OBSAH
l. Úvod
lI. Charakteristika stavu užívání
a nelegální distribuce drog
1. Rozsah užívání drog v ČR
2. Nezákonná výroba, obchod a šíření
drog
III. Opatření proti šíření
a zneužívání drog v ČR
1. Úvod
2. Oblast snižování nabídky drog
3. Oblast snižování poptávky po drogách - primární prevence
4. Oblast léčebné péče a resocializace
5. Oblast mezinárodní spolupráce
6. Financování protidrogové politiky
IV. Postup proti šíření a zneužívání
drog v roce 1997
V. Přílohy
1. Přehled finančních prostředků vyčleněných z rozpočtových kapitol resortů na protidrogovou politiku vlády v roce 1996 a plánované náklady pro rok 1997
2. Přehled o dotacích přidělených z rozpočtu MPSV ČR v roce 1996
3. Přehled o dotacích přidělených z rozpočtu MZ ČR v roce 1996
4. Financování protidrogové politiky okresních
a magistrátních úřadů a úřadů
statutárních měst v roce 1996
I. Úvod
Vláda si je vědoma závažného
společenského rizika, které představuje
užívání omamných a psychotropních
látek (tzv. nealkoholových drog, dále jen
"drog"). Považuje ho za výrazně destruktivní
anticivilizační jev, který ohrožuje
základní hodnoty jedince, rodiny i celé společnosti.
Je proto připravena věnovat i nadále řešení
této problematiky maximální pozornost.
Vláda si je také vědoma toho, že tento
závažný negativní společenský
jev nelze řešit izolovaně, ale pouze v kontextu
systémových opatření zasahujících
do vnitřního pořádku a bezpečnosti
státu, ochrany veřejného zdraví, zdravotní
a sociální péče, sociální
prevence a prevence kriminality, výchovy a vzdělávání,
podpory rodiny a řady dalších oblastí.
Naplnění tohoto záměru vidí
nejen v koordinovaném působení všech
subjektů uvnitř dané problémové
oblasti, ale i v součinnosti při řešení
dalších závažných problémů
jako jsou zejména organizovaný zločin a terorismus.
Systémový přístup vlády k řešení
problematiky užívání drog byl založen
již v roce 1993 v návaznosti na Akční
program OSN přijatý Valným shromážděním
na 17. mimořádném zasedání
v roce 1991, který kombinuje opatření jak
v oblasti snižování nabídky (represivní
opatření), tak v oblasti snižování
poptávky po ilegálních drogách (preventivní
opatření).
Pro zabezpečení koordinace a realizace protidrogové
politiky vlády ČR byla dne 3. března 1993
vytvořena Mezirezortní protidrogová komise
(dále jen Komise). Usnesením vlády č.
446 ze dne 18. srpna 1993 vláda schválila základní
materiál "Koncepce a program protidrogové
politiky" na období 1993 - 1996 (dále jen
Koncepce), ve kterém byla na základě dostupných
zdrojů zmapována situace v oblasti drog v České
republice. definovány zásady protidrogové
politiky a určeny hlavní priority pro období
1993 - 1996. Vláda přijetím této Koncepce
určila kompetence a odpovědnosti věcně
příslušných rezortů za jednotlivé
oblasti protidrogové politiky státu a uložila
příslušným ministrům plnění
úkolů odpovídajících definovaným
prioritám. Byly vytvořeny základní
mechanismy pro koordinaci protidrogové politiky na centrální
úrovni a navržen postup pro její praktickou
implementaci na místní úrovni.
Platnost zásad Koncepce i pro další období
potvrdilo též jednání vlády dne
9. května 1996 k organizaci a systémovému
řízení vládní protidrogové
politiky, které zdůraznilo odpovědnost jednotlivých
rezortů v oblastech jejich kompetence. Garanci v oblasti
snižování nabídky drog nesou především
ministerstva vnitra, financí a spravedlnosti, v oblasti
snižování poptávky po drogách
ministerstva školství. zdravotnictví, práce
a sociálních věcí, ale i obrany a
vnitra.
Usnesením vlády č. 281 ze dne 9. května
1996 vyplynul i úkol pro Komisi předkládat
vládě "Roční zprávu o
stavu a vývoji ve věcech drog", a to nejen
jako důležitého dokumentu informativní
povahy, ale zejména jako podstatného podkladu pro
další koncepční rozhodování
vlády při přijímaní žádoucích
systémových opatření v dané
oblasti.
Protože je tato roční zpráva první
daného typu, je zaměřena obecněji
než budou zprávy následující.
Obsahuje proto nejen údaje vztahující se
k roku 1996, ale i shrnutí vývoje v dané
oblasti, ať již jde o rozsah zneužívání
drog, nezákonnou výrobu, obchod a šíření
drog, tak o charakteristiku činností rezortů
vlády v jednotlivých oblastech její protidrogové
politiky v letech předcházejících.
V závěrečné části zprávy
jsou uvedeny návrhy úkolů protidrogové
politiky formulované na základě zkušenosti
z aplikace této politiky v roce 1996 a v předcházejících
letech, které byly předloženy vládě
ke schválení při projednávání
této zprávy.
1. Rozsah užívání drog v ČR
Rozsah užívání nelegálních
drog v ČR v posledních několika letech výrazně
narůstá. Příčin tohoto jevu
je celá řada, mezi nejdůležitější
je třeba počítat celkovou liberalizaci života
společnosti v důsledku politických a ekonomických
změn, narůstající nabídku a
dostupnost drog podmíněnou zvyšující
se atraktivitou ČR pro mezinárodní organizovaný
obchod s drogami, ale také zvyšující
se poptávku po drogách mezi dospívající
mládeží a mladými lidmi.
Mezi rizikovou populaci nejčastěji experimentující
s nealkoholovými drogami patří mládež
ve věku 15 až 19 let. Ze statistických výzkumů
vyplývá, že přibližně jedna
třetina středoškolské mládeže
již má zkušenosti s nealkoholovou drogou. Epidemiologické
studie také ukazují, že užívání
některých drog (zejména produktů konopí,
halucinogenních a stimulačních látek)
se stává z pohledu značného počtu
cílové populace "módním"
jevem, což stěžuje efektivní provádění
primární prevence a také zvyšuje nároky
na kvalitu preventivních programů.
Typický věk prvních experimentů s
nealkoholovými drogami je podle statistik 13 - 17 let.
Nejčastěji užitou první drogou jsou
těkavé látky (průměrný
věk 14,8 let), dále marihuana a pervitin (průměrný
věk přibližně 17 let). K významným
faktorům ovlivňujícím užívání
drog patří úplnost rodiny a vztahy mezi rodiči
a dětmi. Pravidelné užívání
drog je častější u mladistvých
z neúplných rodin a u mladistvých žijících
odděleně od rodičů.
Zdravotní i sociální problémy spojené
s užíváním nealkoholových drog
v ČR narůstají. Svědčí
o tom zdravotnické statistiky, údaje Policie ČR,
ale také zkušenosti specializovaných center
pro pomoc závislým osobám. Přibližně
každý šestý experimentátor s halucinogeny
(např. LSD) či stimulačními drogami
(např. pervitinem) přechází na zcela
pravidelné užívání těchto
drog a dříve či později se stává
problémovým uživatelem, popř. závislým.
Evidovaný počet nových problémových
uživatelů byl 2 487 v roce 1995, v roce 1996 pak 3
212. Nejčastěji užívanou "tvrdou"
drogou je pervitin, výrazně však narůstá
počet uživatelů vysoce návykového
heroinu. Věkový průměr u problémových
uživatelů drog byl v roce 1995 22 let, v roce 1996
se mírně snížil. Téměř
polovina těchto uživatelů vyrůstala
v neúplných nebo náhradních rodinách.
Také problémové chování rodičů
je třeba považovat za relativně četný
a významný rizikový faktor. Jako místo
prvního setkání s drogou uvádí
většina uživatelů rockové koncerty,
kluby, diskotéky, večírky, ale také
např. školu. Přibližně 10% dlouhodobých
uživatelů drog je bez stálého bydliště.
Muži užívají drogy dvakrát častěji
než ženy. Frekvence užívání
je nejvyšší ve velkých městech
(Praha, Ústí nad Labem, Ostrava, Brno).
Závažným zjištěním je frekvence
a rizikovost nejčastějšího způsobu
aplikace u "tvrdých drog" (heroin, pervitin,
kodeinové deriváty). Téměř
50% problémových uživatelů aplikuje
drogy nitrožilně. U nitrožilních uživatelů
drog je v současnosti hlavním zdravotním
problémem sdílení injekčních
stříkaček, jehel a dalších pomůcek,
se kterými je spojeno riziko šíření
infekčních onemocnění, zejména
infekce HIV a infekční hepatitidy. Prevalence HlV
infekce mezi nitrožilními uživateli drog je v
ČR ve srovnání s řadou západoevropských
zemí nízká, údaje za rok 1996 však
ukazují i zde varovný nárůst. Za závažný
je také třeba považovat fakt, že poměrně
značné procento problémových uživatelů
drog a závislých není v kontaktu s žádnou
zdravotní či sociální institucí
(odhady se pohybují mezi 60 - 80%) a tvoří
tzv. "skrytou" populaci.
2. Nezákonná výroba, obchod a šíření
drog
Česká republika patří již řadu
let mezi důležité tranzitní země.
Naše území křižuje tzv. severní
větev Balkánské trasy, která slouží
dopravě ilegálních omamných a psychotropních
látek (dále jen drog) mezi "producentskými"
zeměmi Blízkého a Středního
východu a "spotřebitelskými" zeměmi
západní a severní Evropy. V posledním
období se však Česká republika už
prokazatelně řadí i mezi významné
spotřebitelské země. Vedle tradičních
domácích produktů (hydrokodonu a metamfetaminu)
začíná být v současné
době ilegální trh nasycen i zahraničními
drogami (především heroinem, LSD, tanečními
drogami jako je ecstasy a v menší míře
kokainem). Lze konstatovat nárůst trestné
činnosti páchané v souvislosti s drogami
a snížení věkové hranice pachatelů
trestné činnosti. Také zapojení cizích
státních příslušníků
do trestné činnosti v oblasti drog má vzestupný
charakter. Stále zřetelněji se v oblasti
ilegálního obchodu s drogami projevuje mezinárodní
a organizovaný prvek.
Existuje řada faktorů, které ovlivňují
rostoucí nabídku drog v České republice.
Na prvním místě je to již zmíněná
geografická poloha ČR jako tranzitního území
pro většinu mezinárodní automobilové
dopravy ze zemí bývalého Sovětského
svazu i oblastí Balkánu, včetně zemí
bývalé Jugoslávie. Narůstá
také význam pražského letiště
Ruzyně pro mezinárodní leteckou přepravu
osob i zboží. Území České
republiky je využíváno i pro tranzit lodních
zásilek vykládaných v polských přístavech
a určených pro středoevropské země.
Prudký nárůst osob a vozidel odbavovaných
na hraničních přechodech snižuje pravděpodobnost
náhodného (necíleného) záchytu
nelegálních drog.
Výrazným nárůstem subjektů
zapojených do zahraničního obchodu klesá
i možnost důsledné kontroly přepravovaného
zboží. Nově přijatá legislativní
opatření také usnadňují možnost
legálního pobytu cizích státních
příslušníků na území
ČR. Vzrůstá počet zahraničních
občanů, kterým byl na území
republiky povolen pobyt, existuje i problém spojený
s pobytem nelegálních migrantů, kteří
se v některých případech zapojují
do drogové trestné činnosti. Vzrůstající
životní úroveň má za následek
rostoucí kupní sílu obyvatelstva a tím
i nárůst podílu občanů disponujících
dostatečnými finančními prostředky
pro experimentování s drogami, případně
pro přechod od aplikace levnějších druhů
drog (marihuana, LSD) k dražším (ecstasy, heroin,
kokain).
Heroin
Heroin vyskytující se na nelegálním
českém trhu pochází obvykle z producentských
zemí Blízkého a Středního východu
(Irák, Irán, Afghánistán, Pákistán).
Česká republika slouží převážně
jako tranzitní území, cílovými
zeměmi jsou především SRN, Švýcarsko,
Nizozemí, Velká Británie a země severní
Evropy. Podle nejnovějších zjištění
je přes ČR pašován i tzv. "bílý
heroin" pocházející z asijských
produkčních oblastí, zejména Thajska.
Nabídka heroinu od roku 1994 neustále stoupá
a jeho cena se udržuje na relativně stejné
úrovni. Pouliční distribuce heroinu je realizována
rostoucím počtem pouličních překupníků,
často cizích státních příslušníků
s legálním či nelegalizovaným pobytem
v zemi. Pokračuje trend udržování dumpingových
cen za účelem získání rozsáhlé
odběratelské sítě osob s vytvořenou
tělesnou závislostí. Podle statistik specializovaných
zařízení počet osob závislých
na heroinu roste. Narůstá také počet
prvokonzumentů heroinu a počet osob, kteří
si aplikují heroin nitrožilně.
Pervitin
Pervitin je typickou drogou, nezákonně vyráběnou
a šířenou v ČR přibližně
od poloviny 70. let. Jeho výroba a distribuce se postupně
organizuje a profesionalizuje. Navzdory desítkám
odhalených ilegálních laboratoří
na výrobu pervitinu ročně, je stále
nejdostupnější "tvrdou" drogou. Mezi
závislými osobami tvoří uživatelé
pervitinu přibližně 35%. Užívání
pervitinu nezákonně vyráběného
v ČR se rozšířilo i v řadě
dalších evropských zemích, např.
v Itálii, SRN, Holandsku, Švýcarsku a Rakousku.
Užívání pervitinu je nejvíce
rozšířeno v Praze a jejím okolí,
na Mostecku, Teplicku, Ostravsku, v oblasti Českých
Budějovic, Brna. Postupně se šíří
jeho zneužívání i do menších
měst. Pervitin je užíván mezi všemi
věkovými kategoriemi, především
však dospívající mládeží
a mladými lidmi.
Kokain
ČR je významnou tranzitní zemí kokainu.
Nejrozšířenější forma pašování
je doprava v malých zásilkách letecky pomocí
kurýrů, kteří kokain ukrývají
ve svých zavazadlech a tělních dutinách.
Producentskou oblastí jsou země Latinské
Ameriky, cílovou oblastí pak opět státy
převážně západní a severní
Evropy. Kokain zůstává v ČR méně
zneužívanou drogou vzhledem k jeho relativně
vysoké ceně při srovnání s
heroinem a pervitinem. Zneužívání kokainu
je více rozšířeno mezi finančně
dobře situovanou cílovou populací mladých,
dobře prosperujících podnikatelů a
reemigrantů.
Ecstasy (MDMA)
MDMA je ve většině případů
pašována do ČR v malých zásilkách
ze zemí západní Evropy. Její zneužívání
se postupně šíří, především
mezi dospívající mládeží
jako součást tzv. "techno" kultury. Existují
signály nezákonné výroby této
drogy přímo v ČR, v roce 1995 byla odhalena
profesionálně vybavená továrna na
výrobu MDMA v Jirčanech u Prahy.
LSD a jiné haIucinogeny
LSD je užíváno především
ve formě tzv. "tripů" a je pašováno
zpravidla z Holandska a Polska. Jedná se o drogu s narůstající
dostupností a popularitou, především
mezi dospívající mládeží.
Z dalších halucinogenů se příležitostně
a sezónně vyskytuje zneužívání
psilocybinu obsaženého v plodnicích hub lysohlávek.
Produkty konopí
Marihuana dovážená do ČR pochází
zpravidla z jihovýchodní Asie a některých
oblastí bývalého Sovětského
svazu. Hašiš distribuovaný v ČR pochází
nejčastěji z arabských zemí. Marihuana
a hašiš jsou nejčastěji zneužívanými
nealkoholovými drogami, především u
jednorázově experimentujících osob.
Produkty konopí jsou dnes běžně dostupné
po celém území ČR.
Vývoj cen dostupných druhů OPL v letech
1994 - 1996 (v Kč):
Pervitin | 1g | 1000 - 1200 | 800 - 1200 | 800 - 1000 |
Heroin | 1g | 800 - 1000 | 600 - 1000 | 600 - 1000 |
Kokain | 1g | 1800 | 1500 - 2000 | 1500 - 2000 |
MDMA | 1 tableta | 400 - 500 | 250 - 500 | 200 - 500 |
LSD | 1 trip | 200 - 300 | 150 - 300 | 150 - 250 |
Hašiš | 1g | 200 - 400 | 100 - 250 | 100 - 250 |
Marihuana | 1 cigareta | 25 | 20 | 15 - 20 |
III. Opatření proti šíření
a zneužívání drog v ČR
1. Úvod
Za realizaci opatření vyplývajících
z protidrogové koncepce vlády nesou odpovědnost
především jednotlivé rezorty, jak potvrdilo
i jednání vlády v květnu 1996.
V rozsahu své působnosti rezorty podporují
také činnost celé řady nestátních
zařízení a dobrovolných sdružení
působících především v
oblasti prevence a léčení drogově
závislých osob. O významnosti této
podpory mimo jiné svědčí i přílohy
této zprávy.
Na tzv. místní úrovni je protidrogová
politika vlády realizována prostřednictvím
protidrogových koordinátorů působících
na okresních a magistrátních úřadech
a úřadech statutárních měst.
Odpovědnost za jejich metodické řízení
měli v roce 1996 ministři vnitra, zdravotnictví,
školství, mládeže a tělovýchovy
a spravedlnosti.
Celkovou koordinací protidrogové politiky je pověřena
Mezirezortní protidrogová komise. Ta již v
roce 1993 vypracovala Koncepci a program protidrogové politiky,
jejíž zásady byly vládou dne 9. května
1996 uznány jako platné i pro rok 1997. Činnost
Komise byla v uplynulém období poznamenána
hledáním jejího optimálního
postavení jak co do složení a pravomocí,
tak co do efektivnosti činnosti nejen jí samotné,
ale i jejích odborných a poradních orgánů.
Usnesením vlády č. 281 ze dne 9. května
1996 byl předsedou Komise jmenován předseda
vlády a jejími členy byli jmenováni
ministři vnitra, spravedlnosti, zdravotnictví, školství,
mládeže a tělovýchovy. Usnesením
vlády č. 208 ze dne 9. dubna 1997 byla Komise rozšířena
o ministra obrany a ministra práce a sociálních
věcí.
Na jednání Komise konaném dne 21. listopadu
1996 byla projednána osnova této zprávy a
navrženy prioritní úkoly pro nejbližší
období. Zároveň byly vytvořeny podmínky
pro užší spolupráci všech rezortů,
v jejichž působnosti je realizace protidrogové
politiky vlády.
2. Oblast snižování nabídky drog
Do oblasti zákonné represe jsou především
zapojeny rezorty vnitra, spravedlnosti a financí. Ministerstvo
vnitra především činností Policie
ČR, Ministerstvo spravedlnosti oblastí legislativy,
vězeňství, a dále činností
státních zastupitelství a částečně
i soudů. Do působnosti Ministerstva financí
patří činnost celních orgánů.
Zvláštní oblast zaujímá problematika
kontroly zákonného zacházení s omamnými
a psychotropními látkami a prekursory, která
patří do gesce Ministerstva zdravotnictví
- Inspektorátu omamných a psychotropních
látek a částečně do gesce Ministerstva
průmyslu a obchodu odpovědností za udělování
licencí na vývoz a dovoz omamných a psychotropních
látek.
Protidrogová zákonná represe v rezortu obrany
je realizována vojenskou policií. V roce 1996 se
zvýšil nárůst evidovaných případů
podezření ze spáchání trestného
činu nedovolené výroby, obchodu a držení
drog v Armádě ČR. Vojenská policie
odhalila celkem 52 případů, které
byly předány příslušným
Úřadům vyšetřování
Policie ČR.
Činnost jednotlivých rezortů při potlačování
nezákonné výroby, obchodu a šíření
drog se v posledních letech významně zintenzívnila
v reakci na nárůst dostupnosti drog v ČR.
Byla přijata řada legislativních opatření,
která zvýšila efektivitu činnosti policie
a dalších orgánů činných
v trestním řízení. Tato opatření
měla za následek narůstající
počet odhalených zásilek pašovaných
drog přes území ČR, stoupající
množství zadržených drog, rostoucí
počet zadržených a odsouzených pachatelů
drogové kriminality, narůstající počet
odhalených laboratoří na výrobu nelegálních
drog, z nichž některé případy
svojí závažností a rozsahem nezákonné
výroby přesahují hranice ČR.
Zásadní význam mělo v uplynulém
období dokončení celorepublikové struktury
policie zaměřené na potírání
nedovolené výroby, obchodu a šíření
drog, a dále profilace specializovaného útvaru
služby kriminální policie pro boj především.s
vyššími etážemi organizované
drogové kriminality. Celorepublikovou strukturu Policie
ČR v této oblasti, zaměřenou na jednotlivé
skupiny drog, tvoří výkonné pracoviště
služby kriminální policie - Národní
protidrogová centrála (dále jen NPDC), její
krajské expozitury, a dále pak celá struktura
Policie ČR se specializovanými skupinami zaměřenými
na problematiku mládeže a toxikománie na okresních
úrovních. NPDC byla reorganizována jako vrcholové
výkonné, operativní, analytické, koordinační
a metodické pracoviště Policie ČR, které
plní klíčovou úlohu především
ve vztahu k vyšším stupňům organizované
drogové kriminality, ve vztahu k mezinárodním
operacím a dále v oblasti zahraniční
spolupráce. Specializovaný odbor Útvaru pro
odhalování organizovaného zločinu
pak plní pro NPDC i úkoly v oblasti strategické
analýzy a informatiky.
Policie ČR odhalila v roce 1996 celkem 1592 případů
nedovolené výroby a držení drog, z nichž
1586 bylo objasněno. V souvislosti s tímto trestným
činem bylo obviněno 847 pachatelů, z toho
46 cizích státních příslušníků.
Dále policie odhalila 446 případů
trestného činu šíření
toxikomanie (podle § 188a trestního zákona),
z nichž 444 objasnila, obviněno bylo 126 pachatelů.
Celkem bylo zajištěno 4579 kg drog, jednalo se především
o heroin, kokain, pervitin, marihuanu a efedrin.
Ve srovnání s předcházejícími
lety došlo v roce 1996 k pravomocném u odsouzení
nejvyššího počtu pachatelů drogové
kriminality: 310 osob za nedovolené nakládání
s drogami, včetně jejich výroby (§ 187
a § 188 trestního zákona), a 24 osob za šíření
toxikomanie (podle § 188a tr. zák.).
Tabulky:
1. Počet objasněných trestných
činů (§ 187, § 188, § 188a) v letech
1993 - 1996
1993 | 1994 | 1995 | 1996 | |
počet trestných činů | 230 | 383 | 999 | 2030 |
2. Věková struktura pachatelů zadržených
v roce 1995 Národní protidrogovou centrálou
pro § 187, § 188, § 188a
do 20 let | 20 - 30 let | 30 a více let | celkem | |
muži | 31 | 63 | 42 | 136 |
ženy | 3 | 8 | 5 | 16 |
cizinci | 1 | 18 | 13 | 32 |
celkem | 35 | 89 | 60 | 184 |
3. Srovnání počtu objasněných
trestných činů v letech 1994 - 1995 spáchaných
pod vlivem alkoholu a nelegálních drog
1994 | 137 890 | 13 352 | 10% | 883 | 0,63% |
1995 | 151 842 | 15 293 | 10% | 1 208 | 0,79% |
Z iniciativy NPDC a protinarkotického oddělení
odboru boje proti podloudnictví Generálního
ředitelství cel byla již v roce 1993 vytvořena
společná pracovní skupina s cílem
zajistit maximální koordinaci činností
obou represivních složek při potlačování
drogové kriminality. V roce 1995 byla vytvořena
druhá společná pracovní skupina "Prekursory",
jejíž členem se navíc stal Inspektorát
pro omamné a psychotropní látky Ministerstva
zdravotnictví. Bylo vytvořeno administrativní
zázemí pro dislokované pracoviště
společných pracovních skupin. V roce 1996
se velmi dobrá a efektivní spolupráce výše
uvedených pracovních skupin významně
odrazila v množství zadržených omamných
a psychotropních látek na státních
hranicích ČR. Zadrženo bylo celkem 11 866,
1 kg marihuany, 15,7 kg heroinu, 2,5 kg hašiše, 23,1
kg kokainu, 1 kg opia, 20,7 kg amphetaminu, 763 g pervitinu a
349 tablet ecstasy. Kromě toho bylo zabráněno
vývozu více než 1,6 t efedrinu, který
měl být podle získaných informací
zneužit pro výrobu drog.
Na všech oblastních celních úřadech
byli vyčleněni pracovníci, kteří
se zabývají problematikou boje proti drogám
a bylo dokončeno budování mobilních
operativních skupin, včetně jejich technického
vybavení. Proběhla řada specializovaných
odborných školeni a kurzů, zaměřených
na potírání nelegálního obchodu
s drogami. Stejně tak byla věnována patřičná
pozornost zvyšování odborné přípravy
v drogové problematice u všech celníků,
kteří vykonávají službu na hraničních
přechodech i ve vnitrozemí.
V legislativní oblasti mělo v roce 1996 zásadní
význam schválení vládního návrhu
zákona proti legalizaci výnosů z trestné
činnosti (č. 61/1996 Sb.) který vytvořil
mechanismy výrazně stěžující
"praní špinavých peněz" pocházejících
také z obchodu s drogami. Novela trestního zákona,
trestního řádu a policejního zákona
(č. 152/1995 Sb.) uzákonila některé
instituty, které výrazně zefektivní
boj proti organizované drogové kriminalitě
(zajištění účtu v bance, záměna
sledované zásilky, podmínky využívání
policejního agenta, dočasné odložení
trestního stíhání v zájmu koordinace
mezinárodní spolupráce). V roce 1997 byl
schválen vládní návrh celního
zákona, který se výrazně promítne
do činnosti specializovaných útvarů
potírajících pašování
omamných a psychotropních látek.
V oblasti vězeňství byla od roku 1994 realizována
systémová opatření, jejichž cílem
je zabránit průniku drog do vězeňských
objektů. Pro orientační zjišťování
drog byly všechny věznice vybaveny indikačními
testy, které umožňují provádění
příslušných kontrol. V rámci
diferencovaného výkonu trestu pro osoby závislé
na drogách bylo vytvořeno specializované
oddělení ve věznici v Plzni. Odsouzení
jsou pří nástupu výkonu trestu vyšetřováni
s cílem identifikovat uživatele drog a závislé,
pro které je vytvořen tzv. resocializační
program. V souvislosti s dohledem nad výkonem alternativních
trestů (také u pachatelů drogové trestné
činnosti) se stal významným nástrojem
trestní justice institut probace (u trestů nespojených
s odnětím svobody). Drogová problematika
se stala součástí dalšího vzdělávání
soudců, státních zástupců a
probačních úředníků.
3. Oblast snižování poptávky po drogách
- primární prevence
Primární prevence spadá především
do věcné příslušnosti rezortu
školství, mládeže a tělovýchovy
a rezortu zdravotnictví. Aby mohla být primární
prevence efektivní, je nezbytná účast
co nejširší veřejnosti a spolupráce
státních i nestátních organizací.
Hlavním preventivním cílem je snížit
poptávku po drogách a zabránit užívání
návykových látek mezi cílovou populací
převážně dospívajících
a mladých lidí, a to prostřednictvím
ovlivňování jejich postojů, včasného
poskytování informací o rizikách užívání
drog i nácvikem odmítání nabídky
drog v rizikových situacích.
S cílem zajistit přímo v povinné výuce
komplexní preventivní výchovné působení
na žáky základních škol zpracovalo
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
program Výchova ke zdravému životnímu
stylu. Postupně dochází k proškolování
pedagogických pracovníků tak, aby byli schopni
účinně preventivně působit
na žáky. Primární prevence je zabezpečována
také mimoškolními aktivitami zaměřenými
na využití volného času dětí
a mládeže prostřednictvím státních
i nestátních organizací finančně
podporovaných státem. K zabezpečení
kvality takového působení přispívají
i dvě metodická pracoviště pro pregraduální
výchovu pedagogů. Drogová problematika byla
také začleněna do některých
dalších universitních výukových
programů.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
uložil všem ředitelům škol a ostatních
školských zařízení přijmout
účinná opatření ke snižování
poptávky po drogách, včetně sankcí
za neplnění těchto opatření.
Školským úřadům bylo uloženo
koordinovat preventivní aktivity a sledovat výskyt
jevů souvisejících s drogami. Školní
řády byly doplněny o příslušné
sankce. Prioritou se stala oblast včasné identifikace
problémů zneužívání drog
u dětí a školní mládeže,
včetně metodických návodů na
řešení vznikajících problémů
ve spolupráci s pedagogicko psychologickými poradnami
a dalšími školskými zařízeními.
Pro efektivní realizaci primární prevence
v působnosti školských zařízení
byl vytvořen soubor metodických materiálů,
včetně učebnicových textů,
u kterých je v současné době ověřována
jejich účinnost.
V působnosti Ministerstva zdravotnictví v rámci
Národního programu zdraví byly podpořeny
programy zaměřené na protidrogovou prevenci
a výchovu ke zdravému životnímu stylu.
Byla vydána řada metodických materiálů
(publikací, videofilmů) s protidrogovou tematikou
s hlavním důrazem na odbornou úroveň
a přiměřenost pojetí prevence pro
specifické cílové skupiny.
Primární prevence se stala také těžištěm
preventivních protidrogových aktivit v rezortu obrany.
Bylo zabezpečeno proškolení velitelů
armádních sborů a samostatných brigád,
proběhly školící aktivity na nižších
úrovních velení. Kurs protidrogové
prevence absolvovali také příslušníci
jednotky IFOR, odcházející do Bosny. Oddělení
sociální prevence Ministerstva obrany realizovalo
u vybraných útvarů školící
aktivity také pro vojáky základní
vojenské služby a pro účely těchto
programů byly vydány metodické materiály.
l když těžiště protidrogových
aktivit v oblasti vězeňství spočívá
většinou v oblasti represe a resocializace, je i zde
realizován soubor preventivně léčebných
opatření prostřednictvím zdravotní
péče o drogově závislé osoby.
Pro preventivní, ale také represivní oblast
mělo zásadní význam vytvoření
drogového informačního systému v působnosti
hygienické služby. V rámci tohoto programu
došlo ke komplexnímu zmapování rozsahu
zneužívání drog, a to jak ve všeobecné
populaci dospívajících a mladých lidí,
tak u skupin tzv. problémových uživatelů
drog a dále v některých specifických
skupinách (např. ve věznicích). Drogový
informační systém byl doplněn o kvalitativní
výzkumy drogové scény především
v populaci "skrytých" uživatelů drog,
které byly realizovány v rámci mezinárodního
projektu "Rapid Assessment".
V působnosti rezortů zdravotnictví i školství
byl podpořen vznik sítě preventivních
zařízení, jejichž cílem je také
včasná identifikace problémů působených
užíváním návykových látek
a následná intervence (celkem je evidováno
104 pedagogicko-psychologických poraden, 25 středisek
výchovné péče, 61 speciálních
výchovných zařízení a přibližně
100 nestátních organizací působících
v oblasti prevence).
Zmíněná opatření měla
za následek rostoucí informovanost veřejnosti
o nebezpečí užívání drog,
zvýšení funkčnosti školských
poradenských a výchovných zařízení
v řešení problematiky drog, vznik komplexních
preventivních programů ve školských
zařízeních i v rámci mimoškolních
aktivit, rostoucí dostupnost léčebné
péče a postupné vytváření
uceleného systému péče o problémové
uživatele drog i závislé na drogách.
4. Oblast léčebné péče a
resocializace
Léčebná péče a resocializace
je zaměřena na oblast včasné odborné
pomoci problémovým uživatelům návykových
látek a především na vlastní
léčení s následnou resocializací
osob již závislých. Konečným
cílem je abstinence od drog, dílčími
cíli pak snížení rozsahu užívání
drog, snížení rizikového chování,
zlepšení fyzického a psychického zdraví
a zkvalitnění sociálního fungování.
Zmíněné oblasti spadají především
do věcné příslušnosti rezortu
zdravotnictví a rezortu práce a sociálních
věcí, v rámci péče o nezletilé
a mladistvé uživatele drog také do gesce rezortu
školství, mládeže a tělovýchovy,
v oblasti vězeňství do gesce rezortu spravedlnosti.
Hlavní prioritou Ministerstva zdravotnictví v uplynulém
období bylo vytvoření komplexního
a kontinuálního systému péče
o drogově závislé. Do sortimentu služeb
komplexního systému péče patří:
terénní programy a programy včasné
intervence, detoxifikační centra, ambulantní
péče včetně stacionárních
programů, krátkodobá a střednědobá
ústavní léčba, dlouhodobá léčebná
péče a resocializace, programy následné
péče a prevence relapsu, substituční
programy a programy minimalizace zdravotních rizik.
Oblast včasné intervence se podařilo systematičtěji
začít rozvíjet až v posledních
dvou letech, kdy byl podpořen vznik terénních
programů v některých velkých městech
(např. Praha, Brno, Olomouc). Funkce detoxifikačních
center se stala základním předpokladem pro
následnou léčebnou péči. Detoxifikační
programy byly vybudovány v Praze (v rámci Všeobecné
fakultní nemocnice, Psychiatrické léčebny
Bohnice a Nemocnice Ministerstva vnitra), v léčebně
Červený Dvůr (Český Krumlov)
pro jihočeský region, v Opavě, Ústí
nad Labem, Mostě a Havlíčkově Brodě.
Ambulantní péče je v současné
době prováděna zčásti v ordinacích
pro alkohol a toxikomanie a zčásti v obvykle nestátních
nízkoprahových kontaktních centrech. V roce
1996 byl zahájen první stacionární
ambulantní program pro mírnější
formy závislostí.
Krátkodobá a střednědobá ústavní
péče je zajišťována především
zdravotnickými zařízeními, a to jak
státními, tak i nestátními. Poměrně
uspokojivě pokrývá celé území
ČR. Přesto s ohledem na stoupající
poptávku po těchto léčebných
službách bylo nutné rozšířit
kapacitu některých zařízení
(např. v Praze - Bohnicích). popř. zřídit
programy nové (např. v Hradci Králové
- Nechanicích).
V roce 1996 byl připraven program methadonové substituce
pro osoby závislé na opiátech. Zahájení
programu se předpokládá v nejbližší
době. V této souvislosti ministr zdravotnictví
jmenoval odbornou pracovní komisi, která bude dohlížet
na klinický průběh programu.
Oblast resocializace, následné péče
a prevence relapsu spadá společně s terciální
prevencí (programy minimalizace zdravotních a sociálních
rizik spojených s užíváním drog)
především do působnosti Ministerstva
práce a sociálních věcí. Resocializace
mladistvých a dospívajících uživatelů
drog je navíc řešena také v působnosti
rezortu školství, mládeže a tělovýchovy.
Sociální pomoc pro závislé na drogách
je prováděna na úrovni okresních úřadů
prostřednictvím sociálních kurátorů,
kurátorů pro mládež a prostřednictvím
sociálních asistentů. Pracovní náplní
sociálních asistentů je práce s rizikovou
populací dospívajících a mladých
lidí ohrožených i zneužíváním
drog. Jejich hlavním úkolem je minimalizovat sociálně
patologická rizika u problémové mládeže
(např. pomoc v krizových situacích), včetně
hledání pracovních příležitostí
a smysluplného využití volného času.
Tato činnost je vykonávána také prostřednictvím
8 nízkoprahových zařízení,
která tvoří zázemí pro práci
sociálních asistentů s mládeží
přímo v terénu. V ČR v současné
době působí na 19 místech 28 sociálních
asistentů. Na dalších 58 pracovištích
je tato funkce propojena s výkonem agendy sociálního
kurátora a kurátora pro mládež.
Oblast dlouhodobé resocializace a následné
péče osob již na drogách závislých
není pokryta dostatečnou lůžkovou kapacitou
a je pravděpodobně nejslabším článkem
komplexního systému léčebné
a resocializační péče. V ČR
je v současné době k dispozici přibližně
35 lůžek dlouhodobé péče v terapeutických
komunitách nestátních organizací,
přičemž reálná potřeba
je minimálně pětkrát vyšší.
V této souvislosti je očekáváno v
roce 1997 zahájení dalších 3 terapeutických
programů s plánovanou kapacitou 45 lůžek.
Problematika terciární prevence je zaměřena
na minimalizaci zdravotních a sociálních
rizik působených užíváním
drog a prioritně na prevenci šíření
infekce HIV/onemocnění AIDS mezi nitrožilními
uživateli drog. Jedná se o významný
problém veřejného zdravotnictví, především
s ohledem na skutečnost, že uživatelé
drog dnes tvoří jednu z nejrizikovějších
populací pro šíření infekce HlV.
V rámci prevence tohoto onemocnění byly v
rizikových městech ČR (např. v Praze,
Brně, Ústí nad Labem) vytvořeny specializované
programy výměny a likvidace již použitého
injekčního materiálu. Rozsah rizikového
chování byl v těchto oblastech výrazně
snížen, a to je pravděpodobně také
jeden z důvodů zatím příznivě
nízkého výskytu této infekce mezi
uživateli drog v ČR.
V oblasti vězeňství byly již pro léčbu
a resocializaci v rámci výkonu trestu vytvořeny
odpovídající legislativní a organizační
podmínky srovnatelné se zahraničním
standardem. V roce 1996 byla prováděna systematická
diagnostika drogové a lékové závislosti
vězňů při jejich nástupu do
výkonu trestu. Na základě dobrovolnosti je
odsouzeným poskytována možnost v rámci
diferencovaného výkonu trestu podrobit se léčbě
i ve specializovaném oddělení ve věznici
v Plzni, jehož součástí je i žádoucí
resocializace. Zkušenosti z věznice v Plzni s aplikací
resocializačních programů jsou využívány
i ve věznici pro mladistvé ve Všehrdech a připravuje
se rozšíření těchto programů
i v dalších místech.