Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství,
ve znění zákona č. 261/1994 Sb., se
mění a doplňuje takto:
1. V § 5 odst. 1 se za slovo "je" vkládají
slova "při zastupování státu".
2. V § 6 odst. 1 se středník nahrazu
je tečkou a vypouštějí se slova "v
době branné pohotovosti státu také
vyšší a nižší polní státní
zastupitelství".
3. V § 8 se za odstavec 1 vkládají nové
odstavce 2 a 3, které včetně poznámek
č. 1a) až 1c) znějí:
"(2) Na Vrchním státním zastupitelství
v Praze a Vrchním státním zastupitelství
v Olomouci se zřizují úřady pro stíhání
hospodářské a majetkové kriminality
(dále jen "úřad"), které
mohou vykonávat dozor ve věcech týkajících
se trestných činů podle hlavy druhé
a hlavy deváté zvláštní části
trestního zákona, jestliže takovým činem
byla způsobena škoda ve výši nejméně
50 mil. Kč. Při tomto výkonu dozoru je úřad
příslušný k provádění
úkonů státního zastupitelství
k odhalování trestné činnosti podle
zvláštního zákona.1c). Úřad
je organizační složkou vrchního státního
zastupitelství a tvoří jej státní
zástupci a ostatní zaměstnanci Vrchního
státního zastupitelství určení
vrchním státním zástupcem. V čele
úřadu je ředitel, který je současně
náměstkem vrchního státního
zástupce.
___________________
1c) § 34b odst.6 zákona ČNR č.
283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění
pozdějších předpisů".
(3) V trestním řízení může vrchní státní zastupitelství odejmout věc krajskému státnímu zastupitelství v obvodu své působnosti a vykonávat ve věci dozor, jestliže se věc týká trestného činu účasti na zločinném spolčení nebo trestných činů spáchaných ve prospěch zločinného spolčení podle zvláštního zákona1a), které byly spáchány v obvodech dvou nebo více krajských státních zastupitelství, nebo jestliže vyšetřování o takových trestných činech vede útvar vyšetřování s působností na celém území České republiky1b).".
(4) Ustanovení odstavce 2 se obdobně užije
i na postup státního zastupitelství při
plnění povinností k odhalování
trestné činnosti podle zvláštního
zákona1c).
Dosavadní odstavce 2 až 4 se označují
jako odstavce 5 až 7.
4. § 9 zní:
(1) Vyšší státní zastupitelství
vykonávají dohled nad činností bezprostředně
nižších státních zastupitelství
ve svém obvodu, a to Nejvyšší státní
zastupitelství nad vrchními státními
zastupitelstvími, vrchní státní zastupitelství
nad krajskými státními zastupitelstvími
a krajská státní zastupitelství nad
okresními státními zastupitelstvími.
(2) Při výkonu dohledu vyšší státní
zastupitelství posuzuje činnost bezprostředně
nižšího státního zastupitelství
zejména z hlediska dodržování právních
předpisů, rychlosti a plynulosti řízení.
Zjistí-li, že bezprostředně nižší
státní zastupitelství neplní řádně
své povinnosti nebo nedostatečně využívá
svých oprávnění, je vyšší
státní zastupitelství oprávněno
bezprostředně nižšímu státnímu
zastupitelství dát pokyn k odstranění
zjištěných nedostatků. Pokynem nelze
zasahovat do řízení nebo postupu ve věci
státního zastupitelství, nad nímž
bezprostředně nižší státní
zastupitelství vykonává dohled.
(3) Nižší státní zastupitelství
podávají o své činnosti vyšším
státním zastupitelstvím každý
rok zprávu za uplynulý rok; podání
zvláštní zprávy si může
vyšší státní zastupitelství
kdykoli vyžádat.
(4) Nejvyšší státní zástupce
je oprávněn vydávat pokyny obecné
povahy ke sjednocení a usměrnění činnosti
státního zastupitelství a k takovému
prosazování prostředků stanovených
v zákoně, které přispívají
k dodržování právních předpisů
a k odpovídajícímu postihu za jejich porušování.".
___________________
1a) § 43, § 89 odst. 20 a § 163a zákona č.140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
1b) § 5 odst. 1 zákona ČNR č.
283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění
pozdějších předpisů.
5. Za § 10 se vkládá nový § 10a,
který včetně nadpisu zní:
(1) Státní zastupitelství si vzájemně
poskytují informace, které potřebují
k plnění svých úkolů. Informací
se rozumí údaje o postupu státního
zastupitelství při výkonu jeho pravomoci
v určité věci a údaje, které
v této souvislosti státní zastupitelství
zjistilo. S právem vyžadovat informace není
spojeno právo jakkoliv zasahovat do postupu ve věci,
v níž se informace vyžadují, nejde-li
současně o výkon dohledu.
(2) Nestanoví-li zvláštní zákon
jinak, státní zastupitelství informují
o své činnosti veřejnost; přitom postupují
tak, aby nedošlo k ohrožení postupu při
vyřizování věci nebo k neoprávněnému
zásahu do práva na ochranu osobnosti. Informace
týkající se konkrétní věci
poskytuje státní zastupitelství, které
je nebo bylo ve věci činné, nebo státní
zastupitelství příslušné k výkonu
dohledu. Jiné státní zastupitelství
je oprávněno podat informaci jen o úkonu,
který v určité věci samo provedlo.".
6. § 11 odst.3 zní:
"(3) Státní zástupci, působící
v jednotlivých státních zastupitelstvích,
jsou povinni řídit se příkazy vedoucího
státního zastupitelství a vedoucího
organizačního útvaru, v němž
vykonávají svou funkci, s výjimkou příkazu,
který by byl v rozporu se zákonem. Má-li
státní zástupce za to, že příkaz
odporuje zákonu, je povinen o tom písemně
vyrozumět vedoucího státního zastupitelství,
včetně uvedení konkrétních
důvodů a odkazu na příslušná
ustanovení právních předpisů,
o které své stanovisko opírá. Trvá-li
vedoucí státního zastupitelství na
svém pokynu, přidělí věc jinému
státnímu zástupci. O důvodnosti opakovaného
odepření téhož pokynu rozhodne vedoucí
bezprostředně vyššího státního
zastupitelství.".
7. § 13 zní:
(1) Ministr spravedlnosti je nadřízen nejvyššímu
státnímu zástupci. Má právo
nejvyššímu státnímu zástupci
uložit, aby vydal pokyn obecné povahy, nebo aby posoudil,
zda vydaný pokyn obecné povahy je v souladu se zákonem.
Nevyhoví-li nejvyšší státní
zástupce takovému pokynu, je povinen své
stanovisko ministru spravedlnosti písemně zdůvodnit.
Ministr spravedlnosti může rovněž nejvyššímu
státnímu zástupci uložit, aby postupem
stanoveným v tomto zákoně zajistil výkon
dohledu, má-li za to, že v určité věci
státní zastupitelství nepostupuje tak, jak
mu ukládá zákon.
(2) Nad činností Nejvyššího státního
zastupitelství ministr spravedlnosti vykonává
dohled. Při výkonu dohledu však nemůže
nejvyššímu státnímu zastupitelství
odejmout věc a působit v ní sám.
(3) Od jednotlivých státních zastupitelství
může ministr spravedlnosti požadovat informace
v rozsahu stanoveném v § 10a odst. 1.
(4) Nejvyšší státní zastupitelství
podává Ministerstvu spravedlnosti každý
rok zprávu o činnosti státního zastupitelství
za uplynulý rok; podání zvláštní
zprávy si může Ministerstvo spravedlnosti kdykoliv
vyžádat.".
8. Za § 13 se vkládá nový § 13a,
který včetně nadpisu zní:
(1) Úkolem správy státního zastupitelství
je vytvářet státnímu zastupitelství
podmínky k řádnému výkonu jeho
činnosti, zejména po stránce personální,
organizační, hospodářské, finanční
a výchovné a dbát na řádné
plnění úkolů svěřených
státnímu zastupitelství na úseku správy.
(2) Orgány správy státního zastupitelství
jsou vedoucí jednotlivých státních
zastupitelství a jejich náměstci. Správu
okresních státních zastupitelství
vykonávají též krajští státní
zástupci a jejich náměstci.
(3) Ministerstvo spravedlnosti vykonává správu
státního zastupitelství buď přímo
nebo prostřednictvím vedoucích jednotlivých
státních zastupitelství; správu okresních
státních zastupitelství může
vykonávat též prostřednictvím
krajských státních zástupců.
(4) Náměstci vedoucího státního zástupce vykonávají správu v rozsahu jím stanoveném. Vedoucí státní zástupce může při zachování vlastní odpovědnosti pověřit jednotlivými úkony správy též státního zástupce nebo jiného zaměstnance příslušného státního zastupitelství.
(5) Při výkonu správy jsou vedoucí
státní zástupci podřízeni Ministerstvu
spravedlnosti, okresní státní zástupci
též krajským státním zástupcům.".
9. § 14 zní:
Ustanovení této části se užije, pokud zvláštní zákon nevymezí oprávnění státního zastupitelství jinak.".
10. Za § 14 se vkládá nový § 14a,
který včetně poznámky č. 1d)
zní:
(1) Ministerstva a jiné správní úřady,
orgány územní samosprávy a právnické
osoby jsou povinny bez průtahů vyhovět dožádáním
státního zastupitelství učiněným
v konkrétní věci, v níž státní
zastupitelství uplatňuje svoji působnost,
zejména zapůjčovat spisy a doklady nebo jejich
opisy a podávat potřebná vysvětlení;
stanoví-li tak zvláštní zákon,
přísluší jim za vyřízení
dožádání úplata1d).
(2) Ustanovením odstavce 1 není dotčena povinnost
zachovávat státní, hospodářské
a bankovní tajemství ani státem uložená
nebo uznaná povinnost mlčenlivosti. Za státem
uznanou povinnost mlčenlivosti se podle tohoto zákona
nepovažuje taková povinnost, jejíž rozsah
není vymezen zákonem, ale vyplývá
z právního úkonu učiněného
na základě zákona.".
___________________
1d) Např. § 15 odst. 9 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů.".
11. § 16 odst. 5 zní:
"(5) Kdo se bez omluvy nebo opětovně bez závažného
důvodu na výzvu nedostaví ke státnímu
zastupitelství, může být na jeho příkaz
předveden policejním orgánem. Státní
zastupitelství může takové osobě
též uložit pořádkovou pokutu až
do výše 5.000 Kč. Pořádková
pokuta může být uložena i tomu, kdo bezdůvodně
odmítne podat vysvětlení, při podání
vysvětlení úmyslně uvede nesprávný
nebo neúplný údaj nebo důležitý
údaj zatají, anebo odmítne vyhovět
dožádání podle tohoto zákona.
12. § 16 se doplňuje odstavci 6 a 7, které
znějí:
"(6) Proti rozhodnutí o uložení pořádkové
pokuty může ten, komu byla pořádková
pokuta uložena, podat do tří dnů od
oznámení rozhodnutí stížnost
u státního zastupitelství, které takové
rozhodnutí vydalo; to neplatí, jde-li o rozhodnutí
Nejvyššího státního zastupitelství.
O stížnosti rozhoduje bezprostředně
vyšší státní zastupitelství.
(7) Na oznamování rozhodnutí o pořádkové
pokutě, určení náležitostí
písemného vyhotovení takového rozhodnutí,
rozhodování o stížnosti proti němu
a na vymáhání pořádkové
pokuty se jinak užijí přiměřeně
ustanovení trestního řádu.".
13. § 18 odst. 2 zní:
"(2) Pracovní poměr státního
zástupce se zakládá jmenováním.
Podmínkou jmenování je složení
slibu do rukou ministra spravedlnosti. Součástí
jmenování je i přidělení státního
zástupce k určitému krajskému státnímu
zastupitelství, v jehož obvodu bude státní
zástupce dočasně přidělen k
výkonu funkce k okresnímu státnímu
zastupitelství.".
Odstavec 4 zní:
"(4) Státní zástupce, který po
svém jmenování vykonával funkci alespoň
3 roky, má nárok na to, aby se svým souhlasem
byl přidělen k výkonu služby k určitému
státnímu zastupitelství bez možnosti
dočasného přidělení k výkonu
funkce k okresnímu státnímu zastupitelství
v obvodu krajského státního zastupitelství.".
14. § 20 zní:
(1) Státního zástupce lze s jeho souhlasem
dočasně přidělit k zajištění
úkolů státního zastupitelství
k jinému státnímu zastupitelství nebo
k využití jeho odborných schopností
a zkušeností k Ministerstvu spravedlnosti. Součástí
rozhodnutí je i stanovení doby dočasného
přidělení.
(2) O dočasném přidělení rozhoduje
vedoucí státního zastupitelství, které
je ve vztahu k oběma státním zastupitelstvím
nejblíže vyšší. O dočasném
přidělení k Nejvyššímu státnímu
zastupitelství rozhoduje nejvyšší státní
zástupce a o dočasném přidělení
k Ministerstvu spravedlnosti ministr spravedlnosti.".
15. V § 21 písm. d) se slovo "propuštění"
nahrazuje slovy "odvolání z funkce státního
zástupce".
16. § 22 odst.2 zní:
"(2) Ostatní vedoucí státních
zastupitelství, jejich náměstky a náměstky
nejvyššího státního zástupce
jmenuje do těchto funkcí a odvolává
z nich ministr spravedlnosti.".
17. V § 24 odst. 1 se vypouští tečka na
konci a připojují se slova "nebo co by mohlo
narušit vážnost funkce státního
zástupce.".
18. § 27 se doplňuje odstavcem 3, který zní:
"(3) Jednání uvedené v odstavci 2 je
závažným kárným proviněním,
jestliže vzhledem k povaze porušené povinnosti,
způsobu jednání, míře zavinění,
opakování nebo jiné přitěžující
okolnosti je jeho škodlivost zvýšena.".
19. Za § 27 se vkládá nový § 27a,
který zní:
(1) Za kárné provinění lze uložit státnímu zástupci podle závažnosti kárného provinění některé z těchto kárných opatření:
a) důtku,
b) snížení nebo odnětí platového koeficientu, který je podle zvláštního zákona součástí platu, na dobu až tří let,
c) snížení platu až o 25% na dobu nejvíce šesti měsíců a při opětovném kárném provinění, jehož se státní zástupce dopustil v době před zahlazením kárného postihu, na dobu nejvíce jednoho roku,
d) pozastavení zvýšení započtené doby pro určení platu na dobu až tří let,
e) snížení započtené doby pro
určení platu o tři roky na dobu až tří
let.
(2) Kárné opatření uvedené
v odstavci 1 písm. d) a e) nelze uložit, jestliže
pro výši platu státního zástupce
u určitého státního zastupitelství
nemá započtená doba význam.
(3) Za závažné kárné provinění lze uložit státnímu zástupci podle míry závažnosti takového kárného provinění některé z těchto kárných opatření:
a) odvolání z funkce státního zástupce na návrh ministra spravedlnosti,
b) snížení započtené doby pro určení platu o šest let na dobu až tří let; to neplatí pro státního zástupce Nejvyššího státního zastupitelství,
c)přeložení na jiné státní
zastupitelství téhož nebo nižšího
stupně na návrh ministra spravedlnosti.".
20. V § 28 odst. 1 se za slovo "jmenovaných"
vkládají slova "na dobu tří let"
a na konci se připojují věty:" Předseda
i členové kárného senátu mohou
být jmenováni opětovně. Činnost
kárného senátu zajišťuje Nejvyšší
státní zastupitelství.".
21. § 31 zní:
(1) Na kárnou odpovědnost státních
zástupců se použije obdobně zákon
č. 412/1991 Sb., o kárné odpovědnosti
soudců, ve znění pozdějších
předpisů, s výjimkou ustanovení §
1, § 2, § 3 odst.1 a 3, § 5, § 6 odst.2 a
4, § 7 odst. 2 a 3, § 8, § 16 odst. 5, § 18,
19, 22, 23, 25 a 26.
(2) Pokud se v zákonu uvedeném v odstavci 1 mluví
o soudu, rozumí se tím státní zastupitelství,
předsedou soudu se rozumí vedoucí státní
zástupce a soudcem se rozumí státní
zástupce; kárným soudem a kárným
senátem se rozumí kárný senát
podle § 28 odst. 1 tohoto zákona a kárnými
opatřeními se rozumí kárná
opatření podle § 27a tohoto zákona.".
22. § 33 zní:
(1) Právním čekatelem se může
stát bezúhonný občan České
republiky, který je způsobilý k právním
úkonům a absolvováním právnické
fakulty dosáhl vysokoškolského právnického
vzdělání. Právní čekatel
vykonává čekatelskou praxi, jejímž
účelem je dosažení odborné způsobilosti
pro výkon funkce státního zástupce.
(2) Čekatelská praxe je vykonávána
v pracovním poměru na dobu určitou v délce
39 měsíců. V souvislosti s uzavřením
pracovní smlouvy právní čekatel udělí
souhlas s přidělením k výkonu funkce
státního zástupce k určitému
krajskému státnímu zastupitelství
na služební místo určené pro
výkon funkce u okresního státního
zastupitelství v jeho obvodu a že po dobu výkonu
tohoto služebního místa uděluje souhlas
k tomu, že bude dočasně přidělován
k výkonu funkce k okresním státním
zastupitelstvím v obvodu tohoto krajského státního
zastupitelství pro řádné zajištění
jejich činnosti. V průběhu čekatelské
praxe může být pracovní poměr
právního čekatele skončen způsobem
stanoveným zákoníkem práce. Nad rámec
výpovědních důvodů podle zákoníku
práce lze pracovní poměr právního
čekatele ukončit též z toho důvodu,
že právní čekatel přestal splňovat
předpoklady pro jmenování státního
zástupce, jejichž splnění bylo podmínkou
pro přijetí do pracovního poměru.
(3) V rámci čekatelské praxe je právní
čekatel povinen se podrobit odborné závěrečné
zkoušce před komisí Ministerstva spravedlnosti.
Odbornou závěrečnou zkoušku lze skládat
nejdříve po uplynutí 3 let čekatelské
praxe. Odborná závěrečná zkouška
má písemnou a ústní část
a skládá se z těch odvětví
práva, která státní zastupitelství
při výkonu své působnosti aplikuje.
Jejím cílem je ověřit, zda právní
čekatel má dostatečné teoretické
i praktické znalosti a schopnosti zastávat funkci
státního zástupce.
(4) Jestliže právní čekatel úspěšně
složí odbornou závěrečnou zkoušku
a pokračuje ve výkonu funkce právního
čekatele, prodlužuje se ze zákona jeho dosavadní
pracovní poměr do doby jmenování do
funkce státního zástupce, nejpozději
však do doby 6 měsíců od složení
odborné zkoušky.
(5) Právní čekatel, který při
odborné závěrečné zkoušce
neuspěl, má právo na jedno její opakování.
Jeho pracovní poměr skončí uplynutím
doby sjednané v pracovní smlouvě. Ministerstvo
mu umožní účast na opakování
odborné závěrečné zkoušky
na jeho žádost v době nejméně
6 měsíců a nejdéle 1 roku od konání
zkoušky, při níž neuspěl. Žádost
o opakování zkoušky lze podat nejpozději
do 9 měsíců od neúspěšné
zkoušky. Složí-li uchazeč o funkci státního
zástupce opakovanou odbornou závěrečnou
zkoušku, Ministerstvo spravedlnosti ve spolupráci
s příslušným krajským státním
zastupitelstvím, kde vykonával čekatelskou
praxi, provede potřebné úkony k podání
návrhu na jmenování státním
zástupcem. Souhlas s přidělením k
výkonu funkce, udělený v souvislosti s uzavřením
pracovního poměru právního čekatele,
zůstává v platnosti.
(6) Výkon čekatelské praxe a složení
odborné závěrečné zkoušky
může ministr spravedlnosti prominout uchazeči,
který
a) úspěšně složil závěrečnou zkoušku právního čekatele prokuratury, odbornou zkoušku pro justiční čekatele, advokátní zkoušku nebo profesní zkoušku komerčního právníka a
b) po dobu nejméně šesti let vykonával
právní praxi nebo se soustavně věnoval
vědecké nebo pedagogické činnosti
v oboru práva.".
23. § 36, 39 a 43 se vypouštějí.
Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení
soudním (trestní řád), ve znění
zákona č. 57/1965 Sb., zákona č. 58/1969
Sb., zákona č. 149/1969 Sb., zákona č.
48/1973 Sb., zákona č. 29/1978 Sb., zákona
č. 43/1980 Sb., zákona č. 159/1989 Sb., zákona
č. 178/1990 Sb., zákona č. 303/1990 Sb.,
zákona č. 558/199l Sb., zákona České
národní rady č. 25/1993 Sb., zákona
č. 115/1993 Sb., zákona č. 292/1993 Sb.,
zákona č. 154/1994 Sb., zákona č.
152/1995 Sb., nálezu Ústavního soudu České
republiky č. 214/1994 Sb. a nálezu Ústavního
soudu České republiky č. 8/1995 Sb., se mění
a doplňuje takto:
1. § 8 odst. 2 zní:
"(2) Jestliže je toho v trestním řízení
třeba k řádnému objasnění
okolností nasvědčujících tomu,
že byl spáchán trestný čin, nebo
v řízení před soudem též
k posouzení poměrů obviněného,
anebo pro výkon rozhodnutí, může státní
zástupce a po podání obžaloby předseda
senátu požadovat údaje, které jsou předmětem
bankovního tajemství, a údaje z evidence
cenných papírů. Podmínky, za nichž
může orgán činný v trestním
řízení vyžadovat údaje získané
v daňovém řízení, stanoví
zvláštní zákon. Údaje, které
jsou předmětem bankovního tajemství,
nebo které byly získány v daňovém
řízení, nelze využít pro jiný
účel než pro trestní řízení,
v jehož rámci byly vyžádány.".
2. Nadpis oddílu prvního hlavy druhé zní:
"Pravomoc a příslušnost soudů a
státního zástupce".
3. Za § 26 se vkládá nový § 26a,
který včetně nadpisu zní:
(1) Na určení věcné a místní
příslušnosti státního zástupce
v trestním řízení, konání
společného řízení a vyloučení
a spojení věci před podáním
obžaloby, se obdobně užijí ustanovení
tohoto oddílu o řízení před
soudem, pokud tento nebo zvláštní zákon
nestanoví jinak.
(2) O své příslušnosti rozhoduje státní
zástupce z vlastního podnětu nebo na návrh
obviněného. Rozhodnutí, že státní
zástupce je nepříslušný, nemá
vliv na platnost úkonů učiněných
před právní mocí takového rozhodnutí.".
4. Za § 79a se vkládá nový § 79b,
který včetně nadpisu zní:
Ustanovení § 79a se obdobně užije též
na zajištění zaknihovaných cenných
papírů, jestliže zjištěné
skutečnosti nasvědčují tomu, že
takové cenné papíry jsou určeny ke
spáchání trestného činu, nebo
k jeho spáchání byly užity, nebo jsou
výnosem z trestné činnosti anebo za něj
byly pořízeny.".
5. V § 157 odst. 2 se na konci připojuje věta:
"K prověření oznámení
o skutečnostech nasvědčujících
tomu, že byl spáchán trestný čin,
je státní zástupce dále oprávněn:
a) vyžadovat od vyšetřovatele a policejního orgánu spisy, dokumenty, materiály a zprávy o postupu při prověřování oznámení,
b) odejmout kteroukoliv věc vyšetřovateli nebo policejnímu orgánu a učinit opatření, aby věc byla přikázána jinému vyšetřovateli nebo policejnímu orgánu,
c) odejmout věc policejnímu orgánu a z důvodů uvedených v tomto zákoně ji přikázat vyšetřovateli,
d) dočasně odložit zahájení trestního
stíhání.".
6. Za § 330 se vkládá nový § 330a,
který zní:
(1) Jestliže bylo uloženo podmíněné
odsouzení k trestu odnětí svobody s dohledem,
soud sleduje chování podmíněně
odsouzeného a dodržování uložených
omezení a povinností způsobem, k němuž
jej opravňuje zákon. Podle povahy věci požádá
o spolupůsobení orgány veřejné
správy, zájmová sdružení občanů
a další orgány, instituce a osoby. Při
výkonu dohledu nelze podmíněné odsouzenému
ukládat jiné povinnosti, než které vyplývají
ze zákona nebo z odsuzujícího rozsudku.
(2) Na rozhodnutí o tom, zda se osvědčil
podmíněně odsouzený, u něhož
byl vysloven dohled, nebo zda se nařídí výkon
podmíněně odloženého trestu,
se obdobně užije ustanovení § 330.".
7. Za § 359 se vkládá nový § 359a,
který včetně nadpisu zní:
Na postup při výkonu dohledu nad odsouzeným,
u něhož bylo podmíněně upuštěno
od potrestání s dohledem, a na rozhodnutí
o tom, zda se podmíněně odsouzený
osvědčil, nebo zda se mu ukládá trest,
se přiměřeně užije ustanovení
§ 330a.".
Zákon České národní rady č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,
ve znění zákona České národní
rady č. 35/1993 Sb., zákona č. 157/1993 Sb.,
zákona č. 302/1993 Sb., zákona č.
315/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb., zákona
č. 85/1994 Sb., zákona č. 255/1994 Sb., zákona
č. 59/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona
č. 323/1996 Sb. a zákona č. 61/1997 Sb. se
mění takto:
§ 24 odst. 5 a 6 včetně poznámky č.
12a zní:
"(5) Povinnosti zachovávat mlčenlivost se nelze
dovolávat
a) vůči Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, pokud provádí v rozsahu svého oprávnění kontrolu podle schváleného plánu kontrolní činnosti,9)
b) vůči orgánům činným v trestním řízení ohledně trestného činu zkrácení daně, poplatku a podobné dávky a neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení, na zdravotní pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, pokud se plní oznamovací povinnost podle zvláštního předpisu,10) nebo požádá-li v řízení o těchto trestných činech o údaje získané v daňovém řízení státní zástupce a po podání obžaloby předseda senátu,
c) vůči orgánům činným
v trestním řízení
1. ohledně trestných činů zkreslování
údajů hospodářské a obchodní
evidence, padělání a pozměňování
kolkových známek, padělání
a pozměňování nálepek k označení
zboží pro daňové účely,
porušení předpisů o nálepkách
k označení zboží pro daňové
účely, pokud k nim došlo v přímé
souvislosti se spácháním trestných
činů uvedených pod písmenem b), a
to v rozsahu nutném k jejich objasnění,
2. ohledně trestných činů udávání
padělaných a pozměněných peněz,
trestných činů proti výkonu pravomoci
státního orgánu a veřejného
činitele, maření výkonu úředního
rozhodnutí, padělání a pozměňování
veřejné listiny, nedovolené výroby
a držení státní pečeti a úředního
razítka a poškození a zneužití
záznamu na nosiči informací, pokud k nim
došlo v souvislosti s daňovým řízením
a to v rozsahu nezbytně nutném k jejich objasnění.
(6) Správce daně je povinen na dožádání
poskytovat z informací získaných v daňovém
řízení
a) orgánům sociálního zabezpečení11)
, okresním úřadům29) a
zdravotním pojišťovnám seznam daňových
subjektů v oboru daní z příjmů
a údaje o výši příjmů
a výdajů jednotlivých osob, majících
příjmy z podnikání a z jiné
samostatné výdělečné činnosti,
b) soudům údaje o základu daně z příjmů,
o výši příjmů z podnikání
a jiné samostatné výdělečné
činnosti, z kapitálového majetku, z pronájmu
a o ostatních příjmech fyzické osoby
pro účely rozhodnutí o výživném
na nezaopatřené dítě,
c) úřadům práce údaje o výši příjmů a výdajů jednotlivých daňových subjektů,
d) statistickým orgánům údaje pro vedení statistických registrů a zobecněné informace stanovené zvláštním zákonem,
e) katastrálním úřadům identifikační údaje vlastníků a jiných osob oprávněných z právních vztahů k nemovitostem pro účely správy katastru nemovitostí České republiky,
f) příslušné organizační složce ministerstva12a) údaje o tom, že osoba, o níž jsou údaje požadovány, je evidována u správce daně jako daňový subjekt, jakých daní se evidence týká, popřípadě jaká je výše vykázaných příjmů v daňovém přiznání.
Pracovníci těchto orgánů jsou přitom
vázáni ohledně údajů poskytnutých
jim z informací získaných v daňovém
řízení mlčenlivostí podle tohoto
zákona pod sankcí podle § 25 tohoto zákona.
Tyto orgány rovněž postupují podle odstavce
11. Změny, k nimž došlo v údajích
již poskytnutých, sdělují pracovníci
správce daně oprávněným příjemcům
těchto údajů vždy již bez jejich
výslovného dožádání.
Zákon České národní rady č.
200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění
zákona České národní rady č.
337/1992 Sb., zákona České národní
rady č. 344/1992 Sb., zákona České
národní rady č. 359/1992 Sb.,zákona
č. 67/1993 Sb., zákona č. 290/1993 Sb., zákona
č. 134/1994 Sb., zákona č. 82/1995 Sb., zákona
č.237/1995 Sb., zákona č. 279/1995 Sb. a
zákona č. 289/1995 Sb., se mění takto:
V § 10 odst.1 písm.b) se vypouštějí
slova "prokurátoři a vyšetřovatelé
prokuratury,".
Za kárné provinění spáchané
přede dnem účinnosti tohoto zákona
nelze státnímu zástupci uložit přísnější
kárné opatření, než jaké
bylo možno uložit podle dosavadních předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1998.
___________________
12a) Zákon č. 61/1996 Sb., o některých
opatřeních proti legalizaci výnosů
z trestné činnosti a o změně a doplnění
souvisejících zákonů.".