Hlava III

Ustanovení přechodná

Díl I

Přechodná ustanovení

§ 30

V řízení zahájeném ministerstvem podle zvláštních zákonů před dnem účinnosti tohoto zákona bude pokračováno před Komisí.

Část II

Změna a doplnění zákona České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů

Zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění zákona České národní rady č. 34/1970 Sb., zákona České národní rady č. 60/1988 Sb., zákona České národní rady č. 173/1989 Sb., zákonného opatření Předsednictva české národní rady č. 9/1990 Sb., zákona České národní rady č. 126/1990 Sb., zákona České národní rady č. 203/1990 Sb., zákona České národní rady č. 288/1990 Sb., zákonného opatření Předsednictva České národní rady č. 305/1990 Sb., zákona České národní rady č. 575/1990 Sb., zákona České národní rady č. 173/1991 Sb., zákona České národní rady č. 283/1991 Sb., zákona České národní rady č. 19/1992 Sb., zákona České národní rady č. 23/1992 Sb., zákona České národní rady č. 103/1992 Sb., zákona České národní rady č. 167/1992 Sb., zákona České národní rady č. 239/1992 Sb., zákonného opatření Předsednictva České národní rady 350/1992 Sb., zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., zákona České národní rady č. 359/1992 Sb., zákona České národní rady č. 474/1992 Sb., zákona České národní rady č. 548/1992 Sb., zákona České národní rady č. 21/1993 Sb., zákona č. 166/1993 Sb., zákona č. 285/1993 Sb., zákona č. 47/1994 Sb., zákona č. 89/1995 Sb., zákona č. 289/1995 Sb., zákona č. 135/1996 Sb. a zákona č. 272/1996 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 2 odst. 1 se za bod 8 vkládá bod 9, který zní:

"9 Komise pro cenné papíry".

2. V § 2 odst. 3 se za slovo "soutěže" vkládají slova "předsedu, místopředsedu a členy prezídia Komise pro cenné papíry."

3. V § 4 odst. 1 se za slova "finanční trh" vkládají slova "s výjimkou dozoru nad kapitálovým trhem v rozsahu působnosti Komise pro cenné papíry."

Část III

Změna a doplnění zákona ČNR č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. ČNR 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění zákona č. 89/1993 Sb., č. 331/1993 Sb., č. 259/1994 Sb., č. 61/1996 Sb. a č. 152/1996 Sb., se mění a doplňuje takto:

Čl. I

1. V celém textu zákona se výraz "Ministerstvo financí České republiky" nebo výrazy "ministerstvo" ve všech mluvnických pádech nahrazují výrazem "Komise pro cenné papíry" nebo "Komise" v závislosti na příslušném mluvnickém pádu s výjimkou § 55 odst. 1, kde se slovo "ministerstvo" nahrazuje slovy "Ministerstvo financí České republiky" (dále jen "ministerstvo"), § 79 odst. 4 a § 97 odst. 1b.

2. Za § 45 se vkládá § 45a, který zní:

"§ 45a

(1) Minimální základní jmění obchodníka s cennými papíry činí 10 mil. Kč.

(2) V případě, že obchodník s cennými papíry bude vykonávat činnosti podle § 46 odst. 2 musí mít základní jmění vyšší než je částka uvedená v odstavci 1.

(3) Základní jmění podle odstavce 2 se řídí kapitálovou přiměřeností, kterou je obchodník s cennými papíry povinen dodržovat.

(4) Co je kapitálovou přiměřeností, způsob jejího stanovení a výše základního jmění ve vztahu ke kapitálové přiměřenosti určí právní předpis vydaný Komisí. Komise je povinna vydat tento právní předpis do tří měsíců od účinnosti tohoto zákona."

3. V § 46 odstavec 2 zní:

"Pokud je to v povolení vydaném podle § 45 stanoveno, může obchodník s cennými papíry vykonávat kromě obchodování s cennými papíry, též tyto činnosti:

a) obstarávat pro emitenta vydávání cenných papírů a poskytovat s tím související služby,

b) vykonávat činnosti na základě smluv podle § 33 odst. 2,

c) vykonávat činnosti na základě smluv podle § 34 a § 35,

d) vykonávat činnosti na základě smluv podle § 36,

e) vykonávat činnosti na základě smluv podle § 37,

f) obstarávat pro emitenta splácení a vracení cenných papírů a vyplácení výnosů z nich,

g) provádět poradenskou činnost ve věcech investic do cenných papírů,

h) obchodovat s právy podle § 14 a 15,

i) obhospodařovat cenné papíry investora na jeho účet (portfolio management).

4. V § 46 odstavec 3 zní:

"(3) Činnosti uvedené v § 45 a 46, pokud vykazují znaky podnikání podle zvláštního zákona, může vykonávat jen obchodník s cennými papíry."

5. V § 46 se za odstavec 4 doplňují odstavce 5, 6 a 7, které znějí:

"(5) Při rozhodování o povolení k činnostem uvedeným v § 46 odst. 2 Komise také zkoumá, zda by při současném výkonu všech nebo některých těchto činností jednou osobou nedocházelo ke střetu zájmů, a to zejména z hlediska ochrany investora. Střetem zájmů pro účely tohoto odstavce se rozumí stav, kdy provádění jednoho druhu činnosti pro investora je v objektivním rozporu s prováděním jiného druhu činnosti pro něj z toho důvodu, že obchodníkovi s cennými papíry nedovoluje věnovat veškerou odbornou péči při provádění obou druhů činnosti, anebo informace získané obchodníkem s cennými papíry z jednoho druhu činnosti mohou být zneužity proti oprávněným zájmům investora při provádění jiného druhu činnosti.

(6) Jestliže Komise dojde k závěru, že existuje nebezpečí střetu zájmů podle odstavce 5, rozhodne o povolení k výkonu pouze těch činností uvedených v odstavci 2 písm. a) až i), jejichž současný výkon dává záruku, že k uvedenému střetu zájmu nebude docházet.

(7) Jmenování nebo volba fyzických osob do funkce statutárního orgánu nebo za členy statutárního orgánu nebo dozorčí rady obchodníka s cennými papíry podléhá schválení Komise. Na postup při schvalování volby nebo jmenování těchto fyzických osob se vztahují příslušná ustanovení zákona o investičních společnostech a investičních fondech upravující tuto záležitost. Jestliže činnost obchodníka s cennými papíry vykonává banka, podléhá schválení Komise pouze ta fyzická osoba vymezená v první větě, která bude odpovědná za provádění činností obchodníka s cennými papíry."

6. Za § 47 se vkládají nové § 47a a 47b, které znějí:

"§ 47a

Pravidla organizace vnitřního provozu

(1) Kromě jiných povinností týkajících se organizace vnitřního provozu je obchodník s cennými papíry povinen:

a) zavést administrativní postupy, kontrolní a bezpečnostní opatření pro zpracování a evidenci dat a přiměřený mechanismus vnitřní kontroly, včetně pravidel pro obchody uzavírané jeho zaměstnanci na vlastní účet nebo na účet osob jim blízkých,

b) vést finanční prostředky klienta, které jsou mu svěřeny, na bankovních účtech odděleně od bankovních účtů, kde má uloženy finanční prostředky patřící do jeho majetku,

c) účtovat o finančních prostředcích a cenných papírech zákazníka, které jsou mu svěřeny, odděleně od ostatního svého majetku,

d) učinit přiměřená opatření k zabránění tomu, aby svěřené finanční prostředky a cenné papíry, které patří zákazníkům, nemohly být použity k obchodům na vlastní účet,

e) zavést v rámci svého provozu takové postupy a informační a organizační bariéry, aby nedocházelo ke střetu zájmů mezi ním a jeho zákazníkem nebo mezi jeho zákazníky navzájem,

f) pro svou obchodní činnost musí mít potřebné materiální a personální vybavení a jeho zaměstnanci musejí být osoby vhodné a odborně způsobilé pro činnost, kterou vykonávají.

(2) Finanční prostředky a cenné papíry zákazníka, které jsou svěřeny obchodníkovi s cennými papíry za účelem provedení jeho pokynu, nejsou součástí majetku obchodníka s cennými papíry.

(3) Komise stanoví prováděcím právním předpisem podrobnější pravidla pro plnění povinností uvedených v odstavci 1.

(4) Komise kontroluje dodržování povinností uvedených v odstavci 1 a v případě jejich porušení přijímá opatření k nápravě a sankce podle tohoto nebo zvláštního zákona41 .

§ 47b

Pravidla jednání ve vztahu k zákazníkům

(1) Obchodník s cennými papíry je povinen:

a) jednat při poskytování služby kvalifikovaně čestně a spravedlivě, v nejlepším zájmu svých zákazníků,

b) vykonávat svou činnost tak, aby nedocházelo k narušení průhlednosti kapitálového trhu, zejména nesmí činit žádné úkony směřující k manipulaci s cenami cenných papírů,

c) nevyužívat finanční prostředky a cenné papíry zákazníků, které jsou mu svěřeny za účelem provedení služby, k obchodům na svůj účet, ledaže s tím klient vyslovil písemný souhlas,

d) podle druhu a rozsahu zákazníkem požadovaných služeb vyžadovat od zákazníka informaci o jeho finanční situaci o zkušenosti v oblasti investic do cenných papírů a o záměrech, které chce dosáhnout prostřednictvím požadované služby,

e) zákazníka upozornit na důležité skutečnosti související s obchodem, zejména na možná rizika, vyžádat si od zákazníka písemný souhlas pokud z provedení zakázky vyplynou další finanční závazky a zákazníka přesně a bez průtahů informovat o obchodech, které pro něho uzavřel,

f) přiměřeně zveřejňovat podstatné informace o svých obchodech ,

g) odmítnout poskytnutí služby zákazníkovi, pokud by tímto mohlo dojít ke střetu zájmů mezi ním a jeho klientem nebo mezi jeho klienty navzájem; pokud při poskytování služby dojde ke střetu těchto zájmů, je povinen upřednostnit zájmy klienta před svými zájmy,

h) zajistit, aby měl dostatek prostředků ke splnění závazků vůči klientům.

(2) Komise stanoví prováděcím právním předpisem podrobnější pravidla pro plnění povinností uvedených v odstavci 1.

(3) Komise kontroluje dodržování povinností uvedených v odst. 1 a v případě jejich porušení přijímá opatření k nápravě a sankce podle tohoto nebo zvláštního zákona41".

7. § 49 odst. 7 zní:

"Komise upraví právním předpisem rozsah a způsob provedení makléřské zkoušky a vydání povolení k činnosti makléře."

8. V části třetí se za hlavu IV vkládá hlava V, která včetně nadpisu zní:

"Hlava V

Osoba provádějící vypořádání obchodů s cennými papíry

§ 70b

(1) Vypořádání obchodů s cennými papíry může provádět jen osoba, která k této činnosti má povolení Komise (dále jen "osoba provádějící vypořádání obchodů s cennými papíry"). Vypořádáním obchodů s cennými papíry pro účely tohoto zákona se rozumí služba, která vykazuje znaky podnikání podle zvláštního zákona a která spočívá v obstarání splnění závazků z obchodu s cennými papíry pro nejméně dva nebo více účastníků tohoto obchodu.

(2) Povolení podle odstavce 1 se nevyžaduje k činnosti obchodníka s cennými papíry spočívající ve vypořádání obchodů s cennými papíry uzavřených mimo veřejné trhy.

(3) Povolení podle odstavce 1 se uděluje na žádost. V žádosti je žadatel povinen uvést

a) obchodní jméno nebo název anebo jméno, identifikační číslo nebo rodné číslo a sídlo nebo bydliště žadatele,

b) výši čistého obchodního jmění a základního jmění žadatele a případnou účast zahraničních osob na jeho podnikání,

c) návrh, v jakém rozsahu a jakým způsobem bude žadatel provádět vypořádání obchodů s cennými papíry a s tím související činnosti, a údaje o případném jiném podnikání tohoto žadatele,

d) věcné, personální a organizační předpoklady pro výkon činnosti osoby provádějící vypořádání obchodů s cennými papíry.

§ 70c

(1) O povolení podle § 70b rozhodne Komise do 60 dnů od doručení žádosti, a to na základě posouzení věcných, personálních a organizačních předpokladů pro výkon činnosti osoby provádějící vypořádání obchodů s cennými papíry a s přihlédnutím k případným dosavadním zkušenostem žadatele z vypořádání obchodů s cennými papíry, pokud tato činnost byla prováděna do účinnosti tohoto zákona podle zvláštních zákonů, a k potřebám kapitálového trhu, zejména zabezpečení vypořádání obchodů s veřejně obchodovatelnými cennými papíry. Toto povolení se uděluje na dobu neurčitou a nelze je převést na jinou osobu.

(2) Pro odnětí povolení uděleného podle § 70b platí přiměřeně ustanovení § 48.

(3) Osoba provádějící vypořádání obchodů s cennými papíry je oprávněna vykonávat další činnosti pouze za podmínky, že souvisejí s vypořádáním obchodů s cennými papíry. Jestliže tyto další činnosti vykazují znaky činnosti, ke kterým je třeba jinak povolení Komise podle tohoto zákona, má se za to, že k takové činnosti je osoba provádějící vypořádání obchodů s cennými papíry oprávněna, pokud je splněna podmínka uvedená v první větě."

9. Za § 79 se vkládá nový § 79a, který včetně nadpisu zní:

"§ 79a

Neslučitelnost činností a funkcí

(1) Členem představenstva, dozorčí rady, prokuristou a makléřem obchodníka s cennými papíry může být pouze osoba, která není poslancem nebo senátorem Parlamentu ČR, členem vlády, Nejvyššího kontrolního úřadu nebo bankovní rady ČNB, statutárním orgánem nebo jeho členem nebo členem dozorčí rady nebo makléřem nebo prokuristou jiného obchodníka s cennými papíry nebo společnosti s obdobným předmětem podnikání.

(2) Obchodník s cennými papíry nebo jeho zakladatel je povinen vyžádat si čestné prohlášení osob uvedených v odstavci 1 o tom, že splňují podmínky odstavce 1 ještě před zvolením nebo jmenováním do funkce nebo vznikem pracovního poměru."

10. V § 80 se za odstavec 6 doplňuje nový odstavec 7, který zní:

(7) "Komise pro cenné papíry může právním předpisem upřesnit rozsah informačních povinností v závislosti na typech emitentů a druzích veřejně obchodovatelných cenných papírů."

11. V § 82 odst. 1 písm. a) se spojka "a" nahrazuje čárkou a na konci textu se čárka vypouští a doplňují slova "a plněním povinností stanovených v § 79 až § 81,".

12. § 85 zní:

"Pokud zvláštní zákon41 nestanoví ve vymezeném případě něco jiného, postupuje Komise při výkonu státního dozoru podle tohoto zákona."

Část IV

Změna a doplnění zákona č. 214/1992 Sb., o burze cenných papírů, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 214/1992 Sb., o burze cenných papírů, ve znění zákona ČNR č. 591/1992 Sb., č. 61/1996 Sb. a č. 151/1996 Sb., se mění a doplňuje takto:

Čl. I

1. V celém textu zákona se výraz "Ministerstvo financí České republiky" nebo výrazy "ministerstvo" ve všech mluvnických pádech nahrazují výrazem "Komise pro cenné papíry" nebo "Komise" v závislosti na mluvnickém pádu, s výjimkou § 20 odst. 5 druhá věta.

2. V § 3 odst. 3, v § 8 odst. 1 písm. a) a f), v § 31 odst. 1 písm. c) se slova "finančního trhu" nahrazují slovy "kapitálového trhu".

3. V § 32 odstavec 3 zní:

"Burzovního komisaře a jeho zástupce jmenuje a odvolává předseda Komise pro cenné papíry."

4. V § 33 odst. 1, 3 a 4 se slova "Ministr financí České republiky" nahrazují slovy "Předseda Komise pro cenné papíry".

Část IV

Změna a doplnění zákona č. 530/1990 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 530/1990 Sb., o dluhopisech, ve znění zákona ČNR č. 591/1992 Sb. a č. 84/1995 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 3 odst. 1 písm. i) se slova "příslušného Ministerstva financí" nahrazují slovy "Komise pro cenné papíry (dále jen "Komise")".

2. V § 6 druhé větě se za slova "státních dluhopisů" vkládají slova "a dluhopisů České národní banky v souladu se zákonem č. 6/1993 Sb., o České národní bance."

3. V § 7 odst. 1 se první věta nahrazuje větou "Povolení k vydání dluhopisů uděluje na žádost Komise."

4. V § 7 odst. 1 se v třetí větě nahrazuje výraz "Příslušné ministerstvo financí" výrazem "Komise".

5. V § 7 odst. 2 se slova "ministerstvo financí" nahrazují slovem "Komise".

6. V § 7 odst. 3 se slova "příslušné ministerstvo financí" nahrazují slovem "Komise".

7. V § 11 se slova "Federální ministerstvo financí" nahrazují slovem "Komise".

8. V § 16 se slova "Ministerstvo financí" nahrazují slovy "Komise".

9. V § 22 odst. 1, 5 a 6 se slova "Ministerstvo financí" nahrazují slovem "Komise" .

10. V § 25 se slova "Ministerstvo financí České republiky a Ministerstvo financí Slovenské republiky" nahrazují slovem "Komise".

Část V

Změna a doplnění zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění zákona č. 264/1992 Sb., č. 591/1992 Sb., č. 268/1993 Sb., č. 156/1994 Sb., č. 84/1995 Sb., č. 94/1996 Sb. a č. 142/1996 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 183d odstavci 2 se na konci první věty vypouští tečka a doplňuje se tato věta: "nebo se o jeho získání dověděli nebo dovědět mohli."

2. V § 183d se v odstavci 2, ve větě druhé tečka nahrazuje čárkou a doplňují se slova: "jinak nesmí vykonávat po dobu prodlení práva s těmito akciemi spojená.".

3. V § 186 odst. 3 se za slova "tří čtvrtin" vkládá slovo "hlasů".

4. V § 186 odst. 4 druhá věta se za slova "tří čtvrtin" vkládá slovo "hlasů".

5. V § 771 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní:

"Komise pro cenné papíry může vydat prováděcí předpis, kterým stanoví:

a) podrobnější pravidla pro výpočet podílu na hlasovacích právech podle § 66a,

b) podrobnější pravidla pro posuzování jednání, která se považují za jednání ve shodě § 66b,

c) podrobnější pravidla pro plnění povinnosti učinit veřejný návrh smlouvy podle § 183b včetně dalších náležitostí takového návrhu smlouvy,

d) podrobnější pravidla výpočtu minimální ceny podle § 183c odst. 2 a ceny, z jakých obchodů uzavřených na veřejných trzích se zahrnují do výpočtu průměrné ceny,

e) podrobnější pravidla pro plnění povinnosti oznámit podíl na hlasovacích právech podle § 183d."

Část VI

Doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění zákona č. 231/1992 Sb., zákona ČNR č. 591/1992 Sb., zákona č. 273/1993 Sb., zákona č. 303/1993 Sb., zákona č. 38/1994 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona č. 136/1994 Sb., zákona č. 200/1994 Sb., zákona č. 237/1995 Sb., zákona č. 286/1995 Sb., zákona č. 95/1996 Sb., zákona č. 147/1996Sb., zákona č. 19/1997 Sb., zákona č. 49/1997 Sb. a zákona č. 61/1997 Sb., se doplňuje takto:

V § 3 odst. 3 písm. a) se za slova "správa kolektivních majetkových účastí" vkládají slova "a činnosti osob provádějících vypořádání obchodů s cennými papíry13a ".

Část VII

Závěrečná ustanovení

§ 33

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1998.

II.

Předkládací zpráva

Vládou schválená korekce hospodářské politiky a další transformační opatření uložila ministerstvu financí předložit na jednání vlády paragrafované znění návrhu zákona o Komisi pro cenné papíry.

O potřebě zřídit zvláštní dozorovou instituci nad kapitálovým trhem, tj. vyčlenit kapitálový dozor mimo ministerstvo financí, se uvažuje již delší dobu. Z iniciativy Burzy cenných papírů vznikla pracovní skupina, která vypracovala návrh příslušných zákonů, kterými se Komise zakládá a přechází na ní výkon státního dozoru nad kapitálovým trhem, který byl dosud v kompetenci ministerstva financí.

Tento návrh zákona byl po úpravách zaslán do připomínkového řízení vybraným resortům a institucím. Dle názoru připomínkujících míst návrh zákona zaslaný do připomínkového řízení vyvolává značně legislativní a věcné pochybnosti o zvoleném přístupu. Výhrady připomínkujících míst lze stručně shrnout takto:

· Právní postavení Komise je neujasněné, je chápána jako správní orgán, který je zcela mimo působnost vlády. Vládě je odebírána určitá působnost, která je přenesena na subjekt, který je na ní nezávislý.

· Návrh zákona počítá s rozsáhlou podzákonnou normotvorbou, která nejen nepřispívá k právní jistotě (což je základní požadavek investora, na jehož zájmy se návrh zákona často odvolává), ale navíc je v řadě případů svým zásahem do práv jednotlivých subjektů neudržitelná.

· Řada navrhovaných aktivit Komise je nahrazováním a současně i zpochybněním významu činnosti jiných orgánů, zejména orgánů činných v trestním řízení, přičemž se bezprecedentně zavádějí některé postupy, které jsou vyloučeny i u mnohem objektivnějších a nezávislejších institucí, jakým jsou např. soudy.

· Nedostatečně zákonem vymezené působení Komise umožňuje v podstatě svévolný postup Komise vůči komukoliv za velmi vágních podmínek.

· Koncepce zmocnění jiných osob k činnostem Komise je nedomyšlená, neboť paradoxně se tak mohou některé subjekty stát nejen objektem, ale i subjektem kontroly, přičemž záruky proti zneužití takto získaného postavení, zejména proti potenciálním konkurentům, jsou mizivé.

· Nepochopitelné riziko se projevuje mnohokráte zavrženou, ale zde znovu nastolovanou koncepcí bourající existující systém zaknihování cenných papírů, opírající se o jednoznačný postulát, že majitelem cenného papíru je ten, na jehož účtu je tento cenný papír evidován.

· Nepřímo se připouští retroaktivita ve vztahu k již nabytým právům jednotlivých subjektů kapitálového trhu.

Ze strany připomínkujících míst se návrh zákona setkal se zásadním odmítnutím. Jednoznačně byl nastolen požadavek nejen věcně, ale především legislativně, tento návrh přepracovat. Ministerstvo financí návrh zákona ve smyslu připomínek přepracovalo a v upravené podobě ho předkládá vládě k projednání.

Důvodová zpráva

Obecná část

Vývoj na českém kapitálovém trhu v posledních letech prokázal, že současná právní úprava jeho kontroly je nedostatečná a to jak z hlediska institucionálního, tak i procesně a hmotně právního.

Proto se navrhuje zřízení Komise pro cenné papíry (dále "Komise") jako flexibilního subjektu, bezprostředně vysoce odborně reagujícího na situaci na kapitálovém trhu a disponujícího jistými nadstandardními pravomocemi.

Činnost Komise se zaměří na zvýšení důvěry hodnosti finančního trhu. Proto bude Komise nadána kontrolními pravomocemi ve vztahu k účastníkům kapitálového trhu, bude moci ukládat sankce pokud účastníci kapitálového trhu nebudou plnit povinnosti uložené jim zákony upravujícími kapitálový trh. Zároveň bude spolupracovat s policií a soudy a bude mít ve stanovených případech pravomoc zmrazit přesun cenných papírů a peněz na účtech.

Výrazný pokrok se očekává od jejího působení proti zneužívání veřejně nepřístupných informací, což se zatím nedaří postihovat. Komise bude povinna sledovat a prověřovat podezřelé obchody (opatřovat nepřímé důkazy), trestat provinilce a případně dávat návrh na zahájení stíhání konkrétních osob.

Dalším důvodem pro vznik Komise je rychlý rozvoj stále sofistikovanějších metod (často nemorálních, avšak legálních), které mohou vést k destabilizaci trhu nebo poškození investorů. Krok s rozvojem takových metod může jen stěží držet zákonodárná moc a policie, které zpravidla nedisponují dostatečně kvalitními odborníky na tuto oblast.

Povinností Komise také bude pátrat při svých kontrolách po doposud neošetřených nekalých metodách převádění majetku od investorů a upřesňovat podle toho jí vydávaná pravidla pro aktivity na kapitálovém trhu.

Smyslem tohoto návrhu zákona, jež má zřídit Komisi pro cenné papíry jako další ústřední orgán státní správy pro výkon dozoru nad kapitálovým trhem, je upravit její postavení, působnost, pravomoci, základní organizační strukturu. Návrh zákona upravuje především veřejnoprávní vztahy na kapitálovém trhu. Zákon upravuje i některé hmotněprávní a procesněprávní věci v oblasti veřejného práva, které ve zvláštních zákonech dosud nebyly upraveny.

Část zvláštní

§ 1

Komise není definována jako další ústřední orgán státní správy a je, proto zařazena mezi ministerstva a ostatní ústřední správní úřady této úrovně do tzv. kompetenčního zákona. Komise nebude podřízena ministerstvu financí. Komise však musí za svou činnost odpovídat vládě neboť vláda musí mít ve svých rukách tak důležitou složku hospodářské politiky jako je dozor nad kapitálovým trhem a jeho regulace.

§ 2

Rozhodovací činnost Komise se řídí předpisy o správním řízení. Kontrolní činnost Komise se bude vztahovat zejména k tomuto zákonu, a dalším zákonům zejména zákonu o cenných papírech, zákonu o investičních společnostech a investičních fondech, zákonu o dluhopisech a zákonu o burze cenných papírů. Komise jako ústřední orgán bude oprávněna vydávat k provedení zákona prováděcí právní předpisy. Zákon obsahuje celou řadu zmocňovacích ustanovení pro Komisi. Důvodem pro takovou četnost je nemožnost upravit v zákoně všechny detaily vztahů na kapitálovém trhu a dále potřeba operativně a flexibilně reagovat na rychlý vývoj v této oblasti.

§ 3

Vymezuje pro účely zákona o Komisi základní pojmy, které se sice běžně používají, ale nejsou dosud vymezeny.

§ 4 - 7

Komise bude mít významnou úlohu v oblasti informací zaměřených na průhlednost trhu. Ta má dvě části. Komise jednak sama poskytuje investorům a dalším skutečným i potenciálním účastníkům trhu informace a jednak kontroluje, zda emitenti, nositelé kolektivních investic a obchodníci s cennými papíry dodržují svoje informační povinnosti. Významná je povinnost obchodníků s cennými papíry a nositelů kolektivních investic podávat Komisi hlášení o uzavřených obchodech, a to jak na veřejných trzích, tak i mimo ně. Tato důležitá povinnost, která je zavedena na vyspělých kapitálových trzích a pro naplnění průhlednosti na kapitálovém trhu je nezbytností, dosud na českém kapitálovém trhu chyběla, i když částečně se již uplatňuje na burze cenných papírů.

Komise vede seznam účastníků kapitálového trhu a zpřístupňuje další informace o nich. Pro správnou interpretaci předpisů, které vydala. Interpretace zákonů upravujících finanční trh zůstává na ministerstvu financí, které tyto zákony navrhuje. Bude mít význam zveřejňování stanovisek Komise k aktuálním problémům kapitálového trhu. Komise bude vydávat Věstník, který bude jejím oficiální tiskovinou, v níž budou zveřejňovány právní předpisy vydané Komisí, její vnitřní předpisy, rozhodnutí a stanoviska a další informace potřebné pro všechny účastníky kapitálového trhu a investory.

§ 8 - 11

Plnění úkolů státní správy v oblasti kapitálového trhu vyžaduje spolupráci a koordinaci mezi Komisí a dalšímu správními úřady a institucemi, zejména těmi, jejichž činnost se úzce dotýká působnosti Komise. Jedná se hlavně o ministerstvo financí a Českou národní banku, které vykonávají státní dozor a dohled nad osobami, jejichž činnost podléhá také státnímu dozoru Komise (např. banky-obchodníci s cennými papíry, banky-depozitáři, institucionální investoři atd.). Požadavek spolupráce těchto subjektů vyplývá též ze skutečnosti, že kapitálový trh je součástí širšího finančního trhu, kde ministerstvo financí a Česká národní banka mají své určité pravomoce. Spolupráce těchto subjektů je dále nezbytná při monitorování všech transakcí na finančním trhu, tj. včetně kapitálového trhu.

V rámci mezinárodní spolupráce zabezpečuje Komise na základě reciprocity i poskytování a výměnu informací mezi příslušnými orgány druhých států o účastnících kapitálového trhu, a to v souvislosti s prováděním výkonu státního dozoru. Zákon obsahuje omezení pro předávání takových informací, které by bylo v rozporu s právním řádem ČR.

§ 12 - 20

Na Komisi přechází působnost ministerstva financí i v oblasti státního dozoru, proto Komise "přebírá" státní dozor nad činnostmi vymezenými zvláštními zákony. Navíc však státnímu dozoru nově podléhají další činnosti a plnění povinností vymezené zákonem o Komisi pro cenné papíry a zvláštními zákony. Rozsah státního dozoru je vymezen především činnostmi, resp. plněním určitých povinností, i když v určitých případech má vazbu na všechny osoby, které například bez příslušného povolení nebo souhlasu provádějí činnost, ke které je podle tohoto nebo zvláštního zákona třeba povolení.

Při výkonu státního dozoru formou kontroly se vztahy mezi Komisí a kontrolovanými osobami řídí zákonem o státní kontrole, pokud tento zákon nestanoví jinak.

Zjistí-li Komise při výkonu státního dozoru nedostatky, je oprávněna ukládat opatření k nápravě a sankce, a to jak podle zvláštních zákonů, tak i podle tohoto zákona.

V zájmu rychlých zásahů potřebných učinit na kapitálovém trhu při zjištění podezřelých operací je komise oprávněna ukládat kromě předběžných opatření podle správního řádu i předběžná opatření spočívající v zablokování cenných papírů a finančních prostředků na účtu kontrolované osoby.

Komise vykonává dozor nejen nad těmi subjekty, kterým vydala k jejich činnosti povolení nebo souhlas, ale i v některých dalších případech. Banky podléhají dozoru Komise v té části své činnosti, kterou vykonávají jako obchodníci s cennými papíry a jako depozitáři podle zákona o investičních společnostech a investičních fondech.

§ 21 - 27

Tato část zákona je věnována organizační struktuře Komise, zejména postavení Prezidia. Komise je řízena kolektivním orgánem - prezídiem, které se skládá z prezidenta Komise a 4 členů. Důvodem je zvýšení demokratičnosti rozhodování Komise v zásadních otázkách. Členy prezídia, předsedu a místopředsedu Komise jmenuje a odvolává na návrh vlády prezident republiky na pětileté období. Tímto způsobem je zajištěna kontinuita a zároveň personální nezávislost na vládě, která je jmenována vždy po volbách na základě výsledků voleb. Předpokládá se, že členové Prezídia nebudou členy žádných politických stran, případně, že po dobu výkonu své funkce se členství v politické straně vzdají. Při obsazování některých významných funkcí ve veřejné správě se již zavedlo takové nepsané pravidlo v případě prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu a ředitele Bezpečnostní informační služby.

Vedení Komise i její zaměstnanci musí při výkonu činnosti dodržovat velmi přísná pravidla zabezpečující nestrannost a objektivnost rozhodování Komise. Zásadní otázky řeší zákon, podrobnosti budou upraveny v etickém kodexu, který vypracuje a schválí prezídium Komise. V zájmu toho, aby v Komisi pracovali opravdu špičkoví odborníci z oblasti kapitálového trhu, je v zákoně stanoveno, že odměny pracovníků stanoví prezident Komise a není při tom vázán předpisem, který stanoví platové poměry zaměstnanců státní správy.

§ 28 - § 29

Činnost Komise je financována ze dvou zdrojů

- z poplatků placených poskytovateli služeb na kapitálovém trhu a

- z návratných výpomocí ze státního rozpočtu.

Tento způsob financování je v souladu s direktivami EU. Stát navíc garantuje, že v případě, že se Komise dostane do finančních potíží, poskytne jí bezúročnou půjčku.

Na činnost Komise přispívají všichni poskytovatelé služeb na kapitálovém trhu, a to procentní sazbou. Tuto procentní sazbu stanoví Poslanecká sněmovna při schvalování státního rozpočtu. Předpokládá se, že vláda poskytne Komisi budovu, která je ve vlastnictví státu.

§ 30

Působnost ministerstva financí v oblasti kapitálového trhu a konkrétní oprávnění vyplývající z této působnosti jsou upraveny v řadě zákonů. Mezi těmito zákony lze vyčlenit dvě základní skupiny.

Do první skupiny lze zařadit zákony, jejichž výlučným předmětem úpravy je oblast kapitálového trhu. Ve druhé skupině zákonů je kromě oblasti kapitálového trhu předmětem úpravy jiná oblast státní správy. § 38 v odst. 1 jsou taxativně uváděny zákony první skupiny, kde dosavadní působnost ministerstva financí přechází na Komisi. Jedná se zákon č.591/1992 Sb., o cenných papírech , zákon č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, zákon č. 530/1990 Sb., o dluhopisech a zákon č.214/1992 Sb., o burze cenných papírů.

Druhá skupina zákonů je pokryta odst. 2 § 32, podle kterého dosavadní působnost ve věcech kapitálového trhu vyplývající z obchodního zákoníku, zákona o bankách, kompetenčního zákona přechází z ministerstva financí na Komisi.

Zákon rovněž vychází z toho, že Komise převezme pracovníky Ministerstva financí působící v na Úřadě pro cenné papíry.

Část druhá

Druhá část zákona je věnována novelizacím jednotlivých souvisejících zákonů, které bylo třeba provést, aby byl zabezpečen přechod působnosti z ministerstva financí na Komisi.

Zákon o Komisi vyžaduje provést změny v některých dalších zákonech.

1) Zákon č. 591/1992 Sb., o cenných papírech.

Tento zákon se mění z důvodu souladu se zákonem o Komisi, ale i z řady dalších důvodů.

Nový § 45a upravuje minimální základní jmění obchodníka s cennými papíry ve výši 10 mil. Kč, v případě obchodování s deriváty musí být základní jmění vyšší. Jeho výši stanoví svým předpisem Komise. Touto úpravou se zákon o cenných papírech harmonizuje se Směrnicí EU 93/22.

Všechny činnosti uvedené v § 46 odst. 2 může provádět pouze obchodník s cennými papíry, pokud tato činnost vykazuje znaky podnikání ve smyslu zvláštního zákona.

V § 79a je upravena neslučitelnost činností a funkcí.

Ustanovení § 80 odst. 6 umožňuje Komisi vydat prováděcí předpis, v němž rozsah informačních povinností podle typu emitenta a druhu veřejně obchodovatelných cenných papírů.

Další ustanovení v souladu se směrnicemi EU o obchodování s cennými papíry (Směrnice 93/22) a o kapitálovém vybavení obchodníků s cennými papíry (Směrnice 93/6). Rozsah těchto změn je značný a předpokládá se celková novela ZCP v průběhu příštího roku, která bude reagovat na dosavadní poznatky a zkušenosti s tímto zákonem a která zajistí plnou harmonizaci se směrnicemi EU.

2) Pokud jde o novelu zákona o investičních společnostech a investičních fondech, která je v současné době předložena vládě k projednání, budou do ni zapracovány všechny změny týkající se přechodu kompetence dozoru nad finančním trhem z ministerstva financí na Komisi a to ještě před předložením zákona Parlamentu.

3) Navrhují se dílčí změny zákona o dluhopisech pouze v souvislosti se zřízením Komise.

4) Zákon č. 214/1992 Sb., o burze cenných papírů - potřebné změny jsou navrženy

Také v tomto zákoně jsou navrženy pouze změny související s přechodem působnosti z ministerstva financí na Komisi.

5) Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník - potřebné změny jsou navrženy

§ 183d odst. 2 se doplňuje tak, aby byla posílena informační povinnost majitelů a emitentů veřejně obchodovatelných akcií. V § 771 je doplněn nový odstavec, který Komisi dává oprávnění vydat prováděcí předpis k některým ustanovením obchodního zákoníku, která byla novelizována v r. 1996, ale jejichž dodržování je bez dalšího upřesnění a zabezpečení dozoru nad jejich dodržováním nereálné. Jde jen o dílčí změny Obch. zákoníku z hlediska jeho vazeb na Komisi, které neřeší jeho další změny, které se jeví jako aktuální.

6) Pokud jde o zákon č. 21/1992 Sb., o bankách připravuje jeho novelu ČNB ve spolupráci s ministerstvem financí. Do této novely bude třeba zapracovat vazby na zřizovanou Komisi.

Harmonizace s předpisy EU

Do návrhu zákona byly promítnuty některé části směrnice Evropské unie upravující kapitálový trh, zejména Směrnice o investičních službách v oblasti cenných papírů, která stanoví, jaké činnosti na kapitálovém trhu podléhají kontrole státu, způsob vydávání povolení a povinnost státu kontrolovat průběžně, zda subjekty, které obdržely licenci stále splňují všechny předpoklady pro její vydání.

Vyčíslení dopadu na státní rozpočet

Z hlediska finančního dopadu bude realizace návrhu zákona znamenat úsporu v kapitole ministerstva financí cca 18 mil. Kč mzdových nákladů a 3,2 mil. Kč nákladů věcných. (bez nákladů na opravy a modernizaci budovy), což jsou výdaje připadající na dnešní Úřad pro cenné papíry. Dnešní Úřad pro cenné papíry je již dnes umístěn v samostatné budově a otázky správy této budovy bude třeba řešit až po přijetí zákona v Komisi a po podrobnějším ujasnění jejich potřeb.

Finanční dopad na účastníky finačního trhu na které se přenesou výdaje potřebné pro činnost komise odhadujeme na 40 mil. Kč vzhledem k záměru zvýší i počet pracovníků Komise proti dnešnímu stavu a zvýšit jejich platy.

V Praze dne 18. června 1997

Předseda vlády

Prof. Ing. Václav Klaus, CSc. v.r.

Ministr financí

Ing. Ivan Pilip v.r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP