(1) Ministerstvo požádá o vyjádření
k návrhům na rozhodnutí o uložení
prozatímního cla a rozhodnutí o uložení
konečného cla Ministerstvo financí, Úřad
pro ochranu hospodářské soutěže,
Ministerstvo zahraničních věcí popř.
další dotčená ministerstva. Pokud do
15 dnů neobdrží jejich vyjádření,
má se za to, že s návrhem souhlasí.
(2) Rozhodnutí o uložení prozatímního
cla a rozhodnutí o uložení konečného
cla uveřejní ministerstvo v Obchodním věstníku.
Ministerstvo zašle opis rozhodnutí Ministerstvu financí,
které je bezodkladně postoupí celním
úřadům.
(1) Prozatímní cla a konečná cla se
ukládají na výrobky propuštěné
do celního režimu volného oběhu. Vybírání
těchto cel provádějí celní
úřady podle zvláštního zákona.
[Zákon ČNR č. 13/1993 Sb., celní
zákon, ve znění zákona č. 35/1993
Sb.]
(2) Konečné clo může být uplatněno na výrobky téhož výrobce nebo vývozce propuštěné do celního režimu volného oběhu ne více než 90 dnů přede dnem uplatnění prozatímních cel, jestliže ministerstvo zjistí, že:
a) dovoz těchto dumpingových výrobků způsobujících újmu byl v minulosti zjištěn nebo dovozce věděl nebo musel vědět, že výrobce nebo vývozce provádí vývozy dumpingových výrobků, které způsobují újmu a
b) tyto vývozy do České republiky, které
svojí hromadnou povahou z hlediska doby jejich uskutečnění,
objemu a jiných okolností vážně
ohrožují nápravný účinek
konečného cla. V tomto případě
poskytne ministerstvo dovozci možnost pro vyjádření.
(3) Prozatímní clo a konečné clo nesmí
být vybíráno zpětně na výrobky
propuštěné do celního režimu volného
oběhu před zahájením řízení.
(4) Prozatímní clo a konečné clo se
neuloží v případě, že je
řízení zastaveno podle § 18.
(1) Pokud je sazba prozatímního cla vyšší
než sazba konečného cla, přeplatek cla
vrátí orgán vybírající
clo5/ na základě žádosti osoby, která
clo zaplatila. Žádost musí být podána
nejpozději 90 dnů po nabytí právní
moci rozhodnutí o uložení konečného
cla a přeplatek cla musí být vrácen
do 90 dnů od obdržení žádosti.
(2) Pokud je sazba prozatímního cla nižší
než sazba konečného cla, jejich rozdíl
se nevybere.
(3) Pokud ministerstvo řízení zastaví
podle § 18, zaplacené prozatímní clo
bude orgánem vybírajícím clo vráceno
na základě žádosti osoby, která
clo zaplatila. Žádost musí být podána
nejpozději 90 dnů po nabytí právní
moci rozhodnutí o zastavení řízení
a clo musí být vráceno nejpozději
do 90 dnů od obdržení žádosti.
(1) Po nabytí právní moci rozhodnutí
o uložení konečného cla nebo rozhodnutí
o přijetí závazku může ministerstvo
tato rozhodnutí změnit nebo zrušit na základě
písemného podnětu účastníka
nebo z vlastního podnětu.
(2) Řízení podle této hlavy musí
být ukončeno do 12 měsíců ode
dne zahájení řízení. Ve zvlášť
složitých případech rozhodne ministerstvo
nejdéle do 18 měsíců ode dne zahájení
řízení.
(1) Ministerstvo může vydat rozhodnutí o snížení
konečného cla nebo rozhodnutí o úpravě
závazku, jestliže při přezkoumání
zjistí, že došlo ke změně důvodů
pro vybírání konečného cla
v původní výši nebo pro existenci závazku
v původním rozsahu.
(2) Závazek může být upraven pouze tehdy,
jestliže vývozce nabídne jeho odpovídající
změnu.
Ministerstvo zruší rozhodnutí o uložení
konečného cla nebo rozhodnutí o přijetí
závazku, jestliže při přezkoumání
zjistí, že pominuly důvody pro vybírání
konečného cla nebo pro další existenci
závazku.
(1) Pokud ministerstvo při přezkoumání
zjistí, že ukončení uplatňování
konečného cla nebo ukončení platnosti
závazku by vedlo k pokračování nebo
opakování dovozu dumpingových výrobků
a jím způsobené újmy, vydá
rozhodnutí o prodloužení uplatňování
konečného cla nebo o prodloužení platnosti
závazku. Podnět k přezkoumání
musí být podán nejpozději 12 měsíců
před uplynutím doby uplatňování
konečného cla nebo platnosti závazku.
(2) Pokud ve lhůtě stanovené ministerstvem
vývozce nenavrhne odpovídající závazek,
vydá ministerstvo rozhodnutí o uložení
konečného cla.
(3) Při prodloužení konečného
cla nebo závazku podle odstavce 1 může uplatňování
konečného cla nebo délka platnosti závazku
přesáhnout 5 let.
(1) Při řízeních podle této
hlavy použije ministerstvo obdobně jednotlivá
ustanovení tohoto zákona.
(2) Rozklad proti rozhodnutím uvedeným v této
hlavě nemá odkladný účinek.
Proti těmto rozhodnutím není možná
obnova řízení ani přezkoumání
rozhodnutí mimo odvolací řízení.
(3) Rozhodnutí vydaná podle této hlavy uveřejní
ministerstvo v Obchodním věstníku. Den uveřejnění
rozhodnutí v Obchodním věstníku je
dnem oznámení rozhodnutí účastníkům
řízení.
Zákon České národní rady č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České republiky, ve znění
zákona České národní rady č.
34/1970 Sb., zákona České národní
rady č. 60/1988 Sb., zákona České
národní rady č. 173/1989 Sb., zákonného
opatření předsednictva České
národní rady č. 9/1990 Sb., zákona
České národní rady č. 126/1990
Sb., zákona České národní rady
č. 203/1990 Sb., zákona České národní
rady č. 288/1990 Sb., zákonného opatření
předsednictva České národní
rady č. 305/1990 Sb., zákona České
národní rady č. 575/1990 Sb., zákona
České národní rady č. 173/1991
Sb., zákona České národní rady
č. 283/1991 Sb., zákona České národní
rady č. 19/1992 Sb., zákona České
národní rady č. 23/1992 Sb., zákona
České národní rady č. 167/1992
Sb., zákona České národní rady
č. 239/1992 Sb., zákonného opatření
předsednictva České národní
rady č. 350/1992 Sb., zákona České
národní rady č. 358/1992 Sb., zákona
České národní rady č. 359/1992
Sb., zákona České národní rady
č. 474/1992 Sb., zákona České národní
rady č. 548/1992 Sb., zákona České
národní rady č. 21/1993 Sb., zákona
č. 166/1993 Sb., zákona č. 285/1993 Sb.,
zákona č. 47/1994 Sb., zákona č. 89/1995
Sb., zákona č. 289/1995 Sb., zákona č.
135/1996 Sb. a zákona č. 272/1996 Sb. se doplňuje
takto:
V § 13 odst. 3 se za písmeno d) vkládá
nové písmeno e), které zní:
"e) posuzuje dovoz dumpingových výrobků
a přijímá opatření na ochranu
proti dovozu těchto výrobků."
Zákon č. 13/1993 Sb., celní zákon,
ve znění zákona č. 35/1993 Sb., se
mění takto:
V § 54 odst. 6 se vypouštějí slova "antidumpingové
clo" a čárka.
Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, vztahují
se na postup podle tohoto zákona obecné předpisy
o správním řízení. [Zákon
č. 71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád).]
Žádosti o informace, které je nutno poskytnout
v souvislosti s řízením o dovozu dumpingových
výrobků, vedeným ve třetích
státech, posuzuje a vyřizuje ministerstvo, pokud
byly předloženy orgánem příslušným
podle práva třetího státu a žádost
je řádně odůvodněna.
Ustanovení tohoto zákona se použijí,
jen pokud nestanoví něco jiného mezinárodní
smlouva, kterou je Česká republika vázána
a která byla vyhlášená ve Sbírce
zákonů. [Dohoda o zřízení
Světové obchodní organizace vyhlášená
ve Sbírce zákonů pod číslem
191/1995 Sb.]
Písemnosti určené podle tohoto zákona
orgánu země vývozu nebo původu se
mohou zasílat prostřednictvím jejich zastupitelského
úřadu.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
IV.
I. Obecná část
V závěru roku 1994 skončilo po mnohaletém
úsilí Uruguayské kolo mnohostranných
obchodních jednání GATT, které přineslo
další významný přínos
k liberalizaci světového obchodu. Vedle snížení
cel a postupného odstraňování netarifních
překážek, které bylo tentokrát
vztaženo v plném rozsahu i na zemědělství
a kterého se zúčastnily v široké
míře i rozvojové a nejméně
rozvinuté země, se filozofie liberalizace promítla
i do právního, resp. smluvního základu,
podle něhož se bude obchod v globálním
měřítku uskutečňovat.
Jestliže se tento smluvní instrumentář
rozrostl z devíti dohod, sjednaných v rámci
Tokijského kola, na 24 ujednání, podepsaných
v roce l994, pak to bylo zejména proto, aby světový
obchod nebyl narušován nebo omezován protekcionismem
nebo jinými deformujícími kroky. Toto vytvoření
nových nebo propracování existujících
pravidel povede k zúžení možností
světový obchod po jeho další liberalizaci
dosažené v tomto kole mnohostranných obchodních
jednání omezovat.
Jedním z jevů uplatňovaným v oblasti
obchodu, který však může mít negativní
důsledky na hospodářství dovážejícího
státu, je dumping. Je jím vývoz výrobku
za nižší cenu než na domácím
trhu v zemi vývozu nebo původu. Aby ho však
bylo možno postihnout, nestačí pouze jakkoli
nízká cena, je nutné, aby dovozy takového
dumpingového výrobku způsobily újmu,
tj. mezi dovozem dumpingového výrobku a újmou
byla příčinná souvislost. Nepostačuje
však, aby újma byla způsobena jednomu či
několika málo výrobcům, kteří
mohou produkovat za neefektivních podmínek, a proto
jejich podněty k přijetí antidumpingových
opatření budou zamítány. Je nutné,
aby došlo k poškození určité, v
Dohodě o provádění článku
VI GATT uvedené reprezentativní části
všech výrobců tohoto nebo obdobného
výrobku v zemi dovozu.
Z tohoto pojetí dumpingu vyplývá, že
jde skutečně o nekalou obchodní praktiku,
která může mít a často má
značný negativní dopad na hospodářství,
sociální sféru a další oblasti
dovážející země. Je ji nutno
nahlížet i z toho hlediska, že deformuje soutěž
i ve vztahu k těm zahraničním obchodníkům,
kteří si na trhu počínají standardně.
Zejména z těchto důvodů se mezinárodní
společenství rozhodlo umožnit ochranu před
takovými postupy.
Stát, jehož subjekt se dumpingu dopustil, nemá
možnost, aby tuto skutečnost zjistil, neboť klíčový
element dumpingu - újma je způsobena v zemi dovozu.
Vzhledem k tomu, že výrobci tohoto státu jsou
poškozeni a navíc i země dovozu má podstatně
více možností dumping nejen konstatovat, ale
i dostatečně přesně prověřit,
zda k němu skutečně došlo, svěřuje
se právo toto opatření přijmout právě
státu kupujícího.
Skutečnost, že tohoto práva ochránit
se v případě, že byl dumping prokázán,
využilo velké množství vyspělých
demokratických států i zemí rozvojových,
svědčí o všeobecném přesvědčení
o škodlivosti dumpingu a o nezbytnosti zabránit v
něm těm firmám, které se ho dopouštějí.
Nejedná se přitom o omezování mezinárodního
obchodu, ale o postižení těch jednotlivců,
kteří se prohřešili proti pravidlům
obchodování. Sjednání Dohody o provádění
článku VI GATT, která problematiku upravuje,
je dále zárukou, že všechny země,
které se rozhodly proti dumpingu bojovat, budou postupovat
podle jednotných principů a pravidel řízení
a že tedy parametry pro posuzování dumpingu
budou ve všech zemích stejné.
Přijmout vnitrostátní antidumpingovou legislativu
však není povinností, která by z členství
ve WTO vyplývala. Rozhodnutí, zda bude dumping potírat,
je svobodnou volbou každého státu. Pokud však
některý stát dospěje k negativnímu
rozhodnutí a příslušné předpisy
obsahující transformaci pravidel mezinárodní
smlouvy nepřijme, nemůže pak legálně
jakékoli opatření uplatnit.
Dumping je jevem, jímž může být
postižena nejčastěji země s tržní
ekonomikou. Proto bývalé Československo,
ačkoli bylo smluvní stranou Dohody o provádění
článku VI z roku l967 a revidovaného ujednání
z roku l979, nepřijalo předpisy, které by
transformovaly tuto dohodu do našeho právního
řádu, protože v rámci centrálně
řízené ekonomiky a monopolu zahraničního
obchodu byla používána jiná administrativní
opatření na ochranu trhu a rozdílná
byla i tvorba cen.
Nová Dohoda o provádění článku
VI, která byla přijata v rámci Uruguayského
kola mnohostranných obchodních jednání
GATT, se liší od předchozí, přijaté
před 17 lety v rámci Tokijského kola zejména
tím, že podstatně propracovává
samo řízení s cílem zajistit jeho
maximální možnou transparentnost a objektivitu.
Stanoví se tu celá řada kroků zabezpečujících,
aby všichni účastníci měli průběžně
přehled o úkonech jiných a mohli k nim zaujímat
stanoviska, což se činí jednak stanovením
povinnosti orgánu, který řízení
provádí, informovat o podstatných skutečnostech
a dávat účastníkům možnost,
aby se k nim vyjádřili, jednak řadou oznamovacích
povinností veřejnou formou.
Složitost tohoto řízení, množství
údajů, které je třeba shromáždit
a vyhodnotit a jejich komplikovanost vede v některých
případech k otázkám, zda nedochází
ke zneužití antidumpingového řízení
k protekcionistickým účelům, které
mají za cíl nikoli pouze odstranit škodlivé
účinky dovozů dumpingových výrobků,
ale například i řešit neschopnost výrobců
země dovozu čelit konkurenci.
Sama velmi značná propracovanost Dohody o provádění
článku VI GATT, a tato dohoda je vskutku ze všech
23 dohod Uruguayského kola nejpodrobnější,
skýtá značnou záruku, že skutečný
stav věci bude zjištěn objektivně.
Dalším elementem, který je předvídanou
překážkou nežádoucího protekcionismu,
je vazba problematiky antidumpingu na Ujednání o
řešení sporů, přijaté
rovněž v rámci Uruguayského kola GATT.
Pokud by se stát vývozce nebo výrobce domníval,
že bylo státem dovozce přijato antidumpingové
opatření, které je v rozporu s dohodou, může
požádat o ustavení tzv. skupiny odborníků,
která záležitost jako věc nyní
již mezistátní povahy přezkoumá.
To ve své podstatě znamená mezinárodní
kontrolu antidumpingového řízení.
Ponechání volného prostoru pro vývozce,
resp. výrobce, kteří vyvážejí
dumpingové výrobky, může sice po určitou
krátkou dobu podpořit tržní prostředí
na území dovážejícího
státu, důsledkem těchto vývozů
však může být nejen újma výrobnímu
odvětví, ale i jeho úplná likvidace.
Dojde-li k takové situaci, a takové případy
byly zaznamenány, pak vývozce nebo výrobce,
který se dumpingu dopustil, může své
pozice využít, ovládnout trh a nastolit takovou
cenovou hladinu, vyplývající z takto nabytého
monopolního postavení, která již nemá
s otevřenou tržní ekonomikou mnoho společného.
S tím pak mohou být spojeny ekonomické, sociální
a další důsledky.
Zavedení institutu antidumpingového řízení
do právního řádu je všeobecně
považováno za zcela legitimní krok právě
v zemích s tržní ekonomikou. Opírá
se o Všeobecnou dohodu o clech a obchodu, jejímž
cílem sice je liberalizovat obchod, ale pamatuje se i na
jevy, které by mohly neodůvodněně
obchodu bránit. Antidumpingové řízení
a z něj vyplývající opatření
jsou tedy součástí otevřeného
obchodního systému.
V úvahu je nutno brát dále skutečnost,
že zavádění těchto institutů
obchodně politické povahy, mezi něž
antidumping náleží, všeobecně používaných
v tržních ekonomikách, je součástí
procesu asociace k Evropské unii, která tyto kroky
předpokládá a je na ně pamatováno
i v Evropské dohodě, kterou Česká
republika s EU uzavřela. Právní úpravu
antidumpingu již ze zemí střední a východní
Evropy přijaly Polsko a Maďarsko, připravuje
se na Slovensku.
Z hlediska Smlouvy o vytvoření celní unie
mezi ČR a SR je možno konstatovat, že i ona ve
vztazích mezi oběma smluvními stranami možnost
vzniku dumpingu připouští. Článek
13 smlouvy umožňuje, aby v případě,
že k dumpingu ve vzájemném obchodě dojde,
byla přijata opatření, která budou
v souladu s Všeobecnou dohodou o clech a obchodu a s Dohodou
o provádění čl. VI. Zavedení
antidumpingových cel tak není v rozporu s principy
celní unie mezi ČR a SR, ochranu proti těmto
škodlivým praktikám však lze ve svých
důsledcích zavést jen v souladu s národním
právním řádem dovážející
země.
Požadavek dohody, aby právní předpisy
členských zemí s ní byly v souladu
a povinnost přijetí nových předpisů
nebo změny stávajících oznamovat GATT,
resp. WTO skýtá záruku, že příslušné
právní normy ČR a SR budou ve své
podstatě shodné a lišit se mohou pouze v institucionálních
otázkách, závislých na administrativních
strukturách obou členských zemí unie.
Problematika ochrany před dovozem dumpingových výrobků
v českém právním řádu
zatím upravena není. Určitý právní
rámec sice poskytuje Všeobecná dohoda o clech
a obchodu a na ni navazující Dohoda o provádění
článku VI GATT, ale oba tyto dokumenty předpokládají,
že členské země zapracují úpravu
těchto otázek do vnitrostátního právního
řádu. Toto promítnutí dohody je nezbytnou
podmínkou pro to, aby mohlo být uplatněno
antidumpingové clo, neboť členské země
Dohody o provádění článku VI
GATT jsou povinny uvést svůj právní
řád do souladu s jejími ustanoveními.
Český právní řád obsahuje
pouze definici antidumpingového cla (celní zákon,
§ 54 odst. 3). Mimořádné situace na
trhu, které mohou nastat dovozem dumpingových výrobků,
není možno řešit analogicky podle jiného
právního předpisu. Mimořádnou
situaci na trhu v oblasti cen řeší sice zákon
č. 526/1990 Sb. ve znění pozdější
novely, avšak pro případ dumpingu nelze tento
právní předpis použít, neboť
regulace cen, upravená tímto zákonem, platí
pro všechny prodávající a kupující
určeného druhu zboží. Hlavním
znakem antidumpingového cla však je, že směřuje
vůči výrobku konkrétního subjektu,
který se dumpingu dopustil.
Polistopadový vývoj v naší zemi, provázený
v této oblasti zejména demonopolizací zahraničního
obchodu a radikální liberalizací zahraničně
obchodních vztahů ukazuje, že nedostatek právní
úpravy dumpingu je velmi citelný. Množí
se signály ze strany podnikatelských subjektů
o tom, že jsou ze zahraničí dováženy
výrobky, jejichž cena je někdy podstatně
nižší než cena na domácím
trhu výrobce nebo vývozce. Jelikož právní
úprava neexistuje, nelze tyto podněty objektivně
posoudit a určit, zda se jedná skutečně
o dovoz dumpingových výrobků způsobujících
újmu nebo jde o neoprávněnou stížnost
méně schopného domácího výrobce.
Právní úprava, řešící
otázky, jak objektivně dumping zjistit, popř.
jaká opatření přijmout, je proto zcela
nezbytná.
Navrhovaná právní úprava ochrany před
dovozy dumpingových výrobků vychází
z Dohody o provádění článku
VI GATT a při zpracování návrhu bylo
přihlíženo i k Nařízení
Rady Evropských společenství č. 384/95
z 22.prosince l995 o ochraně proti dumpingovým dovozům
z nečlenských zemí Evropského hospodářského
společenství, které se důsledně
opírá o Dohodu o provádění
článku VI, přijatou v rámci Uruguayského
kola. Evropská unie oddělila právní
úpravu dumpingu a subvencí do dvou samostatných
předpisů, ačkoliv do 1.ledna 1995 byla úprava
společná. Kompatibilita navrhované právní
úpravy s Dohodou o provádění článku
VI je tak zárukou, že návrh je zároveň
kompatibilní s Nařízením ES č.
384/95.
Česká republika postupuje obdobně. Usnesením
vlády č. 394 ze dne 13.července 1994 bylo
rozhodnuto, že obě problematiky budou upraveny ve
dvou samostatných právních předpisech.
Dohoda o subvencích a vyrovnávacích opatřeních
byla svěřena do gesce Ministerstva financí,
Dohoda o provádění článku VI
Ministerstvu průmyslu a obchodu.
Návrh zákona řeší otázky
dumpingu, vznikajícího při dovozu zahraničního
zboží do České republiky. Problematika
vývozu dumpingových výrobků z České
republiky je řešena právním řádem
země dovozu a do těchto procesů je zainteresován
téměř výlučně vývozce
jako soukromoprávní subjekt.
Návrh vnáší do našeho právního
řádu některé nové pojmy a definice,
které korespondují s instrumentářem
mezinárodního práva veřejného
a se závazky, které ČR převzala jako
smluvní strana Všeobecné dohody o clech a obchodu
a Dohody o provádění článku
VI GATT. Není tudíž možno je modifikovat,
neboť to by vneslo prvek disharmonie do harmonizovaného
úsilí mezinárodního společenství
dumping potírat.
To se týká zejména pojmu normální
hodnota, u kterého se objevil návrh nahradit jej
pojmem obvyklá cena, s jehož zavedením do právního
řádu se uvažuje při přípravě
předpisu o oceňování majetku. Tento
návrh nemohl být akceptován z následujících
důvodů.
Oceňování majetku a služeb má
být prováděno obvyklou cenou nebo jinými
způsoby, např. nákladovým, výnosovým
nebo porovnávacím. Obvyklou cenou se pro tyto účely
rozumí cena, která by byla dosažena při
prodeji stejného nebo porovnatelného majetku nebo
služby v obvyklém obchodním styku v tuzemsku,
ke dni ocenění podle jeho stavu a jakosti.
Ze srovnání pojmů obvyklá cena a normální hodnota vyplývá, že mezi nimi existují odlišnosti, které lze spatřovat v:
- hledisku místním, neboť oceňování je prováděno pouze v tuzemsku, normální hodnota je kategorií pro zemi vývozu nebo původu,
- hledisku časovém, neboť obvyklou cenou se rozumí cena, která by byla dosažena ke dni ocenění. Pro stanovení normální hodnoty je určeno časové období, které zpravidla nepřesahuje období šetření (investigation period),
- hledisku obsahovém, neboť pro kalkulaci normální
hodnoty metodou užití cen individuálních
prodejů lze pro vstupy použít jen ceny očistěné
od slev a rabatů, kdežto z definice obvyklé
ceny tato podmínka nevyplývá. Kromě
toho se normální hodnota při této
metodě stanovuje na bázi váženého
průměru individuálních cen, což
je opět u obvyklé ceny vyloučeno.
Obvyklá cena je navíc konstruována pro ocenění
majetku movitého a nemovitého a služeb, kdežto
normální hodnota je koncipována výlučně
pro věci movité. Přizpůsobení
pojmu obvyklá cena pro účely antidumpingu
je nepřijatelné, neboť by se v českém
právním řádu ve dvou právních
předpisech objevil tentýž termín s různým
obsahem.
Při úpravě formy, jakou by měla být
antidumpingová cla ukládána, byla respektována
kogentní ustanovení Dohody o provádění
článku VI GATT, která ukládají
povinnost všechna rozhodnutí v této oblasti
zveřejnit. Ke zveřejnění byl navržen
Obchodní věstník, který umožňuje
publikaci těch rozhodnutí, která se týkají
podnikatelů. Antidumpingové řízení
má charakter správního řízení,
neboť směřuje proti konkrétnímu
subjektu a výsledkem tohoto řízení
je v souladu s dohodou vyhlášení antidumpingového
cla formou správního rozhodnutí.
Návrh zákona se proto odklání od dosavadní
koncepce vyhlašování cel formou nařízení
vlády a pro účely vyhlašování
antidumpingových cel volí formu správního
rozhodnutí. Tento postup je navrhován z následujících
důvodů:
Dohoda ukládá členským zemím
zajistit, aby rozhodnutí o uložení antidumpingového
cla bylo soudně přezkoumatelné. Aby byla
zajištěna možnost odvolání a soudního
přezkumu, byla zvolena forma správního rozhodnutí,
neboť proti nařízení vlády se
odvolat nelze a rovněž ho nelze soudně přezkoumat.
Antidumpingové řízení má individuální
povahu, neboť je vedeno proti konkrétnímu subjektu,
který vyváží určitý výrobek
za dumpingovou cenu. Výsledkem tohoto řízení
může být uložení antidumpingového
cla konkrétnímu subjektu na určitý
výrobek. Nejde tedy o plošné opatření,
a proto nemůže být použito nařízení
vlády, které má obecně závazný
charakter.
Dohoda závazně stanoví velmi propracovaná
a přísná pravidla pro provádění
antidumpingového šetření, která
návrh zákona plně respektuje, ale která
nelze použít v případě přijímání
nařízení vlády. Legislativní
pravidla, podle nichž se postupuje při vydávání
obecně závazných právních předpisů,
mají zcela odlišné principy.
Z důvodů zajištění co možná
nejširší objektivity a transparentnosti bude
úřad provádějící řízení
spolupracovat s dalšími rozhodujícími
úřady, takže všechny podstatné
kroky v řízení budou projednávány
mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem financí,
Úřadem pro ochranu hospodářské
soutěže a Ministerstvem zahraničních
věcí a bude-li to nezbytné, budou na řízení
spolupracovat další ústřední
orgány státní správy, pokud se jich
řízení bude věcně dotýkat.
V tom je spatřována další záruka,
že řízení bude objektivní a nebude
docházet k neodůvodněné ochraně
partikulárních zájmů českých
málo prosperujících výrobců.
Navrhovaná právní úprava není
v rozporu s Ústavou ani s Listinou základních
lidských práv a svobod, je v souladu s mezinárodními
smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.
Navrhovaná právní úprava si nevyžádá
dalších výdajů ze státního
rozpočtu, neboť tato činnost bude vykonávána
ministerstvem. Uložené antidumpingové clo bude
příjmem státního rozpočtu.
Návrh zákona nepředpokládá
vydání žádného prováděcího
předpisu.
Přijetí zákona na ochranu před dovozem
dumpingových výrobků bude nutno po nabytí
účinnosti oznámit a projednat ve WTO. V případě,
že by nebyl v souladu se Všeobecnou dohodou o clech
a obchodu a s Dohodou o provádění článku
VI GATT, budeme vystaveni kritice ze strany této mezinárodní
organizace, včetně členských zemí,
která může vyústit v závěr,
že Česká republika bude považována
za zemi bez příslušné legislativy. Důsledkem
tohoto závěru by byla skutečnost, že
by Česká republika nemohla uplatňovat žádná
antidumpingová opatření vůči
subjektům z členských států
WTO.
Přijetím zákona bude zaplněna citelná
mezera v právním řádu České
republiky. Náš stát tak bude mít instrument,
jak čelit tak negativnímu jevu, jakým je
dumping a bude to další krok, jak realizovat přechod
na plně fungující tržní ekonomiku.
II. Zvláštní část
K § 1:
Všeobecná dohoda o clech a obchodu (GATT) označuje
dumping za zavrženíhodný způsob obchodu,
před nímž mají státy v případě,
že vznikla újma, právo se chránit přijímáním
antidumpingových opatření. Cílem tohoto
návrhu zákona je proto promítnout do právního
řádu České republiky závazky
přijaté mezinárodními smlouvami a
vytvořit mechanismus pro posuzování existence
a účinku dumpingu a pro rozhodování
o antidumpingových clech. Návrh zákona vychází
z Dohody o provádění článku
VI GATT, která byla podepsána dne 15.4.1994 jako
jeden z výsledků Uruguayského kola mnohostranných
obchodních jednání (dále jen "dohoda").
V souvislosti s problematikou dumpingu se celosvětově
používají pojmy, které jsou pro tento
okruh specifické. Vzhledem k tomu, že právní
úprava této problematiky dosud v České
republice neexistovala, je třeba tyto nové pojmy
do českého právního řádu
zavést.
Použitá terminologie velmi úzce váže
na Všeobecnou dohodu o clech a obchodu a dohodu zejména
na její čl. 2 a 4. Vzhledem k této skutečnosti
a k tomu, že se vždy bude jednat o problematiku s účastí
zahraničních subjektů, kde je nutno používat
všeobecně známé instituty, bude nezbytné
na této terminologii setrvat.
K § 2:
U výrobku označeného za dumpingový
je nutno stanovit vývozní cenu, kterou se nejčastěji
rozumí cena skutečně placená nebo
která má být zaplacena. V těch případech,
kdy vývozní cena neexistuje nebo je nespolehlivá,
např. proto, že je deformována dohodami omezujícími
soutěž, návrh v souladu s čl. 2 dohody
připouští, aby vývozní cena byla
stanovena na základě ceny prvního dalšího
prodeje. Vychází se přitom z toho, že
poté, co byl výrobek prodán do ČR,
bude poprvé opětovně prodáván
za cenu, která je nejbližší ceně
vývozní. V některých situacích
bude nutno stanovit vývozní cenu výpočtem.
K § 3:
Pro posouzení, zda jde o dumping, je důležité
srovnání mezi vývozní cenou dumpingového
výrobku a normální hodnotou (normal value).
Vycházejíc z čl. 2 dohody je definován
pojem normální hodnoty, jehož základem
je cena za obdobný výrobek v zemi vývozu.
Pokud se obdobný výrobek na trhu těchto zemí
neprodává anebo jeho prodej nedovoluje řádné
srovnání, pak bude za základ pro srovnání
vzata srovnatelná cena takového výrobku vyváženého
do vhodné třetí země za předpokladu,
že tato cena je reprezentativní, nebo stanoveným
způsobem vypočtená hodnota.
K § 4:
V tomto paragrafu je uveden postup při porovnání
vývozní ceny a normální hodnoty tak,
jak je stanoven v čl. 2.4 dohody. Zejména se klade
důraz na to, aby nebyl velký časový
rozdíl mezi vznikem srovnávaných veličin,
a tak byly eliminovány rozdíly vzniklé v
důsledku např. konjunkturálních vývojů
na trhu. Zároveň musí být brán
zřetel na množství či vlastnosti výrobku
a další podmínky prodeje.
K § 5:
Stanovení dumpingového rozpětí je
důležité pro určení závazku
nebo výše prozatímního či konečného
cla. Vzhledem k tomu, že např. může dojít
k více dumpingovým dovozům od stejného
vývozce, ale při jiném rozdílu mezi
normální hodnotou a vývozní cenou
téhož výrobku, návrh v souladu s čl.
2.4 dohody umožňuje, že se v takovém případě
dumpingové rozpětí určí váženým
průměrem, který se používá
při výpočtu aritmetického průměru
u rozdělení četností.
K § 6 a 7:
Tyto paragrafy definují v souladu s čl.3 dohody
pojem újmy, který zahrnuje významné
celkové poškození výrobního odvětví.
Jak již bylo uvedeno, vznik újmy v důsledku
dovozů dumpingových výrobků je nezbytnou
podmínkou pro možnost přijetí antidumpingového
opatření. Při zjišťování
újmy se přezkoumává objem dovozů
a jejich následné účinky na ceny na
domácím trhu. Újmu mohou způsobit
i jiné činitele, které ve stejné době
poškozují dotčené výrobní
odvětví, např. objem a ceny dovozů,
které nejsou prodávány za dumpingové
ceny, snížení poptávky a pod. Ministerstvo
bude zkoumat i tyto další činitele, ale újmy
jimi způsobené nesmějí být
připisovány dumpingovým dovozům.
K § 8 a 9:
Před zahájením řízení
o dovozu dumpingových výrobků provede ministerstvo
některé úkony a prověří
některé údaje, aby zjistilo, zda jsou dány
důvody pro zahájení řízení.
Při tomto šetření vychází
zejména z podnětů fyzických či
právnických osob, které signalizují
podezření na dovoz dumpingových výrobků,
přičemž tato tvrzení musí být
doložena údaji uvedenými v zákoně.
Po prověření těchto údajů
a zejména po zjištění, že podnět
podporuje zákonem stanovený podíl výrobců
obdobného výrobku, ministerstvo řízení
zahájí. Pokud ministerstvo dospěje k názoru,
že podnět není důvodný nebo nemá
požadovanou podporu ostatních výrobců,
věc odloží. Kvantitativní vymezení
podpory ostatních výrobců vychází
z ustanovení čl. 5.4. dohody a splněním
této podmínky se vyhneme situaci, kdy by k zahájení
řízení a přijetí antidumpingových
opatření došlo v případech poškození
nepodstatného a nevýznamného podílu
výrobců.
Pojmem "doklad o podpoře" se rozumí takový
projev vůle výrobců obdobného výrobku
v České republice, ze kterého lze nepochybně
dovodit, že se vyjadřují ve prospěch
podnětu.
Zahájení šetření je vázáno
na složení kauce, která bude vrácena,
pokud se ukáže, že k dovozu dumpingových
výrobků způsobujícímu újmu
skutečně došlo.