Václav Klaus

předseda vlády České republiky

V Praze dne 21. března 1997

Čj. 24954/97-OVA

Vážený pane předsedo,

v příloze Vám zasílám k případnému dalšímu sněmovnímu využití svoji odpověď na písemnou interpelaci poslance Pavla Dostála ve věci převodu státního hradu Bouzov (evidenční číslo interpelace 148).

S pozdravem

Příloha

Vážený pan

ing. Miloš Zeman

předseda Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

Václav Klaus

předseda vlády České republiky

V Praze dne 19. března 1997

Č.j. 24954/97-OVA

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ve věci převodu vymezeného nemovitého majetku církevním právnickým osobám podle usnesení vlády č. 498 ze dne 25. září 1996 a speciálně ke hradu Bouzov uvádím následující.

Vaše interpelace přišla v době, kdy byl seznam majetku navrženého k převodu církevním právnickým osobám upravován postupem, který stanovila vláda na svém zasedání dne 8. ledna 1997. Ačkoli má kancelář není připomínkovým místem, předali jsme Ministerstvu kultury konkrétní připomínky obsažené ve Vaší interpelaci.

Mohu Vás ujistit, že mám zájem na tom, aby do seznamu daného majetku nebyly zařazeny nemovitosti, jejichž vydání by nebylo správně doloženo. Proto Vám také k této odpovědi přikládám výpis z podkladu, který mi k Vaší interpelaci předalo Ministerstvo kultury. Pokud i po jeho prostudování budou trvat Vaše pochybnosti, navrhuji Vám je předat mně i Ministerstvu kultury tak, abychom měli k rozhodování ve vládě náležité podklady.

S pozdravem

Příloha

Vážený pan

Pavel Dostál

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlament České republiky

Praha

Příloha k č.j. 24954/97-OVA

Z podkladového materiálu Ministerstva kultury

Splnění podmínky převodu spočívající v prokázání vlastnictví církve k vyžádané nemovitosti ke dni 25. 2. 1948 nebo jejího nabytí po tomto datu církve doložily vesměs předložením originálu, popř. úředně ověřené kopie výpisu z pozemkové knihy, příp. zemských desek, nebo přímo zápisů v příslušných knihových vložkách. Pokud šlo o složitější postup při odnětí majetku, jako právě v případě požadavků uplatněných Českou provincií Řádu bratří domu Panny Marie v Jeruzalémě na hrad Bouzov a další nemovitosti, bylo splnění uvedené podmínky doloženo ještě dalšími dokumenty.

Standardní postup při dokládání vlastnictví zápisem v pozemkových knihách, vycházel ze skutečnosti, že v období od vydání knihovního zákona č. 95/1871 ř.z. až do nabytí účinnosti občanského zákoníku č. 14 1/1950 Sb.(1. 1. 1951), rušícího do té doby platný obecný zákoník občanský z r. 1811, platil tzv. intabulační princip, založený na konstitutivní povaze zápisů vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem do pozemkové knihy. Podle tohoto principu se vlastnictví k nemovitostem v zásadě nabývalo, resp. pozbývalo toliko a výlučně zápisem (vkladem) do pozemkové knihy, resp. výmazem z ní (viz § 431 a 444 o.o.z. a § 4 knih. zák.). Podle aktuálního stanoviska Ústavu státu a práva AV ČR, vycházejícího z relevantní judikatury Ústavního soudu ČR, přitom u konfiskace docházelo k přechodu vlastnictví ex lege poté, co nabyl právní moci příslušný správní akt, kterým byla dotyčná osoba prohlášena za zrádce nebo nepřítele ve smyslu konfiskačních dekretů. K přechodu vlastnictví u majetku odňatého podle zákona č. 142/1947 Sb., o revizi první pozemkové reformy, pak docházelo podle téhož stanoviska nabytím právní moci správního rozhodnutí o převzetí (v pozemkových knihách zapsaného jako poznámka převzetí).

Bylo-li tedy ze žadatelem předloženého zápisu v pozemkových knihách zřejmé, že vlastnictví příslušné církevní právnické osoby trvalo nejméně od 25. 2. 1948, byla tato skutečnost (zejm. pro období do 1. 1. 1951) pro předkladatele materiálu důvodem považovat takto doložený požadavek za splnění stanovené podmínky převodu.

Uvedeným způsobem byly také zdokonaleny všechny v příloze interpelace příkladmo uváděné případy. Z příslušných knihovních zápisů je jednoznačně zřejmé, že

- klášter Sázava (konkrétně část zámku a dalších nemovitostí) byl od r. 1935 nejméně do 1 1.7. 1948 (poznámka zamýšleného převzetí) ve vlastnictví Kláštera benediktinů v Emauzích

- zámek Suchomasty byl od r. 1951 ve vlastnictví Církve bratrské (do r. 1966 působící pod názvem Jednota českobratrská),

- zámek Řožďalovice byl od r. 1935 až do vynuceného darování v r. 1962 ve vlastnictví Kongregace milosrdných sester sv. Karla Boromejského,

- zámek Rokytnice byl od 18. 4. 1948 z titulu přídělu ve vlastnictví Okresní charity v Přerově, jejímž právním nástupcem se stalo Arcibiskupství olomoucké,

- zámek Hošťálkovy byl od r. 1959 z titulu přídělu ve vlastnictví Ostravské diecéze církve československé (do r. 1971 působící s přívlastkem husitská),

a tudíž, ve všech případech bez výjimky byla uvedená podmínka převodu splněna.

V případě požadavků, které byly uplatněny Českou provincií Řádu bratří domu Panny Marie v Jeruzalémě (bývalého Řádu německých rytířů), bylo doloženo, že nejméně do 25. 2. 1948 nedošlo k přechodu vlastnictví majetku řádu na stát z titulu konfiskace, neboť do uvedeného data prokazatelně nebylo pravomocně rozhodnuto o prohlášení řádu za zrádce a nepřítele Československé republiky, což bylo nezbytnou podmínkou naplnění konfiskačního titulu podle dekretů prezidenta republiky č. 12 a 108 z r. 1945. Tento závěr, opírající se o rozsáhlý důkazní materiál, byl rovněž potvrzen rozsudkem Obvodního soudu pro Prahu 1, vyneseným 9. 12. 1996, kterým se explicitně určuje, že řád nebyl subjektem spadajícím pod ust. § 3 odst. 2 dekretu č. 12/1945 Sb. ani § 1 odst. 1 dekretu č. 108/1945 Sb. Z obsáhlé argumentace možno uvést alespoň nejpodstatnější doložené skutečnosti:

Majetek řádu byl konfiskován na základě výměru Moravského Zemského národního výboru, expozitury v Mor. Ostravě, ze dne 9. 3. 1946, prohlašujícího řád za zrádce a nepřítele ČSR. Na základě tohoto výměru byly následně vydány deklaratorní konfiskační vyhlášky Okresního národního výboru v Opavě a okresní správní komise v Bruntále. Žádný z těchto státních orgánů přitom nerespektoval usnesení vlády z 26.4. 1946, resp. 10. 12. 1946, nařizující pozastavení předmětné konfiskace. Žádné z uvedených rozhodnutí nebylo nikdy řádu doručeno. Tato zásadní vada a další.procesní vady znamená, že správní rozhodnutí nezbytné k realizaci konfiskace nenabyla právní moci, nehledě na další zásadní hmotněprávní vady vydaných rozhodnutí. Tuto skutečnost ve svém rozhodnutí vydaném dne 2. 2. 1948 na základě stížnosti řádu i Nejvyšší správní soud pod č.j. 690/46-6. Navíc důvody pro prohlášení řádu za "zrádce a nepřítele ČSR" nikdy nebyly dány už proto, že řád sám byl předmětem nacistické perzekuce (zrušen říšskou vyhláškou 22. 10. 1938 byl mu nacisty majetek konfiskován a vrácen teprve v r. 1945), a v době, kdy údajně vyvíjel nepřátelskou činnost působil pouze v ilegalitě a jeho velmistr byl internován.

Co se týče zaznamenání změn vlastnických vztahů k hradu Bouzov, je z moravských pozemkových desek (knih. vložka č. 293) a z pozemkové knihy (knih. vložka č. 441) zřejmé, že dne 19. 9. 1946 byla poznamenána národní správa, vymazaná následně 30. 11. 1950 a vlastnické právo státu vložena teprve 11. 11. 1957 podle přípisu ministerstva zemědělství z 27. 2. 1956 č.j. 92070/56-025 a přípisu Státní památkové správy v Praze z 12. 10. 1957 č.j. 16677/1957.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP