Příloha č. 1


Podklady pro určení předpokládané výše státní podpory stavebního spoření

 
r. 1994
r. 1995
r. 1996
r. 1997
r. 1998
r. 1999
r. 2000
r. 2001
1.Přírůstek nových účastníků ve sledovaném roce 440 000400 000550 000 400 000250 000160 000 100 00080 000
2.Celkový počet účastníků k 31. 12. 649 0001 026 0001 576 000 1 940 0002 115 0002 270 000 2 355 0002 360 000
3.Výše státní podpory v Kč vyplácená v průměru na 1 smlouvu 1 4001 7002 250 2 7003 1003 550 3 9504 250
4.Výše státní podpory vyplácená v daném roce na celkový počet smluv uzavřených k 31. 12. roku
0,285
1,1
2,3
4,3
6,0
7,5
9,0
10,0
5.Výše vkladů v mld. Kč k 31. 12.
6,35
16,33
34,0
42,0
52,5
65,0
70,0
72,0


Výpočet výše státní podpory vyplácené v r. 1995: počet klientů k 31. 12. 1994 x předpokládaná výše státní podpory vyplácená v r. 1995

Výpočet:
r. x přísp. r. + 1
státní podpora
Rok výplaty
1995:
649 000 x 1 700 =  1 103 000 000 Kč
 
1996:
1 026 000 x 2 250 =  2 308 000 000 Kč
 
1997:
1 576 000 x 2 700 =  4 260 000 000 Kč
 
1998:
1 940 000 x 3 100 =  6 000 000 000 Kč
 
1999:
2 115 000 x 3 550 =  7 500 000 000 Kč
 
2000:
2 270 000 x 3 950 =  9 000 000 000 Kč
 
2001:
2 355 000 x 4 250 = 10 000 000 000 Kč


1. Přírůstek účastníků vyjadřuje předpoklad nových účastníků minus ukončené smlouvy

(z důvodů:1. poskytnutí úvěru
 2. ukončení cyklu
 3. odstoupení od smlouvy)


2. Průměrný státní příspěvek na 1 smlouvu vychází z předpokladu naspořené částky k 31. 12. předchozího roku.

28. 1. 1997 Referent Mgr. Horáková

Stavební spoření v České republice

 
1993
1994
1995
1996
Počet účastníků stavebního spoření 206 000649 4001 026 200 1 621 400
Saldo vkladových účtů (mil. Kč) 1 1406 35016 330 34 440
Počet úvěrů   2186 390
Cílová částka úvěrů (mil. Kč)   25 763
Počet meziúvěrů   555 13 543
Cílová částka meziúvěrů (mil. Kč)   101 1 804
Státní podpora stavebního spoření (mil. Kč)  2851 099 2 297


 Příloha č. 2


Efekt státní podpory stavebního spoření

Měsíční úložka 1 500 Kč
Cílová částka 240 000 Kč
  
Za 5 let spoření vloží účastník 90 000 Kč
získá úroky8 128 Kč
a státní podporu22 500 Kč


Na bytové potřeby může účastník použít celou cílovou částku: 240 000 Kč.

Každá koruna státní podpory podpoří 10,70 Kč investovaných na bytové účely

1 : 10,7




 Příloha č. 3





 Příloha č. 4


Porovnání produktů zaměřených na podporu bytové výstavby

 září 1996


1. Úvod

Pro studii byla vybrána výchozí modelová situace domácnosti s hrubým měsíčním příjmem 16 600 Kč. Tento příjem odpovídá dvojnásobku současné průměrné měsíční mzdy (8 300 Kč). Objem prostředků potřebných pro řešení bytové situace byl zvolen 800 000 Kč. Tyto vstupní parametry mají silné regionální výkyvy, nicméně lze předpokládat, že se bude zachovávat poměr mezi cenou bytu a průměrnou měsíční mzdou v regionu. Pro extrapolaci průměrné měsíční mzdy byl předpokládán její konstantní desetiprocentní meziroční růst. V současné době činí roční růst mezd přibližně 17%, takže použitý odhad je možno považovat i z dlouhodobého hlediska za spolehlivý (tj. skutečný vývoj bude pro občana zřejmě příznivější).

Jako jeden z klíčových ukazatelů je posuzována dostupnost finančních zdrojů, která je dána výší měsíčních nákladů spojených s dosažením těchto zdrojů.

Efektivita vynakládaných prostředků je dána celkovými náklady na financování, a to jednak z pohledu občana, jednak z pohledu státu. U všech příkladů jsou vypočteny jak celkové náklady (prostý součet jednotlivých položek), tak i jejich současná hodnota (jednotlivé položky jsou diskontovány s úrokovou sazbou 10%).

2. Modelové postupy

Pro financování bytových potřeb byly uvažovány tři základní způsoby.

2. 1. Hypotéční úvěr

Předpokládáno je využití hypotéčního úvěru se státní podporou. Byla zvolena úroková sazba 8% p. a. (úroková sazba po snížení o státní podporu) a doba splatnosti 20 let. Při úvěru 800 000 Kč činí měsíční anuita 6 692 Kč.

2. 2. Stavební spoření

V rozboru je počítáno s tím, že dva členové domácnosti uzavřou smlouvu o stavebním spoření, každý s cílovou částkou 400 000 Kč (důvodem je lepší využití státní podpory). Při měsíční úložce 2 544 Kč budou cílové částky přiděleny za 6 let. Úvěry poskytnuté s úrokovou sazbou 6% p. a. jsou spláceny 9 let a 7 měsíců měsíčními splátkami po 2 000 Kč.

V této variantě jsou tedy prostředky k dispozici po 6 letech od uzavření smlouvy o stavebním spoření.

2. 3. Kombinace stavebního spoření s hypotéčním úvěrem

Podobně jako v předchozím případě jsou uzavřeny dvě smlouvy o stavebním spoření, ovšem na nižší cílové částky (240 000 Kč). Přidělení nastane po 5 letech a 10 měsících. V tomto termínu poskytne stavební spořitelna 480 000 Kč (z toho přibližně polovinu formou úvěru). Zároveň občan čerpá hypotéční úvěr ve výši 320 000 Kč, takže celkový objem prostředků použitelných pro financování činí opět 800 000 Kč. Měsíční splátky úvěru poskytnutého stavební spořitelnou jsou nyní 1 200 Kč, doba splácení 9 let a 1 měsíc.

3. Porovnání

3. 1. Dostupnost finančních prostředků

Dostupnost je dána podílem, který je z příjmů domácnosti odčerpán splátkami úvěru či spořením. Vzhledem k očekávanému vývoji mezd je zřejmé, že nejvyšší zatížení ponese domácnost na samotném počátku. Z tohoto pohledu se jako nejlepší jeví kombinace stavebního spoření s hypotéčním úvěrem. Výdaje na spoření a splátky úvěrů totiž nepřekročí 18% hrubého příjmu domácnosti. Na opačné straně hodnocení stojí hypotéční úvěr, na který je v počátku vydáváno 40% hrubých příjmů.

3. 2. Náklady občana

Stavební spoření je optimální z hlediska celkových nákladů na financování. Zatímco při využití hypotéčního úvěru zaplatí občan přibližně dvojnásobek zapůjčené částky, u stavebního spoření je to jen 1,03 násobek. U kombinace stavebního spoření s hypotéčním úvěrem je hodnota tohoto koeficientu přibližně 1,4. V těchto výpočtech nebyla zohledněna skutečnost, že pouze v případě financování pomocí hypotéčního úvěru získá občan byt bez prodlení. Zohlednění této skutečnosti by vyžadovalo provést odhad cenového vývoje nemovitostí v příštích šesti letech. Obecně však lze říci, že k vyrovnání rozdílu nákladů mezi financováním hypotéčním úvěrem a stavebním spořením by došlo teprve v případě nárůstu cen nemovitostí o téměř 60%.

3. 3. Náklady státu

V těchto nákladech je započítána pouze podpora přímá, nikoli daňové úlevy. Státní podpora potřebná pro jednotlivé způsoby financování je nejvyšší u hypotéčních úvěrů, kdy během 20 let činí příspěvky státu celkem 376 tis. Kč (kalkulováno bylo se státní podporou, snižující úrokovou sazbu hypotéčního úvěru o tři procentní body). Nejmenší náklady vykazuje opět stavební spoření, kde činí pouze 54 tisíc Kč.

3. 4. Rychlost

Pro okamžité získání prostředků je možno využít pouze hypotéční úvěr. Stavební spoření (a tedy i jeho kombinace) předpokládá určité plánování předem, a ze zásadních důvodů není vhodné pro okamžité řešení finančních potřeb.

3. 5. Stabilita podmínek

Jako nejstabilnější je možno hodnotit stavební spoření, u kterého jsou úrokové sazby stanovovány jako pevné, a to již v okamžiku uzavření smlouvy o stavebním spoření (v použitém modelovém příkladu tedy šest let před poskytnutím vlastního úvěru). Úrokové sazby hypotéčních úvěrů jsou závislé na úrokových sazbách hypotéčních zástavních listů, a nejsou tedy zcela odděleny od mezibankovního trhu jako stavební spoření. Navíc zde existuje nejistota týkající se výše státní podpory.

3. 6. Zajištění úvěrů

Lze očekávat, že ve většině případů bude úvěr zajištěn pořizovanou nemovitostí. U hypotéčních úvěrů se státní podporou je tento způsob zajištění povinný, u stavebního spoření je způsob zajištění úvěru ponechán na rozhodnutí stavební spořitelny.

Výše hypotéčního úvěru nesmí přesáhnout 70% z "běžné ceny" zajišťující nemovitosti. Tento limit sice není u stavebních spořitelen stanoven, avšak s ohledem na možná rizika budou podobná omezení stanovena interními směrnicemi stavebních spořitelen. Výhodou stavebního spoření je však skutečnost, že účastník stavebního spoření má v okamžiku poskytnutí úvěru již určitou částku naspořenou, takže pro něj nebude problémem uhradit určitou část ceny pořizované nemovitosti v hotovosti (tj. bez použití úvěru).

To je případ i uvedeného modelového příkladu kombinace stavebního spoření s hypotéčním úvěrem, kdy částka naspořená u stavební spořitelny činí 30% z pořizované nemovitosti, a součet úvěrů od stavební spořitelny a hypotéční banky tvoří zbylých 70%.

4. Shrnutí

Z provedených výpočtů plynou následující závěry:

- Hypotéční úvěry jsou jediným řešením pro rychlé získání prostředků.

- Stavební spoření je ekonomicky nejvýhodnější pro občana, ale i pro stát.

- Kombinace stavebního spoření s hypotéčním úvěrem je nejdostupnější.

Porovnání různých způsobů financování bytových potřeb

Měsíční zatížení občana

(výdaje na pořízení bytu jako podíl z hrubého příjmu dvou osob)

Rok
Prům. mzda
Hypotéční úvěr
Stavební spoření
Stavební spoření s hypotékou
18 30040% 31%18%
29 13037% 28%16%
310 04333% 25%15%
411 04730% 23%14%
512 15228% 21%12%
613 36725% 19%11%
714 70423% 14%17%
816 17421% 12%16%
917 79219% 11%14%
1019 57117% 10%13%
1121 52816% 9%12%
1223 68114% 8%11%
1326 04913% 8%10%
1428 65412% 7%9%
1531 51911% 6%8%
1634 67110% 6%4%
1738 1389%  4%
1841 9528%  3%
1946 1477%  3%
2050 7627%  3%
2155 838  2%
2261 422  2%
2367 564  2%
2474 321  2%
2581 753  2%
2689 928  1%


Výdaje státu

 
Hypotéční úvěr
Stavební spoření
Stavební spoření s hypotékou
Stavební spoření 54 00054 000
Hypotéka (podpora 3%)375 840  150 240
Celkem375 840 54 000204 240
Současná hodnota163 628 38 02574 615


Výdaje občana

 
Hypotéční úvěr
Stavební spoření
Stavební spoření s hypotékou
Stavební spoření 366 336210 000
Stavební spoření - úvěr  458 364261 266
Hypotéční úvěr 1 606 080 642 480
Celkem1 606 080 824 7001 113 746
Současná hodnota699 235 440 333413 036



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP