Stavební spoření



Cíl. částka400 000 400 000 Roční růst mezd 10%


 
Měsíční úložky
 Měsíčně celkem  
Průměrná mzda
Podíl měs. úložky k prům. příjmům
Rok
Stavební spoření
     
12 5442 544  5 088 8 30031%
22 5442 544  5 088 9 13028%
32 5442 544  5 088 10 04325%
42 5442 544  5 088 11 04723%
52 5442 544  5 088 12 15221%
62 5442 544  5 088 13 36719%
 Přidělená cílová částka 800 000   
      
 
Měsíční splátky úvěrů
 
Měsíčně celkem
  
 
Stavební spoření
    
72 0002 000  4 000 14 70414%
82 0002 000  4 000 16 17412%
92 0002 000  4 000 17 79211%
102 0002 000  4 000 19 57110%
112 0002 000  4 000 21 5289%
122 0002 000  4 000 23 6818%
132 0002 000  4 000 26 0498%
142 0002 000  4 000 28 6547%
152 0002 000  4 000 31 5196%
162 0002 000  4 000 34 6716%


Hypotéční úvěr

Výše úvěru
800 000
 
Úrok. sazba
8%
11%
Doba splatnosti
20 let
 
Měsíční anuita
6 692
8 258
Počet členů domácnosti
2
 
Státní podpora
1 566
 


 Roční růst mezd
10%

Rok
Měsíční splátka hypotéčního úvěru
 
Průměrná mzda
Podíl měs. úložky k prům. příjmům
1
6 692
 
 8 300
40%
2
6 692
 
 9 130
37%
3
6 692
 
10 043
33%
4
6 692
 
11 047
30%
5
6 692
 
12 152
28%
6
6 692
 
13 367
25%
7
6 692
 
14 704
23%
8
6 692
 
16 174
21%
9
6 692
 
17 792
19%
10
6 692
 
19 571
17%
11
6 692
 
21 528
16%
12
6 692
 
23 681
14%
13
6 692
 
26 049
13%
14
6 692
 
28 654
12%
15
6 692
 
31 519
11%
16
6 692
 
34 671
10%
17
6 692
 
38 138
 9%
18
6 692
 
41 952
 8%
19
6 692
 
46 147
 7%
20
6 692
 
50 762
 7%


Kombinace stavebního spoření s hypotéčním úvěrem





Cíl. částka
240 000
240 000


Hypotéční úvěr
320 000
 
Úroková sazba
8%
11%
Doba splatnosti
20 let
 
Anuita
2 677
3 303
Státní podpora
626
 


 
Měsíční úložky
 
Měsíčně celkem
 
Průměrná mzda
Podíl měs. úložky k prům. příjmům
Rok
Stavební spoření
     
11 5001 500  3 000  8 30018%
21 5001 500  3 000  9 13016%
31 5001 500  3 000  10 04315%
41 5001 500  3 000  11 04714%
51 5001 500  3 000  12 15212%
61 5001 500  3 000  13 36711%
 
Stavební spoření
480 000   
 
Hypotéka (8%)
320 000   
 
Celkem k dispozici
800 000   
    
 
Měsíční splátky úvěrů
 
Měsíčně celkem
  
 
Stavební spoření
Hypotéka
   
71 2001 200 2 6775 077 14 70417%
81 2001 200 2 6775 077 16 17416%
91 2001 200 2 6775 077 17 79214%
101 2001 200 2 6775 077 19 57113%
111 2001 200 2 6775 077 21 52812%
121 2001 200 2 6775 077 23 68111%
131 2001 200 2 6775 077 26 04910%
141 2001 200 2 6775 077 28 6549%
151 2001 200 2 6775 077 31 5198%
16  2 677 2 677 34 671 4%
17  2 677 2 677 38 138 4%
18  2 677 2 677 41 952 3%
19  2 677 2 677 46 147 3%
20  2 677 2 677 50 762 3%
21  2 677 2 677 55 838 2%
22  2 677 2 677 61 422 2%
23  2 677 2 677 67 564 2%
24  2 677 2 677 74 321 2%
25  2 677 2 677 81 753 2%
26  2 677 2 677 89 928 1%


Českomoravská stavební spořitelna, a. s.

Souhrnné srovnání způsobů financování bytových potřeb

 
Hypotéční úvěr
Stavební spoření
Stavební spoření s hypotékou
Dostupnost
*
**
***
Náklady občana
*
***
**
Náklady státu
*
***
**
Rychlost
***
*
*
Stabilita podmínek
*
***
**
Zajištění úvěrů
*
***
**


*
nejhorší
**
průměr
***
nejlepší






MINISTR FINANCÍ

ČESKÉ REPUBLIKY

 V Praze dne 9. června 1997
 Č. j. 352/40 791/97


Vážený pane předsedo,

v příloze Vám posílám kopii nové odpovědi na interpelaci pana poslance Jaroslava Štraita ve věci stavebního spoření (sněmovní tisk 163).

S pozdravem






Příloha

Vážený pan

Ing.Miloš Zeman

Předseda Poslanecké sněmovny

118 26 Praha 1



MINISTR FINANCÍ

ČESKÉ REPUBLIKY

 V Praze dne 9. června 1997
 Č. j. 352/40 791/97


Vážený pane poslanče,

vzhledem k tomu, že Poslanecká sněmovna Parlamentu opět nesouhlasila s odpovědí na Vaši interpelaci ve věci stavebního spoření, zasílám Vám (spolu s podklady) novou odpověď, ve které se pokusím odpovědět na Vaše námitky k předchozí odpovědi.

Ve svých námitkách nadále zpochybňujete funkčnost dosavadního stavebního spoření. Na rozdíl od Vás se domnívám, že právě nárůst počtu uzavřených úvěrů překlenovacích a i ze stavebního spoření (viz Tabulka) je dokladem toho, že stavební spoření se stalo jedním z důležitých faktorů, který výrazně pomáhá k vytváření trhu s byty a k podpoře bytové výstavby. Záměrem při přípravě a schvalování zákona o stavebním spoření nebyla jen výstavba nových bytů, ale také možnost tyto prostředky využít na rekonstrukci stávajícího bytového fondu (neboť právě neudržováním stávajícího bytového fondu ročně stát přichází až o 30 000 bytů) a jak již bylo uvedeno i v předchozí odpovědi, i na odkup bytů při procesu privatizace bytového fondu. Ve většině případů jsou byty nejdříve nabízeny současným nájemníkům k odprodeji v cenových relacích, na jejichž pokrytí jsou prostředky ze stavebního spoření postačující (100 - 200 tis.Kč). To je reakce na Vaši námitku k výši průměrné cílové částky.

K výši průměrné cílové částky lze uvést, že se její výše sice pohybuje kolem 150 tis. Kč, ale je třeba také zdůraznit, že pro řešení bytové potřeby, např. mladého manželského páru, se sdružují prostředky z více smluv o stavebním spoření. Skutečnost, jak postupným spojením zdrojů ze stavebního spoření se státní bezúročnou půjčkou s odloženou dobou splatnosti, popř. s hypotečním úvěrem, lze získat menší byt pro mladé začínající rodiny, bylo uvedeno již v předchozí odpovědi na Vaši interpelaci.

Ke konci března letošního roku bylo uzavřeno 20,7 tis. smluv o překlenovacích úvěrech (tzn. meziúvěrech) v celkové výši 2,82 mld. Kč a 8,4 tis. úvěrů ze stavebního spoření ve výši 0, 87 mld. Kč. Z těchto téměř 30 tis. úvěrů byla již na bytové potřeby, a chtěl bych zdůraznit, že výlučně na bytové potřeby, vyčerpána klienty stavebních spořitelen částka 1,94 mld. Kč.

Již samotný nárůst uzavřených úvěrových smluv během 1. čtvrtletí r. 1997, kdy bylo uzavřeno 7,1 tis. smluv o meziúvěrech ve výši 995 mil. Kč a 2 tis. smluv o úvěrech se stavebního spoření ve výši 99,3 mil. Kč, svědčí o výrazně pozitivní úloze stavebního spoření v rámci řešení bytové situace v ČR.

Podle mého názoru je velmi důležité, aby legislativní rámec stavebního spoření tak, jak je platný v současné době (a je to také uváděno v materiálu "Rozbor systému stavebního spoření", který MF ČR vypracovalo pro vládu), byl ponechán bez podstatných změn, neboť stavební spoření je v počáteční fázi vytváření zdrojů a ve fázi poskytování prvních úvěrů. Většina smluv o stavebním spoření je totiž uzavírána tak, že nárok na úvěr ze stavebního spoření vznikne po 5 letech spoření, tj. v letech 1998 - 1999. Proto vláda doporučila zachovat dosavadní systém stavebního spoření a k případným změnám se vrátit až po zkušenostech s poskytováním úvěrů, kdy bude možné provést celkovou analýzu stavebního spoření, zejména s ohledem na to, jak přispívá k uspokojení bytových potřeb účastníků spoření.

Při jakýchkoliv změnách bude vždy třeba přihlížet k finančním možnostem státu a řešit otázku zdrojů pro poskytování půjček. Vy např., pane poslanče, navrhujete, umožnit poskytování úvěrů na pořízení průměrných bytů - v r. 1995 uvádíte cenu 936 tis. s úrokovou mírou 3% a dobou splatnosti 30 let. Tento Váš požadavek, měl-li být řešen pomocí stavebního spoření, znamená značný dopad na státní rozpočet.

Již v předchozí odpovědi byly uvedeny různé varianty, jak bytovou potřebu (v cenové relaci 800 tis. Kč, jako výchozí byt) pro začínající mladý manželský pár, řešit (2 půjčky ze stavebního spoření každá s cílovou částkou 300 tis. Kč, a k tomu hypotéční úvěr nebo právě připravovaná státem bezúročná půjčka s odloženou dobu splatnosti ve výši 200 tis. Kč). Přitom stát v tomto případě poskytne na tyto 2 smlouvy o stavební spoření státní podporu ve výši 2x (5 x 4 500 Kč) = 45 000 Kč, což stát zatíží jistě méně než Vámi navrhovaný úvěr ve výši 900 tis. Kč ze stavebního spoření s úrokovou mírou 3% s dobou splatnosti 30 let, neboť sama stavební spořitelna ze svých prostředků nemůže onen úvěr s 3%ní úrokovou mírou s dobou splatnosti 30 let realizovat, což znamená otázku, kdo vše doplatí. Stát? Znovu upozorňuji, že systém stavebního spoření byl převzat z Rakouska a Německa, kde úspěšně funguje téměř 70 let, a i v České republice se podle zatím sledovaných údajů rozvíjí dle předpokladů.

Rád bych se ještě v této odpovědi vyjádřil ke dvěma Vašim poznámkám. 15. května 1997 jste řekl: "Mám poznatky (snad signály, snad náznaky), že ani stavební spořitelny nejsou dostatečně ochráněny před tzv. vytunelováním, a to bych považoval za věc velmi důležitou."

Pokud tyto signály máte, byl bych rád, pane poslanče, kdybyste mi je sdělil, abych je mohl nechat prověřit. Zákon o stavebním spoření, konkrétně § 9, velmi omezuje jakékoliv podnikatelské aktivity stavebních spořitelen. Nemohou se zúčastnit obchodů na kapitálovém trhu v takovém rozsahu jako jiné banky či investiční a penzijní fondy, ale musí prostředky vložené účastníky stavebního spoření a státem přednostně využít na poskytování úvěrů ze stavebního spoření. Mohu Vám pro Váš klid sdělit, že za dobu existence stavebního spoření v Německu či Rakousku nezkrachovala ani jedna stavební spořitelna, což se o jiných bankách říci nedá. Spoluzakladateli všech stavebních spořitelen působících na trhu v ČR, jsou největší a nejznámější stavební spořitelny působící na území Rakouska a SRN.

V souvislosti s Vaší poznámkou o skokovém růstu cen a jeho dopadu pro možnost mladých rodin spořit, jste poukázal na meziroční pokles zájmu o stavební spoření.

Já se Vás, pane poslanče ptám, jaký "meziroční pokles zájmu o stavební spoření máte na mysli"? Čísla, která lze uvést, jednoznačně meziroční pokles zájmu o stavební spoření vyvrací.

V r. 1996 bylo uzavřeno ve stavebních spořitelnách celkem 620 tis. nových smluv, čímž celkový počet uzavřených smluv ve stavebním spoření stoupl na 1 mil. 800 tis. smluv.

Na své účty klienti stavebních spořitelen uložili v r. 1996 dalších 17 mld. Kč, což znamená 100%ní nárůst vkladů oproti výši vkladů k 31. 12. 1995, kdy výše vkladů byla 16,5 mld. Kč. Jen v 1. čtvrtletí r. 1997 uzavřelo dalších 107 tis. občanů smlouvy o stavebním spoření a stavební spořitelny přijaly vklady klientů ve výši 3,6 mld. Kč.

Tímto končím výčet dalších aktuálních údajů o systému stavebního spoření. Již bylo řečeno v rámci všech odpovědí k Vaší interpelaci ve věci stavebního spoření o systému stavebního spoření snad vše.

Pokud však chcete znát úvahu o začlenění systému stavebního spoření při řešení bytové otázky v České republice, či jak zapadá tento systém do koncepce bytové politiky, doporučuji Vám obrátit se na pana ministra Kvapila, který stojí v čele Ministerstva pro místní rozvoj, do jehož kompetence spadá řešení bytové problematiky v rámci Koncepce bytové politiky v tomto státě.

S pozdravem





Příloha

Vážený pan

Jaroslav Štrait

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu ČR

Praha

Tabulka

Vývoj stavebního spoření v ČR v 1. čtvrtletí 1997

Počty účastníků stavebního spoření a poskytnutých úvěrů

 
Stav ke dni
Nárůst
 
31. 12. 1996
31. 3. 1997
 
Účastníci stavebního spoření 1 621 4041 728 258+ 7%
Úvěry a meziúvěry 19 93329 077+46%
Objemy úvěrů a meziúvěrů (v mil. Kč) 2 4283 691+52%


Nárůst částek poskytnutých úvěrů užitých na bytové potřeby byl v 1. čtvrtletí 1997 1 264 mil. Kč
z toho na nové byty a rodinné domky 245 mil. Kč
což činí relativně 19%      



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP