Čtvrtek 21. května 1998

 

(pokračuje Mlynář) 

Myslím, že vaše odpovědnost za to, co se děje v této zemi ve věci rasismu, je velmi podobná.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Slovo má paní kolegyně Alena Svobodová s interpelací na pana ministra Jana Sokola ve věci problematiky učňovského školství.

 

Poslankyně Alena Svobodová: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr Sokol je již třetí ministr, na kterého se v době svého dvouletého působení v Poslanecké sněmovně obracím ve věci řešení problematiky učňovského školství. V předchozích dvou interpelacích jsem v podstatě nedostala jasnou odpověď, jak hodlá vláda řešit situaci v této oblasti našeho vzdělávacího systému.

Připomenu, že do roku 1990 dobře fungující systém učňovského školství dnes patří k nejproblematičtějším oblastem naší vzdělávací soustavy, kde dochází k prudkému úbytku žáků a hrozí zánik řady tradičních učebních oborů. Od začátku 90. let trpí živelností, o čemž svědčí i časté změny v jeho vývoji včetně přesouvání kompetencí z ministerstva na ministerstvo. Vzhledem k obrovskému nárůstu počtu středních odborných škol i gymnázií, z velké části soukromých, vzhledem k nepříznivému demografickému vývoji, ale i systému financování škol na základě normativů na žáka, dochází k situaci, kdy i podprůměrný žák základní školy má možnost získat společensky prestižní maturitu. Bohužel právě absolventi řady tzv. atraktivních maturitních oborů dnes stále více rozšiřují řady nezaměstnaných a na druhé straně se projevuje jednak prudký pokles zájmu o klasická řemesla a průmyslové obory a jednak už i volání podniků po této kvalifikované pracovní síle.

Bohužel, i program optimalizace založený výhradně na kvantitativních parametrech znevýhodňuje právě učiliště, kde počet žáků klesá. Proto jsem se obrátila na pana ministra, který při vstupu do ministerské funkce v řadě rozhovorů se zmínil o tom, že učňovské školství považuje za jednu z priorit své činnosti. Zeptala jsem se ho, zda hodlá řešit tuto problematiku a jak, zda hodlá předložit ucelenou koncepci rozvoje učňovského školství v rámci vzdělávacího systému a za třetí, jak omezí neúměrnou nabídku maturitních oborů, které jsou jednou z příčin nezájmu o učební obory.

Na závěr bych chtěla říci, že pan ministr Sokol mě dnes poslal písemnou omluvu své nepřítomnosti s odpovědí na mou interpelaci a zároveň i s tezemi jeho tiskové konference k problematice učňovského školství. S jeho odpovědí v podstatě souhlasím a děkuji za ni.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Aleně Svobodové a prosím, aby se slova ujala paní kolegyně Hana Orgoníková s interpelací ve věci nehospodárnosti na Českých drahách na pana ministra dopravy.

 

Poslankyně Hana Orgoníková: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, chci opět hovořit o železnici, konkrétně o případu vykolejení a zdemolování železničních vagonů na morkovické trati.

Železniční vozy určené na správku byly přemístěny z běžných železničních stanic na trať Nezamyslice - Morkovice, na které byl zastaven provoz údajně z důvodů nerentabilnosti a doprava byla nahrazena autobusy - podotýkám - že v režii Českých drah. Na této trati došlo k soustředění několika set vagonů, které nebyly hlídány. Staly se rájem bezdomovců a pobertů, kteří z nich demontovali a následně prodali, co se dalo. To je smutné, ale daleko smutnější je, že se staly rájem pro hry dětí.

Na stížnosti starostů obcí nebylo ze strany Českých drah reagováno. Tyto nákladní vozy byly odstaveny jako vozy správkové, tedy určené na opravu, a po ní měly být opět zařazeny do provozu. Po nehodě se ze správkových vozů staly vozy pro sešrotování. Na sešrotování vozů bylo vypsáno výběrové řízení. Zde se nabízí několik otázek. Nedošlo záměrně k odblokování a vykolejení a zdemolování původních správkových vozů proto, aby se z nich staly vozy šrotové? Je vyšetřování vedeno i tímto směrem a která firma zvítězila ve výběrovém řízení?

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Slovo má pan ministr dopravy.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Petr Moos: Vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, dámy a pánové, bohužel jsem neměl k dispozici první text nebo alespoň upřesnění, o jaký druh nehospodárnosti na Českých drahách jde, takže jsem se nemohl plně připravit na tuto interpelaci, avšak tuto kauzu do jisté míry právě na základě přibližných šetření generální inspekce znám natolik, že informace paní poslankyni podat mohu.

Pokud se týká umístění vozů, které vyřazuje postupně podnik České dráhy z provozu, protože potřebují opravu, na kterou zatím České dráhy nemají, neboť tady je skutečnost platební neschopnosti a finanční ztráty, kterou České dráhy stále před sebou valí, takže nemohou optimalizovat harmonogram oprav, dále jsou to množící se nákladní vagony, vozové jednotky, které vlastně byly vyřazeny z důvodů snižující se poptávky po nákladní dopravě. Víte, že nákladní doprava v České republice na železnici klesla až na 30 %, tzn. třikrát poklesla. Je zde veliký přebytek vagonů určitých typů, nicméně na druhou stranu tím, že nás čeká integrace s Evropskou unií a že chceme, aby České dráhy nebyly diskvalifikovány normami Evropské unie, které jsou velmi náročné s ohledem na kvalitu vozových jednotek, tak České dráhy dávají přednost již vyšším typům oprav, resp. i nákupům vagonů, které odpovídají normě Evropské unie a mohou být provozovány na všech tratích EU. Proto to obrovské množství vagonů, které se objevilo postupně na této trati u Nezamyslic.

Věřte, že si dovedu představit rozhořčení občanů, kteří nevidí nad touto tratí jenom nevyužitou trať a nevyužité vagony, ale je to objekt, který hyzdí krajinu, který jim vadí a nedělá to žádnou reklamu hospodaření Českých drah.

Skutečnost, že se tyto vozové jednotky staly skutečně místem, kam se uchylovali bezdomovci, skutečnost, že došlo k úmyslnému odbrzdění souprav a následnému poškození velkého počtu vozových jednotek tak, že jsou dále nevyužitelné, vedla k hloubkovému šetření právě Inspekce Českých drah. Šetření ještě dále probíhá. Předběžné výsledky ukazují, že šlo skutečně o úmyslné odbrzdění vagonů. Jestli to bylo z důvodů následného sešrotování, nebo z jiných, to zatím generální inspekce nezveřejnila. Tyto poznatky ještě nejsou k dispozici. Nicméně ať příčina byla jakákoliv, velké množství poškozených vozových jednotek bylo nutné sešrotovat, protože kapacita dep kolejových vozidel, které jsou schopny tyto opravy dělat, není taková, aby toto množství opravila na jedné straně, na druhé straně ani není poptávka po těchto vozech, protože poptávka poklesla na zhruba jednu třetinu a méně. České dráhy jsou si vědomy, že svůj obraz nemohou nechat v té poloze, ve které je zná veřejnost, to znamená, že nakládají s majetkem např. tím způsobem, jak uvedl pan poslanec Tomíček nebo paní poslankyně Orgoníková.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP