Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Zákon č. 58/1995 Sb., o pojišťování
a financování vývozu se státní
podporou a o doplnění zákona č. 166/1993
Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu,
ve znění pozdějších předpisů
se mění a doplňuje takto:
1. V nadpisu části první se slova "vývozních
úvěrů" nahrazují slovy "vývozu
se státní podporou".
2. § 1 včetně nadpisu zní:
a) pojištění vývozních úvěrových
rizik (dále jen "pojištění vývozních
úvěrových rizik"), a to:
1. krátkodobých vývozních úvěrů
proti nezaplacení v důsledku teritoriálních
nebo kombinovaných teritoriálních a komerčních
rizik,
2. dlouhodobých vývozních úvěrů
proti nezaplacení v důsledku teritoriálních
nebo kombinovaných teritoriálních a komerčních
rizik nebo nezaplacení v důsledku komerčních
rizik,
3. investic českých právnických
osob v zahraničí proti riziku zamezení převodu
zisku, vyvlastnění nebo politicky motivovaného
násilného poškození,
4. vývozců proti ztrátám spojeným
s přípravou a realizací obchodních
činností,
5. úvěrů poskytnutých výrobci
nebo vývozci na financování výroby
určené pro vývoz proti riziku nesplacení
úvěru v důsledku neschopnosti výrobce
nebo vývozce splnit podmínky smlouvy o vývozu,
6. bankovních záruk nebo jiných služeb
poskytnutých bankou vývozce zahraniční
osobě za vývozce, proti riziku nesplnění
smluvních závazků vývozce ze smlouvy
o vývozu,
7. rizik kurzové ztráty české koruny
vůči cizím měnám vzniklé
v případě pojistného plnění
v důsledku rozdílu kurzu platného při
sjednání pojistné smlouvy a kurzu platného
při výplatě pojistného plnění,
b) financování vývozu formou
1. financování vývozních úvěrů
a poskytování finančních služeb
s vývozem souvisejících za podmínek
zvýhodněných oproti tržním podmínkám,
zejména z hlediska doby splatnosti závazků
dlužníka, nebo závazků vývozce
nebo výrobce a z hlediska výše úrokových
sazeb (dále jen "zvýhodněné financování"),
2. dotování části úrokových
rozdílů vzniklých vývozcům
z nižších úrokových výnosů
jimi poskytovaných vývozních dodavatelských
úvěrů se splatností delší
než 2 roky ve srovnání s úrokovými
náklady vývozců, spojenými s financováním
těchto úvěrů (dále jen "úhrada
úrokových rozdílů").".
3. § 2 včetně poznámky pod čarou
č. 1a zní:
Pro účely tohoto zákona se rozumí:
a) vývozcem fyzická osoba s trvalým pobytem nebo právnická osoba se sídlem na území České republiky, které jsou podnikateli1) a uskutečňují vývoz zboží nebo služeb z České republiky,
b) výrobcem fyzická nebo právnická osoba se sídlem na území České republiky, která je podnikatelem1) a která vyrábí nebo poskytuje služby nebo která zajišťuje výrobu zboží nebo poskytování služeb, určených pro vývoz z České republiky,
c) bankou výrobce banka, která poskytuje výrobci úvěr související s výrobou zboží pro vývoz zboží nebo s poskytováním služeb určených pro vývoz,
d) bankou vývozce banka, která poskytuje vývozci nebo zahraniční osobě úvěr související s vývozem zboží nebo s poskytováním služeb určených pro vývoz,
e) vývozním úvěrem úvěr poskytovaný fyzické osobě s trvalým pobytem nebo právnické osobě se sídlem mimo území České republiky (dále jen "zahraniční osoba") při vývozu z České republiky,
f) smlouvou o vývozu smlouva mezi vývozcem a dovozcem,
g) investicí v zahraničí hmotný a nehmotný vklad právnické osoby se sídlem na území České republiky, která je podnikatelem1), do zahraniční právnické osoby založené za účelem podnikání,
h) teritoriálním rizikem riziko nezaplacení pohledávky z vývozního úvěru z důvodu mimořádných a nahodilých událostí v zemi, do níž je vyváženo, nebo v zemi, z níž má být úhrada pohledávky provedena, anebo ve třetí zemi,
i) komerčním rizikem riziko nezaplacení pohledávky z vývozního úvěru fyzickou osobou s trvalým pobytem nebo právnickou osobou se sídlem mimo území České republiky z důvodu její platební neschopnosti nebo platební nevůle,
j) hostitelským státem území cizího státu, do kterého směřuje investice v zahraničí, která má být předmětem pojištění, resp. zvýhodněného financování,
k) finančními službami souvisejícími s vývozem činnosti vykonávané Českou exportní bankou, a.s. (dále jen "exportní banka") na základě povolení dle zvláštního zákona1a), které souvisejí s vývozem,
l) finančními zdroji finanční prostředky, získané zejména prodejem dluhopisů a na základě smluv o úvěru,
m) finančními trhy domácí a zahraniční peněžní a kapitálové trhy,
n) kapitálovými trhy domácí a zahraniční trhy se splatností poskytovaných finančních zdrojů delších než jeden rok,
o) ostatními operacemi operace související se získáním finančních zdrojů k zabezpečení likvidity exportní banky, včetně zajišťovacích operací,
p) zajišťovacími operacemi operace směřující k omezení kursových a úrokových rizik,
r) mezibankovními platbami převod peněžních prostředků mezi bankami,
s) vývozním dodavatelským úvěrem
úvěr poskytovaným vývozcem zahraniční
osobě.
1a) Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách,
ve znění pozdějších předpisů.
".
4. V nadpisu § 3 se slova "a poskytnutí zvýhodněného
financování" nahrazují slovy ",poskytnutí
zvýhodněného financování a
úhrady úrokových rozdílů".
5. V § 3 odst. 1 se ve větě prvé
slova "a poskytnutí zvýhodněného
financování" nahrazují slovy "
, poskytnutí zvýhodněného financování
a úhrady úrokových rozdílů".
6. V § 3 odstavec 2 zní:
"(2) Při pojišťování vývozních
úvěrových rizik podle § 1 písm.
a) a zvýhodněném financování
podle § 1 písm. b) bod 1. se posuzuje hledisko rizika
návratnosti vývozního úvěru
s ohledem na platební schopnost zahraniční
osoby v postavení dlužníka a země, ze
které má být úhrada pohledávky
provedena nebo do níž má směřovat
investice v zahraničí; u úvěrů
poskytovaných vývozci, výrobci, bance vývozce
nebo bance výrobce se posuzuje hledisko rizik návratnosti,
zejména platební schopnosti banky vývozce,
banky výrobce a schopnosti vývozce splnit podmínky
smlouvy o vývozu.".
7. V § 3 odstavec 3 zní:
"(3) Poskytnutí zvýhodněného
financování a úhrada úrokových
rozdílů jsou podmíněny pojištěním
vývozních úvěrových rizik pojistitelných
Exportní garanční a pojišťovací
společností, a.s. (dále jen "exportní
pojišťovna") podle § 1 písm. a). Na
rizika spojená se zvýhodněným financováním,
na která se nevztahuje pojištění vývozních
úvěrových rizik podle tohoto zákona,
poskytuje vývozce, banka vývozce, výrobce
a banka výrobce zajištění přímo
exportní bance.".
8. V nadpisu § 4 se slovo "Pojišťování"
nahrazuje slovem "Pojištění".
9. V § 4 odst. 1 věta první zní:
"Provozováním pojištění
vývozních úvěrových rizik se
pověřuje exportní pojišťovna.".
10. V § 4 odst. 1 věta druhá včetně poznámky pod čarou č. 2a zní:
"Podmínkou k provozování pojištění
vývozních úvěrových rizik je,
že jediným akcionářem exportní
pojišťovny je stát, který svá akcionářská
práva vykonává prostřednictvím
ústředních orgánů státní
správy2a).
2a) Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České republiky,
ve znění pozdějších předpisů.".
11. V § 4 odst. 1 se za větu druhou vkládá nová věta, která zní:
"Ústřední orgány státní
správy vykonávající akcionářská
práva státu pověřují výkonem
funkce v představenstvu a dozorčí radě
exportní pojišťovny nejméně dvě
třetiny členů těchto orgánů.".
12. V § 4 odst. 2 se tečka na konci věty
vypouští a připojuje se text, který
zní: "s výjimkou dočasného nabývání
podílů na jmění dlužníka
s cílem zajištění vymáhatelnosti
pohledávek vůči dlužníkovi.".
13. V § 4 odst. 3 věta první zní:
"Fondy5) pro pojišťování
vývozních úvěrových rizik jsou
tvořeny účelovými dotacemi ze státního
rozpočtu a příděly z rozdělení
zisku exportní pojišťovny; poskytnuté
účelové dotace ze státního
rozpočtu se stávají trvalou součástí
těchto fondů.".
14. V § 4 odst. 3 se za větu první vkládá nová věta , která včetně poznámky pod čarou č. 5a zní:
"Rezervy jsou tvořeny v souladu se zvláštními
předpisy5a).
5a) Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmu, ve znění pozdějších předpisů,
vyhláška MF č. 52/1994 Sb., kterou se stanoví
tvorba, použití a způsob umístění
prostředků technických rezerv pojišťovny.".
15. V § 4 se za odstavec 4 vkládají nové
odstavce 5, 6 a 7, které znějí:
"(5) Exportní pojišťovna nesmí
přijmout k pojištění vývozní
úvěrová rizika přesahující
její pojistnou kapacitu. Pojistnou kapacitou exportní
pojišťovny se rozumí souhrn jednotlivých
vývozních úvěrových rizik stanovený
ve státním rozpočtu pro příslušný
rok, která mohou být exportní pojišťovnou
pojištěna. Způsob výpočtu pojistné
kapacity stanoví Ministerstvo financí, přičemž
vychází ze souhrnu hodnot vývozních
úvěrových rizik obsažených v
platných a rozpracovaných pojistných smlouvách
a smlouvách o příslibu pojištění,
předpokládaného doplnění pojistných
fondů z rozdělení zisku, ze změn technických
rezerv exportní pojišťovny a z rozdělení
platných a rozpracovaných pojistných smluv
a a smluv o příslibu pojištění
podle míry rizikovosti.
(6) Exportní pojišťovna může pojistit
jednotlivá vývozní úvěrová
rizika až do výše 20% pojistné kapacity
stanovené pro rok, kdy je na toto riziko sjednáno
pojištění. Se souhlasem ministra financí
a ministra průmyslu a obchodu je exportní pojišťovna
oprávněna pojistit jednotlivé vývozní
úvěrové riziko až do výše
40 % pojistné kapacity. Jednotlivá úvěrová
rizika přesahující 40 % pojistné kapacity
může exportní pojišťovna pojistit
se souhlasem vlády.
(7) Ministerstvo financí stanoví rozhodnutím tvorbu fondů uvedených v odstavci 3, poměr mezi výší rezerv a fondů uvedených v odstavci 3 a objemem pojištěných vývozních úvěrových rizik a podíl exportní pojišťovny na pojistném plnění s
využitím těchto rezerv a fondů."
Dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec
8.
16. V § 5 odst. 3 se poslední věta vypouští a doplňuje se nový odstavec 4, který zní:
"(4) Na pojištění vývozních
úvěrových rizik není právní
nárok.".
17. V § 6 odst. 1 věta první zní:
"Provozováním zvýhodněného
financování se pověřuje exportní
banka.".
18. V § 6 odst. 1 ve větě druhé se
text :"a akcionáři zastupující
stát jsou zastoupeni v představenstvu a v dozorčí
radě alespoň dvoutřetinovou většinou"
se vypouští a za větu druhou se vkládají
nově věty, které znějí: "Stát
vykonává svá akcionářská
práva prostřednictvím příslušných
ústředních orgánů státní
správy2a. Ústřední orgány
státní správy vykonávající
akcionářská práva státu pověřují
výkonem funkce v představenstvu a v dozorčí
radě exportní banky nejméně dvě
třetiny členů těchto orgánů.".
19. V § 6 odst. 1 větě poslední se písmeno b) vypouští.
Dosavadní písemeno c) se označuje jako
písmeno b).
20. V § 6 odstavec 2 zní:
"(2) Posláním exportní banky je provozování
zvýhodněného financování a
provádění souvisejících činností
v souladu s povolením vydaným podle zvláštního
zákona10). Exportní banka provozuje zvýhodněné
financování poskytováním úvěrů
bance vývozce (dále jen "refinanční
úvěr"), poskytováním úvěrů
přímo vývozci, výrobci nebo zahraniční
osobě (dále jen "přímé
úvěry"), poskytováním úvěrů
bance výrobce a poskytováním finančních
služeb s vývozem souvisejících. Exportní
banka provozuje zvýhodněné financování
za podmínek běžných na mezinárodních
trzích pro státem podporované vývozní
úvěry a pro finanční služby s
vývozem související. Podmínky a způsoby
provozování zvýhodněného financování
stanoví Ministerstvo financí rozhodnutím;
při vydání rozhodnutí Ministerstvo
financí vychází z potřeb účelného
vynakládání prostředků. Zdroje
pro zvýhodněné financování
získává exportní banka na finančních
trzích.".
21. V § 6 odst. 3 se na konci věty tečka vypouští a připojuje se text, který zní:
"s výjimkou právnických osob, jejichž
předmětem činnosti je poskytování
a převod mezibankovních plateb a přenos informací,
a majetkových podílů v právnických
osobách, které exportní banka dočasně
získá a drží maximálně
do jednoho roku od jejich nabytí v souvislosti s uplatněním
zajištění sjednaného podle § 8
odst. 6.".
22. V § 6 se za odstavec 3 vkládájí nové odstavce 4, 5, 6, 7, 8, 9 a 10, které znějí:
"(4) Úhrada úrokových rozdílů
je vývozcům poskytována prostřednictvím
exportní banky.
(5) Žádost o úhradu úrokových
rozdílů spojených s jednotlivým vývozem
zboží nebo služeb předkládá
vývozce Ministerstvu financí prostřednictvím
exportní banky.
(6) V žádosti je vývozce povinen uvést:
a) své identifikační údaje6),
b) případnou účast zahraničních osob na jeho podnikání,
c) charakteristiku předmětu vývozu a jeho objem,
d) podíl hodnoty vývozu vytvořené v České republice,
e) platební podmínky a časové rozložení splácení úvěru poskytnutého bankou vývozce,
f) údaje o zahraniční osobě, které je vývozní dodavatelský úvěr poskytován, zejména identifikační údaje6),
g) a další údaje nutné k posouzení
poskytnutí úhrady úrokových rozdílů.
(7) Se žádostí o úhradu úrokových
rozdílů předkládá vývozce:
a) žádost o pojištění vývozních úvěrových rizik (§ 5 odst. 2),
b) potvrzení banky o poskytnutí úvěru na jednotlivý vývoz zboží nebo služeb,
c) prohlášení, že na příslušný
vývoz zboží nebo služeb nebylo poskytnuto
zvýhodněné financování ani
o něj zažádáno.
(8) Výše úhrady úrokových
rozdílů vývozci činí maximálně
50 % úrokových rozdílů uvedených
v § 2 písm b) bod 2. Při stanovení výše
úhrady úrokového rozdílu vývozci
se vychází z možností státního
rozpočtu příslušného roku, který
určí celkovou výši úhrad úrokových
rozdílů poskytovaných vývozcům
v kalendářním roce a podíl účasti
státního rozpočtu na úhradách
úrokových rozdílů.
(9) Způsob výpočtu úhrady úrokových
rozdílů, jakož i postup exportní banky
při poskytování úhrad úrokových
rozdílů stanoví Ministerstvo financí
rozhodnutím.
(10) Na úhradu úrokových rozdílů není právní nárok."
Dosavadní odstavce 4 až 10 se označují
jako odstavce 11 až 17.
23. V § 6 odstavec 11 zní:
"(11) Ztráty exportní banky, které
vyplývají z provozování zvýhodněného
financování, jsou dotovány ze státního
rozpočtu. Ztráty jsou tvořeny rozdíly
mezi zúčtovanými úrokovými
náklady na získání finančních
zdrojů pro zvýhodněné financování
a zúčtovanými úrokovými výnosy,
spojenými s poskytováním zvýhodněného
financování, poplatky písemně sjednanými
mezi věřitelem a exportní bankou, spojenými
se získáváním těchto finančních
zdrojů, náklady na tvorbu rezerv a opravných
položek na základě zvláštního
zákona5a), ztrátami vzniklými
z operací s finančními deriváty a
ostatními náklady, které byly exportní
bankou prokazatelně vynaloženy při získání
finančních zdrojů. Žádost o dotování
ztrát předkládá exportní banka
Ministerstvu financí. Podrobnosti stanovení ztrát,
způsob předkládání žádosti
o dotování ztrát a způsob jejich dotování
a nakládání s nevyčerpanými
dotacemi stanoví Ministerstvo financí.".
24. V § 6 odst. 12 se na konci věty tečka vypouští a připojuje se text, který zní:
"s výjimkou vkladů od podnikatelů1)
a zaměstnanců exportní banky.".
25. V § 6 odst. 13 se za slovo "banka" vkládá poznámka pod čarou č. 11, která zní:
"11) § 24 zákona ČNR č.
6/1993 Sb., o České národní bance,
ve znění zákona č. 60/1993 Sb.".
26. V § 6 odst. 14 se za slovo "vývozců"
se vkládají slova "a bank výrobců"
a za slova "refinanční úvěry"
slova "a úvěry".
27. V § 6 odst. 15 se číslovka "7"
nahrazuje číslovkou "14".
28. V § 7 odstavec 1 zní:
"(1) Žádost o zvýhodněné
financování spojené s jednotlivým
vývozem zboží nebo služeb předkládá
žadatel exportní bance. Žadatelem může
být banka vývozce nebo banka výrobce, zahraniční
osoba, vývozce nebo výrobce. Žádost
o zvýhodněné financování obsahuje
náležitosti uvedené v § 5 odst. 2 doplněné
o identifikační údaje 6) o bance
vývozce nebo o bance výrobce, nejsou-li tyto žadateli,
kterým má být poskytnuto zvýhodněné
financování. Se žádostí o zvýhodněné
financování předkládá žadatel
exportní pojišťovně žádost
o pojištění vývozních úvěrových
rizik (§ 5 odst. 2).".
29. V § 7 odstavec 2 zní:
"(2) Banka vývozce nebo banka výrobce, kterým
má být poskytnuto zvýhodněné
financování, jsou povinny poskytnout exportní
bance údaje o svém základním jmění,
bilanci a další údaje k posouzení jejich
schopnosti zabezpečit návratnost poskytnutého
zvýhodněného financování.".
30. V § 7 odst. 3 se ve větě první
za slova "žádost" vkládají
slova "o zvýhodněné financování"
a slova " se žadatelem uzavřít smlouvu
o poskytnutí úvěru, a nebyla-li smlouva o
vývozu dosud sjednána, smlouvu o příslibu
úvěru 8)" se nahrazují slovy
" s bankou vývozce nebo bankou výrobce, zahraniční
osobou, výrobcem nebo vývozcem, uzavřít
smlouvu o poskytnutí úvěru nebo o poskytnutí
jiné finanční služby související
s vývozem a nebyla-li smlouva o vývozu sjednána,
smlouvu o příslibu úvěru nebo smlouvu
o příslibu poskytnutí finančních
služeb souvisejících s vývozem
8)". Věta poslední se vypouští.
31. V § 7 se doplňuje odstavec 4, který zní:
"(4) Na zvýhodněné financování
není právní nárok.".
32. § 8 včetně poznámky pod čarou č. 12a zní:
"(1) Stát ručí za závazky
a) exportní pojišťovny z pojištění vývozních úvěrových rizik podle § 1 písm. a),
b) exportní banky ze splácení finančních
zdrojů získaných exportní bankou a
za závazky z ostatních operací exportní
banky na finančních trzích.
(2) Vztahy, které vznikají mezi státem
a právnickou nebo fyzickou osobou se sídlem nebo
pobytem mimo území České republiky,
v jejíž prospěch je záruka podle odstavce
1 písm. b) poskytována, se řídí
ustanoveními zvláštního zákona12a).
(3) Neodporuje-li to právu jiného státu,
ručí stát podle odstavce 1 písm. b)
bezpodmínečně a neodvolatelně. Ministerstvo
financí je oprávněno potvrdit státní
záruku v písemné formě.
(4) K získání finančních
zdrojů exportní bankou na kapitálových
trzích je třeba souhlasu Ministerstva financí,
který Ministerstvo financí uděluje v dohodě
s Českou národní bankou, pokud zvláštní
zákon13) nestanoví jinak.
(5) K zajištění splácení poskytnutých
přímých úvěrů vývozci
a výrobci, refinančních úvěrů
bance vývozce a úvěrů bance výrobce
a poskytování dalších způsobů
zvýhodněného financování těmto
osobám sjednává exportní banka zajištění.
(6) V případě plnění státu
z poskytnuté státní záruky je povinností
exportní pojišťovny a exportní banky uhradit
závazky vůči státu, vzniklé
z tohoto plnění, postoupením pohledávek
převzatých v souvislosti s pojištěním
vývozních úvěrových rizik,
nebo zvýhodněným financováním
Ministerstvu financí, a to v rozsahu odpovídajícímu
podílu státu na úhradě závazků
z poskytnuté státní záruky.
12a) § 11 zákona č. 97/1963 Sb.,
o mezinárodním právu soukromém a procesním,
ve znění pozdějších předpisů.".
33. § 9 včetně názvu se vypouští.
Exportní banka není povinna s bankou vývozce
nebo bankou výrobce po dobu platnosti smluv uzavřených
mezi uvedenými bankami a věřiteli za účelem
získání finančních zdrojů,
neumožňují-li tyto smlouvy poskytnutí
zajištění v souladu s obecně závaznými
předpisy, sjednávat zajištění
splácení refinančních úvěru
a úvěrů a dalších poskytovaných
způsobů zvýhodněného financování
podle § 8 odst. 5. Toto ustanovení zákona se
vztahuje na smlouvy, uvedené v předchozí
větě, které v době nabytí účinnosti
zákona byly již uzavřeny a věřitel
na základě této smlouvy již poskytl
bance vývozce nebo bance výrobce v době nabytí
účinnosti zákona částečné
nebo úplné plnění. Banka vývozce
nebo banka výrobce je povinna tyto skutečnosti exportní
bance prokázat.
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
České republiky vyhlásil úplné
znění zákona č.58/1995 Sb., o pojišťování
a financování vývozu se státní
podporou a o doplnění zákona č.166/1993
Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu,
jak vyplývá z pozdějších předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.".
I. Obecná část
Zákon č. 58/1995 Sb., o pojišťování
a financování vývozu se státní
podporou a o doplnění zákona č. 166/1993
Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu,
ve znění pozdějších předpisů
(dále jen "zákon č. 58/1995 Sb.")
byl přijat Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České
republiky dne 14. března 1995 a za dobu své působnosti
se projevil jeho pozitivní vliv na rozvoj pojišťování
a financování vývozu se státní
podporou. Zároveň obě instituce, jak Exportní
garanční a pojišťovací společnost,
a.s. (dále jen "EGAP"), tak i Česká
exportní banka, a.s., (dále jen "ČEB")
získaly značné nové zkušenosti
i s některými omezeními zákona, spočívajícími
zejména v tom, že stávající úprava
neumožňuje rozšířit státní
podporu na poskytování některých nových
forem pojištění a zvýhodněného
financování. Cílem navrhované novely
zákona č. 58/1995 Sb. je umožnit rozšíření
spektra služeb obou institucí na rozsah obvyklý
v obdobných institucích v zahraničí.
I. 1. Stávající úprava podpory
vývozu
Stávající znění zákona
č. 58/1995 Sb. řeší státní
podporu vývozu pověřením EGAP provozovat
pojištění pohledávek z vývozních
úvěrů proti nezaplacení z komerčních
a teritoriálních (politických) důvodů,
a pověřením ČEB poskytovat financování
vývozních úvěrů, zvýhodněně
proti tržním podmínkám, zejména
z hlediska výše úrokových sazeb a doby
splatnosti úvěrů.
EGAP nabízí v rámci státní
podpory vývozu pojištění kombinace teritoriálních
a komerčních rizik, EGAP dále diferencuje
svoje pojišťovací produkty podle délky
splatnosti pojištění úvěru (krátkodobé
do 1 roku a dlouhodobé nad 1 rok) a podle forem financování
vývozu (dodavatelský úvěru, odběratelský
úvěr, potvrzený akreditiv).
Rozsah státní podpory a tím i působení
ČEB je vymezeno na financování vývozních
úvěrů, přičemž stávající
zákon č. 58/1995 Sb. taxativně stanoví
způsoby provozování zvýhodněného
financování, a to přímé úvěry,
které ČEB poskytuje přímo vývozci
nebo zahraniční osobě, a refinanční
úvěry, kdy ČEB poskytuje finanční
zdroje bankám vývozce (komerčním bankám).
Současné znění zákona č.
58/1995 Sb. však neumožňuje nabídnout
českým vývozcům komplexní podporu
nezbytnou k finančnímu zabezpečení
celého procesu počínaje nabídkou,
získáním vývozní zakázky,
uzavření smlouvy o vývozu přes výrobu
a dodávky a konce následným servisem.
I. 2. Cíle navrhované novely zákona
č. 58/1995 Sb.
Základním předmětem předkládané
novely zákona č. 58/1995 Sb. je:
1. rozšířit státní podporu vývozu, a tím i činnosti EGAP a ČEB na:
- všechny fáze přípravy a uzavření smlouvy o vývozu,
- zabezpečení výroby pro vývoz,
- poskytování záruk za řádné
splnění všech závazků a povinností
vývozce při uzavření a plnění
podmínek smlouvy o vývozu.
Rozšířením působnosti EGAP
a ČEB se vytvoří předpoklady pro zvýšení
úrovně podpory českých vývozců,
a tím pro zlepšování jejich konkurenční
schopnosti.
2. provést některé systémové změny vztahu EGAP a ČEB ke státní rozpočtu a vztahů mezi EGAP a ČEB navzájem.
Jde především o:
- upuštění od podmíněnosti zvýhodněného financování, poskytovaného ČEB, pojištěním vývozních úvěrových rizik,
- přechodný režim zajištění úvěrů poskytovaných ČEB komerčním bankám,
- upřesnění způsobu stanovování pojistné kapacity EGAP a rozhodovacích pravomocí o pojištění vývozních úvěrů velkého rozsahu,
- rozšíření dotací ztrát ČEB ze zvýhodněného financování,
- úprava státní záruky za závazky
EGAP a ČEB a pravidel schvalování získání
zdrojů ČEB.
3. upřesnit definice některých pojmů
v zákoně a odstranit legislativní nepřesnosti
stávajícího znění zákona
č. 58/1995 Sb.
I. 3. Finančně - ekonomické dopady novely
zákona č. 58/1995 Sb. na státní rozpočet
Navrhované rozšíření forem
státní podpory vývozu bude znamenat, že
kapacita EGAP i ČEB bude využívána pro
širší škálu produktů než
dosud a navíc stát bude garantovat část
nově definovaných rizik.
1. Pojistná rizika související s novými
produkty EGAPu budou, stejně jako u ostatních
pojistných produktů provozovaných na základě
zákona č. 58/1995 Sb., kryta pojistnými fondy
a rezervami EGAP, při zachování stávajícího
poměru mezi objemem pojištěných rizik
a objemem rezerv a fondů 7:1. Využití státem
vložených zdrojů je však již dnes
výrazně vyšší - za každou
1 Kč vloženou státem do rezerv a fondů
společnosti, pojistil dosud EGAP vývoz za cca 12
Kč.
V současnosti je již pouze cca 75 % pojistné
kapacity EGAP tvořeno fondy z rozpočtových
dotací, zbývající část
si společnost vyprodukovala svojí vlastní
činností, přičemž na přírůstku
rezerv a fondů předpokládaném pro
rok 1997 se vlastní zdroje společnosti budou podílet
35 - 40-ti procenty. Rozhodující část
pojistné kapacity se řádným splácením
dříve pojištěných úvěrů
reprodukuje, takže odhadovaná pojistná kapacita
EGAP pro konec roku 1997 představuje až 38 mld. Kč,
z toho víc než 20 mld. Kč je prostor pro nově
sjednávaná pojištění.
Hrubým odhadem lze kalkulovat, že pokud by na každý
dosud pojištěný vývozní úvěr
byly uplatněny i dodatečné, nově navrhované
druhy pojištění, zvýšila by se
pojistná angažovanost EGAP o 20 - 30% proti dnešnímu
stavu. Systémově nicméně nevznikají
z nových produktů EGAP žádné
přímé zvýšené nároky
na rozpočtové zdroje, bude však předmětem
exekutivního rozhodnutí, zda stávající
pojistná kapacita EGAP má být přerozdělena
na krytí i nových produktů, nebo zda bude
kapacita zvýšena o předpokládaný
rozsah krytí nových druhů pojištění.
Skutečný dodatečný nárok na
pojistnou kapacitu EGAP bude tudíž záviset
na poptávce po nových pojišťovacích
produktech. Určitý skluz v uzavírání
některých velkých obchodních případů
umožní, aby EGAP v roce 1997 zabezpečil pojištění
podle nově navrhovaných pojistných produktů
bez dodatečných požadavků na státní
rozpočet.
Pro následující roky se očekává,
že při každoročním pojišťování
objemu vývozních úvěrů ve výši
nejméně cca 15 mld. Kč, nové druhy
pojištění mohou (při plném využití)
vyvolat nároky na dalších 3 - 5 mld. Kč
pojistné kapacity, což si vyžádá
dodatečné pojistné fondy až cca 700
mil Kč. Při zachování stávajícího
podílu vlastních a rozpočtových zdrojů
na tvorbě fondů by tudíž nároky
na rozpočtové zdroje pro krytí nových
druhů pojištění neměly přesáhnout
400 - 500 mil. Kč, z nichž by se však podstatná
část revolvovala v relativně krátkém
období
Za předpokladu splácení pojištěných
úvěrů bez pojistných událostí
mimořádného rozsahu a při dosažení
celkové kapacity cca 60 - 70 mld. Kč lze již
dnes odhadovat, že během 4 až 5 následujících
let budou nároky na dotace ze státního rozpočtu
postupně klesat a EGAP by měl pokrývat rozhodují
část svých potřeb z reprodukce stávající
kapacity a z vlastních zdrojů, a měl by se
tak stát relativně nezávislým na pravidelných
dotacích ze státního rozpočtu. Potřeba
rozpočtových dotací by měla vznikat
pouze při opakovaném mimořádně
velkém objemu pojistných událostí,
které by vyčerpaly zdroje EGAPu, a bylo by nutno
uplatnit rozpočtovou záruku.
2. Nové formy provozování zvýhodněného
financování ze strany ČEB, mohou znamenat
systémově nové nároky na státní
rozpočet z uplatnění státní
záruky za závazky ČEB. Uplatnění
záruky přichází do úvahy pouze
v případech, kdy selžou obvyklé bankovní
zajišťovací instrumenty, ČEB neobdrží
splátky poskytnutých úvěrů
a nebude tudíž schopna splácet vypůjčené
finanční zdroje dle sjednaných podmínek.
Jedná se především o rizika nesplacení
úvěrů v důsledku komerčního
rizika na straně českého vývozce,
které nebude pojištěno u EGAP, a kdy nebude
možno uplatnit sjednané nástroje zajištění
takového rizika a na krytí ztráty nebudou
postačovat ani vytvořené rezervy ČEB.
Objem těchto nepojistitelných rizik se bude pohybovat
do výše max. 5 až 10 % sumy poskytovaných
úvěrů; i z časového hlediska
se jedná o relativně krátkodobé expozice
ve srovnání s délkou doby čerpání
a splácení úvěru.