Středa 13. května 1998

 

(pokračuje Bratinka) 

Tím bude jednoznačně dáno, že nebude možné, aby jakýkoliv výrobek, který bude zároveň tím zvláštním zařízením, byl osvobozen od dalšího dohledu. Děkuji za pozornosti.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Bratinkovi a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Zdeněk Škromach.

 

Poslanec Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, abych trošku zkomplikoval situaci v tomto zákoně, tak navrhuji v článku IV. doplnit na konec věty "a" a za tímto "a" by bylo:

a) v § 19: 1. Stávající znění odst. 1 a 2 se nahrazuje zněním:

"Odst. 1. Příslušný odborový orgán spolurozhoduje se zaměstnavatelem o stanovení přídělu do fondu kulturních a sociálních potřeb, sociálního nebo obdobného fondu (odvolávka 13) a o jeho čerpání.

Odst. 2. Zaměstnavatel poskytuje bezplatně pro nezbytnou provozní činnost odborové organizace v přiměřeném rozsahu místnost (místnosti) s přiměřeným vybavením a službami. Pod čarou odvolávka 13: § 9 zákon č. 11/1990 Sb., o státním podniku, vyhláška Federálního ministerstva financí č. 310 z roku 1995 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, § 6, odst. 9 zákon 586/1992 Sb., o daních z příjmu ve znění pozdějších předpisů."

b) V § 60a):

Za prvé. Stávající znění odst. 1 se nahrazuje zněním: "Zaměstnanci, u něhož dochází k rozvázání pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů uvedených v § 46 odst. 1 písm. a) až c) nebo dohodou z týchž důvodů náleží při skončení pracovního poměru odstupné ve výši trojnásobku průměrného výdělku."

Za druhé: za odst. 1 se vkládá odst. 2, který zní: "Odst. 2. V kolektivní smlouvě nebo ve vnitřním předpisu lze odstupné podle odst. 1 zvýšit nad hranici stanovenou v předchozím odstavci, popř. stanovit podmínky, za kterých zvýšené odstupné náleží.

Za třetí: v souvislosti s novým odst. 2 se ostatní odstavce § 60a) přečíslují. Stávající odst. 2 se označí jako odst. 3 a stávající odst. 3 se označí jako odst. 4.

Za čtvrté: a) stávající § 60b) se vypouští; b) stávající text § 60b) se nahrazuje novým textem, který zní: "Odst. 1. Pokud zaměstnanec po skončení pracovního poměru opět nastoupí do zaměstnání u dosavadního zaměstnavatele před uplynutím doby tří měsíců, je povinen tomuto zaměstnavateli vrátit odstupné nebo jeho poměrnou část."

Toto znění, které je podmíněno legislativní změnou pod bodem 4 b), se navrhuje v případě, že nedojde ke schválení legislativní změny pod bodem 4 a), a zároveň pokud byla schválena změna § 66a) odst. 1.

c) v § 102 se odst. 1 nahradí zněním: "Odst. 1. Základní výměra dovolené činí čtyři týdny. Odst. 2. Dovolená o výměře pěti týdnů přísluší zaměstnanci, který do konce kalendářního roku dovrší alespoň 15 let pracovního poměru po 18 roce věku.".

Za druhé odst. 5 se nahrazuje zněním: "Odst. 5. Dovolená učitelů včetně ředitelů škol a jejich zástupců (odvolávka 17), učitelů mateřských škol včetně ředitelů těchto škol a jejich zástupců, vychovatelů a mistrů odborné výchovy činí osm týdnů v kalendářním roku."

Poznámka pod čarou, odvolávka 17, § 2, odst. 1 zákona 28/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých školách.

Jenom krátké zdůvodnění. Protože pan poslanec Kužílek se cítil ohrožen, že by jeho zákon nemusel projít, pokud by v jeho zákonu bylo toto usnesení, myslím si, že daleko lépe by bylo novelizovat zákoník práce právě v tomto zákoně, který spadá i pod stejný resort. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Škromachovi a o slovo se hlásí pan poslanec Ivan Langer.

 

Poslanec Ivan Langer: Děkuji. Pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych v rámci podrobné rozpravy přednesl také pozměňující návrh, který zní:

V § 6a) se za odstavec 4 vkládá odstavec nový, číslo 5, který zní: "Organizace státního odborného dozoru mohou vykonávat v rámci své působnosti výkon autorizované osoby pro vyhrazená technická zařízení uvedená v § 3 odst. 1.".

Důvodem tohoto pozměňovacího návrhu je snaha odstranit možný nedostatek uvedené normy v podobě nepokrytí významné části problematiky odborného dozoru. Jako příklad bych mohl uvést například třísettunový jeřáb, který by se do doby uvedení do provozu nedostal vůbec pod kontrolu, a myslím si, že je tak třeba učinit ještě dříve, než se dostane do provozu a může svým možným pochybením někoho ohrozit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ivanu Langrovi a vzhledem k tomu, že další přihlášky nejsou, podrobnou rozpravu v tuto chvíli končím a končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.

Děkuji panu ministrovi, pánům poslancům - zpravodajům a přistoupíme k projednání dalšího bodu, kterým je bod

 

14.
Návrh poslanců Pavla Dostála a Miloslava Kučery na vydání zákona o znakové řeči
/sněmovní tisk 353/ - druhé čtení

 

Prosím, abyste si vzali k ruce sněmovní tisk 353. O úvodní slovo, chce-li vystoupit v tuto chvíli, prosím poslance Miloslava Kučeru.

Pana ministra a pana poslance Škromacha prosím, aby uvolnili lavici dalším zájemcům.

 

Poslanec Miloslav Kučera: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, milé kolegyně a kolegové, od prvního čtení právě projednávaného zákona o znakové řeči se k dnešnímu dni nestalo nic mimořádného. Snad jen to, že se předkladatelé spolu se zpravodaji několikráte sešli s pracovníky dotčených ministerstev, aby připravili podklady pro jednání obou garančních výborů a reagovali na připomínky vzešlé z diskuse jak v prvním čtení, tak z vyjádření vlády k tomuto návrhu zákona.

Ale o tom stejně jako o jednání zmíněných výborů vás budou ve své zpravodajské zprávě podrobněji informovat kolegové zpravodajové.

Sám jsem mezitím opět jednal s některými zástupci neslyšících, navštívil jsem v Hradci Králové speciální střední školu pro sluchově postižené a na ní besedoval jak s učiteli, tak se studenty, a konečně jsem se na toto téma zúčastnil natáčení pořadu Televizní klub plus pro neslyšící v České televizi. Ze všech uvedených setkání jsem si odnesl jeden jediný dojem: Naši handicapovaní neslyšící občané toužící po znakovém jazyku jako po plnohodnotném způsobu komunikace jsou vděčni všem, kteří chtějí tuto jejich touhu vyslyšet.

Nežádají pro sebe nic mimořádného navíc, než co by pro moderní, civilizovanou společnost mohlo a mělo být samozřejmostí.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP