OBSAH
1. ÚVOD
2. PŘÍJMY POJIŠŤOVNY
2. 1 Kalkulace příjmů z výběru
a přerozdělování pojistného
2. 1. 1 Předpokládaný počet pojištěnců
2. 1. 2 Predikce vyměřovacích základů
a příjmů z výběru a přerozdělování
pojistného
2. 1. 3 Nestejnoměrnost příjmů v jednotlivých
čtvrtletích
2. 2 Možná rizika výběru pojistného
a naplňování plánu předpokládaných
příjmů
2. 3 Ostatní nezdaňované příjmy
Pojišťovny
2. 4 Ostatní zdaňované příjmy
Pojišťovny
2. 5 Rekapitulace příjmů Pojišťovny
v roce 1997
3. VÝDAJE POJIŠŤOVNY
3. 1 Výdaje ze Základního fondu zdravotního
pojištění
3. 2 Rizika předpokládaných výdajů
ze základního fondu zdravotního pojištění
3. 3 Výdaje účelového fondu Pojišťovny
3. 4 Výdaje fondu smluvního pojištění
a připojištění
3. 5 Rozpočet nákladů na činnost
a investice Pojišťovny
4. SÍŤ SMLUVNÍCH ZDRAVOTNICKÝCH ZAŘÍZENÍ
5. SOUHRNNÁ BILANCE PŘEDPOKLÁDANÝCH
FINANČNÍCH ZDROJŮ A POTŘEB POJIŠŤOVNY
V ROCE 1997
5. 1 Předpokládaná bilance všeobecného
zdravotního pojištění
5. 2 Předpokládaná bilance smluvního
zdravotního pojištění a připojištění
5. 3 Předpokládaná bilance ostatních
zdanitelných činností
5. 4 Hodnocení souhrnné bilance předpokládaných
finančních zdrojů a potřeb Pojišťovny
v roce 1997
6. ZÁVĚRY
Zákon č. 551/1991 Sb. ve znění pozdějších
změn a doplňků ukládá Všeobecné
zdravotní pojišťovně České
republiky (dále jen "Pojišťovna") sestavit
a realizovat svůj rozpočet pro příslušný
rozpočtový rok tak, aby její výdaje
nepřevýšily dosažené příjmy.
Zdravotně pojistný plán Pojišťovny
pro rok 1997 je proto opět vypracován jako bilančně
vyvážená soustava příjmů
(výnosů) a výdajů (nákladů),
respektující povinnosti a omezení daná
platnými zněními souvisejících
právních předpisů, zejména
pak zákona č. 550/1991 Sb., o všeobecném
zdravotním pojištění, č. 592/1992
Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění, dále nařízení
vlády České republiky č. 149/1994
Sb., kterým se mění a doplňuje Zdravotní
řád vydaný nařízením
vlády ČR č. 216/1992 Sb. a navazujícími
vyhláškami Ministerstva zdravotnictví ČR
č. 258/1992 Sb., jejíž přílohou
je Seznam výkonů s bodovými hodnotami a č.
426/1992 Sb., jejíž přílohou je Seznam
léčiv a prostředků zdravotnické
techniky.
Výpočty a předpoklady obsažené
ve Zdravotně pojistném plánu Pojišťovny
pro rok 1997 jsou mj. založeny
* na trendech vývoje počtu pojištěnců
Pojišťovny a jejich věkové struktury v
roce 1997, zjistitelných ze skutečností
první poloviny roku 1996,
* na předpovídaném vývoji makroekonomických
ukazatelů České republiky v roce 1997, zejména
pak na odhadech vývoje mezd a platů, cen, míry
inflace a míry nezaměstnanosti, sdělených
Pojišťovně Ministerstvem financí ČR,
* na neměnnosti výše pojistného na
všeobecné zdravotní pojištění,
která bude i v roce 1997 činit 13,5% z vyměřovacích
základů (kterými jsou u osob v zaměstnaneckém
poměru úhrny příjmů zúčtovaných
jim zaměstnavatelem či zaměstnavateli, u
osob samostatně výdělečně činných
35% z příjmů z podnikání, u
osob bez zdanitelných příjmů minimální
mzda a u osob, za které je plátcem pojistného
stát, 80% minimální mzdy),
* na predikci objemů jednotlivých druhů
věcných dávek zdravotní péče,
které bude nezbytné poskytovat pojištěncům
Pojišťovny všech věkových kategorií
v jednotlivých okresech České republiky v
průběhu roku 1997 tak, aby byla naplněna
jejich zákonná práva,
* na vymezení finančních podílů
Základního fondu Pojišťovny pro úhradu
věcných dávek zdravotní péče
poskytovaných pojištěncům Pojišťovny
hlavními druhy zdravotnických zařízení
(tj. na výši tzv. "oddělených
rozpočtů"),
* na zhodnocení hustoty a chování sítě
smluvních zdravotnických zařízení
Pojišťovny v jednotlivých okresech České
republiky i možností jejího vývoje
v roce 1997,
* na některých dalších ukazatelích.
Zdravotně pojistný plán Pojišťovny
pro rok 1997 zahrnuje plán předpokládaných
příjmů, plán předpokládaných
výdajů na hlavní druhy věcných
dávek zdravotní péče, které
budou v roce 1997 poskytovány pojištěncům
Pojišťovny smluvními zdravotnickými zařízeními,
rozpočet správních a investičních
nákladů na činnost a investice Pojišťovny
(tzv. vnitřní rozpočet Pojišťovny)
a předpokládanou bilanci Základního
fondu všeobecného zdravotního pojištění
a ostatních zdanitelných činností
Pojišťovny v roce 1997.
Lze očekávat, že příjmy Pojišťovny
nebudou v průběhu roku 1997 naplňovány
rovnoměrně. Nižší než
průměru odpovídající příjmy
lze očekávat (tak jako i v předchozích
letech) v první polovině roku 1997, vyšší
než průměru odpovídající
příjmy lze očekávat až ve čtvrtém
čtvrtletí roku 1997. Riziky plánu příjmů
Pojišťovny (podrobněji popsanými dále)
jsou
* nižší než předpokládaná
dynamika vývoje mezd a platů, respektive znovu
zavedení mzdové regulace,
* vyšší míra nezaměstnanosti
a platební neschopnosti zaměstnavatelů
pojištěnců,
* nedovýběr pojistného způsobený
platební nekázní plátců pojistného,
který se Pojišťovna pokusí i v roce
1997 co nejvíce snížit vynaložením
vysokého úsilí při kontrolách
placení pojistného,
* opomenutí či nedostatky zákonů
upravujících provádění všeobecného
zdravotního pojištění.
Také čerpání výdajů
Pojišťovny na úhradu věcných dávek
zdravotní péče poskytnutých pojištěncům
Pojišťovny zdravotnickými zařízeními
nebude probíhat v roce 1997 rovnoměrně.
Vyšší než průměru odpovídající
čerpání finančních prostředků
na úhradu poskytnuté zdravotní péče
lze očekávat (obdobně jako v předchozích
letech) v první polovině roku 1997, nižší
než průměru odpovídající
čerpání finančních prostředků
až ve třetím čtvrtletí roku 1997.
Řadou rizik je rovněž ohrožena realizace
výdajové části Zdravotně pojistného
plánu Pojišťovny. Mezi rizika, která může
Pojišťovna nepřímo ovlivnit (nebo
částečně kompenzovat svými
opatřeními) patří
* extenzivní rozvoj nabídky zdravotnických
služeb, k jehož omezování bude využíván
institut tripartitních jednání (s účastí
státní správy), zabývajících
se - pro potřeby uzavírání smluvních
vztahů - posuzováním účelnosti
a potřebnosti poskytovateli zdravotní péče
navrhovaných rozšíření stávajících
nebo zavedení nových zdravotnických služeb,
a to jak z hlediska dostupnosti a komplexnosti zdravotní
péče, tak i z hlediska řádné
funkce sítě zdravotnických zařízení,
* nepřiměřené zvyšování
počtu pojištěncům poskytovaných
zdravotních výkonů (věcných
dávek zdravotní péče) hrazených
z prostředků všeobecného zdravotního
pojištění, zejména rozvojem metod statistických
sledování a kontrol,
* neúměrné zvýšení
cen stávajících zdravotních výkonů
a zavedení úhrady dalších (nových)
zdravotních výkonů z prostředků
všeobecného zdravotního pojištění,
dojde-li k předpokládanému vydání
nového Seznamu zdravotních výkonů
s bodovými hodnotami (tj. provedené úpravy
cen zdravotních výkonů nebudou cenově
neutrální), a to stanovením hodnoty bodu,
která bude odpovídat aktuální finanční
bilanci Pojišťovny.
K rizikům výdajů, která Pojišťovna
nemůže ovlivnit, patří:
* daný (případně epidemiologicky
aktuální) zdravotní stav obyvatel ČR
a tím i pojištěnců Pojišťovny,
* vyšší než celostátnímu
průměru odpovídající koncentrace
chronicky nemocných pojištěnců Pojišťovny
ve struktuře věkových kategorií, která
je důsledkem adverzního výběru, vyvolaného
přesuny pojištěnců mezi zdravotními
pojišťovnami,
* prosazované stanovisko Úřadu pro
hospodářskou soutěž, který chápe
problematiku uzavírání smluvních vztahů
s nově vznikajícími zdravotnickými
zařízeními jako povinnost Pojišťovny,
* osobní rozsah zdravotního pojištění,
který bude zakotven - po projednání Parlamentem
ČR - v připravovaném novém zákonu
o zdravotním pojištění (nahrazujícím
nařízení vlády, kterým se vydává
Zdravotní řád).
Zdravotně pojistný plán Pojišťovny
pro rok 1997 obsahuje reálné údaje, ovlivnitelné
uvedenými riziky. Bilance Základního fondu
zdravotního pojištění a tím i
Pojišťovny bude zejména v první polovině
roku 1997 velmi napjatá a to pro divergenci příjmů
a výdajů Pojišťovny (nižší
než celoročnímu průměru odpovídající
příjmy z výběru pojistného
a vyšší než celoročnímu průměru
odpovídající výdaje na úhradu
čerpaných věcných dávek zdravotní
péče). Pokud však nedojde v roce 1997 k
nenaplnění některého z předpovídaných
makroekonomických ukazatelů nebo nedojde na straně
predikovaných příjmů či na
straně predikovaných výdajů k většímu
než předpokládanému dopadu rizik, zejména
těch, jejichž ovlivnění není
v moci Pojišťovny, vyrovnaná celková
bilance Pojišťovny, uvedená v předkládaném
Zdravotně pojistném plánu Pojišťovny,
bude v roce 1997 dosažena.
V souladu s ustanovením § 4 zákona č.
551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně
České republiky, ve znění pozdějších
změn a doplňků, příjmy Pojišťovny
budou v roce 1997 zahrnovat
* měsíční platby pojistného
odváděné individuálními
a hromadnými plátci pojistného,
* měsíční podíly z přerozdělování
pojistného prováděného prostřednictvím
zvláštního účtu za pojištěnce,
za které je plátcem pojistného stát,
* přirážky k pojistnému,
* příjmy z předepsaných pokut a
vyměřených poplatků z prodlení,
* příjmy plynoucí z řízení
o náhradu škody proti právnickým
a fyzickým osobám, které zavinily úraz
nebo poškození zdraví pojištěnců
Pojišťovny, podle § 20 a) zákona č.
550/1991 Sb.,
* příjmy z umístění finančních
prostředků a z využívání
fondů Pojišťovny,
* ostatní příjmy a případné
dary,
* příjmy ze smluvního pojištění
a z připojištění.
2. 1
Kalkulace příjmů z výběru
a přerozdělování pojistného
Pro stanovení předpokládaného příjmu
Pojišťovny v roce 1997 z výběru a přerozdělení
pojistného se v tomto Zdravotně pojistném
plánu vychází zejména z očekávaných
* počtů pojištěnců Pojišťovny
v jejich hlavních charakteristických skupinách,
* průměrných výší vyměřovacích
základů jednotlivých kategorií pojištěnců
Pojišťovny,
* počtů průměrných podílů
poukazovaných měsíčně ze zvláštního
účtu pro přerozdělení pojistného
na všeobecné zdravotní pojištění
za pojištěnce ve věku do 60 ti a nad 60 let,
za které je plátcem pojistného stát.
2. 1. 1
PŘEDPOKLÁDANÝ POČET POJIŠTĚNCŮ
POJIŠŤOVNY V ROCE 1997
celkem, ve stanovených kategoriích pojištěnců
a v rozhodných věkových skupinách
je predikován především z doposud známých
obecných i časových trendů pohybu
pojištěnců mezi jednotlivými zdravotními
pojišťovnami.
Výchozí přehled o celkovém počtu
obyvatel a předpokládaném počtu pojištěnců
Pojišťovny v jednotlivých okresech České
republiky v roce 1997 je uveden v tabulce č. 1.
KOMENTÁŘ k tabulce č. 1
Z tabulky č. 1 je patrné, že z celkového
počtu 10 490 300 osob žijících nebo
pracujících na území České
republiky v roce 1997 bude u Všeobecné zdravotní
pojišťovny České republiky pravděpodobně
pojištěno 7 800 000 osob, tj. 74,35% z celkového
počtu pojištěnců v ČR a zbývající
počet osob v počtu 2 690 300 u ostatních
zdravotních pojišťoven. Z předpokládaného
celkového počtu pojištěnců Pojišťovny
bude v roce 1997 3 727 000 osob plátci pojistného
(t. j. 77,99% z celkového počtu plátců
pojistného v ČR) a 4 280 000 osob pojištěnci,
za které bude plátcem pojistného stát
(t. j. 76,29% z celkového počtu pojištěnců,
za které je v České republice plátcem
pojistného stát).
Vzhledem ke značnému pohybu pojištěnců
v roce 1996, během kterého přišlo k
Pojišťovně cca 1 090 500 osob, lze v roce 1997
předpokládat již jen malý přírůstek
pojištěnců v počtu 125 000 (t. j.
1,63% ze stavu pojištěnců Pojišťovny
k 30. 6. 1996, který činil podle údajů
centrálního registru 7 675 258 osob) za předpokladu,
že nedojde k souběhu rušení většího
počtu ostatních zdravotních pojišťoven.
Tabulka č. 1: Předpokládaný počet
pojištěnců Pojišťovny v roce 1997
celkem, plátců pojistného a osob, za které
je plátcem pojistného stát v členění
dle okresů ČR
PRAHA - HL. MĚSTO | 1 278 220 | 1 045 700 | 81,81% | 735 980 | 518 460 |
BENEŠOV | 89 690 | 68 400 | 76,26% | 29 260 | 38 270 |
BEROUN | 75 580 | 49 300 | 65,23% | 22 040 | 27 670 |
KLADNO | 150 600 | 113 600 | 75,43% | 43 590 | 66 610 |
KOLÍN | 96 930 | 82 700 | 85,32% | 34 040 | 45 380 |
KUTNÁ HORA | 78 270 | 49 400 | 63,11% | 19 800 | 29 340 |
MĚLNÍK | 95 880 | 83 600 | 87,19% | 36 760 | 43 780 |
MLADÁ BOLESLAV | 113 000 | 42 100 | 37,26% | 19 580 | 24 300 |
NYMBURK | 83 250 | 65 600 | 78,80% | 25 250 | 37 930 |
PRAHA - VÝCHOD | 93 230 | 75 800 | 81,30% | 28 390 | 40 460 |
PRAHA - ZÁPAD | 77 470 | 67 000 | 86,49% | 22 930 | 33 620 |
PŘÍBRAM | 109 270 | 95 100 | 87,03% | 39 830 | 55 610 |
RAKOVNÍK | 55 150 | 47 800 | 86,67% | 19 630 | 26 220 |
středočeský reg. a Praha | 2 396 540 | 1 886 100 | 78,70% | 1 077 080 | 987 650 |
ČESKÉ BUDĚJOVICE | 177 760 | 118 800 | 66,83% | 63 820 | 65 090 |
ČESKÝ KRUMLOV | 59 510 | 46 000 | 77,30% | 19 790 | 24 320 |
JINDŘICHŮV HRADEC | 94 060 | 70 400 | 74,85% | 30 000 | 39 660 |
PELHŘIMOV | 74 110 | 64 300 | 86,76% | 29 390 | 36 030 |
PÍSEK | 71 640 | 58 200 | 81,24% | 25 810 | 32 300 |
PRACHATICE | 51 990 | 39 500 | 75,98% | 16 150 | 22 280 |
STRAKONICE | 71 400 | 54 500 | 76,33% | 23 570 | 29 870 |
TÁBOR | 104 050 | 69 800 | 67,08% | 32 180 | 38 660 |
jihočeský region | 704 520 | 521 500 | 74,02% | 240 710 | 288 210 |
DOMAŽLICE | 59 260 | 51 100 | 86,23% | 22 590 | 26 910 |
CHEB | 89 660 | 69 200 | 77,18% | 34 110 | 35 400 |
KARLOVY VARY | 124 690 | 101 700 | 81,56% | 48 410 | 53 100 |
KLATOVY | 89 400 | 72 200 | 80,76% | 31 090 | 39 700 |
PLZEŇ - MĚSTO | 173 610 | 111 000 | 63,94% | 68 790 | 60 290 |
PLZEŇ - JIH | 67 990 | 52 200 | 76,78% | 17 780 | 28 900 |
PLZEŇ - SEVER | 73 180 | 53 200 | 72,70% | 15 520 | 29 300 |
ROKYCANY | 46 540 | 33 900 | 72,84% | 13 090 | 19 170 |
SOKOLOV | 96 080 | 72 200 | 75,15% | 32 250 | 40 790 |
TACHOV | 52 100 | 41 300 | 79,27% | 18 140 | 23 250 |
západočeský region | 872 510 | 658 000 | 75,41% | 301 770 | 356 810 |
ČESKÁ LÍPA | 105 570 | 82 900 | 78,53% | 34 760 | 44 730 |
DĚČÍN | 135 200 | 105 900 | 78,33% | 44 280 | 59 350 |
CHOMUTOV | 129 270 | 105 700 | 81,77% | 41 510 | 57 550 |
JABLONEC NAD NISOU | 89 440 | 75 600 | 84,53% | 38 460 | 41 450 |
LIBEREC | 162 790 | 130 400 | 80,10% | 61 930 | 67 790 |
LITOMĚŘICE | 115 170 | 96 500 | 83,79% | 42 360 | 50 850 |
LOUNY | 88 110 | 75 200 | 85,35% | 28 830 | 43 650 |
MOST | 121 090 | 103 500 | 85,47% | 50 150 | 58 150 |
TEPLICE | 130 230 | 105 200 | 80,78% | 42 800 | 58 110 |
ÚSTÍ NAD LABEM | 121 820 | 81 700 | 67,07% | 42 820 | 46 470 |
severočeský region | 1 198 690 | 962 600 | 80,30% | 427 900 | 528 100 |
HAVLÍČKŮV BROD | 95 960 | 72 000 | 75,02% | 30 050 | 41 340 |
HRADEC KRÁLOVÉ | 163 510 | 105 500 | 64,52% | 60 200 | 59 600 |
CHRUDIM | 105 920 | 90 200 | 85,16% | 35 640 | 52 590 |
JIČÍN | 79 170 | 63 800 | 80,59% | 25 140 | 36 450 |
NÁCHOD | 113 900 | 92 600 | 81,30% | 42 020 | 52 860 |
PARDUBICE | 164 450 | 129 500 | 78,75% | 66 700 | 69 520 |
RYCHNOV NAD KNĚŽNOU | 79 370 | 60 300 | 75,97% | 24 660 | 34 770 |
SEMILY | 76 360 | 65 000 | 85,12% | 32 300 | 36 590 |
SVITAVY | 103 230 | 90 400 | 87,57% | 39 180 | 52 090 |
TRUTNOV | 122 620 | 89 000 | 72,58% | 41 960 | 49 130 |
ÚSTÍ NAD ORLICÍ | 139 760 | 104 100 | 74,48% | 47 390 | 58 690 |
východočeský region | 1 244 270 | 962 400 | 77,35% | 445 240 | 543 630 |
BLANSKO | 108 910 | 85 700 | 78,69% | 34 570 | 50 450 |
BRNO - MĚSTO | 394 810 | 296 500 | 75,10% | 200 180 | 161 430 |
BRNO - VENKOV | 158 310 | 124 300 | 78,52% | 37 850 | 70 790 |
BŘECLAV | 125 280 | 100 200 | 79,98% | 37 240 | 58 620 |
HODONÍN | 163 560 | 120 400 | 73,61% | 48 420 | 68 480 |
JIHLAVA | 109 820 | 93 700 | 85,32% | 41 140 | 49 940 |
KROMĚŘÍŽ | 110 340 | 66 900 | 60,63% | 24 390 | 40 150 |
PROSTĚJOV | 111 720 | 73 200 | 65,52% | 27 860 | 41 640 |
TŘEBÍČ | 118 260 | 99 500 | 84,14% | 40 720 | 57 000 |
UHERSKÉ HRADIŠTĚ | 147 010 | 108 900 | 74,08% | 44 160 | 58 910 |
VYŠKOV | 87 170 | 68 400 | 78,47% | 22 240 | 40 210 |
ZLÍN | 200 270 | 180 400 | 90,08% | 90 610 | 93 630 |
ZNOJMO | 115 530 | 79 900 | 69,16% | 28 030 | 45 680 |
ŽĎÁR NAD SÁZAVOU | 126 130 | 95 500 | 75,72% | 36 900 | 56 930 |
jihomoravský region | 2 077 120 | 1 593 500 | 76,72% | 714 310 | 693 660 |
BRUNTÁL | 107 640 | 88 500 | 82,22% | 33 120 | 46 040 |
FRÝDEK - MÍSTEK | 230 460 | 115 600 | 50,16% | 48 030 | 66 950 |
KARVINÁ | 289 370 | 168 900 | 58,37% | 61 520 | 98 940 |
NOVÝ JIČÍN | 162 650 | 95 700 | 58,84% | 32 800 | 54 840 |
OLOMOUC | 226 900 | 113 300 | 49,93% | 54 340 | 66 790 |
OPAVA | 185 110 | 129 300 | 69,85% | 53 040 | 71 600 |
OSTRAVA | 331 510 | 153 400 | 46,27% | 95 220 | 83 680 |
PŘEROV | 140 030 | 104 900 | 74,91% | 42 160 | 60 050 |
NOVÝ ŠUMPERK | 130 470 | 100 600 | 77,11% | 41 970 | 52 860 |
VSETÍN | 149 200 | 112 600 | 75,47% | 45 960 | 62 990 |
JESENÍK | 43 310 | 33 100 | 76,43% | 11 830 | 17 000 |
severomoravský region | 1 996 650 | 1 215 900 | 60,90% | 519 990 | 681 740 |
ČR | 10 490 300 | 7 800 000 | 74,35% | 3 727 000 | 4 280 000 |
** uvedené údaje nejsou součtem čísel
ze sloupců E a F, zahrnujících i pojištěnce
se souběhem plateb pojistného
Předpokládané počty mužů
a žen pojištěných Pojišťovnou
a jejich procentní rozložení ve věkových
skupinách v roce 1997 je znázorněno v grafech
č. 1 - 4.
KOMENTÁŘ ke grafům č. 1 - 4.
Z grafů č. 1 a č. 2 lze vysledovat, že
ve struktuře pojištěnců Pojišťovny
jsou nejpočetněji zastoupeny skupiny mužů
i žen ve věku 15 - 24 let a 40 - 49 let (pocházející
z populačně silných ročníků)
a skutečnost, že věkové skupiny žen
od 55 let výše jsou naplněny početněji
než obdobné věkové skupiny mužů.
Za základ výpočtů, uvedených
v grafech č. 3 a 4 a znázorňujících
procentní rozložení mužů a žen
ve věkových skupinách, je vzat celkový
počet mužů a žen v České
republice v jednotlivých věkových skupinách
(tj. celkový počet mužů či žen
v populační věkové skupině
= 100%). Rozložení podílu mužů
a žen - pojištěnců Pojišťovny
- na celkové populaci ČR ukazuje jejich nerovnoměrné
zastoupení v jednotlivých věkových
skupinách.