Sbližuje se okruh osob, jimž má být uznána péče o dítě podle § 5 odst. 3, s okruhem osob, jimž je uznávána výchova dítěte podle § 20 odst. 2. Dále se v návaznosti na kompetenční ustanovení § 6 odst. 4 písm. a) bodu 11 zákona ČNR č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, doplňuje hmotněprávní úprava v § 5 odst. 3 zákona, jde-li o péči o zdravotně postižené dítě ve věku do 18 let, kde je z hlediska účasti na pojištění stejná situace jako při péči o dítě ve věku do 4 let zajišťované mužem.

K bodu 8

V § 6 odst. 2 se upřesňuje, že dobou pojištění v rozsahu aspoň jeden rok se vedle doby pojištění osob podle § 13 odst. 1 rozumí doba účasti na pojištění pouze osob uvedených v ustanovení § 11 odst. 1 písm. a). Z povahy věci totiž vyplývá, že nemůže jít i o dobu účasti na pojištění osob podle písm. b) tohoto ustanovení.

K bodům 9 a 10

Zjednodušují se předpoklady pro zánik účasti osob samostatně výdělečně činných na pojištění při přerušení jejich činnosti. Dvojí charakter přerušení samostatné výdělečné činnosti [podle § 10 odst. 5 písm. a) a § 10 odst. 5 písm. e)] činil v praxi problémy. Vzhledem ke stanoveným podmínkám účasti těchto osob na důchodovém pojištění ztrácí rozlišování těchto přerušení význam.

K bodu 12

Jde o systematické opatření související s článkem VI bodem 1. Ustanovení o vyměřovacím základu pro stanovení ročního vyměřovacího základu jednak věcně patří do zákona, jednak se formuluje podle stejných zásad jako ostatní ustanovení zákona upravující použití stanoveného koeficientu.

K bodu 13

Ustanovení § 16 odst. 4 věty druhé se navrhuje zpřesnit tak, že vyloučenými dobami nemohou být ani doby, které se kryjí s dobou dobrovolné účasti na pojištění osob uvedených v § 6.

K bodu 14

Okruh vyloučených dob zabraňujících tzv. rozmělnění průměru úhrnu ročních vyměřovacích základů se rozšiřuje o situace, které z objektivních příčin brání výdělečné činnosti.

K bodům 15, 30, 31, 35, 39, 42, 45, 73 a 75

Jde o legislativní zpřesnění.

K bodu 16

Je odůvodněné jednoznačně stanovit, že vyloučenými dobami jsou všechny doby účasti na pojištění podle § 5 odst. 1 písm. n), tedy i když při jejich trvání nenáleželo hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání.

K bodům 17 a 57

Pro sjednocení postupu výpočtu důchodů je účelné stanovit zvláštní pravidla zaokrouhlování.

K bodům 18 a 19

Funkci přepočítacího koeficientu sloužícího k maximální aktualizaci skutečných příjmů dosahovaných v minulosti je třeba promítnout na všechny související situace. V § 19 zákona se doposud používá všeobecný vyměřovací základ obdobně jako v § 17, avšak bez úpravy o přepočítací koeficient, který tento základ zvyšuje. Tato nejednotnost se nyní odstraňuje.

K bodu 20

Navržené doplnění v návaznosti na dikci školských předpisů zpřesňuje dosavadní vymezení povinné školní docházky.

K bodu 21

Pojem "studium" je třeba pro účely celého zákona definovat shodně.

K bodu 22

S ohledem na rozvoj soukromého školství se specifikují školy, jejichž studium se považuje za přípravu na budoucí povolání; jde o střední a speciální školy zařazené do sítě škol podle pravidel stanovených školskými předpisy.

Výslovně se zakotvuje bakalářské a postgraduální studium na vysokých školách jako příprava na budoucí povolání.

K bodům 23 až 26

Je účelné jednoznačně stanovit, které doby navazující na skončení studia se ještě považují za soustavnou přípravu dítěte na budoucí povolání pro účely důchodového pojištění.

K bodu 27

Upřesňuje se definice pojmu "pracovní úraz" pro důchodové účely a určuje se, které předpisy, na něž se v definici odkazuje, se použijí.

K bodům 28, 68, 69 a 72

Stěžejní pojem pro vznik nároku na starobní důchod - "důchodový věk" - se upravuje z hlediska legislativního vyjádření pro účely celého zákona jednotně, ovšem s přihlédnutím k zachované věkové hranici pro některé skupiny pojištěnců, kterou stanovily předpisy platné před 1. lednem 1996. Snížené věkové hranice pro vznik nároku na starobní důchod podle těchto dřívějších předpisů se tak jednoznačně budou považovat za důchodový věk podle zákona a k takto definovanému důchodovému věku se budou např. posuzovat podmínky pro předčasný starobní důchod. Vzhledem k tomu, že tento důchodový věk vyplývající z dřívějších předpisů se nezvyšuje (jako důchodový věk stanovený v § 32), není důvodu prodlužovat tříleté období pro nárok na tzv. trvalé snížený předčasný starobní důchod.

K bodu 29

Na přechodnou dobu do 31. prosince 2006 se navrhuje dosavadní možnost odejít před dosažením důchodového věku do starobního důchodu za podmínky vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání u úřadu práce (§ 30 zákona) nebo bez této podmínky (§ 31 zákona) rozšířit o další situace. Jde o pojištěnce, kteří v předdůchodovém věku mají určité potíže zdravotního charakteru v důsledku jejich dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu, (který je podmínkou částečné a plné invalidity), jež ovlivňují jejich schopnost soustavné výdělečné činnosti a možnosti uplatnění na trhu práce. Způsob výpočtu důchodu, podmínky výplaty i možnost požádat při dosažení důchodového věku o přiznání starobního důchodu podle § 29 zákona se předpokládají obdobné jako u dosavadního typu předčasného starobního důchodu přiznávaného podle § 30 zákona.

K bodům 32 a 33

Na přechodnou dobu, tj. do 31. prosince 2006, se zavádí diferencovaný způsob snižování výše tzv. trvale sníženého předčasného starobního důchodu. Návrh prohlubuje ochrannou funkci tohoto typu starobního důchodu u těch pojištěnců, kteří budou žádat o jeho přiznání sice před dosažením věkových hranic zavedených zákonem č. 155/1995 Sb. (tedy důchodového věku - viz bod 28), ale po dosažení věkových hranic obsažených v zákoně č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění platném ke dni 31. prosince 1995.

K bodu 34

Podmínky nároku na výplatu starobního důchodu při další výdělečné činnosti se sjednocují pro osoby samostatně výdělečně činné i pro osoby činné v závislé činnosti. Vzhledem k tomu, že zálohy na pojistné na důchodové pojištění se platí měsíčně, není důvodu prodlužovat sledované období dvou let u osob samostatně výdělečně činných až do konce kalendářního roku.

K bodu 36

Podmínky pro nárok na výplatu starobního důchodu vedle příjmu z výdělečné činnosti jsou stanoveny v § 37 zákona. Na rozdíl od právní úpravy platné do 31. prosince 1995 není stanovena podmínka, aby pracovní vztah byl sjednán na dobu určitou. Opuštění této podmínky způsobuje určité problémy zaměstnavatelům v jejich personální práci a může mít i dopady na trhu práce. Proto se navrhuje opětné zavedení této podmínky s tím, že není stanovena maximální doba trvání pracovního vztahu (podle předchozí právní úpravy se vyžadovalo, aby zaměstnání bylo sjednáno na dobu nejvýše jednoho roku); tato podmínka se bude týkat těch právních vztahů, které lze na dobu určitou sjednávat.

Zároveň se s přihlédnutím ke zkušenostem z praktického uplatňování § 37 zákona zpřesňuje počítání doby dvou let, po kterou se sleduje příjem poživatele starobního důchodu.

K bodu 37

Podle ustanovení § 39 odst. 2 zákona není pojištěnec plně invalidní, jestliže vykonává samostatnou výdělečnou činnost. Při přípravě této úpravy se vycházelo z předpokladu, že z povahy samostatné výdělečné činnosti vyplývá, že pokud osoba vykonává samostatnou výdělečnou činnost, nemůže být současně neschopna soustavné výdělečné činnosti. Ukazuje se, že tím došlo k některým neodůvodněným tvrdostem a rozdílům mezi osobami samostatně výdělečně činnými a osobami v závislé činnosti, které jsou plně invalidní a mohou své zbylé schopnosti soustavné výdělečné činnosti využít i vedle pobírání plného invalidního důchodu. Navrhuje se proto sjednotit právní úpravu posuzování invalidity osob samostatně výdělečně činných s ostatními výdělečně činnými osobami.

K bodu 38

Zdravotní stav posuzují pro účely důchodového pojištění příslušní posudkoví lékaři okresních správ sociálního zabezpečení. Při určování poklesu schopnosti soustavné výdělečné činnosti se mj. z lékařského hlediska posuzuje i schopnost rekvalifikace pojištěnce na jiný druh výdělečných činností, než dosud vykonával. Schopnost rekvalifikace pojištěnce v přímé souvislosti s jeho zdravotním stavem jako jedno z hledisek při posuzování invalidity byla také původním záměrem při přípravě zákona. Praxe však ukázala, že stávající dikce "možnost rekvalifikace" tomuto záměru ne zcela odpovídá. Navrhuje se zpřesnění dosavadní formulace, neboť "možnost rekvalifikace" zahrnuje i další hlediska, tedy nejen posudkově medicinská, která však posudkovému lékaři posuzovat nepřísluší.

K bodu 40

Záměrem navržené úpravy je vytvořit ochranu pro výši vyměřovaného důchodu v případech, kdy dochází ke změně částečné invalidity na plnou tak, aby plný invalidní důchod nebyl vyměřen v nižší výměře, než kolik činil dosavadní částečný invalidní důchod.

K bodu 41

Jednoznačně se stanoví, že tzv. dopočtenou dobou je vždy doba od vzniku nároku na plný invalidní důchod do dosažení důchodového věku uvedeného v § 32 zákona bez ohledu na event. snížení věkové hranice platné pro nárok na starobní důchod v důsledku získání potřebné doby zaměstnání (služby) zařazeného podle dříve platných předpisů do I. pracovní kategorie (I., II. kategorie funkcí).

K bodu 43

Výše procentní výměry plného invalidního důchodu tzv. invalidů z mládí se konstruuje obdobně jako u jiných důchodů, tj. z výpočtového základu.

K bodu 44

Jde o zpřesnění vyjadřující, že toto ochranné ustanovení se týká pouze výše procentní výměry důchodu; výše základní výměry důchodu je vždy stejná.

K bodu 46

Podmínky nároku na výplatu plného invalidního důchodu při výdělečné činnosti v cizině se uvádějí do souladu s těmito podmínkami u částečného invalidního důchodu (§ 46 odst. 2 zákona). Výdělečná činnost poživatele plného invalidního důchodu v cizině nebude tak znamenat ztrátu nároku na tento důchod, nýbrž jen zastavení výplaty důchodu, která se obnoví po ukončení této výdělečné činnosti.

K bodům 48 a 49

V případě změny plné invalidity invalidů z mládí na částečnou invaliditu nevzniká podle současné úpravy nárok na částečný invalidní důchod, neboť tyto osoby nesplňují podmínku potřebné doby pojištění. Návrh umožní, aby v těchto případech nárok vznikl a současně stanoví, jakým způsobem se stanoví výše částečného invalidního důchodu.

K bodu 50

Příjmy z výdělečné činnosti se zjišťují bez ohledu na věk poživatele částečného invalidního důchodu, přestože ve vyšším věku jsou již většinou zanedbatelné nebo výdělečná činnost je konána méně často nebo v omezeném rozsahu. Částečný invalidní důchod je přitom vedle výdělku hlavním zdrojem příjmu, neboť jde o případy, kdy pojištěnec zpravidla ještě nesplňuje podmínku potřebné doby pojištění pro vznik nároku na starobní nebo plný invalidní důchod. Proto se analogicky § 37 zákona, podle něhož se u poživatele starobního důchodu staršího 65 let nesleduje příjem, upravuje i § 46 zákona ve vztahu k poživateli částečného invalidního důchodu.

K bodu 51

Vzhledem k systému dob vylučovaných pro výpočet průměrného měsíčního příjmu z výdělečné činnosti dochází v některých případech k zastavení výplaty částečného invalidního důchodu pro příjem za relativně malý počet dnů výdělečné činnosti. Přitom jde často o tzv. pokusy o pracovní zařazení, které se - mnohdy ze zdravotních důvodů - ukončují v krátké době. Je proto vhodné stanovit určitý limit, při jehož nepřekročení bude považována tzv. ekonomická podmínka za splněnou a částečný invalidní důchod se bude vyplácet v nekrácené výši.

K bodu 52

U osoby samostatně výdělečně činné je vyměřovacím základem pro pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti částka, kterou si sama určí, nejméně však 35% příjmů ze samostatné výdělečné činnosti po odpočtu vynaložených nákladů. Z formulace § 47 zákona však jednoznačně nevyplývá, jaké příjmy osoby samostatně výdělečně činné se berou v úvahu pro účely posouzení nároku na výplatu, případně krácení částečného invalidního důchodu. Ustanovení se proto zpřesňuje, a to tak, že se bude přihlížet jen k těm příjmům, které se zohledňují při stanovení vyměřovacího základu a z nichž se též vypočítává částečný invalidní důchod, a proto se k nim přihlíží při stanovení srovnatelného vyměřovacího základu.

K bodu 53

V zájmu jednotného postupu se uvádí pravidlo výpočtu průměrného měsíčního příjmu, a to obdobně ustanovení § 16 odst. 1 zákona.

K bodu 54

Důvodem pro vypuštění úpravy obsažené v § 47 odst. 7 zákona je skutečnost, že se může týkat jen těch důchodců, u nichž došlo ke snížení příjmů; nelze se tedy domnívat, že by pozdním předložením přehledu sledovali prospěch, a proto úprava není účelná.

K bodu 55

Podle § 48 zákona je srovnatelným vyměřovacím základem pojištěnce osobní vyměřovací základ, z něhož byl částečný invalidní důchod vyměřen, vynásobený koeficientem stanoveným jako podíl všeobecného vyměřovacího základu za kalendářní rok o dva roky předcházející roku, v němž se provádí kontrola pojištěncova průměrného měsíčního příjmu z výdělečné činnosti, a všeobecného vyměřovacího základu za předposlední kalendářní rok rozhodného období, z něhož se zjišťoval výdělek pro výpočet důchodu. Výši příjmů, při kterých dochází ke krácení důchodu nebo k zastavení jeho výplaty, je možné určit teprve po uplynutí tří čtvrtletí roku, v němž poživatel tohoto důchodu posuzované příjmy dosáhl. Rozhodujícím údajem je totiž všeobecný vyměřovací základ za kalendářní rok o dva roky předcházející roku, v němž se kontrola provádí, a tento údaj je vládou vyhlašován až v září toho roku, ve kterém jsou posuzované příjmy dosaženy.

Navrhuje se, aby výši srovnatelného vyměřovacího základu bylo možné určit již na počátku kalendářního roku, za který se budou příjmy pro splnění ekonomické podmínky posuzovat. Údaje pro stanovení srovnatelného vyměřovacího základu musí přitom i nadále vycházet z dostupných statisticky zjištěných údajů. Koeficient pro stanovení srovnatelného vyměřovacího základu proto musí vycházet ze všeobecného vyměřovacího základu za kalendářní rok o tři roky předcházející roku, v němž se provádí kontrola ekonomické podmínky, což je v potřebném čase poslední dostupný statisticky zjištěný údaj o průměrné mzdě za celý kalendářní rok. V daném čase je však dostupný i údaj o průměrné mzdě za první pololetí následujícího kalendářního roku, který je prostřednictvím vládou vyhlašovaného přepočítacího koeficientu používán při indexaci vyměřovacích základů pro výpočet přiznávaných důchodů. Pomocí tohoto přepočítacího koeficientu je při výpočtu důchodu dosahováno přizpůsobení vyměřovacích základů pojištěnce mzdové úrovni roku následujícího po roce posledního známého všeobecného vyměřovacího základu. Lze jej tedy použít k obdobnému účelu i při stanovení srovnatelného vyměřovacího základu pro účely kontroly ekonomické podmínky u částečných invalidních důchodů, neboť bez úpravy o přepočítací koeficient by se indexace srovnatelných vyměřovacích základů o rok opožďovala za růstem průměrných mezd.

K bodu 56

Zákon neobsahuje ustanovení, které by určovalo způsob stanovení srovnatelného vyměřovacího základu v případech, kdy je částečný invalidní důchod přiznáván poživateli dřívějšího plného invalidního důchodu podle § 42 odst. 1 (nebo obdobných ustanovení předchozích předpisů, kdy neexistuje výpočtový základ nebo skutečný průměrný měsíční výdělek), popř. podle § 42 odst. 2 nebo 3. Ustanovení § 48 zákona se proto doplňuje o postup stanovení tohoto základu.

K bodu 58

Poživateli částečného invalidního důchodu zákon v § 47 odst. 3 ukládá ve stanovených situacích předložit plátci důchodu přehled nebo oznámení dokladující jeho výdělečnou činnost; ustanovení § 56 odst. 3 zákona upravuje důsledky situace, kdy přehled nebyl včas podán.

Navrhuje se analogické řešení i pro situace, kdy poživatel částečného invalidního důchodu má povinnost předložit ve stanovené lhůtě příslušné oznámení.

K bodu 59

Navržená úprava přesněji vyjadřuje rozhodný okamžik pro posouzení nároku na počátek výplaty uvedených důchodů v případě poskytování nemocenského.

K bodu 60

Podle § 66 odst. 1 zákona se osobám, které nemají na území České republiky trvalý pobyt nebo se zde trvale nezdržují, vyplácí důchod do ciziny v upravené výši. Pokud je však důchod těmto osobám vyplácen na účet zřízený u peněžního ústavu v České republiky, výše důchodu se neupravuje. Rozhodující bude proto do budoucna místo trvalého pobytu, nikoliv způsob výplaty důchodu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP