Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1997

2. volební období

113

Zdravotně pojistný plán

Všeobecné zdravotní pojišťovny české republiky

na rok 1997

Všeobecná zdravotní pojišťovna

České republiky

Ústřední pojišťovna

ZDRAVOTNĚ POJISTNÝ PLÁN

VŠEOBECNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY ČESKÉ REPUBLIKY PRO ROK 1997

září 1996

OBSAH

1. ÚVOD

2. PŘÍJMY POJIŠŤOVNY

2. 1 Kalkulace příjmů z výběru a přerozdělování pojistného

2. 1. 1 Předpokládaný počet pojištěnců

2. 1. 2 Predikce vyměřovacích základů a příjmů z výběru a přerozdělování pojistného

2. 1. 3 Nestejnoměrnost příjmů v jednotlivých čtvrtletích

2. 2 Možná rizika výběru pojistného a naplňování plánu předpokládaných příjmů

2. 3 Ostatní nezdaňované příjmy Pojišťovny

2. 4 Ostatní zdaňované příjmy Pojišťovny

2. 5 Rekapitulace příjmů Pojišťovny v roce 1997

3. VÝDAJE POJIŠŤOVNY

3. 1 Výdaje ze Základního fondu zdravotního pojištění

3. 2 Rizika předpokládaných výdajů ze základního fondu zdravotního pojištění

3. 3 Výdaje účelového fondu Pojišťovny

3. 4 Výdaje fondu smluvního pojištění a připojištění

3. 5 Rozpočet nákladů na činnost a investice Pojišťovny

4. SÍŤ SMLUVNÍCH ZDRAVOTNICKÝCH ZAŘÍZENÍ

5. SOUHRNNÁ BILANCE PŘEDPOKLÁDANÝCH FINANČNÍCH ZDROJŮ A POTŘEB POJIŠŤOVNY V ROCE 1997

5. 1 Předpokládaná bilance všeobecného zdravotního pojištění

5. 2 Předpokládaná bilance smluvního zdravotního pojištění a připojištění

5. 3 Předpokládaná bilance ostatních zdanitelných činností

5. 4 Hodnocení souhrnné bilance předpokládaných finančních zdrojů a potřeb Pojišťovny v roce 1997

6. ZÁVĚRY

1.

Úvod

Zákon č. 551/1991 Sb. ve znění pozdějších změn a doplňků ukládá Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky (dále jen "Pojišťovna") sestavit a realizovat svůj rozpočet pro příslušný rozpočtový rok tak, aby její výdaje nepřevýšily dosažené příjmy. Zdravotně pojistný plán Pojišťovny pro rok 1997 je proto opět vypracován jako bilančně vyvážená soustava příjmů (výnosů) a výdajů (nákladů), respektující povinnosti a omezení daná platnými zněními souvisejících právních předpisů, zejména pak zákona č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění, č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, dále nařízení vlády České republiky č. 149/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje Zdravotní řád vydaný nařízením vlády ČR č. 216/1992 Sb. a navazujícími vyhláškami Ministerstva zdravotnictví ČR č. 258/1992 Sb., jejíž přílohou je Seznam výkonů s bodovými hodnotami a č. 426/1992 Sb., jejíž přílohou je Seznam léčiv a prostředků zdravotnické techniky.

Výpočty a předpoklady obsažené ve Zdravotně pojistném plánu Pojišťovny pro rok 1997 jsou mj. založeny

* na trendech vývoje počtu pojištěnců Pojišťovny a jejich věkové struktury v roce 1997, zjistitelných ze skutečností první poloviny roku 1996,

* na předpovídaném vývoji makroekonomických ukazatelů České republiky v roce 1997, zejména pak na odhadech vývoje mezd a platů, cen, míry inflace a míry nezaměstnanosti, sdělených Pojišťovně Ministerstvem financí ČR,

* na neměnnosti výše pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, která bude i v roce 1997 činit 13,5% z vyměřovacích základů (kterými jsou u osob v zaměstnaneckém poměru úhrny příjmů zúčtovaných jim zaměstnavatelem či zaměstnavateli, u osob samostatně výdělečně činných 35% z příjmů z podnikání, u osob bez zdanitelných příjmů minimální mzda a u osob, za které je plátcem pojistného stát, 80% minimální mzdy),

* na predikci objemů jednotlivých druhů věcných dávek zdravotní péče, které bude nezbytné poskytovat pojištěncům Pojišťovny všech věkových kategorií v jednotlivých okresech České republiky v průběhu roku 1997 tak, aby byla naplněna jejich zákonná práva,

* na vymezení finančních podílů Základního fondu Pojišťovny pro úhradu věcných dávek zdravotní péče poskytovaných pojištěncům Pojišťovny hlavními druhy zdravotnických zařízení (tj. na výši tzv. "oddělených rozpočtů"),

* na zhodnocení hustoty a chování sítě smluvních zdravotnických zařízení Pojišťovny v jednotlivých okresech České republiky i možností jejího vývoje v roce 1997,

* na některých dalších ukazatelích.

Zdravotně pojistný plán Pojišťovny pro rok 1997 zahrnuje plán předpokládaných příjmů, plán předpokládaných výdajů na hlavní druhy věcných dávek zdravotní péče, které budou v roce 1997 poskytovány pojištěncům Pojišťovny smluvními zdravotnickými zařízeními, rozpočet správních a investičních nákladů na činnost a investice Pojišťovny (tzv. vnitřní rozpočet Pojišťovny) a předpokládanou bilanci Základního fondu všeobecného zdravotního pojištění a ostatních zdanitelných činností Pojišťovny v roce 1997.

Lze očekávat, že příjmy Pojišťovny nebudou v průběhu roku 1997 naplňovány rovnoměrně. Nižší než průměru odpovídající příjmy lze očekávat (tak jako i v předchozích letech) v první polovině roku 1997, vyšší než průměru odpovídající příjmy lze očekávat až ve čtvrtém čtvrtletí roku 1997. Riziky plánu příjmů Pojišťovny (podrobněji popsanými dále) jsou

* nižší než předpokládaná dynamika vývoje mezd a platů, respektive znovu zavedení mzdové regulace,

* vyšší míra nezaměstnanosti a platební neschopnosti zaměstnavatelů pojištěnců,

* nedovýběr pojistného způsobený platební nekázní plátců pojistného, který se Pojišťovna pokusí i v roce 1997 co nejvíce snížit vynaložením vysokého úsilí při kontrolách placení pojistného,

* opomenutí či nedostatky zákonů upravujících provádění všeobecného zdravotního pojištění.

Také čerpání výdajů Pojišťovny na úhradu věcných dávek zdravotní péče poskytnutých pojištěncům Pojišťovny zdravotnickými zařízeními nebude probíhat v roce 1997 rovnoměrně. Vyšší než průměru odpovídající čerpání finančních prostředků na úhradu poskytnuté zdravotní péče lze očekávat (obdobně jako v předchozích letech) v první polovině roku 1997, nižší než průměru odpovídající čerpání finančních prostředků až ve třetím čtvrtletí roku 1997. Řadou rizik je rovněž ohrožena realizace výdajové části Zdravotně pojistného plánu Pojišťovny. Mezi rizika, která může Pojišťovna nepřímo ovlivnit (nebo částečně kompenzovat svými opatřeními) patří

* extenzivní rozvoj nabídky zdravotnických služeb, k jehož omezování bude využíván institut tripartitních jednání (s účastí státní správy), zabývajících se - pro potřeby uzavírání smluvních vztahů - posuzováním účelnosti a potřebnosti poskytovateli zdravotní péče navrhovaných rozšíření stávajících nebo zavedení nových zdravotnických služeb, a to jak z hlediska dostupnosti a komplexnosti zdravotní péče, tak i z hlediska řádné funkce sítě zdravotnických zařízení,

* nepřiměřené zvyšování počtu pojištěncům poskytovaných zdravotních výkonů (věcných dávek zdravotní péče) hrazených z prostředků všeobecného zdravotního pojištění, zejména rozvojem metod statistických sledování a kontrol,

* neúměrné zvýšení cen stávajících zdravotních výkonů a zavedení úhrady dalších (nových) zdravotních výkonů z prostředků všeobecného zdravotního pojištění, dojde-li k předpokládanému vydání nového Seznamu zdravotních výkonů s bodovými hodnotami (tj. provedené úpravy cen zdravotních výkonů nebudou cenově neutrální), a to stanovením hodnoty bodu, která bude odpovídat aktuální finanční bilanci Pojišťovny.

K rizikům výdajů, která Pojišťovna nemůže ovlivnit, patří:

* daný (případně epidemiologicky aktuální) zdravotní stav obyvatel ČR a tím i pojištěnců Pojišťovny,

* vyšší než celostátnímu průměru odpovídající koncentrace chronicky nemocných pojištěnců Pojišťovny ve struktuře věkových kategorií, která je důsledkem adverzního výběru, vyvolaného přesuny pojištěnců mezi zdravotními pojišťovnami,

* prosazované stanovisko Úřadu pro hospodářskou soutěž, který chápe problematiku uzavírání smluvních vztahů s nově vznikajícími zdravotnickými zařízeními jako povinnost Pojišťovny,

* osobní rozsah zdravotního pojištění, který bude zakotven - po projednání Parlamentem ČR - v připravovaném novém zákonu o zdravotním pojištění (nahrazujícím nařízení vlády, kterým se vydává Zdravotní řád).

Zdravotně pojistný plán Pojišťovny pro rok 1997 obsahuje reálné údaje, ovlivnitelné uvedenými riziky. Bilance Základního fondu zdravotního pojištění a tím i Pojišťovny bude zejména v první polovině roku 1997 velmi napjatá a to pro divergenci příjmů a výdajů Pojišťovny (nižší než celoročnímu průměru odpovídající příjmy z výběru pojistného a vyšší než celoročnímu průměru odpovídající výdaje na úhradu čerpaných věcných dávek zdravotní péče). Pokud však nedojde v roce 1997 k nenaplnění některého z předpovídaných makroekonomických ukazatelů nebo nedojde na straně predikovaných příjmů či na straně predikovaných výdajů k většímu než předpokládanému dopadu rizik, zejména těch, jejichž ovlivnění není v moci Pojišťovny, vyrovnaná celková bilance Pojišťovny, uvedená v předkládaném Zdravotně pojistném plánu Pojišťovny, bude v roce 1997 dosažena.

2.

Příjmy Pojišťovny

V souladu s ustanovením § 4 zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších změn a doplňků, příjmy Pojišťovny budou v roce 1997 zahrnovat

* měsíční platby pojistného odváděné individuálními a hromadnými plátci pojistného,

* měsíční podíly z přerozdělování pojistného prováděného prostřednictvím zvláštního účtu za pojištěnce, za které je plátcem pojistného stát,

* přirážky k pojistnému,

* příjmy z předepsaných pokut a vyměřených poplatků z prodlení,

* příjmy plynoucí z řízení o náhradu škody proti právnickým a fyzickým osobám, které zavinily úraz nebo poškození zdraví pojištěnců Pojišťovny, podle § 20 a) zákona č. 550/1991 Sb.,

* příjmy z umístění finančních prostředků a z využívání fondů Pojišťovny,

* ostatní příjmy a případné dary,

* příjmy ze smluvního pojištění a z připojištění.

2. 1

Kalkulace příjmů z výběru a přerozdělování pojistného

Pro stanovení předpokládaného příjmu Pojišťovny v roce 1997 z výběru a přerozdělení pojistného se v tomto Zdravotně pojistném plánu vychází zejména z očekávaných

* počtů pojištěnců Pojišťovny v jejich hlavních charakteristických skupinách,

* průměrných výší vyměřovacích základů jednotlivých kategorií pojištěnců Pojišťovny,

* počtů průměrných podílů poukazovaných měsíčně ze zvláštního účtu pro přerozdělení pojistného na všeobecné zdravotní pojištění za pojištěnce ve věku do 60 ti a nad 60 let, za které je plátcem pojistného stát.

2. 1. 1

PŘEDPOKLÁDANÝ POČET POJIŠTĚNCŮ POJIŠŤOVNY V ROCE 1997

celkem, ve stanovených kategoriích pojištěnců a v rozhodných věkových skupinách je predikován především z doposud známých obecných i časových trendů pohybu pojištěnců mezi jednotlivými zdravotními pojišťovnami.

Výchozí přehled o celkovém počtu obyvatel a předpokládaném počtu pojištěnců Pojišťovny v jednotlivých okresech České republiky v roce 1997 je uveden v tabulce č. 1.

KOMENTÁŘ k tabulce č. 1

Z tabulky č. 1 je patrné, že z celkového počtu 10 490 300 osob žijících nebo pracujících na území České republiky v roce 1997 bude u Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky pravděpodobně pojištěno 7 800 000 osob, tj. 74,35% z celkového počtu pojištěnců v ČR a zbývající počet osob v počtu 2 690 300 u ostatních zdravotních pojišťoven. Z předpokládaného celkového počtu pojištěnců Pojišťovny bude v roce 1997 3 727 000 osob plátci pojistného (t. j. 77,99% z celkového počtu plátců pojistného v ČR) a 4 280 000 osob pojištěnci, za které bude plátcem pojistného stát (t. j. 76,29% z celkového počtu pojištěnců, za které je v České republice plátcem pojistného stát).

Vzhledem ke značnému pohybu pojištěnců v roce 1996, během kterého přišlo k Pojišťovně cca 1 090 500 osob, lze v roce 1997 předpokládat již jen malý přírůstek pojištěnců v počtu 125 000 (t. j. 1,63% ze stavu pojištěnců Pojišťovny k 30. 6. 1996, který činil podle údajů centrálního registru 7 675 258 osob) za předpokladu, že nedojde k souběhu rušení většího počtu ostatních zdravotních pojišťoven.

Tabulka č. 1: Předpokládaný počet pojištěnců Pojišťovny v roce 1997 celkem, plátců pojistného a osob, za které je plátcem pojistného stát v členění dle okresů ČR

Okres
Počet obyvatel
Předpokládaný počet pojištěnců VZP ČR
  
celkem **
% z počtu obyvatel
plátci pojistného
osoby, za které je plátcem pojistného stát
A
B
C
D
E
F
PRAHA - HL. MĚSTO1 278 220 1 045 70081,81%735 980 518 460
BENEŠOV89 69068 400 76,26%29 26038 270
BEROUN75 58049 300 65,23%22 04027 670
KLADNO150 600113 600 75,43%43 59066 610
KOLÍN96 93082 700 85,32%34 04045 380
KUTNÁ HORA78 270 49 40063,11%19 800 29 340
MĚLNÍK95 880 83 60087,19%36 760 43 780
MLADÁ BOLESLAV113 000 42 10037,26%19 580 24 300
NYMBURK83 25065 600 78,80%25 25037 930
PRAHA - VÝCHOD93 230 75 80081,30%28 390 40 460
PRAHA - ZÁPAD77 470 67 00086,49%22 930 33 620
PŘÍBRAM109 270 95 10087,03%39 830 55 610
RAKOVNÍK55 150 47 80086,67%19 630 26 220
středočeský reg. a Praha 2 396 5401 886 100 78,70%1 077 080 987 650
ČESKÉ BUDĚJOVICE177 760 118 80066,83%63 820 65 090
ČESKÝ KRUMLOV59 510 46 00077,30%19 790 24 320
JINDŘICHŮV HRADEC94 060 70 40074,85%30 000 39 660
PELHŘIMOV74 110 64 30086,76%29 390 36 030
PÍSEK71 64058 200 81,24%25 81032 300
PRACHATICE51 99039 500 75,98%16 15022 280
STRAKONICE71 40054 500 76,33%23 57029 870
TÁBOR104 050 69 80067,08%32 180 38 660
jihočeský region704 520 521 50074,02% 240 710288 210
DOMAŽLICE59 260 51 10086,23%22 590 26 910
CHEB89 66069 200 77,18%34 11035 400
KARLOVY VARY124 690 101 70081,56%48 410 53 100
KLATOVY89 40072 200 80,76%31 09039 700
PLZEŇ - MĚSTO173 610 111 00063,94%68 790 60 290
PLZEŇ - JIH67 990 52 20076,78%17 780 28 900
PLZEŇ - SEVER73 180 53 20072,70%15 520 29 300
ROKYCANY46 54033 900 72,84%13 09019 170
SOKOLOV96 08072 200 75,15%32 25040 790
TACHOV52 10041 300 79,27%18 14023 250
západočeský region 872 510658 000 75,41%301 770 356 810
ČESKÁ LÍPA105 570 82 90078,53%34 760 44 730
DĚČÍN135 200 105 90078,33%44 280 59 350
CHOMUTOV129 270105 700 81,77%41 51057 550
JABLONEC NAD NISOU89 440 75 60084,53%38 460 41 450
LIBEREC162 790130 400 80,10%61 93067 790
LITOMĚŘICE115 170 96 50083,79%42 360 50 850
LOUNY88 11075 200 85,35%28 83043 650
MOST121 090103 500 85,47%50 15058 150
TEPLICE130 230105 200 80,78%42 80058 110
ÚSTÍ NAD LABEM121 820 81 70067,07%42 820 46 470
severočeský region 1 198 690962 600 80,30%427 900 528 100
HAVLÍČKŮV BROD95 960 72 00075,02%30 050 41 340
HRADEC KRÁLOVÉ163 510 105 50064,52%60 200 59 600
CHRUDIM105 92090 200 85,16%35 64052 590
JIČÍN79 170 63 80080,59%25 140 36 450
NÁCHOD113 900 92 60081,30%42 020 52 860
PARDUBICE164 450129 500 78,75%66 70069 520
RYCHNOV NAD KNĚŽNOU79 370 60 30075,97%24 660 34 770
SEMILY76 36065 000 85,12%32 30036 590
SVITAVY103 23090 400 87,57%39 18052 090
TRUTNOV122 62089 000 72,58%41 96049 130
ÚSTÍ NAD ORLICÍ139 760 104 10074,48%47 390 58 690
východočeský region 1 244 270962 400 77,35%445 240 543 630
BLANSKO108 91085 700 78,69%34 57050 450
BRNO - MĚSTO394 810 296 50075,10%200 180 161 430
BRNO - VENKOV158 310 124 30078,52%37 850 70 790
BŘECLAV125 280 100 20079,98%37 240 58 620
HODONÍN163 560 120 40073,61%48 420 68 480
JIHLAVA109 82093 700 85,32%41 14049 940
KROMĚŘÍŽ110 340 66 90060,63%24 390 40 150
PROSTĚJOV111 720 73 20065,52%27 860 41 640
TŘEBÍČ118 260 99 50084,14%40 720 57 000
UHERSKÉ HRADIŠTĚ147 010 108 90074,08%44 160 58 910
VYŠKOV87 17068 400 78,47%22 24040 210
ZLÍN200 270180 400 90,08%90 61093 630
ZNOJMO115 53079 900 69,16%28 03045 680
ŽĎÁR NAD SÁZAVOU 126 13095 50075,72% 36 90056 930
jihomoravský region2 077 120 1 593 50076,72% 714 310693 660
BRUNTÁL107 640 88 50082,22%33 120 46 040
FRÝDEK - MÍSTEK230 460 115 60050,16%48 030 66 950
KARVINÁ289 370 168 90058,37%61 520 98 940
NOVÝ JIČÍN162 650 95 70058,84%32 800 54 840
OLOMOUC226 900113 300 49,93%54 34066 790
OPAVA185 110129 300 69,85%53 04071 600
OSTRAVA331 510153 400 46,27%95 22083 680
PŘEROV140 030 104 90074,91%42 160 60 050
NOVÝ ŠUMPERK130 470 100 60077,11%41 970 52 860
VSETÍN149 200 112 60075,47%45 960 62 990
JESENÍK43 310 33 10076,43%11 830 17 000
severomoravský region1 996 650 1 215 90060,90% 519 990681 740
ČR10 490 300 7 800 00074,35% 3 727 0004 280 000


** uvedené údaje nejsou součtem čísel ze sloupců E a F, zahrnujících i pojištěnce se souběhem plateb pojistného

Předpokládané počty mužů a žen pojištěných Pojišťovnou a jejich procentní rozložení ve věkových skupinách v roce 1997 je znázorněno v grafech č. 1 - 4.

KOMENTÁŘ ke grafům č. 1 - 4.

Z grafů č. 1 a č. 2 lze vysledovat, že ve struktuře pojištěnců Pojišťovny jsou nejpočetněji zastoupeny skupiny mužů i žen ve věku 15 - 24 let a 40 - 49 let (pocházející z populačně silných ročníků) a skutečnost, že věkové skupiny žen od 55 let výše jsou naplněny početněji než obdobné věkové skupiny mužů.

Za základ výpočtů, uvedených v grafech č. 3 a 4 a znázorňujících procentní rozložení mužů a žen ve věkových skupinách, je vzat celkový počet mužů a žen v České republice v jednotlivých věkových skupinách (tj. celkový počet mužů či žen v populační věkové skupině = 100%). Rozložení podílu mužů a žen - pojištěnců Pojišťovny - na celkové populaci ČR ukazuje jejich nerovnoměrné zastoupení v jednotlivých věkových skupinách.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP