§ 48
(1) Za nezaopatřené děti podle § 7 odst.
1 písm. a) se považují do 31. prosince 1998
i studenti vysokých škol starší 26 let.
Toto ustanovení se nevztahuje ode dne přerušení
studia na studenty, kteří studium na vysoké
škole přerušili.
(2) Za poživatele důchodů z důchodového
pojištění podle § 7 odst. 1 písm.
b) se považují též poživatelé
důchodů přiznaných po 31. prosinci
1992 podle předpisů České republiky
nebo Slovenské republiky, pokud jim byl důchod vypočten
s přihlédnutím k době zaměstnání
před 1. lednem 1993 u zaměstnavatele se sídlem
na území Československé socialistické
republiky nebo České a Slovenské Federativní
Republiky.
Zrušuje se zákon České národní
rady č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním
pojištění, ve znění zákona
České národní rady č. 592/1992
Sb., zákona České národní rady
č. 10/1993 Sb., zákona České národní
rady č. 15/1993 Sb., zákona č. 161/1993 Sb.,
zákona č. 324/1993 Sb., zákona č.
241/1994 Sb., zákona č. 59/1995 Sb., zákona
č. 160/1995 Sb., zákona č. 149/1996 Sb. a
nálezu Ústavního soudu České
republiky č. 206/1996 Sb.
§ 50
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1997.
Obecná část
Ústavní soud České republiky nálezem
ze dne 10. července 1996 zrušil § 11 odst. 4
zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví
lidu, ve znění zákona ČNR č.
548/1991 Sb., § 1, § 2 odst. 2 a 3 a § 13 odst.
3 a 5 zákona ČNR č. 550/1991 Sb., o všeobecném
zdravotním pojištění, ve znění
zákonů č. 161/1993 Sb. a č. 59/1995
Sb., Zdravotní řád vydaný nařízením
vlády České republiky č. 216/1992
Sb., ve znění pozdějších předpisů,
vyhlášku Ministerstva zdravotnictví č.
467/1992 Sb., o zdravotní péči poskytované
za úhradu a vyhlášku Ministerstva zdravotnictví
č. 426/1992 Sb., o úhradě léčiv
a prostředků zdravotnické techniky, ve znění
pozdějších předpisů. Vykonatelnost
nálezu stanovil soud na 1. duben 1997; uvedeným
dnem - nebude-li přijat zákon - vznikne stav, kdy
vztahy všeobecného zdravotního pojištění
nebudou řádně upraveny tak, aby se systém
všeobecného zdravotního pojištění
zajišťující financování
zdravotnictví nedostal do finančních obtíží,
které by bylo nutné řešit k tíži
státního rozpočtu republiky, neboť systému
zdravotního pojištění by se nedostávalo
finančních prostředků, které
se dnes hradí individuálně u té zdravotní
péče, která se podle zrušovaných
právních předpisů nehradí ze
zdravotního pojištění. Současně
by mohly vyvstat i další obtíže související
s absencí právních pravidel poskytování
zdravotní péče dosud obsažených
ve Zdravotním řádu. Takový stav odpovědná
vláda nemůže připustit, neboť dostupné
a finančně únosné zdravotnictví
náleží k základním prioritám
politiky současné vlády.
Vyvstává proto potřeba materii upravenou
dnes především Zdravotním řádem
a dalšími předpisy dotčenými
nálezem Ústavního soudu ČR upravit
právním předpisem síly zákona.
Podle čl. 41 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod se totiž lze práva na bezplatnou zdravotní
péči podle čl. 31 Listiny dovolávat
toliko v mezích zákonů, které provádějí
čl. 31 Listiny. Proto se navrhuje materii dosud upravenou
Zdravotním řádem učinit součástí
zákona o všeobecném zdravotním pojištění
a upravit zákonem i některé podmínky
a omezení poskytování zdravotní péče;
z rozsahu nové materie (nové formou, nikoliv však
obsahem) je zřejmé, že nelze připravit
pouhou novelu stávajícího zákona ČNR
č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním
pojištění, ve znění pozdějších
předpisů.
Nový zákon nemá ambici přinášet
převratná, často diskutovaná, avšak
neucelená nová koncepční řešení
systému všeobecného zdravotního pojištění,
která navíc dosud nenalézají širší
odborný, politický i občanský konsensus.
Osnova vychází z poznání, že
dosavadní systém, který se vyvíjí
již šestým rokem představuje takový
způsob financování zdravotnictví,
jehož možnosti se dosud nevyčerpaly, byť
je zřejmé, že bude potřebné sáhnout
k základní revizi celého systému.
Návrh si nevyžádá žádný
dopad na státní rozpočet ČR; neodporuje
mezinárodním závazkům České
republiky a je slučitelný s právem Evropské
unie.
Zvláštní část
K § 1 až § 3
Vymezuje se okruh pojištěnců všeobecného
zdravotního pojištění, jakož i
vznik a zánik zdravotního pojištění
stejným způsobem, jako je vymezen v současné
právní úpravě. Pojištěnci
jsou tedy všechny osoby s trvalým pobytem na území
České republiky a dále osoby, které
na území České republiky trvalý
pobyt nemají, ale vykonávají zaměstnání
pro zaměstnavatele se sídlem na území
České republiky.
K § 4 až § 7
Z dosavadní právní úpravy se beze
změny přejímá vymezení jednotlivých
skupin plátců pojistného a jejich povinnosti
vůči zdravotní pojišťovně.
Pojistné tedy i nadále platí zaměstnanci
a zaměstnavatelé, osoby samostatně výdělečně
činné, stát za vyjmenovaný okruh osob
a ostatní pojištěnci s trvalým pobytem
na území České republiky, tedy ti
pojištěnci, kteří nejsou zaměstnanci,
nejsou ani osobami výdělečně činnými
a nejsou ani ve skupině osob, za které platí
pojistné stát. Z dosavadní právní
úpravy se rovněž přejímá
výčet činností, které se považují
za zaměstnání. Pokud jde o definování
osob samostatně výdělečně činných,
patří do této skupiny takové osoby,
které jsou považovány za osoby samostatně
výdělečně činné podle
zákona o daních z příjmů.
K § 8 až § 9
Přebírá se dosavadní právní
úprava povinnosti platit pojistné a výše
a způsobu placení pojistného a penále.
Doplňuje se pouze ustanovení, které umožňuje
pojištěnci "odhlásit se" ze zdravotního
pojištění při dlouhodobém pobytu
v cizině, a to v tom směru, že "odhlásit
se" je možné nejen za předpokladu, že
pojištěnec je v cizině zdravotně pojištěn,
ale navíc i tehdy, je-li mu v cizině poskytována
zdravotní péče bez přímé
úhrady na základě mezinárodní
smlouvy.
K § 10
Splnění oznamovací povinnosti je nezbytným
předpokladem řádného placení
pojistného. Ustanovení specifikuje u jednotlivých
kategorií pojištěnců, kdo je subjektem
oznamovací povinnosti. Oznamovací povinností
se rozumí jak přihlášení, tak
odhlášení se u zdravotní pojišťovny.
Oznamovací povinnost při narození dítěte,
ale i za nezletilé a osoby zbavené způsobilosti
k právním úkonům má zákonný
zástupce.
K § 11 a § 12
Mezi základní práva pojištěnce
patří výběr zdravotní pojišťovny
a volba lékaře či zdravotnického zařízení.
Navrhovaná úprava přebírá ustanovení
stávající právní úpravy
obsažené jednak v zákoně o všeobecném
zdravotním pojištění a jednak ve Zdravotním
řádu. Pokud jde o právo na úhradu
zdravotní péče, stanoví se, že
pojištěnec má právo na tuto úhradu
v rozsahu a za podmínek, za nichž je zdravotní
péče hrazená ze zdravotního pojištění
poskytována na základě předkládaného
návrhu zákona. Mezi základní povinnosti
patří především plnit oznamovací
povinnost vůči zdravotním pojišťovnám
a hradit pojistné. Sankce za neplnění povinností
upravuje část sedmá.
K § 13 až § 17
Vymezuje se okruh zdravotní péče hrazené se zdravotního pojištění včetně podmínek, za nichž bude zdravotní péče hrazena.
Pokud jde o způsob úhrady zdravotní péče,
zachovává se dosavadní právní
stav, tj. že zdravotní péči hradí
zdravotní pojišťovny zdravotnickým zařízením
na základě smluv. Tyto smlouvy budou na příště
uzavírány se zdravotnickými zařízeními
vybranými na základě veřejné
obchodní soutěže. Zdravotní pojišťovny
jsou oprávněny i nadále k omezení
úhrady zdravotní péče zdravotnickým
zařízením v případech, kdy
podstatným způsobem překračují
průměrné náklady na zdravotní
péči.
K § 18
Uvádí se, kdo je oprávněn poskytovat
pojištěnci zdravotní péči a jakou
formou je tato péče poskytována. Rovněž
se vymezuje pojem "ošetřující lékař"
a "registrující lékař" vzhledem
k tomu, že se v dalších ustanoveních vážou
k těmto pojmům právní důsledky
a dosavadní právní úprava je v tomto
směru značně nepřehledná.
K § 19 až § 27
Upravuje se rozdělení zdravotní péče
podle druhu zdravotnického zařízení,
na péči ambulantní a ústavní.
Péče ambulantní se pak dále rozděluje
na péči primární, specializovanou
a zvláštní. Primární péči
poskytují praktičtí lékaři
a dále zubní lékař a ženský
lékař. Vychází se z toho, že
tito lékaři, až na některé výjimky
v zákoně výslovně uvedené,
budou pacientům vystavovat doporučení k ošetření
u ambulantního specialisty nebo k přijetí
do zařízení ústavní péče.
Oproti dosavadní úpravě se navrhuje, aby
si pojištěnec sám zaplatil ošetření
u ambulantního specialisty, pokud si jeho péči
vyžádá sám, bez doporučení
primárního lékaře. Jde o opatření,
jehož cílem je dosáhnout úspor v systému
zdravotního pojištění tím, aby
nebyla prováděna zbytečná a duplicitní
vyšetření v případech, kdy si
pojištěnec vyžádá ošetření
sám u několika specialistů současně.
Pokud jde o poskytování a úhradu ústavní
péče, ponechává se současný
platný právní stav.
K § 28
Beze změny oproti dosavadní úpravě
zůstává způsob úhrady pohotovostní
a záchranné služby.
K § 29 až § 31
Prevence je důležitou součástí
zdravotní péče. Navrhuje se ponechat dosavadní
rozsah právní úpravy, podle které
se provádějí komplexní preventivní
prohlídky s vyjádřením zvláštností
u dětí a dorostu a dále v oborech stomatologie
a gynekologie. Rovněž se ponechává stávající
rozsah úpravy dispenzární péče
o skupiny populace nejvíce zdravotně ohrožené.
Ze zdravotního pojištění se i nadále
navrhuje hradit prohlídky a vyšetření
v rámci opatření proti přenosným
nemocem prováděné zařízeními
léčebné péče. Činnosti
zajišťované hygienickou službou se ze zdravotního
pojištění i nadále nehradí.
K § 32
Upravuje se, stejným způsobem jako doposud, poskytování
léčivých přípravků a
prostředků zdravotnické techniky.
K § 33 a § 34
Rovněž beze změny oproti stávající
úpravě zůstává poskytování
lázeňské péče a péče
v odborných dětských léčebnách
a ozdravovnách. Předpokládá se vydání
Indikačních seznamů pro léčbu
v těchto typech zdravotnických zařízení
včetně uvedení míst, v nichž
se daný typ zdravotní péče poskytuje,
vyhláškou Ministerstva zdravotnictví.
K § 35 a § 39
Beze změny se stávající úpravy
přebírá rozsah a úhrada závodní
preventivní péče, dopravy a náhrady
cestovních nákladů, posudkové činnosti,
prohlídky zemřelého pojištěnce
a pitvy.
K § 40 až § 42 a § 46
Provádění všeobecného zdravotního
pojištění zůstává ponecháno
zdravotním pojišťovnám zřízeným
na základě zvláštních zákonů
(zákon ČNR č. 551/1991 Sb., o Všeobecné
zdravotní pojišťovně České
republiky, ve znění pozdějších
předpisů a zákon ČNR č. 280/1992
Sb., o resortních, oborových, podnikových
a dalších zdravotních pojišťovnách,
ve znění pozdějších předpisů).
Navrhovaný zákon tedy s ohledem na již existující
citované zákony nestanoví bližší
podmínky činnosti těchto pojišťoven,
omezuje se pouze na úpravu kontrolní činnosti
pojišťoven vůči zdravotnickým zařízením.
Zdravotním pojišťovnám se i nadále
ponechává možnost provádět vedle
všeobecného zdravotního pojištění
i komerční činnost v oblasti smluvního
zdravotního pojištění. Zdůrazňuje
se však, že tuto činnost mohou provádět
pouze tehdy, pokud k ní mají povolení podle
obecné právní úpravy pojišťovnictví
v České republice.
K § 43 až § 45 a § 47
Přebírá se dosavadní úprava
týkající se pokut a přirážek
k pojistnému, rozhodování zdravotních
pojišťoven a jejich práva na náhradu škody
vůči třetím osobám v případech,
kdy způsobily osobám účastným
zdravotního pojišťění újmu
na zdraví a zdravotním pojišťovnám
tak další výdaje na léčení
těchto osob.
K § 48
Jde o přechodná ustanovení převzatá
z dosavadní právní úpravy.
K § 50
Navrhuje se nabytí účinnosti k l. dubnu 1997
s ohledem na den vykonatelnosti nálezu Ústavního
soudu.
Příloha V
Vláda České republiky projednala a schválila
návrh zákona o všeobecném zdravotním
pojištění.
Uvedeným návrhem zákona se vyhovuje nálezu
Ústavního soudu České republiky ze
dne 10. července 1996, kterým byl s účinností
od 1. 4. 1997 zrušen § 11 odst. 4 zákona č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění
zákona ČNR č. 548/1991 Sb., § 1, §
2 odst. 2 a 3 a § 13 odst. 3 a 5 zákona ČNR
č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním
pojištění, ve znění zákonů
č. 161/1993 Sb. a č. 59/1995 Sb., Zdravotní
řád vydaný nařízením
vlády České republiky č. 216/1992
Sb., ve znění pozdějších předpisů,
vyhláška Ministerstva zdravotnictví č.
467/1992 Sb., o zdravotní péči poskytované
za úhradu a vyhláška Ministerstva zdravotnictví
č. 426/1992 Sb., o úhradě léčiv
a prostředků zdravotnické techniky, ve znění
pozdějších předpisů. Tento návrh
nepřináší oproti dosud platné
právní úpravě žádné
zásadní změny.
Příloha II
Vládě České republiky se předkládá
ke schválení návrh zákona o všeobecném
zdravotním pojištění, který na
základě nálezu Ústavního soudu
České republiky ze dne 10. července 1996
připravilo Ministerstvo zdravotnictví, a to vzhledem
ke zrušení § 11 odst. 4 zákona č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění
zákona ČNR č. 548/1991 Sb., § 1, §
2 odst. 2 a 3 a § 13 odst. 3 a 5 zákona ČNR
č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním
pojištění, ve znění zákonů
č. 161/1993 Sb. a č. 59/1995 Sb., Zdravotního
řádu vydaného nařízením
vlády České republiky č. 216/1992
Sb., ve znění pozdějších předpisů,
vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č.
467/1992 Sb., o zdravotní péči poskytované
za úhradu a vyhlášky Ministerstva zdravotnictví
č. 426/1992 Sb., o úhradě léčiv
a prostředků zdravotnické techniky, ve znění
pozdějších předpisů.
Návrh byl v říjnu t.r. projednán v
meziresortním připomínkovém řízení
se všemi ústředními orgány státní
správy, vybranými okresními úřady,
magistráty územně členěných
statutárních měst, profesními komorami
a Odborovým svazem zdravotnictví a sociální
péče České republiky. Z připomínek
uplatněných v rámci meziresortního
připomínkového řízení
bylo vyhověno pouze těm, které byly legislativně
technického či zpřesňujícího
charakteru, a to vzhledem pojetí tohoto zákona,
jehož cílem je pouze vyhovět nálezu
Ústavního soudu a provést formou zákona
dosavadní právní úpravu obsaženou
v podzákonných normách. Všechny připomínky
směřující nad rámec tohoto
cíle budou Ministerstvem zdravotnictví využity
při dalších pracech na právní
úpravě všeobecného zdravotního
pojištění.
V Seznamu léčivých látek (dále
jen "seznam") a v seznamu indikačních
omezení mají použité zkratky a symboly
tento význam
a/ způsob podání (aplikace)
p.o. | perorální aplikační formy (tablety, tobolky, dražé, potahované tablety) | |
p.o.ret. | perorální retardové aplikační formy | |
p.o.SR | perorální aplikační formy s řízeným uvolňováním | |
sublng. | perorální aplikační formy pod jazyk (aplikace do dutiny ústní) | |
parent. | injekční aplikační formy (injekce, suché injekce, infuze) | |
intraderm. | aplikační cesta některých alergenů (nitrokožně) | |
subkut. | aplikační cesta některých alergenů | |
transd. | transdermální (kožní) aplikační formy (náplasti) | |
p.rect. | rektální aplikační formy | |
vag. | vaginální (poševní) aplikační formy | |
inhal. | inhalační aplikační formy (spraye, prášky a roztoky k inhalaci) | |
lok. | lokální (zevní) aplikační formy | |
impl. | implantát | |
PRICK test | k diagnostice, |
b/ lékové formy
LF | lékové formy | |
aeros. | aerosol | |
crm. | krém | |
gel | gel | |
glo. | globule | |
gtt. | kapky k vnitřnímu použití | |
lac. | lak | |
liq. | roztok k zevnímu použití | |
lot. | emulze | |
nas. | nasální | |
pla. | náplast | |
plv.ads. | zásyp (pulvis adspersorius) | |
pst. | pasta | |
shp. | šampon | |
sol. | roztok k vnitřnímu použití | |
spn. | houba | |
sus. | suspenze | |
tct. | tinktura | |
ung. | mast |
c/ jednotky množství dávek léčivých látek (popř. mezinárodní jednotky)
BA | jedno originální balení | |
C2 | centimetr čtvereční | |
DF | jedna dávka lékové formy | |
FI | mezinárodní jednotka | |
GM | gram | |
U | mezinárodní jednotka | |
KU | tisíc U | |
MU | milion U | |
MG | miligram | |
ML | mililitr | |
RG | mikrogram, |
d/ symboly
Symbol "I" - léčivé přípravky
obsahující léčivou látku, označenou
v seznamu tímto symbolem jsou plně hrazeny pojišťovnou.
Způsob jejich úhrady musí být v souladu
s obsahem symbolů uvedených ve sloupci "LIMIT".
Symbol "L" - léčivé přípravky obsahující léčivou látku, označenou v seznamu tímto symbolem je oprávněn předepisovat lékař se specializací v příslušném oboru (dále jen "odborný lékař") nebo lékař specializovaného pracoviště nebo na základě písemného doporučení odborného lékaře praktický lékař, popřípadě jiný ošetřující lékař pojištěnce. Pojišťovna hradí tyto léčivé přípravky smluvnímu zdravotnickému zařízení
1. na recept, jde-li o poskytování ambulantní péče,
2. v rámci lékového paušálu,
jde-li o poskytování ústavní péče.
Symbol "P" - léčivé přípravky obsahující léčivou látku, označenou v seznamu tímto symbolem, pokud jsou předepsány v souladu s příslušným indikačním omezením (ODDÍL B) hradí pojišťovna smluvnímu zdravotnickému zařízení.
1. na recept odborného lékaře, lékaře specializovaného pracoviště, praktického lékaře nebo jiného ošetřujícího lékaře pojištěnce, předepsaný v souladu se seznamem léčivých látek (ODDÍL C), jde-li o poskytování ambulantní péče,
2. v rámci lékového paušálu, jde-li o poskytování ústavní péče,
3. formou zvlášť účtovaných
léčivých přípravků,
jestliže vedle symbolu "P" je ve stejném
řádku ve sloupci "LIMIT" uveden některý
ze symbolů "K", "T" nebo "U".
Symbol "Z" - léčivé přípravky obsahující léčivou látku označenou v seznamu tímto symbolem hradí pojišťovna smluvnímu zdravotnickému zařízení pouze po předchozím schválení lékařem pojišťovny, a to
1. na recept, jde-li o poskytování ambulantní péče,
2. v rámci lékového paušálu,
jde-li o poskytování ústavní péče.
Symbol "X" - léčivé přípravky obsahující léčivou látku označenou v seznamu tímto symbolem hradí pojišťovna smluvnímu zdravotnickému zařízení
1. na recept schválený revizním lékařem pojišťovny, jde-li o poskytování ambulantní péče,
2. formou zvlášť účtovaného léčivého přípravku po předchozím souhlasu revizního lékaře pojišťovny, jde-li o poskytování ústavní péče,
3. v rámci lékového paušálu,
jde-li o poskytování zdravotní péče
v ústavu, ve kterém tuto péči poskytují
převážně střední zdravotničtí
pracovníci (dále jen "ošetřovatelské
lůžko") a při poskytování
péče v odborném léčebném
ústavu.
Symbol "O" - léčivé přípravky obsahující léčivou látku, označenou v seznamu tímto symbolem hradí pojišťovna smluvnímu zdravotnickému zařízení
1. v množství podaném pojištěnci formou zvlášť účtovaných léčivých přípravků předepsaných na žádanku v souladu se seznamem indikačních omezení (ODDÍL B) a seznamem léčivých látek (ODDÍL C), jde-li o poskytování ambulantní péče,
2. v rámci lékového paušálu,
jde-li o poskytování ústavní péče.
Symbol "K" - léčivé přípravky obsahující léčivou látku, označenou v seznamu tímto symbolem hradí pojišťovna smluvnímu zdravotnickému zařízení
1. formou zvlášť účtovaných léčivých přípravků v ambulantní i ústavní péči, s výjimkou resuscitační a intenzivní péče poskytované v ústavním zdravotnickém zařízení, péče na ošetřovatelském lůžku a péče v odborném léčebném ústavu. Tyto léčivé přípravky se předepisují na žádanku v souladu se seznamem indikačních omezení (ODDÍL B) a seznamem léčivých přípravků (ODDÍL C),
2. v rámci úhrady zdravotních výkonů, jde-li o resuscitační a intenzivní péči poskytovanou v ústavním zdravotnickém zařízení,
3. v rámci lékového paušálu,
jde-li o poskytování zdravotní péče
v odborném léčebném ústavu
a na ošetřovatelském lůžku.
Symbol "T" - léčivé přípravky obsahující léčivou látku označenou v seznamu tímto symbolem hradí pojišťovna smluvnímu zdravotnickému zařízení
1. formou zvlášť účtovaných léčivých přípravků, jde-li o poskytování resuscitační a intenzivní péče v ústavním zdravotnickém zařízení. Tyto léčivé přípravky se předepisují na žádanku v souladu se seznamem indikačních omezení (ODDÍL B) a seznamem léčivých přípravků (ODDÍL C),
2. v rámci lékového paušálu,
jde-li o poskytování ústavní péče,
s výjimkou resuscitační a intenzivní
péče.
Symbol "U" - léčivé přípravky obsahující léčivou látku označenou v seznamu tímto symbolem hradí pojišťovna smluvnímu zdravotnickému zařízení
1. formou zvlášť účtovaných léčivých přípravků, jde-li o poskytování ústavní péče, s výjimkou poskytování péče na ošetřovatelském lůžku a péče v odborném léčebném ústavu,
2. v rámci lékového paušálu,
jde-li o poskytování péče v odborném
léčebném ústavu a na ošetřovatelském
lůžku.
Symbol "H" - léčivé přípravky
obsahující léčivou látku, označenou
v seznamu tímto symbolem jsou v ústavní péči
hrazeny pojišťovnou smluvnímu zdravotnickému
zařízení pouze formou lékového
paušálu.
Symbol "N" - léčivé přípravky
obsahující léčivou látku, označenou
v seznamu tímto symbolem nejsou hrazeny pojišťovnou.
Léčivé přípravky obsahující léčivou látku, u níž není v seznamu žádný z výše uvedených symbolů, jsou hrazeny pojišťovnou smluvnímu zdravotnickému zařízení pouze
1. na recept, jde-li o poskytování ambulantní péče,
2. v rámci lékového paušálu,
jde-li o poskytování ústavní péče.
e/ specializace a nástavbové specializace lékařů a označení speciálních zaměření pracovišť
ALG | lékař s nástavbovou specializací v oboru alergologie a klinické imunologie | |
ARO | anesteziologicko resuscitační oddělení | |
ATB | antibiotické středisko zřízené při mikrobiologickém oddělení zdravotnického zařízení, které v souladu s antibiotickou politikou vydává, po předchozí konzultaci doporučení k preskripci a použití antimikrobních léčiv, touto zkratkou v seznamu označených | |
CHI | lékař se specializací I. nebo II. stupně v oboru chirurgie | |
DER | lékař se specializací I. nebo II. stupně v oboru dermatovenerologie | |
DIA | lékař s nástavbovou specializací v oboru diabetologie, lékař se specializací II. stupně v oboru interního lékařství | |
END | lékař s nástavbovou specializací v oboru endokrinologie, lékař se specializací II. stupně v oboru interního lékařství | |
GER | lékař s nástavbovou specializací v oboru geriatrie, lékař se specializací II. stupně v oboru interního lékařství | |
GIT | lékař s nástavbovou specializací v oboru gastroenterologie, lékař se specializací II. stupně v oboru interního lékařství | |
GYN | lékař se specializací I. nebo II. stupně v oboru gynekologie a porodnictví | |
HEM | lékař s nástavbovou specializací v oboru hematologie a transfúzní služby, lékař se specializací II. stupně z oboru interního lékařství | |
IMU | lékař s nástavbovou specializací v oboru alergologie a klinické imunologie | |
INF | lékař s nástavbovou specializací v oboru přenosných nemocí | |
INT | lékař se specializací I. nebo II. stupně v oboru interního lékařství | |
J4 | centrum pro léčbu dědičných poruch metabolismu | |
J5 | centrum pro léčbu defektu somatotropního hormonu | |
J7 | dialyzační jednotka | |
J9 | poradna pro hyperlipoproteinemii, lékař se specializací II. stupně z interního lékařství | |
J10 | transplantační centrum | |
J11 | lékař se specializací II. stupně v oboru pediatrie, lékař se specializací I. stupně v oboru pediatrie a nástavbovou specializací v oboru gastroenterologie nebo alergologie a klinické imunobiologie | |
KAR | lékař s nástavbovou specializací v oboru kardiologie, lékař se specializací II. stupně v oboru interního lékařství | |
NEU | lékař se specializací I. nebo II. stupně v oboru neurologie | |
ONK | lékař se specializací I. nebo II. stupně v oboru radioterapie, lékař s nástavbovou specializací v oboru klinické onkologie | |
OPH | lékař se specializací I. nebo II. stupně v oboru oftalmologie | |
ORL | lékař se specializací I. nebo II. stupně v oboru otorhinolaryngologie | |
ORT | lékař se specializací I. nebo II. stupně v oboru ortopedie | |
PDD | lékař nejméně se specializací I. stupně v oboru pediatrie (praktický lékař pro děti a dorost) | |
PSY | lékař se specializací I. nebo II. stupně v oboru psychiatrie | |
REH | lékař s nástavbovou specializací v oboru fyziatrie, balneologie a léčebné rehabilitace | |
REV | lékař s nástavbovou specializací v oboru revmatologie, lékař se specializací II. stupně v oboru interního lékařství | |
SEX | lékař s nástavbovou specializací v oboru sexuologie | |
STO | lékař se specializací I. nebo II. stupně v oboru stomatologie | |
TRN | lékař s nástavbovou specializací v oboru tuberkulózy a respiračních nemocí, lékař se specializací II. stupně v oboru interního lékařství | |
URN | lékař se specializací I. nebo II. stupně v oboru urologie, lékař se specializací II. stupně z interního lékařství, lékař s nástavbovou specializací v oboru nefrologie, |
f/ omezení úhrady objemem počtu dávek přípravků, případně jejich složením
Zdravotní pojišťovna nehradí při předepsání na lékařský předpis přípravky obsahující léčivou látku, která by podle seznamu byla hrazena z prostředků všeobecného zdravotního pojištění, jestliže:
1. perorální pevné lékové formy obsahují více než 250 dávek v jednom originálním balení přípravku, přičemž dávkou se rozumí jedna tableta, tobolka, dražé atd.,
2. perorální tekuté lékové formy obsahují více než 500 ml roztoku nebo suspenze v jednom originálním balení přípravku, s výjimkou přípravků určených k enterální výživě,
3. parenterální lékové formy obsahují více než 25 ampulí v jednom originálním balení přípravku,
4. rektální lékové formy obsahují více než 50 čípků v jednom originálním balení přípravku,
5. lokální lékové formy obsahují více než 1000 g nebo 1000 ml v jednom originálním balení přípravku,
6. lokální masťové základy v
originálním balení, určené
k dalšímu zpracování v lékárně
na individuálně připravované léčivé
přípravky.