Úvodem, ohlédnutí za činností první Rady Českého rozhlasu | 3 |
1. Rok 1996 v činnosti veřejnoprávního rozhlasu | 6 |
1.1. Kontrola hlavních úkolů - celkové zhodnocení | 6 |
2. Činnost Rady Českého rozhlasu | 8 |
2.1. Základní charakteristika činnosti | 8 |
2.2. Zasedání Rady | 8 |
2.3. Nejvýznamnější projednávané okruhy otázek | 9 |
2.4. Stížnosti na generálního ředitele | 10 |
2.5. Kontakty Rady | 11 |
2.6. Rozpočet a financování Rady Českého rozhlas | 11 |
3. Kontrola plnění programových záměrů | 11 |
3.1. Zásadní otázky | 11 |
3.2. Expertizy Rady ČRo a kontrola programu | 13 |
3.3. Výzkumy poslechovosti | 15 |
4. Vybrané oblasti programu | 16 |
4.1. Problematika hudebního vysílání | 16 |
4.2. Vysílání pro národnostní menšiny | 17 |
4.3. Diskusní kulaté stoly | 18 |
5. Hospodaření Českého rozhlasu | 19 |
5.1. Základní přehled | 19 |
5.2. Problematika reklamy | 19 |
5.3. Problematika rozhlasových poplatků | 19 |
5.4. pronájem a prodej nemovitostí | 20 |
6. Výhledy v činnosti Českého rozhlasu na rok 1997 a následující léta | 20 |
Rada Českého rozhlasu končí své
pětileté funkční období. Zvolena
byla Českou národní radou v lednu 1992 ve
složení: Hana Bělohradská, Mgr. Helena
Klímová, Dr. Květoslava Neradová,
Jaroslav Pochmon, Dr. Jindřich Pokorný, Dr. Nelly
Rasmussenová, Pavel Scheufler, Ing. Jana Slánská,
Dr. Zdeněk Susa. Členové Rady převzali
své dekrety 14. února 1992. Stalo se to v souladu
se zákonem ČNR č. 484/1991 Sb. "O Českém
rozhlasu", jímž vznikl Český rozhlas
(ČRo) jako veřejnoprávní medium.
Rada nejprve v souladu se zákonem vytvořila vlastní
jednací řád a zvolila generálního
ředitele. Stal se jím JUDr. Jiří Mejstřík.
Stejně jako se nově konstituoval Český
rozhlas, také Rada musela postupně hledat a upřesňovat
své úkoly - zákonem pouze naznačené.
Rok 1992 byl proto pro Rozhlas i Radu nejen rokem zrodu, ale i
rokem hledání a zápasu s nově se objevenými
problémy. Mezi nimi dominovaly zejména problémy
s delimitací Českého rozhlasu z Československého
rozhlasu, který sídlil do konce roku 1992 v téže
budově a s nímž ČRo sdílel některá
zařízení a služby. Obecně lze
říci, že v prvním roce činnosti
Rady. v roce 1992, se jednalo o základní transformaci
státního média do podoby veřejnoprávní
instituce, o zrušení systému hlavních
redakcí a zavedení systému okruhového.
V roce 1993 se hlavní pozornost soustředila na personální
naplnění této myšlenky a zprůhlednění
celého procesu řízení. Rok 1993 byl
tedy pro Český rozhlas rokem zlomovým. Zanikla
federace a s ní i federální Československý
rozhlas. Zákon ČNR č.36/1993 Sb. "O
některých opatřeních v oblasti rozhlasového
a televizního vysílání" na to
reagoval, doplnil zákon č. 484/1991 Sb. a určil,
které nemovitosti z majetku Československého
rozhlasu připadnou ČRo. V březnu 1993 resignoval
na svou funkci dosavadní generální ředitel
ČRo Dr. J. Mejstřík. Rada vypsala výběrové
řízení na funkci generálního
ředitele, z 35 uchazečů vybrala Mgr. Vlastimila
Ježka a jmenovala ho generálním ředitelem
k 1. 7. 1993. Teprve nástupem nového generálního
ředitele bylo možno zahájit skutečnou
reorganizaci ČRo, která byla od počátku
nezbytná avšak delimitační problémy
v prvním roce a absence generálního ředitele
v polovině druhého roku ji znesnadňovaly.
Od počátku roku 1993 také vykrystalizovaly
tři hlavní problémy, s nimiž se pak
ČRo spolu Radou musel opakovaně zabývat:
Problematika vysílacích sítí
Problematika koncesionářských poplatků
Problematika rozhlasového střediska Pankrác.
V roce 1993 Rada na doporučení generálního
ředitele zřídila regionální
studia v Praze a v Olomouci. V témže roce rezignoval
na členství v Radě Jaroslav Pochmon a Poslanecká
sněmovna zvolila na jeho místo Vladimíra
Poštulku. Do roku 1994 vstoupil ČRo se všemi
základními organizačními a programovými
dokumenty i jako jsou Statut, Hlavní programové
zásady, Organizační a pracovní řád.
V roce 1994 byla dokončena příprava reformy
vnitřního ekonomického systému ČRo
a dobíhalo řešení personálních
otázek. Došlo i k podstatnému snížení
počtu pracovníků; k 1. 7. 1993 měl
ČRo 2500 zaměstnanců, k 1. 1. 1995 1700 zaměstnanců
(k 31. 12. 1996 1575). Problémy s vysílacími
sítěmi se do určité míry vyhrotily
v roce 1994, kdy v polovině roku ztratil ČRo středovlnnou
síť pro ČRo 1 - Radiožurnál a kdy
stanice ČRo 2 - Praha citelně postrádala
možnost vysílat (v denních hodinách)
na VKV. Úspěchem roku 1994 byl naopak Zákon
o rozhlasových a televizních poplatcích,
i když s platností posunutou na 1. 4. 1995. Za pozitivní
považovala Rada rozhodnutí o prodeji rozhlasového
střediska Pankrác a o využití získaných
prostředků k rekonstrukci stávajících
budov a jejich vybavení. V průběhu roku 1994
jmenovala Rada na návrh generálního ředitele
nové ředitele regionálních studií
ČRo v Ostravě, v Českých Budějovicích
a v Brně. Výběrových řízení
se obvykle účastnil alespoň jeden člen
Rady. V říjnu 1994 rezignovala na práci v
Radě Mgr. Helena Klímová.
V únoru 1995 zvolila Poslanecká sněmovna
na uprázdněné místo v Radě
Václavu Veselou. V roce 1995 vstoupil v platnost Zákon
o rozhlasových a televizních poplatcích a
v důsledku úspěšné kampaně
proti neplatičům se podařilo výrazně
zvýšit příjmy ČRo. Dosáhlo
se stability v oblasti vysílacích sítí.
Vznikl okruh ČRo 6 - ve světovém měřítku
unikátní zpravodajská a zejména publicistická
stanice, která spojuje české vysílání
několika zahraničních stanic s vysíláním
bývalé české redakce Radia Svobodná
Evropa. V souladu se zákonem č. 36/1993 Sb. se Rada
opakovaně jako už od roku 1993 - zabývala projednáváním
návrhů smluv o pronájmech i o prodejích
nemovitostí ČRo.
Rok 1995 mohla Rada považovat z hlediska organizačního
a ekonomického za úspěšný. To
umožnilo Radě více se věnovat programu
ČRo. V této oblasti Rada sledovala řadu kvalitních
pořadů, ale upozorňovala i na určité
problémy a projevovala nespokojenost s jejich pomalým
řešením. Například již v
roce 1994 měla Rada některé výhrady
k odpolednímu vysílání stanice Praha,
které se opakovaly i v následujícím
roce 1995 a zčásti i v roce 1996.
Do roku 1996 přešel ČRo organizačně
stabilizován. Projevily se však ekonomické
problémy, protože dosud nebyla vyřešena
valorizace rozhlasových poplatků s inflací
a Rozhlas ztratil rozhodnutím Poslanecké sněmovny
podstatnou část svého vedlejšího
zdroje - poplatků za reklamy. Nepodařilo se také
dokončit prodej rozhlasového střediska Pankrác.
Pokračovaly i určité programové problémy
ČRo zejména ve studiích ČRo. Problematiku
vysílacích sítí se - díky jejich
racionalizaci a pomoci Stálé komise pro sdělovací
pro středky Poslanecké sněmovny i Rady pro
rozhlasové a televizní vysílání
ČR - daří postupnů řešit.
Denní vysílání ČRo 2 se tak
již v některých oblastech vrací na VKV.
Rada ČRo končí své funkční
období ve složení: Hana Bělohradská,
PhDr. Květoslava Neradová, JuDr. Jindřich
Pokorný, Vladimír Poštulka, PhDr. Nelly Rasmussenová,
Pavel Scheufler, Ing. Jana Slánská, MUDr. Zdeněk
Susa, Václava Veselá. Předsedou Rady byl
opakovaně volen Dr. Zdeněk Susa, místopředsedy
Dr. Květoslava Neradová a Pavel Scheufler.
Příští Rada Českého rozhlasu,
která bude zvolena Poslaneckou sněmovnou v únoru
1997, nalezne Český rozhlas jako moderní
veřejnoprávní medium, které je organizačně
stabilizované a zachovává si dominantní
postavení v rozhlasovém vysílání
v České republice. Jako médium, na němž
posluchači oceňují zejména serióznost,
objektivitu, nestrannost a pružnost v prezentaci informací
a vyváženost a kvalitu programu vůbec. Je naděje,
že po dořešení problematiky rozhlasových
poplatků a dořešení prodeje RS Pankrác
bude ČRo plně stabilizován i po stránce
ekonomické na řadu dalších let. Zejména
otázka příjmů Českého
rozhlasu je však z větší části
v rukou Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu
České republiky.
Ve stabilizované situaci bude mít příští
Rada Českého rozhlasu svou roli poněkud snazší.
Hlavní její starostí bude sledovat kvalitu
programu, a to nejen na celoplošných okruzích,
ale i ve studiích ČRo v regionech. Při pocitu
spoluodpovědnosti za mediální politiku by
tedy Rada Českého rozhlasu měla - vedle otázek
ekonomických - trvale dbát na plnění
stěžejních programových úkolů
spočívajících ve službě
rozhlasu veřejnosti, respektive trvalé naplňování
zákona o Českém rozhlasu.
1. Rok 1996 v činnosti veřejnoprávního
rozhlasu
Jestliže v roce 1995 se ještě sledovalo prověřování
ekonomické reformy, v roce 1996 byla hlavní pozornost
soustředěna především na zkvalitňování
programu a rozšíření vysílání
veřejnoprávního rozhlasu. Rada ČRo
tak považovala rok 1996 za rok dotvoření programových
změn a optimalizace programového schématu
a současně za počátek investičních
přestaveb nemovitostí, které by měly
ovlivnit vysílání ČRo na přelomu
tisíciletí.
1. Kontrola hlavních úkolů - celkové
zhodnocení
V závěru Zprávy Rady o činnosti ČRo
za rok 1995 byl obsažen výčet úkolů,
které Rada pokládala za nutné řešit
v roce 1). Pro přehlednost, jasnost a srozumitelnost předkládá
Rada v úvodu přehled uvedených úkolů
spolu s krátkým komentářem, event.
také odkazem na příslušné části
nebo přílohy této výroční
zprávy.
Ve Zprávě za rok 1995 byly uvedeny následující
úkoly a podněty ke zkvalitnění činnosti
ČRo:
1) uskutečnit prodej RS Pankrác.
- přešlo jako základní úkol vedení
ČRo do roku 1997
2) začít realizovat plánované investice
- dostavba a rekonstrukce je kompletně projektově
i dokumentačně připravena, zahájení
prací je však závislé na úspěšném
prodeji RS Pankrác
3) udržet dominanci ČRo mezi rozhlasovými subjekty
v České republice
ČRo si také v roce 1996 udržel své dominantní
postavení v poslechovosti a se čtyřmi celoplošnými
a osmi regionálními stanicemi byl nejposlouchanější
rozhlasovou sítí v České republice.
4) dořešit skladbu programů Studií ČRo
v regionech
- s výjimkou studií v Ostravě a Ústí
nad Labem se podařilo (včetně studia v Hradci
Králové) stabilizovat programovou skladbu; každé
ze studií Českého rozhlasu sleduje denně
5 - 12 % obyvatel regionu (v tomto smyslu jsou nejúspěšnější
studia ČRo Plzeň a České Budějovice)
5) stabilizovat situaci Studií ČRo
- situace ve Studiích ČRo je stabilizovaná
také v personálních a organizačních
otázkách; předpokládá se však,
že k personálním změnám zřejmě
dojde v Ostravě a Ústí nad Labem, pokud tamní
managementy rychle nenajdou řešení na dlouhotrvající
a setrvalý odliv posluchačů ve svých
regionech
6) usilovat o vytvoření okruhu ČRo 4 - programu
pro mladé posluchače
- úkol nebylo a nebude možné splnit; v České
republice neexistuje volná sada použitelných
frekvencí - další pokračování
v projektu umožní až zavedení nových
způsobů šíření rozhlasového
signálu
7) pokračovat ve spolupráci s Českou televizí
- trvale se zlepšuje; Rada doporučuje pokračovat
ve spolupráci s ČT nejen na poli programovém,
ale i tam, kde je společný zájem ekonomický
8) vzhledem k celospolečenské situaci věnovat
zvýšenou pozornost vysílání pro
romskou národnostní menšinu
- tento úkol trvá: zejména pro studio Ústí
nad Labem
9) dosáhnout takové optimalizace frekvencí
ČRo, po které by mohl být šířen
program ČRo 2 i v denních hodinách (6-18
hod.) prostřednictvím (byť nedokonalé)
sítě VKV
- podařilo se zčásti splnit; projekt bude
ukončen do 31. 12. 1997
10) pokusit se zefektivnit vybírání rozhlasových
poplatků a vyvíjet tlak na takovou formu návrhu
zákona o rozhlasových a televizních koncesionářských
poplatcích, kterou by se jejich výše automaticky
upravovala o státem uznanou inflaci a řešila
možnost kontroly neplatičů rozhlasových
poplatků - úkol trvá; o konečném
řešení však rozhodují poslanci
a senátoři Parlamentu České republiky.
Uvedený přehled svědčí o tom,
že podstatné úkoly (s výjimkou realizace
prodeje RS Pankrác) byly pro rok 1996 vedením ČRo
a podle názoru Rady (podepřeném expertízami)
se zlepšil program. Rada Českého rozhlasu tudíž
považuje rok 1996 v činnosti ČRo po organizační,
hospodářské a programové stránce
v zásadě za úspěšný.
Výroční zpráva Rady Českého
rozhlasu o činnosti a hospodaření ČRo
za rok 1996 je koncipována stejně jako v předešlých
letech tak, aby přehledně informovala o základních
otázkách práce Rady a Českého
rozhlasu v roce 1996. Na rozdíl od předchozích
let má však stručnější formu,
neboť projednávání Zprávy Rady
za rok 1995 se s ohledem na parlamentní volby uskutečnilo
až na podzim a zpráva za rok 1995 již zachytila
některé podstatné skutečnosti významné
i pro činost v roce 1996. Detailnější
pohledy zejména k programové skladbě naleznou
poslanci, senátoři a široká veřejnost
v Ročence Českého rozhlasu, která
se připravuje souběžně s přípravou
této Zprávy a která je základním
informačním materiálem o všech aktivitách
ČRo v uplynulém roce.
Příloze č. 5. Detailní pohledy k určité
vybrané problematice budou i v ostatních přílohách,
jejichž seznam je součástí Obsahu v
úvodu zprávy.
2. Činnost Rady Českého rozhlasu
2.1. Základní charakteristika činnosti
Úkoly stanovené zákonem se Rada Českého
rozhlasu snažila v duchu přijatého Jednacího
řádu také v pátém roce svého
působení zodpovědně plnit. V roce
1996 se Rada poměrně systematicky a téměř
na každém zasedání věnovala především
otázkám programovým. Po celý rok 1996
pracovala Rada v kompletním složení. Stejně
jako v minulých letech dva členové Rady (Dr.
J. Pokorný a Ing. J. Vlachová-Slánská)
zastávali výrazně kritické stanovisko
ke způsobu vedení ČRo a téměř
ke všem projednávaným otázkám
měli odlišný postoj, než většina
ostatních členů Rady. Přes kritiky
dvou členů Rady a s tím související
vleklost některých diskusí pracovala Rada
jako orgán, který zřetelnou většinou
hlasů poskytoval podporu generálnímu řediteli
ve všech zásadních otázkách.
Názorové střety a různý pohled
na práci Rady dostaly také veřejnou publicitu.
Kausou s rozsáhlejší veřejnou pozorností
byla záležitost studia v Hradci Králové,
projednávaná mj. rovněž na parlamentní
půdě. Převážná část
členů Rady se stejně jako v minulých
letech neztotožňuje s formou řešení
interních problémů Rady i Českého
rozhlasu formou jednostranných informací ve sdělovacích
prostředcích.
2.2. Zasedání Rady
V roce 1996 Rada uskutečnila 19 řádných
zasedání. Na všech zasedáních
byla Rada usnášeníschopná. O jednáních
je veden zápis, který je, jako veřejná
listina, pravidelně vyvěšován na nástěnce
zpráv generálního ředitele a který
je prostřednictvím počítačové
sítě k dispozici i studiím ČRo v regionech.
Zápis byl vždy schvalován hlasováním,
zvlášť se hlasovalo o usneseních, která
jsou pravidelně zasílána Stálé
komisi pro sdělovací prostředky Poslanecké
sněmovny Parlamentu. V roce 1996 přijala Rada celkem
45 usnesení (Příloha 2). Také v roce
1996 trvala praxe připojování připomínek
k práci ČRo, případně Rady,
formou příloh k zápisu. Tato forma byla mnohými
členy Rady kritizována, nicméně ji
umožňuje Jednací řád Rady (Příloha
1).
2.2. Zasedání Rady
V roce 1996 Rada uskutečnila 19 řádných
zasedání. Na všech zasedáních
byla Rada usnášeníschopná. O jednáních
je veden zápis, který je, jako veřejná
listina, pravidelně vyvěšován na nástěnce
zpráv generálního ředitele a který
je prostřednictvím počítačové
sítě k dispozici i studiím ČRo v regionech.
Zápis byl vždy schvalován hlasováním,
zvlášť se hlasovalo o usneseních, která
jsou pravidelně zasílána Stálé
komisi pro sdělovací prostředky Poslanecké
sněmovny Parlamentu. V roce 1996 přijala Rada celkem
45 usnesení (Příloha 2). Také v roce
1996 trvala praxe připojování připomínek
k práci ČRo, případně Rady,
formou příloh k zápisu. Tato forma byla mnohými
členy Rady kritizována, nicméně ji
umožňuje Jednací řád Rady (Příloha
1).
Na svých zasedáních přijala Rada řadu
hostů, s nimiž byly projednávány zejména
otázky smluv o pronájmu, případně
prodeji a dále otázky programové. Pravidelným
hostem většiny zasedání Rady byl generální
ředitel mgr. V. Ježek (případně
jeho zástupce dr. J. Havel, programový ředitel
ČRo), který vždy v úvodu informoval
Radu o svých jednáních a řešených
úkolech za uplynulé (většinou čtrnáctidenní
období) a poté odpovídal na dotazy členů
Rady.
2.3. Nejvýznamnější projednávané
okruhy otázek
Rozhlasové středisko Pankrác
V roce 1996 byla vyhlášena druhá obchodní
soutěž, bohužel stejně neúspěšná,
jako první. Na konci roku svěřil Český
rozhlas prodej RS Pankrác agentuře Collies International,
která do 30. 6. 1997 Český rozhlas při
prodeji RS Pankrác zastupuje. Už dnes je ale jasné,
že původní představy o dosažitelné
prodejní ceně nebyly realistické. Rada ČRo
zastává názor, že by Český
rozhlas měl v roce 1997 středisko rozhodně
prodat - za cenu co nejvyšší, avšak reálně
dosažitelnou. V tomto smyslu zastupování ČRo
agenturou Colliers International přivítala.
Problematika vysílacích sítí
Rada Českého rozhlasu trvá na naplnění
práva občana a koncesionáře kvalitně
slyšet všechny programy veřejnoprávního
Českého rozhlasu na celém území
republiky. Rada tak stále považuje za problematické
denní šíření programů
ČRo 2 pouze v pásmu SV. Uzavření projektu
z roku 1995, po jehož dokončení bude 70 % území
České republiky pokryto signálem stanice
Praha v pásmu VKV do konce oku 1997, se však jeví
jako zcela realistické a je jedním z úkolů
pro rok 1997.
Ze zákona nyní ČRo vysílá na
dvou sítích velmi krátkých vln (VKV)
a na dvou středovlnných sítích (SV)
program celoplošných okruhů, na VKV frekvencích
programy studií ČRo a podle smlouvy s Českou
republikou na krátkých vlnách zahraniční
vysílání České republiky. V
rámci přijatého zákona užívá
Český rozhlas v současné době
ještě frekvenci 270 kHz na dlouhé vlně
(DV)..
Mapy, znázorňující poslechovou situaci
k 1. 1. 1997, tvoří Přílohu č.
4.
Konkursy na ředitele studií ČRo, obsazení
vedoucích míst
Ze zákona má Rada povinnost na návrh generálního
ředitele jmenovat ředitele studií ČRo.
V roce 1996 nedošlo k žádnému takové
jmenování. S výjimkou ředitelů
regionálních studií Rada v kompetenci generálního
ředitele. O obsazování klíčových
míst, prováděném v konkurzním
řízení, ale i bez něho, je Rada -
obvykle dodatečně - informována. Nejvýznamnějšími
personálními změnami na vedoucích
místech v ČRo bylo jmenování Mgr.
Oldřicha Knitla do funkce šéfredaktora ČRo
3 na místo uvolněné rezignací (z důvodu
nemoci) doc. Josefa Henke a jmenování nového
ředitele Vysílání do zahraničí
Mgr. Dušana Pálky (do té doby náměstka
a zástupce ředitele VZ). Obě změny
(proběhly na přelomu roku) však již avizovala
předchozí Výroční zpráva.
Z hlediska magementu je tedy možné rok 1996 považovat
za rok téměř stoprocentní stability
(totéž se podle informací Rady týká
i nižších stupňů řízení
v ČRo).
Situace ve Studiu Hradec Králové, jejíž
prověřování naplnilo i první
čtvrtletí roku 1996, informovala loňská
Zpráva Rady. V současné době Rada
situaci ve Studiu ČRo Hradec Králové považuje
za stabilizovanou a s potěšením konstatuje,
že programové výstupy tohoto studia velmi příznivě
hodnotila zpráva o studiích ČRo, vypracovaná
nezávislým expertem. Po stránce zpravodajství
a publicistiky je program tohoto studia (ve spektru studií
ČRo) považován za jeden z nejlepších.
Problematika studií ČRo
Přes svá předsevzetí navštívila
Rada ČRo v roce 1996 pouze studio v Ústí
nad Labem, jehož programové výstupy a ohlas
nejsou v poslední době příznivě
hodnoceny. Rada se na místě seznámila se
složitou problematikou a specifikami studia a seznává,
že programová změna je také záležitost
personální. Je také zřejmé,
že existuje vazba mezi poslechovostí a zprávami
studia o regionu a z regionu, které právě
v tomto studiu nejsou plně uspokojivé. Na druhé
straně nepochybně existuje souvislost mezi ohlasem
veřejnoprávního rozhlasu a specifikami regionů
severních Čech a severní Moravy.
Rada bohužel musí konstatovat, že se problematice
studií ČRo nevěnovala s takovým nasazením,
jakou by si tato stále významnější
součást vysílání ČRo
zasloužila, a doporučuje nově jmenované
Radě ČRo, aby této problematice věnovala
v roce 1997 podstatnější pozornost (není
možné přehlédnout ani skutečnost,
že studia ČRo, posuzována jako celoplošná
síť, tvoří celoplošnou síť
ČRo s převahou nejnákladnější:
náklady na provoz všech studií ČRo zhruba
dvakrát převyšují síť ČRo
s převahou nejnákladnější: náklady
na provoz všech studií ČRo zhruba dvakrát
převyšují náklady na provoz Radiožurnálu).
1.4. Stížnosti na Generálního ředitele
Rada během roku 1996 vyřizovala dvě stížnosti
na generálního ředitele; jejich řešení
je obsahem usnesení č. 3/96 a 7/96. Stížnost
Dr. Šestákové souvisela s rozvázáním
pracovního poměru a Rada důvodnost této
stížnosti z právního hlediska nepotvrdila.
Za nedůvodnou Rada rovněž pokládala
část stížnosti členky Rady Ing.
Slánské týkající se loga Českého
rozhlasu. Část stížnosti týkající
se administrativních problémů s neproplacením
výloh souvisejících s mezinárodním
sympoziem o mediální problematice však Rada
shledala za oprávněnou a požádala generálního
ředitele o její vyřízení.
V průběhu roku 1996 Rada obdržela také
několik stížností F. Koňárka,
někdejšího pracovníka ČRo, v
nichž si pisatel stěžoval na vedení ČRo
, Radu ČRo, vysílání a na poměry
v rozhlasu. Dialog se proměnil v monolog pisatele poté,
co forma stížností nabyla nepřijatelných
forem.
2.5. Kontakty Rady
Rada Českého rozhlasu, resp. její zástupci,
byli zváni na zasedání Stálé
komise pro sdělovací vysílání.
V roce 1996 Rada obdržela celkem 187 dopisů a odeslala
73 dopisů. Dopisy posluchačů se týkaly
především programových otázek,
částečně i vysílacích
frekvencí. Část listů Rada předala
prostřednictvím generálního ředitele
k vyřízení příslušným
složkám Českého rozhlasu.
Členové Rady se také zúčastňovali
tiskových konferencí Českého rozhlasu.
K osobním kontaktům členů Rady s veřejností
a pracovníky rozhlasu slouží kancelář
Rady se stanovenými návštěvními
hodinami. Předsednictvo Rady pracovalo v roce 1996 ve stabilizovaném
složení: MUDr. Zdeněk Susa, místopředsedkyně
PhDr. Květoslava Neradová a místopředseda
Pavel Scheufler. Na Výročním zasedání
dne 5. 2. 1996 Rada volila nové předsednictvo, resp.
starému dala svou důvěru a zvolila jej i
pro další období.
2.6. Rozpočet a financování Rady Českého
rozhlasu
Detailnější pohled na hospodaření
Rady v roce 1996 obsahuje Příloha č. 3. V
otázce výdajů za expertízy je nutné
uvést, že zde došlo s vedením ČRo
k dohodě o racionálním využívání
expertíz a vzájemné koordinaci jejich zadávání.
Rada se dále domnívá, že expertízy
by měly být hrazeny z rozpočtu Parlamentu,
neboť nepovažuje věcně za správné,
je-li rozpočet Rady, která ČRo kontroluje,
součástí rozpočtu ČRo, který
je Radou kontrolován.
3. Kontrola plnění programových záměrů
Českého rozhlasu
3.1. Zásadní otázky
Rada Českého rozhlasu v souladu se zákonem
a svým Jednacím řádem věnovala
prvořadou pozornost tvorbě a šíření
programů Českého rozhlasu. Své otázky
obdobně jako v předchozích letech soustředila
do následujících bodů:
a) Zasahuje program Českého rozhlasu žádoucím
způsobem všechny skupiny obyvatel (věkové,
etnické, národnostní či jiným
způsobem menšinové) a činí tak
vyváženě?
b) Je zpravodajství a publicistika na stanicích
ČRo objektivní, vyvážené, nezávislé?
c) Nezasahují do programu Českého rozhlasu
komerční vlivy nad rámec daný zákonem?
d) Nevybočují programy Českého rozhlasu
z norem etických , neobsahují ani v náznaku
rasistické, šovinistické tendence, pornografii?
e) Nedochází k projevům nedovolené
reklamy?
f) Podporuje program ČRo vhodným způsobem
vlastenectví, úctu k minulosti?
g) Splňuje ČRo v dostatečné míře
svou vzdělávací a osvětovou funkci?
h) Je v ČRo vhodně pěstován a volen
jazyk, nedochází k prohřeškům
proti jazykové kultuře?
i) Věnuje ČRo dostatečnou pozornost popularizaci
vědy oproti šíření pseudovědeckých
názorů?
j) Zabývá se ČRo v dostatečné
míře a vhodným způsobem otázkám
prevence drogové závislosti,
k) Zabývá se ČRo v dostatečné
míře stavem kriminality, působí vhodně
na právní povědomí občanů?
l) Působí program ČRo vhodným způsobem
na proměnu ekologického myšlení a zodpovědnosti
za životní prostředí?
m) Zabývá se program ČRo vhodným způsobem
také otázkami etiky podnikání?
n) Podporuje program ČRo vhodným způsobem
otázky solidarity a to jak s lidmi sociálně
slabými, tak s lidmi trpícími, podporuje
program ČRo vhodným způsobem úctu
ke stáří, k národnostním a
jiným menšinám, úctu k názorové
pluralitě?
Uvedený okruh otázek a jejich zodpovězení
považuje dosavadní RAda Českého rozhlasu
za podstatný pro hodnocení veřejnoprávního
média také pro následující
léta a v tomto směru jej předává
budoucí Radě ČRo. Rada v průběhu
roku pozorně sledovala jednotlivé okruhy svých
otázek, prolínající namnoze celým
vysíláním a neshledala vážnější
nedostatky, což podle názoru Rady nasvědčuje
zdravému klimatu ve vysílání veřejnoprávního
Českého rozhlasu.
Rada konstatuje, že prostřednictvím celoplošných
okruhů a studií ČRo zasahuje vysílání
ČRo všechny skupiny obyvatel. Nejnižší
poslechovost však vykazují průzkumy u posluchačů
ve věku 14-29 let; proto také Rada za jedno z řešení
považovala vytvoření okruhu pro mladé
posluchače ČRo 4. V otázce zpravodajství
a publicistiky Rada v roce 1996 stejně jako v předchozích
letech průběžně sledovala základní
kritéria objektivity, vyváženosti, přesnosti
a včasnosti prezentovaných zpravodajských
informací a neshledala v tomto směru podstatnějších
závad. Zpravodajství a publicistika vysílané
ČRo jsou nezávislé a v celkové proporci
i objektivní a vyvážené. ČRo
ani Rada ČRo dosud nezaznamenaly žádnou žalobu
či stížnost na komercializaci svého
vysílání. Rada oceňuje, že ČRo
nemá ve svém projevu v zásadě podbízivý
charakter komerčních rádií a že
podle příkladu všech evropských veřejnoprávních
rozhlasů se ČRo snaží o přátelský,
kontaktní projev, nikoliv však lacině podbízivého
charakteru, i když jisté náběhy zde
Rada zaznamenala. Podle názoru Rady by bylo také
třeba dbát v některých případech
na kvalitnější jazykový projev. - Otázce
tzv. skryté reklamy se v ČRo věnuje zvláštní
materiál generálního ředitele. V roce
1996 byl zaznamenán jeden jediný případ
skryté reklamy a to ve vysílání Reginy
Praha (Nešlo však o klasický případ
skryté reklamy, ale o provozní chybu reklamní
agentury, která stanovenou pokutu v plné výši
uhradila). - Rada zvlášť oceňuje takové
programy ČRo 3, které obsahují silný
etický náboj. Oceňuje i pořady na
dalších okruzích, které podporují
úctu k odkazu minulosti, ke menšinám a názorové
pluralitě. ČRo podle názoru Rady splňuje
svou osvětovou vzdělávací funkci;
vysílání má v zásadě
výrazně pozitivní charakter.