- Disproporce v nájemném

- celkový objem skutečně zaplaceného nájemného cca 9 mld. Kč ročně
- celkový objem nákladového nájemného cca 30 mld. Kč ročně
deficit, jehož důsledkem je chátrání bytového fondu cca 21 mld. Kč ročně
 (odhad MMR)

- Podíl nákladů na bydlení (nájemné + úhrada služeb spojených s bydlením) na celkových výdajích domácností - mezinárodní srovnání


- Celkový deficit v investicích do oprav a údržby cca 400 mld. Kč
- Průměrné náklady na modernizaci bytu cca 200 000 Kč
 (odhad MMR)

1.2 Současné státní podpory

1.2.1. Stavební spoření

(příspěvek státu max. 4,5 tis. Kč ročně na 1 osobu, při úvěrech nižší úrokové procento - 6%)

- zavedeno v r. 1993

zájem zatím dostatečný (1,6 mil. smluv - vklady celkem 34 mld. Kč) - úvěry se teprve rozbíhají, v současné době končí technická příprava stavebníků z prvních případů (do konce r. 1996 cca 10 000 úvěrů)

- použití úvěrů především na nákup nebo modernizaci stávajících bytů, pro nové stavby zatím velmi malý podíl

- efektivnost vkladu státu - 1 Kč ze státního rozpočtu stimuluje 10,70 Kč (u úvěrů na výstavbu a modernizaci)

(údaje MF a stavebních spořitelen ČS, KB)

1.2.2 Hypoteční úvěry

(stát snižuje úrokovou míru o 4%)

- zavedeny v r. 1995

- k 31. 12. 1996 - ve 4 hypotečních bankách 2 023 úvěrů na pořízení 2 394 nových bytů - průměrná výše úvěru cca 1 mil. Kč/jeden byt

- přístupnost úvěru pro domácnosti schopné splácet cca 5 800,- Kč měsíčně - jen asi 20% domácností s nejvyššími příjmy

- efektivnost vkladu státu - 1 Kč ze státního rozpočtu stimuluje 3 - 3,50 Kč

(údaje MMR a hypotečních bank)

1.2.3 Program podpory výstavby.nájemního bydlení a technické infrastruktury v obcích

(320 tis. Kč + 50 tis. Kč)

- zaveden v r. 1995

- tímto programem zahájeno

v r. 1995 - 7 500 bytů

v r. 1996 - 4 700 bytů (na víc již nebyly prostředky)

- neuspokojené žádosti obcí - 11 480 bytů a infrastruktura pro 14 970 bytů (4,36 mld. Kč na novou výstavbu a 0,71 mld. Kč na dofinancování rozestavěných akcí) v celkové výši 5,07 mld. Kč

(databáze MMR a MF)

- efektivnost vkladu státu - 1 Kč ze státního rozpočtu stimuluje 2,50 Kč.

(údaje MMR a MF)

1.2.4. Státní půjčka do fondů obcí

pro rozvoj bydlení směrovaná na péči o stávající domovní fond

- zavedena v r. 1994

- bezúročná 10-ti letá státní půjčka pro obce

v r. 1996 vyčleněno celkem 275 mil. Kč, v roce 1997 240 mil. Kč

- podpora umožňuje přispět cca jedné obci v okrese v daném roce v průměrné výši do 3,5 mil. Kč (malý vliv)

(údaje databáze MF)

1.2.5. Úhrada majetkové újmy

Vyrovnání ztráty bankám, která vzniká v důsledku státních úvěrů poskytnutých individuálním a stavebníkům a stavebním bytovým družstvům v předchozích letech podle dřívějších předpisů o podpoře bytové výstavby. České spořitelně, a.s., je hrazen rozdíl mezi úrokem 2,7% (na dřívější družstevní výstavbu) a aktuální diskontní sazbou, Investiční a poštovní bance, a.s., rozdíl mezi úrokem 1% (na dřívější individuální výstavbu) a diskontní sazbou. Majetková újma bude hrazena až do splacení posledních úvěrů, tedy do roku 2034. Zatížení státního rozpočtu z tohoto titulu:

- v roce 1996 2 850 mil. Kč

- v roce 1997 3 648 mil. Kč

(upravený rozpočet)

Poznámky:

1) Průměrná čísla za ČR nevyjadřují regionální rozdíly.

2) Efektivnost vkladu státu - poměr celkových nákladů k výši státní podpory (objem investic vyvolaný vložením 1 Kč ze státního rozpočtu)

1.3 Důsledky

- struktura bytového fondu po transformaci vlastnických vztahů přibližně odpovídá poměrům v jiných evropských zemích - není důvodu zvláště preferovat vlastnické nebo naopak nájemní bydlení - obě formy mají svou důležitou funkci

- počet bytů ve stávajícím bytovém fondu zaostává za počtem domácností

- nová výstavba v současné době nedokáže nahradit úbytek bytů a není tak zajištěna ani prostá reprodukce bytového fondu

- trvale neobydlené byty a neužívané byty nemohou pokrýt současnou poptávku po bytech (deficit)

- zvyšuje se průměrné stáří bytového fondu

- pořízení nového bytu do vlastnictví je dostupné jen malé části obyvatel v nejvyšších příjmových skupinách; tato skupina domácností se nekryje s okruhem domácností, které nemají samostatný byt

- velmi omezená nabídka volných nájemních bytů znamená malou dostupnost bydlení pro většinu obyvatel v ostatních příjmových skupinách

- ceny bydlení (především nájemného) j sou stále silně deformovány

- podíl nájemného z příjmů rodiny zůstává trvale nízký; pro vlastníka domu nedosahuje nákladů nutných k provozu a údržbě nájemního domu

- opatření přijatá ke stimulaci některých procesů v bydlení směřující k vytvoření trhu s byty řeší pouze některé z vážných problémů, nejsou navzájem provázaná a ve svých důsledcích dostatečně efektivní

- přetrvává deformace povědomí obyvatel o skutečné tržní ceně bydlení a ceně údržby a oprav bytového fondu, roste objem výdajů domácností do spotřební sféry








2. HLAVNÍ SMĚRY ŘEŠENÍ BYTOVÉHO PROBLÉMU

2.1 Rozvoj nové bytové výstavby

Cíl: Oživit novou výstavbu tak, aby zajišťovala nabídku volných bytů, náhradu jejich přirozeného úbytku a zvyšování standardu bydlení.

2.1.1 Stavební spoření

Ponechat chod mechanizmu stavebního spoření a podmínky poskytování finanční podpory státem beze změny.

Posílit využití akumulovaného kapitálu (= součet všech úložek ve stavebních spořitelnách) na financování investic do oblasti bydlení a nové bytové výstavby

- provést podrobnou analýzu a navrhnout opatření v oblasti kapitálového trhu směřující k efektivnějšímu využití té části naspořených finančních prostředků, které stavební spořitelny nevyužijí pro poskytování úvěrů účastníkům stavebního spoření, jako zdrojů pro financování investic do bydlení a nové bytové výstavby - cestou nákupu hypotečních zástavních listů stavebními spořitelnami



2.1.2 Hypoteční úvěrování

Zvýhodnit podmínky pro poskytování hypotečních úvěrů a rozšířit okruh potenciálních příjemců hypotečního úvěru

- přiznat právní nárok na státní podporu též stanoveným právnickým osobám (obce, neziskové bytové společnosti)

- umožnit získání podpory na dokončení rodinných domků rozestavěných před 1.1.1995, u nichž nemůže být splněna podmínka čtyřleté doby stavby od právní moci stavebního povolení

- zavést záruky za doplňkové a předhypoteční úvěry fyzickým osobám prostřednictvím podpůrných programů realizovaných pověřeným peněžním ústavem

- vytvářet podmínky pro umístění hypotečních zástavních listů na kapitálovém trhu (např. stimulací jejich výkupu stavebními spořitelnami)

- zavést systém narůstající výše splátky hypotečního úvěru a profinancování této pomoci klientům hypotečních bank prostřednictvím pověřeného peněžního ústavu

- zavést poskytování bezúročné půjčky pro fyzické osoby;

půjčka bude poskytována do výše 200 000 Kč najeden rodinný byt (ve složení 25 000 Kč na byt a 2 500 Kč na 1 m2 užitkové plochy do velikosti bytu 70 m2) ve vazbě na poskytnutí hypotéčního úvěru

- návrh novelizace příslušného nařízení vlády do 30. června 1997

- smlouva s pověřeným peněžním ústavem o poskytování záruk za doplňkové a předhypoteční úvěry od 1.července 1997

- návrh na poskytování státní bezúročné půjčky od 1.července 1997

- návrh systému narůstající výše splátky hypotečního úvěru od 1. července 1997

Navrhovaná opatření rozšíří okruh domácností, které "dosáhnou" na hypoteční úvěr; asi na 45% domácností a výrazně se zvýší počet bytů financovaných hypotečními úvěry.


Předpokládaný podíl hypotečního úvěrování na výstavbě:


2.1.3. Aktivity obcí ve výstavbě nájemního bydlení a infrastruktury

Podporovat investiční aktivitu obcí ve výstavbě nájemních bytů, vytvářet podmínky pro zvyšování podílu soukromého kapitálu ve výstavbě nájemního bydlení a přenést těžiště z obcí na soukromé neziskové bytové společnosti

Podporovat investiční aktivitu obcí při výstavbě technické infrastruktury pro vlastnické i nájemní bydlení.

- pokračování programů podpory výstavby nájemních bytů a technické infrastruktury v roce 1997 a 1998 formou poskytování přímých dotací do výše 320 tisíc Kč na 1 bytovou jednotku a 50 tisíc Kč na výstavbu infrastruktury k bytové jednotce

- od r. 1999 přejít od přímých dotací k tržně konformnějším nástrojům podpory výstavby nájemního bydlení

- pokračování ve výběru projektů obcí a vyplácení dotací v roce 1997 a na dokončení již započatých staveb i v roce 1998

Těmito opatřeními se podpoří výstavba infrastruktury a zvýší se nabídka nájemních bytů na trhu bydlení. Předpokládaný podíl obcí na nové výstavbě:




Související odkazy