Zákon upravuje podmínky výkonu práva
na včasné a úplné informace o stavu
životního prostředí a přírodních
zdrojů 1), jimiž disponují orgány
státní správy a jim podřízené
právnické osoby. Upravuje přístup
veřejnosti k informacím, jež mají tyto
orgány nebo právnické osoby k dispozici (dále
jen informace) a stanoví základní podmínky,
za nichž jsou takové informace zpřístupňovány.
Pro účely tohoto zákona se vymezují
některé pojmy takto:
a) informace o životním prostředí jsou informace v písemné, obrazové nebo zvukové formě, na nosičích výpočetní techniky, nebo
v jiné technicky proveditelné formě, jež
vypovídají o stavu
___________________
1) článek 35 odst. 2 Listiny základních
práv a svobod publikované pod č. 2/1993 Sb."
a vývoji životního prostředí,
o příčinách a důsledcích
tohoto stavu, dále informace o připravovaných
činnostech, které by mohly vést ke změně
stavu životního prostředí a informace
o opatřeních, jež podnikají orgány
odpovědné za ochranu životního prostředí
nebo jiné osoby při předcházení
nebo nápravě poškození životního
prostředí. Informacemi o životním prostředí
jsou zejména informace o stavu vody, ovzduší,
půdy, živých organismů a ekosystémů,
dále informace o vlivech činností na životní
prostředí, o látkách, hluku a záření
do životního prostředí emitovaných
a o důsledcích těchto emisí. Dále
jsou to zejména informace o využívání
přírodních zdrojů a jeho důsledcích
na životní prostředí a rovněž
údaje nezbytné pro vyhodnocování příčin
a důsledků stavu životního prostředí
a vlivů tohoto stavu na živé organismy a společnost.
Informacemi o životním prostředí jsou
i informace obsažené v písemnostech týkajících
se správních řízení ve věcech
životního prostředí, posuzování
vlivů na životní prostředí, peticí
i stížností v těchto věcech a
jejich vyřízení a rovněž informace
obsažené v písemnostech týkajících
se zvláště chráněných
součástí přírody a dalších
součástí životního prostředí
chráněných podle zvláštních
předpisů.
b) orgány státní správy a jim podřízené
právnické osoby jsou
1. orgány státní správy vykonávající státní správu v ochraně
životního prostředí, zejména orgány ochrany ovzduší,
vodohospodářské orgány, orgány v ochraně přírody, orgány státní správy v odpadovém hospodářství, orgány ochrany lesa
a orgány ochrany zemědělského půdního
fondu 2),
2. rozpočtové a příspěvkové organizace, vůči nimž plní funkci
zřizovatele orgány státní správy
uvedené v bodě 1 3).
3. další orgány státní správy, rozpočtové a příspěvkové
organizace, a to za předpokladu, že mají uloženy úkoly na
úseku ochrany životního prostředí nebo pokud v rámci své
činnosti shromažďují informace o životním
prostředí.
c) zpřístupňováním informací
se rozumí jejich poskytování tj. předávání
ústní, telefonickou, telegrafickou, písemnou
či jinou technicky proveditelnou formou jednotlivým
právnickým nebo fyzickým osobám, jež
o ně požádaly (dále jen "žadatelům")
a rovněž vyhledávání informací
těmito osobami nahlížením do písemností
či jiných souborů informací, pořizováním
výpisů, opisů, případně
kopií na místě, t.j. zpravidla v sídle
nebo v jiných prostorách orgánů státní
správy nebo jim podřízených právnických
osob. Informace o životním prostředí
jsou zpřístupňovány rovněž
prostřednictvím vlastní ediční
a publikační činnosti orgánů
státní správy a jim podřízených
právnických osob.
___________________
2) Ministerstvo životního prostředí, správy chráněných krajinných oblastí a národních parků, Česká inspekce životního prostředí, okresní úřady, obce
3) Např. Výzkumný ústav
vodohospodářský TGM, Český
geologický ústav, Český ekologický
ústav
(1) Žadatel může za účelem získání
informace o životním prostředí požádat
orgán státní správy nebo jemu podřízenou
právnickou osobu o zpřístupnění
informace o životním prostředí. Svou
žádost nemusí nijak odůvodňovat.
Je však povinen uvést, zda informaci požaduje
k obchodním účelům (podnikání)4)
či nikoli. Za podnikání se pro účely
tohoto zákona nepovažuje postavení a činnost
vydavatele, šéfredaktora ani výkon novinářského
povolání 5). Žádost lze učinit
ústně, telefonicky, telegraficky, písemně,
faxem nebo jinou technicky proveditelnou formou. Z žádosti
musí být zřejmé, čeho se má
týkat informace, jež má být poskytnuta.
Součástí žádosti musí
být vždy označení žadatele.
(2) V případě nesrozumitelné, příliš
obecně formulované nebo jinak nedostatečné
žádosti je žadateli do 15 dnů od obdržení
žádosti zaslána výzva k jejímu
doplnění. Ve výzvě musí být
určeno, v jakém směru je třeba žádost
doplnit. Žadatel je povinen tuto žádost bez zbytečného
odkladu, nejpozději do 15 dnů, v požadovaném
rozsahu doplnit.
___________________
4) § 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku ve znění pozdějších předpisů
5) §§ 10 12 zákona č.
81/1966 Sb. o periodickém tisku a o ostatních hromadných
informačních prostředcích ve znění
pozdějších předpisů
V případě, že je žádost
podána u orgánu státní správy
nebo jemu podřízené právnické
osoby, jež nemá dotyčnou informaci k dispozici,
je jejich povinností sdělit žadateli bez zbytečného
odkladu, nejpozději do 15 dnů od obdržení
žádosti, že požadovanou informaci nemohou
z tohoto důvodu poskytnout. Pokud je to možné,
poučí zároveň žadatele o tom,
kde je třeba žádost správně podat.
Pokud žádost směřuje k poskytnutí
informace, o níž je orgánu státní
správy nebo jemu podřízené právnické
osobě známo, že byla zveřejněna
a je veřejně přístupná, stačí
žadateli bez zbytečného odkladu, nejpozději
do 15 dnů od obdržení žádosti,
sdělit tuto skutečnost spolu s alespoň všeobecným
údajem, umožňujícím vyhledání
zveřejněné informace.
(1) Žadatel má právo v žádosti
určit formu, případně způsob,
jichž má být použito při zpřístupnění
informace.
(2) Pokud žadatel formu či způsob podle odstavce
1 neurčí, případně pokud takové
formy nebo způsobu nelze ze závažných
důvodů využít, zvolí se způsob
a forma zpřístupnění informace s ohledem
na splnění účelu žádosti
o zpřístupnění informace a její
optimální využití žadatelem. V
pochybnostech se využije především formy
a způsobu, jež byly žadatelem využity k
podání žádosti.
Informaci je třeba zpřístupnit bez zbytečného
odkladu, nejpozději do 30 dnů od obdržení
žádosti, leda by si zvláštní okolnosti
výjimečně vynucovaly prodloužení
této lhůty, nejvýše však na dvojnásobek.
O takových okolnostech a o prodloužení lhůty
musí být žadatel před uplynutí
30ti denní lhůty vyrozuměn.
(1) Odepřeno bude zpřístupnění
informace, pokud je vylučují předpisy
a) o státním, hospodářském
nebo služebním tajemství6),
___________________
6) zákon č. 102/1971 Sb. o ochraně státního tajemství ve znění zák.č. 383/1990 Sb. a zák.č. 558/1991 Sb.
b) o ochraně osobních7) nebo individuálních
údajů8).
(2) Pokud je požadováno zpřístupnění informace, kterou fyzická nebo právnická osoba oprávněná k podnikání podle zvláštních předpisů9) (dále jen podnikatel) při jejím předání orgánu státní správy nebo jemu podřízené právnické osobě označila za obchodní tajemství10), vyzve orgán státní správy nebo jemu podřízená právnická osoba, u nichž byla podána žádost o poskytnutí informace, tohoto podnikatele, aby se do 15 dnů k žádosti vyjádřil a objasnil, jaká újma mu zpřístupněním informace hrozí. Z důvodu ochrany obchodního tajemství nelze odpírat zpřístupnění informace o emisích nebo jiném působení provozní činnosti podnikatele na životní prostředí nebo o porušování předpisů na ochranu životního prostředí. V ostatních případech uplatnění nároků vyplývajících z obchodního tajemství bude zpřístupnění informace odepřeno, leda by obecný zájem na přístupu k dané informaci zřejmě převažoval nad zájmem
podnikatele na jejím utajení.
(3) Dále je možno odepřít zpřístupnění
informace, pokud
a) byla orgánu státní správy nebo
jemu podřízené právnické
___________________
7) zákon č. 256/1992 Sb. o ochraně osobních údajů v informačních systémech,
8) § 16 zákona č. 89/1995 o státní statistické službě.
9) zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
10) § 17 a násl. zákona č.
513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění
pozdějších předpisů
osobě předána osobou, jež k tomu nebyla
podle zákona povinna a jež nedala předchozí
písemný souhlas k zpřístupnění
této informace,
b) by zpřístupnění informace ještě
zvýšilo pravděpodobnost poškození
či ohrožení životního prostředí
nebo jeho součásti,
c) by si toto zpřístupnění vyžadovalo
zvláštní šetření, výpočty
nebo zpracování, provedením kterých
by se omezilo plnění jiných úkolů
dotyčného orgánu státní správy
nebo jemu podřízené právnické
osoby,
d) žadatel se domáhá informací opatřovaných
v rámci přípravného řízení
(vyšetřování) v trestních věcech
11),
e) žádost je nesrozumitelná, příliš
obecně formulovaná nebo jinak nedostatečná
a žadatel, ač byl k tomu vyzván, ji ve smyslu
§ 3 odst. 2 tohoto zákona nedoplnil, nebo jde o anonymní
žádost,
f) žádost je formulována zjevně provokativně
nebo obstrukčně a žadatel již má
požadovanou informaci k dispozici.
(4) Pokud je to možné, zpřístupní
se požadovaná informace po vyloučení
utajovaných skutečností. O takovém
zásahu a jeho důvodu musí být žadatel
vždy při zpřístupnění
informace uvědoměn.
___________________
11) §§ 160 178 zákona č.
141/1961 Sb., o trestním řízení soudním
(trestního řádu), ve znění
pozdějších předpisů
(5) Právo odepřít zpřístupnění
informace trvá pouze po dobu, po kterou je dán důvod
odepření.
(1) Pokud je zpřístupnění informace
odepřeno, vydá orgán státní
správy rozhodnutí o odepření zpřístupnění
informace. Toto rozhodnutí vydává orgán,
který odepřel zpřístupnit informaci
nebo orgán, který je nadřízen právnické
osobě, jež odepřela zpřístupnění
informace. Toto rozhodnutí je vydáno do 30 dnů
od doručení žádosti. V případech
ústních, telegrafických, telefonických
či faxovaných žádostí nebo žádostí
zaslaných jinou elektronickou formou si orgán státní
správy vyžádá jejich písemné
nebo ústní doplnění do protokolu.
Pro doplnění žádosti může
orgán státní správy stanovit přiměřenou
lhůtu a na dobu do doplnění žádosti
přerušit řízení.
(2) Rozhodnutí se nevydává v případě
anonymní žádosti, nebo pokud žadatel ve
smyslu § 3 odst. 2 nedoplnil svou žádost, ač
byl k tomu řádně a včas vyzván.
Rozhodnutí se nevydává ani v případě,
že ve smyslu § 10 odst. 3 tohoto zákona nedošlo
k dohodě o ceně.
(3) Pokud lhůta pro zpřístupnění
informace vzhledem k nečinnosti orgánu státní
správy nebo jemu podřízené právnické
osoby marně uplynula, má žadatel právo,
aby na jeho podnět bylo vydáno rozhodnutí
podle odstavce 1.
(4) Obdobně jako v odst. 3 se postupuje v případě,
kdy žadatel nesouhlasí s vyloučení utajovaných
skutečností před zpřístupněním
informace.
(1) Informace se zpřístupňují zásadně
v pracovní době příslušných
správních orgánů a jim podřízených
právnických osob, případně
ve zvlášť stanovených úředních
hodinách.
(2) Každý má právo nahlížet
do listin a pořizovat si z nich výpisy nebo opisy.
Každý má rovněž právo
jeli to provozně možné na pořízení
kopií listin, a to za cenu pořizovacích nákladů.
(3) Informace se zpřístupňují zpravidla
bezplatně. Za smluvní cenu se zpřístupňují
informace, pokud jsou požadovány k obchodním
účelům (podnikání) nebo pokud
je k jejich pořízení na základě
žádosti zapotřebí zvláštního
šetření, výpočtů nebo
zpracování. O skutečnosti, že půjde
o úplatné zpřístupnění
informace, je třeba žadatele bez zbytečného
odkladu, nejdéle do 15 dnů od obdržení
žádosti, uvědomit. Podmínkou pro zpřístupnění
informace je pak dohoda o ceně. Pokud k dohodě nedojde,
informace se nezpřístupní.
(4) Zákon může stanovit, že se za zpřístupnění
informace podle tohoto zákona platí správní
poplatek. Tento poplatek však nesmí dosáhnout
výše, jež by výrazně omezila přístup
veřejnosti k informacím o životním prostředí.
Zvláštní zákon může stanovit
případy, kdy je jiná osoba povinna zpřístupňovat
informace12). Zvláštní zákon
může rovněž určit odchylné
způsoby a podmínky zpřístupňování
informací13). Právo na informace o životním
prostředí podle tohoto zákona však nelze
zúžit nebo vyloučit.
(1) Vláda České republiky projednává
a schvaluje nejméně jednou za čtyři
roky zprávu o stavu životního prostředí
na území
___________________
12) např. § 7 odst. 1 písm. h) a k) zákona č. 309/1991 Sb. o ochraně ovzduší před zněčisťujícími látkami (zákona o ovzduší) ve znění pozdějších předpisů
13) např. zákon č. 244/1992 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí
České republiky. Nejpozději do 6 měsíců
od svého schválení musí být
tato zpráva zveřejněna.
(2) Poprvé vláda projedná a schválí
zprávu podle odstavce 1 nejpozději do 31.12. 1998.
(1) Předpisy o správním řízení14)
se použijí při řízení
podle § 9 odst. 1, 3 a 4 tohoto zákona.
(2) Rozhodnutí o odepření poskytnutí
informace nebo o utajení její oddělitelné
části lze po vyčerpání řádných
opravných prostředků napadnout žalobou
u soudu 15).
Zákon o právu na informace o životním
prostředí je zvláštním
předpisem ve vztahu k předpisům o ochraně
přírody a krajiny,
___________________
14) zákon č. 71/1967 Sb. o správním řízení (správní řád)
15) § 247 a násl. zákona č.
99/1963 Sb., občanský soudní řád,
ve znění pozdějších předpisů
o ochraně ovzduší 16), o ochraně
vod, o odpadech, o geologických pracích, o ochraně
a využívání nerostných surovin,
o územním plánování a stavebním
řádu, o lesích, o ochraně zemědělského
půdního fondu, o ochraně veřejného
zdraví a o mírovém využívání
jaderné energie17).
Zrušují se:
1. § 14 zákona Federálního shromáždění č. 17/1992 Sb. o životním
prostředí,
___________________
16) s výjimkou případů uvedených v poznámce 12) k ustanovení § 11
tohoto zákona
17) zejména zákon č. 114/1992
Sb., o ochraně přírody a krajiny ve znění
pozdějších předpisů, zákon
č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před
znečisťujícími látkami (zákon
o ovzduší) ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 389/1991 Sb., o
státní správě ochrany ovzduší
a poplatcích za jeho znečisťování
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 138/1973 Sb. o vodách ve znění
pozdějších předpisů, zákon
č. 130/1974 Sb., o státní správě
ve vodním hospodářství ve znění
pozdějších předpisů, zákon
č. 238/1991 Sb., o odpadech ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 311/1991 Sb., o
státní správě v odpadovém hospodářství
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 62/1988 Sb., o geologických pracích
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. č. 44/1988 Sb., o ochraně
a využití nerostného bohatství
(horní zákon) ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 61/1988 Sb., o
hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon)
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně
a doplnění některých zákonů
(lesní zákon), zákon č. 334/1992 Sb.,
o ochraně zemědělského půdního
fondu ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 20/1966 Sb., o zdraví lidu ve znění
pozdějších předpisů, zákon
č. 17/1997 Sb., o mírovém využívání
jaderné energie a ionizujícího záření
(atomový zákon) a předpisy vydané
k jejich provedení.
2. § 72 odst. 2 zákona České národní rady č. 114/1992 Sb.
o ochraně přírody a krajiny ve znění zákonného opatření č.
347/1992 Sb. a zákona č. 289/1995 Sb., včetně zrušení
číslování odst. 1.
Tento zákon nabývá účinnosti
dne 1. ledna 1998.
1. OBECNÁ ČÁST
Nezbytnost a naléhavost přijetí tohoto zákona
vychází z důvodů spočívajících
ve vnitrostátním právu i v právu Evropské
unie, do níž se naše republika chce v dohledné
budoucnosti plně integrovat. Jde o to, že čl.
35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
stanoví právo na informace o stavu životního
prostředí a přírodních zdrojů,
prakticky zde však není adekvátní rozpracování
tohoto ústavního práva na úrovni zákona.
Z toho vyplývá častá neochota a neschopnost
výkonné moci státu adekvátně
reagovat na žádosti občanů a environmentálně
zaměřených občanských sdružení
o poskytnutí informací týkajících
se životního prostředí.
Evropská unie pak v rámci společného,
komunitárního práva stanoví v řadě
směrů závaznými směrnicemi
minimální standard, který musí členské
státy ve svém vnitrostátním právu
splňovat. Mezi takovými oblastmi je i privilegovaná
oblast volné přístupnosti environmentálních
informací, jež jsou v dispozici státních
orgánů a jimi řízených institucí.
Jde o širší vývojový trend. Lze
odkázat na dokument "Agenda 21" ze Světové
konference o životním prostředí a rozvoji
konané v roce 1992 v Rio de Janeiru, kde se v 10. principu
praví: "... otázky životního
prostředí je možné nejlépe řešit
za účasti všech zainteresovaných občanů
... každý jednotlivec by měl mít náležitý
přístup k informacím o stavu životního
prostředí ... Stát by měl napomáhat
a podporovat povědomí a účast veřejnosti
tím, že vytvoří podmínky pro
rozsáhlé zpřístupňování
informací".
Zároveň se na bázi Hospodářské
komise OSN pro Evropu připravuje návrh Úmluvy
o přístupu k informacím o životním
prostředí a účasti veřejnosti
v rozhodování o záležitostech životního
prostředí, kde má být široce
zakotven přístup k informacím v evropských
státech, nejen členských zemích EU,
ale i v zemích střední a východní
Evropy, u nichž se předpokládá, že
se stanou rovněž stranami této úmluvy.
Její schválení se očekává
v časovém horizontu měsíců.
Je zřejmé, že v oblasti environmentálních
informací zřetelně převažuje
veřejný zájem na zpřístupňování
informací nad zájmem na jejich utajení či
chápání těchto informací ryze
jako předmětu zbožněpeněžních
vztahů. Toto pojetí vychází jak z
platného ústavního pořádku
ČR, tak i z pojetí, jež je dnes vtěleno
do právních řádů vyspělých
evropských států a jež je vyžadováno
Evropskou unií.
Zákony obdobné předloženému návrhu
přijaly jednotlivé členské státy
EU (zejména německá spolková úprava
zákonem ze 7.7. 1994 tzv. Umweltinformationsgesetz
a obdobná rakouská úprava Umweltinformatiosgesetz
z 27.7. 1993), a to na základě a k provedení
Směrnice Rady ES o volném přístupu
k informacím o životním prostředí
č. 90/313/EHS ze 7.6. 1990, jež stanoví
takové závazné podmínky, jež
české právo zatím nesplňuje.
Aby tato nekompatibilita byla včas před vstupem
České republiky do západoevropské
integrace odstraněna, předkládá se
tento návrh zákona.
Vzhledem ke stěžejnímu významu tohoto
předpisu ES následuje v českém překladu
jeho plný text: