3. 5. HODNOCENÍ VYBRANÝCH TYPŮ POŘADŮ
3. 5. 1. Zpravodajské a publicistické pořady
Zpravodajské a publicistické pořady považuje
Rada ČT trvale za oblast, které je potřeba
věnovat soustavnou a důraznou pozornost.
Profilující význam v této oblasti
v roce 95 hrály:
- | zpravodajské pořady | ČT1 | : | Události, Noční zprávy, Večerníky |
ČT2 | : | Jedenadvacítka | ||
- | diskusní pořady ČT1 | : | Debata, Aréna | |
- | publicistické pořady | : | Nadoraz, Černé ovce, Nedej se!, Ta naše povaha česká (Ostrava), Klekánice (Ostrava), Oko (Febio) |
Ve svém hodnocení vycházela Rada ČT
z těchto standardních zdrojů:
- z vlastního soustavného sledování
(dva členové Rady ČT mají tuto oblast
trvale na starosti)
- z vyžádaných expertíz (Ivan Hoffman,
Lída Rakušanová, Jefim Fištejn, Rudolf
Battěk)
- z celoročního interního hodnocení
programové rady ČT (každých 14 dní
skupina zástupců tvůrčích skupin
provádí hodnocení všech pořadů
v daném období)
- z podrobných týdenních údajů
o divácké sledovanosti a spokojenosti
- z recenzí o vysílání ČT uváděných
v českém tisku
- z jednání v parlamentních klubech a se
zástupci Stálé komise pro sdělovací
prostředky
- z pravidelných hodnocení zpravodajských
a vybraných pořadů prováděných
na zasedání Rady za přítomnosti generálního
ředitele a někdy dalších odpovědných
pracovníků.
3. 5. 1. 1. Zpravodajské pořady
Za reprezentativní považujeme následující
expertní stanoviska:
Rudolf Battěk + Dagmar Baťťková:
"Zdá se nám, že základní
předpoklady a účely těchto pořadů
jsou naplňovány nejen pro masového, ale snad
i kritičtějšího a zaujatějšího
posluchače dostatečně a v mezích možností."
Ludmila Rakušanová:
"Výběr a řazení zpráv
a témat ve zpravodajství ČT vcelku objektivně,
ovšem s jednou zásadní výhradou - a
tou je český aspekt v bosenském vývoji.
Zatímco jsme se ze zpráv dovídali podrobně
o přípravách vojáků NATO na
odchod do Bosny, o českých vojácích,
kteří tam budou vysláni, o politickém
pozadí tohoto rozhodnutí, o vojensko technických
přípravách a problémech se mluvilo
jen okrajově, místo aby toto téma stálo
v centru pozornosti.
Při zpracování témat se ne vždy
daří objektivizace jednotlivých konkrétních
kauz. (Markantní to bylo ve sledovaném období
mimo jiné v případě odvolané
ředitelky ZŠ Kolouškové, kdy se pozornost
soustřeďovala výlučně na tuto
jednu osobu, místo aby se ventilovalo téma tělesných
trestů v českých školách nebo
i rodinách.)
Co se týče Událostí, je průvodní
slovo příspěvků často příliš
mnohomluvné, místo aby obsahovalo dřeň
informace a víc se pracovalo s obrazem. Při zpracování
příspěvků sice už mnohem méně
než v minulosti, ale občas ještě dochází
k tomu, že jádro politikovy výpovědi
sdělí divákovi reportér, zatímco
politik jen němě hýbe ústy před
mikrofonem. Podtrhuje to dojem neskutečnosti viděného
a zaměnitelnosti interviewovaného. Reakce českých
politiků, které se v Událostech objevují,
kdykoli je prezentován nějaký závažný
fakt, působí někdy schématicky. Je
to umocněno i tím, že se jedná většinou
o stejnou skupinu lidí: Klaus, Lux, Zeman, Ortman, Grebeníček.
Politikům je redaktorem "podržen" mikrofon,
aby do něj řekli to, co jim velí jejich stranická
orientace. Divák ví dopředu, co bude.
Příspěvky ze zahraničí občas
trpí tím, že se obraz neshoduje se slovním
doprovodem - že jde o jakousi obrazovou ilustraci, která
by zrovna tak dobře mohla vypadat úplně jinak.
"Jedenadvacítce" - této velice informativní
a užitečné relaci i svými hodnotícími
aspekty - by prospělo konsekventní oddělování
zpráv od komentářů. Průvodní
slovo ke zprávě se zrovna tak jako dobrá
moderace samozřejmě nevyčerpává
popisem (ten je při vhodně zvolených záběrech
naopak zbytečný), nýbrž obsahuje analytické
momenty, zprostředkující pozadí a
širší souvislosti té které události.
Komentář jako fundovaný a stručně
formulovaný názor na tuto událost je ale
podle mého soudu lepší prezentovat odděleně
a klasickým způsobem. Ve zpravodajství ČT
zatím tato kategorie zcela chybí a je to škoda,
protože by mohla divákovi pomáhat v identifikaci
s "jeho" televizním kanálem. Myslím,
že dřívější argument, že
na fundovanější komentáře "nejsou
lidi" už dnes neobstojí."
Srovnání s rokem 1994 pak dopadá následovně:
a) Nedostatky častěji konstatované ve
zpravodajských relacích České televize
v roce 1994 a stav v roce 1995
- desinformace na základě neuvědomělých
ideologických návyků (nejvýrazněji
ve vztahu k oblasti bývalého Sovětského
svazu, Balkánu a Předního východu):
Rok 1995 - patrné zlepšení všech zpravodajských
relacích
- chybné vedení rozhovoru (neschopnost vybrat vhodného
partnera a klást otázky, které diváka
skutečně zajímají):
Rok 1995 - výrazné zlepšení v pořadu
"21", částečné v "Událostech"
- nedostatečná schopnost včas poskytnout
přiměřený komentář
Rok 1995 - občas kvalitní komentáře
k zahraničním událostem (Z. Velíšek,
M. Dobrovolný), pro domácí události
zatím skutečné komentáře chybějí
(viz výše)
- slabá práce s obrazovou informací (např.
slouží jen jako "výplň" ke
slovnímu sdělení)
Rok 1995 - mírné zlepšení (zejména
pro domácí události).
b) Klady vyskytující se častěji
ve zpravodajských relacích České televize
v roce 1994 a stav v roce 1995
- soustavné vytváření srovnávacích
rámců pro poskytované informace:
Rok 1995 - pozitivní tendence trvá (jak pro domácí,
tak zahraniční události)
- zdařilé komplexní informace o dění
v zahraničí:
Rok 1995 - další zlepšení (vlastní
kvalitní komentátor v britských ostrovech
I. Kytka, dlouhodobější zpravodajové
v Bosně ap.)
- zvyšování právního vědomí
občanů dobrou analýzou souvislostí
událostí a příslušných
právních norem:
Rok 1995 - pozitivní stav trvá
- kritika nepoctivostí firem, viníků ap.
vedoucí k ochraně spotřebitele a celkové
kultivaci společenského klimatu:
Rok 1995 - pozitivní trend trvá
- poskytování potřebných praktických
informací (např. dobře promyšlené
pokyny pro vyplňování volebních lístků):
Rok 1995 - podpora sociální reformy a některých
zdravotních společensky důležitých
akcí (drogy, dárcovství krve, týrané
děti ap.).
Závěry Rady ČT týkající
se zpravodajských pořadů v roce 95:
Zpravodajství má v ČT dobrý standard,
který je narušován občasnými
propady. V zásadě však ČT naplňuje
požadavek veřejnoprávního vysílání.
V roce 1995 nedošlo k žádnému zásadnímu
porušení zpravodajské objektivity, která
by zvýhodňovala či naopak znevýhodňovala
politické subjekty v České republice.
Rada konstatuje mírné zlepšení v
prezentaci regionální problematiky v hlavních
zpravodajských pořadech. Došlo také
k daleko lepší provázanosti pořadů
"Události" a "21" (jak Rada žádala
v předchozí Zprávě).
Rada považuje za nutné dále usilovat o vyprofilování
výrazných moderátorských osobností
(viz též 3. 5. 1. 4.) a nezávislých
osobností komentátorských.
3. 5. 1. 2. Hlavní diskusní pořady "Debata"
a "Aréna"
Ačkoliv se oběma pořady prakticky nepřetržitě
zabývala celý rok jak Rada ČT, tak programové
vedení ČT, nezbývá než doslova
zopakovat konstatování z předchozí
Zprávy: Působení ČT v této
oblasti během roku 1995 je nutno označit za neúspěšné.
A to navzdory dílčímu zlepšení
Debaty a některým poměrně vydařeným
"vydáním" Arény.
Co se týče "Debaty", sdílí
Rada stanovisko, které ve svém expertním
posudku vyjádřil Ivan Hoffman takto:
"Upřímně musím říci,
že nevěřím v reformovatelnost tohoto
pořadu: Proti Černému stojí příliš
silný soupeř - totiž prudce se měnící
společenské klima, ve kterém tento pořad
ťnefungujeŤ".
Příznivěji hodnotí Ivan Hoffman
"Arénu", přesto i zde vyvstávají
vážné problémy:
"Aréna si dává tři cíle:
- prezentovat aktuální problém
- provést průzkum veřejného mínění
- poskytnout napínavé show.
Problém je v tom, že něco z toho se pokaždé
podaří, ale nikdy všechno dohromady".
Rada je si přitom vědoma, že hlavní
potíž je v osobách moderátorů
a že Česká televize v přítomnosti
vhodné osobnosti pro vedení diskusních pořadů
tohoto druhu nemá (viz též 3. 5. 1. 4.). Přesto
Rada pokládá za svoji povinnost věnovat maximum
sil tomu, aby nejpozději ve druhé polovině
roku 1996 došlo k jasně patrné proměně
těchto pořadů do podoby, která by
Českou televizi nepoškozovala, nýbrž sloužila
její potřebné prestiži i potřebám
českého diváka.
3. 5. 1. 3. Publicistické pořady
Na základě výše uvedených zdrojů
Rada pokládá profilující publicistické
pořady za tvorbu se slušným veřejnoprávním
standardem.
Zvláštní pozornost věnovala Rada investigativním
pořadům "Nadoraz" a "Nedej se!".
Úroveň programové řady "Nadoraz"
příznačně shrnuje Ivan Hoffman
tímto hodnocením:
"Pořad asi s nejhezčí grafikou a
znělkou. Příspěvky jsou uváděny
dynamicky i dramaticky. Při bližším pohledu
se bohužel ukazuje, že úroveň jednotlivých
příspěvků je nestejná. "Nadoraz"
jich v pořadech, které jsem v listopadu monitoroval,
bylo uděláno pouze několik. Domnívám
se, že pro kvalitu relace Nadoraz je rozhodující
schopnost dramaturga odmítnout banální náměty
a dát práci pouze autorům, kteří
mají co říci".
Ekologický cyklus "Nedej se!" vyvolává
mnohdy protichůdné reakce. Systematičtější
sledování zatím prokázalo dvě
stejně závažné skutečnosti:
- nezastupitelnost takové tvorby ve veřejnoprávní
televizi
- kolísavou úroveň jednotlivých dílů
zejména ve schopnosti prezentovat kontroverzní skutečnosti
(po kterých tento cyklus oprávněně
pátrá) s potřebným nadhledem a smyslem
pro vyváženost a objektivitu.
Rada se bude v roce 1996 tomuto cyklu i ostatním ekologickým
pořadům České televize speciálně
věnovat.
Loňská výtka, že "publicistika
si málo všímá dění v Parlamentu",
vedla k zařazení pravidelných přenosů
či záznamů interpelací (jak Rada stanovila
v předchozí Zprávě).
3. 5. 1. 4. Moderátoři České televize
Zvláštní kapitolu tentokrát věnujeme
úloze moderátorů zpravodajských a
publicistických pořadů. Vede nás k
tomu jak konstatování v závěru expertního
posudku Jefima Fištejna ("Hlavní slabinou
sledovaných pořadů obou okruhů veřejnoprávní
televize ČR se zdá být jejich neautorská
koncepce. O sledovanosti a divácké oblíbenosti
České televize v nejbližších letech
rozhodne schopnost vedení vytypovat, obsadit a mediálně
vybudovat silné moderátorské, autorské
a komentátorské osobnosti - souběžně
s hledáním nápaditější
režie a scénografie. Někdy je to skutečně
otázka peněz, někdy jen a jen otázka
důvtipu a profesionality."), tak závěry
samostatné expertní práce Jana Jiráka
(katedra masové komunikace, FSV UK). Z ní nyní
uvádíme nejdůležitější
postřehy:
"Je třeba připomenout, že moderátoři
veřejnoprávní televize jsou svým způsobem
průkopníky vlastní profese. V zahraničních
veřejnoprávních televizích se mohou
inspirovat, ale profesní i etické standardy moderování,
představu o kultuře a vkusu moderování
a typ "českého moderátora" stanovují
za chodu a bez výraznější opory v tradici.
V tom smyslu je práce všech moderátorů
ČT hodna bezpochyby obdivu".
"Je zjevné, ze Česká televize dosud
hledá typ moderátora, který by mohl určovat
pozitivní profesní standardy moderování
kontaktních (nebo parakontaktních) pořadů
debatního či publicistického rázu.
Většina moderátorů v posuzovaných
pořadech považuje za nutné různými
(většinou nepřímými) způsoby
prezentovat své názory a postoje - a někteří
(zejména O. Černý a M. Jílková)
se dokonce nebrání dávat průchod vlastní
předpojatosti, zvl. v oblasti politických názorů.
Moderátoři debatních pořadů
(Debata, Aréna) vykazují větší
identifikaci s provládní orientací, která
se projevuje především poněkud zdvořilejším
jednáním se zástupci koalice než se
zástupci opozice (neplatí pro moderátory
pořadu "Nedej se!" P. Bezoušku a spol.).
Kulturnost projevu, kultura komunikace a úroveň
jazykového vyjadřování je mezi moderátory
ČT velmi nevyvážená. Jazyk moderátorů
je poznamenán sklonem k opakování zažitých
výrazových prostředků a nápadnou
chudostí slovní zásoby a alternativních
syntaktických struktur. Celkový předváděný
kulturní přehled moderátorů ČT
je velmi chudý. Téměř se neprezentují
jako nositelé určité vzdělanostní
a intelektuální úrovně se schopností
shrnovat závěry vyplývající
z diskuse, odhalovat protiřečení, podrobovat
přednesené názory kritickému zkoumání
a žádat po účastnících
upřesnění či vysvětlení.
Tam, kde situace přece jen žádá hodnocení,
utíkají se moderátoři ke stereotypní
ironizaci (Černé ovce) - nebo, a to daleko častěji,
rozpory prostě přehlížejí".
"Za patrně největší nedostatek
moderátorů debatních pořadů
je možné považovat nápadnou a bolestivou
nepřipravenost na téma, které je předmětem
diskuse (i z toho může vyplývat obava moderátorů,
aby ve studiu nevznikl opravdový názorový
střet). Tato skutečnost zcela zásadně
- pochopitelně negativně - ovlivňuje úroveň
těchto pořadů".
"Pozoruhodné je, že České televizi
chybí vedle skutečných moderátorských
osobností i skutečné osobnosti komentátorské.
Komentátor i moderátor jsou profesní typy,
které vyžadují velmi slušné vzdělání,
precizní orientaci v oboru či oborech a názorovou
nezávislost a samostatnost".
Rada je si vědoma reálného stavu, který
v oblasti moderátorských a komentátorských
osobností v České televizi je. Právě
proto, že se ztotožňuje s názory výše
citovaných expertů, považuje za zvlášť
důležité, aby Česká televize
mohla v následujících letech plnit své
poslání při:
- solidní legislativní definitivě
- rozumné ekonomické soběstačnosti
- respektu k její nezávislosti na politických
stranách.
Teprve dlouhodobé zajištění těchto
podmínek je nezbytným předpokladem k tomu,
aby ony tolik potřebné moderátorské
i komentátorské osobnosti mohly v České
televizi vyrůst.
3. 5. 2. Vysílání pro děti a
mládež
Oč se dnes jedná v oblasti "dětského
vysílání"? Nejde jen o to, aby se zlepšily
jednotlivé pořady. Mnohé jsou ostatně
na dobré nebo dokonce na vysoké úrovni. Problémem
je mnohem spíše změna celkového pojetí.
Tento úkol nestojí pouze před Českou
televizí, ale novou představu, vizi, hledají
i ostatní veřejnoprávní televize v
Evropě i zámoří. Nasvědčuje
tomu 1. světový summit dětské televize,
kterého se zúčastnilo 65 zemí z celého
světa. Ukázalo se, že dětské
vysílání zasluhuje podstatnou změnu
v přístupu k dětem. Výzkumy, které
byly v této oblasti nesčetné, přinesly
či potvrdily, event. vyvrátily řadu domněnek
o vlivu médií na vývoj dětské
psychiky. Mezi odborníky již není žádných
pochyb o tom, že:
1. Jakékoliv působení na děti v předškolním
a školním věku je povahotvorné.
2. Nejúčinnějším faktorem působení,
je učení nápodobou.
To, co se děti naučí nápodobou, má
značnou latentní působnost. Naučené
postoje se neprojevují okamžitě, ale:
a) s časovým odstupem
b) v kritických situacích.
3. Média utvářejí postoje. Není-li
jiný názor než předkládaný
obrazovkou, děti jej přejímají jako
nepochybnou hodnotu. Kříží-li se takové
postoje s jinými kulturně podmíněnými
vlivy (např. zprostředkovávanými v
rodině), dochází k neorganicky rozporuplným
postojům.
Nejvíce jsou mediálně ovlivnitelné
děti z rodin, které jsou nestabilní, neúplné
nebo ve kterých dospělí nemají přiměřený
kontakt zahrnující lásku, porozumění
a pro dítě přijatelný smysluplný
řád.
4. Není již žádných pochyb o tom,
že násilí a agrese na obrazovce obzvláště
ve spojení se sexem, vedou k růstu agrese a násilí
dětí těmto televizním pořadům
vystavených.
5. Za destabilizující faktor v identitě jsou
považovány nesourodé vlivy. Tak např.
poruchy identity u dětí přistěhovalců
jsou zákonité. Vliv TV a jiných médií
je výzkumy srovnáván s podobnými vlivy,
jaké přináší změna kultury.
To znamená, že se rodina nemusí vůbec
přestěhovat, ale stačí když,
děti sledují televizi, která poskytuje odlišné
vzorce chování a hodnoty a tento vliv je podobný
důsledkům emigrace.
Z těchto a dalších důvodů byl
vypracován návrh "Světové dětské
charty pro TV vysílání", na jejíž
přípravě se delegovaný člen
Rady ČT PhDr. Jiří Růžička
také aktivně podílel.
Návrh SVĚTOVÉ DĚTSKÉ CHARTY
PRO TV byl schválen v tomto znění.
1. Dětem mají být předkládány
pouze pořady vysoké kvality, pro ně specificky
vyrobené, a to tak, aby bylo jakkoliv zabráněno
zneužívání dětí.
Programy mají být nejen zábavné, ale
mají dětem umožnit jejich všestranný
tělesný, duševní a sociální
rozvoj.
2. Dětem má být dána možnost
se vyjadřovat, naslouchat a poznávat se v rámci
své vlastní kultury. Děti mají mít
možnost komunikovat jazykem, kterému rozumí,
který je vlastní jejich kultuře a odpovídá
prostředí, které je jejich domovem. Toto
právo má být chráněno a posilováno
v televizních programech proto, aby byla podporována
dětská individualita, smysl pro lidské společenství
a místo na světě.
3. Dětské programy mají rozšiřovat
vědomosti a pochopení jiných kultur vedle
kultury dítěti vlastní a domovské.
4. Dětské programy mají být co nejširší
v žánru i obsahu a nemají obsahovat bezdůvodné,
samoúčelné a dětem nepřiměřené
scény násilí a sexu.
5. Dětské programy mají být vysílány
v pravidelných časech, kdy je děti mohou
sledovat a mají být šířeny dětem
nejdostupnějšími médii a dalšími
novými technologiemi.
6. K tomu, aby tyto programy mohly být vyráběny
v co nejvyšší kvalitě, musí být
zabezpečeno uvolnění dostatečného
kapitálu.
7. Jednotlivé vlády, parlamenty, výrobci,
distributoři i sponzoři by si měli uvědomit
důležitost i zranitelnost původní dětské
tvorby a učinit všechny kroky na její podporu
a ochranu.
Nejvyspělejší veřejnoprávní
televize věnují v posledním desetiletí
dětskému vysílání zvláštní
a specifický zájem. Ukazuje se, že již
nestačí jednotlivé dobré pořady
a díla, ale že je třeba nově vytvořit
celou "filosofii dětské televize". Rada
si je této skutečnosti a požadavku vědoma
stejně tak jako vedení České televize.
Některé přípravné kroky byly
v uplynulém roce učiněny nebo alespoň
vyjasněn jejich směr.
I když je třeba dětské vysílání
změnit podstatně, dochází k některým
pozitivním změnám, které lze za rok
1995 zmínit:
Pokusem, jak vést dialog, je zavedení moderovaného
pásma, což umožňuje, podle televizních
pracovníků, být aktuální a
vyvažovat příspěvky více divácké
a komerční s náročnějšími
a umělecky kvalitnějšími. Není
pochyb o tom, že vkus a míra platí pro výběr
jak našich, tak zahraničních pořadů.
Podobně jako je tomu ve vysílání pro
dospělé, televizní seriály nejsou
pouze americké provenience, ale zahrnují rozmanité
materiály z celé Evropy.
Řada animovaných seriálů akčních
a výrazně komerčních, které
svého času vzbudily kritické ohlasy, postupně
z programu vysílání vymizely. Problémem
zůstaly studiové vstupy, které jsou někdy
zdařilé, avšak v budoucnu je pravděpodobně
čeká zásadní přestavba.
Mezi dětské pásmové pořady
patří Kuřátka, sledovaná největším
počtem diváků, dále Studio Rosa, které
se bude jmenovat od března 1996 "Jůhele neděle",
Magion, určený především školákům,
Vega, která je k 1. 1. 1996 přejmenována
na Ciferník.
Každodenní Večerníček je tradiční
pořad, který však ztratil v r. 1995 citelný
počet diváků. Především
reprízované Večerníčky si zachovaly
relativně stálý počet diváků.
Za důležité je nutno považovat regionální
pořady - brněnský Ypsilon a Oázu.
Brněnský je také Hip, hap, hop. Většinou
je sledovanost relativně nízká, ale spokojenost
značná (až 8.8%).
Tradiční jsou pro dětského diváka
dramatické pořady. I zde byly spíše
vyhledávány reprízy zaručených
titulů před premiérami.
Ze seriálů zvítězil šestidílný
Poláčkův tvar "Bylo nás pět",
z převzatých komediální Krok za Krokem.
Pedagogové si pochvalují Báječná
léta. Rozporná jsou odborná hodnocení
seriálu Simpsonovi. Nicméně mají dobrou
sledovanost i spokojenost (7.3%, nadprůměr spokojenosti
6.5%). Seriály jsou vysílány několikrát
týdně.
Závěr:
Dětské vysílání je jednou
ze sledovaných priorit Rady České televize.
V roce 1995 proběhl I. světový summit dětské
televize, který se zdá být přelomový,
protože ukazuje, že dětský divák
je médii nejen velmi ovlivňován, ale také
zneužíván, a to především
komercí. Tak např. se odhaduje, že televizní
reklama přináší skrze dětského
diváka komerčním americkým televizím
ročně více než 15 miliard US dolarů
zisku.
Protože nemáme k dispozici ucelenou expertízu,
naše poznatky o dětském vysílání
se opírají o údaje poskytnuté Českou
televizí a o pravidelné získávání
poznatků a názorů od některých
předních českých odborníků.
(Doc. P. Říčan, Dr. Kocourková a další).
Bylo opakovaně doloženo na sobě zcela nezávislými
výzkumy, provedenými ve všech kontinentech,
že televize ovlivňuje významným způsobem
nejvíce děti. Proto je také kladena na televizní
producenty, autory i televizní stanice velká dávka
odpovědnosti za to, co vysílají.
V tomto smyslu se chová Česká televize
odpovědně a kultivovaně a plní ještě
více než v létech minulých své
veřejnoprávní poslání. Zbývá
jí ovšem úkol srovnat krok s nejvyspělejšími
veřejnoprávními televizními stanicemi
tradičních demokracií, kterým nepochybně
vévodí BBC. Dlužno však poznamenat, že
mnohé soukromé evropské stanice se chovají
veřejnoprávněji, nežli bychom soudili
z našich domácích komerčních
zkušeností.
3. 5. 3. Americké seriály
Rada České televize anticipovala jedno z významných
témat 7. evropského televizního a filmového
fóra, které se konalo v listopadu 1995, totiž
vliv americké mediální kultury na evropský
mediální prostor.
Tento vliv byl obecně považován za nevyhnutelný,
avšak spojený s řadou problémů,
kterým neumí Evropa efektivně čelit.
Proto hledá způsoby, jak v prostoru volné
soutěže uplatnit také jiné nežli
tržní zájmy, resp. hledá v rámci
tržního hospodářství nové
cesty účinné soutěže, ve které
by mohly být zohledněny i podstatné kulturní,
společenské i duchovní zájmy v rozsahu,
které jsou považovány za nezbytné.
Typickým produktem americké tvorby jsou seriály,
které se v nebývalé míře objevily
i na naší mediální scéně.
Protože jsou uváděny také Českou
televizí, zadala Rada České televize Fakultě
sociálních věd za úkol provést
komparativní analýzu amerických seriálů
uváděných jak veřejnoprávní,
tak komerční televizí.
Multidimenzionální výzkum zahrnoval zřetele
dramaturgické, estetické, lingvistické, semiotické,
axiologické, sociologické, psychologické
a kulturní.
Sledování se uskutečnilo v letních
měsících 1995.
Autoři nazývají televizní seriály
audiovizuální beletrií, kterou klasifikují
podle typů. Česká televize vysílá
více seriálů společensko-politických,
didaktických, historických a biografických,
soukromá pak válečných, fantaskních
a kriminálních, absolutně pak sexuálních.
Podstatný rozdíl jak absolutně, tak relativně
však podle autorů výzkumu spočívá
v kvalitě estetické, dramaturgické, ideové
i morální, a to ve prospěch České
televize. Za nejkvalitnější typy pak jsou považovány
seriály naučné a přírodovědní,
které mají nenásilnou pedagogickou podobu.
Nova, jako sledovaná televize soukromá, vysílá
oproti ČT1 a ČT2, pětkrát více
seriálů. Z výzkumu vyplývá
velká pozornost věnovaná ČT výběru
s ohledem na její veřejnoprávní poslání.
Výběr je rozmanitý, umělecky vyšší,
méně šokující a obsahující
"myšlenku". Opačně je pak hodnocen
výběr "Novy", který je podřízen
míře sledovanosti.
Zajímavá je shoda v poznatku 7. evropského
fóra a I. světového summitu dětské
televize v Melbourne s tvrzením námi zadaného
šetření, kdy je shodně konstatováno,
že soukromé vysílání nesplnilo
předpoklady o kvalitativním skoku televizní
tvorby. Spíše byl mediální prostor "zamořen
americkými seriály masírující
lidskou duši tak, aby divák co nejdéle vydržel
v lehké hypnóze vysedávat před obrazovkou".
Rovněž tak se opakovaně objevuje otázka,
zdali jde vždy jen o zábavu nebo již o známky
"celoplošné audiovizuální závislosti".
Souhrnně expertiza FSV UK konstatuje toto:
1. Nova vysílá americké seriály
bez ohledu na kvalitu i vkus a celkovou kompozici programu. ČT1
a ČT2 je zařazuje s menší četností
a kvalitativně jinou mírou výběrových
nároků.
2. Nova upřednostňuje dobrodružné
a povrchní zábavné seriály, ČT
zohledňuje uměleckou, etickou i společenskou
kvalitu.
3. ČT zařazuje, na rozdíl od Novy, dokumenty,
reportáže, cestopisy, a to i v seriálové
podobě.
4. Nova se specializuje na americké seriály,
ČT vybírá mnohem výrazněji
z neamerické oblasti, speciálně pak z Evropy.
Expertiza si m. j. klade otázku, do jaké míry
americké seriály obráží společenskou
realitu USA a do jaké míry pak tento obraz americké
seriály zkreslují. A dokládají výrazný
rozpor mezi americkou skutečností a "americkým
světem podle seriálů".
Dalším zajímavým tématem je posun
dříve jasných protikladů dobra a zla.
Autoři se domnívají, že:
1. postupně se relativizuje, co je dobré a co špatné
2. etický konflikt je odsunut akcí, nejde již
o spor protikladů, ale o nonetickou šarvátku,
děj, pohybovou závrať
3. pro člověka jiné kultury nebo s nepevnou
normou je etický konflikt buď obtížný
nebo zcela nečitelný.
Na obrazovce se objevují dříve neznámá
nebo odlišně uspořádaná hodnotová
témata. Odlišně definovaná hodnota majetku
a peněz, individualismus, neskutečný parasvět,
dravost, sex spojený mnohem více s agresivitou nežli
poezií a láskou, drsnost a krutá otevřenost
v komunikaci, bezprostřednost ve výrazech, ale také
sociální úcta k postavení, empatie,
respektování osobních svobod.
Velmi kriticky se autoři staví k dramaturgii převážné
většiny seriálů americké provenience.
Místo dramatické stavby mající skutečný
počátek, určitý vrchol a pak své
vyústění, které má jen výjimečně
změnitelné následky, americké seriály
tečou navzdory tomu, co život přináší
a čím život skutečně je.
Komunikace a dialogy jsou rovněž "neuvěřitelné"
a připomínají jakési mediální
"ptydepe".
Za velmi špatný je považován současný
dabing, který se zcela zpronevěřil své
kdysi záviděníhodné tradici. Z obrazovky
lze slyšet nejen bídné překlady šité
horkou jehlou a mařící češtinu,
ale i stereotypie hlasů různých postav dokresluje
tuto současnou pokleslost danou trhem dobře placené
práce.
Expertiza je ve svých soudech velmi nesmlouvavá,
a týká se také možných i prokazatelných
neblahých vlivů seriálové tvorby na
lidskou psychiku, především pak dětskou.
Autoři hovoří o narkomanické závislosti,
měkké hypnóze, otupování citů
atp.
Dodávají, že evropské seriály
jsou přinejmenším barvitější,
různorodější a zpracovávaná
látka je nesrovnatelně bohatší.
Doporučují ČT zachovat svůj selektivní
a promyšlený přístup k seriálovému
žánru.
Závěr:
Expertní srovnání amerických seriálů
je dvojí. Jednak je srovnán jejich počet
i frekvence na ČT1, 2 a Nově - jednak je srovnána
vzájemná kvalita. ČT je mnohem vybíravější
a podřizuje výběr svému veřejnoprávnímu
poslání.
Dále pak je více orientována na ostatní
svět a nikoliv jen na USA.
Zpráva provádí poměrně rozsáhlá
srovnání společenská, etická
i psychologická, velmi kriticky se staví k seriálové
dramaturgii a dalším charakteristikám.
Zdá se, že další rozbory nám ještě
více pomohou pochopit mediální stav naší
civilizace a postavení veřejné televize v
něm.