2.1.4 Neziskové bytové společnosti

Umožnit využití neziskového principu v investicích do bytové výstavby, doplnit a tak postupně nahradit aktivitu obcí

- definice neziskové bytové společnosti, jejíž veškerý hospodářský výsledek bude použit výhradně do nové bytové výstavby nebo oprav bytového fondu. Její příjmy z bytového hospodářství budou osvobozeny od daně z příjmu a společnost bude mít právní nárok na zvýhodněný hypoteční úvěr.

- návrh věcného záměru do 30. června 1997, účinnost od 1. ledna 1998

Nová právní forma umožní občanům sdružit se k výstavbě nových nájemních bytů za dostupné ceny a dosavadním družstvům se do této formy transformovat.

Předpokládaný podíl neziskových bytových společností na nové výstavbě:



2.1.5 Nabídka stavebních pozemků

Rozšířit nabídku vhodných stavebních pozemků a jejich zainvestování technickou infrastrukturou

- převod pozemků ze státního vlastnictví do vlastnictví obcí za podmínky jejich využití pouze pro bytovou výstavbu a při zamezení možné spekulace s nimi

- zrušení odvodu za vynětí pozemků ze zemědělského půdního fondu pro potřeby bytové výstavby

- zjednodušení administrativy spojené s vynětím pozemku

- zdanění pozemků podle jejich hodnoty

- návrh forem nabídky státních pozemků stavebníkům

(Ministerstvo financí, Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo zemědělství) do 30. června 1997

- návrh novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu

(Ministerstvo životního prostředí)

do 30. září 1997

- návrh novely zákona o dani z nemovitostí

(Ministerstvo financí)

do 30. června 1997

Tato opatření umožní zainvestování větších celků vhodných pro bytovou výstavbu, zvýšení nabídky stavebních pozemků a tím snížení tempa růstu cen nových bytů.

2.2 Péče o stávající bytový fond

Cíl: Postupně odstraňovat zanedbanost bytového fondu, vady panelové výstavby a zvyšovat kvalitu bydlení. Snížit energetickou náročnost bydlení a snížit zbytečné ztráty tepla.

2.2.1 Půjčky obcím na modernizaci

Prostřednictvím obcí rozšířit nabídky vhodných úvěrů na financování oprav stávajícího bytového fondu za stejných podmínek všem jeho vlastníkům

- v roce 1997 státní bezúročná půjčka do obecních fondů rozvoje bydlení (program započatý v roce 1994)

- od roku 1998 rozšířit objem prostředků pro tento program.

To rozšíří nabídku úvěrů na velké opravy a aktivaci nestátního kapitálu nejméně ve stejné výši jako půjčky obcím.

2.2.2 Úvěrování oprav bytového fondu

Zvýhodnění podmínek pro poskytování úvěrů poskytovaných komerčními bankami vlastníkům bytového fondu na financování oprav

- program pomoci vlastníkům domů při financování oprav, odstraňování vad panelových domů a jejich zateplování (zvýhodněné úvěry)

- provázání jednotlivých druhů podpor a zajištění koherentního systému (systému sdružujícímu dosavadní jednotlivé oddělené formy podpory např. sladit se zateplováním) úrokových dotací úvěrů na velké opravy, opravy vad panelové výstavby, zateplování a pořízení ekologicky i ekonomicky vhodnějších zdrojů vytápění.

- návrh 2. pololetí 1997, účinnost od 1. ledna 1998

Tím se prodlouží životnost objektů a sníží nároky na jejich vytápění.

2.3 Ozdravění trhu s byty

Cíl: Narovnání deformací v cenách bydlení a právních vztazích na trhu s byty.

2.3.1 Postupná liberalizace nájemného spolu s rozšířením adresné sociální podpory

Urychlit proces liberalizace nájemného při zachování postupných změn jeho horní hranice za předpokladu účinnější sociální kompenzace

- Liberalizace nájemného z bytů je nezbytným předpokladem vytvoření fungujícího trhu s byty, nikoli však předpokladem postačujícím.

- Liberalizace musí být provedena postupnými kroky, jejichž dopady lze kontrolovat a při nichž lze rychlost postupu korigovat v závislosti na skutečném vývoji ekonomických parametrů.

- Postup liberalizace je třeba výrazně urychlit tak, aby proces liberalizace nájemného mohl být ukončen přibližně do roku 2000; tj. dosáhnout toho, aby byly v průměru nájemným z bytů kryty náklady nezbytné na provoz a údržbu nájemního domu

- Platformu pro urychlení deregulace nájemného vytvořila novela vyhlášky č. 176/1993 Sb. ve znění pozdějších předpisů (vyhl. č. 86/1997 Sb.);

maximální zvýšení základního nájemného může dosáhnout v průměru v celé ČR 50%.

- Možnosti zrychlené deregulace se týkají pouze Prahy (Kv 1,67 - tj. - zvýšení horní hranice nájemného o 100%) a měst s více jak 100 tisíci obyvateli (Kv 1,35 - tj. zvýšení horní hranice nájemného o 62%) - několik měst v ČR; v ostatních obcích nebude deregulace urychlena, neboť koeficienty Kv zde zůstanou stejné jako v předchozích letech.

- V dalších letech se vláda k problému deregulace znovu vrátí. Pokud by tak neučinila, vrátí se koeficienty Kv a tedy i tempo deregulace na původní úroveň z roku 1996; výjimkou bude pouze Praha, která bude moci využít mezní koeficient Kv v hodnotě 1,30.

- V bytech, v nichž nájemce se souhlasem pronajímatele přenechá byt nebo jeho část do podnájmu jinému, zcela uvolnit nájemné po dobu podnájmu.

Nezbytnou podmínkou urychlení postupu deregulace nájemného z bytů je vytvoření takové sociální podpory, prostřednictvím níž by bylo možné skutečně účinně pomoci příjmově slabším domácnostem.

- Domácnostem žijícím v bytech s regulovaným nájemným, jejichž příjmy nedosahují 1,6 násobku životního minima, bude po dobu deregulace poskytován příspěvek k vyrovnání zvýšení nájemného.

2.3.2 Změny v právní úpravě vlastnických a nájemních vztahů

Snížit administrativní náročnost převodů bytů do vlastnictví

Zlepšit úpravu odpovědnosti za správu a provoz společných částí domů s byty ve vlastnictví /tzv. kondominia/

Odstranit nestandardní prvky v právní úpravě nájemních vztahů v občanském zákoníku

Provést změny právní úpravy nájemních vztahů s cílem potlačit různé formy zneužívání práv nájemníky i vlastníky

Legislativně zakotvit zásadu jednoty vlastnictví stavby a pozemku

- návrh novely zákona o vlastnictví bytů do 30. června 1997

- návrh věcného záměru novely občanského zákoníku do 30. června 1997

Tím se sníží míra konfliktů v nájemních vztazích, zajistí lepší péče o bytový fond a potlačí projevy černého trhu.

2.4.Účast pověřeného peněžního ústavu

- záruky za doplňkové (předhypoteční) úvěry poskytované fyzickým osobám a dalším vybraným subjektům

- profinancování mechanismu narůstající výše splátek hypotečních úvěrů

- program zvýhodnění podmínek pro poskytování úvěrů poskytovaných komerčními bankami vlastníkům bytového fondu na financování oprav

- převod finančních prostředků pro tyto účely v hodnotě 4 mld. Kč

- poskytování bezúročné půjčky pro fyzické osoby

- nastartování od 1. července 1997

2.5 Informační a metodická pomoc samosprávě

Cíl: Zvýšit úroveň rozhodování měst a obcí v oblasti rozvoje bydlení

- zkvalitnit formy správy bytového fondu ve vlastnictví měst a obcí a optimalizovat jeho strukturu

- využívat vhodných způsobů přípravy území a zajištění finančních zdrojů pro novou bytovou výstavbu

- aktivovat veškeré místní zdroje a rozvíjet spolupráci se soukromými investory bytové výstavby

Metodickou a informační pomoc bude poskytovat Ministerstvo pro místní rozvoj průběžně od 1. ledna 1997

3. ČASOVÝ PLÁN OPATŘENÍ

3.1. Časový plán opatření

 Opatření GestorSpolupráceTermín
1.Občanský zákoník - návrh věcného záměru novely MMRMS30. červen 1997
2.Hypoteční úvěry - novelizace nařízení vlády MMRMF30. červen 1997
3.Návrh na poskytování státní bezúročné půjčky MF, MMR 1. červenec 1997
4.Zvýšení dostupnosti stavebních pozemků MFMMR, MZ30. červen 1997
5.Ochrana zemědělského půdního fondu - návrh novely zákona MŽPMMR30. září 1997
6.Neziskové bytové společnosti - návrh věcného záměru MMR 30. červen 1997
7.Daně z nemovitostí - novela zákona MFMMR30. červen 1997
8.Vlastnictví bytů - návrh věcného záměru MMR 30. červen 1997
9.Program záruk za doplňkové úvěry MMR 1. červenec 1997
10.Program podpory výstavby nájemních bytů a technické infrastruktury MMR průběžně
11.Program podpory vlastníků domů při financování oprav, odstraňování vad panelových domů a jejich zateplování MMRMPO2. pol. 1997
12.Program narůstající výše splátek hypotečních úvěrů MMR 1. červenec 1997
13.Informační a poradenská pomoc samosprávě MMR průběžně



4. ODHADOVANÝ PODÍL VÝDAJŮ NA PODPORU BYDLENÍ NA HRUBÉM DOMÁCÍM PRODUKTU

Odhadovaný podíl výdajů na podporu bydlení na hrubém domácím produktu

 
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
Hrubý domácí produkt (běžné ceny, v mld.Kč)
1414
1558
1740
1946*
2163*
2401*
2652*
Index růstu HDP v běžných cenách
1,0
1,102
1,117
1,118*
1,112*
1,11*
1,105*
Podpora bydlení celkem (vmil.Kč.)
10209
13526
18357
20523
22397
24609
26796
Indexy růstu podpory bydlení
1,0
1,325
1,357
1,118
1,112
1,11
1,105
Podpora bydlení celkem (v % HDP)
0,722
0,868
1,055
1,035
1,025
1,010
 

*odhad MF

















Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP