Čtvrtek 14. května 1998

 

Poslankyně Eva Fischerová: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane premiére, paní ministryně, dámy a pánové, ráda bych vás informovala o výsledcích pokračující diskuse s Ministerstvem zdravotnictví na téma restrukturalizace nemocniční péče v České republice. Moje interpelace parlamentní tisk č. 398 byla projednána Poslaneckou sněmovnou 5. 2. a je od počátku zaměřena jak na obecnou procesní stránku, tak na konkrétní případy na území středních Čech, hlavního města Prahy a dále pak na velmi podstatnou záležitost, a to dvou nemocnic v městě Karviná.

Poslanecká sněmovna 5. února na můj návrh odpověď ministryně zdravotnictví nepřijala a 27. února 1998 jsem obdržela doplňující odpověď s číslem Kanceláře ministra 62120, na kterou si dovolím reagovat.

S vysvětlením paní ministryně ohledně lůžkové péče na území Středočeského kraje nemohu souhlasit. Nejprve Ministerstvo zdravotnictví navrhuje redukci počtu lůžek pod stanovenou normu v některých okolních okresech, a potom by pochopitelně nezbylo nic jiného, než potřebnou poptávku řešit lůžky v Praze. Já se domnívám, že právě toto je tím cílem. Zdůrazňuji, že souhlasím s cílovým stavem redukce akutní nemocniční péče na ukazatel 5 lůžek na tisíc obyvatel, a to za předpokladu vyřešení návaznosti na další ambulantní a lůžkové služby.

V textu usnesení, které Poslanecká sněmovna přijala 25. března k druhému projednávání o stavu transformace zdravotnictví, Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby před realizační fází procesu výběrových řízení na lůžkovou péči ve zdravotnictví provedla souhrnné zhodnocení dosavadních výsledků jak z hlediska věcného, tak i z hlediska procesně právního a výsledek předložila Poslanecké sněmovně a aby zahájila práci na základní novelizaci procesu výběrových řízení a do schválení novely Poslaneckou sněmovnou aby vláda zastavila realizační fázi výběrových řízení.

Doplňující odpověď paní ministryně na moji interpelaci znovu dokazuje plnou oprávněnost požadavku Poslanecké sněmovny a rozhodně nelze o tomto požadavku říci, že je stupidní, jak se paní ministryně opakovaně vyjádřila v tisku. Citované usnesení Poslanecké sněmovny ukazuje totiž možnou a reálnou cestu, jak napravit procesní nedostatky a subjektivní přístupy při realizaci výběrových řízení.

Případ výběrového řízení v okrese Karviná se i nadále vyvíjí zcela nepřijatelným způsobem. Při snaze o jeho pochopení si musím klást ještě s větší naléhavostí otázky týkající se pravidel celého rozhodovacího procesu. Zarážející věcí je vedení dvojí dokumentace o výběrových řízeních, jedné tajné a druhé, která je velmi stručná, nepřehledná a slouží pro veřejnost, která se má dovědět pokud možno co nejméně.

Nemocnice Ráj v Karviné s 500 lůžky je po rekonstrukci a modernizaci. Poskytuje poměrně komplexní zdravotnické služby. Druhá, menší nemocnice je majetkem Ostravsko-karvinských dolů, nyní pronajatá akciové společnosti s názvem Karvinská hornická nemocnice. Tato obchodní společnost získala pro provoz nemocnice výpočetní tomograf a zdůvodnění její existence se opíralo o představu zajištění neurologického oddělení v počtu 40 lůžek, využití výpočetního tomografu a dále na velmi malém počtu lůžek by měly být poskytovány také služby: na interním oddělení - 48 lůžek a na chirurgickém oddělení - 32 lůžek. Obě nemocnice jsou od sebe vzdáleny pouhé 4 km. Další, podrobnější údaje, dámy a pánové, je možné nalézt ve Zdravotnických novinách ze 3. dubna t.r., a to včetně vyslovených pochybností o výsledcích hospodaření menší ze dvou uvedených nemocnic.

Ona menší soukromá nemocnice má stále chuť jaksi spolknout tučné sousto majetku větší státní nemocnice, což vyplývá přímo z jejích kroků ve snaze o zřízení obecně prospěšné společnosti, a hlavně to vyplývá i z průběhu výběrového řízení.

Ve stanovisku Ministerstva zdravotnictví vydaném 30. března t.r. k proběhlému výběrovému řízení je vyhlašovatelem výběrového řízení, to je ministerstvem, doporučeno zdravotním pojišťovnám uzavřít s oběma nemocnicemi v Karviné smlouvu pouze na dobu jednoho roku. Odklad rozhodnutí o jeden rok je pro pracovníky okresní nemocnice a její perspektivu silně destabilizujícím faktorem. Do doby nového výběrového řízení je doporučeno ministryní zdravotnictví ve stanovisku vyhlašovatele výběrového řízení zřizovateli nemocnice Karviná-Ráj, to je okresnímu úřadu ve spolupráci se zřizovatelem Hornické nemocnice, a. s., v Karviné, vypsat výběrové řízení na zpracování a realizaci projektu společného využití technických a personálních kapacit obou karvinských nemocnic pro společné racionální zajištění požadovaného spektra akutní a následné péče. Projekt má být zpracován v souladu s majetkoprávním postavením obou subjektů a s cílem zajištění akutní lůžkové péče v jednom komplexu a následné lůžkové péče v komplexu druhém.

Postavení Hornické nemocnice, vlastně Ostravsko-karvinských dolů, a. s., je podle mě velmi rizikovým faktorem. Navíc došlo ke změně poměru akcionářů a my nyní nevíme, komu vlastně Ostravsko-karvinské doly patří. Postoj OKD k Hornické nemocnici v Karviné se za těchto nových podmínek může velmi snadno a rychle změnit - nejen pokud jde o výši nájmu, ale i o samotné využití či případný prodej nemovitostí. Ministerstvo zdravotnictví ani okresní úřad tato rizika neberou v úvahu, přestože mohou v dalším průběhu nečekaně poškodit dostupnost zdravotní péče, a to v celém karvinském okrese.

Co je však zvlášť varovné a je jasným důkazem o neadekvátním postupu práce výběrové komise v tomto případě, je formulace v tzv. odůvodnění komise, tedy v jednom z oněch utajovaných dokumentů. Výběrová komise doporučuje zřizovateli vyhlásit v co nejkratší možné době výběrové řízení na management nemocnice s poliklinikou Karviná-Ráj. Jinými slovy pokyn k odstranění managementu této nemocnice, který stojí v cestě zájmům a. s. Hornická nemocnice v Karviné.

Zde si už musím položit otázku, zdali se nejedná o zneužití pravomoci veřejného činitele. Tato skutečnost je velice silným zpochybněním tohoto výběrového řízení. Další otázkou pak je, zda z těchto právně sporných kroků byly vyvozeny důsledky. V odůvodnění výběrové komise výběrového řízení pro okres Karviná je navíc proti stanovisku uvedena důležitá poznámka, že s projektem na řešení cílového stavu musí souhlasit Karvinská hornická nemocnice, a. s. To tedy logicky znamená, že management nemocnice Karviná-Ráj v tomto případě nemá šanci.

Podmínky pro zadání projektu jsou přinejmenším překvapivé a pro jeho účastníky naprosto nerovné. Podle mého názoru není ani následný, poněkud korigující postup paní ministryně zdravotnictví v jejím stanovisku v souladu se zákonem č. 48/1997 Sb. Ministerstvo zdravotnictví ČR nemůže svoji odpovědnost z výběrových řízení přenášet formou doporučujícího stanoviska ve věci personální na okresní úřad, tedy aby vypsal projekt na řešení situace a navíc na výměnu managementu.

Ministerstvo zdravotnictví tedy technicky jednoduchý problém dvou nemocnic v Karviné nevyřešilo a formulacemi uvedenými v příslušných dokumentech komise výběrového řízení a ministerstva byl vytvořen prostor pro a. s. Karvinská hornická nemocnice, která si může klást podmínky a jejíž stanovisko k celému následujícímu průběhu je podle doporučení podmínky výběrového řízení určující a jednoznačně akceptabilní.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP