K § 17 až 20
Kontrolním orgánem nadace je dozorčí
rada, popřípadě revizor. Dozorčí
rada se povinně zřizuje v nadaci, jejíž
nadační jmění při založení
přesáhne 5 mil. Kč; při nižší
výši tohoto jmění se namísto
dozorčí rady zřizuje revizor. Tím
však není vyloučeno, že i v těchto
případech bude dozorčí rada ustavena,
pokud tak stanoví nadační listina nebo statut
nadace.
Zákon stanoví demonstrativním výčtem
úkoly dozorčí rady (revizora) při
kontrolní činnosti nadace a příslušná
oprávnění s tím spojená. Tím
se nevylučuje, aby další úkoly dozorčí
rady (revizora) v souvislosti s kontrolou byly stanoveny nadační
listinou nebo statutem, pokud ovšem nepatří
do výlučné působnosti správní
rady.
První členy dozorčí rady, resp. revizora
musí jmenovat zřizovatel nadace, popř. vykonavatel
závěti (nejsouli jmenováni v závěti).
Další členy dozorčí rady, resp.
dalšího revizora již volí správní
rada nadace. V ostatním pro dozorčí radu
a členství v ní, resp. pro výkon funkce
revizora platí obdobně v zákoně přímo
citovaná ustanovení týkající
se správní rady. Navíc se zakotvuje neslučitelnost
funkce člena dozorčí rady (revizora) s funkcí
člena správní rady anebo zástupce
nadace.
K § 21 až 23
Způsob použití nadačního jmění
upravuje zákon kogentně. Nadační jmění
lze použít pouze v souladu s účelem
a podmínkami stanovenými v nadační
listině a ve statutu nadace k naplnění obecně
prospěšného cíle a dále k úhradě
nákladů souvisejících se správou
nadace.
Dále zákon zakotvuje požadavek hospodárnosti nadace. Nadační jmění by nemělo být prohospodařeno na odměnách členům orgánů nadace, nepřiměřených sídlech, na dopravních prostředcích a pod. Za tím účelem musí nadační listina nebo statut obligatorně stanovit jedno z pravidel pro omezení nákladů souvisejících se správou nadace v zákoně uvedených. Pojem "náklady související se správou nadace" je v zákoně přímo definován, aby se zamezilo pochybnostem, které druhy položek lze do nákladů na správu nadace zahrnout. Pravidlo stanovené pro omezení nákladů na správu nadace nebude možno měnit minimálně po dobu 5 let od jeho stanovení, aby se zabránilo případnému zneužití. Rozhodnout o změně daného pravidla přísluší podle § 10 odst. 2 písm. a) zákona správní radě, a to změnou statutu nadace. Pokud při vzniku nadace bylo pravidlo pro omezení nákladů souvisejících se správou nadace stanoveno v nadační listině, půjde v případě jeho následné změny o jediný zákonem dovolený případ nesouladu nadační listiny se statutem.
V zájmu zabránění neoprávněným
výhodám při nakládání
s nadačním jměním zákon dále
stanoví omezení pro členy orgánů
nadace a některé další osoby, kteří
při prodeji věcí nebo jiných majetkových
hodnot a při pronájmu nemovitostí patřících
do nadačního jmění nesmějí
být kupujícími nebo nájemci.
Nadace nesmí vlastním jménem podnikat. Může
se však účastnit na podnikání
jiných osob, a to za zákonem stanovených
podmínek. Blokace podnikatelských aktivit nadace
má základ v účelovém určení
nadačního jmění. Navrhuje se proto
vyloučit provozování živnosti, popř.
jiného podnikání svým jménem
podle zvláštních předpisů. Z
tohoto zákazu zákon připouští
výjimky, které výslovně zmiňuje
pronájem nemovitostí, pořádání
loterií, tombol, veřejných sbírek,
kulturních, společenských, sportovních
a vzdělávacích akcí. V zájmu
ochrany nadačního jmění proti event.
obchodním rizikům spjatým s majetkovou účastí
nadace na podnikání jiných osob se v zákoně
navrhuje i určité omezení těchto majetkových
účastí. Povolenou majetkovou účastí
v uvedeném smyslu se rozumí především
držení cenných papírů, zejména
akcií a obligací, držení obchodního
podílu společníka společnosti s ručením
omezeným a komandisty komanditní společnosti.
Naopak se zakazuje účast ve veřejné
obchodní společnosti, účast v komanditní
společnosti v postavení komplementáře,
jakož i obligačně vstoupit do postavení
tichého společníka podnikatele. Ze stejného
důvodu, tj. v maximální míře
vyloučit riziko ztráty nadačního jmění,
v zájmu maximálně možného použití
nadačního jmění pro stanovený
účel nadace, se vylučuje možnost zřizovat
u nadačního jmění zástavní
či jiné zajišťovací závazky.
K § 24
Na vedení účetnictví nadace se vztahuje
zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
a příslušné prováděcí
předpisy. Souběžně navrhovanou novelizací
zákona o účetnictví (viz část
šestá) jsou nadace zařazeny mezi účetní
jednotky, které účtují v soustavě
podvojného účetnictví. Zakotvuje se
rovněž povinnost, aby roční účetní
závěrka nadace byla ověřována
auditorem. Ne však vždy, ale pouze za ten kalendářní
rok, v němž úhrn celkových nákladů
a výnosů vykazovaných nadací podle
účetních předpisů převýší
5 000 000 Kč.
K § 25 a 26
Nadace jsou povinny vypracovávat výroční
zprávu o své činnosti a hospodaření,
jejíž minimální rozsah stanoví
zákon. Zákonná nejzazší lhůta
pro vypracování výroční zprávy
umožňuje vytvoření dostatečného
časového prostoru pro to, aby účetní
závěrka, která je jejím obsahem, mohla
být ověřena auditorem. Nic nebrání
tomu, aby správní radou nebo statutem byla určena
pro vypracování zprávy lhůta kratší
než do šesti měsíců po skončení
hodnoceného období, kterým je zásadně
kalendářní rok. Výjimkou je první
výroční zpráva, kde hodnoceným
obdobím bude v návaznosti na datum vzniku nadace
doba kratší.
Povinně se zavádí volný přístup
k výročním zprávám nadace,
které budou uloženy u soudu, jenž nadaci zapsal
do rejstříku nadací. Informace o činnosti
a hospodaření nadací obsažené
ve výročních zprávách může
získat a využívat každý. Sloužit
budou zejména tomu, kdo hodlá nadaci přispět.
K § 27
Zahraničním nadacím se zaručuje zásadně
stejný režim jako nadacím vzniklým podle
tohoto zákona se sídlem v České republice
za podmínek, že zřídí organizační
složku umístěnou na území České
republiky, která bude zapsána v rejstříku
nadací, a že účel zahraniční
nadace je shodný s účelem stanoveným
pro české nadace.
Ustanovení zákona týkající
se především nadačního jmění
včetně zákonem stanovené minimální
hranice, způsobu jeho použití, stanovení
kriteria hospodárnosti, vypracování výroční
zprávy, jakož i veřejné kontroly platí
i pro zahraniční nadace, resp. jejich organizační
složku, jejímž prostřednictvím
vyvíjejí činnost na území České
republiky.
K § 28
Občanský zákoník v § 20e odst.
2 předpokládal, že úprava nadací
v něm obsažená (§ 20b až 20e) bude
podrobněji rozvedena zákonem. Vzhledem k rozsáhlosti
materie a z důvodů celistvosti její úpravy
se přistoupilo ke zpracování komplexní
zákonné úpravy nadací, a proto je
třeba příslušná ustanovení
občanského zákoníku týkající
se nadací zrušit. Dále se provádí
dvě další drobné úpravy textu
§ 476d odst. 1 a § 477 odst. 2 občanského
zákoníku související s přijetím
zákona o nadacích.
K § 29
Stanoví se příslušnost krajského
soudu pro řízení ve věcech zrušení
nadace a následného jmenování likvidátora
soudním rozhodnutím, tj. které je hmotněprávně
upraveno v § 7 odst. 3 a 4, resp. v § 9 odst. 2 zákona
o nadacích. Příslušnost krajského
soudu je stanovena shodně jako při rozhodování
o těchto záležitostech u obchodních
společností a družstev (§ 9 odst. 4 písm.
b) a h), resp. písm. c) občanského soudního
řádu). Dále se stanoví i příslušnost
krajského soudu pro řízení ve věci
jmenování nových členů správní
rady v případech uvedených v § 16 zákona
o nadacích.
K § 30
V novele zákona ČNR č. 549/1991 Sb., o soudních
poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů, se navrhuje osvobodit nadace od soudních
poplatků ve věcech týkajících
se rejstříku nadací, tj. zápisů
do něj. Navrhované osvobození je odůvodněno
postavením nadací jako účelových
sdružení majetku, který není určen
k podnikání.
K § 31
S poukazem na postavení nadací jako účelového
sdružení majetku určeného k užití
pro dosažení obecně prospěšného
cíle se jeví jako odpovídající
zakotvit pro tento druh právnických osob určité
daňové zvýhodnění oproti podnikatelských
subjektům. Navrhované zvýhodnění
se konkrétně týká daně dědické
a darovací, od nichž mají být osvobozena
bezúplatná nabytí majetku nadacemi, jakož
i prostředků poskytnutých nadacemi v souladu
s účelem a podmínkami stanovenými
v nadační listině nebo ve statutu nadace.
K naplnění tohoto záměru je nutno
novelizovat zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o
dani dědické, dani darovací a dani z převodu
nemovitostí. Uvedená novelizace navazuje na daňová
zvýhodnění, která mají nadace
již podle platných předpisů; konkrétně
jde o daň z pozemků, od níž jsou osvobozeny
pozemky tvořící jeden funkční
celek se stavbou sloužící nadacím, a
o daň ze staveb, od níž jsou osvobozeny stavby
sloužící nadacím.
Navrhovaná novela zákona č. 357/1992 Sb.
obsahuje dále ustanovení o tom, že od daně
darovací je osvobozeno nabytí majetkového
prospěchu na základě smlouvy o výpůjčce
do výše 20 000 Kč u každého jednotlivého
poplatníka. Na základě smlouvy o výpůjčce
uzavřené podle § 659 a násl. občanského
zákoníku vznikne vypůjčiteli právo
užívat po dohodnutou dobu věc bezplatně.
Tímto bezplatným užíváním
věci vzniká majetkový prospěch, který
je předmětem daně darovací. S ohledem
na to, že u takto vzniklého majetkového prospěchu
ve výši do 20 000 Kč bude daň darovací,
přes administrativní náročnost spojenou
s jejím vyměřováním, zpravidla
minimální, navrhuje se pro tyto případy
daňové osvobození. Toto osvobození
má obecnou povahu a bude se týkat nejen nadací,ale
například i případů, kdy stát
zřizuje výpůjčku k pozemkům,
které jsou v jeho vlastnictví, ve prospěch
bytových družstev.
K § 32
V zájmu lepší přehlednosti a možnosti
kontroly se navrhuje, aby nadace byly v zákoně č.
563/1991 Sb., o účetnictví zařazeny
mezi účetní jednotky, které jsou povinny
účtovat v soustavě podvojného účetnictví.
K § 33
V souvislosti s nově zaváděnou registrací
nadací soudy je nutno ze zákona ČNR č.
102/1992 Sb., kterým se upravují některé
otázky související s vydáním
zákona č. 509/1991 Sb., kterým se mění,
doplňuje a upravuje občanský zákoník
vypustit § 12, v němž je založena dosavadní
příslušnost k registraci nadací pro
okresní úřady.
K § 34
V daném přechodném ustanovení je řešena
situace nadací již existujících podle
dosavadních předpisů. Ty nabývají
statusu nadace podle tohoto zákona za podmínky,
že v zákonem stanovené dvanáctiměsíční
lhůtě splní požadavky na činnost
nadace podle tohoto zákona a požádají
o zápis do rejstříku nadací vedeného
soudy. Ve stejné lhůtě může statutární
orgán nadace rovněž rozhodnout o jejím
zrušení, a to s následnou likvidací.
Další možností, kterou nadace zřízené
podle dosavadních předpisů mohou využít,
je jejich sloučení za podmínek stanovených
v odstavci 2. Dojdeli ke sloučení, stanoví
se zároveň pro přejímající
nadaci povinnost podat následně návrh na
zápis do rejstříku nadací u rejstříkového
soudu a dodržet přitom dvanáctiměsíční
lhůtu ode dne účinnosti zákona. Po
marném uplynutí stanovené roční
lhůty anebo budeli podaný návrh na
zápis nadace do rejstříku nadací zamítnut,
soud rozhodne o zrušení nadace a nařídí
její likvidaci.
K § 35
Na území České republiky působí
přibližně 15 zahraničních subjektů
majících povahu zahraniční nadace
podle tohoto zákona. Jejich činnost se opírá
o povolení vydané ministerstvem vnitra podle §
3 odst. 1 zákona č. 116/1985 Sb., o podmínkách
činnosti organizací s mezinárodním
prvkem v ČR. V daném přechodném ustanovení
se umožňuje, aby se tyto zahraniční
subjekty mohly podřadit pod režim zákona o
nadacích, jehož součástí je i
úprava právního režimu působení
zahraničních nadací v České
republice.
K § 36
Účinnost zákona je s ohledem na jeho aktuálnost
navrhována na 1. listopad 1996.
V Praze dne 23. července 1996
I. Změna a doplnění zákona č.
40/1964 Sb.,občanský zákoník, ve znění
pozdějších předpisů
1. Vypouští se ustanovení § 20b až
20e včetně nadpisu:
(1) Fyzická nebo právnická osoba mohou jednotlivě
nebo společně zřizovat nadace (fondy) k obecně
prospěšným cílům, zejména
za účelem rozvoje duchovních hodnot, ochrany
lidských práv nebo jiných humanitárních
cílů, k ochraně a tvorbě životního
prostředí, zachování přírodních
hodnot i ochraně kulturních památek.
(2) Fyzická osoba může nadaci zřídit
i závětí.
(3) Nadace je právnickou osobou; vzniká registrací
u příslušného státního
orgánu.
Zřizovatel vydává statut nadace, který obsahuje zejména
a) název a sídlo nadace,
b) cíl, který bude nadací podporován,
c) zdroje nadace,
d) způsoby použití prostředků nadace a komu je lze poskytnout,
e) určení správce nadace a kdo ji zastupuje v právních
vztazích,
f) způsob majetkového vypořádání
při zániku nadace.
Prostředky poskytnuté z nadace jsou účelově
vázány a ten, komu byly poskytnuty, je povinen použít
je podle stanovených podmínek; jinak může
správce nadace požadovat jejich vrácení
nebo náhradu.
(1) Na zrušení a zánik nadace se použije
přiměřeně § 20a.
(2) Podrobnější úpravu o nadacích
(fondech) stanoví zákon Federálního
shromáždění.
2. V § 476d odst. 1 se na konci připojují
slova vyznačená tučně:
(1) Zůstavitel může projevit svoji poslední
vůli do notářského zápisu;
zvláštní zákon stanoví, kdy úkon
musí být učiněn před svědky
a kdy musí mít formu notářského
zápisu.
3. V § 477 odst. 2 se vypouští podtržená
část věty za středníkem:
(2) Zůstavitel může závětí
zřídit nadaci; závěť však
musí obsahovat statut nadace (§ 20c).
II. Doplnění zákona č. 99/1963
Sb., občanský soudní řád, ve
znění pozdějších předpisů
V § 9 odst. 2 se doplňuje nové písmeno
k) včetně poznámky pod čarou č.
1a vyznačené tučně:
(2) Krajské soudy rozhodují jako soudy prvního
stupně
a) ve věcech ochrany osobnosti podle občanského
zákoníku a ochrany proti uveřejňování
informací, které jsou zneužitím svobody
projevu, slova a tisku podle právních předpisů
o hromadných informačních prostředcích,
b) o nárocích vycházejících
z autorského zákona,
c) ve věcech původcovství k předmětům
průmyslového vlastnictví, práva je
přihlásit k ochraně, spolumajitelství
a o nárocích z těchto věcí,
popřípadě z porušení práv
v těchto věcech,
d) ve sporech o vzájemné vypořádání
dávky poskytnuté neprávem nebo ve vyšší
výměře, než náležela, mezi
zaměstnavatelem a příjemcem této dávky
podle právních předpisů o důchodovém
pojištění a o sociálním zabezpečení,
e) ve sporech mezi příslušným orgánem
nemocenského pojištění a zaměstnavatelem
o náhradu škody vzniklé nesprávným
postupem při provádění nemocenského
pojištění,
f) ve sporech o určení nezákonnosti stávky
nebo výluky,
g) ve sporech o neplatnost skončení pracovního
nebo služebního poměru podle § 18 odst.
2 zákona č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví
některé další předpoklady pro
výkon některých funkcí ve státních
orgánech a organizacích České a Slovenské
Federativní Republiky, České republiky a
Slovenské republiky,
h) ve sporech týkajících se cizího
státu nebo osob požívajících
diplomatických imunit a výsad, jestliže tyto
spory patří do pravomoci soudů České
republiky,
i) v řízení konkursním a vyrovnávacím,
jeli úpadcem (dlužníkem) fyzická
nebo právnická osoba, jež není zapsána
v obchodním rejstříku, včetně
sporů tímto řízením vyvolaných,
j) v řízení o určení, zda návrh
na registraci politické strany nebo politického
hnutí nemá nedostatky, které by bránily
jejich registraci [§ 200d občanského
soudního řádu],
k) v řízení o zrušení nadace
a její likvidaci, o jmenování likvidátora
nadace a o jmenování nových členů
správní rady nadace [§ 7 odst. 3 a 4,
§ 9 odst. 2 a § 16 zákona č. ../1996 Sb.,
o nadacích].
III. Doplnění zákona České
národní rady č. 549/1991 Sb., o soudních
poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů
V § 11 odst. 2 se doplňuje nové písmeno
k) vyznačené tučně:
(2) Od poplatku se osvobozují
a) Česká republika a státní fondy,
b) obce v případech, kdy spor se týká
výkonu státní správy, který
je na ně přenesen,
c) navrhovatel v řízení o určení
výživného, nejdeli o vzájemnou
vyživovací povinnost rodičů a dětí,
d) navrhovatel v řízení o náhradu
škody na zdraví včetně náhrady
škody na věcech vzniklé v souvislosti s ublížením
na zdraví,
e) navrhovatel v řízení o náhradu
škody z pracovního úrazu a nemoci z povolání,
f) neprovdaná matka v řízení o příspěvek
na výživu a úhradu nákladů spojených
s těhotenstvím a slehnutím,
g) navrhovatel v řízení o určení
otcovství, s výjimkou navrhovatele v řízení
o popření otcovství,
h) diplomatická zastupitelství cizích států
a delegovaní diplomatičtí zástupci,
konzulové z povolání a další
osoby, jsouli státními příslušníky
cizích států, požívající
podle mezinárodního práva [§ 116
občanského zákoníku] výsady
a imunity, jeli zaručena vzájemnost a nejdeli
o poplatné úkony prováděné
v osobním zájmu nebo k osobnímu prospěchu
těchto osob,
ch) cizinec v řízení o přiznání
statutu uprchlíka,
i) navrhovatel v řízení o vydání
věci nebo uplatnění nároku podle zvláštních
předpisů [Zejména zákon č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění
zákona č. 117/1994 Sb. a zákona č.
/1996 Sb., o nadacích] ,jeli v těchto
předpisech zakotven nárok na osvobození,
j) navrhovatel, který uplatňuje nároky podle
zákona o mimosoudních rehabilitacích,4a)
k) nadace ve věcech rejstříku nadací.
IV. Doplnění zákona České
národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí,
ve znění pozdějších předpisů
1. V § 19 odst. 1 se doplňuje nové písmeno
d) včetně poznámky pod čarou č.
[§ 659 a násl. občanského zákoníku]
vyznačené tučně:
(1) Od daně dědické a daně darovací
je za podmínek dále uvedených osvobozeno
nabytí
a) movitých věcí osobní potřeby
u fyzických osob, pokud tyto věci po dobu jednoho
roku před nabytím nebyly součástí
obchodního majetku zůstavitele nebo dárce,
jakož i podílů dědiců vyplácených
z tohoto majetku a podílů odvozených z bezpodílového
spoluvlastnictví manželů zaniklého v
důsledku úmrtí jednoho z nich, pokud cena
tohoto majetku nepřevyšuje u osob I. skupiny 1 000
000 Kč, u osob II. skupiny 60 000 Kč, u sob III.
skupiny 20 000 Kč u každého jednotlivého
poplatníka. Daň se vybere jen z té části
ceny movitých věcí nebo podílu na
těchto věcech nabývaných každým
nabyvatelem, která převyšuje uvedené
částky,
b) vkladů na účtech u bank a poboček
zahraničních bank působících
na území České republiky (s výjimkou
vkladů na účtech zřízených
pro podnikatelské účely), peněžních
prostředků v české nebo cizí
měně a cenných papírů v tuzemsku,
jakož i podílů dědiců vyplácených
z tohoto majetku a podílů odvozených z bezpodílového
spoluvlastnictví manželů zaniklého v
důsledku úmrtí jednoho z nich, pokud úhrnná
částka všech těchto hodnot nepřevyšuje
u osob I. skupiny 1 000 000 Kč, u osob II. skupiny 60 000
Kč a u osob III. skupiny 20 000 Kč u každého
jednotlivého poplatníka. Daň se vybere jen
z té části movitého majetku nebo podílu
na tomto majetku nabývaného každým nabyvatelem,
která převyšuje uvedené částky,
c) částky, které se podle zákona o
penzijním připojištění se státním
příspěvkem a o změnách některých
zákonů souvisejících s jeho zavedením
stávají předmětem dědictví,2d)
d) majetkového prospěchu na základě
smlouvy o výpůjčce [§ 659 a násl.
občanského zákoníku] do výše
20 000 Kč u každého jednotlivého poplatníka.
2. V § 20 odst. 4 se doplňuje nové písmeno
d) vyznačené tučně:
(4) Od daně dědické a daně darovací
jsou osvobozena bezúplatná nabytí majetku
a) určená na financování zařízení
a humanitárních akcí v oblasti kultury, školství,
vědy a vzdělání, zdravotnictví,
sociální péče, ekologie, tělovýchovy,
sportu, výchovy a ochrany dětí a mládeže
a požární ochrany, pokud je majetek nabyt právnickými
osobami, které byly zřízeny k zabezpečování
těchto činností a které mají
sídlo na území České republiky,
b) státem registrovanými církvemi a náboženskými
společnostmi,7)
c) obecně prospěšnými společnostmi
určená na jejich činnost,
d) nadacemi, jakož i prostředků poskytnutých
nadacemi v souladu s účelem a podmínkami
stanovenými v nadační listině nebo
ve statutu nadace.
V. Změna zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
ve znění pozdějších předpisů
V § 9 odst. 1 se v textu písmena d) podtržená
slova vypouštějí:
(1) V soustavě jednoduchého účetnictví
účtují
a) podnikatelé, o nichž tak stanoví zvláštní
zákon [Zejména zákon č. 563/1991
Sb., o účetnictví, ve znění
zákona č. 117/1994 Sb. a zákona č.
/1996 Sb., o nadacích],
b) ostatní fyzické osoby uvedené v ustanovení
§ 1 odst. 1,
c) příspěvkové organizace, jejichž
roční objem výdajového rozpočtu
nepřesahuje 500 000 Kč,
d) občanská sdružení, jejich organizační složky a orgány, které mají právní subjektivitu a sdružení právnických osob
a nadace, pokud nepodnikají nebo pokud jejich
příjmy nedosáhly v předchozím
roce výše 3 000 000 Kč,
e) církve a náboženské společnosti,
jejich orgány a církevní instituce, které
mají právní subjektivitu, pokud nepodnikají
nebo pokud nejsou příjemci dotací z příslušných
státních rozpočtů.
VI. Změna zákona České národní
rady č. 102/1992 Sb., kterým se upravují
některé otázky související
s vydáním zákona č. 509/1991 Sb.,
kterým se mění, doplňuje a upravuje
občanský zákoník
Státním orgánem příslušným
k registraci nadace [§ 20b občanského zákoníku]
je okresní úřad, v jehož územním
obvodu bude mít nadace sídlo.