obvodní úřad Městské části Praha 5 podal dne 16. října 1996 návrh na vydání předběžného opatření, který odůvodnil tím, že nezletilá Denisa, která sice žije v úplné rodině v bytě 3+1 se svými rodiči a bratrem (který je mladší a bez problémů), je agresivní jak na své blízké příbuzné, tak zejména ve škole vůči svým spolužákům /od nich např. požaduje různé věci, šikanuje je, je na ně sprostá tak, ze i jejich rodiče odmítají svoje děti pouštět do školy/, tak i vůči učitelům. Ve školním roce má už celkem 12 neomluvených absencí a 90 omluvených. Poprvé byla kriminální Policií ČR vytěžena v listopadu 1995, neboť se stýkala s partou stejně starých dětí, které na půdě jednoho z domů čichaly toluen, souložily a někteří z nich páchaly trestnou činnost. Postupem času se chování nezletilé stalo postrachem všech dětí v jejím okolí. V nočních hodinách se dokonce pohybuje ve společnosti dívek, u nichž je pravděpodobná prostituce, sama, pokud jde do školy, chodí unavená, usíná na lavici. Rodiče Denisy střídavě popírají její chování a bagatelizují ho.
Jak vyplývá z přílohy návrhu
OÚ na vydání předběžného
opatření, nezletilá byla na Policii ČR
dnešního dne slyšena, sama nevhodnost svého
chování nepopírá, přiznala
i to, že už dříve slibovala, že se
polepší, což se z její strany však
nestalo. Z přiloženého vyjádření
Speciální Zvl. školy z dne 16. 10. 1996 třídní
učitelka sice uvádí, že spolupráce
s rodinou Denisy je na velmi dobré úrovni, vždy
se do školy zejm. matka dostavuje na vyzvání,
ale k nápravě dosud nedošlo. Potvrdila, že
nezletilá Denisa je jak pro učitele, tak žáky
skutečným postrachem.
Podle § 76a odst. 1 ío.s.ř. ocitlo-li se nezletilé
dítě bez jakékoliv péče nebo
jsou-li jeho život nebo příznivý vývoj
vážně ohroženy, nebo narušeny, předseda
senátu předběžným opatřením
nařídí, aby bylo dítě předáno
do péče osoby, kterou v usnesení označí.
Jak ze shora podrobně vylíčeného skutkového
děje vyplývá, nezletilá je ve svém
věku zcela nezvladatelná, odmítá poslušnost
jak ve škole, tak ve své rodině, její
agresivní chování vyvolává
u spolužáků nelibost a obavy, stejně
tak u jejích učitelů, čímž
dochází k nevhodnému příkladu
i pro ostatní žáky zvláštní
školy. Soud proto považuje vydání tohoto
předběžného opatření za
nejvhodnější možné řešení,
v případě Denisy Turkové. Proto bylo
rozhodnuto, jak uvedeno ve výroku. Zároveň
bylo vysloveno, že toto předběžné
opatření je bezodkladně vykonatelné.
Poučení:
Proti tomuto usnesení lze podat odvolání
do 15 dnů ode dne jeho písemného doručení
prostřednictvím zdejšího soudu k Městskému
soudu v Praze, a to ve trojím vyhotovení.
V Praze dne 16. 10. 1996
Za správnost vyhotovení: Dr. I. Chaloupková |
Městský soud v Praze rozhodl jako soud odvolací
ve věci péče o nezl. Denisu Turkovou,
nar. 16. 2. 1983. zast. Městskou částí
Praha 5 jako opatrovníkem, dceru Terezie Turkové,
bytem Praha 5, Plzeňská 46 a Dezidera Turko, bytem
Praha 5, Plzeňská 46, obou zastoupených advokátem
JUDr.Vladimírem Boleslavem, AK se sídlem v Praze
5, Plzeňská 394/70, o vydání předběžného
opatření, o výchovném opatření
a určení opatrovníka, k odvolání
rodičů proti usnesení Obvodního soudu
pro Prahu 5 ze dne 16. 10. 1996, č.j. 5 Nc 1763/96 - 10
a o odvolání rodičů proti usnesení
Obvodního soudu pro Prahu 5 ze dne 14. 11.1996, č.j.
5 Nc 368/96 - 17,
I.
Usnesení soudu I. stupně, jímž bylo
předběžným opatřením nařízeno
předání nezl. Denisy do péče
Dětského diagnostického ústavu v Praze
4 se potvrzuje.
II.
Usnesení soudu I. stupně, jímž byla
nezl. Denise ustanovena Městská část
Praha 5 jako opatrovník pro řízení
o výchovném prostředí se potvrzuje.
Usnesení ze dne 16. 10. 1996.
Obvodní soud pro Prahu 5 svým usnesením vydal
předběžné opatření, v
němž nařídil, aby nezl. Denisa Turková,
nar. 16. 2. 1983 byla předána do péče
Dětského diagnostického ústavu v Praze
4, U Michelského lesa 222. Učinil tak na základě
návrhu Obvodního úřadu Městské
části Praha 5 ze dne 16. 10. 1996, který
ho odůvodnil tím, že nezl. Denisa nejméně
od listopadu 1995 se stýká se skupinou vrstevníků,
jež se zabývá mimo jiné čicháním
omamných látek, krádežemi a intimním
soužitím mezi sebou navzájem. Navíc
ve školním roce 1996/97 nezl. Denisa je ve škole
po výchovné stránce nezvladatelná,
chová se agresivně ke spolužákům
i k učitelům, stýká se s prostitutkami
a je podezření, že by mohla brát drogy.
Ve škole má řadu neomluvených hodin
a rodiče jejích spolužáků neboť
institut předběžného opatření
dle § 76a o.s.ř. přímo vylučuje
možnost, aby se rodiče až do vydání
rozhodnutí k věci mohli procesně vyjádřit.
Jiné zákonné prostředky - například
stanovení dohledu nad výchovou dle § 43 odst.
2, písm. b/ zákona o rodině by nebylo v dané
situaci adekvátní vzhledem k potřebě
rychlého zásahu. Řešení otázky.
zda ust. § 76 a o.s.ř. je v rozporu s mezinárodními
smlouvami, eventuelně s Ústavou ČR není
v pravomoci odvolacího soudu. Ze všech těchto
důvodů bylo usnesení soudu I. stupně
jako věcně správné, potvrzeno dle
§ 219 o.s.ř.
Usnesení ze dne 14. listopadu 1996.
Tímto usnesením zahájil řízení
o výchovném prostředí nezletilé
Denisy a jejím opatrovníkem pro toto řízení
stanovil Městskou část Praha 5.
Proti výroku usnesení o ustanovení opatrovníka
podali rodiče včas odvolání. V něm
uvedli, že právě Obvodní úřad
v Praze 5 podal návrh na vydání předběžného
opatření ve věci nezletilé Denisy
dle § 76a o.s.ř. a do budoucna není dána
záruka, že by tento opatrovník v řízení
dostatečně hájil práva nezletilé
Denisy. Navrhli, aby odvolací soud usnesení v napadeném
výroku zrušil a věc vrátil k dalšímu
rozhodnutí soudu I. stupně.
Odvolání není důvodné.
Obvodní soud postupoval zcela přesně ve smyslu
ust. § 76a odst. 3, 4 o.s.ř. za situace, kdy bylo
dosud nepravomocně rozhodnuto o předběžném
opatření, spočívajícím
v předání nezletilé Denisy do Dětského
diagnostického ústavu v Praze 4, jak je popsáno
v odůvodnění výroku ad I/ shora. Zahájil
proto řízení bez návrhu o určení
výchovného opatření dle § 81
o.s.ř. a vzhledem ke kolizí zájmů
mezi rodiči a dítětem ustanovil ve věci
tzv. kolizního opatrovníka pro řízení
dle § 37 odst. 3 zákona o rodině, jímž
je dle místa trvalého bydliště dítěte
Městská část Praha 5. Odvolání
rodičů zde rovněž nemá racionální
základ, neboť právě tento stanovený
opatrovník dlouhodobě sledoval osudy dítěte
a při zjevné neschopnosti rodičů své
dítě výchovně zvládnout, jednal
v zájmu dítěte, když navrhl jeho předání
do Dětského diagnostického ústavu
v Praze 4, čímž zabránil prodloužení
amorálního způsobu života nezletilé
Denisy. Usnesení obvodního soudu bylo proto v napadeném
výroku potvrzeno dle § 219 o.s.ř.
Proti tomuto usnesení není odvolání
přípustné.
V Praze dne 15. ledna 1997
Za správnost vyhotovení:
V Praze dne 4. března 1997 | |
Čj.: KM 5204/97 - 60 | |
Příloha |
Vážený pane předsedo,
v příloze Vám předkládám kopii své odpovědi na interpelaci poslance Pavla
Dostála ze dne 31. ledna 1997, ev. číslo 126, kterou jste mi zaslal dopisem ze dne
7. února 1997.
S pozdravem
Vážený pan
Miloš Zeman
předseda Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky
V Praze dne 28. února 1997 | |
Č.j.: KM 5204/97-60 |
Vážený pane poslanče,
na základě Vaší interpelace ze dne 31.
ledna 1997 (evidenční číslo interpelace:
126) odpovídám na Vaše otázky v pořadí,
jak jsou v interpelaci uváděny.
1. Jakým způsobem zajišťuje Vaše ministerstvo, aby se s úmluvou a jejím čl. 9 seznámili učitelé a ředitelé škol?
Úmluva o právech dítěte vyšla
ve Sbírce zákonů č. 104/1991 Sdělení
federálního ministerstva zahraničních
věcí - Úmluva o právech dítěte.
Je povinností všech pracovníků ve školství
dodržovat a sledovat zákony, vyhlášky
a další právní normy zveřejněné
ve Sbírce zákonů zejména, které
se týkají problematiky školství, dětí
a mládeže. Kromě toho ředitelé
školských úřadů seznamují
příslušné ředitele škol
a školských zařízení s nejdůležitějšími
předpisy a upozorňují na ně.
2. Seznámily se s úmluvou a jejím článkem 9 učitelka Dana Lukešová, ředitelka školy Jana Tintěrová a výchovná poradkyně Libuše Papírníková?
Ředitelka školy Jana Tintěrová a výchovná
poradkyně Libuše Papírníková
se s Úmluvou a jejím článkem 9 seznámily,
což prohlásily při pohovoru na Ministerstvu
školství, mládeže a tělovýchovy
ČR před pracovníky, kteří prošetřovali
některé body Vaší interpelace. Paní
učitelka Dana Lukešová tohoto rozhovoru účastna
nebyla, ale ředitelka školy sdělila, že
i ona je s úmluvou seznámena.
3. Jakým způsobem vyžaduje a kontroluje ministerstvo plnění uvedeného článku úmluvy od školských pracovníků? Kolik případů porušení článku školskými pracovníky ministerstvo v jednotlivých letech od roku 1993 zjistilo?
Ředitelé škol a školských zařízení
jsou odpovědni za dodržování zákonných
předpisů na své škole či školském
zařízení. Oni rovněž provádějí
kontrolu jejich plnění. Práce ředitelů
je kontrolována školskými úřady
a Českou školní inspekcí. Ministerstvu
školství, mládeže a tělovýchovy
ČR dosud nebyl hlášen případ
porušení Úmluvy školskými pracovníky.
4. Je pracovníkům ve školství obecně a pracovníkům uvedené školy známa ústavní zásada, že mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních svobodách ratifikované a vyhlášené Českou republikou mají pro české státní orgány bezprostřední závaznost, a zásada, že tyto smlouvy mají přednost před zákonem? Jak se ministerstvo postaralo o to, aby tyto zásady pracovníci resortu a/ znali, b/ dodržovali, jak ministerstvo kontroluje porušování těchto zásad, kolik případů porušování v jednotlivých letech ministerstvo zjistilo a jaké z nich vyvodilo důsledky?
Ano, pracovníkům ve školství a pracovníkům
uvedené školy je známa ústavní
zásada, že mezinárodní smlouvy o lidských
právech a základních svobodách ratifikované
a vyhlášené Českou republikou mají
pro české státní orgány bezprostřední
závaznost. Na další část otázky
je odpověď v bodě 1. a v bodě 3.
5. Domnívaly se školské pracovnice, že sociální pracovnice má právo rozhodnout o umístění dítěte do ústavu jako tomu bylo do 1.října 1995, anebo jim byla známa novela občanského soudního řádu - tedy nové ustanovení podle § 76a o.s.ř., v účinnosti od 23. 10. 1995, podle něhož o tom rozhoduje soud?
Školské pracovnice věděly, že sociální
pracovnice nemají právo rozhodovat o umístění
dítěte do ústavní péče,
ale že o tom rozhoduje soud. Předaly děti kurátorkám
s tím, že je odvedou do blízkého Krizového
centra, kde s nimi provedou pohovor, aby se děti uklidnily
a pak se vrátily domů, protože při jejich
odchodu ze školy se blížil konec vyučování.
O případném umístění
do Dětského diagnostického ústavu
se sice ve škole již dříve jednalo, ale
bezprostředně škola nepočítala
s tím, že by některé z dětí,
které odcházely s kurátorkami, mělo
po tomto rozhovoru být umístěno do Dětského
diagnostického ústavu, protože v té
době nebylo žádné předběžné
rozhodnutí soudu o předání dítěte
do péče Dětského diagnostického
ústavu škole známo.
6. Existuje nějaký předpis, který by upravoval, v jakých případech mohou učitelé resp. ředitelé škol předat dítě jiné osobě než zákonnému zástupci (rodiči). a to jednak během školního vyučování, jednak při jeho skončení? Pokud ano, prosím, abyste ho označil.
Školské předpisy týkající
se odpovědností za bezpečnost žáků
a dohledu nad nimi (§ 49 školského zákona,
§ 9 vyhlášky č. 291/1991 Sb., o základních
školách, § 17 vyhlášky č.
399/1991 Sb., o speciálních školách)
neupravují výslovně postup při přejímání
žáků škol od rodičů, ani
jejich předáváni rodičům. V
praxi většina dětí do školy dochází
a ze školy odchází sama. To není výslovně
upraveno ani v ústavě v § 422 občanského
zákoníku, který se týká náležitého
dohledu nad nezletilými osobami. (Výjimečně
je přejímání dětí od
rodičů a jejich předávání
rodičům upraveno pouze v § 10 odst. 2 vyhlášky
č. 35/1992 Sb., o mateřských školách,
což se však netýká daného případu.).
Z ustanovení pracovního řádu pro zaměstnance
škol a školských zařízení
(Věstník MŠMT sešit 6 z května
1996) se otázek bezpečnosti žáků
a dohledu nad nimi týkají ustanovení čl.
12 a čl. 13, zejména jeho odstavec 2 až 4.
Podrobnosti může stanovit vnitřní řád
školy vydávaný podle § 15 vyhlášky
č. 291/1991 Sb. a § 18 vyhlášky č.
399/1991 Sb. Kromě běžných případů,
kdy žák opouští školu po skončení
vyučování, počítá i
pracovní řád v čl. 14, že žák
musí školu opustit i v jiných případech,
v tomto případě při úrazu,
a obsahuje proto ustanovení o doprovodu nebo převozu
žáka k ošetření, s tím,
že je o tom informován zákonný zástupce
žáka. Rovněž vyhláška č.
399/1991 Sb., o speciálních školách,
počítá v § 17 písm. d) s tím,
že v obdobných situacích, tj. při léčebných
úkonech žáků těchto škol
pečují o bezpečnost dětí zdravotničtí
pracovníci, tedy nejen pracovníci pedagogičtí.
Při komplexním posuzování předmětné
záležitosti je třeba přihlížet
ke všem uvedeným skutečnostem. Podle našeho
názoru, kdy za mimořádných okolností
byly děti školou předány sociálním
kurátorkám, tedy osobám k tomu způsobilým,
nedošlo k porušení zmíněných
školských předpisů.
7. Vydaly učitelka a výchovná poradkyně popř. další osoby Denisu Turkovou a další dvě děti sociálním pracovnicím ve škole v 11 hodin dne 16. října 1996 s tím, že tyto děti předvedou sociální pracovnice na policii k výslechu? Pokud ano, čeho se měl podle pracovnic školy výslech týkat?
Učitelka a výchovná poradkyně vydaly
Denisu a dvě další děti sociálním
pracovnicím proto, že jim kurátorky řekly,
že odvedou děti do Krizového centra k dalšímu
pohovoru, aby nenarušovaly chod školy. Nebyly jim vydány
s vědomím, že by se měly podrobit výslechu
na Policii. Totéž neměly v úmyslu ani
kurátorky.
8. Domluvily školské pracovnice se sociálními pracovnicemi způsob, jak se dostanou děti do péče svých rodičů, případně zpět do školy? Mělo se tak stát ještě v době probíhajícího vyučování?
Když děti odcházely se sociálními
pracovnicemi, schylovalo se již ke konci vyučování
a učitelky počítaly s tím, že
se děti z Krizového centra vrátí domů,
jako když se vracejí ze školy.
9. Uvědomila ředitelka (učitelka rodiče dětí o tom, že děti odvedly sociální pracovnice?
Ani ředitelka, ani učitelka neuvědomily rodiče
o tom, že děti odvedly sociální pracovnice,
protože děti z Krizového centra měly
jít domů jako ze školy. O vývoji situace
poté, co sociální pracovnice s dětmi
opustily školu, pracovnice školy nevěděly.
10. Odpověď na stížnost manželů Turkových je podepsána jednak třemi pracovnicemi školy (proti nimž stížnost směřovala), a to čitelně, jednak nečitelně, navíc pouze příjmeními, dvěma osobami za Školský úřad Prahy 5. Je takový způsob podepisování stížností ve vašem resortu obvyklý?
Uvedený způsob podepisování stížností
není v resortu školství obvyklý. Stížnost
byla podepsána nesprávně, což bylo pochybení
ředitele Školského úřadu Prahy
5, který šetření stížnosti
vedl. Stížnost měl podepsat on sám s
tím, že kromě podpisu je ještě
strojopisem uvedeno plné jméno a příjmení
a funkce toho, kdo stížnost podepisuje. Ostatní
podpisy na odpovědi manželům Turkovým
neměly být uvedeny. Ředitel školského
úřadu své pochybení přiznal
a na svoji obhajobu uvedl, že tak učinil pro to, aby
rodiče, kteří stížnost podávali
viděli, že to není jenom jeho stanovisko, ale
že se k tomu vyjadřovaly i jiné osoby. Tato
chyba byla řediteli školského úřadu
při prošetřování na místě
vytknuta ředitelem odboru správy školství
v Čechách.
11. Jaký existuje zákonný postup, chce-li stěžovatel vznést námitky vůči odpovědi na stížnost, která ho neuspokojuje například proto, že v ní jsou nepravdivé skutečnosti? (v daném případě je věta z přiloženého vyjádření Školského úřadu pro Prahu 5, že rodiče souhlasili s dobrovolným pobytem Denisy v diagnostickém ústavu, nepravdivá.)
Zákonný postup pro vyřizování
stížností je obsažen ve vládní
vyhlášce č. 150/1958 Ú.l., o vyřizování
stížností, oznámení a podnětů
pracujících. Nelze prokázat, zda věta,
že rodiče souhlasili s dobrovolným pobytem
Denisy v Diagnostickém ústavu je pravdivá,
či nepravdivá. Podle tvrzení výchovné
poradkyně rodiče Denisy byli několikrát
upozorněni na možnost jejího pobytu v Diagnostickém
ústavu a údajně se proti tomu nevyslovili.
Není však o tom pořízen žádný
zápis. Ve zprávě Mgr. D. Vlasákové
z Obvodní pedagogicko-psychologické poradny Praha
5 ze dne 21. 10. 1996 je uvedeno doslova: "Dívka
potřebuje pevné důsledné vedení
s jasně vymezenými hranicemi tolerovaného
chování a předvídatelnými sankcemi
za jejich nedodržení, přičemž by
měl být zachován jednotný postoj ve
všech výchovných prostředcích.
S rodiči byl v tomto směru veden rozhovor a bylo
jim doporučeno, aby se obrátili na DDÚ v
Praze - Krči." Faktem je, že zde není
konstatováno, jak rodiče na toto sdělení
reagovali.
12. Podle jakého předpisu bylo rozhodnuto o změně osoby, jíž se Denisa Turková předává do péče, osoby vyznačené v usnesení soudkyně Obvodního soudu pro Prahu 5 Nc 1763/96 z 16. října 1996, které je ve spojení s unesením Městského soudu v Praze 15 Co 571, 572/96 z 15. ledna 1997 stále platné a účinné, tedy Dětského diagnostického ústavu v Praze 4? Byla tato změna na Dětský ústav v Olešovicích učiněna bez zákonného podkladu? Kdo ji učinil? Kdo vydal případnou podzákonnou normu, zasahující do pravomoci soudu? Co jste sám učinil, abyste byl dán průchod právu a Denisa Turková nebyla nadále protiprávně internována v Dětském domově v Olešovicích? A konečně, jaké kroky jste učinil k tomu, aby děti, o jejichž péče rozhodl soud, byly v péče té osoby, která soud označí?
Délka pobytu v Dětském diagnostickém
ústavu (nejdéle 8 týdnů) je dána
vyhláškou Ministerstva školství ČSR
č. 64/1981 Sb., o školských zařízeních
pro výkon ústavní výchovy a ochranné
výchovy. Po této době dítě
odchází do jiného zařízení,
v případě Denisy do Zvláštní
školy internátní v Olešovicích.
Toto je běžná praxe a nelze ji považovat
za protizákonnou, neboť nikdy nebyla žádným
soudním rozhodnutím napadena jako nesprávná.
S pozdravem
Vážený pan
Pavel Dostál
poslanec
Poslanecká sněmovna