Oblast komunální
V roce 1994 bylo na skládky uloženo 2,3 mil tun komunálního
odpadu, z toho 1,2 mil tun na nezabezpečené skládky.
Poplatky za uložení komunálního odpadu
při sazbě 20 Kč/t na skládky zabezpečené
podle platných předpisů činily 20
mil. Kč, poplatky za uložení na nezabezpečené
skládky (sazba I 29 Kč/t zvýšená
o sazbu II 210 Kč) činily 245 mil. Kč. Celková
výše poplatků stanovených dle platného
zákona činila v roce 1994 265 mil. Kč.
Poplatky za uložení komunálního odpadu
dle návrhu nového zákona (sazba 20 Kč/t)
budou za předpokladu nezměněné produkce
komunálního odpadu reprezentovat částku
cca 50 mil. Kč v r. 1997 až 1998, v
cílovém roce 2003 a v dalších
letech 200 mil. Kč. Zákon však
umožňuje od zpoplatnění uložení
komunálního odpadu na skládky upustit v případě,
že tříděným sběrem bude
z komunálního odpadu odstraněna jeho nebezpečná
složka a vytříděna stanovená
část podílu komunálního odpadu
vhodná k využití jako druhotná surovina.
Toto ustanovení má silný motivační
charakter a lze předpokládat, že v roce 1997
až 1998 bude upuštěno od zpoplatnění
cca 20 % objemu komunálního odpadu velkých
měst, kde již nyní systém tříděného
sběru je zaváděn. Po roce 2003 lze očekávat,
že množství komunálního odpadu,
které bude podléhat režimu třídění,
bude reprezentovat více než polovinu celkového
množství komunálního odpadu.
zabezpečené | |||
nezabezpečené | |||
celkem |
Oblast průmyslové výroby
Pro oblast průmyslové výroby je typická
zejména produkce nebezpečného a zvláštního
odpadu, podílí se však též na produkci
ostatního odpadu.
V roce 1994 bylo na skládky uloženo celkem 308 tis.
tun nebezpečného odpadu, 9,4 mil. tun zvláštního
odpadu a 2,4 mil. tun ostatního odpadu (včetně
odkališť popílku, na které bylo uloženo
44 tis. tun popílků charakteru nebezpečného
odpadu, 8,3 mil. tun popílků jako zvláštní
odpad a 300 tis. tun jako ostatní odpad). Při platných
sazbách za uložení odpadu toto množství
reprezentuje 1300 mil. Kč, z toho 400 mil.
Kč za uložení nebezpečného odpadu,
680 mil. Kč zvláštního odpadu a 200
mil. Kč za uložení ostatního odpadu.
Nový zákon umožňuje využití
popílků nejen při výrobě stavebních
hmot, ale také při rekultivacích povrchových
dolů. Za takové formy ukládání
popílku se poplatek za uložení popílku
neplatí. Potenciální úsporu
při platných sazbách v oblasti výroby
tepla a energie lze odhadnout na 500 mil. Kč ročně.
Poplatky za uložení odpadů ze sféry
průmyslové produkce budou za předpokladu
využívání popílku na rekultivacích
a ve stavební výrobě, využití
produktů odsiřování jako suroviny
pro výrobu stavebních hmot a produkci ostatních
druhů odpadů z průmyslové výroby
na úrovni roku 1994 představovat částku
400 mil. Kč v roce 1997 a po
roce 2003 částku 650 mil. Kč.
Ustanovení zákona tak budou působit stimulativně
zejména v oblasti výroby tepla a elektrické
energie směrem k vysokému využití produktů
spalovacích procesů a čištění
spalin a i při násobném zvýšení
poplatků za ukládání odpadů
na skládky lze očekávat výrazně
nižší zatížení průmyslové
sféry těmito poplatky.
r. 1997 (mil. Kč) |
nebezpečný | |||||||
ostatní | |||||||
celkem |
Zavedení finanční rezervy zabezpečí
vytváření potřebných finančních
prostředků pro zajištění plné
péče o skládky i po skončení
jejich provozu - a to i v případě zániku
subjektu, provozujícího skládku.
nebezpečný | |||
komunální | |||
ostatní | |||
celkem |
Oblast výkonu státní správy
Některá ustanovení navrženého
zákona ovšem vyvolají potřebu dodatečných
výdajů státního rozpočtu. Jde
o ta ustanovení, která předepisují
nové povinnosti státní správě
a vyvolají tedy nutnost jejího personálního
posílení (evidence nebezpečných odpadů
- okresní úřad, MŽP, kontrola a evidence
odpadů při přechodu přes hranice -
celní orgány, sledování a kontrola
rezervních fondů skládky - okresní
úřad, agenda spojená s autorizací
nakládání s některými nebezpečnými
odpady - MŽP).
Na druhou stranu dojde k vypuštění nebo zjednodušení
části agendy státní správy
v oblasti nakládání s odpady. Ruší
se náročná agenda Programů odpadového
hospodářství na okresních úřadech,
zjednodušuje se agenda poplatků, která vázala
část kapacity České inspekce životního
prostředí.
II. Zvláštní část
K § 1
Předmětem zákona je vymezení základních
povinností všech subjektů, při jejichž
činnosti vznikají odpady nebo těch, kteří
s odpady nakládají buď s úmyslem je
dále využít nebo zneškodnit. Zákon
dále vymezuje působnost a stanoví pravomoc
orgánů státní správy, tj. ministerstev
a dalších správních úřadů
v oblasti nakládání s odpady.
Zákon má velmi široký záběr
a v podstatě se podle něj řídí
režim nakládání se všemi odpady.
Výslovně jsou vyloučeny jen takové
případy, kdy režim nakládání
je natolik specifický, že je upraven zvláštní
právní normou. Zákon o odpadech se z tohoto
pohledu nevztahuje na nakládání s odpadními
a zvláštními vodami, které je upraveno
předpisy z oblasti vodního práva, dále
na nakládání s odvaly a odkališti, výsypkami
a odkališti, pokud vznikly nebo vznikají při
hornické činnosti, kde režim nakládání
je upraven v horním zákoně, a též
na nakládání s odpady drahých kovů,
kde úprava nakládání s těmito
odpady vyplývá ze zákona o puncovnictví
a zkoušení drahých kovů. Z předmětu
právní úpravy jsou dále vyloučeny
radioaktivní odpady, které jsou svým charakterem
odpady nebezpečnými a vyžadují zcela
specifické zacházení. Nakládání
s těmito odpady bude upraveno v atomovém zákoně,
který nahradí současnou úpravu založenou
na vyhlášce Československé komise pro
atomovou energii, resp. Ministerstva zdravotnictví.
Režimem tohoto zákona se neřídí
nakládání s ostatky lidí, které
má zvláštní úpravu představovanou
zejména předpisy o pohřebnictví. Vyloučeno
je též nakládání s uhynulými
těly zvířat, které spadá do
oblasti upravené zákonem o veterinární
péči.
Naopak, není-li výslovně stanoveno něco
jiného, vztahuje se navrhovaný zákon i na
ukládání odpadů na odkaliště,
jsou-li vodohospodářskými díly podle
předpisů vodního práva, a na ukládání
odpadů do podzemních prostor vzniklých při
hornické činnosti. V těchto případech
jde o nakládání s odpady, které nevznikly
při výstavbě resp. využívání
těchto děl.
K § 2
Přesné a srozumitelné vymezení pojmů
je jedním ze základních předpokladů
pro pochopení i aplikaci právní úpravy.
Těžiště pojmosloví leží
v přesném vymezení pojmů odpad
resp. druhotná surovina. Při vymezení
těchto pojmů byli zpracovatelé vedeni maximální
snahou přiblížit vymezení těchto
pojmů pojmům užívaných v zemích
Evropské unie a v členských státech
OECD.
Vymezení pojmu odpad je založen
na subjektivní stránce, tzn., že o odpad se
bude jednat v případě, že věc
bude pro jejího vlastníka nepotřebná
a on se jí zbavuje s úmyslem ji odložit (nikoliv
tedy prodat, darovat atp.). Úmysl věc odložit
prokazuje vlastník odpadu tím, že věc
v souladu se zákonem odloží na místě
k tomu určeném. V praktickém životě
však mohou nastat situace, kdy bude třeba jako odpad
zneškodnit věc, která nebude odkládána
vlastníkem (bude chybět subjektivní stránka),
protože on nebude mít potřebu takového
konání. Zákon proto umožňuje
jako odpad klasifikovat též věc, která
má být vyřazena na základě
právního předpisu (např. léky
nebo potraviny po uplynutí doby použitelnosti, atp.)
nebo věc, se kterou má být naloženo
jako s odpadem na základě rozhodnutí příslušného
orgánu. V těchto případech půjde
zpravidla o zajištění veřejného
zájmu. V zájmu co nejužšího propojení
s předpisy zemí EU je v příloze vymezen
(v souladu se směrnicí EU č. 91/689/EHS)
okruh věcí, které se při splnění
ostatních hledisek považují za odpady.
Z dalších pojmů je důležité
vymezení pojmu nebezpečný odpad,
přičemž nebezpečný je takový
odpad, který má některou z nebezpečných
vlastností uvedených v příloze. Některé
nebezpečné odpady představují mimořádně
vysoké riziko pro životní prostředí.,
tak i pro zdraví lidí. Tyto odpady, jejichž
seznam bude vyhlašovat Ministerstvo životního
prostředí vyhláškou, budou podřízeny
nejpřísnějšímu režimu.
Nově je do právního řádu zaveden
pojem komunální odpad. Vymezení
pojmu je nezbytné, zejména proto, že pro tento
druh odpadu je třeba stanovit velmi přesné
vazby mezi občanem jako tím, kdo ho v rámci
svého života produkuje, a obcí, která
je ve vztahu ke komunálnímu odpadu původcem.
Komunálním odpadem není odpad, který
vzniká jako důsledek technologického procesu
při podnikatelské činnosti. Komunálním
odpadem však je i odpad, který vzniká u právnických
osob a fyzických osob - podnikatelů, který
není výsledkem technologických postupů
a má charakter odpadu, který produkuje občan.
Zde však je původcem tato právnická
osoba nebo fyzická osoba - podnikatel a režim nakládání
musí smluvně dohodnout s příslušnou
obcí.
Zásadní význam má též
vymezení pojmu druhotná surovina.
Za druhotnou surovinu je považován materiál,
který je získán vytříděním
z odpadu a který je vhodný pro další
využití.
Pro zvýšení přehlednosti a srozumitelnosti
právní úpravy jsou mj. dále vymezeny
pojmy skládka, jako zařízení,
resp. stavba určená k trvalému zneškodnění
(uložení) odpadů a skladování
jako forma dočasného uložení odpadů
před dalším nakládáním.
Zpřesněn je též pojem původce
odpadu, a to v tom směru, aby bylo nesporné,
kdy se obec stává původcem komunálního
odpadu.
K § 3
Zákon stanoví všeobecné povinnosti při
nakládání s odpady. Ustanovení §
3 vymezuje povinnosti, které se vztahují na všechny
subjekty, které s odpady nakládají, resp.
přicházejí s ním do styku. Významné
je zakotvení principu, že nakládání
s nebezpečnými odpady se vedle tohoto zákona
řídí též předpisy platnými
pro nakládání s látkami se stejnými
vlastnostmi.
Upravovat, využívat nebo zneškodňovat
odpady je možné jen v zařízeních
k tomu určených, původce odpadů se
může odpadů zbavit jen způsobem, který
připouští zákon. Ten původce,
který nezajistí zneškodnění odpadu
a nezdržuje se na území České
republiky, nese náklady za zneškodnění
tohoto odpadu. Zneškodnění v těchto
případech zajišťuje okresní úřad.
V případech, kdy není původce odpadu
znám, přechází povinnost zneškodnit
odpad na vlastníka pozemku, na kterém se odpad nachází.
Vlastník pozemku však může občanskoprávní
cestou uplatnit nárok na náhradu škody v případě,
že původce odpadu zjistí.
K § 4
Při podnikatelských aktivitách vzniká
celá řada odpadů různého charakteru
a vlastností. Tyto odpady nutno podchytit a evidovat a
tím dokumentovat všechny následné formy
nakládání s těmito odpady. Toto má
význam nejen z pohledu vnitrostátního, ale
i mezinárodního.
Tomu, aby odpady byly evidovány pod konkrétními
znaky slouží Katalog odpadů, který umožňuje
snadné zatřídění a tím
i identifikovatelnost a kontrolu jejich pohybu. Státy EU
vypracovaly Katalog odpadů, který charakterizuje
jednotlivé odpady a rozčleňuje je podle vlastností,
sfér vzniku ev. dalších znaků. Tento
Katalog přebírá zákon do právního
řádu České republiky; vlastní
Katalog vydá Ministerstvo životního prostředí
formou vyhlášky.
Všem původcům se ukládá povinnost
zařazovat odpady dle Katalogu. Nelze-li některý
odpad pro nejednoznačnost zařadit, jsou-li jiné
pochybnosti ohledně zařazení odpadu podle
Katalogu, rozhodne na návrh okresního úřadu
Ministerstvo životního prostředí. Takový
problém může v podstatě nastat jen u
prvního zařazení odpadu. V žádném
případě nepůjde o rozhodování
o tom, zda odpad má či nemá nebezpečné
vlastnosti.
Odpady s nebezpečnými vlastnostmi budou v Katalogu
označeny jako nebezpečné. Některé
nebezpečné odpady stanovené vyhláškou
ministerstva budou podléhat zpřísněnému
režimu.
V případě odpadů označených
v Katalogu jako nebezpečné může původce
prokázat stanoveným způsobem, že odpad
nemá žádnou z nebezpečných vlastností.
V případě průkazu této skutečnosti
může s odpady nakládat jako s ostatními.
Původce odpadu však odpovídá dále
za to, že jím produkovaný odpad nebezpečné
vlastnosti nemá i za to, že odpad správně
dle Katalogu zařadí.
Ověření toho, zda odpad má nebezpečné
vlastnosti provádí subjekt, který je akreditován
Českým institutem pro akreditaci a je k této
činnosti pověřen Ministerstvem životního
prostředí a Ministerstvem zdravotnictví.
Tento subjekt též vydává osvědčení.
Obě ministerstva jsou zmocněna k tomu, aby vyhláškou
stanovila limity a způsob hodnocení nebezpečných
vlastností včetně podrobností o vydávání
a odebírání osvědčení.
Rozsah povinností představuje minimum regulačních
zásahů nezbytných pro zajištění
nakládání s odpady šetrného s
ohledem na životní prostředí. Současně
umožňuje kontrolu nad tím, zda původce
plní stanovené povinnosti.
K § 5 až 7
Základní povinnosti vymezené v § 4 zákon
dále konkretizuje v § 5 až 7 pro původce
odpadů, oprávněné osoby provádějící
sběr a výkup odpadů a pro oprávněné
osoby, které provádějí úpravu
a zneškodňování odpadů.
Původce jako subjekt, u kterého odpady vznikají,
je povinen odpady zařazovat dle Katalogu, odpady, které
sám nevyužije, nabídnout k využití
jinému subjektu. Vzniklé odpady je dále povinen
shromažďovat utříděné podle
jednotlivých druhů, odpady zabezpečit před
ztrátou nebo nežádoucím znehodnocením.
Zákon však připouští, aby na základě
žádosti okresní úřad vyslovil
souhlas s tím, aby odpady byly tříděny
a shromažďovány odlišným způsobem.
K nakládání s nebezpečnými
odpady je vedle požadavku obecného oprávnění
k nakládání s odpady nezbytný též
souhlas okresního úřadu.
Významné je ustanovení, podle kterého
každá oprávněná osoba, která
převezme odpad, současně na sebe přebírá
povinnosti původce. Subjekt, který provádí
sběr a výkup odpadů, je navíc povinen
zveřejňovat druhy odpadů, které vykupuje
nebo odebírá. U odpadů, které vymezí
Ministerstvo životního prostředí vyhláškou,
jsou tyto osoby povinny dále zjišťovat a evidovat
totožnost osob, od nichž odpad vykoupily.
K provozování zařízení ke zneškodňování
odpadů je nezbytný souhlas okresního úřadu.
Tento souhlas je třeba též k úpravě
nebezpečných odpadů. Jako součást
souhlasu vydá okresní úřad souhlas
s provozním řádem.
Souhlas k provozu zařízení ke zneškodňování
odpadů nebo zařízení k úpravě
nebezpečných odpadů může příslušný
stavební úřad vydat jen v případě,
že žadatel doloží souhlas k provozování
podle tohoto zákona.
Jednou z forem využívání, resp. zneškodňování
odpadů, je jejich energetické využití.
Zákon stanoví, aby odpady byly přednostně
využívány v těch zařízeních,
která byla k tomuto účelu zřízena.
V jiných zařízeních je takové
využívání možné jen, jsou-li
splněny technické podmínky dané zvláštními
předpisy (zde zejména předpisy na ochranu
ovzduší) a na základě souhlasu orgánů
oprávněných těmito předpisy
takové využívání povolit (změna
paliva).
K § 8
Výrazně se zjednodušuje přeprava a doprava
odpadů, kde se narozdíl od současné
úpravy upouští od souhlasu okresních
úřadů. Všechny subjekty, které
s odpady v rámci své činnosti nakládají,
jsou povinny umožnit kontrolu kontrolním orgánům
- zejména obci, okresnímu úřadu a
České inspekci životního prostředí.
Technické požadavky na přepravu nebezpečných
odpadů jsou stejné jako na přepravu zboží
se stejnými nebezpečnými vlastnostmi Proto
je stanoven odkaz na zvláštní předpisy
upravující jednotlivé způsoby dopravy
(silniční, železniční apod.).
Ruší se institut souhlasů k přepravě
nebezpečných odpadů, který se v praxi
ukázal jako nadbytečný.
K § 9 a 10
Komunální odpad, vzhledem ke svému charakteru
a z toho vyplývající potenciální
nebezpečnosti pro životní prostředí
představuje vážný problém, který
vyžaduje odpovídající řešení.
Komunální odpad vzniká u občanů,
ale těžiště povinností je platnou
právní úpravou přeneseno na obec,
která nese podstatnou část povinností
původců.
Výši úhrady za svoz, třídění
a uložení odpadu stanoví obec obecně
závaznou vyhláškou. Úhrada za komunální
odpad může zahrnout i náklady obce, spojené
se separovaným sběrem komunálního
odpadu a následným využitím nebo zneškodněním
jeho složek, nebo odpadu na katastrálním území
obce, u kterého není znám vlastník
nebo původce. Umožňuje tak pružně
zavádět systém třídění
a využití komunálního odpadu všude
tam, kde pro to existují vhodné podmínky.
Zkušenosti se zaváděním obdobných
systémů kupř. ve Francii, Rakousku a pod.
ukazují, že plošně zaváděné
systémy jsou málo účinné a
navíc jsou spojené s vysokými náklady.
Náklady obce, spojené s plněním povinností
původce komunálního odpadu platí fyzické
osoby (trvalí nebo dočasní obyvatelé
obce) formou úhrady za svoz, třídění
a zneškodnění komunálního odpadu.
Při stanovení výše úhrady a způsobu
platby postupuje obec dle příslušných
ustanovení zákona č. 526/1991 Sb. o cenách,
v platném znění. Obec může stanovit,
že příjemcem úplaty nebo její
části bude subjekt, který na základě
smluvního vztahu přímo zajišťuje
plnění povinností obce, které pro
ni jako pro původce komunálního odpadu vyplývají
z tohoto zákona.
Obec je na základě ustanovení § 2 odst.
13 zákona považována za původce komunálního
odpadu. Aby mohla efektivně plnit povinnosti původce,
které na obec zákon přenáší,
je obec zmocněna upravit obecně závaznou
vyhláškou, kterou může vydat v přenesené
působnosti výkonu státní správy
dle tohoto zákona nezbytné úkony, spojené
se sběrem, tříděním, svozem,
využíváním a zneškodňováním
komunálního odpadu. Povinností obce je zajistit
místo, kam mohou občané bezplatně
odkládat již vytříděné
nebezpečné složky komunálního
odpadu, jako jsou staré baterie, zbytky barev, rozpouštědel,
spotřební chemie, starých léků,
zářivek a podobně. Náklady spojené
s provozováním těchto vyhrazených
míst budou hrazeny z úhrady za svoz, třídění
a zneškodnění komunálního odpadu.
Motivačním opatřením k zavedení
systému třídění komunálního
odpadu a využití jeho recyklovatelné složky
je ustanovení, podle kterého se za podmínek
stanovených vyhláškou ministerstva neplatí
za ukládání komunálního odpadu
po vytřídění nebezpečné
a využitelné složky poplatek za jeho uložení.
S ohledem na zvláštní postavení obce,
kdy obec je zákonem určena jako původce komunálního
odpadu, zákon stanoví, že podnikat v oblasti
nakládání s komunálním odpadem
na území obce lze jen s výslovným
souhlasem obce. Zájmy fyzické osoby (občana)
před neúměrnými požadavky obce
chrání odstavec 2, který stanoví,
že občan může komunální
odpad využít nebo zneškodnit jinak, než
stanoví vyhláška, vždy tak však musí
učinit v souladu s tímto zákonem a musí
tuto skutečnost hodnověrně prokázat.
K § l1 až l7
Dovoz a vývoz, případně tranzit odpadů,
zvláště pak nebezpečných, patří
v mezinárodním obchodním styku mezi zvlášť
sledované aktivity. Na základě Basilejské
úmluvy, rozhodnutí Rady OECD č. (92)39 a
nařízení ES č. 259/1993 o kontrole
a řízení pohybu odpadu přes hranice
upravuje zákon režim pohybu odpadů v souladu
s uvedenými závaznými dokumenty.
Z tohoto důvodu je dovoz odpadů za účelem
zneškodnění zákonem výslovně
zakázán. Požadavek jednoznačného
zákazu dovozu odpadů za účelem jejich
zneškodnění vychází z faktu,
že měrné náklady na zneškodnění
odpadu jsou v ČR výrazně nižší
než v okolních zemích EU (např. SRN,
Rakousko) a neregulovaný dovoz odpadů by v tomto
případě znamenal vážné
ohrožení životního prostředí.
Pro odpady určené k využití jako druhotná
surovina zavádí navrhovaná právní
úprava v souladu s předpisy OECD, EU a Basilejské
úmluvy výraznou liberalizaci. Druhotné suroviny
získané z odpadu stanovené vyhláškou
ministerstva budou volně obchodovatelné jako kterékoli
jiné zboží. Seznam volně obchodovatelných
druhotných surovin bude s ohledem na domácí
zpracovatelské kapacity postupně rozšiřován
zhruba ze dvou desítek položek na plné znění
"zeleného seznamu" dle předpisů
OECD, EU a Basilejské úmluvy v průběhu
cca 7 - 10 let. Do "zeleného seznamu" budou postupně
zařazovány ty komodity druhotných surovin,
pro něž je v České republice dostatečná
kapacita vhodných zpracovatelských podniků.
Pro nebezpečné druhy odpadů stanovené
vyhláškou ministerstva (tzv. "červený
seznam"), je k jejich dovozu třeba vždy souhlas
ministerstva, který současně stanoví
podmínky, za kterých je dovoz odpadů za účelem
využití jako druhotné suroviny možné
uskutečnit.
Pro odpady, které nejsou specifikovány právním
předpisem (zelený nebo červený seznam),
platí oznamovací povinnost jejich dovozu s tím,
že ministerstvo ve stanovené lhůtě může
jejich dovoz zakázat nebo vázat na konkrétní
podmínky.
K § 18 a 19
Použité obaly představují významnou
část produkce odpadů.. To je důvodem
k tomu, aby režim odpadů z použitých obalů
byl v souladu s předpisy EU upraven přísněji
než odpad ostatní. Přitom část
odpadů z obalů lze při vhodné separaci
znovu průmyslově využít a vrátit
do užívání v podobě nových
obalů nebo zneškodnit ekologicky šetrným
způsobem.
Proto je pro výrobce a dovozce, kteří obaly,
nebo zboží kryté obaly uvádějí
na trh stanovena povinnost použité obaly odebrat zpět
za stanovených podmínek a hledat takové řešení,
které povede k nejlepšímu zhodnocení
těchto obalů. Perspektivně by měly
být obaly vyráběné z biodegradabilních
materiálů nebo jiných materiálů
snadno recyklovatelných nebo snadno zneškodnitelných,
aniž zatěžují životní prostředí.
Povinnost zpětného odběru obalových
materiálů bude výrobce (dovozce) plnit sám,
nebo se může za tímto účelem
sdružovat na základě smluvního ujednání
bez přímé účasti státu.
Tato povinnost se bude týkat obalů a vybraných
výrobků, jejichž vlastnosti představují
potenciální hrozbu pro životní prostředí,
a které stanoví vláda nařízením
(použité minerální oleje, akumulátory
a baterie s obsahem toxických látek a pod.) Zákon
také stanoví kvalitativní omezení
materiálu na obaly s cílem preventivně omezit
vnášení nebezpečných látek
do prostředí.
V přechodných ustanoveních zákon stanoví
dobu nezbytnou na přípravu výrobců
(dovozců) na plnění nových povinností
a stanoví odloženou účinnost těchto
povinností.
K § 20 a 21
Jedním z předpokladů úspěšné
aplikace právní normy je kontrola dodržování
zákonem stanoveného režimu nakládání
s odpady. Nedílnou součástí kontrolního
systému je systém evidence odpadů a jejich
materiálových toků. Návrh proto upravuje
systém evidence, stanoví její náležitosti
i způsob vykazování odpadů. Zvláštní
režim samostatně vedené evidence bude stanoven
pro odpady nebezpečné a některé nebezpečné
odpady stanovené vyhláškou.
Zákon upouští od požadavku na vypracovávání
a schválení Programů odpadového hospodářství.
Důraz však klade na řádnou evidenci
u subjektů, kde odpad vzniká a u všech dalších,
kteří v rámci své činnosti
odpady využívají nebo z jiných důvodů
s nimi nakládají.
Zákon ukládá všem, kdož s odpady
nakládají, aby vedli průkaznou evidenci o
odpadech, a to podle druhu, množství a způsobu
nakládání s nimi. Evidence musí být
vedena za každou provozovnu, tj. vedení evidence není
vázáno na sídlo subjektu produkujícího
odpad.
Ti původci, kteří produkují odpady
v množství, které stanoví zákon,
jsou povinni okresnímu úřadu zasílat
každoročně hlášení o těchto
skutečnostech. Subjekty, které toto množství
neprodukují, vedenou evidenci ukládají po
dobu stanovenou vyhláškou ministerstva.
Okresní úřady jsou povinny sestavovat roční
bilanci odpadů vždy do 31. května kalendářního
roku, přičemž evidenci o nebezpečných
odpadech musí vést samostatně. Evidence odpadů
v působnosti Ministerstva obrany je vedena ve spolupráci
obou resortů.
Pro přepravu odpadů nejsou stanoveny zvláštní
požadavky. To neplatí pro přepravu odpadů
nebezpečných, kde je zákonem stanovena povinnost
vedení evidence s výjimkou vnitropodnikové
přepravy. Zvláštní požadavky jsou
v těchto případech kladeny na odesílatele,
který nejen vyplňuje evidenční list,
ale zasílá ho okresnímu úřadu.
V případě, že odesílatel neobdrží
od příjemce odpadu vyplněný a potvrzený
evidenční list do lhůty stanovené
v zákoně, je povinen informovat Českou inspekci
životního prostředí a okresní
úřad.
K § 22 až 28
Fungující, přehledná státní
správa v oblasti nakládání s odpady
je dalším z předpokladů dosažení
cílů stanovených zákonem. Státní
správu v rozsahu přesně vymezeném
vykonávají Ministerstvo životního prostředí,
Česká inspekce životního prostředí,
okresní úřady, orgány obce a celní
orgány.
Zákon výslovně uvádí, že
působnost ostatních ministerstev a jiných
správních úřadů, pokud vyplývá
ze zvláštních předpisů, není
tímto zákonem dotčena. Půjde zejména
o působnost orgánů podle zákona o
zdraví lidu, působnost stavebních úřadů
podle stavebního zákona a působnost živnostenských
úřadů podle živnostenského zákona.
Ústředním orgánem státní
správy pro oblast nakládání s odpady
je Ministerstvo životního prostředí,
které též vykonává vrchní
státní dozor v této oblasti. V rámci
vrchního státního dozoru kontroluje, jak
jsou správními úřady, které
vykonávají státní správu v
oblasti nakládání s odpady, dodržovány
právní předpisy platné pro tuto oblast.
Důležitou kontrolní funkci v oblasti nakládání
s odpady vykonává Česká inspekce životního
prostředí. Oproti současné úpravě
dochází v jejím postavení k zásadní
změně, a to v tom smyslu, že dále již
nebude rozhodovat o poplatcích za ukládání
odpadů, ale výhradně se zaměří
na kontrolu dodržování zákona a prováděcích
předpisů k němu vydaných, a jak jsou
naplňována rozhodnutí správních
úřadů vydaná podle tohoto zákona.
Výslovně je zakotvena spolupráce inspekce
s dalšími orgány vykonávajícími
státní správu tj. s orgány okresních
úřadů, obcí a celními orgány.
Nově je zakládána působnost celních
orgánů v této oblasti, jako reakce na skutečnost,
že odpady se stávají mnohdy žádaným
zbožím a že se zvýšil mezinárodní
obchod s nimi. Zákon proto zmocňuje celní
orgány ke kontrole zboží, které je deklarováno
jako odpad. Třeba zde počítat s tím,
že podle předpisů platných v zemích
EU se o odpad jako předmět mezinárodního
obchodu jedná i v případech, kdy jde o dovoz
resp. vývoz druhotných surovin. Celní orgány
budou kontrolovat, zda je odpad řádně deklarován
a vybaven potřebnou dokumentací.
Celní orgány zadrží a nepropustí
na naše území zboží, které
je deklarováno jako odpad a jeho cílové využití
není jasné, resp. je určeno ke zneškodnění
na území České republiky. Celní
orgány mohou v těchto případech postupovat
zcela samostatně, zjistí-li porušení
povinností nebo vzniknou-li pochybnosti o dalším
nakládání s deklarovaným odpadem,
informují o svém zjištění Českou
inspekci životního prostředí. Celní
orgány samostatně evidují všechny zásilky
zboží deklarovaného jako odpady, které
byly vpuštěny na území ČR.
Významná role v oblasti státní správy
na úseku odpadů přísluší
okresním úřadům. Zde je soustředěna
většina rozhodovacích pravomocí daných
zákonem orgánům státní správy.
Jde zejména o udělování souhlasů
podle zákona. Okresní úřady mají
stejnou kontrolní pravomoc jako Česká inspekce
životního prostředí, navíc mohou
zakázat činnost tomu původci, který
produkuje odpady a nemá zajištěno využití
nebo zneškodnění odpadů, může
zcela zakázat provoz zařízení ke zneškodňování
odpadů, pokud jeho provozovatel porušuje předpisy
o nakládání s odpady. Obdobnou pravomoc mají
okresní úřady vůči původcům.
Okresní úřad může ukládat
právnickým osobám a podnikatelům -
fyzickým osobám pokuty za porušení zákona.
Okresní úřady jsou dále oprávněny
uložit provozovateli zařízení ke zneškodňování
odpadů, aby zneškodnil určitý odpad
ve svém zařízení, a to v případech,
je-li to pro něj technicky možné. V těchto
případech zpravidla půjde o mimořádná
řešení, kdy intenzita veřejného
zájmu podstatně převýší
zachování dosavadního stavu.
Okresní úřad vydává podle zákona
souhlasy a vyjádření; souhlas je oprávněn
odejmout, zejména při porušování
předpisů z oblasti nakládání
s odpady. V zájmu zjednodušení státní
správy i v zájmu objektivního posuzování
některých provozních otázek souvisejících
s provozováním zařízení ke
zneškodňování odpadů zákon
stanoví příslušnost okresních
úřadů při vydávání
vyjádření tak, že v případech,
kdy se vyjádření týká režimu
provozu, vyjadřuje se ten okresní úřad,
v jehož obvodu se zařízení nachází.
V ostatních případech okresní úřad
příslušný podle sídla provozovatele
zařízení (nemusí být vždy
totožné s umístěním zařízení).
Oproti platné úpravě se posiluje pravomoc
obcí při výkonu státní správy
na tomto úseku. Obce dávají souhlas k podnikání
s komunálním odpadem na svém území.
Toto řešení bylo zvoleno proto, že zákon
dává obci odpovědnost za stanovení
režimu nakládání s komunálním
odpadem. Je proto věcí obce, zda tuto činnost
bude zajišťovat sama nebo prostřednictvím
jiného subjektu. Musí však mít možnost
ovlivnit to, jak bude režim nakládání
organizován. V tomto oprávnění nelze
v žádném případě spatřovat
omezování konkurence. Ta se však musí
projevit vůči obci. Obec je také zmocněna
k tomu, aby stanovovala výši platby za svoz, třídění
a zneškodňování odpadů, a to
na základě platných předpisů
pro stanovování cen služeb.
Okresní úřady, obce a inspekce jsou oprávněny
k výkonu kontrolní činnosti. Inspektoři
a další fyzické osoby pověřené
k výkonu kontroly jsou oprávněny při
výkonu kontrolní činnosti vstupovat, popřípadě
vjíždět na pozemky. Vznikne-li při výkonu
kontrolní činnosti škoda, kterou způsobí
kontrolující osoba, odpovídá za ni
ze zákona stát.
Zákon též upravuje způsob prokazování
kontrolních orgánů a stanoví, že
všechny osoby provádějící kontrolu
jsou povinny zachovávat mlčenlivost o skutečnostech
tvořících předmět hospodářského
a služebního tajemství. Povinnost mlčenlivosti
se nevztahuje na zjištěné nedostatky a porušování
zákona.
K § 29 až 31
Účinný tlak na snižování
celkového objemu odpadů ukládaných
na skládkách představují poplatky.
Návrh navazuje na již existující systém
poplatků, systém prohlubuje a zvyšuje jeho
adresnost. Poplatky za ukládání odpadů
na skládky vyjadřují externality (vnější
náklady), které způsobují původci
odpadů.
K § 32 a 33
Provozovatel skládky je povinen vytvářet
finanční rezervu na sanaci a rekultivaci skládky
a další činnosti, které je nezbytné
z hlediska ochrany životního prostředí
zajistit po uzavření skládky. Jde zejména
o jímání a využití skládkového
plynu, dlouhodobý monitoring úniku nebezpečných
látek z tělesa skládky do podzemních
vod a podobně. Povinnost vytvářet tuto finanční
rezervu je obdobou ustanovení § 37a horního
zákona v platném znění. Ustanovení
§ 7 odst. 4 písm. i) návrhu zákona stanoví
provozovateli skládky povinnost sanaci, rekultivaci a následnou
péči zajišťovat z vlastních prostředků
a prostředků finanční rezervy. Výše
povinného odvodu do této finanční
rezervy je stanovena tak, aby v případě zániku
provozovatele skládky nebo jeho pozdější
nesolventnost pokryla nejnutnější přímé
náklady uzavření a sanace skládky
a představuje cca 30 % reálných nákladů
na plnění všech povinností provozovatele
skládky spojených s ukončením jejího
provozu.
Výše příspěvků na finanční
rezervu je odvozena od nákladů, nezbytných
na uzavření, rekultivaci a zajištění
péče o skládku po skončení
jejího provozu. Výše těchto nákladů
je odhadována na rekultivaci 1 ha skládky nebezpečného
odpadu cca 9,0 mil. Kč, komunálního odpadu
cca 6,5 mil. Kč a ostatního odpadu cca 5,0 mil.
Kč. Na monitoring 1 ha ročně skládky
jsou náklady odhadovány u nebezpečného
odpadu na 25 tis. Kč, u komunálního odpadu
na 20 tis. Kč a u ostatního odpadu na 15 tis. Kč.
Protože následná povinná péče
o skládku je svým charakterem srovnatelná
s dalšími provozními úkony v průběhu
provozu skládky, je roční odvod do finanční
rezervy zahrnován do provozních nákladů.
Toto ustanovení je nezbytné ke splnění
základní funkce finanční rezervy ve
smyslu zákona o odpadech, neboť jen tak může
plnit funkci pojistky, která garantuje, že vliv skládky
na životní prostředí nepřekročí
míru stanovenou zvláštními předpisy.
Další ustanovení precizují mechanismus
tvorby a čerpání finanční rezervy,
pravomoc orgánů státní správy
při stanovení doby péče o skládku
po jejím uzavření a další podmínky.
K § 34 až 38
Některé nebezpečné odpady představují
v případech, kdy je s nimi nakládáno
nekvalifikovaným způsobem, mimořádné
riziko pro životní prostředí. Proto
zákon pro tyto odpady jmenovitě stanovené
vyhláškou ministerstva zavádí systém
autorizace, jejíž udělení je podmínkou
pro nakládání s některými druhy
nebezpečných odpadů.
Nakládat s těmito nebezpečnými odpady
lze jen na základě autorizace. Tuto autorizaci uděluje
Ministerstvo životního prostředí na
návrh okresního úřadu a nahrazuje
souhlas okresního úřadu pro nakládání
s nebezpečnými odpady. Ministerstvo autorizaci udělí
na dobu určitou, nejdéle však na 10 let. Důvodem
časového omezení je potřeba soustavného
prověřování podmínek, na základě
kterých byla autorizace udělena a současně
dát právnické osobě nebo fyzické
osobě oprávněné k podnikání
jasný signál, jak dlouho může s některými
nebezpečnými odpady legálně nakládat.
Udělenou autorizaci však lze prodloužit vždy
o dalších 10 let.
Podmínky pro udělení autorizace zákon
přesně vymezuje. Právnická osoba nebo
fyzická osoba oprávněná k podnikání
musí mít vždy ustanoveného odborného
zástupce, který musí splnit stanovené
podmínky. Odborný zástupce bude zpravidla
zaměstnancem právnické osoby nebo fyzické
osoby oprávněné k podnikání
a může tuto činnost vykonávat vždy
pouze pro jednu právnickou nebo fyzickou osobu.
O udělení autorizace se žádá
písemně. Součástí žádosti
je výpis z evidence Rejstříku trestů,
doklad o odborné způsobilosti odborného zástupce
a výpis z obchodního rejstříku o založení
právnické osoby nebo ověřená
kopie listiny o jejím zřízení. Jsou-li
zákonem stanovené podmínky splněny,
ministerstvo autorizaci udělí. Autorizaci lze odejmout,
pokud subjekt, jemuž byla udělena, závažným
způsobem poruší zákon nebo opakovaně
neplní povinnosti plynoucí z rozhodnutí správních
úřadů v oblasti nakládání
s odpady. Důvodem pro odnětí autorizace je
též změna podmínek, za nichž byla
autorizace udělena. Odnětím autorizace zaniká.
Vedle odnětí autorizace, k němuž může
dojít na základě rozhodnutí Ministerstva
životního prostředí, může
autorizace zaniknout z důvodů stanovených
v zákoně.
Subjekt, jemuž byla autorizace udělena, je povinen
zajistit, aby autorizovanou činnost vykonávaly osoby
s odbornou způsobilostí, dále aby zařízení
určená k výkonu autorizované činnosti
splňovala požadavky bezpečnosti. Součástí
povinností subjektu, který je oprávněn
k výkonu autorizované činnosti, je též
řádné vedení evidence o nakládání
s nebezpečnými odpady podle § 3 odst. 3 a mít
havarijní plán zajišťující
minimalizaci ohrožení zdraví lidí a
životního prostředí, který schválil
okresní úřad.
K § 39 až 41
Vynutitelnost dodržování zákonem stanovených
povinností by měly podpořit sankce. Sankce
za porušení povinností při nakládání
s odpady jsou výrazně zpřísněny.
Naopak upustit od sankcí lze v případě
administrativních vad, s výjimkou případů,
dotýkajících se nebezpečných
odpadů. Nedovolené nakládání
s odpady představuje jedno z nejzávažnějších
rizik pro životní prostředí. Opětovné
porušení režimu zákona pro nakládání
s odpady může být sankcionováno až
do výše dvojnásobku navrhovaných částek.
Za porušení povinností stanovených tímto
zákonem mohou obec, okresní úřad nebo
inspekce uložit pokutu. Obec, okresní úřad
nebo inspekce mohou uložit pokutu v rozpětí
od 10.000 Kč do 300.000 Kč. Skutkové podstaty
se vztahují k neplnění zákonných
povinností, které zvyšují riziko pro
životní prostředí. Pokutu v rozpětí
20.000 Kč a 500.000 Kč může uložit
okresní úřad nebo inspekce v případech,
kdy porušení povinností stanovených
zákonem vyvolává podstatně vyšší
riziko ohrožení životního prostředí.
Pokutu v rozpětí 30.000 Kč až 10.000.000
Kč uloží okresní úřad
nebo inspekce za zvlášť závažné
porušení zákonných povinností.
Na rozdíl od dvou předchozích případů
musí v případě sazby až do 10.000.000
Kč příslušný orgán pokutu
uložit.
K § 42 až 45
Do přechodných ustanovení jsou promítnuta
ta ustanovení, která by měla umožnit
plynulý náběh nové právní
úpravy. Konkrétně jde o povinnosti výrobců
a dovozců, týkající se poskytování
a uvádění informací o zneškodnění
nebo využití obalů a upotřebených
výrobků, jejich zpětný odběr
výrobci a dovozci a plnění zákonem
stanovených kvalitativních požadavků
na obaly, které již respektují platné
závazné předpisy EU, zejména Směrnici
Evropského parlamentu a Rady EU 94/62/ES z prosince 1994
k obalům a odpadům z obalů.