(pokračuje Fischerová)
Z logické interpretace souvisejících dokumentů vyplývá, že Hornická karvinská nemocnice získala možnost donutit všechny ostatní aktéry v okrese k prosazení svých zájmů a řešení finančních problémů vyplývajících ze zvažované změny na zařízení poskytující výhradně následnou lůžkovou péči. Namísto toho, aby se členové komise výběrového řízení snažili celý problém řešit racionálně, podporují, a to v rozporu se zákonem 48/97 Sb. a veřejnými zájmy, akciovou společnost Hornická karvinská nemocnice.
V říjnu minulého roku vydal přednosta okresního úřadu v Karviné rozhodnutí č. 197/97, ve kterém vyslovil souhlas s členstvím pracovníků Okresního úřadu Karviná ve statutárních orgánech tehdy managementem Hornické karvinské nemocnice, a.s., připravované obecně prospěšné společnosti. V případě vedoucího referátu zdravotnictví Okresního úřadu v Karviné pana ing. Pavla Zelka, který měl být členem správní rady předpokládané obecně prospěšné společnosti, by však šlo o zcela jasný střet zájmů. Stávající nejasné výsledky hospodaření a.s. Hornická nemocnice v Karviné stejně tak jako její závazky by tak v budoucnu měly být zakryty převodem do nově založené obecně prospěšné společnosti. Tyto závazky jsou managementem nemocnice Karviná-Ráj vnímány jako vysoce rizikový faktor pro výsledek hospodaření okresní nemocnice Karviná-Ráj.
Paní ministryně zdravotnictví byla informována dvěma dopisy z 24. března t.r. a 10. dubna t.r., které odeslal management Karviná-Ráj k jejím rukám, o všech skutečnostech rozvíjejících tuto záležitost. Management do dnešního dne odpověď paní ministryně postrádá.
Myslím, že státní správa by měla přijít s velmi jasnou a okamžitou formulací jiné alternativy, tj. převodu kapacit pro poskytování akutní nemocniční péče z Hornické nemocnice do nemocnice Ráj a zřízením lůžek pro následnou péči v Hornické nemocnici. Aktéři zúčastnění na celé události by měli zvážit především své morální pohnutky a celá záležitost by měla být nezávisle posouzena. Výběrové řízení se v Karviné stalo předmětem zneužití a psychologického nátlaku na management nemocnice Karviná-Ráj. Jeden z členů komise výběrového řízení, zastupující Českou lékařskou komoru, zašel dokonce tak daleko, že nátlak na výměnu managementu nemocnice Karviná-Ráj publikoval v regionálním tisku. Nevadilo mu dokonce ani to, že některé informace jsou z tzv. tajných dokumentů výběrového řízení. Vývoj událostí ve výběrovém řízení v okrese Karviná spíše tedy potvrzuje mé předchozí obavy.
Ujištění paní ministryně o korektnosti výběrových řízení je však v tomto případě v rozporu s proběhlým řízením, a proto předkládám následující návrh na usnesení:
"Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí ministryně zdravotnictví Zuzany Roithové na interpelaci poslankyně Evy Fischerové ve věci restrukturalizace nemocniční péče v České republice."
Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost a za podporu.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Hlásí se dále někdo do rozpravy? Vidím přihlášku paní ministryně Roithové, které uděluji slovo.
Ministryně zdravotnictví ČR Zuzana Roithová: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, na šest otázek paní poslankyně Fischerové, které směřovala ještě na pana exministra Stráského, jsem odpověděla s velkou pečlivostí, velmi podrobně, a to dokonce dvakrát. Druhou odpověď jsem přednesla dodatečně zde v této sněmovně zhruba před měsícem nebo dvěma měsíci.
Je zcela logické, že existují na konání státní správy, ale i na běžné občanskoprávní záležitosti vždycky minimálně dva názory. Je dost těžké předpokládat, že je možné uhájit názor, který je opřen o závěry komise, která rozhodla o tom, že je třeba, aby byly zachovány dvě nemocnice, jak nemocnice Ráj, tak Hornická nemocnice, a to proto, že obě tyto nemocnice poskytují nekomplexní péči, ale při určité spolupráci by byly schopny poskytnout komplexní spektrum služeb pro občany této oblasti. Dost těžko si lze představit, že nemocnici, která disponuje CT přístrojem, by výběrová komise nařídila péči následnou s tím, že nemocnice, která CT nemá, by si ho měla dokoupit. Chci jen upozornit na to, že určitá pravidla racionalizace musejí být prvkem, který se musí objevovat v jednání takové komise, která disponuje důvěrou Poslanecké sněmovny proto, že tato Poslanecká sněmovna rozhodla, že o síti zdravotnických zařízení mají rozhodnout výběrová řízení, ve kterých jsou zástupci státní správy, pojišťoven, poskytovatelů i lékařské komory.
Co se týče dalšího vývoje v záležitosti těchto dvou nemocnic, na zhruba 25. jsou pozvány obě tyto nemocnice na jejich žádost k ústnímu projednání další možnosti jejich funkčního propojení, tzn. spolupráce v péči o společné pacienty. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Ptám se, zda se někdo dál hlásí do rozpravy. Paní poslankyně Fischerová, udílím jí slovo.
Poslankyně Eva Fischerová: Dovolím si, dámy a pánové, jen krátkou reakci. Zmiňovala jsem se o tom, že jak ze závěrečného dokumentu, tak z odůvodnění výběrové komise výběrových řízení vyplynul verdikt na dobu jednoho roku. Je to prvkem naprosto destabilizujícím. V závěrech dokumentu je uvedeno, že perspektivně se počítá, že v Hornické karvinské nemocnici, a.s., bude poskytována následná lůžková péče. Je zajímavé, že po roku by to nevadilo a dnes to vadí. Já vám velmi stručně vysvětlím proč.
Hornická karvinská nemocnice, a.s., vlastní počítačový tomograf a má určitý počet neurologických lůžek. Péče chirurgická a interní se poskytuje duplicitně. Dále má tato akciová společnost určité závazky ve smyslu leasingových smluv. V současné době dospívají k názoru, že kdyby měli poskytovat výhradně následnou péči, pak tzv. nevyjdou. Čili vidí jedinou schůdnou cestu v tom, že se podaří založit obecně prospěšnou společnost a že nejen jejich režii na následnou lůžkovou péči, což bych viděla relevantní, ale především jejich závazky převezme prosperující státní zařízení, které právě v tom spatřuje své ohrožení.
Rozporuji výběrové řízení a odpověď paní ministryně především proto, že se zde straní soukromému subjektu, který jistě má právo na existenci. Ať se však problém řeší objektivním způsobem. Společnost je pouze v nájmu u OKD i ve vztahu k státu v případě movitého majetku. Je to řešitelné ihned, není nutné čekat na perspektivu další rok.
***