Tabulka č. 11b: Předpokládané výdaje
na vypočtenou a sítí zdravotnických
zařízení ovlivněnou spotřebu
věcných dávek zdravotní péče
v roce 1997 v členění dle okresů ČR
a hlavních druhů zdravotních zařízení
PRAHA - HL. MĚSTO | 11 465 | 2 736 | 23,86% | 706 | 4 289 | 7 785 | 140 | 12 972 | 1,13 |
BENEŠOV | 596 | 151 | 25,39% | 35 | 153 | 326 | 20 | 534 | 0,90 |
BEROUN | 339 | 46 | 13,66% | 32 | 113 | 179 | 6 | 330 | 0,97 |
KLADNO | 928 | 131 | 14,13% | 57 | 299 | 513 | 14 | 883 | 0,95 |
KOLÍN | 681 | 161 | 23,70% | 49 | 144 | 416 | 10 | 619 | 0,91 |
KUTNÁ HORA | 340 | 51 | 14,93% | 36 | 102 | 141 | 13 | 291 | 0,86 |
MĚLNÍK | 518 | 78 | 15,03% | 42 | 161 | 279 | 39 | 522 | 1,01 |
MLADÁ BOLESLAV | 478 | 174 | 36,36% | 25 | 65 | 399 | 13 | 503 | 1,05 |
NYMBURK | 398 | 33 | 8,30% | 37 | 147 | 138 | 8 | 328 | 0,82 |
PRAHA - VÝCHOD | 417 | 106 | 25,33% | 37 | 123 | 168 | 28 | 357 | 0,85 |
PRAHA - ZÁPAD | 308 | 102 | 32,94% | 37 | 170 | 40 | 18 | 285 | 0,86 |
PŘÍBRAM | 852 | 209 | 24,51% | 56 | 221 | 555 | 29 | 862 | 1,01 |
RAKOVNÍK | 308 | 31 | 90,94% | 29 | 80 | 144 | 5 | 258 | 0,84 |
ČESKÉ BUDĚJOVICE | 1 261 | 357 | 28,33% | 87 | 416 | 778 | 66 | 1 345 | 1,07 |
ČESKÝ KRUMLOV | 279 | 32 | 11,59% | 33 | 81 | 140 | 5 | 259 | 0,93 |
JINDŘICHŮV HRADEC | 520 | 62 | 11,97% | 39 | 199 | 238 | 13 | 490 | 0,94 |
PELHŘIMOV | 507 | 66 | 12,96% | 47 | 144 | 264 | 28 | 483 | 0,95 |
PÍSEK | 475 | 70 | 14,64% | 36 | 224 | 198 | 5 | 464 | 0,98 |
PRACHATICE | 286 | 34 | 12,07% | 26 | 139 | 128 | 4 | 296 | 1,04 |
STRAKONICE | 391 | 50 | 12,84% | 32 | 106 | 183 | 20 | 341 | 0,87 |
TÁBOR | 574 | 89 | 15,60% | 48 | 181 | 306 | 19 | 554 | 0,97 |
DOMAŽLICE | 270 | 9 | 3,26% | 38 | 94 | 79 | 4 | 214 | 0,97 |
CHEB | 440 | 25 | 5,70% | 46 | 174 | 163 | 17 | 402 | 0,91 |
KARLOVY VARY | 756 | 52 | 6,80% | 70 | 288 | 357 | 46 | 761 | 1,01 |
KLATOVY | 602 | 89 | 14,86% | 52 | 202 | 264 | 31 | 549 | 0,91 |
PLZEŇ - MĚSTO | 1 736 | 892 | 51,36% | 93 | 627 | 1 201 | 42 | 1 962 | 1,13 |
PLZEŇ - Jih | 451 | 217 | 48,08% | 28 | 116 | 364 | 16 | 525 | 1,16 |
PLZEŇ - SEVER | 207 | 20 | 9,58% | 33 | 107 | 0 | 17 | 157 | 0,76 |
ROKYCANY | 232 | 42 | 18,06% | 23 | 77 | 138 | 15 | 252 | 1,09 |
SOKOLOV | 490 | 68 | 13,47% | 46 | 272 | 123 | 21 | 463 | 0,95 |
TACHOV | 233 | 15 | 6,63% | 23 | 113 | 74 | 16 | 226 | 0,97 |
ČESKÁ LÍPA | 620 | 104 | 16,82% | 57 | 210 | 273 | 23 | 563 | 0,91 |
DĚČÍN | 712 | 39 | 5,49% | 75 | 251 | 306 | 22 | 654 | 0,92 |
CHOMUTOV | 819 | 114 | 13,93% | 56 | 310 | 399 | 8 | 772 | 0,94 |
JABLONEC NAD NISOU | 506 | 35 | 6,83% | 49 | 191 | 247 | 7 | 494 | 0,97 |
LIBEREC | 1 151 | 206 | 17,93% | 78 | 341 | 608 | 50 | 1 076 | 0,94 |
LITOMĚŘICE | 766 | 127 | 16,60% | 60 | 319 | 381 | 25 | 785 | 1,02 |
LOUNY | 503 | 53 | 10,46% | 39 | 156 | 247 | 14 | 466 | 0,93 |
MOST | 908 | 193 | 21,23% | 62 | 200 | 458 | 22 | 742 | 0,82 |
TEPLICE | 754 | 42 | 5,56% | 57 | 244 | 372 | 19 | 693 | 0,92 |
ÚSTÍ NAD LABEM | 966 | 347 | 35,97% | 47 | 406 | 589 | 27 | 1 069 | 1,11 |
HAVLÍČKŮV BROD | 757 | 217 | 28,66% | 58 | 170 | 747 | 54 | 755 | 1,00 |
HRADEC KRÁLOVÉ | 1 698 | 845 | 49,78% | 79 | 312 | 1 214 | 94 | 1 699 | 1,00 |
CHRUDIM | 657 | 116 | 17,70% | 61 | 218 | 309 | 18 | 606 | 0,92 |
JIČÍN | 474 | 74 | 15,64% | 48 | 155 | 181 | 12 | 397 | 0,84 |
NÁCHOD | 675 | 93 | 13,78% | 54 | 206 | 284 | 33 | 577 | 0,85 |
PARDUBICE | 1 041 | 121 | 11,67% | 72 | 452 | 385 | 14 | 923 | 0,89 |
RYCHNOV N. KNĚŽNOU | 400 | 42 | 10,58% | 36 | 185 | 137 | 9 | 368 | 0,92 |
SEMILY | 522 | 114 | 21,74% | 52 | 156 | 281 | 26 | 514 | 0,98 |
SVITAVY | 719 | 135 | 18,76% | 66 | 156 | 437 | 11 | 672 | 0,93 |
TRUTNOV | 653 | 60 | 9,14% | 59 | 208 | 302 | 9 | 579 | 0,89 |
ÚSTÍ NAD ORLICÍ | 739 | 109 | 14,80% | 69 | 279 | 309 | 19 | 677 | 0,92 |
BLANSKO | 597 | 50 | 8,33% | 53 | 178 | 321 | 31 | 584 | 0,98 |
BRNO - MĚSTO | 4 073 | 1 585 | 38,91% | 230 | 1 324 | 3 514 | 99 | 5 168 | 1,27 |
BRNO - VENKOV | 630 | 110 | 17,46% | 71 | 214 | 262 | 22 | 569 | 0,90 |
BŘECLAV | 630 | 26 | 4,20% | 55 | 306 | 308 | 40 | 709 | 1,13 |
HODONÍN | 847 | 50 | 5,87% | 67 | 187 | 393 | 23 | 670 | 0,79 |
JIHLAVA | 918 | 237 | 25,80% | 69 | 274 | 475 | 14 | 832 | 0,91 |
KROMĚŘÍŽ | 852 | 198 | 30,35% | 48 | 181 | 368 | 24 | 622 | 0,95 |
PROSTĚJOV | 558 | 46 | 8,194% | 57 | 173 | 221 | 32 | 483 | 0,87 |
TŘEBÍČ | 717 | 41 | 5,68% | 72 | 268 | 280 | 35 | 655 | 0,91 |
UHERSKÉ HRADIŠTĚ | 816 | 57 | 6,98% | 83 | 280 | 303 | 17 | 662 | 0,81 |
VYŠKOV | 441 | 12 | 2,67% | 44 | 162 | 186 | 27 | 419 | 0,95 |
ZLÍN | 1 471 | 147 | 9,99% | 133 | 499 | 604 | 37 | 1 273 | 0,87 |
ZNOJMO | 563 | 26 | 4,70% | 38 | 117 | 281 | 11 | 447 | 0,79 |
ŽĎÁR NAD SÁZAVOU | 641 | 48 | 7,55% | 56 | 245 | 238 | 58 | 595 | 0,93 |
BRUNTÁL | 628 | 57 | 9,10% | 57 | 189 | 407 | 51 | 704 | 1,12 |
FRÝDEK - MÍSTEK | 884 | 91 | 10,24% | 68 | 330 | 447 | 33 | 877 | 0,99 |
KARVINÁ | 1 299 | 70 | 5,39% | 110 | 378 | 683 | 65 | 1 238 | 0,95 |
NOVÝ JIČÍN | 659 | 44 | 6,73% | 54 | 223 | 273 | 14 | 564 | 0,86 |
OLOMOUC | 1 398 | 437 | 31,29% | 83 | 460 | 892 | 39 | 1 473 | 1,05 |
OPAVA | 1 116 | 219 | 19,64% | 77 | 321 | 519 | 30 | 947 | 0,85 |
OSTRAVA | 1 828 | 658 | 36,02% | 86 | 617 | 1 283 | 79 | 2 065 | 1,13 |
PŘEROV | 748 | 44 | 5,83% | 79 | 271 | 306 | 23 | 678 | 0,91 |
NOVÝ ŠUMPERK | 730 | 41 | 5,63% | 68 | 284 | 288 | 24 | 664 | 0,91 |
VSETÍN | 758 | 47 | 6,26% | 77 | 172 | 368 | 29 | 646 | 0,85 |
JESENÍK | 279 | 71 | 25,41% | 21 | 68 | 122 | 12 | 223 | 0,80 |
Česká republika | 67 263 | 13 796 | 20,51% | 5 074 | 22 465 | 37 610 | 2 114 | 67 263 |
Celkový přehled o podílu výdajů
ze Základního fondu zdravotního pojištění
na úhradu věcných dávek zdravotní
péče poskytovaných pojištěncům
Pojišťovny v roce 1997 hlavními druhy zdravotnických
zařízení je uveden v tabulce č. 12.
Z hlediska rozdělení výdajů
ze Základního fondu zdravotního pojištění
na podíly, z kterých budou financovány činnosti
(poskytování věcných dávek
zdravotní péče) hlavních druhů
zdravotnických zařízení patří
tato tabulka - po jejím rozvedení pro jednotlivá
čtvrtletí roku a po jejím průběžném
zpřesňování - mezi klíčové
podklady pro určení nejenom čtvrtletní
výše "oddělených rozpočtů
(oddělených fondů) hlavních druhů
zdravotnických zařízení", ale
i pro stanovování výše hodnoty
bodu platné pro dané typy zdravotnických
zařízení v daném kalendářním
čtvrtletí roku.
KOMENTÁŘ k tabulce č. 12
Ve sloupci A tabulky jsou v řádcích
označených písmeny A, B, C a D uvedeny
4 hlavní druhy zdravotnických zařízení,
v řádcích 1, 3, 4, 7 - 11 a 14 hlavní
druhy zdravotní péče, kterou uvedená
zdravotnická zařízení sama poskytují
(např. ambulantní zdravotnická zařízení
poskytují primární péči, která
zahrnuje - po finančně motivovaném vyčlenění
stomatologie - péči praktických lékařů
pro děti a dorost, praktických lékařů
pro dospělé a péči gynekologa a dále
odbornou zdravotní péči, která zahrnuje
např. specializovanou péči internisty, chirurga,
neurologa, oftalmologa atd.), v řádcích 6,
13 a 15 věcné dávky zdravotní
péče, které uvedené druhy zdravotnických
zařízení indikují (doprava
nemocných) nebo - řádek 2,
5, a 12 - ordinují (léčiva
a prostředky zdravotnické techniky vydávané
lékárnami a výdejnami na recepty a poukazy).
V řádku 17 je uvedena rezerva pro vyrovnávání
odůvodněných rozdílů, které
mohou z objektivních důvodů v jednotlivých
podílech vzniknout.
Ve sloupci B tabulky je uvedeno v procentech
a ve sloupci C v milionech Kč předpokládané
rozdělení výdajů ze Základního
fondu zdravotního pojištění Pojišťovny
na podíly, z kterých budou financovány činnosti
(poskytování věcných dávek
zdravotní péče) hlavních druhů
zdravotnických zařízení a věcné
dávky zdravotní péče, které
uvedené druhy zdravotnických zařízení
indikují nebo ordinují. Do výdajů
nejsou zahrnuty podíly zdravotnických zařízení
na vzniku tzv. "indukované zdravotní péče"
(např. na jimi požadovaná laboratorní,
rtg, či odborná vyšetření lékařem
a pod.).
Tabulka 12: Podíl výdajů ze základního
fondu zdravotního pojištění na úhradu
věcných dávek zdravotní péče
poskytovaných pojištěncům Pojišťovny
v roce 1977 hlavními druhy zdravotnických zařízení
A | STOMATOLOGICKÁ NELŮŽKOVÁ ZZ | 7,34% | 5 074 |
z toho | |||
1 | -- stomatol. péče | 7,21% | 4 984 |
2 | -- předpisování léčiv a PZT na recepty | 0,13% | 90 |
B | AMBULANTNÍ ZZ celkem | 32,51% | 22 465 |
z toho | |||
3 | - primární zdravotní péče | 4,77% | 3 297 |
4 | - odborná zdravotní péče | 10,06% | 11 884 |
5 | - předpisování léčiv a PZT na recepty | 17,20% | 11 884 |
6 | - doprava nemocných | 0,48% | 332 |
C | LŮŽKOVÁ ZZ celkem | 54,42% | 37 610 |
z toho | |||
7 | - lůžková zdravotní péče | 31,94% | 22 072 |
8 | - ambulantní zdravotní péče | 16,63% | 11 495 |
v tom | |||
9 | -- primární zdravotní péče | 0,30% | 212 |
10 | -- stomatologická péče | 0,27% | 187 |
11 | -- odborná zdravotní péče | 16,06% | 11 101 |
12 | - předpisování léčiv a PZT na recepty | 4,95% | 3 421 |
13 | - doprava nemocných | 0,91% | 622 |
D | LÁZEŇSKÁ A OZDRAVENSKÁ ZZ, ZDRAVOTNÍ DOPRAVA A OSTATNÍ VÝDAJE | 4,24% | 2 927 |
z toho | |||
14 | - lázeňská a ozdravenská péče | 2,68% | 1 850 |
15 | - doprava nemocných | 0,80% | 565 |
16 | - ostatní | 0,76% | 570 |
17 | REZERVA | 1,50% | 1 037 |
18 | CELKEM | 100% | 69 113 |
Stručný přehled některých
ukazatelů ambulantní a lůžkové
zdravotní péče v roce 1997 v členění
podle hlavních věkových skupin pojištěnců
Pojišťovny je uveden v tabulce č.13.
KOMENTÁŘ k tabulce č. 13.
Závěrečná tabulka č. 13 obsahuje
přehled vybraných ukazatelů ambulantní
a lůžkové péče v roce 1997 v
členění podle hlavních věkových
skupin pojištěnců. Např. předpokládané
počty kontaktů průměrného pojištěnce
i průměrných pojištěnců
dané věkové kategorie s lékaři
při čerpání ambulantní zdravotní
péče, pravděpodobnost potřeby hospitalizací
v daných věkových skupinách (která
činí např. u pojištěnců
ve věku nad 60 let 40,6%), počty předpokládaných
hospitalizací (kterých bude např. u pojištěnců
ve věku nad 60 let v roce 1997 pravděpodobně
až cca 680 tis.) a průměrná doba jejich
trvání, předpokládané (neúplné)
výdaje na jednotlivé druhy zdravotní péče
a věkové skupiny pojištěnců,
předpokládané výdaje na léčiva
a prostředky zdravotnické techniky a věkové
skupiny pojištěnců, analýza potřeby
zdravotní péče v hlavních věkových
skupinách (viz věkové indexy) a další.
Z analytických údajů v tabulce uvedených
vyplývá, že výdaje, které bude
třeba vynaložit na zajištění zdravotní
péče pro pojištěnce ve věku 60
a více let jsou cca 3,25 x vyšší než
náklady na pojištěnce ve věku do 15
let a 2,5 x vyšší než na pojištěnce
ve věku od 15 do 60 let.
Z porovnání údajů uvedených
v tabulce č.3 a v tabulce č. 10, resp. č.
13, je zřejmé, že nejnižší
pojistné je placeno za osoby, které čerpají
z příjmů na všeobecné zdravotní
pojištění na poskytované věcné
dávky zdravotní péče několika
násobně vyšší částky,
než jaké jsou za ně státem placeny.
Tabulka č. 13: Přehled některých
ukazatelů ambulantní a lůžkové
zdravotní péče v roce 1997 v členění
dle hlavních věkových skupin pojištěnců
Pojišťovny
ř. č. | Ukazatelé | ||||
1 | Počet pojištěnců Pojišťovny celkem | ||||
Ambulantní zdrav. péče celkem | |||||
2 | Předp. prům. počet kontaktů 1 pojištěnce | ||||
3 | Předp. počet kontaktů pojištěnců celkem | ||||
4 | Předp. výdaje na amb. péči v mil. Kč | ||||
5 | Předp. výdaje na amb. péči v % | ||||
6 | Předp. přepočtené výdaje na 1 pojištěnce v Kč | ||||
7 | Věkový výdajový index na pojištěnce | ||||
Nemocniční zdravotní péče | |||||
8 | Předp. prům. doba hospitalizace | ||||
9 | Předp. počet hospitalizací pojištěnců | ||||
10 | Pravděpod. potřeby hospitalizace pojištěnců | ||||
11 | Předp. celkový počet ošetřovacích dní | ||||
12 | Předp. výdaje na nemocniční péči v mil. Kč (včetně nadregion. péče) | ||||
13 | Předp. výdaje na nemocniční péči v % | ||||
14 | Předp. výdaje na 1 hospitalizaci v Kč | ||||
15 | Předp. přepočtené výdaje na 1 pojištěnce celkem | ||||
16 | Věkový výdajový index na pojištěnce | ||||
Zdravotní péče léčeben a odborných ústavů | |||||
17 | Předp. prům. doba hospitalizace | ||||
18 | Předp. počet hospitalizací pojištěnců | ||||
19 | Pravděpod. potřeby hospitalizace pojištěnců | ||||
20 | Předp. celkový počet ošetřovacích dní | ||||
21 | Předp. výdaje na hosp. péči v Kč | ||||
22 | Předp. výdaje na hosp. péči v % | ||||
23 | Předp. výdaje na 1 hospitalizaci v Kč | ||||
24 | Předp. přepočtené výdaje na 1 pojištěnce v Kč | ||||
25 | Věkový výdajový index na pojištěnce | ||||
Ambulantní a lůžková zdrav. péče, léky a PZT celkem | |||||
26 | Předp. výdaje na zdr.péči celkem v mil. Kč | ||||
27 | Předp. výdaje na léky a PZT v mil. Kč | ||||
28 | Součet před. výdajů na zdr. péči a léky v mil. Kč [výdaje na vybrané druhy zdravotní péče] | ||||
29 | Předp. výdaje na 1 hospitalizaci v Kč | ||||
30 | Předp. výdaje na léky a PZT na 1 pojiš. v Kč | ||||
31 | Předp. výdaje na zdrav. péči a léky v % | ||||
32 | Předp. neúplné výdaje na 1 pojištěnce v Kč | ||||
33 | Věkový výdajový index na pojištěnce |
3. 2
Rizika předpokládaného čerpání
výdajů ze Základního fondu zdravotního
pojištění
Rizika, která ohrožují předpokládané
čerpání výdajů na poskytování
věcných dávek zdravotní péče
v roce 1997, se projevila a působila většinou
již v uplynulém období.
K těmto rizikům patří zejména:
* obtížně omezitelný růst
sítě zdravotnických zařízení
(zejména ve finančně nadhodnocených
medicínských oborech a odbornostech) a zejména
v nemocnicích parku zdravotnické přístrojové
techniky (pomocí které je možno provádět
zejména diagnostické zdravotní výkony,
jejichž podíl ve zdravotní péči
se neúměrně zvyšuje nebo finančně
nadhodnocené zdravotní výkony apod.),
* prosazované stanovisko Úřadu pro hospodářskou
soutěž, který chápe problematiku uzavírání
smluvních vztahů s nově vznikajícími
zdravotnickými zařízeními jako povinnost
Pojišťovny,
* zvyšující se polypragmazie a multiplicitní
poskytování zdravotních výkonů,
ke kterému zvolený systém placení
poskytovatelů zdravotní péče zdravotnická
zařízení silně motivuje, zejména
splácí-li nájemné (leasing) za přístroje
nebo úroky z úvěru a získaný
úvěr,
* neexistence závazného výkladu obsahu
řady zdravotních výkonů obsažených
v Seznamu výkonů s bodovými hodnotami, podmínek
pro přijetí pacienta k hospitalizaci a k jeho pobytu
na intenzivním, akutním, popř. ošetřovatelském
lůžku,
* neúčinnost systému úhrad tzv.
"hospitalizací ze sociálních důvodů"
z jiných finančních zdrojů než
ze Základního fondu zdravotního pojištění,
* vyšší než nezbytná spotřeba
věcných dávek zdravotní péče
pojištěnci při téměř
absolutní svobodné volbě lékaře
a zdravotnického zařízení a možnosti
jejich čerpání bez nutnosti okamžité
úhrady,
* zvyšování jak zbytečné preskribce
nákladných nebo farmakoterapeuticky neúčelných
léčiv, tak i cen léčiv a prostředků
zdravotnické techniky bez ohledu na skutečnou
potřebu využití disponibilních finančních
zdrojů,
* legislativní opatření přijatá
v roce 1995 (zejména existence tzv. "sestupné"
sazby za ošetřovací den v nemocnicích
a stanovení závazných průměrných
dob pobytu pacienta na lůžku v jednotlivých
medicínských oborech ve vyhlášce MZ
ČR), která - při absenci alespoň
rámcových závazných podmínek
pro přijetí pacientů k hospitalizaci - umožňují
nemocničním zdravotnickým zařízením
spekulativní chování nebo umožňují
získávat vyšší příjmy
těm lůžkovým zařízením,
která v určitém oboru poskytují pouze
omezené spektrum zdravotních výkonů
a jejichž skutečná střední
doba pobytu pacienta na lůžku je výrazně
kratší než doba stanovená vyhláškou
Ministerstva zdravotnictví,
* neúměrné zvýšení
cen stávajících zdravotních výkonů
a zavedení úhrady dalších (nových)
zdravotních výkonů z prostředků
všeobecného zdravotního pojištění,
dojde-li v roce 1997 k vydání nového Seznamu
zdravotních výkonů s bodovými hodnotami,
zejména pokud tento Seznam nebude obsahovat
* reálný časový odhad (ekvivalent)
doby nezbytné pro provedení jednotlivých
zdravotních výkonů (alespoň u jejich
obvyklého spektra),
* takové kalkulace diagnostických zdravotních
výkonů, které povedou zdravotnická
zařízení k provádění
těchto výkonů podle povahy onemocnění
a potřeb pacientů a ne podle svých finančních
potřeb,
* skutečné hodnoty materiálů
přímo spotřebovávaných při
provádění zdravotních výkonů
(viz nadhodnocení úhrad těchto materiálů
ve stávajícím Seznamu zdravotních
výkonů s bodovými hodnotami),
* případné další.
Dopady uvedených rizik výdajů Pojišťovny
nelze jednoznačně kvantifikovat.
(Jako příklad takového dopadu však lze
uvést, že úpravy cen provedené v Seznamu
výkonů s bodovými hodnotami v roce 1995 se
v roce 1996 nepříznivě projevují (po
odpočtu změny hodnoty bodu) nárůstem
výdajů o cca 2500 mil. Kč. Za změny
cen provedené v Seznamu výkonů s bodovými
hodnotami od roku 1993 tak Pojišťovna v roce 1996 uhradí
již o 8 mld. Kč více, než by uhradila
podle cen uvedených v Seznamu výkonů platném
k 1. 1. 1993. Provedené úpravy cen zdravotních
výkonů tak pohlcují minimálně
50% nárůstu příjmů Pojišťovny
z výběru a přerozdělování
pojistného, což znemožňuje - při
růstu cen léčiv a prostředků
zdravotnické techniky a sítě zdravotnických
zařízení - provádění
výraznějších úprav hodnoty bodu
v průběhu roku.)
3. 3
Výdaje Účelového fondu Pojišťovny,
vytvořeného v souladu se zákonem rozhodnutím
Správní rady Ústřední pojišťovny
a naplňovaného částí příjmů
Pojišťovny získaných z finančního
umístění, přijatých dividend,
výnosů ze zdanitelných činností
apod., budou v roce 1997 realizovány ve výši
200 mil. Kč.
Prostředky fondu budou použity na úhradu
nákladů spojených se zlepšováním
zdravotní péče o pojištěnce Pojišťovny
v souladu s platnými právními předpisy.
Výdaje z účelového fondu budou
proto např. zaměřeny na podporu výchovy
ke zdraví a zdravému způsobu života,
na potírání drogových závislostí,
na podporu zdravotně postižených a oslabených
a na uskutečňování léčebných
pobytů pro děti trpící chronickými
onemocněními kůže a dýchacích
cest, cílená preventivní opatření
zabraňující vzniku nákladných
onemocnění, na podporu dárcovství
krve a kostní dřeně a pod. Využívání
prostředků fondu bude opět regulováno
vnitřní směrnicí a komisí Pojišťovny.
3. 4
Výdaje fondu smluvního zdravotního pojištění
a připojištění
jsou druhově členěny na výdaje na
pojistná plnění, spočívající
v úhradě věcných dávek zdravotní
péče čerpaných účastníky
smluvního pojištění v tuzemsku a účastníky
smluvního připojištění v cizině
ve výši cca 70 mil. Kč, na správní
(režijní) náklady ve výši 60 mil.
Kč a na tvorbu finančních rezerv (28 mil.
Kč). Výše uvedených nákladů
je odvozena ze skutečností minulých období,
u nových druhů pojištění je opřena
o expertní odhad (viz též předpokládaná
finanční bilance smluvního pojištění
a připojištění v roce 1997, tabulka
č. 21).
3. 5
Rozpočet nákladů na správní
a provozní činnosti spojené s prováděním
všeobecného zdravotního pojištění
a na investice Pojišťovny
Rozpočet nákladů na činnosti Pojišťovny,
spojené s prováděním všeobecného
zdravotního pojištění a na vlastní
investice pro rok 1997 (dále jen "vnitřní
rozpočet") zahrnuje finanční prostředky
nezbytné na zabezpečení základních
správních a provozních potřeb Ústřední
pojišťovny a 77 okresních pojišťoven
VZP ČR. Vnitřní rozpočet byl sestaven
(v členění podle hlavních nákladových
položek a v uspořádání daném
platnou účetní osnovou) na základě
zkušeností a skutečného čerpání
nákladů v roce 1995, jejich očekávaného
čerpání v roce 1996 a po zohlednění
očekávaného růstu cen materiálu
a služeb v roce 1997 (o 7,6%), energií (o
15%) a vývoje mzdových nákladů.
S ohledem na napjatost finačních vztahů
mezi příjmy a výdaji Pojišťovny,
vyvolávanou zvyšováním potřeby
celkového množství disponibilních finačních
prostředků na úhradu věcných
dávek zdravotní péče poskytovaných
pojištěncům Pojišťovny zdravotnickými
zařízeními, je vnitřní rozpočet
pro rok 1997 opět konstruován jako minimální.
Přesto, že meziroční nárůst
počtu pojištěnců Pojišťovny
bude činit cca 1 100 000 osob, a jejich celkový
počet se zvýší oproti stavu pojištěnců
v roce 1996 o 16, 4%, návrh vnitřního
rozpočtu Pojišťovny na rok 1997 nepočítá
s (adekvátní) extenzí rozpočtových
položek, ale naopak s racionálním a intenzivním
využíváním plánovaných
finančních prostředků. S výjimkou
zřízení reklamačního oddělení
útvaru výběru pojistného o počtu
40 zaměstnanců v rámci Okresní pojišťovny
VZP ČR Praha - město, vnitřní rozpočet
nepočítá v roce 1997 s nárůstem
počtu zaměstnanců Pojišťovny.
Nejpozději v roce 1998 musí být provedena
výměna dosavadních identifikačních
průkazů Pojišťovny za nové. Po
zvážení kladných i záporných
argumentů Pojišťovna doporučuje, aby dosavadní
papírové identifikační průkazy
pojištěnců byly, počínaje rokem
1997, nahrazovány čipovými kartami,
které umožňují přístup
k základním datům pojištěnce
ve viditelné formě (část osobních
údajů je "vytištěna" na kartě),
ale i ve formě dat zapsaných v čipu. Karty
umožňují dokonalejší identifikaci
pojištěnce a poskytují přesné
informace o jeho příslušnosti ke zdravotní
pojišťovně ve vazbě na centrální
registr pojištěnců. Podstatná je
i delší životnost takového průkazu
a téměř úplně vyloučená
možnost padělání průkazu, čímž
je zvýšena bezpečnost dat uložených
na kartě v čipu. Nadto zavedení PIN kódu
(osobní kód pojištěnce) umožňuje
pojištěnci rozhodovat o tom, kdo bude mít přístup
k jeho osobním údajům.
Celkové náklady na výměnu papírových
identifikačních průkazů pojištěnce
za čipové karty budou činit cca 400 mil.
Kč. Z hlediska rozumného rozložení
nákladů s touto výměnou spojených
do času je vhodné, aby výměna
započala - po nezbytné přípravě
- již ve druhé polovině roku 1997,
pokračovala v roce 1998 a byla dokončena nejpozději
v prvním pololetí roku 1999. Částka
100 mil. Kč nebude čerpána na vrub Základního
fondu zdravotního pojištění, ale tvorby
jeho finančních rezerv.
Ze součtu údajů uvedených v tabulce
č. 14 a v tabulce č. 3 je zřejmé,
že podíl navrhovaných správních
nákladů a investic (po odečtení
částky kryté odpisy) na předpokládaných
příjmech všeobecného zdravotního
pojištění v roce 1997 (tj. z částky
73 682 mil. Kč) bude činit 3,5%. Předpokládaný
procentní podíl vnitřního rozpočtu
na příjmech Pojišťovny bude v roce 1997
ve srovnání s podílem v roce 1996 o 0,53
% nižší a ve srovnání s možností
danou vyhláškou MF č. 220/1996 Sb. nižší
o 1,09%.