Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1997

2. volební období

181

INTERPELACE

poslance Pavla Dostála

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci státního hradu Bouzov

a odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci

Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Pavla Dostála na předsedu vlády Václava Klause a odpověď předsedy vlády Václava Klause na tuto interpelaci. Pan poslanec Pavel Dostál požádal o zařazení uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami sněmovního tisku.

V Praze dne 21. dubna 1997

Miloš Zeman v.r.

Příloha

Evidenční číslo interpelace: 148

Pavel Dostál

Poslanecká sněmovna

Parlament ČR

V Olomouci 24. 2. 1997

INTERPELACE NA PŘEDSEDU VLÁDY VÁCLAVA KLAUSE

Vážený pane předsedo vlády,

podle usnesení vlády č. 498 ze dne 25. září 1996 o převodu vymezeného nemovitého státního majetku církevním právnickým osobám se státní hrad Bouzov objevil v seznamu majetku, určeného k převodu, vypracovaném Ministerstvem kultury ČR. Dle mého názoru i právního zástupce státního hradu Bouzov se na uvedeném seznamu kromě hradu Bouzova neoprávněně nachází dalších 137 položek bývalého majetku řádu německých rytířů konfiskovaného v roce 1945 dle dekretů č. 1 2, 5 a 108.

Zároveň Vás chci upozornit, že uvedený seznam obsahuje řadu podobných případů, kdy byly do seznamu zapracovány položky evidentně nesplňující kritéria stanovená pro převod majetku (např. Klášter Sázava, Národní kulturní památka, konfiskován církvi Josefem 11., v roce 1 948 v soukromém vlastnictví, uplatněn restituční nárok, nyní požaduje Benediktýnské opatství Panny Marie a sv. Jeronýma v Emauzích).

Žádám Vás o prověření celé záležitosti a za odpověď předem děkuji.

S pozdravem

Pavel Dostál

Vážený pan

Prof. Ing. Václav KLAUS, CSc.

předseda vlády ČR

Předsednictvo vlády ČR

nábřeží E.Beneše 4

118 01 Praha 1 - Malá Strana

STÁTNÍ HRAD BOUZOV

783 25 Bouzov 8

IČO 60780908

Podklady pro řízení o případném Vydání Německému řádu

(dříve Řád německých rytířů, dnes Řád bratří od

německého domu panny Marie v Jeruzalémě)

Název památky: hrad Bouzov

Obec: Bouzov

Okres: Olomouc

Popisné číslo: 8

Katastrální území: Bouzov

Parcelní čísla (viz snímek katastrální mapy): 1, 78/2, 93/2, 93/3, 95, 96, 97, 99, 100, 101, 105, 118/7, 622/4, 623, 625/1, 689, 690, 693/2.

(Pozn. Požadovaná provozní budova č.p. 90 na parcele č. 105 byla v roce 1993 pro havarijní stav stržena.)

Organizace: Státní hrad Bouzov, 783 25 Bouzov 8, IČO 60780908, státní příspěvková.

1) Předmět ochrany:

a) věc movitá - mobiliární fond hradu Bouzova (sbírkové předměty) rejstříkové číslo 7625 státního seznamu movitých kulturních památek - nevztahuje se k vydání řádu

b) věc nemovitá - areál hradu a předhradí č. p. 8 - rejstříkové číslo 1773 státního seznamu nemovitých kulturních památek - požadováno vydání

c) park (viz Halamíčková, A.: Chráněné historické parky a zahrady Severomoravského kraje. KSSPPOP, Ostrava 1988. s. 35)

- charakter: přírodně krajinářský park

- výměra: 6,38 ha (další 11,94 ha les)

- nadm. výška: 410 m

- parc. č.: 93/2, 93,3, 95, 96, 97, 100, 101, 625/1, 623, 622/4 (les) - požadováno vydání

2) historie hradu

Založen na počátku 14. století, Búz z Búzova byl v letech 1317 - 1339 prvním známým držitelem hradu. Od poloviny 14. stol. jej drželi páni z Vildenberka, kteří v roce 1382 prodali panství moravskému markraběti Joštovi. Ten je pak v roce 1396 přenechal svému přívrženci Heraltovi z Kunštátu.

V rukou pánů z Kunštátu zůstal hrad Bouzov s kratšími přestávkami téměř až do konce 15. století. Je pravděpodobné, že na hradě Bouzově se narodil pozdější český král Jiří z Poděbrad. Jiří z Poděbrad postoupil panství někdy před rokem 1442 svému stoupenci Zdeňkovi Kostkovi z Postupic. V letech 1472 - 1696 byl v majetku mnoha různých českých a moravských rodů. Pak celé panství kupuje Řád německých rytířů.

Majetkem řádu zůstal hrad až do 1. 10. 1939, kdy byl spolu s dalším řádovým majetkem předán do správy Gesellschaft zur Förderung und Pflege deutscher Kulturdenkmäler se sídlem v Berlíně.

Po válce byl konfiskován dle dekretu prezidenta č. 12/1945 a č. 5/1945 a č. 108/48 Sb. a podle zákona č. 135/46 Sb.

Od roku 1945 byl hrad ve správě Národní kulturní komise, Státní památkové správy, (Krajského) Vlastivědného ústavu (muzea) v Olomouci a od 1. 1. 1994 je ve správě státní příspěvkové organizace Státní hrad Bouzov.

3. popis

Dnešní podobu získal hrad po rozsáhlé přestavbě v letech 1895-1910. Projekt a plány rekonstrukce vypracoval Georg von Hauberisser na základě požadavků a představ arcivévody Evžena Habsburského, velmistra řádu, který také celou stavbu financoval, z větší části ze svých soukromých prostředků.

Hrad je plně zařízen a vybaven. Mobiliář pochází převážně ze soukromých sbírek arcivévody Evžena Habsburského (pozn.: konfiskováno Čsl. státem roku 1918), částečně ze sbírek Německého řádu. Novodobé zařízení pak bylo vyrobeno speciálně pro objekt.

Nákladná a náročná rekonstrukce byla provedena neobyčejně citlivě z hlediska historické věrohodnosti a slohového souladu. Romantickou přestavbou vznikla dokonalá představa mohutného středověkého sídla, v jehož objektech se prolíná několik uměleckých slohů, zvláště gotika a renesance. Historickou a uměleckou hodnotu umocňuje množství významných starých uměleckých děl. Úprava objektu byla provedena s ohledem na plánované zpřístupnění veřejnosti.

4) hodnocení a význam památky

1. Hrad Bouzov je v kontextu romantického historizujícího stavitelství 19. století v našich zemích jedinečným dokladem inspirace středoevropskou středověkou architekturou oproti dominujícímu vlivu stavebního romantismu západoevropské provenience.

2. Představuje unikátní doklad památkového objektu - muzea, koncepčně vybudovaného pro návštěvnickou veřejnost. Z hlediska prezentace organicky spojuje formy muzeální a interiérové instalace.

5) současný stav

Hrad je veřejnosti přístupnou kulturní památkou s roční návštěvností 110-120 tis. návštěvníků. Současný technický stav objektu je uspokojivý. Probíhá výměna střešní krytiny na budovách předhradí, byla provedena celková oprava střešního pláště hradu nákladem cca 11 mil. Kč. Objekt má dílčí problémy s vlhkostí zdiva a místy poruchy statické (západní bašta předhradí). Další vady jsou sice nikoli nezanedbatelné, ale v celkovém měřítku rázu spíše "kosmetického" (oprýskané omítky předhradí apod.).

6) Německý řád

Rád německých rytířů byl založen roku 1190 jako špitální bratrstvo, později byl povýšen na rytířský řád. V roce 1929 část, týkající se rytířství byla z regulí vypuštěna, od té doby byl řád organizován jako žebravý (viz Jirásko Luděk, Církevní řády a kongregace v zemích českých, Klášter premonstrátů, Praha 1991). Na území čsl. republiky byl před svým zrušením v r. 1939 rozdělen na právně nezávislou provincii bratří a provincii sester, v čele obou provincií byl mimo jednotlivých představených velmistr.

V současné době má Řád bratří a sester od německého domu P. Marie v Jeruzalémě (zkrácený název Německý řád) hlavní sídlo ve Vídni. V čele řádu stojí velmistr, jednotlivé provincie mají vlastního představeného. Skládá se z bratří (kněží, novici), sester, familiářů (laici a diecézní duchovní, zavazující se napomáhat řádu v uskutečňování jeho poslání v rámci svého zaměstnání a postavení ve společnosti). Celkem má řád v celé Evropě asi 65 kněží a profesních bratří, 300 sester a 500 familiářů (viz Německý řád, vlastním nákladem, Vídeň 1992). Česká provincie řádu bratří od německého domu panny Marie v Jeruzalémě nyní nemá žádného kněze nebo profesního bratra, má 4 familiáře (z toho 3 diecézní duchovní). Finanční situace řádu je zřejmě problematická. Česká provincie je zatím zřejmě odkázaná na prostředky přelévané ze zahraničí, což zvláště v německé provincii řádu doprovází nesouhlas. Rád se finančně vyčerpal stavbou nového - a dosud v zásadě nevyužitého - kláštera v Topolčiankách na Slovensku. Hlavním zdrojem příjmů řádujsou příspěvky familiářů, což v České republice vzhledem k minimální "členské" základně nepřichází v úvahu. Správa hradu Bouzov se obává, že hrad Bouzov by měl sloužit jako zdroj financování provozu a dalších objektů české provincie, což je ovšem možné jen při zanedbání základní péče o objekt. Tyto obavy také posiluje nutnost investic do dalších objektů z bývalého řádového majetku. Např. bývalá řádová nemocnice v Opavě vyžaduje nyní náklady cc. 100 mil. Kč na opravy. Tyto prostředky se řád ústy provinciála P. Stuchlíka zavazuje po převeden majetku na řád vložit, avšak je otázkou, zdaje má k dispozici. Dále je na místě obava, podložená osobní zkušeností sjednáním osob spojených s řádem v ČR, že případný převod majetku státu na německý řád by byl prostředkem obohacení několika jednotlivců, účelově se v této věci angažujících, a ne obecně prospěšným aktem.

(Prameny: časopis Deutscher Orden, osobní rozhovory s německými, rakouskými a českými familiáři řádu)

7) Využití objektu pro Německý řád

Hrad Bouzov byl na přelomu století vybudován z původně zchátralého hradu jako reprezentativní letní rezidence velmistra řádu, jeho císařské a královské výsosti arcivévody Evžena Habsburského. Zároveň byl zpřístupněn veřejnosti jako způsob prezentace jeho sbírek s důrazem na význam osoby velmistra Evžena. Objekt je prezentován veřejnosti od roku 1912 dodnes.

Předpokládané využití po vydání objektu řádu: dle vyjádření velmistra Dr. A. Wielanda bude dál zpřístupněn veřejnosti. Zároveň se řádový architekt - familiář Hildebrandt z Rakouska při běžné návštěvnické prohlídce vyjádřil o nutnosti podstatných stavebních úprav objektu pro pohodlné bydlení a další využití. (Ve vlastních budovách hradu není např. záměrně zavedena elektřina, aby nebyl narušen středověký ráz interiérů).

(Srovn. Zámek Gumpoldskirchen u Vídně, v majetku řádu, nevyužit)

Využití hradu Bouzova pro deklarované cíle řádu - charitativní činnost, činnost v sociální péči, duchovní činnost - je dle názoru Správy Státního hradu Bouzova nemožné, kromě využití objektu jako zdroje příjmů pro financování těchto činností. Případné využití objektu pro reprezentativní účely (Srovn. Investitura nového familiáře řádu na hradě Bouzově Ing. P. Tollnera, 1994, Investitura nového familiáře řádu na hradě Bouzově P. J. Suchánka, 1992: bezplatný pronájem prostor) je možné i při zachování objektu v majetku státu.

8) návrh řešení

Současný stav, kdy zpřístupněný památkový objekt hrad Bouzov je spravován státní příspěvkovou organizací Státní hrad Bouzov je optimální a odpovídající významu památky Objekt je schopen financovat provoz a údržbu svými výnosy, státní příspěvek je využíván k provádění oprav většího rozsahu, vyplývajících ze zanedbání údržby v letech před rokem 1989 Objekt slouží účelům, pro které byl vybudován.

(Srovn. Zámek Bad Mergrntheim, zkonfiskovaný Německému řádu v Německu roku 1809 je ve vlastnictví státu a je v něm zřízeno Muzeum Německého řádu)

Vzhledem k provedené konfiskaci řádového majetku dle dekretů prezidenta Beneše č. 12/1945 a č. 5/1945 a č. 108/48 Sb. a podle zákona č. 135/46 Sb. je vrácení nemožné (Viz příloha: vyjádření právního zástupce organizace Státní hrad Bouzov JUDr. J. Kozáka na žádost práv. zástupce Německého řádu ve věci vydání majetku - hradu Bouzova ze dne 21. 4. 1994). Vrácení objektů hradu Bouzova bez mobiliárního fondu (mobiliární fond pochází z větší části ze soukromého majetku Evžena Habsburského a o vraceni mob. fondu se neuvažuje) se jeví z hlediska památkové péče jako zcela nevhodné a zjevně by došlo z hlediska ochrany kulturního dědictví k nezodpověditelným škodám.

Majetek požadovaný řádem po organizaci Státní hrad Bouzov neodpovídá článku 2 odst. 1 vládního usnesení ze dne 25. září 1996 č. 498,

tzn: -řád neměl nemovitý majetek ve svém vlastnictví ke dni 25. 2. 1948

- řád byl zrušen, obnoven až v roce 1991, dodnes bez řádných členů, t.j. není právní kontinuita

V Bouzově dne 1 6. února 1997

Ing. Roman Váňa

kastelán hradu Bouzov a zástupce reditelky Státního hradu Bouzov,

ředitel Nadace hradu Bouzova,

předseda Společnosti přátel hradu Bouzova,

nositel Čestného kříže za zásluhy o péči o tradice Německého řádu

Historického pluku Německého řádu, Bad Mergentheim a

Záslužného kříže Řádu arcivévody Evžena, Vídeň

Přílohy: - Vyjádření právního zástupce organizace Státní hrad Bouzov JUDr. J. Kozáka na žádost práv. zástupce Německého řádu ve věci vydání majetku - hradu Bouzova ze dne 21. 4. 1994)

- Publikace HRAD BOUZOV (Ing. R. Váňa, Olomouc 1996)

Jak je možné, že seznam objektů ve vlastnictví státu, navrhovaných k vydání (darování) církevním právnickým osobám, předkládaný ministerstvem kultury, obsahuje objekty, které zjevně neodpovídají kritériím dle usnesení vlády o převodu vymezeného státního majetku církevním právnickým osobám ze dne 25. září 1996 č. 498?

T.j. tento majetek nebyl ve vlastnictví ke dni 25. února 1948 nebo po tomto datu, církevní právnické osoby se nemohou prokázat právní kontinuitou mezi 25. 2. 1948 a 31. 12. 1992, některé dokonce nemají žádné členy. Dále objekty nebyly využívány k účelům, deklarovaným žadateli (dle čl. 1 odst. 2 usn. vl. 498), nebo jejich převodu brání závažný veřejný zájem.

Příklady: - Česká provincie Řádu bratří domu Panny Marie v Jeruzalémě, požadováno 138 položek, konfiskováno na základě dekretu 12/45, 5/45, 108/45. (M.j. Hrad Bouzov, zámek Bruntál, hrad Sovinec, zámek Dlouhá Loučka, Lázně Karlova Studánka a další)

Dále: Klášter Sázava, Národní kulturní památka, církvi konfiskováno za Josefa 11., v roce 1948 soukromý majetek rodiny Švarcových - podán restituční nárok, nedořešeno vzhledem k statutu Nár. kult. památky.

Zámek Suchomasty, konfiskován 1945 (dekret 12/45) rodině Elbognů (soukromý majetek), požaduje církev bratrská

Zámek Rožďalovice, soukromý majetek (církvi konfisk. Josef II.), poslední majitel Rolnický cukrovar Rožďalovice, požadují vydání milosrdné sestry sv. Karla Boromejského

Zámek Rokytnice okr. Přerov, Ústav soc. péče, konfiskováno Jos. II., žádá Arcibiskupství Olomoucké

Hošťálkovy zámek, poslední majitel K. Jindřich Arko, konfiskováno 12/45, žádá Církev československá husitská

a další.

Advokátní kancelář

JUDr Jan Kozák

Riegrova 12

772 00 Olomouc

tel./fax.: 0685223631

V Olomouci dne: 21. 4. 1994

Naše značka: 01 5060

uvádějte v odpovědi

Vážený pane doktore,

ředitelkou hradu Bouzov, PhDr. Hanou Váňovou, jsem byl pověřen, abych zpracoval stanovisko k Vašemu požadavku, ohledně vydání hradu Bouzov a přilehlých nemovitostí, zejména s ohledem na současný právní stav, současnou judikaturu českých soudů, zejména pak s přihlédnutím k argumentaci, která je uvedena v posudku akademika Viktora Knapa ze dne 6. 8. 1993.

Předně je nutno zdůraznit, že posudek sám o sobě je pouze jakýmsi pomocným materiálem, když stanovisko akademika Viktora Knapa pochopitelně není směrodatné pro rozhodování příslušných orgánů a pro stanovení oprávněnosti či neoprávněnosti nároku na vydání hradu Bouzova, i když pochopitelně s ohledem na právní erudici pana akademika Viktora Knapa, je nutno brát na zřetel jeho názory, které jsou v tomto posudku vyjádřeny, přičemž nelze tyto názory přeceňovat, zejména s ohledem na tu skutečnost, že akademik Viktor Knap se účastnil velmi aktivně na socializaci našeho právního řádu v 50tých letech, což lze dokumentovat jeho spoluautorstvím na učebnici občanského a rodinného práva, které bylo vydáno v roce 1955, kdy akademik Viktor Knap vedl kolektiv, který zpracovával učebnici občanského práva a byl sám autorem několika kapitol, kupř. pojem a předmět československého občanského práva, věda občanského práva, kde se zabýval socialistickou vědou občanského práva a konečně dále pak byl autorem kapitoly historický vývoj občanského práva.

Pouhým nahlédnutím do těchto učebnic a těchto kapitol je možno zjistit, že názory pana akademika Viktora Knapa byly velmi poplatné té době, kdy skutečně hrubým způsobem byly deformovány základní principy občanského práva a ve svém důsledku základní principy vlastnictví jako takového.

Nicméně já jsem toho názoru, že právní názory pana akademika Viktora Knapa jsou zajímavé, ale domnívám se, že při řešení daného problému jsou zcela irelevantní.

Nutno také zdůraznit tu skutečnost, že zejména pokud se týká konkrétní kauzy hradu Bouzova, v předmětném posudku postrádám jakoukoliv konkrétní argumentaci a odkaz na konkrétní úkony v této kauze učiněné, když nelze zejména zjistit, z jakého materiálu pan akademik vychází a jeho téže ohledně hradu Bouzova je nutno v této fázi považovat za zcela obecné bez významu pro posouzení nároku Vašeho klienta na vlastnictví této nemovitosti.

Opatřil jsem si potřebné podklady pozemkové knihy Katastrálního úřadu v Olomouci, dále pak ze Zemského archívu v Brně a celou záležitost je možno shrnout z hlediska vývojového takto:

Dne 12. července 1946 došlo v pozemkové knize k zápisu a poznamenání národní správy na základě dekretu prezidenta republiky č. 5/45 Sb. 4. května 1950 podle výměru ONV v Litovli ze dne 29. 4. 1950 byla vymazána poznámka národní správy.

Ministerstvo zemědělství a lesního hospodářství svým výnosem ze dne 27. února 1956 č. 92.070/56-025-6 svým rozhodnutím ze dne 30. 4. 1947-IX/A-3 odevzdal do správy a užívání národní kulturní komise podle odst. 2 § 3 zákona ze dne 16. 5. 1946 č. 137/46 Sb. jako státní kulturní majetek zámecký objekt Bouzov se všemi nemovitostmi, které tvoří podle § 7 odst. 4 dekretu č. 12/45 Sb. se zámeckou budovou jediný celek. Na základě této skutečností Lidový soud v Olomouci podle rozhodnutí Ministerstva zemědělství ze dne 30. 4. 1947-IX/A-3, které bylo potvrzeno výnosem téhož ministerstva ze dne 27. února 1956 pod č. 92.070/56-025-6 ve smyslu ustanovení § 11 odst. 1 zák. č. 90/47 Sb. povolil, aby ve vložce č. 441 pozemkové knihy pro kat. území Bouzov, bylo vloženo vlastnické práva Čsl. státu - Ministerstvu školství a kultury - státní památkové správě, a to na nemovitosti: st.p.č. kat. 1. zámek č.p. 8, 105 dům č.p. 90 číslo katastru 78 zahrada, 93/2 zahrada, 95 zahrada a 93/3 zahrada, 96 zahrada, 97 zahrada, 99 pastvina, 100 zahrada, 101 les, 622/1 les část, 623 role, 625/1 zahrada, 631/4 část les, 689 cesta. 690 cesta, 693 cesta část, přičemž tyto nemovitosti byly zapsány ve vložce č. 441 pozemkové knihy pro kat. území Bouzov a dále pak byly zapsány lesy, a to č.p. 116/1, 117, 118/1, 118/4, 118/7, když všechny tyto nemovitosti byly dosud zapsány ve prospěch Gesellschaft zur Förderung und Pflege Deutscher Kulturdenkmäler Berlin.

V přípisu Ministerstva zemědělství ze dne 7. 2. 1956 adresované Ministerstvu kultury - státní památková péče č.j. 902.070/56-025-VI se dá zjistit, že Ministerstvo zemědělství potvrdilo svým výnosem ze dne 30. 4. 1947 - IX/A-3, že odevzdalo do správy a užívání národní kulturní komisi podle odst. 2, § 3 zák. č. 16. zákona ze dne 16. května 1946 č. 137/46 SB. jako státní kulturní majetek zámecký objekt Bouzov, přičemž se jedná o nemovitosti shora ocitované. Z pozemkové knihy je možno dále zjistit, že dne 10. 12. 1959 podle opatření vydaného Státní památkovou správou v Praze ze dne 19. 10. 1959 č. 4228/59, bylo vloženo vlastnické právo, které nabyl Čsl. stát - odbor školství a kultury rady KNV v Olomouci - krajské vlastivědné středisko v Olomouci. Potom bylo uživatelem Vlastivědné muzeum v Olomouci a na základě rozhodnutí ministra kultury ČR ze dne 27. prosince 1993 č. 32/93 byla vydána zřizovací listina o vzniku organizace - státní příspěvková organizace "Státní hrad Bouzov", takže v současné době SH Bouzov existuje jako samostatný právní subjekt, právě na základě shora citovaného rozhodnutí Ministerstva kultury České republiky.

Pokud se týká právních norem, pak národní správa byla poznamenána na základě dekretu prezidenta republiky č. 5/45 SB. ze dne 19. května 1945 o neplatnosti některých majetkově právních jednáních z doby nesvobody a o národní správě majetkových hodnot Němců, Maďarů, zrádců a kolaborantů a některých organizací a ústavů. Podle § 3 odst. 2 zák. č. 135/46 Sb. ze dne 16. května 1946 o národních kulturních komisí pro správu kulturního majetku, vyplývá, že za státní kulturní majetek ve smyslu § 2 tohoto zákona se pokládá zejména majetek všeho druhu movitý i nemovitý bez rozdílu doby vzniku, který má kulturní /uměleckou, historickou, vědeckou / hodnotu, kteréhokoliv stupně, jednak konfiskovaného dekretem prezidenta republiky ze dne 21. 6. 1945 č. 12 Sb. o konfiskaci a urychleném rozdělení zemědělského majetku Němců, Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel českého a slovenského národa, dekretem prezidenta republiky ze dne 25. 10. 1945 č. 108 Sb. o konfiskaci nepřátelského majetku a fondech národní obnovy.

S ohledem na tyto skutečnosti a právní akty shora citované je nesporné, že Čsl. stát se stal vlastníkem předmětných nemovitostí, a to právě na základě realizace dekretů prezidenta republiky a v návaznosti na to na normativní akty Ministerstva zemědělství v Praze, které bylo oprávněno k takovýmto úkonům.

V současné době judikatura českých soudů řeší otázku, která se vyskytuje při řešení obdobných sporů, a to tu skutečnost, kdy došlo k přechodu vlastnického práva k předmětným nemovitostem na stát. Řešení těchto otázek si vyžádalo ustanovení § 6 odst. 1 z.č. 87/91 Sb., kde byla zakotvena povinnost vydat věci, které se vztahují na případy, kdy věc přešla na stát v rozhodném období, tj. od 25. února 1948 do 1. ledna 1990. Je totiž zastáván ten názor, že v takových to případech majetek přešel na stát podle doslovného znění konfiskačních dekretů již ke dni účinnosti těchto dekretů, pokud se týká rozhodnutí dalších správních orgánů, tedy rozhodnutí Ministerstva zemědělství v daném případě, pak se jedná pouze o deklaratorní akty, nikoliv akty konstitutivní, když k přechodu vlastnického práva nebylo zapotřebí ani odevzdání zápisem do pozemkových knih /intabulace/. Soudy dospívají k závěru, že v případě konfiskace majetku nejde o převod, jde o přechod vlastnictví, neboť ke změně vlastníka zde dochází nikoliv na základě svobodného projevu vůle převodce a nabyvatele, nýbrž nezávisle na vůli dosavadního vlastníka a to v daném případě přímo ze zákona / § 424 o.z.o. Jinak je nutno tedy konstatovat, že podle § 1 odst. 1 dekretu, že majetek osob uvedených pod písmenem a), b) se konfiskuje s okamžitou platností. V této souvislosti je nutno poukázat i na judikaturu z doby před 25. únorem 1948, zejména pak na rozhodnutí číslo 262/47, kde se stanoví, že konfiskace zemědělského majetku podle dekretu prezidenta republiky ze dne 21. 6. 1945 č. 12 Sb. nabývá Čsl. stát ze zákona naturálního vlastnického práva ke konfiskovanému majetku. Ze stejného stanoviska vychází i další rozhodnutí uveřejněná ve sbírce rozhodnutí Nejvyššího soudu ve věcech občanských ročník 1946, 1947 /např. R 144/1946, R 185/1947 aj. / Citovaná rozhodnutí potvrzují správnost názoru, že podmínkou přechodu vlastnického práva z důvodu konfiskace nebyla, pokud jde o nemovitý majetek, intabulace.

Podle § 425 o.z.o. byla sice intabulace nutnou podmínkou nabytí vlastnického práva k nemovitým věcem, ovšem pokud zákon nestanovil jinak. V daném případě, konfiskační dekret jako právní norma téže právní síly jako o.z.o. nutnost intabulace vyloučil, ustanovením § 1 odst. 1. Stal se tedy stát naturálním vlastníkem konfiskovaných nemovitostí, již dnem účinnosti konfiskačního dekretu. Intabulace měla proto ráz pouze deklaratorní a ve svých důsledcích znamenala nikoliv dovršení přechodu vlastnického práva, nýbrž pouze zajištění knihovní ochrany státu jako vlastníka ve vztahu k třetím osobám. Právě k zajištění ochrany státu, jako naturálního vlastníka, byl vydán dekret prezidenta republiky č. 124/45 Sb., o některých opatřeních ve věcech knihovních, novelizovaný zákonem č. 60/1946 Sb. k zajištění knihovního pořádku a k zajištění knihovního pořádku bylo pak globálně upraveno zákonem č. 90/47 Sb. o provedení knihovního pořádku stran konfiskovaného majetku a úpravy některých právních poměrů, vztahující se na přidělený majetek, který se podle § 1 odst. 2, bod 1 týkal i majetku konfiskovaného podle dekretu č. 12/45 Sb.

Vzhledem k tomu, že konfiskace je nuceným přechodem vlastnického práva či jiného věcného práva ke konfiskovaným věcem, zánik vlastnictví u původního vlastníka a nabytí vlastnictví státem nutně nastávají za týchž podmínek k témuž okamžiku. Zde je možno odkázat na rozhodnutí z poslední doby Vrchního soudu v Praze, kupř. rozhodnutí 4Cdo 35/92 ze dne 31. 5. 1993, případně 4Cdo 40/92 ze dne 28. 6. 1993, kde jsou řešeny obdobné případy.

S ohledem na tyto skutečnosti je pak nutno dovodit, že nárok Řádu německých rytířů není po právu a za této situace není možno požadovat po současném vedení SH Bouzov, aby majetek, který je ve vlastnictví Čs.státu byl předán tomuto Řádu.

Prosím proto, aby jste vzal na vědomí stanovisko v této věci, když s politováním je nutno konstatovat, že s ohledem na platný právní řád České republiky není možno postupovat jinak.

Pochopitelně pokud nebudete sdílet právní názor vyjádřený v tomto dopise, je zde možnost podat žalobu u čs. soudu, s tím, aby o vlastnictví bylo rozhodnuto soudním rozhodnutím.

S úctou

JUDr. Jan Kozák


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP