3.2. Expertizy Rady ČRo a kontrola programu
Při hodnocení Českého rozhlasu v rovině
programové vychází Rada kromě jiného
též ze zadaných expertiz. Program si jako celek
nadále udržel svou vysokou úroveň a
obsahově plně vyhovuje všem požadavkům
kladeným zákonem. Na formě, kterou je tento
obsah sdělován veřejnosti, je dle názorů
expertů Rady stále více zřejmé,
že všechny stanice se snaží získávat
stále větší poslechovost a do určité
míry se podvolují představě o posluchači,
který není příliš náročný
na jazykovou a stylizační úroveň projevu,
zato si žádá spontánní, přirozený
a "nešroubovaný" způsob projevu.
Často se v expertizách objevuje doporučení
investovat do dalšího vzdělávání
některých moderátorů i redaktorů.
Nejvíce kritiky v expertízách Rady sklidil
P. Rut a jeho nedělní dvouhodinové odpoledne
na stanici Praha. Tomuto bloku bylo vytýkáno především
to, že je určen spíše pro malou skupinku
posluchačů se smyslem pro velmi specifický
druh zábavy, nikoli pro tu posluchačskou obec, která
v této odpolední době podle názoru
expertů program stanice Praha poslouchá. Až
v průběhu roku 1996 začaly z odpoledních
hodin mizet pořady v roce 1995 Radou velmi kritizované,
jejichž společným jmenovatelem byla autorská
skupina sdružující se pod označením
"Radio Mama" a které touha po naprosté
neotřelosti a originalitě přivedla podle
názoru expertů Rady téměř k
úplnému pohrdání posluchačem.
Experti kritizovali také některé rozhlasové
nekonečné seriály, především
pak Čajovnu, která podle názoru M. Vokové
již po dlouhou dobu nepřináší nic
nového ani zábavného . Někteří
experti doporučovali rozšířit literární
a dramatickou část vysílání
stanice Praha a alespoň občas zařazovat i
trochu náročnější tituly (je
ovšem sporné, zda by takové překrývání
se stanicí Vltava bylo k dobru rozmanitosti nabídky).
Přes dílčí uvedené výhrady
expertizy z roku 1996 shodně konstatovaly také u
stanice Praha výrazné zlepšení programu
oproti roku předešlému. S tímto názorem
se Rada ztotožňuje.
Rovněž u stanice Vltava-ČRo 3 expertizy vítaly
zpřehlednění a zlepšení vysílání
tohoto okruhu vlivem postupného ustálení
nového programového schématu. Jednalo se
především o dopolední vysílání,
kde se kromě jiných pravidelných pořadů
objevuje i kvalitní kulturní publicistika. Velké
uznání bylo opakovaně Vltavě vyslovováno
za nelehký úkol přiblížit veřejnosti
kulturní hodnoty z dílen autorů klasických
i současných, kterého se zhostila nejen kvalitním
provedením jednotlivých děl, ale také
především obrovskou rozmanitostí a šíří
výběru. Velmi chváleny byly také všechny
pořady vzdělávacího charakteru, které
se zabývavaly českým jazykem.
Svým zaměřením na publicistiku a zpravodajství
je ČRo 1 - Radiožurnál spíše proudem
zpráv a hudby s několika publicistickými
pořady a byla mu občas v expertizách vytknuta
povrchnost. Podle názoru Klementa Lukeše zanikají
v programu stanice Radiožurnál v proudu drobných
denních zpráv, ze kterých je programový
proud podkládán, velmi dobré publicistické
příspěvky (například ranní
komentáře I. Hoffmana).
ČRo - RSE je v expertízách shodně
označeno za velký mediální přínos
především pro velké množství
publicistických pořadů. Současně
bylo velmi pozitivně hodnoceno i to, že přináší
informace o Velké Británii, Německu, USA
... očima jejich vlastních médií a
dále pohled těchto médií na události
u nás. Expertizy pouze občas upozorňovaly
na nevyváženost příspěvků
právě ze zahraničí (kde se občas
díky přívalu i nepodstatných zpráv
může Francie jevit středem světa, protože
informace od tohoto zpravodaje početně daleko převyšují
všechny ostatní..).
Expertizy se pochvalně zmiňovaly o způsobu,
jakým se ČRo zhostil své role v období
voleb jak do sněmovny, tak do senátu. Upozornily
na mimořádné aktivity reportérů,
na množství besed, na politickou vyváženost
a objektivitu. Jediná výtka se vztahovala k Radiožurnálu,
který souhrnný jmenný přehled výsledků
prvního kola voleb do senátu odvysílal se
zbytečně velkým zpožděním.
I když výše uvedené řádky
této části Zprávy zahrnují
především výtky, které v expertizách
na adresu jednotlivých vysílacích okruhů
ČRo zazněly, prakticky všichni experti se shodují
v tom, že úroveň programů všech
celoplošných okruhů proti roku 1995 vzrostla,
i když v některých místech je dosud
cítit teprve hledání toho nejlepšího
přístupu k posluchači.
Charakteristika expertiz jednotlivých autorů:
Dr. V. Karfík se ve svých úvahách
o literatuře v rozhlase zabývá především
dramaturgií stanice Vltava, o níž se obecně
vyjadřuje pochvalně. O dramaturgii literárních
pořadů na stanici Praha většinou píše,
že jsou "na jistotu" - to znamená od osvědčených
autorů. Tu a tam se vyskytne odvážnější
dramaturgický počin, ale nepříliš
často. Za velice užitečný považuje
pořad "Historie zadním schodištěm".
Chválí pořad "Host do domu". Brněnský
pořad "Hezký český" považuje
za nezastupitelný. Na rozdíl od většiny
expertů se mu líbí tvorba Přemysla
Ruta. Chválí výběr četby na
pokračování i výběr archivních
nahrávek.
K. Lukeš se zabývá zejména zpravodajstvím.
Považuje je obecně za dobré, upozorňuje
však také na významný nedostatek, když
ČRo seznámil posluchače s výsledky
senátních voleb se značným zpožděním.
Programovou nabídku stanice ČRo 2 - Praha nesleduje
soustavně. Jednoznačně však odsoudil
přetrvávající pořad "Čajovna",
který je nekonečným opakováním
variací na jediné téma. Velmi kritický
byl také k nedělní odpolední dvouhodinovce
Přemysla Ruta. Kritizoval i fonoesej "Nomen omen".
V. Volková sleduje zvláště program
stanice ČRo 2 - Praha, přičemž se stejně
jako v minulých letech soustřeďuje zejména
na odpolední vysílání. Její
zprávy jsou zatím stále značně
kritické. Podle jejího názoru po masivním
uplatnění jednoho typu humoru a poetiky v minulých
letech (tzv. "Radio Mama") odpolední vysílání
ČRo 2 ještě nenašlo svou tvář.
Mgr. Volková upozorňuje kriticky také na
pořady "Čajovna" a "Nomen omen"
a klade si otazníky nad vysíláním
Přemysla Ruta. Chválí pořad "Host
do domu" a pochvalně se zmiňuje o relacích
"Chcete je " a "Mám nápad".
Zprávy expertů je možno shrnout:
1. K literárním pořadům ani k uplatnění
archivních materiálů nejsou závažné
připomínky.
2. Zpravodajství je na dobré úrovni až
na zcela ojedinělé nedostatky.
3. Nejvíce výhrad je k vysílání
stanice ČRo 3 - Praha, kde je pociťována potřeba
lepší definice cílové skupiny jejích
posluchačů. Dosavadní definice stanice "rodinného
typu" se podle expertů Rady ukazuje být vágní
a málo říkající. Teprve po
upřesnění koncepce stanice bude možné
rozhodnout, zda a v jakém rozsahu na ni patří
pořady, zasahující jen malé vybrané
skupiny posluchačů. (Dokladem, že takové
rozhodnutí je potřebné, jsou v expertízách
několikrát zmíněné a různě
hodnocené pořady P. Ruta).
3.3. Výzkumy poslechovosti
Na základě materiálu Image celoplošných
rozhlasových stanic, vyhotoveném výhradně
pro Český rozhlas společností AISA
v listopadu 1996, vyplynulo, že si občané stejně
jako v minulých letech cení na ČRo pohotovost,
serióznost, nezávislost. Český rozhlas
jako celek je "profesionální, vlivný,
aktuální, schopný reagovat". Vyplynulo
také, že Český rozhlas je stále
nejposlouchanější rozhlasovou sítí
v České republice. Šetření navázalo
na podobné výzkumy z podzimu 1994 a podzimu 1995.
Beze změn od předchozího výzkumu je
zjištění, že věk, resp. vzdělání,
nejvíce ovlivňuje zájem o celoplošné
rozhlasové stanice a dále, že zájem
o celoplošné stanice Českého rozhlasu
dramaticky klesá společně s věkem
a roste společně se vzděláním.
Beze změny zůstává ve vědomí
posluchačů formát jednotlivých stanic
ČRo a dále hodnocení, že Radiožurnál
je nejlepší ve zpravodajství, ČRo 2
Praha je nejlepší v rozhlasových hrách
a pořadech pro děti, ČRo 3 Vltava v uměleckých
a hudebních pořadech a ČRo 6 Radio Svobodná
Evropa je nejlepší v politickém komentovaném
zpravodajství. Ve výzkumech poslechovosti si Radiožurnál
upevnil své vedoucí postavení mezi celoplošnými
stanicemi.
Setrvávající příznivé
posluchačské ohlasy ČRo Rada nechápe
jako důkaz komercializace vysílání,
ale odraz moderně uplatňovaných forem tvorby
a šíření programů. Stejně
jako ve zprávách za minulá léta Rada
považuje za nutné podtrhnout, že nepovažuje
soutěže v popularitě a argumenty poslechovosti
za nejdůležitější kritérium
hodnocení veřejnoprávního rozhlasu;
za mnohem závažnější považuje
dodržování jeho statutu veřejnoprávního
média. Nicméně zájem na získávání
co nejširší posluchačské obce je
třeba podporovat právě pro veřejnoprávní
charakter vysílání, neboť takové
vysílání zpravidla nese významný
kulturní a etický náboj, svou objektivitou
a nestranností také významně působí
na veřejné mínění. Rada považuje
za přirozené, že případná
částečná ztráta posluchačské
přízně je vyvažována kvalitou
a obecnou společenskou prospěšností
programů veřejnoprávního média.
Případný pokles poslechovosti veřejnoprávního
rozhlasu či televize nemůže být a priori
považován za důkaz špatné programové
koncepce, neboť veřejnoprávnímu rozhlasu
(televizi) ze zásady nepřísluší
v této rovině soutěžit. Nicméně
míru poslechovosti je třeba sledovat a vyhodnocovat
pokles i vzestup, což se v ČRo trvale činí.
Rada dokonce předpokládá, že v roce
1997 může dojít v tomto směru k personálním
změnám, což naznačuje závěrečný
bod této Zprávy.
Některé výsledky výzkumů poslechovosti
v ČRo v roce 1996 podává Příloha
č. 8.
4. Vybrané oblasti programu
Vysílání hudby je jednou z hlavních
položek, kde lze najít rozdíl mezi veřejnoprávním
rozhlasem a soukromými stanicemi. Týká se
to především podílu mezi českou
a importovanou hudbou. Je nutno zdůraznit, že poměr
mezi zahraničními a tuzemskými skladbami
je na stanicích ČRo přibližně
50%:50%, což považujeme za uspokojující.
Vysoce oceňujeme, že Český rozhlas se
sám z vlastní iniciativy zavázal dodržovat
tuto "kvótu", aniž k tomu byl nucen zákonem
nebo předpisem zvenčí. Pro veřejnoprávní
rozhlas by tato snaha měla být samozřejmá.
Vážnou hudbu vysílají soukromé
stanice jen velmi zřídka (výjimkou je pouze
stanice Classic). Tam je tedy rozdíl nejvíc patrný.
Český rozhlas nejčastěji zařazuje
tuto hudbu do programů stanice Vltava. Na stanici Praha
a v regionálním vysílání se
vážná hudba objevuje méně, na
stanici Radiožurnál téměř vůbec.
Domníváme se, že přes přesně
určený formát Radiožurnálu by
ani zde neměla být vážná hudba
tabu, pokud to téma pořadu umožňuje.
Pokud jde o stanici Vltava, objevují se občas názory,
že drtivá většina nahrávek v jejím
fondu (především soudobé hudby) pochází
z let normalizace a z dnešního pohledu svou kvalitou
neodpovídají úrovni, jakou by měl
ČRo udržovat. Skladby některých autorů,
v minulosti diskriminovaných, se objevují ve vysílání
méně často než by si oni sami přáli
- zvláště poměřují-li
se s autory, kteří mají ve fondu daleko větší
počet skladeb, nahraných v éře 1948-1989.
Proto Rada podporuje zvýšený důraz na
nahrávání skladeb domácích
autorů. Příkladem hodným následování
je spolupráce ČRo s Nadací OSA a Nadací
ČHF na vydání desek soudobých českých
autorů. ČRo je také jedním z objednavatelů
nové opery Petra Ebena.
Stanice Praha si v roce 1996 v tomto směru udržovala
stabilní úroveň. Pestrost žánrů
a různost autorská i interpretační
jsou nesporným hlavním kladem stanice, avšak
je patrné, že vedení hudební redakce
na stanici Praha má znaky jistého provizória.
Bude nutné najít osobnost, která do budoucna
přinese jasnou koncepci a zaručí vysokou
kvalitu.
Úroveň vysílání hudby na stanici
Radiožurnál sice v roce 1996 viditelně stoupala,
avšak některé koncepční trendy,
které Rada v minulosti této stanici vytýkala,
občas ještě přetrvávají.
Jde o určitou dramaturgickou jednotvárnost, o křečovitou
snahu vyhovět jedné cílové skupině.
Formát stanice se má obracet nejen k mladé,
ale i k střední generaci. Tyto posluchače
si stanice získá bezesporu především
vysíláním populární hudby,
jež je této věkové kategorii určena.
Neznamená to však pouze výběr té
nejatraktivnější, rytmicky sugestivní
hudby. Jednostranně vybíraný hudební
doprovod zpravodajských a publicistických pořadů
by snížil jejich přitažlivost. Veřejnoprávní
stanice tohoto formátu nesmí opomíjet ani
menšinové žánry, přestože
jejich popularita je řádově nižší.
Zatím chvályhodně roste množství
vysílaných skladeb, výběr je tedy
pestřejší a skladby se neopakují. Stále
však chybí širší záběr,
pokud jde o autory a interprety. Jen výjimečně
se ve vysílání objevuje tvorba některých
interpretů, jejichž snímky by jistě
na Radiožurnálu měly mít své
místo: jde zvláště o nová neznámá
jména, začínající skupiny,
nekomerční produkci malých firem. Spolupráce
s IFPI, která převzala aktivity Nadace na podporu
rozvoje původní české hudební
tvorby, by měla přinést v tomto směru
žádoucí výsledky. Radiožurnál
jako veřejnoprávní stanice určená
převážně mladým lidem musí
rozvíjet hudební vkus svých posluchačů
a účinně bojovat proti stereotypu, jenž
je běžný v soukromých stanicích.
Nabubřelé a samoúčelné atakování
rytmickou hudbou (někde dokonce i jako podkres zpráv)
nepatří do veřejnoprávního
rozhlasu.
4.2. Vysílání pro národnostní
menšiny
Vysíláním pro menšiny je naplňována
litera zákona o Českém rozhlasu, a to paragrafu
2 o rozvíjení kulturní identity národnostních
a etnických menšin v České republice.
Podobně jako v předchozích letech mělo
nejvyšší roční stopáž
vysílání pro polskou menšinu (celkem
5875 minut, stejně jako v roce 1995). Na přípravě
pořadů se podílí přirozeně
nejvíce Studio ČRo v Ostravě. Počtem
odvysílaných minut se na druhé místo
řadí pořady pro menšinu slovenskou (4698
minut, stejně jako v roce 1995). Vysílání
ve slovenštině připravují různá
studia a ČRo 1 - Radiožurnál. Zvláštním
typem pořadu je Klub dorozumění na Regině
Praha. Třetí největší roční
stopáž mělo vysílání pro
romskou menšinu (celkem 2460 minut, stejně jako v
roce 1995). V Klubu dorozumění Reginy Praha se česky
a romsky vysílá každé liché pondělí.
Vysílání pro německou menšinu
mělo v roce 1996 také stejnou stopáž
jako v roce 1995 (2080 minut). V Klubu dorozumění
se česky a německy vysílalo každé
liché úterý. Pro další národnostní
menšiny, tj. maďarskou, ukrajinskou, chorvatskou, a
vietnamskou, se vysílalo ve vybrané pravidelné
dny prostřednictvím pořadu Klub dorozumění
pro každou z menšin v roční stopáži
520 minut, což bylo stejné jako v roce předchozím.
V roce 1996 vysílala Regina Praha pro pražské
židovské obce celkem 780 minut. Pro úplnost
je třeba dodat, že Regina Praha vysílá
také pro anglicky mluvící turisty Radio Prague
Calling, které je posloucháno také americkou
komunitou v Praze.
Při celkovém pohledu na vysílání
pro národnostní menšiny možno zkonstatovat
ve srovnání s rokem 1995 setrvalý stav jak
v počtu odvysílaných minut, tak ve formě
tohoto vysílání.
4.3. Diskusní kulaté stoly
Během jarních měsíců roku 1996
(duben-červen) se uskutečnil cyklus diskusí
nad programovou skladbou všech celoplošných stanic
ČRo s cílem dalšího zkvalitnění
vysílání.
Základem těchto diskusí byly písemné
materiály - expertízy vypracované odborníky
na daná témata působící mimo
Český rozhlas. Kulatých stolů se kromě
autorů expertíz, kteří komentovali
své předložené materiály, zúčastnili
šéfredaktoři a programoví pracovníci
příslušného okruhu, jehož se diskuse
týkala, vedení ČRo a část členů
Rady ČRo. Zúčastnění obdrželi
materiály předem k prostudování, aby
se mohli přesně a vyčerpávajícím
způsobem vyjádřit hlavně k jeho kritickým
a polemickým částem.
Celý průběh diskusí se natáčel
na pracovní záznam, který byl následně
vyhodnocován a dále rozpracováván
v rámci jednotlivých stanic a závěry
předloženy Programové radě ČRo.
Konečné výsledky byly obecného charakteru,
ale týkaly se i konkrétních změn.
V případě ČRo 1, který stabilizoval
svoji pozici a profil v rámci celé mediální
scény, nastal čas, kdy může postupně
zvýrazňovat svou veřejnoprávní
roli - určováním tónu a standardu
zpravodajství a publicistiky směrem ke kvalitě,
spolehlivosti, rychlosti, spektru záběrů
a tím i "táhnout" českou mediální
scénu směrem ke standardu vyspělejších
demokracií. Obdobně bylo důležité
potvrzování správnosti již nastoupené
cesty a změn programového schématu stanice
ČRo 3 Vltava.
Konkrétní výsledky se objevily již v
druhé polovině roku ve vysílání
všech celoplošných okruhů. Mimo jiné
změny v dopoledním vysílání
ČRo 1 - omezení sportovního magazinu a jeho
přesun na večerní čas, změny
v hudebním formátu související se
zavedením Selektoru (postupné zvyšování
české hudební produkce). Podobně ČRO
2 Praha reagovala na výsledky kulatých stolů
doladěním odpoledního vysílání
včetně eliminace posledních pořadů
z dílny autorů Radia Mama. ČRo 3 akceptovala
některé připomínky týkající
se poměru hudby a slova (především v
ranním a dopoledním vysílání,
kde se jevilo málo hudby v poměru ke slovnímu
projevu). Diskuse také urychlila rozhodnutí o rozšíření
vysílání ČRo 6/RSE v sobotu a v neděli
(od 1. 11. již od 8,00 hod.)
Můžeme konstatovat, že nesporným přínosem
bylo vypracování skutečně odborných
expertíz, které analyzovaly základní
aspekty vysílání (některé jejich
části budou použity při formulování
strategie ČRo do roku 2000) a přímá
diskuse odpovědných pracovníků stanic
s jejich autory.
Podobné, i když poněkud jinak organizované,
diskuse na úzce vymezená témata se budou
konat také v roce 1997. První taková debata
proběhne v 1. čtvrtletí 1997 na téma:
Reflexe soudobé vážné hudby v produkci
a vysílání ČRo.
5. Hospodaření Českého rozhlasu
5.1. Základní přehled
Základní pohled na hospodaření Českého
rozhlasu v roce 1996 obsahuje Příloha číslo
5, návrh Rozpočtu Českého rozhlasu
na rok 1997 pak Příloha číslo 6.
5.2. Problematika reklamy
Přípustný rozsah reklamy byl původně
stanoven zákonem ČNR č. 484/91 Sb. o Českém
rozhlasu na jedno procento denního vysílacího
času. Na konci roku 1995 přijala Poslanecká
sněmovna Parlamentu rozhodnutí, kterým byl
tento limit změněn s platností od 1. 7. 1996
na pouhé 0,2 procenta denního vysílacího
času. Tento krok významně zasáhl do
rozpočtu Českého rozhlasu v době,
kdy již byl připraven a schválen.
I když Rada Českého rozhlasu opakované
vyjádřila názor, že podstatné
snížení času věnovaného
reklamě by jí z programových hledisek nikterak
nevadilo, považujeme za potřebné upozornit
na to , že rozhodování o změnách
zákonů v této oblasti významně
mění výnosové položky Českého
rozhlasu, a proto je potřebné přistupovat
k nim obezřetně, s daleko větším
předstihem, a také tyto změny provádět
současně s navýšením základních
výnosových zdrojů - tedy rozhlasových
poplatků - což se v případě výše
popsaného zákroku do dnešního dne nestalo,
ačkoli členové Parlamentní komise
pro sdělovací prostředky souběh těchto
dvou kroků původně slibovali.
5.3. Problematika rozhlasových poplatků
Rozhlasové poplatky jsou základním výnosovým
zdrojem ČRo. Rada považuje za dobré, že
se v roce 1995 podařilo přijmout zákon o
rozhlasových a televizních poplatcích s možností
uplatnit sankce na neplatiče. Stejně jako v předchozí
Zprávě Rada opakovaně upozorňuje,
že zákon o rozhlasových a televizních
poplatcích sice sankce za jeho porušení stanovuje,
avšak nedává žádnou reálnou
možnost k fyzické kontrole jeho dodržování.
V předchozím odstavci byla doložena vzájemná
souvislost mezi základním výnosovým
zdrojem ČRo - rozhlasovými poplatky a zákonem
povoleného reklamního času, který
byl pro ČRo pronikavě snížen. Považujeme
proto opětovně za nutné upozornit na nutnost
novelizace § 4 Zákona 252/94 Sb. o rozhlasových
a televizních poplatcích. Doporučujeme Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby tuto novelu vydala s platností
nejpozději k 1. 7. 1997, a aby v ní výše
poplatku byla stanovena tak, aby příjmy Českého
rozhlasu v roce 1997 plně odpovídaly předpokládanému
a Radou schválenému rozsahu činnosti. Předpokládáme,
že rozhlasový poplatek by měl být zvýšen
na úroveň 35,- Kč. Doporučujeme zároveň,
aby byl výše citovaný zákon doplněn
o paragraf, který stanoví automatické meziroční
zvyšování poplatku v závislosti na státem
uznané inflaci. Takové postupné zvyšování
poplatku o velmi malé částky, známé
například ze Spolkové republiky Německo,
je podle našeho názoru pro občany přijatelnější,
než skokové zvyšování jednou za
tři až pět let, které navíc podstatně
znesnadňuje finanční rozvahy na víc
než jeden rok dopředu.
5.4. Pronájem a prodej nemovitostí
Ze zákona vyplývá pro Radu ČRo povinnost
sledovat hospodaření Českého rozhlasu
včetně sledování pronájmů
a prodeje budov. Základní přehled k uvedené
problematice obsahuje Příloha č. 7. Při
rozhodování o pronájmu či prodeji
vycházela Rada především z těchto
zásad:
1) z účelnosti nemovitostí a jejich využití,
2) z potřeby investic na jiných potřebnějších
místech.
9. Výhledy v činnosti Českého rozhlasu
na rok 1997 a následující léta
Základní úkoly ČRo pro rok 1997 vedle
obecných cílů veřejnoprávního
rozhlasu daných zákonem a specifikovaných
mj. také v bodu 3. 1. této zprávy jsou následující:
1) Dokončit prodej RS Pankrác
2) Zahájit dostavbu a rekonstrukci areálu ČRo
v Praze-Vinohradech
3) Dokončit výstavbu VKV sítě pro
šíření programu ČRo 2
4) Provést analýzu a poté případné
programové, organizační a personální
změny u těch okruhů ČRo, jejichž
poslechovost dlouhodobě klesá nebo stagnuje (ČRo
2, Studia Ostrava, Ústí nad Labem, Olomouc)
5) Odstranit problémy s šířením
programů studií ČRo Regina Praha, Ostrava
a Hradec Králové
6) Do 30. 6. 1997 dokončit zpřesňování
formátu všech okruhů ČRo
7) Důsledněji využívat možností
sebepropagace ve vlastním vysílání
8) Pokračovat v přípravě a realizaci
výstavby studia v Hradci Králové
9) Provést analýzu finančních toků
a organizační struktury ČRo (do 30. 6. 1998)
10) Zabezpečit akci proti neplatičům koncesionářských
poplatků (podle aktuální finanční
situace a ve spolupráci s Českou televizí)
V Praze dne 15. ledna 1997 |
|
Příloha 1
Rada Českého rozhlasu (dále jen "Rada")
je ve smyslu zák. č. 484/1991 Sb. orgánem,
jímž se uplatňuje právo veřejnosti
na kontrolu tvorby a šíření programů
Českého rozhlasu, není však součástí
Českého rozhlasu. Je spojovacím článkem
mezi parlamentem České republiky a Českým
rozhlasem a v této roli zastupuje zájem veřejnosti.
Kontrola programu je vnější a následná,
t.zn. že Rada nezasahuje do přímého
řízení Českého rozhlasu, záležitostí
ekonomických, provozních a personálních
(kromě úkolů vymezených zákonem).
Čl. I. Účel řádu
1. Jednací řád Rady stanoví pravidla
pro jednání, rozhodování a volby v
Radě.
2. Rozvíjí při tom základní
ustanovení o Radě, vyplývající
ze zákonů České národní
rady č. 484/1991 Sb. o Českému rozhlasu,
zejména jeho §§ 4, 5, 6, 7, 8 a 9, a č.
36/1993 Sb. o některých opatřeních
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání,
zejména jeho čl. I, § 5 a čl. V, odst.
1.
3. Pokud v tomto jednacím řádu není
jednoznačně určen postup jednání,
rozhoduje o něm Rada ad hoc, a to nadpoloviční
většinou hlasů všech svých členů.
Čl. II. Úkoly Rady
1. Rada provádí kontrolu tvorby a šíření
programů Českého rozhlasu (dále jen
"Čro" ). Tato kontrola je vnější
a následná. Rada ji provádí jednak
sama, jednak pomocí odborných expertiz, které
zadává; reaguje také na pásemné
neanonymní podněty posluchačů. Při
získávání informací o názorech
na úroveň programu a vysílání
využívá Rada veřejných setkání
s rozhlasovými tvůrci, posluchači a p.
2. Rada jmenuje a odvolává generálního
ředitele ČRo a na jeho návrh ředitele
rozhlasových studií; generálnímu řediteli
stanovuje plat.
3. Rada při svých jednáních vyžaduje
od generálního ředitele ČRo pravidelné
zprávy o aktuální problematice ČRo.
4. Rada schvaluje rozpočet a závěrečný
účet ČRo na základě zprávy
nezávislého auditora.
5. Rada schvaluje Statut ČRo navržený generálním
ředitelem.
6. Rada zřizuje a ruší regionální
rozhlasová studia ČRo s výjimkou rozhlasových
studií v Plzni, v Českých Budějovicích,
v Praze, v Ústí nad Labem, v Hradci Králové,
v Brně a v Ostravě.
7. Rada (příp. na základě analýz
ekonomických a právních expertů) dává
generálnímu řediteli předchozí
souhlas ke zcizení nemovitostí ČRo nebo jejich
částí, či k jejich zatížení
nebo pronájmu na dobu delší 3 měsíců.
8. Rada kontroluje, zda ČRo plní ustanovení
zákona č. 36/1993 Sb. § 5 odst. 3 a 4, týkající
se ochrany autorských práv a užití děl.
Kontrolu provádí Rada na základě předložených
smluv mezi ČRo a ochrannými organizacemi autorskými,
výrobci a uživateli.
9. Rada rozhoduje o stížnostech týkajících
se generálního ředitele.
10. Rada předkládá poslanecké sněmovně
parlamentu České republiky výroční
zprávu o své činnosti a o činnosti
a hospodaření ČRo.
Čl. III. Postavení Rady
1. Rada je spojovacím článkem mezi parlamentem
České republiky a Českým rozhlasem
a v této roli zastupuje zájem veřejnosti.
Rada není součástí ČRo.
2. Rada je ze své činnosti odpovědna poslanecké
sněmovně parlamentu České republiky.
3. Partnerem Rady v ČRo je generální ředitel
ČRo, který je Radě odpovědný
ze zákona. Ostatní zaměstnanci ČRo
jsou odpovědni řediteli, který za ně
a jejich činnost Radě odpovídá. Personální,
provozní a ekonomické otázky jsou v pravomoci
ředitele (kromě kompetencí, které
zákon určuje Radě) a Rada uplatňuje
své požadavky na ČRo jeho prostřednictvím.
Čl. IV. Usnášení a volby v Radě
1. K platnosti usnesení a voleb je třeba, aby pro
ně hlasovala nadpoloviční většina
všech členů Rady, t.j. nejméně
pět. Výjimkou je rozhodnutí o odvolání
generálního ředitele ČRo před
uplynutím jeho funkční doby, k jehož
platnosti jsou nutné hlasy alespoň dvou třetin
všech členů Rady, t.j. šesti.
2. Hlasuje se obvykle aklamací. Předsedající
hlasuje též. Jestliže o to požádá
některý člen Rady, hlasuje se tajně
hlasovacími lístky. Hlasovat tajně hlasovacími
lístky se musí při volbě ředitele
ČRo a při rozhodování o odvolání
ředitele před uplynutím jeho funkčního
období.
Čl. V. Předsednictvo Rady
1. Předsednictvo Rady je tříčlenné
a tvoří jej předseda a dva místopředsedové,
které Rada volí ze svého středu.
2. Jeden člen předsednictva je zvolen mluvčím
Rady pro jednání se zástupci sdělovacích
prostředků.
3. Volbu předsedy Rady řídí věkem
nejstarší z těch členů Rady kteří
nejsou kandidováni.
4. Předseda či některý z místopředsedů
Rady může být odvolán před koncem
funkčního období na základě
rozhodnutí nadpoloviční většiny
všech členů Rady při tajném hlasování
5. Předseda a místopředsedové se podle
vlastní dohody střídají v řízení
jednání.
6. Předsednictvo vystupuje jménem Rady při
oficiálních jednáních v parlamentu
České republiky i při jiných významných
příležitostech.
7. Mezi zasedáními Rady je předsednictvo
oprávněno jednat jménem Rady. Svá
rozhodnutí předloží ke schváleni
nejbližšímu zasedání Rady.
Čl. VI. Jednání Rady
1. Rada jedná podle potřeby, nejméně
však dvanáctkrát do roka.
2. K právoplatnému jednání Rady je
potřebí přítomnosti nadpoloviční
většiny členů, t.j nejméně
pěti. Všichni členové Rady musí
být prokazatelně pozváni. Nepřítomný
člen nemůže svůj hlas delegovat.
3. Sídlem Rady je Praha. Rada se může podle
potřeby rozhodnout, že bude zasedat na jiném
místě, na příklad v některém
mimopražském studiu ČRo.
4. Na svém zasedání Rada rozhoduje o místě
a času příštího jednání,
pokud není určeno schváleným harmonogramem.
5. Mimořádné zasedání může
svolat předseda Rady. Pokud o svolání mimořádného
zasedání požádají nejméně
tři členové Rady, předseda je svolat
musí.
6. Jednání Rady je uzavřené.
7. Rada může do svých jednání
přizvat podle potřeby hosty, experty a poradce.
O jejich přizvání rozhodne Rada hlasováním.
8. Ředitel ČRo má ze zákona právo
zúčastňovat se zasedání Rady.
Pokud bude Rada jednat o otázkách volby či
odvolání ředitele nebo o stížnostech
týkajících se ředitele, požádá
ho, aby po dobu tohoto jednání nevyužil svého
práva účastnit se zasedání.
9. Program jednání navrhuje předseda nebo
jeho zástupce. Své návrhy programu mohou
předložit i jednotliví členové
Rady. Program každého jednání musí
být schválen většinou. Generální
ředitel ČRo má právo navrhnout bod
programu týkající se jeho kompetence.
10. Předsedající řídí
rozpravu, udílí slovo, předkládá
otázky k hlasování, prohlašuje jeho
výsledek a diktuje do zápisu.
Čl. VII. Kompetence Rady
1. Rada se pravidelně informuje o tvorbě a šíření
programu ČRo i o hospodaření ČRo.
2. Potřebné interní informace programového,
organizačního a ekonomického charakteru získávají
členové Rady prostřednictvím svého
předsedy od generálního ředitele Čro.
3. Jednotliví členové Rady jsou povinni respektovat
usnesení, přijatá většinou. Jestliže
některý člen Rady chce zveřejnit svůj
odlišný názor, může tak učinit
pouze jako soukromá osoba.
4. Podněty, stížnosti a připomínky,
které nespadají do kompetence Rady, předává
Rada generálnímu řediteli Čro. Pokud
Rada uzná za potřebné připojit k materiálu
své stanovisko, učiní tak formou upozornění
nebo doporučení.
5. Rada má právo vystoupit v Čro, aby seznámila
veřejnost se svými stanovisky.
6. Jménem Rady mohou ve sdělovacích prostředcích
vystupovat pouze členové předsednictva, nebo
člen Rady, jenž byl usnesením Rady tímto
úkolem pověřen.
Čl. VIII. Sekretariát Rady
1. Sekretariát Rady se zřizuje v Praze.
2. Jeho struktura, personální a materiální
vybavení i jeho úkoly budou předmětem
zvláštního statutu, který není
součástí tohoto řádu.
3. Členové sekretariátu jsou v pracovně-právním
vztahu k Čro. Činnost sekretariátu je hrazena
z prostředků ČRo.