K § 61 a 62

Stanoví se základní náležitosti žádosti o licenci a náležitosti licence a současně se umožňuje provést potřebnou diverzifikaci podmínek, jak to vyplývá z rozdílností ekonomických charakteristik mezi pravidelnou a nepravidelnou a mezi vnitrostátní a mezinárodní dopravou.

Dokladem podle § 61 odst. 2 písm. e) se rozumí například

- Auditem ověřené výkazy za minulý finanční rok.

- Hospodářská rozvaha z nedávné doby.

- Plánovaná rozvaha k datu zahájení operací s podrobnými údaji, jak se takto odchyluje od předchozí shora uvedené hospodářské rozvahy.

- Podnikatelský plán na první dva roky provozu.

- Podrobný obchodní rozpočet na souhrnné operace přepravce, rozčleněné měsíc po měsíci na první dva roky provozu. Příjmy a náklady mají být uvedeny odděleně pro každý typ operace (pravidelné lety, chartrové atd.). Následující položky mají být uvedeny samostatně, s udáním základního výhledu

a) výhled příjmů, výnosů a cestujících podle měsíců,

b) navrhované sazby a kapacity přidělená pro každou sazbu,

c) palivo,

d) mzdy a platy

e) pronájem letadel nebo finanční zatížení,

f) přistávací a jiné letištní poplatky,

g) náklady na posádku,

h) náklady na údržbu,

i) náhradní díly pro letadla a motory,

j) propagace,

k) navigační poplatky,

l) poplatky za zásobování jídlem a nápoji,

m) poplatky za cestující,

n) všeobecné správní náklady,

o) odpisy,

p) kolísání kursů.

- Podrobný výhled toku peněz rozčleněný po měsících za první dva roky operací, s uvedením obchodních a provozních příjmů a plateb a předpokladů ohledně dlužníků a věřitelů.

- Podrobnosti o navrhovaném parku letadel, motorů a skladu náhradních dílů s podrobnostmi o dohodách o jejich financování, včetně termínů a podmínek financování.

- Podrobnosti všech ostatních finančních dohod, které přepravce sjednal, včetně akcionářských fondů.

- Podrobnosti o všech akcionářích a jejich státní příslušnosti.

Výše uvedený přehled byl odvozen ze seznamu dokladů vyžadovaných k provozování letecké dopravy Úřadem pro civilní letectví Velké Británie.

K § 63 a 64

Ustanovení umožňuje změnit licenci a omezit činnost v případě, že letecký dopravce neplní podmínky stanovené v licenci, nebo vznikne situace, která činí povolenou dopravu nežádoucí, jako např. na základě přijetí rezoluce Rady bezpečnosti OSN vůči Jugoslávii, Libyi a pod.

K § 65 a 66

Ustanovení umožňují ochranu uživatelů a dodavatelů služeb v případě právnické nebo fyzické osoby oprávněné k provádění letecké dopravy, která neplní podmínky stanovené v licenci nebo závažně porušuje tento zákon nebo mezinárodní smlouvu. Současně stanoví obligatorní povinnost vydavateli licence tuto licenci odejmout, jestliže o to dopravce požádá. Na uvážení správního úřadu se ponechává, zda licenci odejme i v případě, že její držitel trvale neplatí úhrady za poskytované letištní a letové provozní služby.

K § 67

Ustanovení vychází z mezinárodních doporučení a stanoví, že pro výkon činnosti leteckého dopravce, který provozuje obchodní leteckou dopravu, musí být Úřadem pro civilní letectví státu zápisu letadla do leteckého rejstříku osvědčeno, že má způsobilost k dané činnosti nejméně na úrovni vyžadované mezinárodními požadavky. Toto osvědčení je dokladem, který zahraniční letecké úřady vyžadují při projednávání souhlasu k provozování obchodní letecké dopravy.

K § 68

V navrhovaném ustanovení jsou stanoveny základní povinnosti leteckého dopravce, jejichž nedodržení je sankcionováno pokutou a v krajním případě odebráním licence. Zvlášť jsou upraveny povinnosti pro leteckého dopravce, který provozuje pravidelnou obchodní leteckou dopravu. Tato doprava musí být provozována podle předem schváleného letového řádu a předem vyhlášených smluvních přepravních podmínek včetně tarifu.

K § 69

Vzhledem k rozdílným nárokům na provozování tzv. velké letecké dopravy a letecké dopravy provozované malými leteckými dopravci zabývajícími se pouze drobnou přepravou osob a zavazadel stanoví se volnější režim pro jejich přístup na dopravní trh a zejména jiné vymezení leteckého dopravce pro tuto činnost.

K § 70

K provozování mezinárodní letecké dopravy tuzemským dopravcem se kromě obecných podmínek stanovených pro provozování dopravy vyžaduje souhlas státu, jehož hranice mají být při provozování této dopravy překročeny.

K § 71

Vzhledem k významu letového řádu se stanoví působnost Ministerstva dopravy k jeho schvalování.

K § 72

Ustanovení zrcadlově řeší pravidla vstupu zahraničních dopravců na český dopravní trh v závislosti na veřejném nebo státním zájmu a v závislosti na mezinárodních smlouvách, jimiž je Česká republika vázána.

Úmluva obsahuje v čl. 7 ustanovení, jejichž důsledkem v dopravní politice a praxi jednotlivých států je omezení práv kabotáže pro letecké dopravce cizích států.

Mezinárodní obchodní letecká doprava se v převážné míře provádí na základě mezinárodních smluv. I v ostatních případech, kdy mezinárodní smlouva není uzavřena, se uplatňují mezinárodní principy, které je z hlediska potřeb ČR a budoucího vstupu do Evropské unie potřeba respektovat.

K § 73 a 74

Ustanovení upravuje vymezení leteckých prací a jejich regulaci prostřednictvím institutu povolení. Povolení vydává Úřad pro civilní letectví ve správním řízení. Obdobně a ze stejných důvodů jako letecká doprava i letecké práce jsou vyjmuty z režimu živnostenského zákona. Pod leteckými pracemi se rozumí jednak všechny letecké činnosti, při kterých se letadlo využívá jako pracovní stroj (chemické ošetření půdy v zemědělství) podnikatelsky, a dále i letecké činnosti, při kterých se letadlo využívá pro účely výuky v leteckých školách. Leteckými pracemi je i vlastní činnost leteckých škol.

K § 75

Letecká činnost pro potřeby státu zahrnuje leteckou činnost, kterou na základě usnesení vlády č. 485 ze dne 1. září 1993 provádí Ministerstvo vnitra Státním leteckým útvarem. Letecká činnost pro potřeby státu zahrnuje dále inspekční lety správních úřadů působících v civilním letectví (dnes lety Státní letecké inspekce) i jiných správních úřadů, inspekční lety zahraničních státních letadel vyplývajících z mezinárodních smluv. Všechny tyto činnosti nejsou provozovány podnikatelsky za účelem zisku ani pro vlastní potřebu provozovatelů, nýbrž pro potřeby státu a výkon státní správy. Proto jsou tyto činnosti vyjmuty z regulace přes institut licence. Všechny tyto činnosti lze provozovat pouze se souhlasem státu. Stát v tomto případě reprezentuje vláda České republiky, která při svém rozhodování o udělení souhlasu k těmto činnostem zvažuje míru potřebnosti leteckých činností pro potřeby a zájmy státu.

K § 76

Ustanovení vymezuje letecké činnosti, které provozuje provozovatel pro vlastní podnikatelské potřeby, t.j. kdy nevzniká žádný právní vztah mezi provozovatelem a cizí osobou, jehož předmětem by byla přeprava nebo letecké práce. Touto leteckou činností se zajišťuje podnikatelská činnost, k níž je provozovatel oprávněn podle zvláštních předpisů (např. letecká doprava vlastních výrobků, které jsou předmětem obchodní činnosti podnikatele).

Vzhledem k tomu, že tyto činnosti nejsou vlastním předmětem podnikání podnikatele, není nutná stejná míra regulace těchto činností, jako při regulaci letecké dopravy či leteckých prací (licence). Kromě letecké činnosti pro vlastní potřeby velkým letadlem, t.j. letadlem pro více než deset cestujících, nebo letecké činnosti, kterou se pro vlastní potřeby provádí speciální letecké práce, zejména práce se zvlášť nebezpečným zbožím, které vymezí prováděcí předpis, není letecká činnost pro vlastní potřebu regulována.

K § 77

Rekreační a sportovní létání jako činnost není státem regulována. Při provozování rekreačního nebo sportovního létání musí být dodržena všechna ustanovení tohoto zákona, t.j. provozovatel rekreačního či sportovního létání může toto létání provozovat pouze technicky způsobilým letadlem, k řízení tohoto letadla musí mít platný průkaz způsobilosti a při létání musí být dodržena všechna pravidla a pokyny pro létání, která stanovuje tento zákon a prováděcí předpisy.

K § 78

Stanoví se, za jakých podmínek lze provozovat letecká veřejná vystoupení a letecké soutěže. Jde o jednorázové akce, k jejichž provozování je třeba souhlasu Úřadu pro civilní letectví.

K § 79

Vzhledem k vysokým požadavkům na bezpečnost provozování leteckých činností je do zákona zařazena hlava III, v níž jsou shrnuty povinnosti jejich provozovatelů ve vztahu k letadlu, leteckému personálu, letištím i pravidlům létání.

K § 80

Při dopravě nebezpečných předmětů a látek musí být dodrženy kromě podmínek stanovených leteckými právními předpisy a přepravním řádem i podmínky stanovené právními předpisy o ochraně životního prostředí, výbušninách a dalšími právními předpisy v závislosti na vývoji právního řádu.

VII. Část sedmá - sportovní létající zařízení

K § 81 - 83

Relativně vysoké nároky na provozování leteckého sportu běžnými letadly a značné nároky na odbornou způsobilost leteckého personálu vedou v posledních desetiletích k celosvětovému rozmachu létání na zařízeních jednoduché a velmi lehké konstrukce. Svým charakterem je takové létání amatérskou sportovní činností a ve většině zemí jsou tato zařízení považována za sportovní létající zařízení nikoliv za letadla ve smyslu mezinárodních předpisů. Jedná se o různé druhy ultralehkých letounů, motorové i bezmotorové závěsné kluzáky a padákové kluzáky, vyráběné amatérsky, profesionálně nebo postavené ze stavebnic.

Snížené požadavky na technickou způsobilost těchto zařízení a odbornou způsobilost jejich uživatelů nepřipouští využívání leteckých sportovních zařízení ke komerčním účelům.

Protože je létání se sportovními létajícími zařízeními provozováno ve společném vzdušném prostoru, byť omezeném, je nutná určitá míra regulace v zájmu bezpečnosti ostatního leteckého provozu a veřejnosti. To se dotýká nejen způsobilosti sportovního létajícího zařízení, výcviku a způsobilosti pilotů, ale i ochrany práv vlastníků pozemků a bezpečnosti občanů a majetku na zemi. Ustanovení, které umožňuje zakázat provoz určitých druhů sportovního létajícího zařízení, je nutné z toho důvodu, že létání s některými druhy sportovního létajícího zařízení může být již ze svého fyzikálního principu nepřijatelně nebezpečné.

Vztahovat platnost obecných ustanovení leteckého zákona i na sportovní létající zařízení by bylo značně neekonomické a neefektivní a neúměrně by tím byla zatížena státní správa. Proto většina letecky vyspělých států v celém světě specifickým způsobem řeší jejich zvláštní postavení a činnosti s nimi spojené. Rovněž světová letecká sportovní asociace (FAI) projevuje snahu sjednotit a vyjádřit určité základní technické parametry, podle kterých jsou tato zařízení posuzována.

Z výše uvedených důvodů se navrhuje zakotvit v zákoně speciální úpravu podmínek letové způsobilosti sportovních létajících zařízení a způsobilosti jejich uživatelů. Obdobná úprava je zakotvena i ve stávajícím leteckém zákoně ve vztahu ke sportovním organizacím a v praxi se osvědčuje.

K § 84

Přestože k užívání sportovního létajícího zařízení není třeba splňovat odborné a zdravotní požadavky kladené na uživatele standardních letadel, musí uživatel sportovního létajícího zařízení absolvovat teoretickou výuku a alespoň praktický výcvik v rozsahu stanoveném prováděcím předpisem, složit zkoušku ze získaných znalostí a dovedností. Vzhledem k bezpečnostním rizikům, která jsou s užíváním sportovního létajícího zařízení spojena je třeba, aby byl uživatel pro užívání jednotlivého druhu sportovního létajícího zařízení zdravotně způsobilý.

VIII. Část osmá - Ochrana civilního letectví před protiprávními činy

K § 85

Ochrana civilního letectví před nezákonnými činy (únosy, terorismus) není současným leteckým zákonem vůbec řešena. Příloha č.17 k Úmluvě, Tokijská úmluva (vyhláška č.102/1984 Sb., o Úmluvě o trestných a některých jiných činech spáchaných na palubě letadla), Haagská úmluva (vyhláška č.96/1974 Sb., o Úmluvě o potlačení protiprávního zmocnění se letadel), Montrealská úmluva (vyhláška č.16/1974 Sb., o úmluvě o potlačování protiprávních činů ohrožujících bezpečnost civilního letectví) ukládají smluvním státům tedy i ČR vytvořit právní rámec ochrany civilního letectví s důrazem na prevenci. Pro provozování leteckých činností a letišť to znamená přijmout opatření k zajištění bezpečnosti leteckého provozu. Plnění těchto požadavků je přitom neopomenutelnou podmínkou pro získání oprávnění k provozování leteckých činností.

K § 86

Vzhledem ke zvláštní povaze leteckého provozu je každý, kdo se zúčastňuje letecké dopravy povinen strpět omezení, která směřují k zajištění bezpečného a spolehlivého leteckého provozu.

V současné době obsahuje omezení práv a povinností provozovatelů dopravy a cestujících v letecké dopravě pouze letecký přepravní řád.

Kromě obecných povinností cestujících jako např. povinnosti zachovávat opatrnost a uposlechnout pokynů, které jim dávají oprávnění zaměstnanci provozovatele, jsou cestující povinni při nákupu letenky a před nástupem do letadla na vyzvání prokázat svoji totožnost, na požádání dopravce uvést obsah zavazadel a umožnit provozovateli dopravy přezkoumání obsahu zavazadel nebo před nástupem do letadla odevzdat dopravci do úschovy věci ohrožující bezpečnost leteckého provozu, zejména zbraně, výbušniny, střelivo, žíraviny a radioaktivní materiál.

Vzhledem k Listině základních práv a svobod je nezbytné základ pro omezení a zásahy do integrity cestujících a ostatních osob zúčastněných na přepravním procesu obsažených v leteckém přepravním řádu zakotvit přímo v zákoně.

Legalita těchto zásahů je dána odpovědností státu za bezpečný letecký provoz vyplývající kromě jiného z mezinárodních úmluv, jimiž je Česká republika vázána.

K § 87

Ustanovení shrnuje působnost Ministerstva dopravy a Úřadu pro civilní letectví, která vyplývá z jednotlivých ustanovení tohoto zákona.

Vzhledem k tak závažnému zásahu do práva člena leteckého personálu, jakým je odnětí průkazu způsobilosti k výkonu jeho činnosti, se v případě, kdy je důvodem takového zásahu zdravotní nezpůsobilost, zakotvuje působnost Ministerstva zdravotnictví k posouzení opodstatněnosti prováděného zásahu.

Současně se stanoví působnost Ministerstva obrany ve věcech vojenského letectví.

IX. Část devátá - Státní správa v civilním letectví

K § 88 a 89

Stávající právní úprava neřešila státní dozor a jeho výkon v uceleném bloku, částečně byl upraven podzákonnými normami.

Výkon státního dozoru má v civilním letectví zvláštní význam vzhledem k jeho dopadu na bezpečnost a spolehlivost leteckého provozu.

Ustanovení vymezují obsah a účel státního dozoru. Odstavec 2 § 89 vymezuje oprávnění pověřené osoby v případě zjištění takových závad, v jejichž důsledku může být ohrožen život nebo zdraví osob nebo bezpečnost leteckého provozu.

Úřad pro civilní letectví v tomto případě bezprostředního ohrožení musí okamžitě zasáhnout. Nepůjde o vyslovení zákazu činnosti, ale o okamžité zadržení dokladů, bez nichž nelze činnosti provozovat.

K § 90 - 92

Dosavadní právní úprava sankční ustanovení neobsahuje. Je zakotvena pouze možnost odejmutí průkazů způsobilosti. Uložení pokuty v rámci blokového řízení bylo zcela neúčinné. V současné době, kdy mnohonásobně vzrostl počet subjektů v letecké dopravě, je z hlediska bezpečnosti leteckého provozu možnost ukládání sankcí nezbytná.

Ve vztahu k ostatním možnostem postihu v rámci našeho právního řádu je třeba zdůraznit, že problematika bezpečnosti leteckého provozu je natolik specifická a odborná, že nelze připustit, aby o sankcích rozhodovaly úřady, které nemají potřebnou odbornou úroveň. V těchto případech hraje rovněž značnou roli čas, a proto se nejeví účelné sankcionovat narušení bezpečnosti leteckého provozu prostřednictvím jiného úřadu.

Pokuty bude ukládat a vybírat příslušný správní úřad působící v civilním letectví. Vymáhání pokut je ponecháno finančním úřadům.

X. Část desátá - Společná, přechodná a závěrečná ustanovení

K § 93

Na všechna řízení upravená tímto zákonem se použije správní řád (zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení) s výjimkou těch řízení, kde povaha věci jeho použití vylučuje.

K § 94

Vzhledem k rozmanitosti právních vztahů, které v civilním letectví vznikají a na jejichž vzniku se podílejí jak tuzemské, tak i zahraniční fyzické a právnické osoby, jejichž vztahy jsou regulovány mezinárodními smlouvami, ke kterým Česká republika přistoupila, vyslovuje se v této zásadě priorita mezinárodní smlouvy před zákonem. Aplikaci výše uvedeného ustanovení je možná pouze při splnění podmínky, že je Česká republika mezinárodní smlouvou vázána.

Přijetí tohoto ustanovení umožní České republice bezprostředně reagovat na závazky vyplývající z mezinárodních smluv, jimiž je vázána, bez těžkopádného a z časového hlediska již obvykle ex post přijímaného právního předpisu, který pouze fixuje situaci, kterou si praxe vynutila.

S tímto ustanovením koresponduje ustanovení § 100.

K § 96

Úhrada vybíraná za užívání letišť a poskytování letových provozních služeb jejich provozovateli má charakter ceny sjednávané podle cenových předpisů.

Výše ceny musí zohledňovat platné mezinárodní principy a závazky vyplývající pro Českou republiku z čl. 15 Úmluvy o mezinárodním civilním letectví. V souladu s čl. 15 Úmluvy musí stát zajistit stejné nakládání s letadly smluvních států, jako vlastními domácími letadly. Tento závazek garantuje stát prostřednictvím dohledu vykonávaného Ministerstvem dopravy nad dodržováním mezinárodních smluv, limitujících výši ceny za užívání letiště a poskytování letových provozních služeb.

K § 97

Povinnost poskytování základních údajů o určitých oblastech činností v civilním letectví vyplývá České republice z jejího členství v ICAO. Proto je nutné vytvořit zákonem možnost, aby správní úřady v civilním letectví mohly shromažďovat a v potřebném rozsahu publikovat informace a data nutná k plnění jejich činností jak při tvorbě dopravní politiky, tak i při posuzování veřejného zájmu. Požadované údaje jsou omezeny na nezbytné minimum a neměly by představovat pro provozovatele nadměrné administrativní zatížení.

Ministerstvo dopravy jako reprezentant členství České republiky v ICAO má odpovědnost za bezpečný a plynulý letecký provoz nad ČR. Z toho titulu musí zajistit včasnou informovanost všech subjektů zúčastněných v civilním letectví o skutečnostech, které rozhodujícím způsobem ovlivňují bezpečnost a plynulost leteckého provozu. Obdobně jako v jiných státech se tak děje prostřednictvím publikace těchto skutečností v Letecké informační příručce. Ministerstvo dopravy vydávání tohoto pramene informací zabezpečuje. Samotným vydáváním Letecké informační příručky je pověřena letecká informační služba, která je organizační složkou Řízení letového provozu s. p.

K § 98

Ustanovení vyjadřuje vztah platné a připravované právní úpravy.

K § 99

Státní letecká inspekce byla zřízena vyhláškou č. 29/1964 Sb. jako rozpočtová organizace podřízená Ministerstvu dopravy. Zákonem č. 305/1993 Sb., kterým se novelizoval letecký zákon, byla legalizována jako správní úřad stejného názvu. V předkládaném návrhu zákona se vytvářejí předpoklady pro změnu Státní letecké inspekce na Úřad pro civilní letectví s mnohem širší působností než dosud.

K § 100

České republice vyplývají povinnosti z členství v ICAO a je vázána Úmluvou. Podle jejích článků 37 a 38 je povinna spolupracovat k dosažení co možno nejvyššího stupně jednotnosti v úpravách, normách, řízeních a organizaci, týkajících se letadel, personálu, leteckých tratí a pomocných služeb všude tam, kde tato jednotnost usnadní a zdokonalí létání. K tomuto účelu ICAO stanoví a mění podle potřeby mezinárodní předpisy. Členský stát, který nehodlá nebo nemůže operativně převzít tyto předpisy do svého právního řádu, je povinen oznámit to ihned ICAO a uvést rozdíly oproti mezinárodně platnému předpisu.

U změn mezinárodních norem je stát, který ve svých předpisech neučiní příslušné změny, povinen do šedesáti dnů ode dne přijetí změny oznámit to Radě ICAO. Ta pak informuje o rozdílech své členské státy.

Pro přesnost se uvádí úplné znění článků 37 a 38 Úmluvy uveřejněné pod č. 147/1947 Sb.:

"Hlava VI

Mezinárodní normy a doporučované předpisy

Článek 37

Zavádění mezinárodních norem a řízení

Každý smluvní stát se zavazuje spolupracovati k dosažení co možno nejvyššího stupně jednotnosti v úpravách, normách, řízeních a organizaci, týkajících se letadel, personálu, leteckých tratí a pomocných služeb, všude tam, kde tato jednotnost usnadní a zdokonalí létání.

K tomu cíli Mezinárodní organizace pro civilní letectví stanoví a změní čas od času podle potřeby mezinárodní normy a doporučované předpisy a řízení, týkající se:

a) soustav komunikačních a pomocných zařízení leteckých, počítajíc v to pozemní značky orientační,

b) charakteristických znaků letišť a přistávacích ploch,

c) pravidel pro létání a metod kontroly létání,

d) výdeje průkazů létajícího personálu a mechaniků,

e) způsobilosti letadel k letu,

f) zápisu letadel do rejstříku a zjišťování totožnosti letadel,

g) sbírání a výměny meteorologických zpráv,

h) palubních knih,

i) leteckých nákresů a map,

j) řízení celních a přistěhovaleckých,

k) letadel v tísni a vyšetřování nehod, jakož i jiných věcí majících vztah k bezpečnosti, pravidelnosti a výkonnosti létání, pokud se čas od času mohou jeviti vhodnými.

Článek 38

Odchylky od mezinárodních norem a řízení

Stát, který shledá, že mu není možno podrobiti se ve všech směrech některé mezinárodní normě nebo řízení, nebo uvésti vlastní nařízení nebo předpisy v naprostý soulad s mezinárodní normou neb řízením, když taková norma nebo řízení byly změněny, anebo který pokládá za nutné zavésti nařízení nebo předpisy lišící se v jednotlivosti od předpisů nebo metod, stanovených mezinárodní normou, oznámí ihned mezinárodní organizaci pro civilní letectví rozdíly mezi jeho vlastním předpisem a předpisem stanoveným mezinárodní normou. Jde-li o změny mezinárodních norem, jest stát, který ve svých vlastních nařízeních nebo předpisech neučiní příslušných změn, povinen oznámiti to Radě do šedesáti dnů ode dne přijetí změny mezinárodní normy, anebo udati, co hodlá podniknouti. Rada pak všem ostatním státům ihned oznámí, v čem se mezinárodní norma liší od příslušného předpisu tohoto státu."

Z výše uvedeného je zřejmé, že v oboru civilního letectví je třeba velmi pružně reagovat na změny mezinárodních předpisů, nehledě k tomu, že je třeba pružně reagovat i na vývoj leteckého provozu v ČR. Vydávání obecně závazných předpisů pouze formou zákonů a vyhlášek je však značně nepružné a neumožňuje orgánům v civilním letectví reagovat tak pružně, aby to přispělo k usnadnění vstupu ČR do Evropského společenství. Dalším problémem je pak formální úprava těchto předpisů a legislativní proces jejich tvorby, které neodpovídají Legislativním pravidlům vlády. Zásada dále ukládá povinnost všem osobám zúčastněným na civilním letectví dodržovat mezinárodní předpisy v oblasti civilního letectví, které byly přijaty podle Úmluvy.

V Praze dne 23. července 1996

předseda vlády

ministr dopravy

Platné znění § 3 odst. 3 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, který se navrhuje zákonem o civilním letectví novelizovat, s vyznačením navrhovaných změn:

"§ 3

(3) Živností dále není

a) činnost bank, pojišťoven, penzijních fondů, spořitelních a úvěrních družstev, burz, organizátorů mimoburzovních trhů, obchodníků s cennými papíry a zařizování a správa kolektivních majetkových účastí,

b) pořádání loterií a jiných podobných her,

c) hornická činnost a činnost prováděná hornickým způsobem,

d) výroba elektřiny, plynu nebo tepla a rozvod elektřiny, plynu nebo tepla fyzickým či právnickým osobám, zajišťované ve veřejném zájmu,

e) zemědělství, včetně prodeje nezpracovaných zemědělských výrobků za účelem zpracování nebo dalšího prodeje,

f) prodej nezpracovaných rostlinných a živočišných výrobků z vlastní drobné pěstitelské a chovatelské činnosti a lesních plodin přímým spotřebitelům fyzickými osobami,

g) námořní doprava a mořský rybolov,

h) provozování dráhy a drážní dopravy,

i) zřizování a provozování jednotné telekomunikační sítě,

j) výroba humánních a veterinárních léčiv a prostředků zdravotnické techniky k jejich výrobě,

k) výroba, dovoz, vývoz a odbyt psychotropních a omamných látek,

l) státní zkušebnictví,

m) zahraniční obchod s vojenským materiálem,

n) státní odborný dozor nad bezpečností práce a technických zařízení,

o) provozování rozhlasového a televizního vysílání,

p) nabízení nebo poskytování služeb směřujících bezprostředně k uspokojování sexuálních potřeb,

r) zprostředkování zaměstnání,

s) činnost, při níž se navrhují, projektují, expertně posuzují, vyrábějí, staví, uvádějí do provozu, provozují, opravují, udržují, rekonstruují a vyřazují z provozu jaderná zařízení,

t) příprava vybraných pracovníků jaderných zařízení,

u) provozování stanic technické kontroly,

v) výchova a vzdělávání na základních školách, středních školách, speciálních školách a vysokých školách 23d)."

§ 3 odst. 3 živnostenského zákona se doplňuje novým písmenem x/, které zní:

"x) provozování letišť, provozování obchodní letecké dopravy a leteckých prací a poskytování leteckých služeb [Zákon č. .../1996 Sb., o civilním letectví.]".

Prováděcí předpisy k návrhu zákona o civilním letectví

Prováděcí předpisy k návrhu zákona o civilním letectví lze rozdělit na dva druhy v závislosti na existenci mezinárodního prvku v obsahu jejich právní úpravy.

Jeden druh tvoří prováděcí předpisy, jimiž se současně realizují závazky České republiky vyplývající z jejího členství v Mezinárodní organizaci pro civilní letectví - viz příloha č. 1.

Vedle výše uvedených prováděcích předpisů je třeba vyhláškou upravit podrobnosti k těm ustanovením navrhovaného zákona, která mají procesní charakter a omezují se pouze na vnitrostátní potřebu bez mezinárodního aspektu - viz příloha č. 2.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP