(pokračuje Žižka)
Pro vaši představu uvádím příklad, že v případě ztráty zdravotní způsobilosti příslušníka Hasičského záchranného sboru pro svoji původní profesi, není pro něj v Hasičském záchranném sboru České republiky jiné uplatnění a je s ním ukončen pracovní poměr. Zde se projevuje reálný rozdíl nejvíce. V případě ztráty zdravotní způsobilosti u "podnikového" hasiče existuje více reálných možností jeho zapojení na jiném vhodném pracovním místě v rámci svého mateřského podniku.
Reálnou možností, a to v rámci současného právního stavu, je možnost řešit zmíněné, a to některé požadavky "podnikových" hasičů v rámci kolektivního vyjednávání s tím, že komplexní cílová řešení by měla přinést až nová právní úprava požární ochrany.
Podrobnější vysvětlení požadavku jsem zvolil také s přihlédnutím k tematicky obdobně laděné interpelaci pana poslance Krejsy na ministra vnitra pana Cyrila Svobodu a ve snaze vysvětlit, že předložená novela není diskriminací "podnikových" hasičů, tak jak v některých dopisech zaznělo.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych konstatoval, že přijetím předkládaného návrhu budou vytvořeny nejen přijatelné sociální podmínky pro příslušníky Hasičského záchranného sboru České republiky, ale umožněním odchodu starších zdravotně nezpůsobilých příslušníků dojde k prohloubení výkonnosti tohoto sboru, a tím i bezpečnosti občanů České republiky.
Současně mi dovolte, abych vás požádal o předání případných pozměňovacích návrhů v písemné formě.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Žižkovi a otevírám obecnou rozpravu. Přihlášky do obecné rozpravy nemám, takže obecnou rozpravu končím a otevírám rozpravu podrobnou, do které je přihlášen pan poslanec Kapoun.
Poslanec PS Miroslav Kapoun: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak již bylo řečeno v úvodní řeči pana zpravodaje, zákon jako celek je velmi potřebný a jako celek ho budu podporovat spolu s kolegy z klubu i přes to, že neřeší záležitosti požární ochrany v celém rozsahu.
Můj pozměňovací návrh se pokusí o malou nápravu, kterou tento návrh umožňuje, tak aby neohrozil jeho přijetí jako celku, a to za § 86 zákona vložit § 86a, který zní:
"Příslušníkem se pro účely znění § 49, § 50, § 57b, § 57c tohoto zákona rozumí také zaměstnanec hasičského záchranného sboru podniků v železniční dopravě. Zaměstnavatelem se v tomto případě rozumí právnická osoba v železniční dopravě, která zřizuje jednotku hasičského záchranného sboru podniku (§ 67 odst. 1)."
Pokud by nebyl tento pozměňovací návrh v tomto rozšířeném znění přijat, navrhuji za § 86 zákona vložit § 86a, který zní:
"Příslušníkem se pro účel znění § 57b a 57c tohoto zákona rozumí také zaměstnanec hasičského záchranného sboru podniků v železniční dopravě. Zaměstnavatelem se v tomto případě rozumí právnická osoba v železniční dopravě, která zřizuje jednotku hasičského záchranného sboru podniku (§ 67 odst. 1)."
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kapounovi. Další přihlášky do rozpravy nemám, takže rozpravu končím a končím také druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu senátorovi Vladimíru Zemanovi, panu zpravodaji Žižkovi a těším se s panem senátorem v nejbližších dnech opět na viděnou.
Dámy a pánové, nyní budeme projednávat
12.
Vládní návrh zákona o návykových látkách
a o změně a doplnění některých dalších zákonů
/sněmovní tisk 332/ - druhé čtení
Z pověření vlády má předložený návrh odůvodnit ministryně zdravotnictví paní dr. Zuzana Roithová. Prosím, aby se ujala slova.
Ministryně zdravotnictví ČR Zuzana Roithová: Pane předsedo, dámy a pánové, předložený návrh zákona je novou zákonodárnou úpravou, která nenahrazuje žádný platný zákon. Dosavadní právní úprava zacházení s návykovými látkami je obsažena ve vládním nařízení č. 192/1988. Tento legislativní stav je v rozporu s Listinou základních práv a svobod, podle níž lze podmínky a omezení při výkonu povolání nebo činnosti stanovit toliko zákonem. Naléhavá nutnost přijetí nového zákona vyplývá rovněž z mezinárodněprávních závazků České republiky v oblasti boje proti zneužívání omamných jedů.
Při tvorbě předkládaného zákona se vycházelo kromě samotných mezinárodních konvencí ratifikovaných Českou republikou rovněž z modelové legislativy OSN a z doporučení vládních mezinárodních organizací. Nedílnou součástí zákona o návykových látkách jsou seznamy všech látek pod kontrolou orgánů OSN a Mezinárodního úřadu pro kontrolu drog, tzn. omamných látek, psychotropních látek, prekurzorů a pomocných látek.
Předložený návrh zákona upravuje především otázky legálního zacházení s návykovými látkami a prekurzory, které jsou využívány zejména pro výrobu léčiv. Zákon stanoví přesná pravidla zabraňující obcházení legálně povolených procedur a činností a úniku návykových látek...
Místopředseda PSP Jan Kasal: Paní ministryně, promiňte, poprosil bych především vaše kolegy, zdali by byli tak laskavi a věnovali vám přiměřenou pozornost. Děkuji.
Ministryně zdravotnictví ČR Zuzana Roithová: ...a prekurzorů do sítě nezákonného obchodu. Za tím účelem zákon nově stanoví i tvrdé administrativní sankce za porušení předepsaných povinností při legálním zacházení s návykovými látkami a prekurzory.
Úprava zákonného zacházení s tzv. prekurzory, tj. s látkami, ze kterých lze snadno vyrobit návykové látky, dosud v českém právním řádu chyběla a Česká republika byla za tuto skutečnost opakovaně a tvrdě kritizována jak ze strany mezinárodních organizací, tak i ze strany nejdůležitějších zahraničněpolitických partnerů České republiky, zejména USA a členských států Evropské unie.
Česká republika je významným evropským výrobcem a exportérem prekurzorů efedrin. V souladu s mezinárodními konvencemi se pro zacházení s prekurzory navrhují obdobná přísná pravidla jako pro zacházení se samotnými návykovými látkami. Za účelem snížení administrativy a s využitím osvědčené dosavadní právní úpravy vymezuje návrh zákona případy, kdy je možno zacházet s návykovými látkami a prekurzory bez povolení. Jedná se především o činnost lékařů, lékárníků a státních orgánů.
Nový zákon o návykových látkách stanoví ohlašovací povinnost k získání souhrnných informací, které je Česká republika povinna předávat mezinárodním orgánům kontroly drog. Poznamenávám ještě, že účinnost navrhované právní úpravy je stanovena na 1. ledna 1999 z toho důvodu, aby byl vytvořen dostatečný časový prostor pro její skutečné účinné plné nasazení do praxe.
Vážený pane předsedo, dámy a pánové, přijetí nového zákona o návykových látkách bude důležitým krokem v této zemi v této velmi specifické oblasti k tomu, aby se český právní řád přiblížil k úrovni vyspělých demokratických států, aby se posílila důvěra mezinárodního společenství ve schopnosti České republiky podílet se na boji s drogami jakožto metlou moderní civilizace a v neposlední řadě také k tomu, aby úřady České republiky mohly lépe a účinněji prosazovat veřejný zájem. Věřím proto, že předloženému návrhu zákona o návykových látkách vyslovíte svoji podporu, za což vám děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní ministryni Zuzaně Roithové a prosím, aby se slova ujal místopředseda sněmovny pan poslanec Jaroslav Zvěřina, který zdědil zpravodajování k této normě ještě z dob svého fungování ve výboru.
***