rozpočet příjmů ze sociálního
pojistného uvažuje zachování zákonné
sazby 34% i jejích dílčích součástí.
Do navrhovaného objemu výnosu se promítá
očekávaný vliv zpřísnění
postupů správy při povolování
placení sociálního pojistného ve splátkách
a očekávaná účinnost dalších
navržených změn ve správě sociálního
pojistného, které by měly působit
na zlepšení jeho výběru a zbrzdění
tendencí k narůstání nedoplatků.
Příjmy ze sociálního pojistného
jsou rozpočtovány ve výši 209,5 mld.
Kč, tj. zvýšení o 10,5% proti očekávanému
výnosu v roce 1997, ale jen o 7,9% proti očekávané
skutečnosti uvažované před povodněmi.
V rámci rozpočtované částky
činí příjmy z pojistného na
důchodové pojištění 160,2 mld.
Kč, což představuje, po vyloučení
přirážek k pojistnému, výnos
podle podílu sazby 26% ku globální sazbě
34%. Přes 97% celkového výnosu, tj. 203,6
mld. Kč jsou příjmy sociálního
pojistného z civilního sektoru, spravované
Českou správou sociálního zabezpečení
(kapitola Ministerstva práce a sociálních
věcí). Pojistné z příjmů
ozbrojených složek (vojáci, policisté,
vězeňská služba a celníci) činí
cca 5,9 mld. Kč.
Rozpočet vychází z predikce meziročního
růstu objemu národohospodářských
mezd o 7,6% na objem mezd a jiných pracovních příjmů
vyměřovacích základů, z nichž
se hradí cca 94% celkového výnosu příjmů
ze sociální pojistného. Tempo růstu
je diferencováno podle váhy mezd i v nestátním
sektoru (nárůst o 8,8%) a v rozpočtové
sféře, kde se promítá do inkasa sociálního
pojistného meziroční zmrazení tempa
růstu mzdových prostředků. Příjmy
ze sociálního pojistného od osob samostatně
výdělečně činných jsou
rozpočtovány ve výši 8,4 mld. Kč
při meziročním růstu o 6,3% v závislosti
na stagnaci jejich počtu, včetně stabilizace
jejich dobrovolného nemocenského pojišťování.
Výnos penále, pokut a přirážek
k pojistnému je v rámci rozpočtové
úvahy kvantifikován na 4 mld. Kč.
Rychlejší tempo růstu inkasa pojistného
než národohospodářských mezd,
ze kterých je převážně odvozeno,
vyplývá rovněž z předpokladu,
že se sníží tempo růstu nových
nedoplatků pojistného, zpřísní
se posuzování žádostí o splátkové
režimy, a že nastane intenzivnější
splácení starých dluhů, včetně
vyrovnání skluzu plateb z roku 1997 v důsledku
povodňové situace. Do rozpočtovaného
objemu sociálního pojistného je vliv těchto
záměrů zapracován snížením
tempa přírůstku nedoplatků, konkrétně
nízkým odhadem meziroční změny
stavu celkových nedoplatků.
Nedaňové příjmy
Celková navrhovaná výše nedaňových
příjmů 21,5 mld. Kč je ve srovnání
s upraveným rozpočtem na rok 1997 nižší
o cca 3,6 mld. Kč. Tento pokles je ovlivněn zejména
nižšími rozpočtovanými příjmy
v kapitole Správa státních hmotných
rezerv o 1,9 mld. Kč (jejíž příjmy
byly v roce 1997 posíleny o zdroje z mimořádné
a neopakovatelné restrukturalizace státních
hmotných rezerv (odprodej zásob hmotných
i mobilizačních rezerv).
V návrhu státního rozpočtu na rok
1998 se oproti upravenému rozpočtu roku 1997 předpokládá
snížení rozpočtových příjmů
z kreditních úroků o cca 0,6 mld.
Kč. Důvodem tohoto snížení jsou
především splátky zahraničních
půjček od IBRD, států G 24 a EU na
podporu platební bilance, které od roku 1997, kdy
byly zahájeny, snižují zůstatky na účtech
termínovaných vkladů státních
finančních aktiv.
Rozpočtované příjmy z vládních
úvěrů a obdobných úvěrů
poskytnutých do zahraničí, navrhované
v úhrnné částce cca 9,0 mld. Kč,
se z 94% týkají splátek státní
půjčky na plynárenské VIA (tzv. vybrané
integrační akce) a splátek úroků
z vládních a jiných pohledávek státu
vůči Ruské federaci. Návrh příjmů
z plynárenských VIA ve výši 4,6 mld.
Kč, odpovídající uzavřeným
kontraktům na dodávky cca 1,9 mld. m3
zemního plynu, je limitován reálnými
možnostmi zvyšování zadluženosti
Ruské federace, výstavbou a předáváním
staveb plynárenského komplexu v rámci VIA.
Z dodatku č. 1 k Dohodě mezi ČR a Ruskou
federací o vypořádání zadluženosti
bývalého SSSR a Ruské federace vůči
ČR se předpokládají pouze splátky
úroků z vládních a jiných pohledávek
ČR ve výši 112,5 mil. USD, tj. cca 3,1 mld.
Kč, přičemž v objemu 31,5 mil. USD (tj.
866 mil. Kč) půjde o dodávky ruského
zboží. Ostatní příjmy z vládních
a obdobných úvěrů v navrhované
výši 492,2 mil. Kč se týkají
hlavně čistého inkasa z deblokací
civilních vládních pohledávek (240,5
mil. Kč) a ze splátek jistiny speciálních
vládních úvěrů (200 mil.Kč).
Kapitálové příjmy
V podstatě celou sumu kapitálových příjmů
tvoří očekávané příjmy
správců kapitol (především v
resortu obrany) z prodeje investičního majetku ve
výši 0,6 mld. Kč.
Přijaté dotace
Celkový objem příjmů z přijatých
dotací, rozpočtovaný na rok 1998, činí
2,95 mld. Kč, z toho 1,13 mld. Kč tvoří
převod zdrojů z prostředků malé
privatizace na krytí investičních programů
u restituovaných objektů ústavů sociální
péče a 1,82 mld. Kč finanční
prostředky poskytnuté ze zdrojů PHARE.
1. Celkový přehled návrhu výdajů
státního rozpočtu na rok 1998
Celkové výdaje státního rozpočtu
jsou navrženy ve výši 536,6 mld. Kč. Proti
upravenému rozpočtu roku 1997 to představuje
přírůstek o 4,9%, resp. o 24,9 mld. Kč.
Celkové výdaje v rozpočtu na rok 1998 jsou
nominálně o 12,5 mld. Kč pod úrovní
schváleného rozpočtu roku 1997. Uvažovaný
meziroční přírůstek výdajů
ve výši 4,9% (návrh na rok 1998/upravený
rozpočet 1997) znamená, že ani v reálném
vyjádření nedosáhnou letošní
výdajové úrovně po dvou provedených
restrikcích. Po odpočtu mandatorních
výdajů (zejména sociálních
dávek) představuje faktický roční
přírůstek kapitol v průměru
cca 2,4%.
Pozitivní charakteristikou takto úsporné
konstruovaného státního rozpočtu je
očekávaný, velmi výrazný, pokles
podílu výdajů státního rozpočtu
na hrubém domácím produktu, jak o tom svědčí
následující údaje:
Tabulka č. 12
HDP v mld. Kč | 1 143,0 | 1 338,9 | 1 524,7 | 1 657,0 | 1 842,5 |
výdaje SR v mld. Kč | 380,1 | 432,7 | 484,4 | 511,7 | 536,6 |
podíl výdajů na HDP v % | 33,3 | 32,3 | 31,8 | 30,9 | 29,1 |
pokles podílu výdajů SR na | x | 0,9 | 0,6 | 0,9 | 1,8 |
Pozn.:Státní rozpočet je v letech 1994 až
1996 dle státních závěrečných
účtů, v r. 1997 dle upraveného rozpočtu,
v r. 1998 dle předkládaného návrhu
Základní strukturu a trend výdajů
podle druhových okruhů v absolutním a relativním
vyjádření ukazují následující
tabulky:
Tabulka č. 13
sloupec | 1 | 2 | 3 | 4=3-2 | 5=3/2 |
běžné výdaje celkem | 483,3 | 461,8 | 490,2 | 28,4 | 106,2 |
v tom: | |||||
neinvestiční nákupy a související výdaje RO (vč. převodu FKSP) | 122,2 | 113,4 | 123,7 | 10,3 | 109,0 |
neinvestiční dotace podnikatelským subjektům včetně SFTR | 29,0 | 33,8 | 29,4 | -4,4 | 87,1 |
neinvestiční dotace neziskovým a podobným organizacím | 16,2 | 3,0 | 2,7 | -0,3 | 92,5 |
neinvestiční transfery veřejným rozpočtům centrální úrovně bez SFTR | 18,4 | 18,4 | 18,6 | 0,2 | 100,7 |
neinvestiční příspěvky PO | 44,9 | 51,8 | 52,2 | 0,4 | 100,7 |
sociální dávky celkem a politika zaměstnanosti celkem | 212,5 | 207,2 | 223,7 | 16,5 | 108,0 |
neinvestiční transfery do zahraničí celkem | 2,4 | 1,5 | 1,4 | -0,1 | 91,5 |
ostatní běžné výdaje | 18,1 | 13,5 | 18,7 | 5,2 | 139,0 |
neinvestiční transfery územním rozpočtům | 19,6 | 19,2 | 19,8 | 0,6 | 103,2 |
kapitálové výdaje celkem | 65,8 | 49,9 | 46,4 | -3,5 | 93,0 |
celkem | 549,1 | 511,7 | 536,6 | 24,9 | 104,9 |
*indexy počítány z částek v
milionech Kč
Struktura výdajů podle druhových okruhů
v %
Tabulka č. 14
neinvestiční nákupy a související výdaje RO (včetně převodu FKSP) | 22,2 | 23,0 |
neinvestiční dotace podnikatelským subjektům včetně SFTR | 6,6 | 5,5 |
neinvestiční dotace neziskovým a podobným organizacím | 0,6 | 0,5 |
neinvestiční transfery veřejným rozpočtům centrální úrovně bez SFTR | 3,6 | 3,5 |
neinvestiční příspěvky PO | 10,1 | 9,7 |
sociální dávky celkem a politika zaměstnanosti | 40,5 | 41,7 |
neinvestiční transfery do zahraničí celkem | 0,3 | 0,3 |
ostatní běžné výdaje | 2,6 | 3,5 |
neinvestiční transfery územním rozpočtům | 3,8 | 3,7 |
kapitálové výdaje celkem | 9,7 | 8,6 |
celkem | 100,0 | 100,0 |
Podíl jednotlivých výdajů na
celku ukazuje graf:
Strukturálním problémem ve státním
rozpočtu je trvale stoupající podíl
mandatorních výdajů (zejména sociálních
dávek) na rozpočtových výdajích,
resp. trvalý trend otevírání nůžek
mezi tempem růstu celkových výdajů
a výdajů na sociální dávky,
a naopak svíráním prostoru pro ostatní
výdaje. Při uvažovaném nízkém
přírůstku příjmů v roce
1997 tento problém znamená výrazné
omezení možnosti nominálního přírůstku
ostatních výdajů:
Tabulka č. 15
1993 skutečnost | 34,0 | 66,0 | 100,0 |
1994 skutečnost | 37,0 | 63,0 | 100,0 |
1995 skutečnost | 37,2 | 62,8 | 100,0 |
1996 skutečnost | 38,2 | 61,8 | 100,0 |
1997 uprav. rozpočet | 41,5 | 58,5 | 100,0 |
1998 návrh rozpočtu | 42,6 | 57,4 | 100,0 |
*) včetně výdajů na aktivní
politiku zaměstnanosti a dotací územním
orgánům na sociální dávky
I při předpokladu vyššího růstu
celkových výdajů v dalších letech
než je tomu letos, ale při reálném předpokladu
tohoto růstu do úrovně míry inflace,
představuje dnešní systém dávek
sociálního zabezpečení, s ohledem
na jejich trvale rostoucí podíl na výdajích
státu a související vyšší
meziroční tempo proti celkovým výdajům,
významné riziko rozpočtové pasti".
Pokud bude tento trend pokračovat. bude potřeba
úhrady zákonných dávek při
politice vyrovnaného rozpočtu vykoupena každoročně
tvrdou restrikcí vůči bloku ostatních
výdajů kapitol státního rozpočtu.
Dlouhodobě bude přitom tento trend neudržitelný.
V podobné pasti uvízla celá řada západoevropských
zemí. Problém rozpočtové náročnosti
sociálních dávek je pro ně nyní
jednou z klíčových otázek k ozdravění
jejich veřejných financí a dosažení
úrovně maastrichtských kritérií.
Z tohoto zorného úhlu by proto měly být
posuzovány otázky navrhovaných změn
v sociální oblasti a měly by se urychlit
systémové změny, které by zastavily
zmíněné rozevírání nůžek.
Použijeme-li pro ilustraci absolutní a relativní
přírůstky sledovaných veličin
v letech 1997 a 1998, je problém ještě transparentnější:
Tabulka č. 16
sociální transfery*) | 212,1 | 228,6 | +16,5 | 107,8 |
další mandatorní výdaje**) | 33,2 | 35,1 | +1,9 | 105,7 |
zbývající výdaje | 266,4 | 272,9 | +6,5 | 102,4 |
celkové výdaje | 511,7 | 536,6 | +24,9 | 104,9 |
*) včetně aktivní politiky zaměstnanosti a dotací obcím na dávky sociální pomoci
**) zde zahrnuty dluhová služba, vládní
úvěry, transfery do zahraničí, majetková
újma, stavební spoření. penzijní
připojištění
K přímému navýšení ostatních
výdajů je tedy de facto k dispozici jen 6,5 mld.
Kč, veškeré další úpravy
proti nominální úrovni roku 1997 po dvou
úpravách směrem nahoru musí být
kompenzovány jinými úpravami směrem
dolů.
2. Neinvestiční dotace podnikatelským
subjektům
Návrh státního rozpočtu na rok 1998
uvažuje pro podnikatelské subjekty s neinvestiční
dotací (včetně dotací Státnímu
fondu tržní regulace) ve výši 29,4 mld.
Kč, což představuje oproti upravenému
státnímu rozpočtu roku 1997 pokles o 4,4
mld. Kč, tj. o 12,9%. Tento meziroční pokles
je způsoben především výrazným
snížením dotace na teplo a na majetkovou újmu
peněžních ústavů.
Následující tabulka uvádí přehled
neinvestičních dotací na rok 1998 a jejich
porovnání s upraveným rozpočtem roku
1997:
Tabulka č. 17 | v mil.Kč |
Dotace na železniční dopravu: | 5,344,0 | 5,888,0 | 110,2 |
- osobní železniční doprava | 5,263,0 | 5,800,0 | 110,2 |
- kombinovaná doprava | 81,0 | 88,0 | 108,6 |
Útlum hornictví | 4,092,6 | 4,351,0 | 106,3 |
Programy zateplování a úspor energie | 350,0 | 325,0 | 92,9 |
Dotace na výzkum a vývoj - kap. MPO | 884,2 | 934,2 | 105,7 |
Podpora zemědělství, les. a vodního hosp. | 6,795,2 | 9,646,8 | 142,0 |
- PGRLF | 3,458,0 | 3,450,0 | 99,8 |
- přímé dotace celkem | 3,231,0 | 3,547,0 | 109,8 |
- agrokomplex | 2,408,0 | 2,617,0 | 108,7 |
- lesní hospodářství | 759,0 | 830,0 | 109,4 |
- vodní hospodářství | 64,0 | 100,0 | 156,3 |
- dotace na posílení příjmů zemědělských výr. | 2,525,0 | ||
- údržba a provoz vodní cesty (a.s. Povodí) | 86,6 | 101,8 | 117,6 |
- protipovodňová opatření | 19,6 | 23,0 | 117,3 |
Dotace soukromému školství | 1,496,5 | 1,476,2 | 98,6 |
Dotace k cenám tepla | 4,500,0 | 200,0 | 4,4 |
Státní fond tržní regulace | 1,138,0 | 1,138,0 | 100,0 |
Podpora exportu | 1,014,0 | 1,227,0 | 121,0 |
Realizace záruk za úvěry | 1,500,0 | 800,0 | 53,3 |
Dotace pro org. zaměst. 60% postižených občanů | 300,0 | 300,0 | 100,0 |
Podpora podnikání - dotace pro ČMZRB | 900,0 | 825,0 | 91,7 |
Dopady embarga | 200,0 | 160,0 | 80,0 |
Majetková újma peněžních ústavů | 4,524,0 | 1,786,0 | 39,5 |
Dotace na nápravu škod na živ. prostředí | 210,0 | 200,0 | 95,2 |
Ostatní neinvestiční dotace | 543,0 | 163,0 | 30,0 |
CELKEM | 33,791,5 | 29,420,2 | 87,1 |
Vývoj neinvestičních dotací u nosných
resortů v letech 1996 - 1998 dokumentuje následující
graf:
Celková neinvestiční dotace určená
pro kapitolu Ministerstva dopravy činí 5
888 mil. Kč. Tím v porovnání s upraveným
rozpočtem 1997 dochází k nárůstu
o 372 mil. Kč. tj. o 6,7%. Do této kapitoly je směrováno
cca 20% neinvestičních dotací podnikatelským
subjektům, a to zejména na osobní železniční
dopravu pro České dráhy. Na úhradu
podílu osobní dopravy na zajištění
provozuschopnosti dopravní cesty je vyčleněno
2 100 mil. Kč a na příspěvek na úhradu
ztráty dopravce z provozu osobní dopravy 3 700 mil.
Kč.
Neinvestiční dotace na kombinovanou dopravu ve
výši 88 mil. Kč je určena na úhradu
nákladů železnice spojených s přepravou
kamionů v úseku Lovosice - Děčín
státní hranice a představuje meziroční
nárůst o 7,0 mil. Kč.
Pro podnikatelské subjekty Ministerstva průmyslu
a obchodu je navržena dotace ve výši 5 666
mil. Kč. Hlavní váhu představují
dotace na útlum dolů uhelných, uranových
a rudných obdobně jako v minulých letech.
Na útlum hornictví je vyčleněno 4
351 mil. Kč, tj. o 258 mil. Kč více než
činí upravený rozpočet 1997 ve smyslu
příslušných rozhodnutí vlády
o pokračování útlumu.
Vzhledem k finanční situaci uhelných organizací
vláda ČR svým usnesením č.
401/1997 ze dne 2. července vyslovila opětně
souhlas s úhradou ze zákona vyplývajících
obligatorních sociálně - zdravotních
nároků vůči pracovníkům
organizací uhelného průmyslu do 31. 12. 1998.
Pracovníkům uranového průmyslu jsou
tyto dávky poskytovány na základě
usnesení vlády č. 427/1993. Finanční
prostředky na útlum hornictví budou využity
na technickou likvidaci dolů a na zahlazování
následků důlní činnosti utlumovaných
dolů a na úhradu sociálně zdravotních
nákladů, jak uvádí následující
tabulka:
Tabulka č. 18 | v mil. Kč |
uhelné | 2,907,0 | 974,7 | 33,5 |
rudné | 125,0 | 20,8 | 16,6 |
uranové | 1,319,0 | 421,9 | 32,0 |
CELKEM | 4,351,0 | 1,417,4 | 32,6 |
Lze předpokládat, že vlivem povodní
bude v roce 1998 docházet k určitému přesměrování
útlumu do postižených oblastí, a tím
k realokaci finančních zdrojů rozpočtovaných
v rámci uváděné dotace v přibližném
odhadu 100 - 200 mil. Kč.
Na podporu zateplování a úspor energie
pro rok 1998 se předpokládá ze státního
rozpočtu uvolnit 325 mil. Kč, což proti schválenému
i upravenému rozpočtu roku 1997 představuje
snížení o 25 mil. Kč, tj. o 7,1%. Stávající
programy podpory zůstanou v roce 1998 zachovány.
Do neinvestičních dotací podnikatelským
subjektům (v souladu s novou rozpočtovou skladbou)
byly převedeny finanční prostředky
pro rok 1998 na výzkum a vývoj ve výši
934,2 mil. Kč. Ve srovnání s upraveným
rozpočtem roku 1997 dochází k nárůstu
o 50 mil. Kč.
Pro resort Ministerstva zemědělství je
navržena na rok 1998 dotace ve výši 9 647 mil.
Kč, tj. 32,8% celkových dotací poskytovaných
podnikatelským subjektům. V porovnání
s upraveným rozpočtem 1997 dochází
k nárůstu o 2 851,7 mil. Kč, tj. o 42,0%.
Vzhledem k tomu, že dochází ke stále
se rozevírajícím nůžkám
mezi cenami zemědělských výrobců
a cenami vstupů do zemědělství, byl
stanoven nový dotační titul "dotace
na posílení příjmů zemědělských
výrobců". Pro tento nový titul je navržena
dotace ve výši 2 525 mil. Kč. Přidělení
této dotace je založeno zejména na ohodnocení
1 ha zemědělské půdy body dle stanovených
kritérií, a to cenou půdy, výměrou
trvalých travních porostů, zařazením
příslušného území do kategorií
podle sociální struktury obyvatelstva, chovem masných
plemen skotu. Přesné podmínky pro realizaci
tohoto programu stanoví vláda svým nařízením.
Objem dotace pro Podpůrný garanční
rolnický a lesnický fond představuje
3 450 mil. Kč a zůstává ve stejné
úrovni jako upravený rozpočet letošního
roku. Tento fond poskytuje peněžním ústavům
garance za úvěry zemědělcům
a hradí část úroků z poskytnutých
úvěrů. Od vzniku PGRF (tj. od roku 1994)
státní rozpočet poskytl celkovou dotaci ve
výši 14,6 mld. Kč a následující
grafické znázornění ukazuje její
vývoj.
V rámci dotace na rok 1998 pro PGRF se předpokládá,
že bude na odstraňování následků
povodní využito cca 200 mil. Kč, a to vyšší
orientací na postižené oblasti.
Přímé dotace do agrokomplexu jsou
pro rok 1998 navrženy v objemu 2 617 mil. Kč, tj.
o 209 mil. Kč více než činí upravený
rozpočet 1997. Výše dotace pro příští
rok vychází ze stávajících
programů podpory podnikatelů v zemědělství.
Dotace pro lesní hospodářství jsou
v rozpočtu na rok 1998 zahrnuty ve výši 830
mil. Kč a budou z nich kromě podpory hospodaření
v lesích hrazeny i zákonné nároky
vyplývající ze zákona o lesích.
Proti upravenému rozpočtu 1997 rostou o 9,4%. V
rámci této dotace se očekává,
že 40 mil. Kč bude použito na odstraňování
následků povodní, a to především
na obnovu lesů a zalesnění formou rozšíření
stávajících programů.
Dotace do vodního hospodářství
ve Výši 100 mil. Kč jsou určeny
na opravy a údržbu stávajících
vodohospodářských zařízení
v malých obcích. Dotace na výstavbu, modernizaci
a rekonstrukci vodovodů a souvisejících vodárenských
objektů byly od roku 1997 převedeny ve výši
300 mil. Kč do investičních dotací.
Dotace Státnímu fondu tržní regulace
v roce 1998 je rozpočtována ve výši
1 138 mil. Kč, což odpovídá objemu prostředků
v upraveném rozpočtu 1997. Převážná
část uvažované dotace je plánována
na podporu vývozu mléka a mléčných
výrobků. Pro regulaci trhu potravinářských
obilovin se počítá s využitím
úvěrových zdrojů.
Dotace na teplo jsou v návrhu státního
rozpočtu na rok 1998 zapracovány ve výši
200 mil. Kč vzhledem k tomu, že k 1. 1. 1998 se ruší
maximální ceny tepelné energie pro domácnosti.
Tato dotace bude řešit pouze výjimečné
případy, kdy cena tepelné energie pro domácnosti
bude v rozpětí od 300 Kč/1GJ do 425 Kč/1GJ,
a to na základě vyjádření příslušných
finančních ředitelství a Územních
inspektorátů Státní energetické
inspekce.
Podpora exportu: v návrhu rozpočtu na rok
1998 je pro podporu exportu vyčleněna částka
ve výši 1 227 mil. Kč, tj. o 213 mil. Kč
více než v upraveném rozpočtu na rok
1997; meziroční přírůstek činí
21%.
Významná podpora státu v rozvoji exportní
politiky bude dosažena především v legislativní
oblasti. V rámci Korekce hospodářské
politiky a dalších transformačních opatření
z dubna tohoto roku se vláda zavázala ke zlepšení
podmínek pro vývoz zboží a uložila
připravit novelu zákona č. 58/1995 Sb., o
pojišťování a financování
vývozu se státní podporou. Smyslem novely
zákona je zajistit rozšíření
rozsahu a forem podpory exportu a tím i činnosti
EGAP a ČEB o všechny fáze přípravy
a získání vývozního kontraktu,
zabezpečení výroby pro vývoz a poskytování
záruk za řádné plnění
všech závazků a povinností vývozce.
Předpokládá se, že novela zákona
vstoupí v platnost od roku 1998. Proto při přípravě
rozpočtu je s rozšířením aktivit
EGAP a ČEB, a tím i závazků státního
rozpočtu, počítáno.
K posílení podpory exportu je ve státním
rozpočtu na rok 1998 navržena dotace do pojistných
fondů EGAP ve výši 850 mil. Kč,
což je přibližně stejná úroveň
jako v roce 1997. Celková výše fondů
a rezerv EGAP by tak měla dosáhnout téměř
7 mld. Kč, která umožní nárůst
pojistné kapacity EGAP na cca 48 mld. Kč, tj. o
cca 14 mld. Kč proti roku 1997.
Objem vývozních úvěrů poskytnutých
Českou exportní bankou dosáhne ke konci roku
1998 předpokládané výše cca 39
mld. Kč; ve stejném rozsahu se zvýší
požadavky na záruky poskytované ze státního
rozpočtu.
V návrhu státního rozpočtu na rok
1998 je pro ČEB vyčleněno na krytí
ztrát plynoucích ze zvýhodněného
financování 300 mil. Kč oproti 106 mil. Kč
v upraveném rozpočtu na rok 1997. Návrh dotace
se pohybuje na dolní hranici požadavků ČEB
plynoucích z jejího obchodního plánu
na rok 1998.
V kapitole VPS je rozpočtováno 77 mil. Kč
na dotování rozdílů mezi domácími
a zahraničními sazbami úroků u obchodních
případů se zvýhodněným
financováním, které byly zahájeny
před účinností zákona č.
58/1995 Sb.
Dotace na podporu malého a středního podnikání
pro Českomoravskou záruční a rozvojovou
banku je zapracována do rozpočtu na rok 1998
ve výši 825 mil. Kč, což je o 75 mil.
Kč méně než činí upravený
rozpočet roku 1997. Tato výše by měla
sloužit na pokrytí nových smluv v rámci
stávajících programů.
Pro podnikatele postižené povodněmi byl usnesením
vlády č. 470/1997 vytvořen program REKONSTRUKCE,
v němž bude pokračováno i v roce 1998.
Finanční prostředky na tento program budou
zabezpečeny z prostředků PHARE a státních
finančních aktiv.
Nově byla do kapitoly VPS na rok 1998 zahrnuta dotace ve
výši 200 mil. Kč na nápravu škod
na životním prostředí způsobených
dobýváním výhradních ložisek.
Tato dotace je na straně příjmů
státního rozpočtu kryta z úhrad z
vydobytých vyhrazených nerostů podle §
32a zákona č. 44/1988 Sb., o využití
nerostného bohatství (horní zákon).
V souvislosti s novou rozpočtovou skladbou se do neinvestičních
dotací podnikatelským subjektům převádí
nové dotační tituly: dopady embarga, majetková
újma peněžních ústavů,
rezerva na vyrovnání finančních nároků
vyplývajících z financování
soukromých škol v roce 1997, zajištění
činnosti Správy úložišť radioaktivních
odpadů, dotace soukromému školství,
dotace na ochranu památek, dotace na výzkum a vývoj
v oblasti jaderné bezpečnosti.
3. Sociální transfery obyvatelstvu
Výdaje na sociální transfery zahrnují
výdaje na sociální dávky, poskytované
při splnění zákonných podmínek
občanům nebo rodinám a celý objem
výdajů na státní politiku zaměstnanosti
(na podpory - hmotné zabezpečení uchazečů
o zaměstnání i na státní služby
zaměstnanosti). Jsou rozpočtovány. včetně
dotace na dávky sociální péče
do územních rozpočtů. Ve výši
228,6 mld. Kč (z toho v kapitolách státního
rozpočtu 223,7 mld. Kč). Tento objem je o 7,8%
vyšší proti upravenému rozpočtu
na rok 1997.
Podíl výdajů na sociální
transfery (včetně dotace na dávky sociální
péče do územních rozpočtů)
na celkových výdajích státního
rozpočtu rok od roku roste a v návrhu na rok 1998
činí 42,6%, což je o cca 1 procentní
bod více než lze očekávat v letošním
roce a o 4.3 procentního bodu více než činil
tento poměr ve skutečných rozpočtových
výdajích za rok 1996 (38,2%).
Návrh těchto výdajů zohledňuje
jejich očekávanou výši v roce 1997,
predikci makroekonomických indikátorů rozhodných
pro podmínky jejich přiznávání
a již schválené změny a doplňky
sociálních zákonů. Dále se
v návrhu promítá zvýšení
důchodů a částek životního
minima realizované v roce 1997 a předjímá
v položkách výdajů na důchody,
sociální dávky i výdajů na
podpory v nezaměstnanosti účinnost novel
zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém
pojištění, zákona č. 1/1991 Sb.,
o zaměstnanosti a zákona č. 463/1991 Sb.,
o životním minimu ve znění pozdějších
předpisů, které byly vráceny k dalšímu
projednávání v Poslanecké sněmovně
Parlamentu (Parlamentní tisk č. 225). Bez tohoto
posledního předpokladu by se výdaje na sledované
mandatorní položky musely zvýšit o 12
až 13 mld. Kč (rozpětí je stanoveno
s ohledem na možný dopad změny sociální
situace občanů v oblastech postižených
povodněmi na četnost i výši vyplácených
dávek).
Celkový objem sociálních transferů
je v návrhu na rok 1998 strukturován takto (v mld.
Kč):
Tabulka č. 19
důchody *) | 147,4 | 146,5 | 157,7 | 107,6 |
nemocenské pojištění | 22,4 | 22,4 | 24,5 | 109,4 |
státní sociální podpora **) | 31,3 | 31,3 | 33,0 | 105,4 |
ostatní sociální dávky *) | 3,0 | 2,9 | 3,7 | 127,6 |
podpory v nezaměstnanosti | 2,5 | 3,0 | 3,9 | 130,0 |
služby zaměstnanosti | 0,6 | 0,6 | 1,0 | 166,7 |
kapitoly státního rozpočtu celkem | 207,2 | 206,7 | 223,8 | 108,3 |
dotace na dávky sociální péče | 4,9 | 5,3 | 4,9 | 92,5 |
celkem do veřejných rozpočtů | 212,1 | 212,0 | 228,7 | 107,9 |
*) údaj za očekávanou skutečnost 1997
i návrh SR 1998 zahrnuje přesun výdajů
na "zvýšení důchodů pro
bezmocnost" z položky důchodů do položky
ostatních sociálních dávek;
**) včetně výdajů na příspěvek
na zvýšení cen tepla a na nájemné,
které nebyly pro rok 1997 rozpočtovány, ale
jsou vypláceny podle nových zákonů
od 2. pololetí 1997.
Tempo růstu jednotlivých okruhů výdajů
je propočteno k očekávané skutečnosti
1997, která je očištěna na srovnatelnou
základnu s návrhem na rok 1998. Z tabulky je patrné,
že i při zohlednění legislativních
zásahů do algoritmu zvyšování
důchodů a sociálních dávek
a zpřísnění podmínek pro výplatu
podpor v nezaměstnanosti tyto výdaje značně
rostou. Tato situace je dána jak finančně
náročným nastavením sociální
sítě (včetně účinků
již schválených legislativních novel
a nových zákonů o příspěvku
na zvýšení cen tepla a na nájemné),
tak i změnami v ekonomickém prostředí,
zejména vlivem zvyšování míry
nezaměstnanosti na růst výdajů na
tzv. pasivní i aktivní státní politiku
zaměstnanosti. Výjimku tvoří dotace
ze státního rozpočtu na výplatu dávek
okresními úřady a obcemi, kde se do očekávané
skutečnosti na rok 1997 promítá neopakovatelný
vliv výplaty jednorázových příspěvků
30 tisíc Kč rodinám postiženým
povodněmi.
Ve výdajích na důchody ve výši
157,7 mld. Kč (z toho v kapitole MPSV 153,6 mld. Kč)
je zapracován celoroční dopad zvýšení
důchodů od 1. 8. 1997, přírůstek
výdajů v důsledku uplatnění
nové konstrukce důchodů a odhadovaný
dopad novely zákona o důchodovém pojištění
č. 134/1997 Sb. Již v základně roku
1997 je vyloučeno zvýšení důchodů
pro bezmocnost, které je ve výši necelé
1 mld. Kč převedeno do ostatních sociálních
dávek, což je v souladu s jejich sociální
povahou i nově uplatněným zákonným
mechanismem jejich zvyšování v závislosti
na částkách životního minima.
Předpokládá se, že dojde ke schválení
zpřísněného valorizačního
schématu Parlamentem podle návrhu vlády,
takže při mezním využití zmocnění
vlády by zvýšení důchodů
bylo přesunuto z roku 1998 k 1. lednu 1999. Při
příznivém vývoji rozpočtového
hospodaření navrhovaná novela umožňuje
rozhodnout o zvýšení důchodů
i v rozmezí kumulativního nárůstu
indexu spotřebitelských cen od 5 do 10%, tedy kdykoliv
ve druhém pololetí 1998.
Z návrhu vyplývá rozdíl mezi výdaji
na důchody a rozpočtovanými příjmy
na důchodové pojištění při
26% sazbě pojistného ve výši 2,4 mld.
Kč. Tento rozdíl pravděpodobně pokryje
jen část výdajů na správní
režii, které se zvlášť nerozpočtují
v rámci běžných a kapitálových
výdajů správců kapitol. To platí
i při zmrazení mezd a běžných
výdajů této části státní
správy, které však nelze vztahovat na Výdaje
na spoje (poštovné) související s výplatami
důchodů. Návrh státního rozpočtu
na rok 1998 uvažuje s mírným deficitem hospodaření
důchodového pojištění v roce
1998.
Ve výdajích na dávky nemocenského
pojištění ve výši 24,5 mld. Kč
je zahrnuta potřeba finančních prostředků
pro neepidemickou situaci v nemocnosti v roce 1998 a zohledněn
vliv nárůstu mezd jako vyměřovacích
základů pro nemocenské dávky. Uvážen
byl i dopad vládou schváleného věcného
záměru ve změně konstrukce dávek,
u kterého se očekává účinnost
zákonné změny v průběhu roku
1998. Výsledný meziroční nárůst
činí 2,1 mld. Kč. Převážná
část těchto výdajů se realizuje
v civilním sektoru, tj. v kapitole MPSV. Ve státním
rozpočtu na rok 1998 je nově jako výplatní
místo zařazeno i Ministerstvo financí pro
obsluhu ozbrojených složek celníků.
Ve výdajích na podpory v nezaměstnanosti
(hmotné zabezpečení uchazečů
o zaměstnání) ve výši 3,9 mld.
Kč je zohledněno významné zvýšení
očekávané míry nezaměstnanosti
v roce 1998 na 5,4% (meziroční nárůst
o 1,2 procentní bodu). Zvýšení finanční
potřeby na tento mandatorní výdaj o 30% (proti
schválenému rozpočtu na rok 1997 dokonce
o 56%) je již korigováno o vliv uplatnění
zpřísněných podmínek pro poskytování
podpor v nezaměstnanosti projednávaných poslaneckou
sněmovnou Parlamentu.
Zvýšení výdajů na státní
služby zaměstnanosti o 400 mil. Kč, které
jsou přiřazovány k mandatorním sociálním
transferům do rámce výdajů na státní
politiku zaměstnanosti, reaguje na stagnaci těchto
výdajů v posledních dvou letech v podmínkách,
kdy narůstá nezaměstnanost, a tím
i poptávka po těchto službách. S růstem
počtu uchazečů o zaměstnání
roste tlak i na tyto státní aktivity a trvale se
zvyšuje potřeba státní podpory zaměstnávání
zdravotně postižených osob. Návrh ve
výši 1 mld. Kč je proto úměrný
nárůstu míry nezaměstnanosti.
Návrh výdajů na dávky státní
sociální podpory (včetně výdajů
na výplatu příspěvku na zvýšení
cen tepla a na nájemné) v celkové výši
33,0 mld. Kč zohledňuje celoroční
vliv valorizace částek životního minima
od 1. 7. 1997 na objem výplaty dávek v roce 1998
a obsahuje rezervu na pokrytí jedné valorizace těchto
částek, realizované od července 1998
v nově navrhovaném, zákonem přípustném
rozsahu. Tím je do návrhu promítnut nejen
již schválený soubor novel, který se
dotýká úpravy dávek státní
sociální podpory (zejména nové konstrukce
přídavku na dítě), ale i očekávaný
vliv schválení novely zákona č. 463/1991
Sb., o životním minimu na výši těchto
dávek i na nově definovaný okruh osob, které
budou splňovat podmínky pro výplatu dávek
testovaných na příjmy. Návrh počítá
i s vnitřní rezervou na zpožděný
vliv zhoršené sociální situace obyvatelstva
v oblastech postižených povodněmi, zejména
u sociálního příplatku (zvýšení
rozpočtované potřeby o 22%) a příspěvku
na bydlení (zvýšení téměř
o 44%).
Výdaje na ostatní sociální dávky
nově zahrnují finanční zdroje na zvýšení
důchodů pro bezmocnost ve výši 1,2 mld.
Kč (ve státním rozpočtu na rok 1997
byly zahrnuty do výdajů na důchody). Zbytek
představuje rozpočet sociálních dávek
pro ozbrojené složky, vyplácených podle
zvláštních předpisů. Je zde přičleněna
i minimální rezerva na sociální problémy
ve výši 200 mil. Kč. Tato položka slouží
ke krytí případných nesrovnalostí
v odhadu finanční potřeby na výplatu
sociálních dávek i na nepředvídané
dopady změn zákonných předpisů
v sociální oblasti.
Výše zúčtovatelné dotace ze
státního rozpočtu na dávky sociální
péče vyplácené okresními úřady
a pověřenými obcemi se navrhuje v částce
více než 4,9 mld. Kč. Na tyto výdaje
působí protisměrné vlivy, které
byly zohledněny: se zavedením státní
sociální podpory došlo k relativnímu
poklesu potřeby těchto prostředků,
protože její "měkkost" zúžila
okruh osob, kterým se z titulu sociální potřebnosti
dorovnává příjem na úroveň
životního minim a; stěžejním okruhem
příjemců se stávají zdravotně
postižené osoby v definovaném okruhu příjmově
netestovaných sociálních dávek poskytovaných
na bázi indikace zdravotního postižení.
Výjimečnost situace výplaty jednorázového
příspěvku 30 tisíc Kč pověřenými
obcemi ke krytí základních životních
potřeb domácností postižených
povodňovou kalamitou a zvýšené nároky
v souvislosti s růstem okruhu sociálně potřebných
osob se promítá zejména do očekávané
skutečnosti výdajů v roce 1997. Do návrhu
výše dotace ve státním rozpočtu
na rok 1998 je zapracován odhad úspory vyplývající
ze zpřísnění výplaty některých
těchto dávek (příspěvků
na zakoupení, opravu a provoz motorového vozidla)
podle vyhlášky MPSV č. 138/1997 Sb.
4. Výdaje na veřejnou spotřebu [Neinvestiční
nákupy a související výdaje rozpočtových
organizací, příspěvky příspěvkových
organizací, transfery občanským sdružením
a obdobným organizacím.]
Významnými výdajovými okruhy veřejné
spotřeby státu, po odpočtu transferů
obyvatelstvu, jsou platy zaměstnanců a ostatní
platby za provedenou práci včetně, pojistné
na sociální zabezpečení a příděl
FKSP, příspěvky na činnost příspěvkových
organizací a ostatní neinvestiční
výdaje.
Podstatnou částí rozpočtu veřejné
spotřeby jsou výdaje na platy zaměstnanců
a ostatní platby za provedenou práci. Včetně
mzdových nákladů PO jsou v návrhu
rozpočtu na rok 1998 uvažovány ve výši
74,6 mld. Kč, tj. na úrovni upraveného rozpočtu
na rok 1997 (index 1998/97 = 100,4%). Spolu s pojistným
na sociální zabezpečení a příspěvkem
do FKSP budou činit celkové výdaje související
se zaměstnanci veřejného sektoru v roce 1998
(bez rezervy na platy vč. pojistného v kapitole
VPS) cca 101,8 mld. Kč.
V návrhu rozpočtu na rok 1998 se neuvažuje
se mzdovým nárůstem. Nominální
průměrný plat se v návrhu na rok 1998
promítá ve výši 11 238 Kč a je
proti upravenému rozpočtu roku 1997 vyšší
pouze o 1,7%. Toto zvýšení představuje
saldo změn, promítnutých v návrhu
rozpočtu. Změny jsou podloženy přijatými
zákony a usneseními vlády nebo mají
organizační a metodický charakter. Promítá
se v něm i snížení počtu zaměstnanců.
Ve vazbě na předpokládanou inflaci činí
index reálného platu 93,9% k upravenému rozpočtu
na rok 1997.
Ostatní platby za provedenou práci v rozpočtových
organizacích se proti upravenému rozpočtu
1997 zvyšují o 352 mil. Kč tj. o 11,6%. V této
částce se promítá zejména zvýšení
určené na misi SFOR a dále metodické
vlivy (přesun některých položek z jiných
druhů výdajů oproti základně).
Tabulka č. 20
rozpočtové organizace | 47 360 | 11 836 | 48 101 | 12 092 | 101,6 | 102,2 |
příspěvkové organizace | 26 916 | 9 947 | 26 498 | 10 016 | 98,4 | 100,7 |
RO a PO celkem | 74 276 | 11 054 | 74 599 | 11 238 | 100,4 | 101,7 |
Počet zaměstnanců rozpočtových
a příspěvkových organizací
se proti upravenému rozpočtu na rok 1997 snižuje
o 8 937 osob. V rozpočtových organizacích
dochází ke snížení o 3 953 osob,
z toho činí snížení zaměstnanců
státní správy vč. správy ve
složkách obrany, bezpečnosti, celní
a právní ochrany 1 014 osob a v příspěvkových
organizacích se počet snižuje o 4 984 osob.
V rámci těchto sumárních údajů
dochází ke zvýšení státní
správy, například:
- o 10 zaměstnanců Ministerstva kultury na rozšířené
kompetence o rozhlasové a televizní vysílání
(zák. č. 272/1996 Sb.) a k zabezpečení
činnosti týkající se programu regenerace
památkových rezervací a zón,
- o 10 zaměstnanců Státního úřadu
pro jadernou bezpečnost převodem z podřízené
rozpočtové organizace (usn. vlády č.
227/96),
- o 70 zaměstnanců Úřadu pro státní
informační systém ze zrušené
podřízené příspěvkové
organizace,
- o 3 zaměstnance Puncovního úřadu
pro nově otevřenou expozituru (zvýšení
je kryto snížením v podřízených
rozpočtových a příspěvkových
organizacích),
- o 11 zaměstnanců nově koncipovaného
Úřadu pro civilní letectví (zákon
č. 49/1997 Sb. vyhláška č. 108/1997
Sb.),
- o 79 zaměstnanců Ústavu pro státní
kontrolu veterinárních biopreparátů
a léčiv a o 312 zaměstnanců Ústavu
pro kontrolu léčiv, které se staly správními
úřady podle zák. č. 79/1997 Sb. (dosud
podřízené rozpočtové organizace).
Snížení o 20 zaměstnanců u Ministerstva
spravedlnosti odpovídá kompetenci v oblasti veřejné
správy, která nebyla na Ministerstvo spravedlnosti
ze zrušeného Úřadu pro legislativu a
veřejnou správu převedena.
Snížení (úspora) 50 zaměstnanců
se promítá v organizacích státní
správy Ministerstva zemědělství.
Ve správě ve složkách obrany, bezpečnosti,
celní a právní ochrany se kromě zpřesnění
údajů Ministerstev obrany a vnitra promítá
u Vězeňské služby snížení
počtu osob o 1 374, v tom jako metodická změna
ve vazbě na novou rozpočtovou skladbu snížení
o 1 774 zaměstnaných vězňů
(jejich odměny budou vypláceny z ostatních
plateb za provedenou práci, nikoli z prostředků
na platy) a zvýšení počtu zaměstnanců
Vězeňské služby o 400 osob.
Ostatní neinvestiční výdaje
kapitol zahrnují zejména výdaje na neinvestiční
nákupy a související výdaje rozpočtových
organizací (bez platů a pojistného) a příspěvky
příspěvkovým organizacím. Tato
výdajová oblast byla v roce 1997 znatelně
poznamenána přijatými restriktivními
opatřeními. Návrh rozpočtu na rok
1998 znamená pro většinu kapitol zmrazení
těchto výdajů na úrovni upraveného
rozpočtu na rok 1997 (po promítnutí vlivu
delimitací), a tím nadále vytváří
tlak na hospodárnost ve výdajích kapitol.
V návrhu státního rozpočtu na rok
1998 jsou na financování činností
a úkolů v oblasti výzkumu a vývoje
zabezpečeny prostředky v celkovém
objemu 8 675 mil. Kč, tj. o 11,6% více proti upravenému
rozpočtu na rok 1997. Toto zvýšení je
ovlivněno zejména vyšší dynamikou
výdajů v kapitole Ministerstva obrany v souvislosti
se zvýšením vojenských výdajů
podle usnesení vlády č. 478/96. Z uvedené
částky tvoří běžné
výdaje 6 682 mil. Kč a kapitálové
výdaje 1 993 mil. Kč. Navrhovaná výše
výdajů představuje podíl 0,47% z objemu
HDP.
Rozdělení výdajů na institucionální
a účelové prostředky dokumentuje následující
tabulka, ze které je patrný 18%-ní nárůst
účelových prostředků, zejména
v kapitole Ministerstva obrany, což je v souladu se schválenými
Zásadami vlády pro oblast výzkumu a vývoje.
Tabulka č. 21
institucionální prostředky | 3 302,0 | 42,5 | 3 402,0 | 39,2 | 103,0 |
účelové prostředky | 4 470,0 | 57,5 | 5 273,0 | 60,8 | 118,0 |
celkem | 7 772,0 | 100,0 | 8 675,0 | 100,0 | 111,6 |
Vedle výdajů na veřejnou spotřebu
zajišťovaných prostřednictvím kapitol
jsou vyčleněny prostředky v kapitole
všeobecná pokladní správa (VPS).
Významnými položkami neinvestičních
nákupů a souvisejících výdajů
v kapitole VPS jsou kromě dluhové služby
především výdaje na volby v celkové
výši 857 mil. Kč (komunální a
senátní volby).
Index meziročního růstu ostatních
běžných výdajů (139,0%) ovlivňují
výdaje kapitoly VPS. Jde zejména o růst mandatorních
výdajů hrazených z kapitoly VPS (např.
státní příspěvky na stavební
spoření, státní podpora hypotéčního
úvěrování a podpora bezúročných
půjček na bytovou výstavbu, vládní
úvěry viz dále). Vedle dalších
konkrétních položek (např. rezerva na
jednorázové náhrady na zmírnění
některých křivd způsobených
komunistickým režimem, soudní a mimosoudní
rehabilitace, rezerva na převod léčeben dlouhodobě
nemocných z působnosti okresních úřadů
do systému zdravotního pojištění,
rezerva na mimořádné události) je
navržena vládní rozpočtová rezerva
1 037 mil. Kč. Vzhledem k maximálnímu krácení
této rezervy v roce 1997 v důsledku přijatých
restrikcí až na úroveň 350,5 mil. Kč
dosahuje meziroční index 295,8%.