Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
(1) Komise pro cenné papíry (dále jen "Komise")
je právnickou osobou a má své sídlo
v Praze.
(2) Při výkonu působnosti v oblasti kapitálového
trhu Komise
a) vykonává státní dozor v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními zákony,
b) rozhoduje o právech, právem chráněných zájmech a povinnostech právnických a fyzických osob, pokud tak stanoví tento zákon nebo zvláštní zákony1 a je oprávněna provádět výkon svých rozhodnutí,
c) vydává právní předpisy na základě a v mezích tohoto zákona nebo zvláštních zákonů,
d) spolupracuje s jinými správními úřady a institucemi, zejména s Ministerstvem financí České republiky (dále jen "ministerstvo"), Českou národní bankou, Střediskem cenných papírů, s organizátory veřejného trhu cenných papírů, s osobami provádějícími vypořádání obchodů s předměty finančního trhu na veřejném trhu a se zájmovými organizacemi a jinými sdruženími působícími na finančním trhu,
e) v rozsahu své působnosti spolupracuje s mezinárodními organizacemi,
f) podporuje vzdělávání a osvětu v oblasti kapitálového trhu, a to jak vlastními akcemi, tak i prostřednictvím jiných osob a institucí,
g) provádí další činnost k plnění
úkolů v rozsahu jí svěřené
působnosti.
(3) Komise při výkonu své působnosti
postupuje tak, aby byla zajištěna zejména
stabilita, průhlednost, efektivnost a důvěryhodnost
kapitálového trhu, jakož i ochrana investorů.
(4) Při výkonu státního dozoru je
komise povinna působit proti jevům, které
mohou způsobit vážné poruchy na kapitálovém
trhu.
(4) Komise odpovídá za svou činnost vládě
a nese odpovědnost za svá rozhodnutí.
(1) Postup při rozhodování Komise o právech,
právem chráněných zájmech
a povinnostech a při výkonu jejích rozhodnutí
se řídí obecnými předpisy o
správním řízení, pokud v příslušných
zvláštních zákonech nebo tomto zákoně
není stanoveno jinak.
(2) Pro účely správního řízení
se Komise posuzuje jako ústřední orgán
státní správy.
(1) Pro účely tohoto zákona se předmětem
kapitálového trhu rozumí:
a) veřejně obchodovatelné cenné papíry,
b) jiné cenné papíry, pokud jsou vydávány veřejně podle zvláštního zákona ,
c) jiné cenné papíry vydávané k uplatnění práv k veřejně obchodovatelným cenným papírům,
d) penězi ocenitelná práva, která jsou samostatně převoditelná, spojená s veřejně obchodovatelnými cennými papíry,
e) převoditelná práva podle zvláštního zákona ze smluv o koupi veřejně obchodovatelných cenných papírů,
f) práva odvozená od kurzových indexů
odvozených od veřejně obchodovatelných
cenných papírů nebo práva odvozená
od úrokových měr odvozených od veřejně
obchodovatelných dluhopisů.
(3) Pro účely tohoto zákona se rozumí:
a) institucionálním investorem banka provádějící obchody na vlastní účet s předměty na kapitálovém trhu, investiční společnost, investiční fond, penzijní fond a pojišťovna.
b) poskytovatelem služeb na kapitálovém trhu obchodník s cennými papíry, institucionální investor, depozitář, organizátor veřejného trhu, osoba provádějící vypořádání obchodů s cennými papíry, provozovatel tiskárny veřejně obchodovatelných cenných papírů, Středisko cenných papírů, právnická osoba podle § 70a odst. 1 zákona o cenných papírech, Česká národní banka podle § 98 odst. 2 zákona o cenných papírech,
c) účastníkem kapitálového trhu poskytovatel služeb na kapitálovém trhu, emitent vydávající cenné papíry a majitel cenného papíru.
d) obchodem s předmětem kapitálového
trhu koupě, prodej, půjčka, zajišťovací
převod předmětu kapitálového
trhu.
(1) S cílem dosažení a udržení
průhlednosti kapitálového trhu Komise:
a) kontroluje plnění informačních povinností osob podléhajících státnímu dozoru Komise stanovených tímto zákonem a zvláštními zákony,
b) kontroluje plnění povinností osob vyplývajících ze zákazu využívat důvěrné informace, oznamuje podezření ze spáchání trestného činu zneužívání důvěrných informací v obchodním styku, a pokud nejde o trestný čin, ukládá pokuty,
c) informuje veřejnost přiměřeným způsobem o své činnosti,
d) zajišťuje informovanost veřejnosti zejména o poskytovatelích služeb na kapitálovém trhu, předmětech finančního trhu a operacích uskutečněných na kapitálovém trhu v rozsahu a způsobem stanoveným tímto zákonem a zvláštními zákony,
e) vydává a uveřejňuje svá
stanoviska k aktuálním problémům
kapitálového trhu.
(2) Při porušení povinností uvedených
v odstavci 1 písm. a) a b) je Komise oprávněna
uložit fyzickým nebo právnickým osobám
opatření k nápravě nebo sankce, popřípadě
přijmout jiné opatření na základě
tohoto zákona nebo zvláštních zákonů.
(1) Obchodník s cennými papíry nebo institucionální
investor, který uzavřel mimo veřejný
trh obchod s předměty finančního trhu
na svůj nebo cizí účet, je povinen
podat o tomto obchodu Komisi hlášení, a to
nejpozději v pracovní den následující
po uzavření obchodu. Veřejným trhem
se rozumí veřejný trh v České
republice.
(2) O obchodech vymezených v odstavci 1, které byly
uzavřené na veřejném trhu, podává
Komisi hlášení příslušný
organizátor veřejného trhu.
(3) Hlášení se podává na tiskopise
vydaném Komisí.
(4) Komise je oprávněna uveřejňovat
údaje z hlášení, musí však
při této činnosti dbát na utajení
konkrétních účastníků
obchodů ve vazbě na konkrétní obchod.
Tímto však není dotčeno právo
Komise uveřejňovat údaje o účastnících
kapitálového trhu v souvislosti s rozhodnutími
Komise o uložení opatření k nápravě
nebo sankce.
(1) Komise vede seznamy
a) obchodníků s cennými papíry
b) makléřů
c) organizátorů mimoburzovního trhu
d) osob provádějících vypořádání obchodů s cennými papíry a deriváty
e) tiskáren, které jsou oprávněny k tisku veřejně obchodovatelných cenných papírů
f) investičních společností, podílových a investičních fondů
g) nucených správců a likvidátorů investičních společností a investičních fondů
h) depozitářů investičních
společností a investičních fondů
(2) Seznamy uveřejňuje Komise nejméně
jednou v průběhu každého kalendářního
čtvrtletí ve Věstníku Komise a zabezpečuje,
aby na místě, které určí ve
Věstníku, byly veřejně přístupné
k nahlédnutí.
(3) Komise zabezpečuje, aby na místě, které
určí ve Věstníku, byly veřejně
přístupné k nahlédnutí
a) schválené prospekty veřejně obchodovatelných cenných papírů, včetně statutů investičních a podílových fondů a emisních podmínek dluhopisů,
b) informace o hospodaření emitentů veřejně
obchodovatelných cenných papírů podle
zvláštního zákona.
Komise vydává Věstník, ve kterém
uveřejňuje zejména:
a) vnitřní předpisy Komise,
b rozhodnutí Komise, která jsou významná pro seznámení veřejnosti s rozhodovací činností Komise,
c) stanoviska Komise,
d) jiná sdělení nebo oznámení
důležitá pro kapitálový trh.
(1) Komise, Česká národní banka a
ministerstvo financí:
a) si navzájem poskytují všechny informace a zjištění, které mohou být významné pro výkon jejich funkcí, pokud zvláštní zákon nestanoví, že určité informace nelze poskytovat nebo jen za splnění určitých podmínek,
b) koordinují činnost vykonávanou v rámci jejich vymezené působnosti, zejména ve vztahu k osobám, které podléhají současně výkonu dozoru nebo dohledu Komise, ministerstva nebo České národní banky,
c) navzájem se předem informují o opatřeních
k nápravě a sankcích, které mají
být uloženy v rámci jejich působnosti
při výkonu státního dozoru nebo dohledu
a které mohou mít význam pro druhou stranu
z hlediska výkonu jejích funkcí. O přijetí
opatření k nápravě a sankcí
se budou tyto orgány okamžitě informovat a
zabezpečí, že za stejný nedostatek bude
uložena jen jedna sankce.
(2) Česká národní banka a ministerstvo
zasílají Komisi opis rozhodnutí, kterým
bylo rozhodnuto o uložení opatření k
nápravě nebo sankce ve vztahu k činnosti
osob, které podléhají rovněž
státnímu dozoru Komise, a to ve lhůtě
30 dnů ode dne nabytí právní moci
tohoto rozhodnutí. Komise v téže lhůtě
zasílá České národní
bance nebo ministerstvu opis rozhodnutí, kterým
bylo rozhodnuto o uložení opatření k
nápravě nebo sankce ve vztahu k činnosti
osob, které podléhají rovněž
státnímu dozoru ministerstva nebo dohledu České
národní banky.
(3) Ministerstvo, Česká národní banka
a Komise vypracují nejpozději do tří
měsíců od účinnosti tohoto
zákona společně systém vzájemné
spolupráce v této oblasti.
(1) V případě, že se Česká
národní banka ve své činnosti dozví
o obchodech s předměty finančního
trhu, které mohou mít význam pro Komisi
při plnění jejích úkolů
při výkonu státního dozoru, informuje
o nich neprodleně Komisi. Pokud Komise požádá
Českou národní banku o provedení kontroly
peněžních transakcí spojených
s těmito obchody, je Česká národní
banka povinna kontrolu provést a podat o jejím výsledku
zprávu Komisi.
(2) V případě, že se Komise ve své
činnosti dozví o obchodech s předměty
finančního trhu, které mohou mít význam
pro Českou národní banku při plnění
jejích úkolů při výkonu bankovního
dohledu, informuje o nich neprodleně Českou národní
banku. Pokud Česká národní banka
požádá Komisi o provedení kontroly obchodů
s předměty finančního trhu, je Komise
povinna kontrolu provést a podat o jejím výsledku
zprávu České národní bance.
(1) Komise
a) sleduje soustavně působení zákonů a jiných právních předpisů v oblasti kapitálového trhu a informuje ministerstvo o potřebě přijetí zákonných úprav v oblasti kapitálového trhu,
b) podává nejméně čtvrtletně zprávu ministerstvu o situaci na finančním trhu a o opatřeních, která přijala,
c) upozorňuje ministerstvo na problémy při
provádění auditů a vedení účetnictví
ve vztahu k emitentům a poskytovatelům služeb
na kapitálovém trhu.
(2) V případě, že se ministerstvo ve
své činnosti dozví o obchodech s předměty
finančního trhu, které mohou mít význam
pro Komisi při plnění jejích úkolů
při výkonu státního dozoru, informuje
o nich neprodleně Komisi. Pokud Komise požádá
ministerstvo o provedení kontroly těchto obchodů,
je ministerstvo povinno kontrolu provést a podat o jejím
výsledku zprávu Komisi.
(3) V případě, že se Komise ve své
činnosti dozví o obchodech s předměty
finančního trhu, které mohou mít význam
pro ministerstvo při plnění jejích
úkolů při výkonu dozoru, informuje
o nich neprodleně ministerstvo. Pokud ministerstvo požádá
Komisi o provedení kontroly obchodů s předměty
finančního trhu, je Komise povinna kontrolu provést
a podat o jejím výsledku zprávu ministerstvu.
(4) Komise je povinna předávat zvláštní
organizační složce ministerstva údaje
o neobvyklých obchodech v rozsahu a za podmínek
uvedených ve zvláštním zákonu.
(1) V rámci spolupráce s příslušnými
správními úřady a institucemi jiných
států působícími v oblasti
dozoru nad kapitálovým trhem je Komise oprávněna
poskytovat těmto správním úřadům
a institucím informace o účastnících
kapitálového trhu, které si tyto úřady
a instituce vyžádají pro účely
správního nebo soudního řízení
v souvislosti s výkonem dozoru nad kapitálovým
trhem.
(2) Informace uvedené v odstavci. 1 je Komise oprávněna
poskytnout pouze za předpokladu, že je zajištěna
vzájemnost a aby poskytnuté informace byly použity
pouze k tomu účelu, který Komise určí.
(3) Osobní údaje účastníků
kapitálového trhu mohou být poskytnuty pouze
za předpokladu, že jejich předání
není v rozporu s právním řádem
České republiky.
(1) Komise vykonává státní dozor
podle zvláštních zákonů a podle
tohoto zákona.
(2) Státnímu dozoru Komise podle tohoto zákona
podléhá
a) činnost osob, určených tímto zákonem,
b) plnění povinností stanovených tímto zákonem fyzickým nebo právnickým osobám,
c) plnění povinností stanovených zvláštními
zákony, pokud tak stanoví tento zákon.
Komise se při výkonu státního dozoru
stanoveném zvláštními zákony1
řídí ustanoveními těchto zvláštních
zákonů, pokud tento zákon nestanoví
jinak.
(1) Komise při výkonu státního dozoru
kontroluje dodržování
a) povinností stanovených tímto zákonem a zvláštními zákony1,
b) povinností a podmínek stanovených v rozhodnutích Komise,
c) povinností plynoucích ze smluv, pokud tyto smlouvy
podléhají schválení Komise.
(2) Státnímu dozoru Komise podléhá
též:
a) Plnění povinností majitele veřejně ochodovatelných akcií podle zvláštního zákona17a a to povinnosti oznámit podíl na hlasovacích právech akciové společnosti, která má veřejně obchodovatelné akcie, povinnosti učinit veřejný návrh smlouvy při získání stanoveného podílu na veřejně obchodovatelných akciích akciové společnosti a povinností spojených s nabytím, odkupem nebo zcizením vlastních akcií..
b) Plnění povinností emitenta veřejně
obchodovatelných akcií podle zvláštního
zákona17b , týkajících
se povinností učinit veřejný návrh
smlouvy o koupi veřejně obchodovatelných
akcií a povinností spojených s nabytím,
odkupem nebo zcizením vlastních akcií.
(1) Při výkonu státního dozoru ve
formě kontroly se vztahy mezi Komisí a osobami podléhajícími
státnímu dozoru řídí částí
třetí zákona o státní kontrole18
, pokud tento zákon nestanoví jinak.
(2) Odepření vyžádaných informací
a listin či prodlení při jejich předání
nebo odepření vstupu do prostorů či
prodlení při umožnění vstupu
zakládá právo Komise přijmout vůči
osobě podléhající státnímu
dozoru podle § 20 opatření k nápravě
nebo sankce podle tohoto zákona.
(3) Pokud hrozí nebezpečí z prodlení,
může Komise ve vztahu k osobám podléhajícím
státnímu dozoru podle § 20 zahájit kontrolu
i tím, že při oznámení o zahájení
kontroly současně provede první úkon
kontroly.
(4) Osoby, u kterých je důvodné podezření,
že bez příslušného povolení
nebo souhlasu Komise provádějí činnost,
ke které je třeba povolení nebo souhlas
Komise, je Komise oprávněna kontrolovat v rozsahu,
který je potřebný ke zjištění
skutkového stavu týkajícího se takové
činnosti. Při výkonu této kontroly
se postupuje přiměřeně podle ustanovení
tohoto zákona upravujících kontrolu při
výkonu státního dozoru.
(1) Jestliže Komise při výkonu státního
dozoru zjistí porušení právních
povinností, nedostatky v činnosti nebo v chování
osob podléhajících státnímu
dozoru spočívající v tom, že
porušují nebo porušily své povinnosti
vymezené v § 23 , je oprávněna
uložit opatření k nápravě nebo
sankce podle zvláštních zákonů
a ve vymezených případech i podle tohoto
zákona.
(2) V případě, že Komise vykonává
státní dozor podle tohoto zákona, je oprávněna
přijmout tato opatření k nápravě:
a) uložit kontrolované osobě, aby zjednala nápravu ve lhůtě stanovené v opatření, a v téže lhůtě podala zprávu o přijatých opatřeních,
b) určit, jakým způsobem je osoba podléhající
státnímu dozoru povinna nedostatek odstranit.
(3) V případě, že Komise vykonává
státní dozor podle tohoto zákona, je oprávněna
uložit sankci ve formě pokuty za porušení
povinností podle tohoto zákona až do výše
10 miliónů Kč. Jestliže však osoba,
která porušením povinnosti, za které
je jí ukládána pokuta, získala pro
sebe nebo pro jiného majetkový prospěch,
je Komise oprávněna navíc uložit osobě,
která povinnost porušila, aby majetkový
prospěch vydala. Tímto majetkovým prospěchem
se pro účely tohoto odstavce rozumí nejen
majetkový prospěch získaný přímo
touto osobou, která porušila povinnost, za kterou
je jí ukládána pokuta, ale i majetkový
prospěch, který získala v důsledku
takového protiprávního jednání
této osoby i jiná právnická osoba,
ve které má tato osoba podíl vyšší
než 33% podílu na základním jmění,
nebo který stejným způsobem získala
osoba blízká, popř. právnická
osoba, ve které má tato blízká osoba
podíl vyšší než 33% podílu
na základním jmění.
(4) Uložením opatření k nápravě
a pokuty podle tohoto zákona není dotčena
odpovědnost podle jiných právních
předpisů.
(1) Správní řízení, v němž
se ukládají opatření k nápravě
a sankce podle tohoto zákona, lze zahájit do jednoho
roku ode dne, kdy se Komise dozvěděla o skutečnostech
rozhodných pro jejich uložení, nejpozději
však do deseti let ode dne, kdy povinnost, za něž
jsou ukládány, byla naposledy porušena.
(2) Řízení, v němž Komise ukládá
opatření k nápravě a sankce podle
tohoto zákona nebo zvláštních zákonů,
lze zahájit i doručením veřejnou vyhláškou,
pokud okolnosti nasvědčují tomu, že
dotčená osoba se bude vyhýbat doručení
rozhodnutí a prodlení ve vzniku právních
účinků doručení by mohlo podstatně
ztížit nebo znemožnit realizaci takového
opatření k nápravě nebo sankce.
(3) Komise právním předpisem stanoví
podrobnosti doručení veřejné vyhlášky
podle odstavce 2.
(4) Při ukládání opatření
k nápravě a sankcí podle tohoto zákona
vychází Komise zejména z povahy, závažnosti,
způsobu, doby trvání a následků
protiprávního jednání. Při
rozhodování o výběru opatření
k nápravě nebo sankce podle tohoto zákona
je Komise povinna přihlížet také k povaze
podnikatelské a jiné výdělečné
činnosti, kterou vykonává osoba, jíž
se opatření k nápravě nebo sankce
ukládá, a vycházet z přiměřenosti
při ukládání pokuty vzhledem k majetkovým
poměrům osoby.
(5) Rozklad podaný proti rozhodnutí Komise o odejmutí
povolení podle zvláštních zákonů
nemá odkladný účinek.
(6) Při vybírání a vymáhání
pokut uložených podle tohoto zákona nebo zvláštních
zákonů postupuje Komise podle části
šesté zákona o správě daní
a poplatků.
(1) Kromě případů, kdy lze uložit
předběžné opatření podle
obecných předpisů o správním
řízení, je Komise oprávněna
při výkonu státního dozoru podle tohoto
zákona nebo zvláštních zákonů
uložit předběžné opatření
také tehdy, jestliže to je třeba k zajištění
ochrany práv a právem chráněných
zájmů osob, které nejsou účastníky
správního řízení, nebo byl-li
by výkon konečného rozhodnutí zmařen
či vážně ohrožen. Takové
předběžné opatření může
spočívat i v nařízení Komise
směřující k zajištění
majetku účastníka řízení
nebo třetí osoby, a to:
a) uložením povinnosti osobě, která vede pro účastníka správního řízení účet cenných papírů, aby neprováděla jakékoliv úkony směřující k převodu cenných papírů z účtu účastníka řízení na účet jiné osoby, včetně úkonů spočívajících v zastavení těchto cenných papírů na účtu,
b) uložením povinnosti osobě, která má v úschově listinné cenné papíry účastníka správního řízení, aby je nevydávala zpět tomuto účastníkovi nebo nepředávala jiné osobě,
c) uložením povinnosti bance, který vede
pro účastníka správního řízení
peněžní účet, aby neprováděl
jakékoliv úkony směřující
k převodu finančních prostředků
z účtu účastníka správního
řízení na peněžní účet
jiné osoby.
(2) Rozhodnutí o předběžném opatření
uvedeném v odst. 1 se doručuje účastníkovi
řízení a dalším osobám,
kterým jsou tímto rozhodnutím ukládány
povinnosti. Rozklad proti rozhodnutí o předběžném
opatření nemá odkladné účinky.
(1) V případě, že se Komise dozví
o skutečnostech, které zakládají důvodné
podezření, že osoba podléhající
výkonu státního dozoru podle tohoto zákona
nebo zvláštních zákonů se dopustila
jednání, které vede nebo může
vést k poškození práv nebo právem
chráněných zájmů investorů
a je zároveň důvodná obava, že
tato osoba by převodem svého majetku ztížila
uplatnění nároků investorů
na náhradu způsobené újmy, je oprávněna
zajistit její cenné papíry nebo peněžní
prostředky tak, aby tato osoba nemohla se zajištěným
majetkem nakládat. Toto zajištění se
provede přiměřeně způsobem
uvedeným v § 21.
(3) Zajištění uvedené v odstavci. 1
lze provést na dobu maximálně 3 pracovních
dnů. V této době je dotčená
osoba podléhající státnímu
dozoru povinna bez zbytečného odkladu podat Komisi
objasnění okolností jednání
uvedeného v odstavci. 1, které je třeba k
posouzení, zda jsou důvody pro přijetí
opatření k nápravě nebo sankce.
(1) Banky, které
a) vykonávají činnost obchodníka s cennými papíry,
b) vykonávají činnost podle § 70a zákona o cenných papírech,
c) vykonávají činnost depozitáře investičních společností, nebo investičních fondů,
d) vykonávají činnost spočívající v obstarávání vydávání předmětů finančního trhu uvedených v § 4 odst. 1 písm. a) a b),
e) jsou subjektem povinností podle tohoto zákona
(§ 6) nebo zvláštního zákona21a,
21b,
podléhají v rozsahu této činnosti
nebo plnění povinností státnímu
dozoru Komise.
(2) Komise je oprávněna uplatňovat ve vztahu
k činnosti obchodníka s cennými papíry,
které provádí banka, pravomoce státního
dozoru ve stejném rozsahu, v jakém může
tyto pravomoce uplatňovat ve vztahu k činnosti obchodníků
s cennými papíry, kteří nejsou bankami.
Ve vztahu k činnosti depozitáře, kterou provádí
banka, je Komise oprávněna uplatňovat pravomoce
státního dozoru jak podle zákona o investičních
společnostech a investičních fondech, tak
i podle tohoto zákona. Ve vztahu k činnosti banky
spočívající ve vydávání
předmětů finančního trhu uvedených
v § 4 odst. 1 písm. a) a b) je Komise oprávněna
uplatňovat pravomoce státního dozoru jak
podle zákona o dluhopisech a zákona o cenných
papírech, tak i podle tohoto zákona.
(3) Při uplatňování pravomocí
vůči bankám podle odstavců 1 a 2
je Komise povinna postupovat tak, aby nebyly narušeny pravomoce
orgánu bankovního dohledu podle zákona o
České národní bance.
(1) V čele Komise je prezídium Komise, které
se skládá z předsedy Komise a 4 členů
prezídia Komise, z nichž jeden plní
funkci místopředsedy.
(2) Předsedu Komise, místopředsedu Komise
a členy prezídia, jmenuje a odvolává
na návrh vlády prezident republiky.
(3) Předsedou Komise a členem prezídia může
být jmenován občan České republiky,
který
a) je plně způsobilý k právním úkonům,
b) je bezúhonný a jeho odborné znalosti
a zkušenosti a morální vlastnosti dávají
záruku, že bude svoji funkci řádně
zastávat,
(4) Funkční období předsedy Komise
a člena prezídia je 5 let. Předseda Komise
a člen prezídia může být do funkce
jmenován pouze dvě po sobě jdoucí
funkční období. V případě
volby prvních členů prezídia bude
jeden člen jmenován na 1 rok, druhý na 2
roky, třetí na 3 roky, čtvrtý na 4
roky, přičemž o délce prvního
funkčního období jednotlivých členů
prezídia rozhodne vláda v souvislosti s předložením
návrhu na jmenování prezidentu republiky.
(5) S funkcí předsedy Komise a člena prezídia
je neslučitelná funkce poslance nebo senátora,
soudce, státního zástupce, jakákoliv
funkce ve veřejné správě, funkce člena
orgánů územní samosprávy a
členství v politických stranách a
hnutích.
(6) Předseda Komise a členové prezídia
nesmějí zastávat jinou placenou funkci ani
vykonávat jinou výdělečnou činnost
Předseda Komise a členové prezídia
nesmějí zastávat ani neplacené funkce
ve statutárních a jiných orgánech
žádné obchodní společnosti nebo
družstvu. Toto ustanovení se nevztahuje na literární,
uměleckou nebo pedagogickou činnosti. Dále
se nesmějí podílet po dobu výkonu
funkce předsedy Komise nebo člena prezídia
přímo nebo zprostředkovaně na podnikání
osob podléhajících státnímu
dozoru Komise. U předmětů finančního
trhu, které získali před jmenováním
do funkce předsedy Komise nebo člena prezídia,
jsou povinni svěřit do správy třetí
osoby.
(7) Výkon funkce předsedy Komise a člena
prezídia končí
a) uplynutím funkčního období,
b) odvoláním prezidentem republiky z důvodů uvedených v odstavci 7,
c) doručením rezignace prezidentu republiky,
d) právní mocí rozsudku, jímž je zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo omezen ve způsobilosti k právním úkonům,
e) právní mocí rozsudku, jímž byl odsouzen pro trestný čin,
f) právní mocí rozhodnutí o prohlášení konkursu na jeho majetek,
g) není-li schopen z jakýchkoli důvodů vykonávat svou funkci po dobu delší než 6 měsíců,
h) úmrtím.
(8) Prezident republiky odvolá předsedu Komise a
člena prezídia, porušil-li ustanovení
tohoto zákona, pravidel profesionální etiky
nebo se dopustil takového jednání, které
zpochybňuje jeho bezúhonnost a nezávislost.
(9) Prezident republiky může odvolat předsedu
Komise a člena prezídia, nevykonává-li
z jakýchkoli důvodů funkci po dobu delší
než šest měsíců.
(1) V čele prezídia stojí předseda
Komise, který řídí jeho činnost
a jedná jménem prezídia a podepisuje rozhodnutí
Komise.
(2) Vyžádá-li si vláda, Poslanecká
sněmovna, Senát nebo jejich orgány přítomnost
předsedy Komise na jednání, je povinen se
jejich jednání zúčastnit.
(3) Nevykonává-li předseda Komise svoji funkci,
vykonává funkci předsedy místopředseda.
(1) Prezídium Komise schvaluje zejména:
a) plán činnosti Komise a jeho změny,
b) návrh rozpočtu a závěrečného účtu Komise,
c) organizační řád Komise a jednací řád prezídia Komise, včetně jejich změn,
d) pravidla profesionální etiky pro předsedu Komise, členy prezídia a zaměstnance Komise,
e) právní předpisy, které je Komise na základě zákonného zmocnění oprávněna vydávat,
f) zprávy pro vládu a Poslaneckou sněmovnu,
g) podněty vládě.
(2) O rozkladu proti rozhodnutí Komise rozhoduje rozkladová
Komise, kterou ustanoví prezídium..
(3) Prezídium Komise rozhoduje hlasováním.
Rozhodnutí prezídia Komise je přijato, pokud
pro něj hlasovala nadpoloviční většina
všech členů Prezídia Komise.
(1) Na předsedu Komise a členy prezídia Komise
se vztahují ustanovení zákoníku práce,
pokud tento zákon nestanoví jinak.
(2) Předseda Komise má nárok na plat, další
plat, náhradu výdajů a naturální
plnění jako prezident Nejvyššího
kontrolního úřadu podle zvláštního
zákona20.
(3) Členové prezídia Komise mají nárok
na plat, další plat, náhradu výdajů
a naturální plnění jako viceprezident
Nejvyššího kontrolního úřadu
podle zvláštního zákona20
Komise není vázána právními
předpisy upravujícími platové poměry
zaměstnanců orgánů státní
správy.21 Platové
poměry svých zaměstnanců stanoví
Komise prováděcím právním předpisem.
(1) Předseda Komise, členové prezídia
a zaměstnanci Komise jsou povinni zachovávat mlčenlivost
ve služebních a utajovaných věcech.
Tato povinnost trvá i po skončení pracovněprávního
vztahu nebo výkonu funkce. Povinnost zachovávat
mlčenlivost o skutečnostech, se kterými se
seznámí při výkonu své funkce,
platí i pro členy poradních orgánů.
(2) Členové prezídia, zaměstnanci
Komise a členové poradních orgánů
mohou být zproštěni povinnosti mlčenlivosti
pouze z důvodu veřejného zájmu předsedou
Komise.
(1) Za účelem zajištění co možná
nejvyšší důvěryhodnosti Komise
jsou členové prezídia Komise a zaměstnanci
Komise povinni dodržovat pravidla profesionální
etiky.
(2) Zaměstnanci Komise nemohou vykonávat podnikatelskou
činnost, podílet se na podnikatelské činnosti
jiných osob nebo zastávat funkce ve statutárních
a jiných orgánech jakékoli obchodní
společnosti. Toto ustanovení se nevztahuje na činnost
literární, uměleckou nebo pedagogickou.
(1) Komise zpracovává a předkládá
vládě a Poslanecké sněmovně
zprávu o situaci na českém kapitálovém
trhu jedenkrát ročně a dvakrát ročně
podává informaci o své činnosti a
hospodaření rozpočtovému výboru
Poslanecké sněmovny.
(2) Komise na vyžádání Poslanecké
sněmovny nebo Senátu a jejich orgánů
zpracuje v dohodnutém termínu stanovisko k návrhům
právních předpisů majících
vztah ke kapitálovému trhu.
(1) Komise hospodaří podle ročního
rozpočtu, který je součástí
státního rozpočtu. Plnění rozpočtu
Komise je součástí státního
závěrečného účtu. Roční
účetní závěrka Komise musí
být ověřena auditorem.
(2) Příjmy Komise jsou:
a) poplatky placené poskytovateli služeb na kapitálovém trhu,
b) z případných návratných
finančních výpomocí státu podle
§ 33 odst. 1.
(3) Výdaje Komise jsou hrazeny z příjmů
uvedených v odstavci 2.
(4) Všichni poskytovatelé služeb na kapitálovém
trhu jsou povinni platit roční poplatek na činnost
Komise. Sazby těchto poplatků stanoví při
schvalování státního rozpočtu
Poslanecká sněmovna.
(5) Výši poplatku za každé uplynulé
čtvrtletí si poskytovatel služby na kapitálovém
trhu sám vypočítá a nejpozději
do desátého dne čtvrtletí následujícího
zaplatí na účet Komise. Placení poplatků
poskytovateli služeb na kapitálovém trhu kontroluje
Komise v rámci výkonu státního dozoru.
Při vybírání a vymáhání
těchto oplatků postupuje Komise podle části
šesté zákona o správě daní
a poplatků.
(6) Komise stanoví v prováděcím právním
předpise organizační a technické náležitosti
a způsob placení poplatků podle odstavce
3.
(7) Případný přebytek ročního
hospodaření Komise přechází
do rozpočtu Komise v následujícím
roce.
(1) V případě, že poplatky podle §
32 nepostačují ke krytí rozpočtu Komise,
budou jí poskytnuty potřebné prostředky
ze státního rozpočtu ve formě návratné
bezúročné finanční výpomoci,
stanovené ve státním rozpočtu
na příslušný rok. V tomto případě
se až do vrácení návratné finanční
výpomoci poplatky podle § 32 odst. 4 zdvojnásobují.
(2) Komise nemůže vyvíjet žádnou
podnikatelskou činnost za účelem zisku s
výjimkou vydávání Věstníku
Komise. Příjmy z této činnosti jsou
příjmem rozpočtu Komise.