(pokračuje Moos)
Dovolte mi, abych v úvodu vyjádřil radost nad tím, že mohu vám, poslancům, sdělit, že ministerstvo vůbec nesložilo ruce v klín v tomto případě a že skutečně od okamžiku, kdy jsem se s tou kauzou setkal, začalo jednat. Pan poslanec - nevím, jestli se dostal k té informaci, nebo zkrátka nevím, jak se to stalo, že řekl, že by bylo dobré, aby ministerstvo mělo přehled o povolených reklamách atd. atd., aby něco v tomto ohledu udělalo. Já ten přehled samozřejmě mám. Nechal jsem si ho udělat - aktualizovat. Mám ho k datu 24. dubna, čili velmi čerstvý, a současně mám i řadu opatření - a ta už se realizují - k odstraňování těchto reklam.
Informoval jsem vás v dopisu, že některé kroky se dělají, ale víte, říkat, že se něco dělá, resp. připravuje, bez toho, že bychom řekli konkrétně, jaké jsou výsledky, to jsou jen slova a slova. Dneska už jsou ta slova doprovázena činy a já mám z toho radost. Ale mám radost také z další věci - že vám mohu položit na srdce otázku, kterou budete muset, nebo bude muset parlament řešit v souvislosti se silničním zákonem a také s jinými zákony, které ovlivňují informační prostředí. Ono nejde jen o bezpečnost silničního provozu, ale jde o skutečnost, že nejenom na silnicích, ale i ve velkých městech jsme skutečně až nekontrolovaným způsobem zaplaveni obrovskou přemírou informací různé hodnoty a ta se zobrazuje i na billboardech. Věřte, že tento informační smog mnohdy do našeho informačního prostředí země přispívá stejně negativně jako emise z různých zdrojů zasahující do fyzikálního prostředí.
Sděluji vám, dámy a pánové, že jsem rovněž znepokojen výskytem nepovolených reklam ještě v tuto dobu, i když musím říci, že velmi razantně - protože teď už máme dokonalý seznam nepovolených reklam a postupujeme proti nim tím způsobem, že jednáme se stavebními úřady, velmi intenzivně spolupracujeme se správami, s ředitelstvím silnic a dálnic apod. Mohu vás ujistit, že příslušný silniční správní úřad koná v předmětné věci v souladu se zákonem o správním řízení a silničním zákonem. Je mi líto, že ty věci dorostly v minulém období do takových rozměrů, že akce, které konáme, nejsou viditelné tak zjevně, jako např. to, že se zlepšila situace s taxíky v Praze, kde se počet taxíků radikálně v posledním měsíci zlepšil, a jiné podobné věci, které byste mohli na práci ministerstva vidět.
V této souvislosti považuji za potřebné připomenout, že Ministerstvo dopravy a spojů k návrhu novely zákona č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích, navrhovalo zákaz umísťovat reklamy podél dálnic a silnic první třídy v extravilánu, nebo je alespoň regulovat. Výsledkem projednání zákona v Poslanecké sněmovně bylo znění § 31 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, podle kterého lze umísťování reklam v silničních ochranných pásmech za určitých podmínek povolit. Zároveň s tím však nebyla do zákona včleněna ustanovení o pravomocích a sankcích, které by dávaly silničním správním úřadům možnost přijímat účinná opatření k odstraňování těch reklam z ochranných pásem dálnic a silnic první třídy, které byly do těchto míst umístěny bez řádného povolení silničního a správního úřadu.
Musím říci, že se už teď velmi intenzivně snažíme zformulovat úpravu novely, která by právě tuto regulaci uvedla do mezí, po kterých pan poslanec volá. Žel, díky skutečnosti z minulého období vznikl současný stav, kdy silniční správní orgán není zmocněn k odstranění nepovolených reklam na soukromých pozemcích v ochranných pásmech dálnic a rychlostních silnic. Jediným prostředkem v těch případech je vymáhání pokut za nepovolenou činnost v ochranných pásmech uvedených komunikací.
Nepovolená reklamní zařízení netrápí jen silniční správní úřady, ale i velká města a boj s tímto nešvarem je velmi obtížný a zdlouhavý, ale to prosím neříkám proto, abychom řekli - my s tím nic nebudeme dělat. My se snažíme, protože se staráme o dopravu, o bezpečnost dopravního provozu, najít i takové prvky, které by opravňovaly pokutování a vedly k odstranění těchto konstrukcí, abychom viděli negativní důvody, negativní vlastnosti nebo negativní prostředky zejména v bezpečnosti, snižování pozornosti řidičů v záměně s případným označeními, vyznačenými řízením provozu.
V září minulého roku byl zpracován orientační seznam nepovolených reklam - právě takových, které přímo ohrožují bezpečnost z toho vizuálního - vizuální charakteristiky, kdy řidiče odpoutává pozornost především v místech, kde tato pozornost je zejména vyžadována.
Pravdou zůstává, že zákaz reklam obsažených v původním návrhu tehdejšího ministerstva dopravy a v podkladovém materiálu, který jste jako člen garančního hospodářského výboru Poslanecké sněmovny obdržel od předsedy Odborového svazu pracovníků silničního hospodářství, by pomohl k řešení věci. Za prvé by zcela odpadlo vaše podezření z možnosti korupce státních úředníků, kteří případná povolení vydávají. Za druhé by každá postavená reklama, která je nebezpečným prvkem v tom smyslu, který jsem uvedl, podléhala povinnosti odstranění. Byl by tady mnohem silnější nástroj. Není pravda, že zákaz umísťování reklam by nebyl akceptován proto, že by byl v rozporu s Ústavou České republiky, protože věc byla řádně právně ošetřena v navrhovaném přechodném ustanovení, mimo jiné odkladem účinnosti tohoto zákazu o několik let. Dále zde již byl zákonný precedens odstraňováním reklam tabákových výrobků na dopravních prostředcích.
Návrh tehdejšího ministerstva dopravy nebyl předchozí vládou a touto Poslaneckou sněmovnou přijat pouze proto, že pravděpodobně nebyl tady - teď nechci říci nedostatek politické vůle, to prosím by to vyjádření nebylo přesné - ale zřejmě tady k tomu nebyl konsenzus v porozumění těm bezpečnostním prvkům, které jsem uvedl.
Bohužel nemohu souhlasit s vaším tvrzením o nezdůvodněném pomalém odstraňování nedovolených reklam. Musím konstatovat, že přetížené obecné stavební úřady musí pochopitelně vidět prioritu své činnosti uvnitř zastavěného území měst a obcí, a nabídnout vám, abyste si vybral některý z případů, které jsme řešili, abyste viděl, jak je to složité a jak to projednávání chce čas. My jsme začali - alespoň moje administrativa a já sám o sobě - touto věcí se zabývat v únoru a začátkem března. Vlastně čas nedovolil tomu, abyste viděl výsledek v tak výrazné formě, jak byste si přál. Je mi to líto a velmi bych si přál, aby takovéto záležitosti byly řešeny rychleji.
V současné době probíhá po dlouhé době - řekl bych po tom minulém období tolerování nepovolených reklam - společná akce Ministerstva dopravy a spojů a Ředitelství silnic a dálnic České republiky v součinnosti s příslušnými stavebními úřady, intenzivní činnost v odstraňování tzv. černých reklam v ochranném pásmu dálnice. I přes řadu těžkostí, vyvolaných nejasnostmi ve výkladu některých ustanovení silničního zákona a neochotou sekce správních služeb Ministerstva vnitra České republiky označovat tyto černé reklamy za zdroje rušení a ohrožování dálničního provozu, jsou výsledky po dlouhé době bezprávního stavu a tolerance uspokojivé.
***