3. Přímý dopad na státní
rozpočet bude mít navrhovaný rozšířený
režim dotací ztrát a tvorby rezerv a opravných
položek ČEB. Prostředky dotací použité
na tvorbu rezerv a opravných položek ČEB znamenají
z hlediska státního rozpočtu žádoucí
prevenci uplatnění státní záruky,
rozkládající eventuální dopad
ztrát na státní rozpočet.
Skutečná potřeba zdrojů na dotace
ztrát z úroků, dotace rezerv a oprávek
za úvěry a záruky, jakož i rozsah rozpočtových
záruk za výpůjčky bude přímo
úměrná poptávce exportérů
po zvýhodněném financování.
Objem rozpočtových dotací, vyplývající
z dnes známé a předpokládané
poptávky vývozců by měl narůstat
z cca 200 mil. Kč v roce 1997 až na téměř
900 mil. Kč v roce 2000.
I. 4. Vztah navrhované novely zákona č. 58/1995 Sb.
a) k právu Evropské unie
V současné době prakticky neexistuje žádná
komplexní direktiva Evropské unie (dále jen
"EU") pro oblast pojištění vývozních
úvěrových rizik a jednotlivé státy
uplatňují k této problematice individuální
přístup. Zásadní, byť nekodifikovaná
shoda jejich pojetí spočívá v tom,
že stát nemá podporovat pojištění
takových vývozních úvěrových
rizik, která jsou komerčně pojistitelná;
za komerčně pojistitelná jsou považována
taková rizika, na která lze na zajišťovacím
trhu získat zajištění. V tomto smyslu
vydala Komise EU dne 18. června 1997 sdělení,
podle nějž jsou za komerční rizika považována
pouze krátkodobá rizika vývozu do většiny
zemí OECD. Tomuto požadavku odpovídá
současná i nově navrhovaná působnost
EGAP, kdy krátkodobá komerční rizika
jsou pojišťována na komerční bázi.
Významným koordinátorem a nositelem "zvykového"
práva v oblasti pojištění vývozních
úvěrů je Mezinárodní Unie úvěrových
a investičních pojistitelů (Bernská
Unie), které zajišťuje, aby míra zvýhodnění,
vyplývající ze státem podporovaného
pojištění byla pro subjekty z různých
zemí stejná a vycházela ze stejných
principů. Je namístě zdůraznit, že
EGAP je od roku 1996 je členem Unie s postavením
pozorovatele a jejími uzancemi se důsledně
řídí od samého počátku
své činnosti.
Pokud jde o zvýhodněné financování, je rozsah povolených státních subvencí upraven pouze velmi rámcově dohodou Světové obchodní organizace (WTO) o subvencích a vyrovnávacích opatřeních, avšak v rámci legislativy Evropské Unie není tato oblast dosud dořešena. Mezinárodní normou určující podrobná pravidla v této oblasti jsou Ujednání tzv. Consensu OECD (The Agreement on Guidelines for Officially Supported Export Credits). Již dnes platí, že všechny členské státy EU jsou povinny vystupovat v rámci oficiálních orgánů OECD jednotně, a to i v otázkách podpory vývozu. V pracovních orgánech účastníků Consensu OECD při jednáních Export Credit and Guarantee Group, však tato povinnost zatím neplatí. Lze očekávat že přijatá pravidla budou postupně inkorporována do legislativy EU. V závislosti na řešení státní podpory vývozu v legislativě EU bude nutné vývoj vztahu uvedené problematiky k legislativě EU sledovat, a v případě nezbytnosti českou legislativu následně přizpůsobit.
b) k rozpočtovým pravidlům republiky
Ve vztahu úpravy státní záruky k zákonu č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky) uvádíme, že záruky státu za závazky exportní pojišťovny a exportní banky řeší pouze zákon č. 58/1995 Sb.; rozpočtová pravidla republiky upravují pouze záruky státu k zajištění vládou schválených rozvojových programů. Záruky státu za závazky exportní pojišťovny a exportní banky nejsou tudíž součástí limitu rozpočtových záruk stanoveného ve vztahu k očekávaným rozpočtovým příjmům. Důvodem je skutečnost, že režim pojistných rezerv vytvářených v exportní pojišťovně prakticky vylučuje přímé uplatnění státní záruky vůči státnímu rozpočtu v průběhu roku. Rozšíření činnosti exportní banky a exportní pojišťovny tento režim zachová, přičemž i nepojištěná rizika budou kryta vlastními rezervami vytvářenými v exportní bance a nároky na uplatnění rozpočtových záruk se tím minimalizují.
c) k zákonu č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů
Při realizaci nové formy podpory vývozu
úhradou úrokových rozdílů vývozcům
se uvažuje využít stávající
způsob, kterým jsou přímo dotovány
ztráty vývozců z úrokových
sazeb u vývozních dodavatelských úvěrů,
tj. finanční prostředky, určené
na tyto dotace, jsou v souladu s rozpočtovými pravidly
republiky poskytovány a spravovány Ministerstvem
financí a ČEB nepravidelně zajišťuje
pouze administrativní přípravu podkladů,
nutných pro poskytnutí uvedených dotací
vývozcům. Bude-li tato forma podpory vývozu
realizována nepravidelně, nebude vyžadovat
změnu zákona č. 21/1992 Sb., o bankách,
ve znění pozdějších předpisů.
I. 5. Změny oproti schválenému věcnému
záměru novely zákona č. 58/1995 Sb.
V průběhu prací na přípravě
paragrafovaného znění novely zákona
č. 58/1995 Sb. došlo k následujícím
změnám oproti schválenému věcnému
záměru uvedené novely:
1. Výjimka z povinnosti ČEB sjednávat zajištění byla na základě výsledků připomínkového řízení řešena přímo v zákoně, a to formou přechodného ustanovení. Tento způsob řešení se vzhledem k důvodům, které uvolnění režimu zajištění splácení poskytnutých úvěrů opodstatňují, jeví vhodnějším, neboť postrádá "výběrový" prvek pro určení "velkých" komerčních bank.
2. Postup při vydání souhlasu se získáním
zdrojů ČEB bude oproti původně navrhované
úpravě podzákonnou normou řešen
pracovními postupy, stanovenými Ministerstvem financí.
II. Zvláštní část
K § 1 (bod 1 - 2 )
Navrhované úpravy § 1 zákona č.
58/1995 Sb. vycházejí z potřeby upřesnit
definice působnosti zákona tak, aby jednoznačněji
definoval ty druhy rizik, na jejichž pojištění
se podpora státu dle tohoto zákona vztahuje, a dále
z potřeby vymezit působnost státní
podpory i na nově zaváděné typy pojištění
a zvýhodněného financování.
Dosavadní znění tohoto paragrafu plně
nevystihovalo skutečnost, že teritoriální
rizika vývozních úvěrů se zpravidla
vyskytují v kombinaci s komerčními riziky,
a to i u krátkodobých úvěrů.
Kromě těchto již existujících
nebo připravovaných pojistných produktů,
musí zákon jasně vymezit rizika, která
jsou pojišťována se státní podporou.
Rizika definovat tak, aby v rámci další možné
diversifikace pojišťovacích služeb v budoucnu
bylo možno zavádět nové druhy pojištění
aniž by byl měněn zákon.
Z výše uvedených důvodů se
v § 1 písm. a) předkládá nové,
podrobnější a přesnější
vymezení státní podpory pojištění
vývozu.
Pro poskytnutí státní podpory vývozu,
která je obvyklá u zahraniční konkurence
českých vývozců, je navrhováno
změnit a rozšířit v § 1 písm.
b) platnou právní úpravu rozsahu státní
podpory o:
- poskytování finančních služeb
s vývozem souvisejících, a upravit demonstrativní
výčet podmínek zvýhodněných
oproti tržním podmínkám na hledisko
doby splatnosti závazků a výše úrokových
sazeb jako zvýhodněné financování,
- dotování části ztrát vývozců
z rozdílů vzniklých z nižších
úrokových výnosů jimi poskytovaných
vývozních dodavatelských úvěrů
se splatností delší než 2 roky ve srovnání
s úrokovými náklady vývozců,
spojenými s financováním těchto úvěrů
jako úhrada úrokových rozdílů.
Účelem této formy podpory financování
je umožnit konkurenční schopnost v podmínkách
financování i u vývozů strojů
a zařízení menšího rozsahu, kde
je vývozní dodavatelský úvěr
nejobvyklejší a nejvhodnější formou
financování. S ohledem na mezinárodní
pravidla platná v rámci OECD lze na úvěr
se splatností delší než 2 roky vyvážet
pouze strojírenské a investiční zboží
s minimální hodnotou kontraktu alespoň 300
tis. USD (cca 10 mil Kč).
Plný rozsah služeb financování vývozu
zahrnuje zejména poskytování bankovních
záruk vyžadovaných zahraničními
partnery, jímž exportní banka ručí
za to, že vývozce splní závazky, k nimž
se smluvně zavázal. Jedná se především
o následující typy záruk:
- záruka za nabídku (bid bond)
- akontační záruka
- záruka za včasné a řádné
provedení vývozní zakázky (performance
bond).
Vzhledem k rozsahu předpokládaného poskytování
finančních služeb se nejeví vhodným
stanovit přesný výčet způsobů
zvýhodněného financování a
podmínek jeho poskytování v zákoně
a je navrhováno ponechat tyto na rozhodnutí Ministerstva
financí..
K § 2 (bod 3)
V rámci novely se navrhuje v § 2 upřesnit
a doplnit definice pojmů, se kterými zákon
pracuje tak, aby bylo jednoznačně zřejmé,
který typ vývozních úvěrových
rizik je tímto zákonem ošetřen a který
nikoliv. Zároveň zde jsou vymezeny i pojmy, týkající
se nových forem pojišťování vývozních
úvěrových rizik, provozovaného EGAP
a zvýhodněného financování,
provozovaného ČEB.
Z uvedených důvodů se navrhuje nad stávající
úpravu v § 2 zpřesnit resp. doplnit vymezení
některých specifických pojmů používaných
v tomto zákoně.
K § 3 (bod 4 - 7)
Odstavec 2 tohoto paragrafu se rozšiřuje o bližší
specifikaci hledisek, které EGAP a ČEB uplatňují
při poskytování a pojištění
vývozních úvěrových rizik,
zvýhodněného financování a
vyrovnávání úrokových rozdílů,
a to s ohledem na návrh na podstatné rozšíření
forem státní podpory, provozovaných v souladu
s ustanovením § 1.
Z důvodu návaznosti na rozšíření
rozsahu státní podpory vývozu, jak je uvedeno
v § 1, se navrhuje upravit odstavec 2 a zejm. odstavec 3
tak, aby přesněji vyjadřoval nový
vztah mezi pojištěním vývozních
úvěrových rizik a zvýhodněným
financováním; v zájmu zvýšení
flexibility celého systému, se navrhuje, aby rizika
spojená se zvýhodněným financováním,
pojistitelná exportní pojišťovnou, byla
touto pojišťovnou pojišťována, zatímco
na rizika takto nepojistitelná, která budou mít
reziduální charakter, bude exportní banka
od výrobce nebo banky výrobce nebo vývozce
a banky vývozce žádat odpovídající
zajištění.
K § 4 (bod 8 - 15)
V odstavci 1 tohoto paragrafu se zpřesňuje postavení
státu jako jediného akcionáře exportní
pojišťovny a způsob jeho zastoupení v
jejích statutárních orgánech.
Úpravou odstavce 2, která rozšiřuje
možnost exportní pojišťovny dočasně
nabývat podíly na jmění dlužníka
se sleduje vytvoření podmínek pro uplatnění
rozmanitých forem vymáhání pohledávek
vůči dlužníkovi a to i za situace, kdy
finanční plnění není s ohledem
na jeho ekonomickou situaci možné; jde mimo jiné
i o umožnění plnohodnotné účasti
exportní pojišťovny v konkursním řízení
na jmění dlužníka.
Smyslem úpravy odstavce 3 je zpřesnit pravidla
pro tvorbu a použití pojistných fondů
a rezerv ve vazbě na platné předpisy, především
zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění
základu daně z příjmu, ve znění
pozdějších předpisů, a vyhláška
Ministerstva financí č. 52/1994 Sb., kterou se stanoví
tvorba, použití a způsob umístění
prostředků technických rezerv pojišťovny.
Rovněž jsou přesněji definovány
rozpočtové dotace do pojistných fondů
exportní pojišťovny, které mají
povahu účelových dotací, které
nejsou po skončení roku zúčtovány
se státním rozpočtem, ale zůstávají
trvalou součástí fondů exportní
pojišťovny pro pojišťování vývozních
úvěrových rizik.
Do zákona se nově vkládá odstavec 5, který definuje pojistnou kapacitu EGAP pro pojišťování vývozních úvěrových rizik jako maximální souhrnný objem vývozních úvěrových rizik, které EGAP může pojistit v daném období s využitím svých rezerv a fondů a s ohledem na možnosti státního rozpočtu a záměry v podpoře exportu; současně se předpokládá, že pojistná kapacita pro příslušný rok bude stanovena jako jmenovitá položka ve státním rozpočtu na příslušný rok. Zákon pověřuje Ministerstvo financí stanovit metodiku výpočtu pojistné kapacity exportní pojišťovny.
Do zákona bylo vloženo ustanovení odstavce
6 omezující právo exportní pojišťovny
poskytnout pojištění jednoho rizika do výše
20 % pojistné kapacity, s tím že se souhlasem
ministra financí v dohodě s ministrem průmyslu
a obchodu může pojišťovna pojistit úvěry
do výše dvojnásobku takového limitu,
tj. 40% kapacity a se souhlasem vlády mimořádné
případy, kdy by bylo nezbytné schválit
úvěr rozsahu přesahující i
pravomoci ministrů.
Dříve bylo omezení působnosti
EGAP pojišťovat velká rizika stanoveno ve vyhlášce
absolutní částkou, přičemž
nedostatkem bylo, že vyhláška neřešila
případy, kdy bylo nutno rozhodovat o pojištění
případů přesahujících
tento limit.
Odstavec 7 obsahuje zmocnění pro Ministerstvo
financí vydat rozhodnutí určující
pravidla pro tvorbu fondů pro pojišťování
vývozních úvěrových rizik,
poměr mezi výší rezerv a fondů
a objemem pojištěných vývozních
úvěrových rizik a podíl exportní
pojišťovny na pojistném plnění
s využitím těchto rezerv a fondů.
K § 5 (bod 16)
V tomto paragrafu dochází jen k jedné
změně formálního charakteru - konstatace,
že na pojištění podle tohoto zákona
není právní nárok se vkládá
do samostatného odstavce.
K § 6 (bod 17 - 27)
V § 6 odst. 1 zákona č. 58/1995 Sb. je navrhována
formální změna věty druhé (zdůvodnění
viz též § 4) , tj. nahrazení dosavadního
znění, podle nějž byly akcionáři
banky ministerstva, novou úpravou, kdy akcionářem
je stát a jednotlivé ústřední
orgány vykonávají akcionářská
práva státu a tyto ústřední
správní orgány pověřují
výkonem funkcí v představenstvu a dozorčí
radě exportní banky nejméně dvě
třetiny členů těchto orgánů.
Dále je navrhováno ze zákona vypustit
z obligatorních náležitostí stanov exportní
banky ustanovení o výkonu funkcí v orgánech
exportní banky bez nároku na odměnu, uvedené
v § 6 odst. 1 písm. b) zákona, neboť toto
ustanovení není v souladu s ustanovením obchodního
zákoníku o charakteru vztahu mezi společností
a členem představenstva, tj. jeho přiměřenou
úpravou dle ustanovení o mandátní
smlouvě. ČEB i nadále bude uplatňovat
v této oblasti ustanovení obecně závazných
předpisů.
Zákon mění § 6 odst. 2 zákona č. 58/1995 Sb. větu druhou zákona a nově zakotvuje formy, kterými ČEB provozuje zvýhodněné financování kromě poskytování refinančních úvěrů bance vývozce nebo poskytování přímých úvěrů přímo vývozci, výrobci nebo zahraniční osobě, i poskytování úvěrů bance výrobce a finančních služeb s vývozem souvisejících za podmínek běžných na mezinárodních trzích pro státem podporované vývozní úvěry a pro finanční služby s vývozem související. ČEB bude poskytovat tyto úvěry především v případech, kdy z důvodu nedostatečné kapacity nebo vysokého rizika nebude vývozce moci získat úvěr od komerčních bank. Podstatná část rizik splácení takového úvěru bude pojištěna u EGAP, ČEB však ponese komerční riziko u nepojištěné části úvěru.
Způsob a podmínky provozování
zvýhodněného financování v
rámci urč ených forem se navrhuje ponechat
Ministerstvu financí.. Je nadbyteč né upravovat
přímo v zákoně způsoby a podmínky
provozování zvýhodněného financování
a narušovat tak jeho přehlednost. (V dalším
viz odůvodnění u § 1.)
Vzhledem k tomu, že Konsensus OECD, na který je
v platné právní úpravě odkazováno
v poznámce 11) , není součástí
právního řádu České
republiky, byl ze zákona odkaz na tuto dohodu vypuštěn.
Její podmínky budou zapracovány do textu
všeobecných obchodních podmínek pro
poskytování zvýhodněného financování,
schvalovaných Ministerstvem financí v dohodě
s Českou národní bankou.
V návaznosti na členství ČEB ve
společnostech, zajišťujících mezibankovní
platby a přenos informací a společně
s otázkou případného nabytí
majetkových podílů v souvislosti se zamezením
ztrát z úvěrů zajištěním
zákon mění § 6 odst. 3 zákona
č. 58/1995 Sb. a nově liberalizuje zákaz,
že exportní banka nesmí zakládat ani
zřizovat právnické osoby, ani se na jejich
založení či zřízení podílet
nebo v nich získávat majetkové podíly
s výjimkou právnických osob, jejichž
předmětem činnosti je poskytování
a převod mezibankovních plateb a přenos informací,
a majetkových podílů v právnických
osobách, které banka dočasně získá
a drží maximálně do jednoho roku od
jejich nabytí v souvislosti s uplatněním
zajištění sjednaného dle zákona.
V nově zařazených odstavcích 4
až 10 tohoto paragrafu zákona je navržen režim
provozování úhrady úrokových
rozdílů vývozcům vč. maximální
výše úhrady úrokových rozdílů
jednomu vývozce. Celková výše úhrad
poskytovaných vývozcům v kalendářním
roce stanoví státní rozpočet. V textu
je rovněž deklarováno, že na úhradu
úrokových rozdílů není právní
nárok. Otázka způsobu výpočtu
úhrady úrokových rozdílů, jakož
i postup exportní banky je ponechán na rozhodnutí
Ministerstva financí.
Navrhováno je nově upravit dotování
ztrát ČEB ze státního rozpočtu.
Nová právní úprava by měla
zakotvit, že stát dotuje ztráty exportní
banky, které vyplývají z provozování
zvýhodněného financování. Nově
se navrhuje zařadit do dotační politiky státu
i dotace na tvorbu rezerv a opravných položek ČEB,
které ČEB tvoří v souladu s Opatřením
ČNB č. 165/1994 Sb., kterým se stanoví
zásady klasifikace pohledávek z úvěrů
a tvorby rezerv a opravných položek k těmto
pohledávkám a se zákonem č. 593/1992
Sb., o rezervách pro zjištění základu
daně z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů. V textu
zákona je vymezen základní obsah poskytovaných
dotací. Podrobnosti stanovení ztrát, způsob
předkládání žádosti o
jejich dotování a nakládání
s nevyčerpanými dotacemi stanoví Ministerstvo
financí.
Dosavadní právní úprava umožňovala
dotovat pouze rozdíly v úrokových sazbách
a nebrala do úvahy další náklady, které
jsou vždy objektivně spojené se získáváním
zdrojů na trzích. Plné dotování
ztrát a rovněž případné
dotování rezerv a opravných položek
banky, umožní bance vytvářet tyto rezervy
ze zdrojů státního rozpočtu, aniž
by náklady na jejich tvorbu musely být přenášeny
na vývozce. Především u nových
produktů bude ČEB vystavena dodatečným
nepojištěným rizikům, vůči
nimž musí vytvářet rezervy, aby minimalizovala
možné dopady na státní rozpočet
vyplývající ze státní záruky.
Nároky na tvorbu rezerv a opravných položek
budou narůstat s rostoucím objemem úvěrů
a s jejich případnou klasifikací. Nejedná
se tedy o speciální druh rezerv pro ČEB,
ale o stanovení zdroje, z něhož ČEB
bude tvořit rezervy a opravné položky podle
obecně platných právních předpisů.
Z hlediska spektra služeb, poskytovaných exportní
bankou, zákon mění § 6 odst. 5 (nově
odstavec 6) zákona č. 58/1995 Sb. a stanoví
výjimku z vypuštění povinnosti exportní
banky nepřijímat vklady od fyzických osob
pro podnikatele - fyzické osoby a zaměstnance exportní
banky.
Toto kogentní ustanovení platného zákona
se může negativně odrazit zejm. ve vztahu k
podnikateli - fyzické osobě, příjemci
úvěru, kterému nebude možné otevřít
u banky účet a je mu tím zamezen přístup
ke zvýhodněnému financování.
Navrhuje se tedy v rámci plnění obchodní
politiky banky zejména této skupině osob,
stejně tak i zaměstnancům banky, umožnit
využití těchto služeb, které exportní
banka nabízí.
K § 7 (bod 28 - 31)
Při předkládání pojistných
smluv, resp. příslibu pojištění
vývozních úvěrových rizik je
s odkazem na úpravy v oblasti podmíněnosti
zvýhodněného financování pojištěním
vývozních úvěrových rizik je
stanoveno, že společně se žádostí
o poskytnutí zvýhodněného financování
předkládá žadatel i žádost
o pojištění vývozních úvěrových
rizik.
V návaznosti na rozšíření
forem provozování zvýhodněného
financování a zároveň dle požadavků
praxe, kdy předkladatelem žádosti o poskytnutí
zvýhodněného financování, tj.
žadatelem, nemusí být vždy zároveň
jeho příjemce, se doplňuje a precizuje znění
§ 7 odst. 2 a odst. 3 zákona, které při
současné právní úpravě
považuje za žadatele pouze osobou, se kterou bude uzavřena
smlouva o poskytnutí úvěru.
Deklarování, že na zvýhodněné
financování není právní nárok
se navrhuje učinit samostatným odstavcem.
K § 8 (bod 32)
Při získávání zdrojů
pro zvýhodněné financování
je nejzávažnějším prvkem pro zahraničního
věřitele ČEB otázka jednoznačného
vymezení státní záruky za závazky
banky. Zákon mění ustanovení §
8 odst. 1 písm. b) zákona č. 58/1995 Sb.
a nově zakotvuje státní záruku za
závazky exportní banky ze splácení
finančních zdrojů tak, aby byla tato záruka
přijatelná pro mezinárodní finanční
trhy. Nově se zavádí poskytnutí záruky
jako bezpodmínečné a neodvolatelné
pro vztahy, které se řídí jiným
než českým právem., neodporuje-li to
tomuto právu. Stejně tak si mezinárodní
finanční trhy vynutily potvrzení oprávněnosti
Ministerstva financí potvrdit záruku v písemné
formě výslovnou citací v zákoně.
Dále se navrhuje v zákoně v zájmu
upřesnění konstatovat, že vztahy mezi
státem a třetí osobou - věřitelem
se sídlem v zahraničí se mohou řídit
jiným než českým právem a v poznámce
odkázat na ustanovení příslušného
zákona, tj. § 11 zákona č. 97/1963 Sb.,
o mezinárodním právu soukromém a procesním,
ve znění pozdějších předpisů.
Se získáním zdrojů souvisí
i postup při vydání souhlasu Ministerstvem
financí a ČNB, z hlediska požadavků
na plnohodnotnou zákonnou státní záruku
se navrhuje nepodmiňovat státní záruku
udělením souhlasu MF resp. ČNB a udělení
souhlasu ponechat pouze jako povinnost exportní banky při
získávání zdrojů na kapitálových
trzích bez návaznosti na platnost státní
záruky. Dále je navrhováno stanovit jako
hlavní osobu udělující souhlas Ministerstvo
financí, které vydá souhlas po dohodě
s ČNB. Souhlas se získáním finančních
zdrojů je omezen pouze na kapitálové trhy
z důvodu praktické nemožnosti obstarávat
souhlas se získáním zdrojů při
krátkodobých zejména překlenovacích
operacích exportní banky.
Omezením pro činnost ČEB daným
stávajícím zákonem je ustanovení
o zajištění splácení úvěrů,
poskytovaných exportní bankou. Zákon tedy
mění ustanovení § 8 odst. 3 zákona
č. 58/1995 Sb. a nově stanoví sjednání
zajištění při poskytování
přímých úvěrů vývozci,
výrobci, refinančních úvěrů
bance vývozce a úvěrů bance výrobce
a poskytování dalších forem zvýhodněného
financování těmto osobám jako povinnost.
Výjimku z této povinností se navrhuje řešit
formou přechodného ustanovení § 9.
Toto řešení znamená, že při
dané státní záruce za závazky
ČEB se stát vzdá postavení prioritního
věřitele, a v konečném důsledku
státní rozpočet ponese riziko selhání
či platební nevůle refinancováné
banky přesto, že zahraniční dlužník
řádně svůj dluh splatil. Neplnění
závazků ze strany prvotřídní
komerční banky by však znamenalo výraznou
ztrátu její kredibility a proto lze takové
riziko považovat za málo pravděpodobné.
Důvodem navrhovaného řešení je,
že velké tuzemské banky, zapojené do
financování českého vývozu,
odmítají poskytovat zajištění
úvěrů získaných od ČEB
s poukazem na svůj mezinárodně uznávaný
dlužnický rating a schopnost získávat
zdroje z trhů pouze na svoje dobré jméno,
tj. bez dalšího zajištění, a na
podmínky smluv, které uzavřely s věřiteli
na získání finančních zdrojů.
Proto tyto banky dosud nevyužívají služby
ČEB v míře, která by odpovídala
potřebám českých vývozců
a kapacitním možnostem exportní banky.
Zákon mění ustanovení § 8
odst. 6 zákona č. 58/1995 Sb. a precizuje, že
v případě plnění státu
ze státní záruky se jedná o závazek
exportní pojišťovny a exportní banky vůči
státu.
Vzhledem k tomu, že státní rozpočet
není právnickou osobou, jedná se o závazek
exportní pojišťovny a exportní banky vůči
státu.
Článek II.
Jedná se o přechodné ustanovení
zákona č. 58/1995 Sb. navazující na
problematiku zajištění, řešenou
v § 8 zákona.