Tabulka č. 11b: Předpokládané výdaje na vypočtenou a sítí zdravotnických zařízení ovlivněnou spotřebu věcných dávek zdravotní péče v roce 1997 v členění dle okresů ČR a hlavních druhů zdravotních zařízení

okres
předpokl. výdaje na věcné dávky zdrav. péče (kromě lázeň. a zdrav. péče) v r. 1997
Index (sl. I/sl. B)
 
nezohledňující stávající síť ZZ
při čerpání zdravotní péče v dané síti ZZ
 
 
celkem v mil. Kč
z toho za pojištěnce jiných okresů
ambulantních stomatol. v mil. Kč
ambulantních v mil. Kč
lůžkových (včetně amb. čin.) v mil. Kč
ostatní ZZ včetně rezervy v mil. Kč
celkem [kromě nákladů na lázně a ozdravovny] v mil. Kč
 
  
v mil. Kč
v %
       
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
PRAHA - HL. MĚSTO11 465 2 73623,86%706 4 2897 785140 12 9721,13
BENEŠOV596151 25,39%35153 32620534 0,90
BEROUN33946 13,66%32113 1796330 0,97
KLADNO928131 14,13%57299 51314883 0,95
KOLÍN681161 23,70%49144 41610619 0,91
KUTNÁ HORA340 5114,93%36 10214113 2910,86
MĚLNÍK518 7815,03%42 16127939 5221,01
MLADÁ BOLESLAV478 17436,36%25 6539913 5031,05
NYMBURK39833 8,30%37147 1388328 0,82
PRAHA - VÝCHOD417 10625,33%37 12316828 3570,85
PRAHA - ZÁPAD308 10232,94%37 1704018 2850,86
PŘÍBRAM852 20924,51%56 22155529 8621,01
RAKOVNÍK30831 90,94%2980 1445258 0,84
ČESKÉ BUDĚJOVICE1 261 35728,33%87 41677866 1 3451,07
ČESKÝ KRUMLOV279 3211,59%33 811405 2590,93
JINDŘICHŮV HRADEC520 6211,97%39 19923813 4900,94
PELHŘIMOV50766 12,96%47144 26428483 0,95
PÍSEK47570 14,64%36224 1985464 0,98
PRACHATICE28634 12,07%26139 1284296 1,04
STRAKONICE39150 12,84%32106 18320341 0,87
TÁBOR57489 15,60%48181 30619554 0,97
DOMAŽLICE2709 3,26%3894 794214 0,97
CHEB44025 5,70%46174 16317402 0,91
KARLOVY VARY75652 6,80%70288 35746761 1,01
KLATOVY60289 14,86%52202 26431549 0,91
PLZEŇ - MĚSTO1 736 89251,36%93 6271 20142 1 9621,13
PLZEŇ - Jih451 21748,08%28 11636416 5251,16
PLZEŇ - SEVER207 209,58%33 107017 1570,76
ROKYCANY23242 18,06%2377 13815252 1,09
SOKOLOV49068 13,47%46272 12321463 0,95
TACHOV23315 6,63%23113 7416226 0,97
ČESKÁ LÍPA620 10416,82%57 21027323 5630,91
DĚČÍN712 395,49%75 25130622 6540,92
CHOMUTOV819114 13,93%56310 3998772 0,94
JABLONEC NAD NISOU506 356,83%49 1912477 4940,97
LIBEREC1 151206 17,93%78341 608501 076 0,94
LITOMĚŘICE766 12716,60%60 31938125 7851,02
LOUNY50353 10,46%39156 24714466 0,93
MOST908193 21,23%62200 45822742 0,82
TEPLICE75442 5,56%57244 37219693 0,92
ÚSTÍ NAD LABEM966 34735,97%47 40658927 1 0691,11
HAVLÍČKŮV BROD757 21728,66%58 17074754 7551,00
HRADEC KRÁLOVÉ1 698 84549,78%79 3121 21494 1 6991,00
CHRUDIM657116 17,70%61218 30918606 0,92
JIČÍN474 7415,64%48 15518112 3970,84
NÁCHOD67593 13,78%54206 28433577 0,85
PARDUBICE1 041121 11,67%72452 38514923 0,89
RYCHNOV N. KNĚŽNOU400 4210,58%36 1851379 3680,92
SEMILY522114 21,74%52156 28126514 0,98
SVITAVY719135 18,76%66156 43711672 0,93
TRUTNOV65360 9,14%59208 3029579 0,89
ÚSTÍ NAD ORLICÍ739 10914,80%69 27930919 6770,92
BLANSKO59750 8,33%53178 32131584 0,98
BRNO - MĚSTO4 073 1 58538,91%230 1 3243 51499 5 1681,27
BRNO - VENKOV630110 17,46%71214 26222569 0,90
BŘECLAV63026 4,20%55306 30840709 1,13
HODONÍN84750 5,87%67187 39323670 0,79
JIHLAVA918237 25,80%69274 47514832 0,91
KROMĚŘÍŽ852 19830,35%48 18136824 6220,95
PROSTĚJOV55846 8,194%57173 22132483 0,87
TŘEBÍČ717 415,68%72 26828035 6550,91
UHERSKÉ HRADIŠTĚ816 576,98%83 28030317 6620,81
VYŠKOV44112 2,67%44162 18627419 0,95
ZLÍN1 471147 9,99%133499 604371 273 0,87
ZNOJMO56326 4,70%38117 28111447 0,79
ŽĎÁR NAD SÁZAVOU 641487,55% 56245238 585950,93
BRUNTÁL62857 9,10%57189 40751704 1,12
FRÝDEK - MÍSTEK884 9110,24%68 33044733 8770,99
KARVINÁ1 29970 5,39%110378 683651 238 0,95
NOVÝ JIČÍN659 446,73%54 22327314 5640,86
OLOMOUC1 398437 31,29%83460 892391 473 1,05
OPAVA1 116219 19,64%77321 51930947 0,85
OSTRAVA1 828658 36,02%86617 1 283792 065 1,13
PŘEROV74844 5,83%79271 30623678 0,91
NOVÝ ŠUMPERK730 415,63%68 28428824 6640,91
VSETÍN75847 6,26%77172 36829646 0,85
JESENÍK27971 25,41%2168 12212223 0,80
Česká republika67 263 13 79620,51%5 074 22 46537 6102 114 67 263 


Celkový přehled o podílu výdajů ze Základního fondu zdravotního pojištění na úhradu věcných dávek zdravotní péče poskytovaných pojištěncům Pojišťovny v roce 1997 hlavními druhy zdravotnických zařízení je uveden v tabulce č. 12.

Z hlediska rozdělení výdajů ze Základního fondu zdravotního pojištění na podíly, z kterých budou financovány činnosti (poskytování věcných dávek zdravotní péče) hlavních druhů zdravotnických zařízení patří tato tabulka - po jejím rozvedení pro jednotlivá čtvrtletí roku a po jejím průběžném zpřesňování - mezi klíčové podklady pro určení nejenom čtvrtletní výše "oddělených rozpočtů (oddělených fondů) hlavních druhů zdravotnických zařízení", ale i pro stanovování výše hodnoty bodu platné pro dané typy zdravotnických zařízení v daném kalendářním čtvrtletí roku.

KOMENTÁŘ k tabulce č. 12

Ve sloupci A tabulky jsou v řádcích označených písmeny A, B, C a D uvedeny 4 hlavní druhy zdravotnických zařízení, v řádcích 1, 3, 4, 7 - 11 a 14 hlavní druhy zdravotní péče, kterou uvedená zdravotnická zařízení sama poskytují (např. ambulantní zdravotnická zařízení poskytují primární péči, která zahrnuje - po finančně motivovaném vyčlenění stomatologie - péči praktických lékařů pro děti a dorost, praktických lékařů pro dospělé a péči gynekologa a dále odbornou zdravotní péči, která zahrnuje např. specializovanou péči internisty, chirurga, neurologa, oftalmologa atd.), v řádcích 6, 13 a 15 věcné dávky zdravotní péče, které uvedené druhy zdravotnických zařízení indikují (doprava nemocných) nebo - řádek 2, 5, a 12 - ordinují (léčiva a prostředky zdravotnické techniky vydávané lékárnami a výdejnami na recepty a poukazy). V řádku 17 je uvedena rezerva pro vyrovnávání odůvodněných rozdílů, které mohou z objektivních důvodů v jednotlivých podílech vzniknout.

Ve sloupci B tabulky je uvedeno v procentech a ve sloupci C v milionech Kč předpokládané rozdělení výdajů ze Základního fondu zdravotního pojištění Pojišťovny na podíly, z kterých budou financovány činnosti (poskytování věcných dávek zdravotní péče) hlavních druhů zdravotnických zařízení a věcné dávky zdravotní péče, které uvedené druhy zdravotnických zařízení indikují nebo ordinují. Do výdajů nejsou zahrnuty podíly zdravotnických zařízení na vzniku tzv. "indukované zdravotní péče" (např. na jimi požadovaná laboratorní, rtg, či odborná vyšetření lékařem a pod.).

Tabulka 12: Podíl výdajů ze základního fondu zdravotního pojištění na úhradu věcných dávek zdravotní péče poskytovaných pojištěncům Pojišťovny v roce 1977 hlavními druhy zdravotnických zařízení

  
předpokládané čerpání výdajů v %
předpokládané čerpání výdajů v mil. Kč
 
A
B
C
ASTOMATOLOGICKÁ NELŮŽKOVÁ ZZ 7,34%5 074
 z toho  
1-- stomatol. péče 7,21%4 984
2-- předpisování léčiv a PZT na recepty 0,13%90
    
BAMBULANTNÍ ZZ celkem 32,51%22 465
 z toho  
3- primární zdravotní péče 4,77%3 297
4- odborná zdravotní péče 10,06%11 884
5- předpisování léčiv a PZT na recepty 17,20%11 884
6- doprava nemocných 0,48%332
    
CLŮŽKOVÁ ZZ celkem 54,42%37 610
 z toho  
7- lůžková zdravotní péče 31,94%22 072
8- ambulantní zdravotní péče 16,63%11 495
 v tom   
9-- primární zdravotní péče 0,30%212
10-- stomatologická péče 0,27%187
11-- odborná zdravotní péče 16,06%11 101
12- předpisování léčiv a PZT na recepty 4,95%3 421
13- doprava nemocných 0,91%622
    
DLÁZEŇSKÁ A OZDRAVENSKÁ ZZ, ZDRAVOTNÍ DOPRAVA A OSTATNÍ VÝDAJE 4,24%2 927
 z toho  
14- lázeňská a ozdravenská péče 2,68%1 850
15- doprava nemocných 0,80%565
16- ostatní0,76% 570
17REZERVA 1,50%1 037
18CELKEM 100%69 113


Stručný přehled některých ukazatelů ambulantní a lůžkové zdravotní péče v roce 1997 v členění podle hlavních věkových skupin pojištěnců Pojišťovny je uveden v tabulce č.13.

KOMENTÁŘ k tabulce č. 13.

Závěrečná tabulka č. 13 obsahuje přehled vybraných ukazatelů ambulantní a lůžkové péče v roce 1997 v členění podle hlavních věkových skupin pojištěnců. Např. předpokládané počty kontaktů průměrného pojištěnce i průměrných pojištěnců dané věkové kategorie s lékaři při čerpání ambulantní zdravotní péče, pravděpodobnost potřeby hospitalizací v daných věkových skupinách (která činí např. u pojištěnců ve věku nad 60 let 40,6%), počty předpokládaných hospitalizací (kterých bude např. u pojištěnců ve věku nad 60 let v roce 1997 pravděpodobně až cca 680 tis.) a průměrná doba jejich trvání, předpokládané (neúplné) výdaje na jednotlivé druhy zdravotní péče a věkové skupiny pojištěnců, předpokládané výdaje na léčiva a prostředky zdravotnické techniky a věkové skupiny pojištěnců, analýza potřeby zdravotní péče v hlavních věkových skupinách (viz věkové indexy) a další.

Z analytických údajů v tabulce uvedených vyplývá, že výdaje, které bude třeba vynaložit na zajištění zdravotní péče pro pojištěnce ve věku 60 a více let jsou cca 3,25 x vyšší než náklady na pojištěnce ve věku do 15 let a 2,5 x vyšší než na pojištěnce ve věku od 15 do 60 let.

Z porovnání údajů uvedených v tabulce č.3 a v tabulce č. 10, resp. č. 13, je zřejmé, že nejnižší pojistné je placeno za osoby, které čerpají z příjmů na všeobecné zdravotní pojištění na poskytované věcné dávky zdravotní péče několika násobně vyšší částky, než jaké jsou za ně státem placeny.

Tabulka č. 13: Přehled některých ukazatelů ambulantní a lůžkové zdravotní péče v roce 1997 v členění dle hlavních věkových skupin pojištěnců Pojišťovny

ř. č.Ukazatelé
Věková skupina pojištěnců pojišťovny
Celkem
  
0 -14
15 - 59
nad 60 let
 
1Počet pojištěnců Pojišťovny celkem
1 361 910
4 764 370
1 673 720
7 800 000
 Ambulantní zdrav. péče celkem      
2Předp. prům. počet kontaktů 1 pojištěnce
15,9
19,6
27,8
20,7
3Předp. počet kontaktů pojištěnců celkem
21 654 369
93 381 652
46 529 416
161 565 437
4Předp. výdaje na amb. péči v mil. Kč
2 765
14 424
10 445
27 634
5Předp. výdaje na amb. péči v %
10,01%
52,20%
37,80%
100,0%
6Předp. přepočtené výdaje na 1 pojištěnce v Kč
2 030
3 027
6 241
3 543
7Věkový výdajový index na pojištěnce
1,00
1,49
3,07
 
 Nemocniční zdravotní péče      
8Předp. prům. doba hospitalizace
6,6
8,1
11,2
9,1
9Předp. počet hospitalizací pojištěnců
273 200
765 000
680 000
1 718 200
10Pravděpod. potřeby hospitalizace pojištěnců
20,06%
16,06%
40,63%
22,03%
11Předp. celkový počet ošetřovacích dní
1 803 120
6 196 500
7 616 000
15 615 620
12Předp. výdaje na nemocniční péči v mil. Kč (včetně nadregion. péče)
1 764
8 578
9 605
19 947
13Předp. výdaje na nemocniční péči v %
8,84%
43,00%
48,15%
100,0%
14Předp. výdaje na 1 hospitalizaci v Kč
6 457
11 312
14 125
11 609
15Předp. přepočtené výdaje na 1 pojištěnce celkem
1 295
1 800
5 739
2 557
16Věkový výdajový index na pojištěnce
1,00
1,39
4,43
 
 Zdravotní péče léčeben a odborných ústavů      
17Předp. prům. doba hospitalizace
23,8
23,5
26,2
24,5
18Předp. počet hospitalizací pojištěnců
9 500
90 500
54 500
154 500
19Pravděpod. potřeby hospitalizace pojištěnců
0,70%
1,90%
3,26%
1,98%
20Předp. celkový počet ošetřovacích dní
226 100
2 126 750
1 427 900
3 780 750
21Předp. výdaje na hosp. péči v Kč
209
1 154
1 014
2 377
22Předp. výdaje na hosp. péči v %
8,79%
48,55%
42,66%
100,0%
23Předp. výdaje na 1 hospitalizaci v Kč
22 000
12 751
18 606
15 385
24Předp. přepočtené výdaje na 1 pojištěnce v Kč
153
242
606
305
25Věkový výdajový index na pojištěnce
1,00
1,58%
3,95
 
 Ambulantní a lůžková zdrav. péče, léky a PZT celkem      
26Předp. výdaje na zdr.péči celkem v mil. Kč
4 738
24 156
21 064
49 958
27Předp. výdaje na léky a PZT v mil. Kč
2 110
7 383
6 276
15 769
28Součet před. výdajů na zdr. péči a léky v mil. Kč [výdaje na vybrané druhy zdravotní péče]
6 848
31 539
27 340
65 272
29Předp. výdaje na 1 hospitalizaci v Kč
6 979
11 376
14 457
11 921
30Předp. výdaje na léky a PZT na 1 pojiš. v Kč
1 549
1 550
3 750
2 022
31Předp. výdaje na zdrav. péči a léky v %
10,42%
47,98%
41,60%
100,0%
32Předp. neúplné výdaje na 1 pojištěnce v Kč
5 028
6 620
16 335
8 427
33Věkový výdajový index na pojištěnce
1,00
1,32
3,25
 


3. 2

Rizika předpokládaného čerpání výdajů ze Základního fondu zdravotního pojištění

Rizika, která ohrožují předpokládané čerpání výdajů na poskytování věcných dávek zdravotní péče v roce 1997, se projevila a působila většinou již v uplynulém období.

K těmto rizikům patří zejména:

* obtížně omezitelný růst sítě zdravotnických zařízení (zejména ve finančně nadhodnocených medicínských oborech a odbornostech) a zejména v nemocnicích parku zdravotnické přístrojové techniky (pomocí které je možno provádět zejména diagnostické zdravotní výkony, jejichž podíl ve zdravotní péči se neúměrně zvyšuje nebo finančně nadhodnocené zdravotní výkony apod.),

* prosazované stanovisko Úřadu pro hospodářskou soutěž, který chápe problematiku uzavírání smluvních vztahů s nově vznikajícími zdravotnickými zařízeními jako povinnost Pojišťovny,

* zvyšující se polypragmazie a multiplicitní poskytování zdravotních výkonů, ke kterému zvolený systém placení poskytovatelů zdravotní péče zdravotnická zařízení silně motivuje, zejména splácí-li nájemné (leasing) za přístroje nebo úroky z úvěru a získaný úvěr,

* neexistence závazného výkladu obsahu řady zdravotních výkonů obsažených v Seznamu výkonů s bodovými hodnotami, podmínek pro přijetí pacienta k hospitalizaci a k jeho pobytu na intenzivním, akutním, popř. ošetřovatelském lůžku,

* neúčinnost systému úhrad tzv. "hospitalizací ze sociálních důvodů" z jiných finančních zdrojů než ze Základního fondu zdravotního pojištění,

* vyšší než nezbytná spotřeba věcných dávek zdravotní péče pojištěnci při téměř absolutní svobodné volbě lékaře a zdravotnického zařízení a možnosti jejich čerpání bez nutnosti okamžité úhrady,

* zvyšování jak zbytečné preskribce nákladných nebo farmakoterapeuticky neúčelných léčiv, tak i cen léčiv a prostředků zdravotnické techniky bez ohledu na skutečnou potřebu využití disponibilních finančních zdrojů,

* legislativní opatření přijatá v roce 1995 (zejména existence tzv. "sestupné" sazby za ošetřovací den v nemocnicích a stanovení závazných průměrných dob pobytu pacienta na lůžku v jednotlivých medicínských oborech ve vyhlášce MZ ČR), která - při absenci alespoň rámcových závazných podmínek pro přijetí pacientů k hospitalizaci - umožňují nemocničním zdravotnickým zařízením spekulativní chování nebo umožňují získávat vyšší příjmy těm lůžkovým zařízením, která v určitém oboru poskytují pouze omezené spektrum zdravotních výkonů a jejichž skutečná střední doba pobytu pacienta na lůžku je výrazně kratší než doba stanovená vyhláškou Ministerstva zdravotnictví,

* neúměrné zvýšení cen stávajících zdravotních výkonů a zavedení úhrady dalších (nových) zdravotních výkonů z prostředků všeobecného zdravotního pojištění, dojde-li v roce 1997 k vydání nového Seznamu zdravotních výkonů s bodovými hodnotami, zejména pokud tento Seznam nebude obsahovat

* reálný časový odhad (ekvivalent) doby nezbytné pro provedení jednotlivých zdravotních výkonů (alespoň u jejich obvyklého spektra),

* takové kalkulace diagnostických zdravotních výkonů, které povedou zdravotnická zařízení k provádění těchto výkonů podle povahy onemocnění a potřeb pacientů a ne podle svých finančních potřeb,

* skutečné hodnoty materiálů přímo spotřebovávaných při provádění zdravotních výkonů (viz nadhodnocení úhrad těchto materiálů ve stávajícím Seznamu zdravotních výkonů s bodovými hodnotami),

* případné další.

Dopady uvedených rizik výdajů Pojišťovny nelze jednoznačně kvantifikovat.

(Jako příklad takového dopadu však lze uvést, že úpravy cen provedené v Seznamu výkonů s bodovými hodnotami v roce 1995 se v roce 1996 nepříznivě projevují (po odpočtu změny hodnoty bodu) nárůstem výdajů o cca 2500 mil. Kč. Za změny cen provedené v Seznamu výkonů s bodovými hodnotami od roku 1993 tak Pojišťovna v roce 1996 uhradí již o 8 mld. Kč více, než by uhradila podle cen uvedených v Seznamu výkonů platném k 1. 1. 1993. Provedené úpravy cen zdravotních výkonů tak pohlcují minimálně 50% nárůstu příjmů Pojišťovny z výběru a přerozdělování pojistného, což znemožňuje - při růstu cen léčiv a prostředků zdravotnické techniky a sítě zdravotnických zařízení - provádění výraznějších úprav hodnoty bodu v průběhu roku.)

3. 3

Výdaje Účelového fondu Pojišťovny,

vytvořeného v souladu se zákonem rozhodnutím Správní rady Ústřední pojišťovny a naplňovaného částí příjmů Pojišťovny získaných z finančního umístění, přijatých dividend, výnosů ze zdanitelných činností apod., budou v roce 1997 realizovány ve výši 200 mil. Kč.

Prostředky fondu budou použity na úhradu nákladů spojených se zlepšováním zdravotní péče o pojištěnce Pojišťovny v souladu s platnými právními předpisy. Výdaje z účelového fondu budou proto např. zaměřeny na podporu výchovy ke zdraví a zdravému způsobu života, na potírání drogových závislostí, na podporu zdravotně postižených a oslabených a na uskutečňování léčebných pobytů pro děti trpící chronickými onemocněními kůže a dýchacích cest, cílená preventivní opatření zabraňující vzniku nákladných onemocnění, na podporu dárcovství krve a kostní dřeně a pod. Využívání prostředků fondu bude opět regulováno vnitřní směrnicí a komisí Pojišťovny.

3. 4

Výdaje fondu smluvního zdravotního pojištění a připojištění

jsou druhově členěny na výdaje na pojistná plnění, spočívající v úhradě věcných dávek zdravotní péče čerpaných účastníky smluvního pojištění v tuzemsku a účastníky smluvního připojištění v cizině ve výši cca 70 mil. Kč, na správní (režijní) náklady ve výši 60 mil. Kč a na tvorbu finančních rezerv (28 mil. Kč). Výše uvedených nákladů je odvozena ze skutečností minulých období, u nových druhů pojištění je opřena o expertní odhad (viz též předpokládaná finanční bilance smluvního pojištění a připojištění v roce 1997, tabulka č. 21).

3. 5

Rozpočet nákladů na správní a provozní činnosti spojené s prováděním všeobecného zdravotního pojištění a na investice Pojišťovny

Rozpočet nákladů na činnosti Pojišťovny, spojené s prováděním všeobecného zdravotního pojištění a na vlastní investice pro rok 1997 (dále jen "vnitřní rozpočet") zahrnuje finanční prostředky nezbytné na zabezpečení základních správních a provozních potřeb Ústřední pojišťovny a 77 okresních pojišťoven VZP ČR. Vnitřní rozpočet byl sestaven (v členění podle hlavních nákladových položek a v uspořádání daném platnou účetní osnovou) na základě zkušeností a skutečného čerpání nákladů v roce 1995, jejich očekávaného čerpání v roce 1996 a po zohlednění očekávaného růstu cen materiálu a služeb v roce 1997 (o 7,6%), energií (o 15%) a vývoje mzdových nákladů.

S ohledem na napjatost finačních vztahů mezi příjmy a výdaji Pojišťovny, vyvolávanou zvyšováním potřeby celkového množství disponibilních finačních prostředků na úhradu věcných dávek zdravotní péče poskytovaných pojištěncům Pojišťovny zdravotnickými zařízeními, je vnitřní rozpočet pro rok 1997 opět konstruován jako minimální. Přesto, že meziroční nárůst počtu pojištěnců Pojišťovny bude činit cca 1 100 000 osob, a jejich celkový počet se zvýší oproti stavu pojištěnců v roce 1996 o 16, 4%, návrh vnitřního rozpočtu Pojišťovny na rok 1997 nepočítá s (adekvátní) extenzí rozpočtových položek, ale naopak s racionálním a intenzivním využíváním plánovaných finančních prostředků. S výjimkou zřízení reklamačního oddělení útvaru výběru pojistného o počtu 40 zaměstnanců v rámci Okresní pojišťovny VZP ČR Praha - město, vnitřní rozpočet nepočítá v roce 1997 s nárůstem počtu zaměstnanců Pojišťovny.

Nejpozději v roce 1998 musí být provedena výměna dosavadních identifikačních průkazů Pojišťovny za nové. Po zvážení kladných i záporných argumentů Pojišťovna doporučuje, aby dosavadní papírové identifikační průkazy pojištěnců byly, počínaje rokem 1997, nahrazovány čipovými kartami, které umožňují přístup k základním datům pojištěnce ve viditelné formě (část osobních údajů je "vytištěna" na kartě), ale i ve formě dat zapsaných v čipu. Karty umožňují dokonalejší identifikaci pojištěnce a poskytují přesné informace o jeho příslušnosti ke zdravotní pojišťovně ve vazbě na centrální registr pojištěnců. Podstatná je i delší životnost takového průkazu a téměř úplně vyloučená možnost padělání průkazu, čímž je zvýšena bezpečnost dat uložených na kartě v čipu. Nadto zavedení PIN kódu (osobní kód pojištěnce) umožňuje pojištěnci rozhodovat o tom, kdo bude mít přístup k jeho osobním údajům.

Celkové náklady na výměnu papírových identifikačních průkazů pojištěnce za čipové karty budou činit cca 400 mil. Kč. Z hlediska rozumného rozložení nákladů s touto výměnou spojených do času je vhodné, aby výměna započala - po nezbytné přípravě - již ve druhé polovině roku 1997, pokračovala v roce 1998 a byla dokončena nejpozději v prvním pololetí roku 1999. Částka 100 mil. Kč nebude čerpána na vrub Základního fondu zdravotního pojištění, ale tvorby jeho finančních rezerv.

Ze součtu údajů uvedených v tabulce č. 14 a v tabulce č. 3 je zřejmé, že podíl navrhovaných správních nákladů a investic (po odečtení částky kryté odpisy) na předpokládaných příjmech všeobecného zdravotního pojištění v roce 1997 (tj. z částky 73 682 mil. Kč) bude činit 3,5%. Předpokládaný procentní podíl vnitřního rozpočtu na příjmech Pojišťovny bude v roce 1997 ve srovnání s podílem v roce 1996 o 0,53 % nižší a ve srovnání s možností danou vyhláškou MF č. 220/1996 Sb. nižší o 1,09%.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP