2.1.4 Neziskové bytové společnosti
Umožnit využití neziskového principu v investicích do bytové výstavby, doplnit a tak postupně nahradit aktivitu obcí
- definice neziskové bytové společnosti, jejíž veškerý hospodářský výsledek bude použit výhradně do nové bytové výstavby nebo oprav bytového fondu. Její příjmy z bytového hospodářství budou osvobozeny od daně z příjmu a společnost bude mít právní nárok na zvýhodněný hypoteční úvěr.
- návrh věcného záměru do 30. června 1997, účinnost od 1. ledna 1998
Nová právní forma umožní občanům sdružit se k výstavbě nových nájemních bytů za dostupné ceny a dosavadním družstvům se do této formy transformovat.
Předpokládaný podíl neziskových
bytových společností na nové výstavbě:
2.1.5 Nabídka stavebních pozemků
Rozšířit nabídku vhodných stavebních pozemků a jejich zainvestování technickou infrastrukturou
- převod pozemků ze státního vlastnictví do vlastnictví obcí za podmínky jejich využití pouze pro bytovou výstavbu a při zamezení možné spekulace s nimi
- zrušení odvodu za vynětí pozemků ze zemědělského půdního fondu pro potřeby bytové výstavby
- zjednodušení administrativy spojené s vynětím pozemku
- zdanění pozemků podle jejich hodnoty
- návrh forem nabídky státních pozemků stavebníkům
(Ministerstvo financí, Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo zemědělství) | do 30. června 1997 |
- návrh novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu
(Ministerstvo životního prostředí) | do 30. září 1997 |
- návrh novely zákona o dani z nemovitostí
(Ministerstvo financí) | do 30. června 1997 |
Tato opatření umožní zainvestování
větších celků vhodných pro bytovou
výstavbu, zvýšení nabídky stavebních
pozemků a tím snížení tempa růstu
cen nových bytů.
Cíl: Postupně odstraňovat
zanedbanost bytového fondu, vady panelové výstavby
a zvyšovat kvalitu bydlení. Snížit energetickou
náročnost bydlení a snížit zbytečné
ztráty tepla.
2.2.1 Půjčky obcím na modernizaci
Prostřednictvím obcí rozšířit nabídky vhodných úvěrů na financování oprav stávajícího bytového fondu za stejných podmínek všem jeho vlastníkům
- v roce 1997 státní bezúročná půjčka do obecních fondů rozvoje bydlení (program započatý v roce 1994)
- od roku 1998 rozšířit objem prostředků pro tento program.
To rozšíří nabídku úvěrů
na velké opravy a aktivaci nestátního kapitálu
nejméně ve stejné výši jako půjčky
obcím.
2.2.2 Úvěrování oprav bytového fondu
Zvýhodnění podmínek pro poskytování úvěrů poskytovaných komerčními bankami vlastníkům bytového fondu na financování oprav
- program pomoci vlastníkům domů při financování oprav, odstraňování vad panelových domů a jejich zateplování (zvýhodněné úvěry)
- provázání jednotlivých druhů podpor a zajištění koherentního systému (systému sdružujícímu dosavadní jednotlivé oddělené formy podpory např. sladit se zateplováním) úrokových dotací úvěrů na velké opravy, opravy vad panelové výstavby, zateplování a pořízení ekologicky i ekonomicky vhodnějších zdrojů vytápění.
- návrh 2. pololetí 1997, účinnost od 1. ledna 1998
Tím se prodlouží životnost objektů
a sníží nároky na jejich vytápění.
2.3 Ozdravění trhu s byty
Cíl: Narovnání deformací v cenách bydlení a právních vztazích na trhu s byty.
2.3.1 Postupná liberalizace nájemného spolu s rozšířením adresné sociální podpory
Urychlit proces liberalizace nájemného při zachování postupných změn jeho horní hranice za předpokladu účinnější sociální kompenzace
- Liberalizace nájemného z bytů je nezbytným předpokladem vytvoření fungujícího trhu s byty, nikoli však předpokladem postačujícím.
- Liberalizace musí být provedena postupnými kroky, jejichž dopady lze kontrolovat a při nichž lze rychlost postupu korigovat v závislosti na skutečném vývoji ekonomických parametrů.
- Postup liberalizace je třeba výrazně urychlit tak, aby proces liberalizace nájemného mohl být ukončen přibližně do roku 2000; tj. dosáhnout toho, aby byly v průměru nájemným z bytů kryty náklady nezbytné na provoz a údržbu nájemního domu
- Platformu pro urychlení deregulace nájemného vytvořila novela vyhlášky č. 176/1993 Sb. ve znění pozdějších předpisů (vyhl. č. 86/1997 Sb.);
maximální zvýšení základního
nájemného může dosáhnout v průměru
v celé ČR 50%.
- Možnosti zrychlené deregulace se týkají pouze Prahy (Kv 1,67 - tj. - zvýšení horní hranice nájemného o 100%) a měst s více jak 100 tisíci obyvateli (Kv 1,35 - tj. zvýšení horní hranice nájemného o 62%) - několik měst v ČR; v ostatních obcích nebude deregulace urychlena, neboť koeficienty Kv zde zůstanou stejné jako v předchozích letech.
- V dalších letech se vláda k problému deregulace znovu vrátí. Pokud by tak neučinila, vrátí se koeficienty Kv a tedy i tempo deregulace na původní úroveň z roku 1996; výjimkou bude pouze Praha, která bude moci využít mezní koeficient Kv v hodnotě 1,30.
- V bytech, v nichž nájemce se souhlasem pronajímatele přenechá byt nebo jeho část do podnájmu jinému, zcela uvolnit nájemné po dobu podnájmu.
Nezbytnou podmínkou urychlení postupu deregulace
nájemného z bytů je vytvoření
takové sociální podpory, prostřednictvím
níž by bylo možné skutečně
účinně pomoci příjmově
slabším domácnostem.
- Domácnostem žijícím v bytech s regulovaným
nájemným, jejichž příjmy nedosahují
1,6 násobku životního minima, bude po dobu
deregulace poskytován příspěvek k
vyrovnání zvýšení nájemného.
2.3.2 Změny v právní úpravě vlastnických a nájemních vztahů
Snížit administrativní náročnost převodů bytů do vlastnictví
Zlepšit úpravu odpovědnosti za správu a provoz společných částí domů s byty ve vlastnictví /tzv. kondominia/
Odstranit nestandardní prvky v právní úpravě nájemních vztahů v občanském zákoníku
Provést změny právní úpravy nájemních vztahů s cílem potlačit různé formy zneužívání práv nájemníky i vlastníky
Legislativně zakotvit zásadu jednoty vlastnictví
stavby a pozemku
- návrh novely zákona o vlastnictví bytů do 30. června 1997
- návrh věcného záměru novely
občanského zákoníku do 30. června
1997
Tím se sníží míra konfliktů
v nájemních vztazích, zajistí lepší
péče o bytový fond a potlačí
projevy černého trhu.
2.4.Účast pověřeného peněžního ústavu
- záruky za doplňkové (předhypoteční) úvěry poskytované fyzickým osobám a dalším vybraným subjektům
- profinancování mechanismu narůstající výše splátek hypotečních úvěrů
- program zvýhodnění podmínek pro poskytování úvěrů poskytovaných komerčními bankami vlastníkům bytového fondu na financování oprav
- převod finančních prostředků pro tyto účely v hodnotě 4 mld. Kč
- poskytování bezúročné půjčky pro fyzické osoby
- nastartování od 1. července 1997
2.5 Informační a metodická pomoc samosprávě
Cíl: Zvýšit úroveň rozhodování měst a obcí v oblasti rozvoje bydlení
- zkvalitnit formy správy bytového fondu ve vlastnictví měst a obcí a optimalizovat jeho strukturu
- využívat vhodných způsobů přípravy území a zajištění finančních zdrojů pro novou bytovou výstavbu
- aktivovat veškeré místní zdroje a rozvíjet spolupráci se soukromými investory bytové výstavby
Metodickou a informační pomoc bude poskytovat Ministerstvo
pro místní rozvoj průběžně
od 1. ledna 1997
Opatření | Gestor | Spolupráce | Termín | |
1. | Občanský zákoník - návrh věcného záměru novely | MMR | MS | 30. červen 1997 |
2. | Hypoteční úvěry - novelizace nařízení vlády | MMR | MF | 30. červen 1997 |
3. | Návrh na poskytování státní bezúročné půjčky | MF, MMR | 1. červenec 1997 | |
4. | Zvýšení dostupnosti stavebních pozemků | MF | MMR, MZ | 30. červen 1997 |
5. | Ochrana zemědělského půdního fondu - návrh novely zákona | MŽP | MMR | 30. září 1997 |
6. | Neziskové bytové společnosti - návrh věcného záměru | MMR | 30. červen 1997 | |
7. | Daně z nemovitostí - novela zákona | MF | MMR | 30. červen 1997 |
8. | Vlastnictví bytů - návrh věcného záměru | MMR | 30. červen 1997 | |
9. | Program záruk za doplňkové úvěry | MMR | 1. červenec 1997 | |
10. | Program podpory výstavby nájemních bytů a technické infrastruktury | MMR | průběžně | |
11. | Program podpory vlastníků domů při financování oprav, odstraňování vad panelových domů a jejich zateplování | MMR | MPO | 2. pol. 1997 |
12. | Program narůstající výše splátek hypotečních úvěrů | MMR | 1. červenec 1997 | |
13. | Informační a poradenská pomoc samosprávě | MMR | průběžně |
Odhadovaný podíl výdajů na podporu
bydlení na hrubém domácím produktu
Hrubý domácí produkt (běžné ceny, v mld.Kč) | |||||||
Index růstu HDP v běžných cenách | |||||||
Podpora bydlení celkem (vmil.Kč.) | |||||||
Indexy růstu podpory bydlení | |||||||
Podpora bydlení celkem (v % HDP) |