K § 10 a 11:
Vzhledem k tomu, že problematika dovozu dumpingových
výrobků se může týkat dosti širokého
okruhu subjektů a je nezbytné zabezpečit
objektivnost a transparentnost procesu a právní
jistoty, je nutno zahájení řízení
veřejně vyhlásit, přičemž
den zveřejnění se považuje za den doručení,
čímž se vyloučí jakékoliv
pochybnosti, zejména pro běh lhůt.
Vedle toho však návrh předpokládá,
že ministerstvo zašle účastníkům
řízení písemné oznámení
o tom, že řízení bylo zahájeno.
O zahájení bude informován i příslušný
zastupitelský úřad, neboť výsledek
antidumpingového řízení se může
kromě jiného dotknout obchodně politických
vztahů obou zemí.
Zahájením řízení se antidumpingové
řízení dostává do fáze,
od kdy je nutné v souladu s dohodou zabezpečit maximální
informovanost všech účastníků,
což bude zajištěno kromě jiného
i publikací v Obchodním věstníku.
K § 12 a 13:
Tato ustanovení dávají ministerstvu oprávnění
opatřovat si důkazní materiál k tomu,
aby bylo možno posoudit, zda došlo k dumpingu, a to
jak od soukromoprávních subjektů, tak i od
orgánů státní správy. Možnost
opatřit si co největší množství
informací je nezbytná proto, aby řízení
mělo objektivní povahu. Je zejména v zájmu
účastníků, aby k objektivnímu
prošetření záležitosti poskytli
nezbytné údaje a důkazy. Neučiní-li
tak, nebo s tím otálejí, bude řízení
uskutečněno na základě těch
podkladů, které má ministerstvo k dispozici.
Aby bylo možno provést nezbytná šetření
i v jiné zemi, jejíž subjekty jsou bezprostředně
dotčeny konkrétním případem
dumpingu, je nezbytné podle mezinárodních
pravidel upravujících tuto problematiku, požádat
dotyčnou zahraniční osobu o výslovný
souhlas s provedením šetření na místě
a v kladném případě to oznámit
příslušnému orgánu této
země, který bude informován prostřednictvím
zastupitelského úřadu.
Postup ministerstva, uvedený v těchto paragrafech,
se opírá o čl. 6 dohody. Ustanovení
o šetření na místě je do zákona
zařazeno proto, aby ministerstvo mohlo ověřit
nebo doplnit své informace i u těch subjektů,
kterých se věc sice dotýká, ale v
důsledku jiných okolností, např. svého
spojení s výrobcem, nejsou ochotni spolupracovat
a ztěžují řízení. Šetřením
se rozumí zejména nahlížení do
písemností a jiných podkladů souvisejících
s věcí.
K § 14, 15, 16 a 17:
Zjišťování, zda jde o dumping, vyžaduje,
aby účastníci předložili ministerstvu
dosti podrobné informace o hospodaření zejména
z hlediska tvorby cen. Je nutno vzít v úvahu, že
některé takové informace je žádoucí
považovat za důvěrné, na druhé
straně však nelze připustit, aby účastníci
odmítli doložit své výrobní náklady
a pod. s tímto odůvodněním, neboť
pak by nebylo možno existenci či neexistenci dumpingu
prokázat. Návrh zákona proto definuje důvěrné
informace a zároveň upravuje i problematiku případů,
kdy účastník neodůvodněně
poskytování blokuje. V souladu s mezinárodními
pravidly se pak stanoví, že jestliže žádost
o důvěrný způsob zacházení
s informací není odůvodněná,
není nutno k takové informaci přihlížet,
tím si však oslabí účastník
své postavení v řízení. Vzhledem
k tomu, že by vyzrazení důvěrných
informací nebo umožnění přístupu
k nim nepovolaným osobám mohlo poškodit zájmy
poskytovatele informace, obsahuje návrh zákona povinnost
zachovávat o zjištěných skutečnostech
mlčenlivost. V případě porušení
se postupuje podle příslušných ustanovení
platných právních předpisů
(např. § 122, 128, 173 zákona č. 140/1961
Sb., trestní zákon ve znění pozdějších
předpisů a § 20 Obchodního zákoníku).
V zájmu zvýšení transparentnosti řízení
se bude i ústní jednání, nařízené
na žádost účastníka oznamovat
v Obchodním věstníku, čímž
se zabezpečí informovanost dotčených
subjektů. V souladu s postupy v ES a s ohledem na charakter
projednávaných skutečností budou tato
jednání neveřejná. Ústní
informace budou v přiměřené lhůtě
následně předány v písemné
formě, což je zárukou, že s nimi budou
seznámeni i účastníci, kteří
se ústního jednání nezúčastnili
a bude zabezpečeno jejich právo vyjádřit
se k nim.
Vzhledem ke složitosti některých procedur a
k celkové pracnosti shromáždění
nezbytných podkladů pro rozhodnutí se navrhuje
pro řízení lhůta zpravidla nejvýše
12 měsíců. Tato lhůta představuje
odchylku od § 49 odst. 2 správního řádu,
neboť ve lhůtě 60 dnů nelze z objektivních
příčin celé řízení
uskutečnit. Délka lhůty je v souladu s čl.5
dohody a stejnou lhůtu recipovala ES do svého nařízení.
K § 18:
V případě, že ministerstvo během
řízení zjistí okolnosti uvedené
v tomto paragrafu, dojde k zastavení řízení.
Podmínky pro zastavení řízení
jsou převzaty z dohody a shodně tento postup řeší
i Evropská unie. Za pominutí důvodu řízení
se považuje například zjištění,
že nedošlo k dovozu dumpingových výrobků
způsobujících újmu.
K § 19:
Za podmínek stanovených tímto zákonem
je ministerstvu umožněno, považuje-li to za nezbytné,
aby přijalo urychlené opatření předběžného
charakteru, které má okamžitě zabránit
dalšímu dovozu dumpingových výrobků,
který způsobuje újmu, a eliminovat jeho negativní
účinky, popř. mu vůbec předejít.
Prozatímní clo nemusí být uloženo
při každém antidumpingovém řízení,
bude operativním opatřením dočasného
charakteru, mířeným proti jednotlivému
výrobci nebo dodavateli. Při jeho vybírání
a vymáhání, jakož i při vybírání
a vymáhání konečného cla se
postupuje podle celních předpisů.
Výše prozatímního cla je vázána
pouze na výši zjištěného dumpingového
rozpětí a nesmí je převyšovat.
Jednotlivé lhůty pro uplatňování
prozatímního cla zcela korespondují se zněním
dohody. Návrh dále vychází z toho,
že by prozatímní clo mělo být
vyměřeno zejména tak, aby odstranilo existující
újmu. Poskytuje proto ministerstvu možnost prodloužit
obecnou lhůtu pro uplatňování prozatímního
cla, pokud bude dosavadní průběh řízení
nasvědčovat tomu, že by k odstranění
újmy postačovalo konečné clo nižší
než dumpingové rozpětí.
S tím souvisí i zájem vývozce, aby
věc byla důkladně přešetřena,
než bude vyměřeno dlouhotrvající
konečné clo a dává se mu proto právo
o prodloužení lhůty požádat.
Rozklad nemá odkladný účinek z toho
důvodu, aby bylo možno reagovat na aktuální
potřebu ochrany ekonomiky ČR a bezprostředně
uplatnit potřebná opatření.
K § 20 až 24:
Řízení může být ukončeno,
jestliže se vývozce zaváže přijmout
taková opatření, která škodlivý
účinek dumpingu odstraní. Jsou jimi úprava
ceny nebo závazek dále nevyvážet dumpingový
výrobek. Podmínkou však je, že ministerstvo,
které se k věci vyjadřuje, konstatuje, že
toto opatření je vyhovující.
Návrh dále řeší situaci, kdy
došlo k porušení závazku vývozcem.
Porušením se např. rozumí odchylná
úprava ceny nebo i nadále pokračující
dovozy dumpingových výrobků. V takovém
případě byla zvolena operativní cesta
a ministerstvo může zahájit nové řízení
bez podání podnětu.
V návrhu zákona je uveden i postup ministerstva
v případě, že po vydání
rozhodnutí o přijetí závazku se zjistí,
že k dovozu dumpingových výrobků došlo
nebo nedošlo vůbec.
K § 25:
Toto ustanovení řeší problematiku dalšího
postupu v případě, že dumping a jeho
škodlivé důsledky na domácí výrobní
odvětví byly ministerstvem skutečně
zjištěny.
Dohoda o provádění článku VI
GATT z roku 1979 neobsahovala objektivně stanovenou délku
platnosti konečného antidumpingového cla
a vázala ji na dobu potřebnou k odvrácení
újmy. Nová dohoda sjednaná v rámci
Uruguayského kola ve svém čl. 11 stanovuje,
že konečné clo lze uložit na dobu nejvýše
5 let s tím, že může dojít k prodloužení
uplatňování konečného cla.
S cílem uvést český právní
řád do souladu s touto smlouvou a s ohledem na předpisy
platné v Evropské unii se navrhuje pětiletou
lhůtu recipovat.
Proti rozhodnutí o uložení konečného
cla je možno podat řádný opravný
prostředek, který však nemá odkladný
účinek. Nevylučuje se ani možnost soudního
přezkumu na základě žaloby podle zákona
č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád,
ve znění pozdějších předpisů.
K § 26, 27 a 28:
Prozatímní clo a konečné clo se od
sebe liší tím, že prozatímní
clo je opatřením operativní a prozatímní
povahy, jehož uložením řízení
nekončí.
Uložením konečného cla však řízení
končí.
Společným pro obě cla je postup při
vybírání či vymáhání
těchto cel celními orgány, kdy se postupuje
podle příslušných ustanovení
celního zákona.
Návrh zákona stanoví, že antidumpingová
cla lze aplikovat na výrobky, které byly propuštěny
do volného oběhu po vydání rozhodnutí;
v souladu s mezinárodní smlouvou však připouští,
aby za výjimečných okolností byla
aplikována i na takové výrobky, které
byly propuštěny do celního režimu volného
oběhu ve stanoveném časovém období
přede dnem uplatnění prozatímních
cel.
Smyslem tohoto ustanovení je řešit situaci,
kdy by došlo např. k hromadným dodávkám
dumpingových výrobků, u kterých by
se antidumpingová opatření minula účinkem.
Jde o to zamezit, aby ten, kdo uskutečnil hromadné
vývozy dumpingových výrobků, v této
době mohl záměrně využít
výhody dumpingové ceny a tím oslabit nebo
zmařit výsledek antidumpingového řízení.
Toto ustanovení proto v souladu s čl. 10 dohody
vymezuje podmínky, kdy lze konečné clo uvalit
i na výrobky, dovezené před uplatněním
prozatímních cel, omezuje však tuto dobu na
90 dní a zakazuje je použít na dobu před
zahájením řízení.
Při řešení vztahu výše prozatímního
cla a konečného cla se návrh zákona
přiklání k zásadě ochrany vývozce
tak, jako to ukládá čl. 9 dohody. Předpokládá
proto, že pokud bude konečné clo nižší
nebo nebude uloženo vůbec, bude rozdíl na základě
žádosti vrácen. V této souvislosti se
bude postupovat podle celních předpisů. Oprávněnou
osobou se pak rozumí plátce antidumpingového
cla. Jestliže bude prozatímní clo nižší,
nedoplatek se nevybere.
K § 29 až 33:
Tato ustanovení upravují postup ministerstva v těch
výjimečných případech, kdy
po uložení konečného cla či přijetí
závazku dojde ke změně určitých
okolností, které výrazně ovlivňují
původní rozhodnutí o uložení
konečného cla či přijetí závazku.
V důsledku těchto nových okolností
může dojít ke snížení, zrušení
nebo prodloužení konečného cla či
závazku. Při tomto řízení ministerstvo
postupuje obdobně podle předchozích ustanovení,
která upravují zahájení a průběh
řízení, včetně opravných
prostředků či soudního přezkumu
na základě žaloby.
K § 34 až 35:
Vzhledem k tomu, že se navrhuje svěřit antidumpingové
řízení Ministerstvu průmyslu a obchodu,
neboť jde o problematiku obchodní politiky České
republiky, avšak kompetenční zákon na
tuto problematiku výslovně nepamatuje, navrhuje
se novela zákona č. 2/1969 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
Dále se navrhuje novela celního zákona, neboť
antidumpingové clo bude ukládáno správním
rozhodnutím, nikoliv nařízením vlády,
jak stanovuje celní zákon.
K § 36:
Při řízení podle tohoto zákona
se bude postupovat podle příslušných
ustanovení správního řádu,
kromě těch ustanovení, kde je nutno s ohledem
na specifičnost tohoto procesu, volit úpravu odchylnou.
K § 37:
Tak jako Česká republika v zahraničí
podle § 13 tohoto zákona, může si subjekt
jiného státu v souladu s dohodou vyžádat
informace nebo souhlas od příslušného
českého orgánu. Tímto orgánem
bude Ministerstvo průmyslu a obchodu a bude posuzovat zejména
příslušnost tohoto zahraničního
subjektu a odůvodněnost žádosti.
K § 38:
Zpracování tohoto návrhu zákona je
vyvoláno skutečností, že ČR převzala
mezinárodní závazky, které předpokládají
vnitrostátní právní úpravu.
Z toho vyplývá i vztah tohoto zákona k mezinárodní
smlouvě.
K § 39:
Pro zasílání písemností zahraničním
subjektům se navrhuje i doručení prostřednictvím
zastupitelského úřadu.
K § 40:
Navrhuje se, aby zákon nabyl účinnosti v
co možná nejkratší lhůtě.
(1) Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním
orgánem státní správy pro
(1) Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním
orgánem státní správy pro
a) státní průmyslovou politiku, obchodní politiku, zahraničně ekonomickou politiku, tvorbu jednotné surovinové politiky, využívání nerostného bohatství, energetiku, teplárenství, plynárenství, těžbu, úpravu a zušlechťování ropy a zemního plynu, tuhých paliv, radioaktivních surovin, rud a nerud,
b) hutnictví, strojírenství, elektrotechniku
a elektroniku, pro průmysl chemický a zpracování
ropy, gumárenský a plastikářský,
skla a keramiky, textilní a oděvní, kožedělný
a
a) státní průmyslovou politiku, obchodní politiku, zahraničně ekonomickou politiku, tvorbu jednotné surovinové politiky, využívání nerostného bohatství, energetiku, teplárenství, plynárenství, těžbu, úpravu a zušlechťování ropy a zemního plynu, tuhých paliv, radioaktivních surovin, rud a nerud,
b) hutnictví, strojírenství, elektrotechniku
a elektroniku, pro průmysl chemických a zpracování
ropy, gumárenský a plastikářský,
skla a keramiky, textilní a oděvní, kožedělný
a
polygrafický, papíru a celulózy a dřevozpracující
a pro výrobu stavebních hmot, stavební výrobu,
zdravotnickou výrobu, sběrné suroviny a kovový
odpad,
polygrafický, papíru a celulózy a dřevozpracující a pro výrobu stavebních hmot, stavební výrobu, zdravotnickou výrobu, sběrné suroviny a kovový
odpad,
c) vnitřní obchod o ochranu zájmů spotřebitelů, zahraniční obchod a podporu exportu,
d) věci malých a středních podniků, s výjimkou regionální podpory podnikání, a pro věci živností,
e) technickou normalizaci, metrologi a státní zkušenictví
f) průmyslový výzkum, rozvoj techniky a technologií.
c) vnitřní obchod a ochranu zájmů spotřebitelů, zahraniční obchod a podporu exportu,
d) věci malých a středních podniků, s výjimkou regionální podpory podnikání, a pro věci
živností,
e) technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví,
f) průmyslový výzkum, rozvoj techniky a technologií.
(2) Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním
orgánem státní správy ve věcech
komoditních burz s výjimkou věcí náležejících
do působnosti ministerstva zemědělství.
(3) Ministerstvo průmyslu a obchodu
(2) Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním
orgánem státní správy ve věcech
komoditních burz s výjimkou věcí náležejících
do působnosti ministerstva zemědělství.
(3) Ministerstvo průmyslu a obchodu
a) koordinuje zahraničně obchodní politiku České republiky ve vztahu k jednotlivým státům,
b) zabezpečuje sjednávání dvoustranných a mnohostranných obchodních a ekonomických dohod včetně komoditních dohod,
c) realizuje obchodní spolupráci s ES, ESVO, GATT
a jinými mezinárodními organizacemi a integračními
seskupeními,
a) koordinuje zahraničně obchodní politiku České republiky ve vztahu k jednotlivým
státům,
b) zabezpečuje sjednávání dvoustranných a mnohostranných obchodních a ekonomických dohod včetně komoditních dohod,
c) realizuje obchodní spolupráci s ES, ESVO, GATT
a jinými mezinárodními organizacemi a integračními
seskupeními,
d) řídí a vykonává činnosti
spojené s uplatňováním licenčního
režimu v oblasti hospodářských styků
se zahraničím.
d) řídí a vykonává činnosti
spojené s uplatňováním licenčního režimu v oblasti hospodářských styků se zahraničím,
e) posuzuje dovoz dumpingových výrobků
a přijímá opatření na ochranu
proti dovozu těchto výrobků.
(4) Ministerstvo průmyslu a obchodu řídí
puncovnictví a zkoušení drahých kovů.
(5) Ministerstvu průmyslu a obchodu je podřízena
Česká energetická inspekce, Česká
obchodní inspekce, Puncovní úřad a
Licenční úřad.
(4) Ministerstvo průmyslu a obchodu řídí
puncovnictví a zkoušení drahých kovů.
(5) Ministerstvu průmyslu a obchodu je podřízena
Česká energetická inspekce, Česká
obchodní inspekce, Puncovní úřad a
Licenční úřad.
Dosud platné znění
s vyznačením zrušovaného textu
kurzívou
(1) Dovozním clem se rozumí clo vybírané
při dovozu zboží.
(2) Vývozním clem se rozumí clo vybírané
při vývozu zboží.
(3) Antidumpingovým clem se rozumí clo vybírané
z dováženého zboží, které
je předmětem dumpingu. Dumpingem se pro účely
tohoto zákona rozumí případy, kdy
je zahraniční
Novelizované znění
s vyznačením navrhovaných změn
a doplnění tučným písmem
(1) Dovozním clem se rozumí clo vybírané při dovozu zboží.
(2) Vývozním clem se rozumí clo vybírané při vývozu zboží.
(3) Antidumpingovým clem se rozumí clo vybírané
z dováženého zboží, které
je předmětem dumpingu. Dumpingem se pro účely
tohoto zákona rozumí případy, kdy
je zahraniční
zboží dováženo do tuzemska za cenu nižší,
než je obvyklá cena konkurenčního zboží
v tuzemsku a hrozí-li způsobit nebo způsobí
ohrožení tuzemské výroby nebo jejího
rozvoje.
zboží dováženo do tuzemska za cenu nižší,
než je obvyklá cena konkurenčního zboží
v tuzemsku a hrozí-li způsobit nebo způsobí
ohrožení tuzemské výroby nebo jejího
rozvoje.
(4) Vyrovnávacím clem se rozumí zvláštní
clo vybírané za účelem vyrovnání
prémie anebo subvence, která byla přímo
nebo nepřímo poskytnuta na zhotovení, výrobu
nebo vývoz zboží.
(5) Odvetným clem se rozumějí přirážky
k celním sazbám, popřípadě
zavedení zvláštního cla ze zboží,
které podle celního sazebníku clu nepodléhá,
stanovené po přechodnou dobu z důvodů
hospodářské odvety na zboží dovážené
ze státu, který diskriminuje Českou republiku
v hospodářských vztazích.
(6) Antidumpingové clo, vyrovnávací
clo a odvetné clo stanoví vláda nařízením.
(4) Vyrovnávacím clem se rozumí zvláštní
clo vybírané za účelem vyrovnání
prémie anebo subvence, která byla přímo
nebo nepřímo poskytnuta na zhotovení, výrobu
nebo vývoz zboží.
(5) Odvetným clem se rozumějí přirážky
k celním sazbám, popřípadě
zavedení zvláštního cla ze zboží,
které podle celního sazebníku clu nepodléhá,
stanovené po přechodnou dobu z důvodů
hospodářské odvety na zboží dovážené
ze státu, který diskriminuje Českou republiku
v hospodářských vztazích.