Poslanec Tomáš Páv: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych obrátil vaši pozornost ještě jednou ke zdaňování finančních výpomocí v případě živelních pohrom.
V roce 1997 poskytly některé podnikatelské subjekty svým zaměstnancům výpomoc na odčinění následků povodňových škod. Tento příspěvek ve smyslu platného zákona byl zaměstnancům zdaňován jako součást příjmů, neboť z pohledu zákona šlo o dary fyzickým osobám vyplácené zaměstnavatelem nebo podnikatelem ze sociálního fondu. Občané se obraceli na ústavní činitele a poukazovali na tvrdost zákona, když bylo ze zákona pohlíženo na tyto výpomoci jako na dar a v důsledku toho došlo ke zdaňování, a tím vlastně ke krácení sociální výpomoci.
Problém by měl být vyřešen vlastně již v zákoně, který jsme projednávali před chvilkou. Je to vlastně bod 10 usnesení rozpočtového výboru. Ale já v této chvíli nemohu předpokládat, že tento zákon bude přijat, navíc že bude přijat také bod 10 usnesení rozpočtového výboru, proto si dovolím přednést pozměňovací návrh, kterým se vlastně stejný problém řeší v zákoně o dani z příjmu.
V návrhu novely zákona navrhuji v § 6 odst. 9 doplnit nové písmeno t), které zní:
t) příjmy do výše 10 000 Kč poskytnuté zaměstnavatelem jako sociální výpomoc zaměstnanci v přímé souvislosti s překlenutím jeho mimořádně obtížných poměrů v důsledku živelní pohromy, ekologické nebo průmyslové havárie na územích, na kterých byl vyhlášen nouzový stav, odkaz na čl. V ústavního zákona o bezpečnosti České republiky, za předpokladu, že tyto příjmy jsou vypláceny z fondu kulturních a sociálních potřeb, odkaz 2 b), nebo ze sociálního fondu nebo ze zisku po zdanění za obdobných podmínek u zaměstnavatelů, na které se předpis o FKSP nevztahuje.
V zájmu zabránění zneužití navrhovaného ustanovení je celé toto ustanovení zarámováno tím, že musí jít o území, nad kterým byl vyhlášen vládou nouzový stav. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Vrzáň, připraví se pan kolega Tlustý.
Poslanec Petr Vrzáň: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně a páni poslanci, dámy a pánové, já jsem velmi rád, že přichází na náš parlamentní stůl novela tohoto zákona o dani z příjmů jakožto poslanecká aktivita, protože mimo věcí, které předkládá, je možno prohloubit rámec těchto návrhů na řadu dalších věcí.
Osobně spatřuji velký význam v jedné věci, a sice, zkráceně a zjednodušeně řečeno, aby od základu daně mohla být odečítána část z částek investovaných do životního pojištění z titulu uzavřených životních pojistek.
Předkládám tedy následující pozměňovací návrh. Je to komplexní pozměňovací návrh, jehož písemné znění odevzdám zároveň zpravodaji.
1. V § 6 odst. 9 se za písm. u) vkládá nové písm. v), které zní:
Pojistné zaplacené zaměstnavatelem za pojištění, které uzavřel ve prospěch svého zaměstnance pro případ dožití určitého věku, s následným plněním ve smyslu § 15 odst. 10.
2. V § 15 se za odst. 9 vkládají nové odstavce 10, 11 a 12, které znějí:
10. odst.: Od základu daně může poplatník ve zdaňovacím období odečíst hodnotu zaplaceného pojistného za pojištění uzavřená vlastním jménem s pojišťovnou podle zvláštního zákona, odkaz na pozn. 34 b), pro případ dožití určitého věku poplatníka za předpokladu, že úhrn zaplaceného pojistného za toto pojištění činí ve zdaňovacím období alespoň částku 1000 Kč a pro případ dožití určitého věku s následnou výplatou důchodu, pokud součet doby pojištění a předpokládané doby pobírání důchodu přesáhne 10 let, nebo pro pojištění doživotního důchodu nebo doživotní renty. Předpokládaná doba pobírání důchodu se stanoví podle § 10 odst. 7, přitom rozhodným okamžikem pro stanovení střední délky života je datum uzavření pojistné smlouvy. Celková částka pojistného zaplaceného jednorázově za více pojistných období se do zdaňovacích období rozvrhne rovnoměrně podle předpokládané doby trvání pojištění.
11. odst.: Pojistné zaplacené za pojištění podle odst. 10 lze ve zdaňovacím období odečíst od základu daně podle částky pojistného placeného v tomto období takto:
částka pojistného v kategorii A od 1000 do 6000 Kč - jedná se o 100procentní podíl odečtu ze zaplaceného pojistného, tj. nejvýše 6000 Kč
kategorie B: 6000 až 12 000 Kč - jedná se o 6000 a 50 % z částky přesahující 6000 Kč zaplaceného pojistného
kategorie C: od 12 000 do 24 000 Kč - jedná se o 9000 a 25 % z částky přesahující 12 000 Kč zaplaceného pojistného
kategorie D: rozpětí 24 000 až 48 000 Kč - jedná se o 12 000 plus 12,5 % z částky přesahující 24 000 Kč zaplaceného pojistného
kategorie E: rozpětí 48 000 Kč až 96 000 Kč - tam se uplatňuje 15 000 Kč plus 6,25 % z částky přesahující 48 000 Kč zaplaceného pojistného
poslední kategorie F: jedná se o 96 000 Kč a více a uplatňuje se 18 000 Kč jakožto maximální odečitatelná částka
12. odst. zní takto: Nárok podle odst. 10 a odst. 11 zaniká:
a) u pojištění pro případ dožití určitého věku, pokud je doba trvání pojištění dodatečně zkrácena na dobu pojištění kratší než 10 let, a to i odkupem pojištění
b) u pojištění pro případ dožití určitého věku s následnou výplatou důchodu, pokud je součet celkové doby pojištění a předpokládané doby pobírání důchodu dodatečně zkrácen na dobu kratší než 10 let, a to i odkupem pojištění.
Nezdanitelné částky základu daně uplatněné v předcházejících zdaňovacích obdobích je poplatník povinen zahrnout do základu daně v tom zdaňovacím období, kdy tento nárok zanikl.
3. V § 20 se na konci odst. 8 doplňuje věta, která zní:
Od základu daně sníženého podle § 34 lze též odečíst hodnotu pojistného zaplaceného zaměstnavatelem za pojištění svého zaměstnance pro případ dožití určitého věku za podmínek stanovených v § 15 odst. 10, odst. 11 a odst. 12.
4. V § 38 h) odst. 4 se za slova "jakož i k hodnotě darů podle § 15 odst. 8" vkládají slova "a zaplaceného pojistného, § 15 odst. 10 a odst. 11".
5. V § 38 l) odst. 1 se doplňuje písm. h), které zní:
h) uzavřenou pojistnou smlouvou a dokladem o zaplacení pojistného.
To je tedy můj komplexní pozměňovací návrh, který bych byl rád, aby byl uplatněn a stal se součástí novely tohoto zákona.
Rád bych v krátkosti uvedl některé argumenty.
***