k vládnímu návrhu zákona o Komisi
pro cenné papíry a o změně a doplnění
dalších zákonů (tisk 223)
Po úvodním vykladu náměstka ministra
financí M. Frankla, zpravodajské zprávě
poslance V. Tlustého a po rozpravě, rozpočtový
výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu
1. doporučuje Poslanecké sněmovně,
aby s vládním návrhem zákona o Komisi
pro cenné papíry a o změně a doplnění
dalších zákonů (tisk 223) vyslovila
souhlas v následujícím znění:
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
(1) Komise pro cenné papíry (dále jen "Komise")
vykonává dozor nad kapitálovým trhem
v rozsahu stanoveném tímto zákonem.
(2) Komise má své sídlo v Praze.
(1) Při výkonu své působnosti v oblasti
kapitálového trhu Komise
a) vykonává státní dozor v rozsahu
stanoveném tímto zákonem a zvláštními
zákony,1)
b) rozhoduje o právech, právem chráněných
zájmech a povinnostech právnických a fyzických
osob, pokud tak stanoví tento zákon nebo zvláštní
zákony,1)
c) vydává právní předpisy na
základě a v mezích tohoto zákona nebo
zvláštních zákonů,1) k jejichž
provedení byla zákonem zmocněna,
d) spolupracuje s jinými správními úřady
a institucemi, zejména s Ministerstvem financí České
republiky (dále jen "ministerstvo"), Českou
národní bankou, Střediskem cenných
papírů, s organizátory veřejného
trhu cenných papírů, s osobami provádějícími
vypořádání obchodů s investičními
instrumenty na veřejném trhu a se zájmovými
organizacemi a jinými sdruženími působícími
na finančním trhu,
e) v rozsahu své působnosti spolupracuje s mezinárodními
organizacemi,
f) podporuje vzdělávání a osvětu
v oblasti kapitálového trhu, a to jak vlastními
akcemi, tak i prostřednictvím jiných osob
a institucí,
g) provádí další činnost k plnění
úkolů v rozsahu jí svěřené
působnosti.
(2) Komise při výkonu své působnosti
postupuje tak, aby byla zajištěna zejména stabilita,
průhlednost, efektivnost a důvěryhodnost
kapitálového trhu, jakož i ochrana investorů.
(3) Při výkonu státního dozoru je
komise povinna působit proti jevům, které
mohou způsobit vážné poruchy na kapitálovém
trhu.
(4) Komise je při výkonu státního
dozoru vázána pouze zákony a jinými
právními předpisy. Nikdo nesmí Komisi
udílet pokyny, jak má v konkrétním
případě postupovat a rozhodovat.
1) Zákon ČNR č. 591/1992 sb., o cenných
papírech, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 248/1992 Sb., o
investičních společnostech a investičních
fondech, ve zněmí pozdějších
předpisů, zákon č. 530/1990 Sb., o
dluhopisech, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 214/1992 Sb., o
burze cenných papírů, ve znění
pozdějších předpisů, zákon
č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění
se státním příspěvkem a o změnách
některých zákonů souvisejících
s jeho zavedením, ve znění zákona
č. 61/1996 Sb., zákon č. 185/1991 Sb., o
pojišťovnictví, ve znění pozdějších
předpisů.
(5) Pověřený zaměstnanec Komise je
oprávněn nahlížet ve věcech investičních
instrumentů, které souvisejí s výkonem
státního dozoru Komise, do spisů jiných
státních orgánů a do soudních
spisů, a činit si z nich výpisy a opisy.
(1) Investičním instrumentem se rozumí:
a) veřejně obchodovatelný cenný papír,
b) jiný cenný papír, pokud je vydáván
podle zvláštního zákona,2)
c) jiný cenný papír vydávaný
k uplatnění práv spojených s veřejně
obchodovatelným cenným papírem,
d) penězi ocenitelné právo, spojené
s veřejně obchodovatelným cenným papírem,
které je samostatně převoditelné,
e) deriváty.3)
(2) Pro účely tohoto zákona se rozumí:
a) institucionálním investorem banka provádějící
obchody na vlastní účet s investičními
instrumenty na kapitálovém trhu, investiční
společnost, investiční fond, penzijní
fond a pojišťovna.
b) poskytovatelem služeb na kapitálovém trhu
obchodník s cennými papíry, institucionální
investor, depozitář, organizátor veřejného
trhu, osoba provádějící vypořádání
obchodů s cennými papíry, provozovatel tiskárny
veřejně obchodovatelných cenných papírů,
Středisko cenných papírů, právnická
osoba, která vede část evidence střediska
podle zvláštního zákona,4) Česká
národní banka v rozsahu vedení evidence dluhopisů
podle zvláštního zákona,5)
c) účastníkem kapitálového
trhu poskytovatel služeb na kapitálovém trhu,
emitent cenných papírů uvedených v
odstavci 1 písm. a) až c), majitel cenných
papírů, emitent a majitel jiného investičního
instrumentu.
2) Např. zákon č. 530/1990 Sb.
3) § 8a zákona ČNR č. 591/1992 Sb.
4) § 70a zákona ČNR č. 591/1992 Sb., ve znění zákona č. 152/1996 Sb..
5) § 98 odst. 2 zákona ČNR č. 591/1992
Sb., ve znění zákona č. 152/1996 Sb..
(1) Postup při rozhodování Komise o právech,
právem chráněných zájmech a
povinnostech a při výkonu jejích rozhodnutí
se řídí obecnými předpisy o
správním řízení,6) pokud ve
zvláštních zákonech nebo v tomto zákoně
není stanoveno jinak.
(2) O rozkladu proti rozhodnutí Komise rozhoduje Prezídium
Komise. Komise je oprávněna provádět
výkon svých rozhodnutí.
(1) Komise je povinna uveřejnit v Obchodním věstníku
znění návrhu právního předpisu,
který vydává na základě zákonného
zmocnění. Poskytovatelé služeb na kapitálovém
trhu mají možnost ve lhůtě nejméně
30 dnů ode dne uveřejnění zaslat Komisi
písemná stanoviska a připomínky k
uveřejněnému návrhu tohoto právního
předpisu.
(2) Komise nemá povinnost postupovat podle první
věty odstavce 1 v případě, že
by tímto postupem mohlo dojít k prodlení,
které je ve značném nepoměru s veřejným
zájmem na okamžitém vydání prováděcího
předpisu.
(1) S cílem dosažení a udržení
průhlednosti kapitálového trhu Komise
a) kontroluje plnění informačních
povinností osob podléhajících státnímu
dozoru Komise stanovených tímto zákonem a
zvláštními zákony,1)
b) kontroluje plnění povinností osob vyplývajících
ze zákazu využívat důvěrné
informace,7) oznamuje podezření ze spáchání
trestného činu zneužívání
důvěrných informací v obchodním
styku,
c) informuje veřejnost o své činnosti,
d) informuje veřejnost zejména o poskytovatelích
služeb na kapitálovém trhu, investičních
instrumentech a operacích uskutečněných
na kapitálovém trhu v rozsahu a způsobem
stanoveným tímto zákonem a zvláštními
zákony,
e) vydává a uveřejňuje svá
stanoviska k aktuálním problémům kapitálového
trhu.
6) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).
7) § 81 zákona ČNR č. 591/1992 Sb.
(2) Při porušení povinností uvedených
v odstavci 1 písm. a) a b) je Komise oprávněna
uložit fyzickým nebo právnickým osobám
opatření k nápravě nebo sankce, popřípadě
přijmout jiné opatření na základě
tohoto zákona nebo zvláštních zákonů.
(1) Obchodník s cennými papíry nebo institucionální
investor, který uzavřel mimo veřejný
trh obchod s investičními instrumenty na svůj
nebo cizí účet, je povinen podat o tomto
obchodu Komisi hlášení.
(2) O obchodech vymezených v odstavci 1, které byly
uzavřeny na veřejném trhu, podává
Komisi hlášení příslušný
organizátor veřejného trhu.
(3) Komise právním předpisem stanoví,
na jaké obchody s investičními instrumenty
a od jakého objemu se povinnost podle odstavce 1 vztahuje,
a dále stanoví, v jaké lhůtě
se podávají hlášení, obsahové
náležitosti hlášení a podrobnosti
týkající se jeho rozsahu, struktury, způsobu
a formy.
(4) Komise je oprávněna uveřejňovat
údaje z hlášení, musí však
při této činnosti dbát na utajení
konkrétních účastníků
obchodů ve vazbě na konkrétní obchod.
Tímto však není dotčeno právo
Komise uveřejňovat údaje o účastnících
kapitálového trhu v souvislosti s pravomocnými
rozhodnutími Komise o uložení opatření
k nápravě nebo sankce.
(1) Komise vede seznamy
a) obchodníků s cennými papíry,8)
b) makléřů,9)
c) organizátorů mimoburzovního trh,10)
d) osob provádějících vypořádání obchodů s cennými papíry,11)
e) tiskáren, které jsou oprávněny k tisku veřejně obchodovatelných cenných papírů,12)
f) investičních společností, podílových a investičních fondů,13)
g) nucených správců a likvidátorů investičních společností a investičních fondů,14)
h) depozitářů investičních společností, investičních fondů a penzijních fondů,15)
i) penzijních fondů,16)
j) pojišťoven,17)
k) právnických osob podle § 70a odst. 1 zákona
o cenných papírech.
(2) Seznamy uveřejňuje Komise nejméně
jednou v průběhu každého kalendářního
čtvrtletí v Obchodním věstníku
a zabezpečuje, aby na místě, které
určí v Obchodním věstníku,
byly veřejně přístupné k nahlédnutí.
(3) Komise zabezpečuje, aby na místě, které
určí v Obchodním věstníku,
byly veřejně přístupné k nahlédnutí
a) schválené prospekty veřejně obchodovatelných
cenných papírů, včetně statutů
investičních a podílových fondů,
statutů penzijních fondů a pojišťoven
a emisních podmínek dluhopisů,
b) informace o hospodaření emitentů veřejně
obchodovatelných cenných papírů podle
8) § 45 zákona ČNR č. 591/1992 Sb., ve znění zákona č. 152/1996 Sb.
9) § 49 zákona ČNR č. 591/1992 Sb.
10) § 50 zákona ČNR č. 591/1992 Sb., ve znění zákona č. 152/1996 Sb..
11) § 70b zákona č.... /1997 Sb., o Komisi pro cenné papíry.
12) § 76 odst. 2 zákona ČNR č. 591/1992 Sb.
13) Zákon č. 248/1992 Sb.
14) § 36a, 37m zákona č. 248/1992 Sb, ve znění zákona č. 151/1996 Sb.
15) § 30 zákona č. 248/1992 Sb., ve znění zákona č. 151/1992 Sb.
16) Zákon č. 42/1994 Sb.,
17) Zákon č. 185/1991 Sb.
zvláštního zákona. 13),16),17),18)
Komise uveřejňuje zejména:
a) vnitřní předpisy Komise,
b) pravomocná rozhodnutí Komise, která jsou
významná pro seznámení veřejnosti
s rozhodovací činností Komise způsobem
zaručujícím ochranu osobnosti,
c) stanoviska Komise,
d) jiná sdělení nebo oznámení
důležitá pro kapitálový trh.
(1) Komise, Česká národní banka a
ministerstvo:
a) si navzájem poskytují všechny informace
a zjištění, které mohou být významné
pro výkon jejich působností, pokud zvláštní
zákon nestanoví, že určité informace
nelze poskytovat nebo jen za splnění určitých
podmínek,19)
b) koordinují činnost vykonávanou v rámci
jejich vymezené působnosti, zejména ve vztahu
k osobám, které podléhají současně
výkonu dozoru nebo dohledu Komise, ministerstva nebo České
národní banky,
c) navzájem se předem informují o opatřeních
k nápravě a sankcích, které mají
být uloženy v rámci jejich působnosti
při výkonu státního dozoru nebo dohledu
a které mohou mít význam pro druhou stranu
z hlediska výkonu její působnosti. O přijetí
opatření k nápravě a sankcí
se budou tyto orgány okamžitě informovat a
zabezpečí, že za stejný nedostatek bude
uložena jen jedna sankce.
(2) Česká národní banka a ministerstvo
zasílají Komisi kopii nebo opis rozhodnutí,
kterým bylo rozhodnuto o uložení opatření
k nápravě nebo sankce ve vztahu k činnosti
osob, které podléhají rovněž
státnímu dozoru Komise, a to bez zbytečného
prodlení ode dne nabytí právní moci
tohoto rozhodnutí. Komise v téže lhůtě
zasílá České národní
bance nebo ministerstvu kopii nebo opis rozhodnutí, kterým
bylo rozhodnuto o uložení opatření k
nápravě nebo sankce ve vztahu k činnosti
osob, které podléhají rovněž
státnímu dozoru ministerstva nebo dohledu České
národní banky.
(3) Ministerstvo, Česká národní banka
a Komise vypracují nejpozději do tří
měsíců od účinnosti tohoto
zákona společně systém vzájemné
spolupráce v této oblasti.
18) Zákon ČNR č. 591/1992 Sb.
19) Např. § 38 zákona č. 21/1992 Sb.,
o bankách, ve znění zákona č.
84/1995 Sb., § 7 zákona č. 61/1996 Sb., o některých
opatřeních proti legalizaci výnosů
z trestné činnosti a o změně a doplnění
souvisejících zákonů.
(1) V případě, že se Česká
národní banka ve své činnosti dozví
o obchodech s investičními instrumenty, které
mohou mít význam pro Komisi při plnění
jejích úkolů při výkonu státního
dozoru, informuje o nich neprodleně Komisi. Pokud Komise
požádá Českou národní
banku o provedení kontroly peněžních
transakcí spojených s těmito obchody, je
Česká národní banka povinna kontrolu
provést a podat o jejím výsledku zprávu
Komisi.
(2) V případě, že se Komise ve své
činnosti dozví o obchodech s investičními
instrumenty, které mohou mít význam pro Českou
národní banku při plnění jejích
úkolů při výkonu bankovního
dohledu, informuje o nich neprodleně Českou národní
banku. Pokud Česká národní banka požádá
Komisi o provedení kontroly obchodů s investičními
instrumenty, je Komise povinna kontrolu provést a podat
o jejím výsledku zprávu České
národní bance.
(1) Komise
a) sleduje soustavně efektivnost působení
zákonů a jiných právních předpisů
v oblasti kapitálového trhu a informuje o tom ministerstvo
nejméně jednou,
b) předkládá ministerstvu návrhy ke
změnám a úpravám účetních
postupů při účtování
o investičních instrumentech,
(2) V případě, že se ministerstvo ve
své činnosti dozví o obchodech s investičními
instrumenty, které mohou mít význam pro Komisi
při plnění jejích úkolů
při výkonu státního dozoru, informuje
o nich neprodleně Komisi. Pokud Komise požádá
ministerstvo o provedení kontroly těchto obchodů,
je ministerstvo povinno kontrolu provést a podat o jejím
výsledku zprávu Komisi.
(3) V případě, že se Komise ve své
činnosti dozví o obchodech s investičními
instrumenty, které mohou mít význam pro ministerstvo
při plnění jeho úkolů při
výkonu dozoru, informuje o nich neprodleně ministerstvo.
Pokud ministerstvo požádá Komisi o provedení
kontroly těchto obchodů, je Komise povinna kontrolu
provést a podat o jejím výsledku zprávu
ministerstvu.
(4) Komise je povinna předávat zvláštní
organizační složce ministerstva údaje
o neobvyklých obchodech v rozsahu a za podmínek
uvedených ve zvláštním zákonu.20)
20) Zákon č. 61/1996 Sb.
Komise spolupracuje s Komorou auditorů České
republiky, zejména při zavádění
mezinárodně uznávaných auditorských
postupů ve vztahu k poskytovatelům služeb na
kapitálovém trhu a emitentům a usměrňování
činnosti auditorů při aplikaci těchto
postupů.
(1) V rámci spolupráce s příslušnými
správními úřady a institucemi jiných
států působícími v oblasti
dozoru nad kapitálovým trhem, je Komise oprávněna
poskytovat těmto správním úřadům
a institucím informace o účastnících
kapitálového trhu, které si tyto úřady
a instituce vyžádají pro účely
správního nebo soudního řízení
v souvislosti s výkonem dozoru nad kapitálovým
trhem.
(2) Informace uvedené v odstavci 1 je Komise oprávněna
poskytnout pouze za předpokladu, že je zajištěna
vzájemnost a dožadující strana zajistí,
aby poskytnuté informace byly použity pouze k tomu
účelu, který Komise určí při
jejich předání.
(3) Osobní údaje účastníků
kapitálového trhu mohou být poskytnuty pouze
za předpokladu, že je zajištěna vzájemnost
a že jejich předání není v rozporu
s právním řádem České
republiky a ve státě dožadující
strany je dostatečná právní úprava
na ochranu osobních dat.
(1) Komise vykonává státní dozor podle
zvláštních zákonů1) a podle tohoto
zákona.
(2) Státnímu dozoru Komise podle tohoto zákona
podléhá
a) činnost osob v případech, které
stanoví tento zákon,
b) plnění povinností stanovených tímto
zákonem fyzickým nebo právnickým osobám,
c) plnění povinností stanovených zvláštními
zákony,1) pokud tak stanoví tento zákon.
(1) Komise při výkonu státního dozoru
kontroluje dodržování
a) tohoto zákona a zvláštních zákonů
a právních předpisů vydaných
k jejich provedení
b) povinností a podmínek stanovených v pravomocných
rozhodnutích Komise,
(2) Státnímu dozoru Komise podléhá
též:
a) plnění povinností majitele veřejně
obchodovatelných akcií podle zvláštního
zákona,21) a to povinnosti oznámit podíl
na hlasovacích právech akciové společnosti,
která má veřejně obchodovatelné
akcie, povinnosti učinit veřejný návrh
smlouvy o koupi akcií při získání
stanoveného podílu na veřejně obchodovatelných
akciích akciové společnosti a plnění
závazků navrhovatele ze smluv uzavřených
na základě takového veřejného
návrhu.
b) plnění povinností emitenta veřejně
obchodovatelných akcií podle zvláštního
zákona22) týkajících se povinností
učinit veřejný návrh smlouvy o koupi
veřejně obchodovatelných akcií a povinností
spojených s nabytím, odkupem nebo zcizením
vlastních akcií.
(1) Při výkonu státního dozoru ve
formě kontroly se vztahy mezi Komisí a osobami podléhajícími
státnímu dozoru řídí částí
třetí zákona o státní kontrole,23)
pokud tento zákon nestanoví jinak.
(2) Kontrolovaná osoba je povinna bez zbytečného
odkladu doložit Komisi, zda a jak respektovala ustanovení
zákona, jehož ustanovení jsou předmětem
kontroly Komise.
(3) Osoby podléhající státnímu
dozoru jsou povinny v souvislosti s výkonem kontroly poskytnout
Komisi potřebnou součinnost. Fyzické osobě,
která způsobila, že kontrolovaná osoba
nesplnila povinnost součinnosti, může Komise
uložit pořádkovou pokutu až do výše
10 miliónů Kč.
(4) Odepření vyžádaných informací
a listin či prodlení při jejich předání
nebo odepření vstupu do prostorů či
prodlení při umožnění vstupu
zakládá právo Komise přijmout vůči
osobě podléhající státnímu
dozoru podle § 15 tohoto zákona opatření
k nápravě nebo sankce podle tohoto zákona.
(5) Pokud hrozí nebezpečí z prodlení,
může Komise ve vztahu k osobám podléhajícím
státnímu dozoru podle § 15 zahájit kontrolu
i tím, že při oznámení o zahájení
kontroly současně provede první úkon
kontroly. Při doručování oznámení
o zahájení kontroly lze postupovat obdobně
podle § 19 odst. 2 a 3.
21) § 183b a 183d zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
22) § 156 odst. 4, 161a, 161b, 161c, 161d, 161f, 183c a 186a zákona č. 513/1991 Sb.
23) Zákon ČNR č. 552/1991 Sb., o státní
kontrole, ve znění zákona č. 166/1993
Sb..
(6) Osoby, u kterých je důvodné podezření,
že bez příslušného povolení
nebo souhlasu Komise provádějí činnost,
ke které je třeba povolení nebo souhlas Komise,
je Komise oprávněna kontrolovat v rozsahu, který
je potřebný ke zjištění skutkového
stavu týkajícího se takové činnosti.
Při výkonu této kontroly se postupuje přiměřeně
podle ustanovení tohoto zákona upravujících
kontrolu při výkonu státního dozoru.
(1) Jestliže Komise při výkonu státního
dozoru zjistí porušení právních
povinností, osobami podléhajícími
státnímu dozoru spočívající
v tom, že porušují nebo porušily své
povinnosti vymezené v § 15, je oprávněna
uložit opatření k nápravě nebo
sankce podle zvláštních zákonů1)
a ve vymezených případech i podle tohoto
zákona.
(2) V případě, že Komise vykonává
státní dozor podle tohoto zákona, je oprávněna
přijmout tato opatření k nápravě:
a) uložit kontrolované osobě, aby zjednala
nápravu ve lhůtě stanovené v opatření,
a ve stanovené lhůtě podala zprávu
o přijatých opatřeních,
b) určit, jakým způsobem je osoba podléhající
státnímu dozoru povinna nedostatek odstranit.
(3) V případě, že Komise vykonává
státní dozor podle tohoto zákona, je oprávněna
uložit sankci ve formě pokuty za porušení
povinností podle tohoto zákona až do výše
100 miliónů Kč. Při stanovení
výše pokuty postupuje Komise podle § 19 odst.
5 tohoto zákona.
(4) Uložením opatření k nápravě
a pokuty podle tohoto zákona není dotčena
odpovědnost podle jiných právních
předpisů.
(5) Jestliže Komise zjistí, že osoba uvedená
v § 17 odst. 6 tohoto zákona prováděla
nebo provádí činnost, ke které je
třeba povolení nebo souhlas Komise, je oprávněna
jí uložit pokutu a zakázat další
provádění této činnosti. Při
stanovení výše pokuty se použije ustanovení
odstavce 3.
(6) Ustanovením odstavce 5 nejsou dotčena příslušná
ustanovení zvláštních zákonů1)
upravujících oprávnění Komise
ukládat opatření k nápravě
a sankce osobám, které bez jejího povolení
nebo souhlasu provádějí činnost, ke
které je třeba toto povolení nebo souhlas.
(1) Správní řízení, v němž
se ukládají opatření k nápravě
a sankce podle tohoto zákona, lze zahájit do jednoho
roku ode dne, kdy se Komise dozvěděla o skutečnostech
rozhodných pro jejich uložení, nejpozději
však do deseti let ode dne, kdy povinnost, za níž
jsou ukládány, byla naposledy porušena.
(2) Pokud hrozí nebezpečí z prodlení
nebo neodstranitelný zásah do práv jiných
osob, lze řízení, v němž Komise
ukládá opatření k nápravě
a sankce podle tohoto zákona nebo zvláštních
zákonů zahájit i doručením
rozhodnutí Komise, jímž se ukládá
opatření k nápravě nebo sankce dotčené
osobě.
(3) Komise je oprávněna zahájit správní
řízení i doručením veřejnou
vyhláškou, pokud je splněna alespoň
jedna z podmínek podle odstavce 2 a pokud se nepodařilo
rozhodnutí doručit a okolnosti dále nasvědčují
tomu, že dotčená osoba se bude vyhýbat
doručení rozhodnutí a prodlení ve
vzniku právních účinků doručení
by mohlo podstatně ztížit nebo znemožnit
realizaci opatření k nápravě nebo
sankce. Rozhodnutí Komise je v tomto případě
doručeno vyvěšením vyhlášky
na úřední desce Komise.
(4) Komise právním předpisem stanoví
podrobnosti doručení veřejné vyhlášky
podle odstavce 3.
(5) Při ukládání opatření
k nápravě a sankcí podle tohoto zákona
vychází Komise zejména z povahy, závažnosti,
způsobu, doby trvání a následků
protiprávního jednání. Při
rozhodování o výběru opatření
k nápravě nebo sankce podle tohoto zákona
je Komise povinna přihlížet také k povaze
podnikatelské a jiné výdělečné
činnosti, kterou vykonává osoba, jíž
se opatření k nápravě nebo sankce
ukládá, a vycházet z přiměřenosti
při ukládání pokuty vzhledem k majetkovým
poměrům osoby.
(6) Rozklad podaný proti rozhodnutí Komise o odejmutí
povolení podle zvláštních zákonů
nemá odkladný účinek.
(7) Při vybírání a vymáhání
pokut uložených podle tohoto zákona nebo zvláštních
zákonů postupuje Komise podle části
šesté zákona o správě daní
a poplatků.
(1) Kromě případů, kdy lze uložit
předběžné opatření podle
obecných předpisů o správním
řízení, je Komise oprávněna
při výkonu státního dozoru podle tohoto
zákona nebo zvláštních zákonů
uložit předběžné opatření
také tehdy, jestliže to je třeba k zajištění
ochrany práv a právem chráněných
zájmů osob, které nejsou účastníky
správního řízení, nebo byl-li
by výkon konečného rozhodnutí zmařen
či vážně ohrožen. Takové
předběžné opatření může
spočívat i v nařízení Komise
směřujícím k zajištění
majetku účastníka řízení
nebo třetí osoby, a to:
a) uložením povinnosti osobě, která
vede pro účastníka správního
řízení účet cenných
papírů, aby neprováděla jakékoliv
úkony směřující k převodu
cenných papírů z účtu účastníka
řízení na účet jiné
osoby, ani registraci zástavního práva, tuto
povinnost může Komise uložit uvedené osobě
i ve vztahu k jí vedenému účtu cenných
papírů jiné osoby, na který byly účastníkem
správního řízení převedeny
cenné papíry z jejího účtu,
b) uložením povinnosti osobě, která
má listinné cenné papíry účastníka
správního řízení v úschově
nebo správě, aby neprováděla jakékoliv
úkony směřující k převodu
cenných papírů na jinou osobu,
c) uložením povinnosti bance, která vede pro
účastníka správního řízení
peněžní účet, aby neprováděla
jakékoliv úkony směřující
k převodu finančních prostředků
z účtu účastníka správního
řízení na peněžní účet
jiné osoby; tuto povinnost může Komise uložit
peněžnímu ústavu i ve vztahu k jí
vedenému účtu jiné osoby, na který
byly účastníkem správního řízení
převedeny finanční prostředky z jejího
účtu.
(2) Rozhodnutí o předběžném opatření
uvedeném v odstavci 1 se doručuje účastníkovi
řízení a dalším osobám,
kterým jsou tímto rozhodnutím ukládány
povinnosti, a je účinné po dobu pěti
pracovních dní ode dne doručení. Rozklad
proti rozhodnutí o předběžném
opatření nemá odkladný účinek.
Nepominou-li důvody k jeho uložení, podá
Komise nejpozději poslední den této lhůty
návrh na nařízení předběžného
opatření soudu. Účinnost předběžného
opatření uloženého Komisí se
v tomto případě prodlužuje do dne nařízení
předběžného opatření soudem.
(1) V případě, že se Komise dozví
o skutečnostech, které zakládají důvodné
podezření, že osoba podléhající
výkonu státního dozoru podle tohoto zákona
nebo zvláštních zákonů1) se dopustila
jednání, které vede nebo může
vést k poškození práv nebo právem
chráněných zájmů investorů
a je zároveň důvodná obava, že
tato osoba by převodem svého majetku ztížila
uplatnění nároků investorů
na náhradu způsobené újmy, je oprávněna
zajistit její cenné papíry nebo peněžní
prostředky tak, aby s nimi tato osoba nemohla nakládat.
Toto zajištění se provede přiměřeně
způsobem uvedeným v § 20.
(2) Na postup při uskutečnění zajišťovacího
úkonu podle odstavce 1 se nevztahují obecné
předpisy o správním řízení
a lze jej použít ještě před zahájením
kontroly podle zvláštního zákona. O
provedení zajišťovacího úkonu Komise
neprodleně informuje dotčenou osobu.
(3) Zajištění uvedené v odstavci 1 lze
provést na dobu maximálně tří
pracovních dnů. V této době je dotčená
osoba podléhající státnímu
dozoru povinna bez zbytečného odkladu podat Komisi
objasnění okolností jednání
uvedeného v odstavci 1, které je třeba k
posouzení, zda jsou důvody pro přijetí
opatření k nápravě nebo sankce. Pokud
dotčená osoba odmítá součinnost
s Komisí, prodlužuje se třídenní
lhůta o dobu, po kterou dotčená osoba odmítala
součinnost.
(1) Státnímu dozoru Komise podléhá
činnost bank v rozsahu, v němž
a) vykonávají činnost obchodníka s cennými papíry,
b) vykonávají činnost podle § 70a zákona o cenných papírech,
c) vykonávají činnost depozitáře investičních společností, investičních fondů a penzijních fondů,
d) vykonávají činnost spočívající
ve vydávání investičních instrumentů
uvedených v § 3 odst. 1 písm. a) a b) podléhají
v rozsahu této činnosti nebo plnění
povinností státnímu dozoru Komise.
(2) Státnímu dozoru Komise podléhá
činnost penzijních fondů a pojišťoven
v rozsahu jejich povinností při investování
do investičních instrumentů a obchodování
s investičními instrumenty na vlastní účet.
(3) Komise je oprávněna uplatňovat ve vztahu
k činnosti obchodníka s cennými papíry,
kterou provádí banka, pravomoce státního
dozoru ve stejném rozsahu, v jakém může
tyto pravomoce uplatňovat ve vztahu k činnosti obchodníků
s cennými papíry, kteří nejsou bankami.
Ve vztahu k činnosti depozitáře, kterou provádí
banka, je Komise oprávněna uplatňovat pravomoce
státního dozoru jak podle zákona o investičních
společnostech a investičních fondech, zákona
o penzijním připojištění se státním
příspěvkem, tak i podle tohoto zákona.
Ve vztahu k činnosti banky spočívající
ve vydávání investičních instrumentů
uvedených v § 3 odst. 1 písm. a) a b) je Komise
oprávněna uplatňovat pravomoce státního
dozoru jak podle zákona o dluhopisech a zákona o
cenných papírech, tak i podle tohoto zákona.
(4) Při uplatňování pravomocí
vůči bankám podle odstavců 1 a 3 je
Komise povinna postupovat tak, aby nebyly narušeny pravomoce
orgánu bankovního dohledu podle zákona o
České národní bance. To stejné
platí i ve vztahu k ministerstvu při jeho výkonu
státního dozoru podle zákona o penzijním
připojištění se státním
příspěvkem a podle zákona o pojišťovnictví.
(1) V čele Komise je prezídium Komise, které
se skládá z předsedy Komise a čtyř
členů prezídia Komise.
(2) Předsedou Komise a členem prezídia může
být jmenován občan České republiky,
který
a) je plně způsobilý k právním úkonům,
b) je bezúhonný a jeho odborné znalosti a
zkušenosti a morální vlastnosti dávají
záruku, že bude svoji funkci řádně
zastávat,
(3) Bezúhonnou je pro účely tohoto zákona
fyzická osoba, která nebyla pravomocně odsouzena
pro trestný čin majetkové povahy nebo jiný
úmyslný trestný čin.
(4) Funkční období předsedy Komise
a člena prezídia je pět let. Předseda
Komise a člen prezídia může být
do funkce jmenován pouze dvě po sobě jdoucí
funkční období. V případě
volby prvních členů prezídia bude
jeden člen jmenován na jeden rok, druhý na
dva roky, třetí na tři roky, čtvrtý
na čtyři roky, přičemž délku
prvního funkčního období jednotlivých
členů prezídia stanoví v návrhu
na jmenování prezidentu republiky ministr financí.
(5) S funkcí předsedy Komise a člena prezídia
je neslučitelná funkce poslance nebo senátora,
soudce, státního zástupce, jakákoliv
funkce ve veřejné správě, funkce člena
orgánů územní samosprávy.
(6) Předseda Komise a členové prezídia
nesmějí zastávat jinou placenou funkci ani
vykonávat jinou výdělečnou činnost
s výjimkou literární, umělecké
nebo pedagogické činnosti a správy vlastního
majetku. Předseda Komise a členové prezídia
nesmějí zastávat ani neplacené funkce
ve statutárních a jiných orgánech
žádné obchodní společnosti nebo
družstva. Toto ustanovení se nevztahuje na literární,
uměleckou nebo pedagogickou činnosti. Dále
se nesmějí podílet po dobu výkonu
funkce předsedy Komise nebo člena prezídia
přímo nebo zprostředkovaně na podnikání
osob podléhajících státnímu
dozoru Komise. Investiční instrumenty, které
získali před jmenováním do funkce
předsedy Komise nebo člena prezídia nebo
v souladu s tímto zákonem v průběhu
výkonu funkce, jsou povinni svěřit do správy
třetí osoby, které nesmějí
udělovat pokyny k nakládání s nimi.
(7) Výkon funkce předsedy Komise a člena
prezídia končí
a) uplynutím funkčního období,
b) odvoláním prezidentem republiky z důvodů uvedených v odstavci 8,
c) doručením rezignace prezidentu republiky,
d) právní mocí rozsudku, jímž je zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo omezen ve způsobilosti k právním úkonům,
e) právní mocí rozsudku, jímž byl odsouzen pro trestný čin,
f) právní mocí rozhodnutí o prohlášení konkursu na jeho majetek,
g) nevykonává-li z jakýchkoli důvodů svou funkci po dobu delší než šest měsíců,
h) úmrtím.
(8) Prezident republiky odvolá předsedu Komise a
člena prezídia, porušil-li ustanovení
tohoto zákona, pravidla profesionální etiky
nebo se dopustil takového jednání, které
zpochybňuje jeho bezúhonnost a nezávislost.
(1) V čele prezídia stojí předseda
Komise, který řídí jeho činnost
a jedná jeho jménem, podepisuje rozhodnutí
Komise a právní předpisy vydávané
Komisí za základě zákonného
zmocnění.
(2) Vyžádá-li si vláda, Poslanecká
sněmovna, Senát nebo jejich orgány přítomnost
předsedy Komise na jednání, je povinen se
jejich jednání zúčastnit.
(3) Nevykonává-li předseda Komise svoji funkci,
vykonává funkci jím určený
člen prezídia.
(1) Prezídium Komise schvaluje zejména:
a) plán činnosti Komise a jeho změny,
b) návrh rozpočtu a závěrečného účtu Komise,
c) organizační řád Komise a jednací řád prezídia Komise, včetně jejich změn,
d) pravidla profesionální etiky pro předsedu Komise, členy prezídia a zaměstnance Komise,
e) právní předpisy, které je Komise na základě zákonného zmocnění oprávněna vydávat,
f) zprávy pro vládu a Poslaneckou sněmovnu,
g) podněty vládě,
h) členy zvláštní komise, která
navrhuje předsedovi Komise rozhodnutí o rozkladu
podaném proti rozhodnutí Komise.
(2) Prezídium Komise rozhoduje hlasováním.
Rozhodnutí prezídia Komise je přijato, pokud
pro něj hlasovala nadpoloviční většina
všech členů Prezídia Komise.