Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1996

2. VOLEBNÍ OBDOBÍ

51

ZPRÁVA

o schválených výročních zprávách zaměstnaneckých pojišťoven

a výroční zpráva a účetní závěrka Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY



USNESENÍ

VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

ze dne 21. srpna 1996 č. 426

k výročním zprávám a účetním uzávěrkám zdravotních pojišťoven za rok 1995

Vláda

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit výroční zprávu a účetní uzávěrku Všeobecné zdravotní pojišťovny České publiky za rok 1995;

II. schvaluje

1. výroční zprávu a účetní uzávěrku za rok 1995 těch zdravotních pojišťoven, kterým byl schválen zdravotně pojistný plán na rok 1996, a to

201 - Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky,

205 - Hutnická zaměstnanecká pojišťovna,

206 - Moravská zdravotní pojišťovna,

207 - Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank a pojišťoven,

209 - Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA,

211 - Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra České republiky,

212 - Stavební zdravotní pojišťovna STAZPO,

213 - Revírní bratrská pokladna v Ostravě,

214 - Regionální zaměstnanecká zdravotní pojišťovna REZAPO,

217 - Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE,

218 - Zdravotní pojišťovna CRYSTAL a

222 - Česká národní zdravotní pojišťovna,

2. výroční zprávu a účetní uzávěrku za rok 1995 těch zdravotních pojišťoven, kterým byl schválen zdravotně pojistný plán na rok 1996 s výhradou, že tyto zdravotní pojišťovny předloží do 30. září 1996 ministerstvu zdravotnictví návrh opatření ke snížení své zadluženosti, a to

203 - Železniční zdravotní pojišťovna GRÁL a

204 - Zdravotní pojišťovna GARANT-HOSPITAL,

3. výroční zprávu a účetní uzávěrku za rok 1995 zdravotní pojišťovny

221 - Mendlova zdravotní pojišťovna

s výhradou, že tato zdravotní pojišťovna předloží do 30. září 1996 ministerstvu zdravotnictví informaci o průběhu a výsledcích inventarizace majetku a zdůvodní výši režijních nákladů vynaložených v roce 1995,

4. výroční zprávu a účetní uzávěrku těch zdravotních pojišťoven, kterým nebyl schválen zdravotně pojistný plán na rok 1996 a byly zrušeny likvidací nebo sloučením s jinou zdravotní pojišťovnou, a to

208 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna ATLAS,

210 - Zdravotní pokladna škodováků,

215 - Moravskoslezská zdravotní pojišťovna IMPULS,

216 - Sdružená dopravní a zemědělsko-podnikatelská zdravotní pojišťovna SALVUS,

219 - Prostějovská zdravotní pojišťovna a

220 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna PRIMA;

III. neschvaluje výroční zprávu a účetní uzávěrku za rok 1995 těchto zdravotních pojišťoven

202 - Hornická zaměstnanecká zdravotní pojišťovna,

223 - Zemědělsko-potravinářská zdravotní pojišťovna,

224 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna RADIX,

225 - Zdravotní pojišťovna SPORT a

226 - Zdravotní pojišťovna chemie, zdravotnictví a farmacie;

IV. ukládá ministru zdravotnictví

1. předložit předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k projednání Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky výroční zprávu a účetní uzávěrku podle bodu I tohoto usnesení a předložit předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky zprávu o schválených a neschválených výročních zprávách a účetních uzávěrkách podle bodu II a III tohoto usnesení,

2. informovat vládu o opatřeních učiněných ve smyslu bodu II/2 a II/3 tohoto usnesení.

Provede:

ministr zdravotnictví

 
Předseda vlády
 
prof. Ing. Václav Klaus, CSc., v. r.


II

Důvodová zpráva

Materiál je předkládán ve smyslu zákonů ČNR

- č. 551/1991 Sb. o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, § 6 odst. 4, podle něhož účetní závěrku a výroční zprávu za minulý rok Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky schvaluje Poslanecká sněmovna Parlamentu po vyjádření vlády

- č. 280/1992 Sb. o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů, § 15 odst. 2, podle něhož účetní závěrku a výroční zprávu za minulý rok předkládá Ministerstvo zdravotnictví po projednání s Ministerstvem financí vládě České republiky. Podle § 15 odst. 3 cit. zákona vláda podá Poslanecké sněmovně zprávu o schválených výročních zprávách zaměstnaneckých pojišťoven.

Na základě výše citovaných právních předpisů předložily zdravotní pojišťovny Ministerstvu zdravotnictví výroční zprávy a účetní závěrky za rok 1995, které byly předány Ministerstvu financí k vyjádření.

Vláda České republiky projednala hodnocení výročních zpráv dne 21. srpna 1996 a přijala k němu usnesení č. 426 (část I tohoto materiálu).

Tímto usnesením vlády jsou schváleny výroční zprávy a účetní závěrky za rok 1996 celkem 19 zdravotním pojišťovnám, schváleny s výhradou 3 zaměstnaneckým pojišťovnám, a to zejména z níže uvedených důvodů:

1. Železniční zdravotní pojišťovna GRÁL (203):

- závazky po lhůtě splatnosti byly téměř trojnásobné proti průměru zjištěnému u ostatních zdravotních pojišťoven

- veškeré závazky (ve výši 654 mil. Kč) k 31. 12. 1995 stouply o 86% proti stavu k 31. 12. 1994 při zhruba stejném počtu pojištěnců

- záporné saldo výnosů a nákladů je v přepočtu na jednoho pojištěnce nejvyšší ze všech zaměstnaneckých pojišťoven a činí -800 Kč

- při porovnání hodnoty majetku této pojišťovny (včetně pohledávek a přechodných účtů) s cizími zdroji krytí majetku (včetně závazků) vychází předlužení ve výši 242 mil. Kč.

2. Zdravotní pojišťovna GARANT-HOSPITAL (204):

- veškeré závazky k 31. 12. 1995 činily 354 mil. Kč a podle auditora nemusí jít o jejich konečnou výši. Při srovnání této výše závazků se stavem k 31. 12. 1994 jde o jejich zvýšení o 261% při zhruba stejném počtu pojištěnců

- záporné saldo výnosů a nákladů je v přepočtu na jednoho pojištěnce jedno z nejvyšších ze všech zaměstnaneckých pojišťoven a činí -776 Kč

- při porovnání hodnoty majetku této pojišťovny (včetně pohledávek a přechodných účtů) s cizími zdroji krytí majetku (včetně závazků) vychází předlužení ve výši 219,5 mil. Kč. 3.

Mendlova zdravotní pojišťovna (221)

- nebyla provedena inventarizace majetku

- režijní náklady činily 17,5% (limit stanovený Ministerstvem financí činil 7%).

Citovaným usnesením vlády nebyly schváleny výroční zprávy a účetní závěrky těmto zaměstnaneckým pojišťovnám:

202 - Hornická zaměstnanecká zdravotní pojišťovna

223 - Zemědělsko-potravinářská zdravotní pojišťovna

224 - Zaměstnanecká zdravotní pojišťovna RADIX

225 - Zdravotní pojišťovna SPORT

226 - Zdravotní pojišťovna chemie, zdravotnictví a farmacie

Hodnocení jednotlivých zdravotních pojišťoven uvedené v části III tohoto materiálu bylo provedeno na základě předložených výročních zpráv a účetních závěrek zdravotních pojišťoven za rok 1995 ověřených auditory s výjimkou Zdravotní pojišťovny SPORT, Zemědělsko-potravinářské zdravotní pojišťovny, Zaměstnanecké zdravotní pojišťovny RADIX a Zdravotní pojišťovny chemie, zdravotnictví a farmacie. Tyto zdravotní pojišťovny ve stanoveném termínu 1. května 1996 zákonem požadované materiály buďto nepředložily anebo předložily v rozsahu, který neodpovídal předané metodice a obsahoval tedy nedostatečné a neúplné informace o hospodaření zdravotních pojišťoven.

Hodnocení ekonomických výsledků zdravotních pojišťoven bylo provedeno jejich vzájemným srovnáním, porovnáním skutečných výsledků hospodaření se schváleným zdravotně pojistným plánem na rok 1995 a dále porovnáním některých ukazatelů se skutečností dosaženou v roce 1994. V hodnocení zdravotních pojišťoven (část III) jsou uvedeny vybrané základní ukazatele. Dále jsou uvedeny ukazatele, které představují výrazné odchýlení od zjištěného průměru, plánu apod. K systému posuzování je nutné uvést, že veškeré uváděné průměry byly zjišťovány na průměrný přepočtený stav pojištěnců v roce 1995. Pouze u závazků a pohledávek, které jsou rozhodující pro hospodaření zdravotní pojišťovny v následujícím období, byly průměrné hodnoty zjišťovány na stav pojištěnců k 31. 12. 1995.

Hodnocení výročních zpráv a účetních závěrek zdravotních pojišťoven za rok 1995 uvedené v části III je členěno do třech částí:

A/ - Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky

B/ - zaměstnanecké zdravotní pojišťovny, které mají schválený zdravotně pojistný plán na rok 1996

C/ - zaměstnanecké zdravotní pojišťovny, které nemají schválený zdravotně pojistný plán na rok 1996 a byly zrušeny likvidací nebo sloučením s jinou zdravotní pojišťovnou.

Hodnocení zdravotních pojišťoven je doplněno v části IV tabulkami včetně komentáře ke zjištěným údajům.

Část V obsahuje stanovisko Ministerstva financí k předloženým výročním zprávám a účetním závěrkám zdravotních pojišťoven.

Část VI obsahuje výroční zprávu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky včetně účetních závěrek za rok 1996.

III

HODNOCENÍ

výročních zpráv a účetních závěrek zdravotních pojišťoven za rok 1995

A. HODNOCENÍ

výroční zprávy a účetní závěrky za rok 1995

Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky

I. Úvod

Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky (dále jen VZP) byla zřízena zákonem ČNR č. 551/1991 Sb. o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky.

VZP v roce 1995 prováděla nejen všeobecné zdravotní pojištění, ale též v rámci komerčního pojištění smluvní pojištění a připojištění na základě povolení Ministerstva financí. Svoji činnost vyvíjela na celém území republiky prostřednictvím 77 poboček.

Výroční zpráva VZP za rok 1995 byla předložena ve stanoveném termínu t. j. do 1. května 1996, auditorem schválená účetní závěrka byla doručena 10. července 1996. Výroční zpráva i účetní závěrka byly schváleny správní a dozorčí radou a sborem zástupců VZP.

II. Hodnocení zdravotní péče

Oblast zdravotní politiky byla směrovaná k úhradě a zachování dostupné a pokud možno kvalitní zdravotní péče pro pojištěnce ve všech okresech republiky a na nutnost udržení výdajů za zdravotní péči v mezích příjmů VZP. V průběhu roku došlo u části poskytovatelů zdravotní péče k určitému snížení spektra i objemu prováděných zdravotních výkonů a tím i výše účtovaných úhrad za poskytnutou zdravotní péči.

VZP se v průběhu roku 1995 zúčastnila řady jednání o novelách různých podzákonných norem. Ve výroční zprávě VZP konstatuje, že tyto přijaté novely vyhlášek a jejich příloh uskutečněné v roce 1995 systému všeobecného zdravotního pojištění úspory nákladů nejenom nepřinesly, ale naopak provedeným zdražením zdravotních výkonů, léčiv a prostředků zdravotnické techniky způsobily jejich růst.

Kontrolní systém VZP byl zajištěn jak vnější tak vnitřní kontrolou. V rámci vnější kontroly byla v 1. - 3. čtvrtletí 1995 provedena Nejvyšším kontrolním úřadem u VZP kontrola hospodaření, evidencí a rozhodování VZP v období let 1993 - 1995. Zpráva o této kontrole nekonstatovala závažné nálezy. Kontroly plátců pojistného byly provedeny u cca 13 tis. plátců, dlužné pojistné bylo zjištěno u cca 5 tis. plátců v celkové částce 582 mil. Kč, ze které bylo do konce roku 1995 zaplaceno 149 mil. Kč.

Kontrolu poskytovatelů zdravotní péče provádělo v roce 1995 1091 revizních lékařů, kteří provedli 37 tis. kontrol státních a nestátních zdravotnických zařízeních. Dále VZP provedla tematické revizní akce zaměřené na oblast intenzívní nemocniční péče m. j. v 6 vybraných fakultních nemocnicích, kdy jenom tato akce přinesla přes 3 mil. Kč zpět do základního fondu zdravotního pojištění. Ekonomickým výsledkem všech provedených revizních činností bylo zjištění neoprávněně účtovaných výkonů v hodnotě 519 mil. Kč.

Počet pojištěnců k 31. 12. 1995 činil 6 659 950 osob. Nejpočetnější věková skupina pojištěnců byla v rozmezí 15 - 19 let (517 500 osob) a v rozmezí 45 - 49 let (493 974 osob). Nejvíce byly zastoupeny zeny nad 55 let a muži nad 60 let.

Náklady na zdravotní péči dosáhly výše 101% z celkových výnosů po přerozdělení a na jednoho pojištěnce činily 7 378 Kč,(průměr 6 915 Kč) [pokud je v textu uvedeno v závorce "průměr", jde o průměr za všechny zdravotní pojišťovny].

Nejvyšší náklady na zdravotní péči na jednoho pojištěnce byly u skupiny pojištěnců ve věku 70 - 74 let. Náklady vynaložené VZP na zdravotní péči činily 66% z nákladů na zdravotní péči vynaložených všemi zdravotními pojišťovnami.

V soustavě smluvních zdravotnických zařízení byly zastoupeny všechny požadované složky zdravotní péče. V roce 1995 došlo k omezení počtu smluvních partnerů u jediné kategorie a to u zdravotnických zařízení ambulantních specialistů.

V roce 1995 VZP věnovala pozornost smluvní politice a ovlivňování tvorby sítě smluvních zdravotnických zařízení. Pro zachování rovného přístupu ke všem smluvním partnerům a pro možnost kontroly dodržování některých smluvních ustanovení informačním systémem, byly připraveny nové typové smlouvy o poskytování zdravotní péče a její úhradě. Na základě zkušeností z vývoje smluvních vztahů a s využitím změn v právních předpisech týkajících se zdravotního pojištění, byla do nových typových smluv, k posílení cíle vykazovat platební rovnováhu, zakotvena řada ustanovení s důrazem na kvalitu a rozsah poskytované zdravotní péče a týkajících se úpravy kontrol poskytnuté zdravotní péče a sankčních opatření.

V porovnání s 31. 12. 1994 se síť zdravotnických zařízení VZP v roce 1995 rozšířila zejména u těchto kategorií zdravotnických zařízení:

léčiva a PZT (o 28%)

pohotovostní služba (o 9%)

lůžková zařízení (o 8%

ambulantní zařízení (o 8%)

Je na místě uvést, že přes existenci nadbytku nemocničních lůžek, se relativně často vyskytovaly žádosti o uzavření (rozšíření) smluv na chirurgická lůžka.

Počet smluvních zařízení stoupl o 8%. Koncem roku 1995 měla VZP dohody se všemi poskytovateli lůžkové zdravotní péče, kteří se na ni obrátily, a s většinou (95%) poskytovatelů ambulantní zdravotní péče, poměrný stav pojištěnců VZP na celkovém počtu obyvatel se v jednotlivých okresech pohyboval okolo 80%.

Počet pojištěnců připadající na jedno smluvní zdravotnické zařízení:

praktický lékař pro dospělé 1 477,9
praktický lékař pro děti a dorost 2 998,9
praktický zubní lékař 1 216,7
nemocnice24 701,5


III. Hodnocení ekonomické části

Při počtu pojištěnců k 31. 12. 1995 ve výši 6 659 950 osob jde o 63% z celkové počtu pojištěnců všeobecného zdravotního pojištění. Tyto počty pojištěnců nejsou rozloženy ve všech okresech republiky rovnoměrně a pohybovaly se od 35% (Mladá Boleslav) do 80% (Praha-západ). V roce 1995 přešlo k VZP z jiných zdravotních pojišťoven 321 464 osob, a odešlo od VZP 365 147 osob. Největší odchody byly u pojištěnců ve věku do 20 let (151 tis. osob) a dále v rozmezí let 20 - 60 let (188 tis. osob). Tím došlo k určitému zhoršení věkové struktury pojištěnců VZP.

VZP měla 56,2% pojištěnců, za něž je plátcem pojistného stát (průměr 52,7%).

V rámci přerozdělovacího mechanismu prostředků všeobecného zdravotní pojištění získala VZP 16 118 mil. Kč, což je 52% z jejího výběru pojistného. Tento příjem znamenal, že výběr pojistného na jednoho pojištěnce ve výši 4 695 Kč byl přerozdělením zvýšen na 7 125 Kč. Mezi všemi zdravotními pojišťovnami (včetně VZP) činil průměrný výběr pojistného na jednoho pojištěnce 5 535 Kč a pro přerozdělení 6 735 Kč.

Saldo celkových výnosů po přerozdělení a celkových nákladů činilo -2 151 mil. Kč, t. j. v přepočtu na 1 pojištěnce -324 Kč (průměr -341 Kč). Průměrné celkové roční náklady v přepočtu na jednoho pojištěnce činily 7 613 Kč (průměr 7 218 Kč).

Celkové závazky VZP převyšovaly její pohledávky o 3 669 mil. Kč, přitom ve lhůtě splatnosti o 5 189 mil. Kč. Po lhůtě splatnosti byly pohledávky o 1 520 mil. Kč vyšší než závazky.

Průměrná výše všech pohledávek VZP za rok 1995 činila na jednoho pojištěnce 360 Kč (průměr 387 Kč).

Průměrná výše závazků na jednoho pojištěnce činila

- ve lhůtě splatnosti 779 Kč (průměr 774 Kč)

- po lhůtě splatnosti 132 Kč (průměr 251 Kč).

Výše závazků vůči zdravotnickým zařízením po lhůtě splatnosti činila 877 mil. Kč, to je 132 Kč na jednoho pojištěnce. Přitom průměrné měsíční náklady na zdravotní péči na jednoho pojištěnce činily 615 Kč (průměr 576 Kč).

VZP v roce 1995 čerpala bankovní úvěr ve výši 210 mil. Kč, který byl použitý na nákup budovy v Praze na Perštýně.

Podíl investic na vlastní činnost (536 mil. Kč) na výnosech celkem po přerozdělení činil 1,1% (průměr 1,5%), výdaje na investice do zdravotnictví nebyly vykázány. Investice na vlastní činnost se týkaly zejména pořízení nemovitostí pro 8 okresních pojišťoven a rekonstrukcí objektů pro okresní pojišťovny (celkem 23).

Provozní náklady (bez investic) činily v roce 1995 3,1%, náklady na financování vnitřního rozpočtu VZP představovaly 3,8% z celkových výnosů po přerozdělení. Provozní náklady na jednoho pojištěnce činily v průměru 224 Kč (průměr 291 Kč).

Při srovnání údajů zdravotně pojistného plánu schváleného na rok 1995 s údaji uvedenými ve výroční zprávě jsou zřejmé téměř ve všech položkách vyšší hodnoty dosažené ve skutečnosti. Procento splnění:

stav pojištěnců101,2%
výběr pojistného81,4%
příjmy po přerozdělení 112,2%
výdaje na zdravotní péči 124,9%
náklady na provoz69,9%


Rozdíl oproti pojistnému plánu na rok 1995, který předpokládal čerpání základního fondu ve výši 39 170 mil. Kč (skutečnost 48 935 mil. Kč) je způsoben jednak vyššími náklady na věcné dávky zdravotní péče poskytnuté vyššímu než předpokládanému počtu pojištěnců, jednak růstem nákladů na zdravotní péči poskytovanou stále se rozšiřující sítí zdravotnických zařízení a dále vyššími náklady na léky a prostředky zdravotnické techniky, jejichž absolutní spotřeba v roce 1995 rovněž dále rostla. Náklady na léky a prostředky zdravotnické techniky v průměru na jednoho pojištěnce stouply ve srovnání s rokem 1994 o 29%.

Stav rezervního fondu zdravotního pojištění k 31. 12. 1995 je 259 mil. Kč (původně uvedeno 301,5 mil. Kč). Z rozhodnutí Sboru zástupců byl rezervní fond v průběhu roku 1995 použit k částečné úhradě ztráty z roku 1994 a to v částce 582 mil. Kč.

VZP měla dále vytvořen účelový fond, jehož stav k 31. 12. 1995 činil 277 mil. Kč. Celkové čerpání tohoto fondu činilo 100 mil. Kč. Největším z projektů realizovaných z finančních prostředků účelového fondu v roce 1995 byl projekt léčebných pobytů u Jaderského moře "Mořský koník" pro děti oslabené chronickými onemocněními.

Náklady smluvního pojištění a připojištění jsou tvořeny realizovanými pojistnými plněními a náklady s tím spojenými a činily celkem 119 759 tis. Kč. Výnosy z této činnosti představovaly 141 597 tis. Kč.

Na závěr je nutné zdůraznit, že výroční zpráva včetně všech číselných údajů byla zpracována a předložena Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí na základě účetní závěrky, která nebyla ověřena auditem. Zpracování všech tabulkových přehledů a propočty všech průměrů byly tedy provedeny na základě této výroční zprávy. Při předání konečných výkazů VZP společně s auditorskou zprávou (dne 10. července 1996) byly zjištěny určité hodnotové rozdíly, které zjištěné celostátní průměry a propočtená procentní srovnání zásadním způsobem neovlivní.

Z tohoto důvodu uvádíme přehled o plnění základních ukazatelů VZP pro jejich částečnou odlišnost od údajů uvedených v přiložené tabulce č. 2:

 
Údaje z výkazů
 
původně předaných a neověřených auditem
po ověření auditem
(v mil. Kč)  
AKTIVA celkem6 576,4 6 585,6
stálá aktiva2 248,9 2 248,9
oběžná aktiva4 320,1 4 319,1
z toho  
- zásoby3,33,2
- dlouhodobé pohledávky103,3 103,3
- krátkodobé pohledávky 1 943,51 942,5
- finanční majetek2 270,0 2 270,0
Přechodné účty aktiv 7,417,6
z toho  
- náklady příštích období 6,96,9
- dohadné účty aktivní 0,510,7
PASIVA celkem6 576,4 6 585,6
vlastní jmění- 836,7 - 881,8
Cizí zdroje6 216,5 6 264,3
Přechodné účty pasiv 1 196,61 203,1


IV. Závěr.

Výroční zpráva a účetní závěrka za rok 1995 se doporučují schválit.

B. HODNOCENÍ

výročních zpráv a účetních závěrek zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven za rok 1995,

které mají schválený zdravotně pojistný plán na rok 1996.

201 - Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky

I. Úvod

Vojenská zdravotní pojišťovna (dále jen VoZP) byla založena 18. 12. 1992 jako resortní zdravotní pojišťovna z podnětu Federálního ministerstva obrany. Počet pojištěnců VoZP má po celou dobu její existence stále vzrůstající tendencí. Pojištěnci jsou však v odlišné věkové struktuře než jsou ve většině ostatních zdravotních pojišťoven. Odlišnost je způsobena tím, že VoZP pojišťuje žáky vojenských škol připravujících se na službu vojáka z povolání a vojáky v základní službě, kdy jde o věkovou strukturu v rozmezí 15 - 24 let. Tito pojištěnci představují 40% všech pojištěnců VoZP.

Výroční zpráva i účetní závěrka byly předloženy Ministerstvu zdravotnictví ve stanoveném termínu včetně auditů k účetní závěrce a k výroční zprávě, které jsou pozitivní. Výroční zpráva včetně účetní závěrky byly schváleny správní i dozorčí radou VoZP.

II. Hodnocení zdravotní péče

Kontrolní systém zdravotní pojišťovny je uplatňován prostřednictvím centrálního výběru pojistného, a dále se prostřednictvím poboček provádí revizní a kontrolní činnost u zdravotnických zařízení. Zdravotní politika je v souladu se Zdravotním řádem a seznamem výkonů. VoZP navíc sleduje počet preventivních prohlídek a výskyt nemocí z povolání v řadách armády.

Nejvyšší náklady VoZP vynaložila na věkovou skupinu u mužů mezi 65 - 69 lety a u žen mezi 20 - 24 lety, přičemž nejvyšší výdaje byly u věkové skupiny od 60 let výše.

Celkové náklady na zdravotní péči dosáhly 95% z celkových výnosů po přerozdělení. Nárůst výdajů byl větší u lůžkové péče než u péče ambulantní, což je rozdíl oproti jiným zdravotním pojišťovnám. Průměrné náklady na zdravotní péči na jednoho pojištěnce byly 5 705 Kč (průměr 6 915 Kč) [pokud je v hodnocení výročních zpráv uvedeno v závorce "průměr" rozumí tím průměr za všechny zdravotní pojišťovny].

V soustavě smluvních zdravotnických zařízení byly zastoupeny všechny požadované složky zdravotní péče.

Počet pojištěnců připadající na jedno smluvní zdravotnické zařízení:

praktický lékař pro dospělé 119,6
praktický lékař pro děti a dorost 27,6
praktický zubní lékař 97,5
nemocnice2571,4


III. Hodnocení ekonomické části

VoZP měla k 31. 12. 1995 462 864 pojištěnců, t. j. 4,4% z celkového počtu pojištěnců všeobecného zdravotního pojištění. VoZP je tedy nyní největší zaměstnaneckou zdravotní pojišťovnou. Svoji činnost vyvíjí na celém území republiky v sedmi pobočkách. Její ekonomickou situaci podstatným způsobem ovlivňuje odvod poměrně vysoké části vybraného pojistného (13%) ve prospěch jiných zdravotních pojišťoven. Hospodářský výsledek tvořený rozdílem výnosů a nákladů byl záporný a činil -30 Kč na jednoho pojištěnce (průměr -341 Kč). Závazky ve lhůtě splatnosti činily 42 mil. Kč, t. j. v průměru 92 Kč na jednoho pojištěnce. Výše závazků VoZP vůči zdravotnickým zařízením po lhůtě splatnosti k 31. 12. 1995 byla nulová a to při skutečnosti, že VoZP není zatížena žádným bankovním úvěrem. Průměrná výše všech pohledávek na jednoho pojištěnce činila 7,- Kč, takže byla zanedbatelná, a to i ve srovnání s průměrem (387,- Kč).

Výdaje na pořízení investic na vlastní činnost (vč. záloh) při částce 112 mil. Kč byly s výjimkou VZP nejvyšší ze všech zaměstnaneckých pojišťoven. Náklady na provoz (bez investic) činily 5,8% z celkových výnosů po přerozdělení. Stav veškerých závazků byl k 31. 12. 1995 nižší o 12,2% než v roce 1994, stav pohledávek byl nižší o téměř 90% (v propočtech na jednoho pojištěnce). Z těchto údajů vychází, že u VoZP došlo k lepšímu hospodářskému výsledku než byl v roce 1994.

VoZP má propracovaný vlastní kontrolní systém a ve své činnosti uplatnila řadu regulačních opatření, která se projevila ve snížení závazků a pohledávek ve srovnání s rokem 1994. Centrální výběr pojistného se provádí na účet ústředí VoZP a tím je umožněno včasné plnění povinností odvodu na zvláštní účet přerozdělení, okamžitý přehled o vybraném pojistném a možnost zálohovat pobočky VoZP podle jejich skutečných potřeb.

Při srovnání výroční zprávy na schválený zdravotně pojistný plán jsou zřejmé vyšší hodnoty dosažené ve skutečnosti a to ve všech položkách s výjimkou počtu pojištěnců, který je nepatrně nižší než předpokládal plán (0,5%). Procento nákladů na provoz (bez investic) z celkových výnosů po přerozdělení bylo v plánu stanoveno na 7%, skutečnost činila 5,8. Zdravotně pojistný plán byl ve vztahu k dosažené skutečnosti postaven v podstatě reálně.

IV. Závěr

Výroční zpráva včetně účetní závěrky za rok 1995 se doporučuje schválit.

203 - Železniční zdravotní pojišťovna GRÁL

I. Úvod

Železniční zdravotní pojišťovna GRÁL (dále jen ZP GRÁL) byla zřízena dne 15. 9. 1992 jako podniková zaměstnanecká zdravotní pojišťovna na základě žádosti Československých státních drah s. p., Elektrizace Železnic a. s. Praha a Železničního stavitelství a. s. Brno. Z tohoto důvodu vyvíjí činnost zejména pro zaměstnance těchto organizací a jejich rodinné příslušníky a dále jako jiná zdravotní pojišťovna, tzn., že je přístupna širokému okruhu ostatních zájemců.

Výroční zpráva i účetní závěrka byly předloženy Ministerstvu zdravotnictví ve stanoveném termínu včetně auditu, který obsahuje schválení bez výhrady. Oba materiály byly schváleny správní a dozorčí radou ZP GRÁL.

II. Hodnocení zdravotní péče

Kontrolní systém ZP GRÁL vůči plátcům i poskytovatelům byl realizován prostřednictvím informačního systému, kontrol a revizí, kterými bylo ušetřeno 101 666 tis. Kč. Zdravotní politika byla realizována v souladu se Zdravotním řádem.

Nejpočetnější věková skupina pojištěnců byla ve věku 45 - 49 let. Tato skupina byla rovněž nejnákladnější. Náklady na zdravotní péči činily celkem 2 160 750 tis. Kč. Celkové náklady na zdravotní péči dosáhly 107% z celkových výnosů přerozdělení. Nejvyšší náklady představovala ambulantní činnost, z toho nejvíce činily ambulantní specialisté. Průměrný náklad na zdravotní péči na jednoho pojištěnce byl 6700 Kč (průměr 6 915 Kč). Největší náklady na jednoho pojištěnce byly u skupiny pojištěnců od 55 let výše a dále mezi 75 - 79 lety.

V soustavě smluvních zdravotnických zařízení byly zastoupeny všechny požadované složky zdravotní péče.

Počet pojištěnců připadající na jedno smluvní zdravotnické zařízení

praktický lékař pro dospělé 129,6
praktický lékař pro děti a dorost 245,4
praktický zubní lékař 110,5
nemocnice2154,3


III. Hodnocení ekonomické části

ZP GRÁL měla k 31. 12. 1995 celkem 320 989 pojištěnců, t. j. 3% z celkového počtu pojištěnců všeobecného zdravotního pojištění. Svoji činnost vyvíjí na celém území republiky v devíti pobočkách. Ekonomickou situaci podstatným způsobem ovlivňuje odvod nemalé části vybraného pojistného (13%) ve prospěch jiných zdravotních pojišťoven prostřednictvím přerozdělovacího mechanismu.

Celkové závazky převyšovaly veškeré pohledávky o 440 mil. Kč. Závazky ZP GRÁL vůči zdravotnickým zařízením po lhůtě splatnosti byly poměrně vysoké a činily v průměru na jednoho pojištěnce 705 Kč, když průměrná výše těchto závazků u všech zdravotních pojišťoven na jednoho pojištěnce činila 251 Kč. Podíl závazků na jednoho pojištěnce vzrostl proti skutečnosti roku 1994 o 86%.

Veškeré závazky ZP GRÁL představovaly k 31. 12. 1995 hodnotu 654 mil. Kč, k 31. 12. 1994 činily 351 mil. Kč a to při zhruba stejném počtu pojištěnců.

Čerpání prostředků na pořízení investic bylo jedno z nejvyšších a činilo 72 mil. Kč, nedokončené hmotné investice představují 73 mil. Kč. Rovněž i průměrná měsíční mzda pracovníků ZP GRÁL patřila mezi nejvyšší. Procento nákladů na provoz (bez investic) z celkových výnosů po přerozdělení činilo 5,9%. Hospodářský výsledek byl záporný a v přepočtu na jednoho pojištěnce (-800 Kč) byl nejvyšší ze zaměstnaneckých pojišťoven, kterým byl schválen zdravotně pojistný plán na rok 1996 (průměr -341).

Kontrolní systém ZP GRÁL spočívá v hloubkové kontrole a v cílené kontrole vůči plátcům pojistného. Těchto kontrol bylo v roce 1995 provedeno 1.147 a na základě jejich výsledků předepsáno k úhradě více jak 21 mil. Kč, z nichž bylo ke konci roku uhrazeno 9 mil. Kč. Dále jsou prováděny kontroly úhrad za poskytnutou zdravotní péči.

Skutečnosti roku 1995 ve srovnání s pojistným plánem jsou u všech položek vyšší a vyplývají z dosaženého vyššího průměrného počtu pojištěnců v roce 1995 (115,2%). V relaci k tomuto zvýšenému počtu pojištěnců jsou i uváděné celkové příjmy po přerozdělení a náklady na zdravotní péči. Procento nákladů na provoz bez investic ve vztahu k celkovým výnosům po přerozdělení činilo 5,9% proti 7% uvedeným v plánu. Zůstatek rezervního fondu k 31. 12. 1995 činil 40% hodnoty uvedené v pojistném plánu.

Je nutné konstatovat, že v roce 1995 došlo ke zhoršení ekonomické situace jak ve srovnání s rokem 1994 tak ve srovnání s ostatními zaměstnaneckými pojišťovnami.

Při porovnání hodnoty aktiv (vč. pohledávek a přechodných účtů) s cizími zdroji krytí aktiv (vč. závazků) vychází u ZP GRÁL její předlužení ve výši 242 mil. Kč, které je nejvyšší ze všech zaměstnaneckých pojišťoven, kterým byl schválen zdravotně pojistný plán na rok 1996.

IV. Závěr

Výroční zpráva včetně účetní závěrky za rok 1995 se doporučují schválit s výhradou.

204 - Zdravotní pojišťovna GARANT-HOSPITAL

I. Úvod

Zdravotní pojišťovna GARANT-HOSPITAL (dále jen ZP G-H) byla založena 15. 10. 1992 jako zaměstnanecká pojišťovna orientovaná na úhradu poskytované léčebné a preventivní zdravotní péče zaměstnancům velkých strojírenských podniků.

Výroční zpráva a účetní závěrka byly předloženy Ministerstvu zdravotnictví ve stanoveném termínu. Výrok auditu k roční účetní závěrce je její schválení s výhradou, protože nebyly odstraněny nedostatky v účtování závazků a pohledávek z let 1993 a 1994. Z tohoto důvodu podle vyjádření auditora roční účetní závěrka nepodává zcela věrný pohled na závazky a pohledávky ZP G-H k 31. 12. 1995.

Výroční zpráva i účetní závěrka byly schváleny správní i dozorčí radou ZP G-H.

II. Hodnocení zdravotní péče

Kontrolní systém byl zaveden ve směru k poskytovatelům zdravotní péče i plátcům pojistného. Zdravotní politika byla zaměřena na preventivní programy pro zaměstnance velkých strojírenských podniků.

Nejpočetnější věková skupina pojištěnců byla mezi 15 - 19 lety, což je rozdíl oproti jiným zdravotním pojišťovnám. Nejnákladnější věková skupina byla mezi 45 - 49 lety. Celkové náklady na zdravotní péči činily 108% z celkových výnosů po přerozdělení. Nejdražší byla ambulantní složka, z toho nejvíce činili ambulantní specialisté. Průměrné náklady na zdravotní péči na jednoho pojištěnce byly 5 968 Kč (průměr 6 915 Kč). Největší náklady na jednoho pojištěnce byly u skupiny pojištěnců mezi 75 - 79 léty.

V soustavě smluvních zdravotnických zařízení byly zastoupeny všechny požadované složky zdravotní péče.

7. Počet pojištěnců připadající na jedno smluvní zdravotnické zařízení

praktický lékař pro dospělé 110,2
praktický lékař pro děti a dorost 167,6
praktický zubní lékař 85,3
nemocnice1330,6


III. Hodnocení ekonomické části

ZP G-H měla k 31. 12. 1995 celkem 276 781 pojištěnců, t. j. 2,6% z celkového počtu pojištěnců všeobecného zdravotního pojištění. ZP G-H svoji činnost vyvíjí na celém území republiky v devíti pobočkách. Její ekonomickou situaci podstatným způsobem ovlivňuje odvod nemalé části vybraného pojistného (14,1%) ve prospěch jiných zdravotních pojišťoven prostřednictvím přerozdělovacího mechanismu. Z této skutečnosti vyplývají i určité ekonomické problémy, které jsou částečně řešeny prostřednictvím bankovního úvěru. Bankovní úvěr činil 29 mil. Kč, což je snížení proti 42 mil. Kč v roce 1994. ZP G-H má poměrně nízký počet pojištěnců na 1 zaměstnance, který činí 830 (průměr 1 269, za zaměstnanecké pojišťovny 980 pojištěnců). Rovněž značně vysoké bylo čerpání výdajů na pořízení investic na vlastní činnost (92 mil. Kč). Čerpání nákladů na provoz činilo 6,4%.

Hospodářský výsledek ke konci roku 1995 skončil vysokou ztrátou a to -776 Kč na jednoho pojištěnce (průměr -341 Kč). (V roce 1994 činil hospodářský výsledek na jednoho pojištěnce -156 Kč.) Rezervní fond je vytvořený v hodnotě 79,8 mil. Kč.

Závazky ZP G-H dosahují značné výše a vzhledem k vyjádření auditora nemusí jít o jejich konečnou výši. Podle výročních zpráv představovaly celkové závazky v roce 1995 hodnotu 354 mil. Kč, v roce 1994 hodnotu 98 mil. Kč a to při zhruba stejném počtu pojištěnců.

Podle údajů ve výroční zprávě celkové závazky ZP G-H převyšovaly v roce 1995 celkové pohledávky o 278 mil. Kč, potom ve lhůtě splatnosti o 252 mil. Kč a po lhůtě splatnosti o 66 mil. Kč. Průměrná výše závazků vůči zdravotnickým zařízením na jednoho pojištěnce po lhůtě splatnosti činila 370 Kč (průměr 251 Kč).

Při kontrolních akcích provedených ZP G-H u plátců pojistného bylo zjištěno neodvedené pojistné ve výši 34 mil. Kč. Penále vyměřené z této částky představuje 24 mil. Kč. Z těchto částek bylo ZP G-H uhrazeno 14 mil. Kč.

Ze srovnání údajů zdravotně pojistného plánu se skutečností vyplývá ve všech případech nedosažení hodnot uvedených v tomto plánu. Příčinou je nedosažení plánovaného počtu pojištěnců (skutečnost ve výši 75% plánu). Rezervní fond byl naplněn ve výši 34% ve vztahu k hodnotě uvedené v plánu.

Při posouzení výsledků hospodaření za rok 1995 a 1994 vychází, že v roce 1995 došlo k jejich určitému zhoršení. Při srovnání hodnoty majetku (vč. pohledávek a přechodných účtů) s cizími zdroji krytí majetku (vč. závazků) vychází u ZP G-H její předlužení ve výši 219,5 mil. Kč, které je druhé nejvyšší ze všech zaměstnaneckých pojišťoven se schváleným zdravotně pojistným plánem na rok 1996.

IV. Závěr

Výroční zpráva včetně účetní závěrky za rok 1995 se doporučují schválit s výhradou.

205 - Hutnická zaměstnanecká pojišťovna

I. Úvod

Hutnická zaměstnanecká pojišťovna (dále jen HZP) byla založena 1. 10. 1992. Jde o jednu z největších regionálně působících zaměstnaneckých pojišťoven. Jejími pojištěnci jsou převážně zaměstnanci (a rodinní příslušníci) organizací, které požádaly o zřízení této zdravotní pojišťovny. Žadateli o zřízení HZP byly VÍTKOVICE, a. s., Ostrava, NOVÁ HUŤ, a. s., Ostrava, TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY, a. s., Třinec, Železárny a drátovny s. p., Bohumín, Válcovny plechu, a. s., Frýdek-Místek, Hutní montáže Ostrava a. s., Ostrava.

Výroční zpráva i účetní závěrka byly předloženy Ministerstvu zdravotnictví ve stanoveném termínu včetně auditů k účetní závěrce a k výroční zprávě, které jsou pozitivní. Výroční zpráva včetně účetní závěrky byla schválena správní i dozorčí radou HZP.

II. Hodnocení zdravotní péče

Kontrolní systém byl funkční jak ve vztahu k plátcům tak ve vztahu k poskytovatelům, kterým byla prokázána neoprávněně účtovaná částka ve výši 7,5 mil. Kč. Zdravotní politika HZP působí jako regionální na úrovni okresů. Jedná se o ekologicky postižené okresy s vysokou koncentrací škodlivin v ovzduší. HZP se podílela na projektu "Zdraví" v rámci "Nových metod aplikace preventivních programů v průmyslu v oblastech severní Moravy", na které Ministerstvo zdravotnictví ČR přidělilo grant. Prováděná úhrada zdravotní péče byla změněna ve smyslu platného Zdravotního řádu.

V počtu pojištěnců k 31. 12. 1996 byli nejvíce zastoupeni pojištěnci ve věkových skupinách 45 - 49 let a 15 - 19 let. Nejdražší věková skupina byla od 60 let výše. Celkové náklady na zdravotní péči činily 97% z celkových výnosů po přerozdělení. Nejdražší byla ambulantní složka, z toho nejvíce činili ambulantní specialisté a stomatologové. Průměrné náklady na zdravotní péči na jednoho pojištěnce byly 6 697 Kč, (průměr 6 915 Kč). Největší náklady na jednoho pojištěnce byly u skupiny pojištěnců od 60 let výše. V soustavě smluvních zdravotnických zařízení byly zastoupeny všechny požadované složky zdravotní péče.

Počet pojištěnců připadající na jedno smluvní zdravotnické zařízení

praktický lékař pro dospělé 287,2
praktický lékař pro děti a dorost 502,8
praktický zubní lékař 261,5
nemocnice2008,1



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP