- Disproporce v nájemném
- celkový objem skutečně zaplaceného nájemného | cca 9 mld. Kč ročně |
- celkový objem nákladového nájemného | cca 30 mld. Kč ročně |
deficit, jehož důsledkem je chátrání bytového fondu | cca 21 mld. Kč ročně |
(odhad MMR) |
- Podíl nákladů na bydlení
(nájemné + úhrada služeb spojených
s bydlením) na celkových výdajích
domácností - mezinárodní srovnání
- Celkový deficit v investicích do oprav a údržby | cca 400 mld. Kč |
- Průměrné náklady na modernizaci bytu | cca 200 000 Kč |
(odhad MMR) |
1.2.1. Stavební spoření
(příspěvek státu max. 4,5 tis. Kč ročně na 1 osobu, při úvěrech nižší úrokové procento - 6%)
- zavedeno v r. 1993
zájem zatím dostatečný (1,6 mil. smluv - vklady celkem 34 mld. Kč) - úvěry se teprve rozbíhají, v současné době končí technická příprava stavebníků z prvních případů (do konce r. 1996 cca 10 000 úvěrů)
- použití úvěrů především na nákup nebo modernizaci stávajících bytů, pro nové stavby zatím velmi malý podíl
- efektivnost vkladu státu - 1 Kč ze státního rozpočtu stimuluje 10,70 Kč (u úvěrů na výstavbu a modernizaci)
(údaje MF a stavebních spořitelen ČS,
KB)
1.2.2 Hypoteční úvěry
(stát snižuje úrokovou míru o 4%)
- zavedeny v r. 1995
- k 31. 12. 1996 - ve 4 hypotečních bankách 2 023 úvěrů na pořízení 2 394 nových bytů - průměrná výše úvěru cca 1 mil. Kč/jeden byt
- přístupnost úvěru pro domácnosti schopné splácet cca 5 800,- Kč měsíčně - jen asi 20% domácností s nejvyššími příjmy
- efektivnost vkladu státu - 1 Kč ze státního rozpočtu stimuluje 3 - 3,50 Kč
(údaje MMR a hypotečních bank)
1.2.3 Program podpory výstavby.nájemního bydlení a technické infrastruktury v obcích
(320 tis. Kč + 50 tis. Kč)
- zaveden v r. 1995
- tímto programem zahájeno
v r. 1995 - 7 500 bytů
v r. 1996 - 4 700 bytů (na víc již nebyly prostředky)
- neuspokojené žádosti obcí - 11 480 bytů a infrastruktura pro 14 970 bytů (4,36 mld. Kč na novou výstavbu a 0,71 mld. Kč na dofinancování rozestavěných akcí) v celkové výši 5,07 mld. Kč
(databáze MMR a MF)
- efektivnost vkladu státu - 1 Kč ze státního rozpočtu stimuluje 2,50 Kč.
(údaje MMR a MF)
1.2.4. Státní půjčka do fondů obcí
pro rozvoj bydlení směrovaná na péči o stávající domovní fond
- zavedena v r. 1994
- bezúročná 10-ti letá státní půjčka pro obce
v r. 1996 vyčleněno celkem 275 mil. Kč, v roce 1997 240 mil. Kč
- podpora umožňuje přispět cca jedné obci v okrese v daném roce v průměrné výši do 3,5 mil. Kč (malý vliv)
(údaje databáze MF)
1.2.5. Úhrada majetkové újmy
Vyrovnání ztráty bankám, která vzniká v důsledku státních úvěrů poskytnutých individuálním a stavebníkům a stavebním bytovým družstvům v předchozích letech podle dřívějších předpisů o podpoře bytové výstavby. České spořitelně, a.s., je hrazen rozdíl mezi úrokem 2,7% (na dřívější družstevní výstavbu) a aktuální diskontní sazbou, Investiční a poštovní bance, a.s., rozdíl mezi úrokem 1% (na dřívější individuální výstavbu) a diskontní sazbou. Majetková újma bude hrazena až do splacení posledních úvěrů, tedy do roku 2034. Zatížení státního rozpočtu z tohoto titulu:
- v roce 1996 2 850 mil. Kč
- v roce 1997 3 648 mil. Kč
(upravený rozpočet)
Poznámky:
1) Průměrná čísla za ČR nevyjadřují regionální rozdíly.
2) Efektivnost vkladu státu - poměr celkových
nákladů k výši státní
podpory (objem investic vyvolaný vložením 1
Kč ze státního rozpočtu)
- struktura bytového fondu po transformaci vlastnických vztahů přibližně odpovídá poměrům v jiných evropských zemích - není důvodu zvláště preferovat vlastnické nebo naopak nájemní bydlení - obě formy mají svou důležitou funkci
- počet bytů ve stávajícím bytovém fondu zaostává za počtem domácností
- nová výstavba v současné době nedokáže nahradit úbytek bytů a není tak zajištěna ani prostá reprodukce bytového fondu
- trvale neobydlené byty a neužívané byty nemohou pokrýt současnou poptávku po bytech (deficit)
- zvyšuje se průměrné stáří bytového fondu
- pořízení nového bytu do vlastnictví je dostupné jen malé části obyvatel v nejvyšších příjmových skupinách; tato skupina domácností se nekryje s okruhem domácností, které nemají samostatný byt
- velmi omezená nabídka volných nájemních bytů znamená malou dostupnost bydlení pro většinu obyvatel v ostatních příjmových skupinách
- ceny bydlení (především nájemného) j sou stále silně deformovány
- podíl nájemného z příjmů rodiny zůstává trvale nízký; pro vlastníka domu nedosahuje nákladů nutných k provozu a údržbě nájemního domu
- opatření přijatá ke stimulaci některých procesů v bydlení směřující k vytvoření trhu s byty řeší pouze některé z vážných problémů, nejsou navzájem provázaná a ve svých důsledcích dostatečně efektivní
- přetrvává deformace povědomí
obyvatel o skutečné tržní ceně
bydlení a ceně údržby a oprav bytového
fondu, roste objem výdajů domácností
do spotřební sféry
2.1 Rozvoj nové bytové výstavby
Cíl: Oživit novou výstavbu tak, aby zajišťovala nabídku volných bytů, náhradu jejich přirozeného úbytku a zvyšování standardu bydlení.
2.1.1 Stavební spoření
Ponechat chod mechanizmu stavebního spoření a podmínky poskytování finanční podpory státem beze změny.
Posílit využití akumulovaného kapitálu (= součet všech úložek ve stavebních spořitelnách) na financování investic do oblasti bydlení a nové bytové výstavby
- provést podrobnou analýzu a navrhnout opatření v oblasti kapitálového trhu směřující k efektivnějšímu využití té části naspořených finančních prostředků, které stavební spořitelny nevyužijí pro poskytování úvěrů účastníkům stavebního spoření, jako zdrojů pro financování investic do bydlení a nové bytové výstavby - cestou nákupu hypotečních zástavních listů stavebními spořitelnami
2.1.2 Hypoteční úvěrování
Zvýhodnit podmínky pro poskytování hypotečních úvěrů a rozšířit okruh potenciálních příjemců hypotečního úvěru
- přiznat právní nárok na státní podporu též stanoveným právnickým osobám (obce, neziskové bytové společnosti)
- umožnit získání podpory na dokončení rodinných domků rozestavěných před 1.1.1995, u nichž nemůže být splněna podmínka čtyřleté doby stavby od právní moci stavebního povolení
- zavést záruky za doplňkové a předhypoteční úvěry fyzickým osobám prostřednictvím podpůrných programů realizovaných pověřeným peněžním ústavem
- vytvářet podmínky pro umístění hypotečních zástavních listů na kapitálovém trhu (např. stimulací jejich výkupu stavebními spořitelnami)
- zavést systém narůstající výše splátky hypotečního úvěru a profinancování této pomoci klientům hypotečních bank prostřednictvím pověřeného peněžního ústavu
- zavést poskytování bezúročné půjčky pro fyzické osoby;
půjčka bude poskytována do výše 200 000 Kč najeden rodinný byt (ve složení 25 000 Kč na byt a 2 500 Kč na 1 m2 užitkové plochy do velikosti bytu 70 m2) ve vazbě na poskytnutí hypotéčního úvěru
- návrh novelizace příslušného nařízení vlády do 30. června 1997
- smlouva s pověřeným peněžním ústavem o poskytování záruk za doplňkové a předhypoteční úvěry od 1.července 1997
- návrh na poskytování státní bezúročné půjčky od 1.července 1997
- návrh systému narůstající výše splátky hypotečního úvěru od 1. července 1997
Navrhovaná opatření rozšíří
okruh domácností, které "dosáhnou"
na hypoteční úvěr; asi na 45% domácností
a výrazně se zvýší počet
bytů financovaných hypotečními úvěry.
Předpokládaný podíl hypotečního
úvěrování na výstavbě:
2.1.3. Aktivity obcí ve výstavbě nájemního bydlení a infrastruktury
Podporovat investiční aktivitu obcí ve výstavbě nájemních bytů, vytvářet podmínky pro zvyšování podílu soukromého kapitálu ve výstavbě nájemního bydlení a přenést těžiště z obcí na soukromé neziskové bytové společnosti
Podporovat investiční aktivitu obcí při výstavbě technické infrastruktury pro vlastnické i nájemní bydlení.
- pokračování programů podpory výstavby nájemních bytů a technické infrastruktury v roce 1997 a 1998 formou poskytování přímých dotací do výše 320 tisíc Kč na 1 bytovou jednotku a 50 tisíc Kč na výstavbu infrastruktury k bytové jednotce
- od r. 1999 přejít od přímých dotací k tržně konformnějším nástrojům podpory výstavby nájemního bydlení
- pokračování ve výběru projektů obcí a vyplácení dotací v roce 1997 a na dokončení již započatých staveb i v roce 1998
Těmito opatřeními se podpoří
výstavba infrastruktury a zvýší se nabídka
nájemních bytů na trhu bydlení. Předpokládaný
podíl obcí na nové výstavbě: