(pokračuje Vlach)
Dámy a pánové, budeme hlasovat o návrhu pana poslance Vojtěcha Filipa na vrácení tohoto návrhu zákona zpět výboru k novému projednání.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 49. Kdo je proti?
Dámy a pánové, tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 38 pro, 106 proti.
Děkuji v tomto okamžiku panu ministrovi a panu zpravodajovi a konstatuji, že jsme tím projednali další bod našeho pořadu.
Budeme se nyní věnovat dalšímu bodu, kterým je
6.
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 152/1994 Sb.,
o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 383/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený vládní návrh zákona odůvodní opět ministr vnitra pan Cyril Svoboda, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČR Cyril Svoboda: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno, Poslanecká sněmovna projednává ve druhém čtení vládní návrh, kterým se mění a doplňuje zákon č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Návrh zákona byl projednán v ústavně právním výboru Poslanecké sněmovny a ve výboru Poslanecké sněmovny pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Oba výbory doporučují Poslanecké sněmovně, aby návrh schválila a aby přijala k návrhu zákona některé změny a doplňky.
Ze zásadních změn oproti původnímu vládnímu návrhu bych upozornil na dvě.
Za prvé, ponechání konání voleb ve dvou dnech tak, jak je upravuje stávající právní úprava. Jedním ze zásadních argumentů pro tento návrh bylo konání společných voleb do Senátu, které budou probíhat ve dvou dnech, a voleb do zastupitelstev v obcích, které by měly probíhat jeden den. Přestože lze chápat tento argument jako odůvodněný, byla by možným řešením i případná novela zákona o volbách do Parlamentu ČR, tak aby se i volby do Senátu konaly jeden den. Vnímám však, že je převažující mínění Poslanecké sněmovny, aby se volby konaly ve dvou dnech.
Druhou zásadní změnou je návrh na úpravu počtu podpisů voličů podporujících kandidaturu nezávislých kandidátů a sdružení nezávislých kandidátů. Ve svém důsledku má tento návrh dopad na volební systém, který by však zřejmě vyžadoval širší diskusi a neměl by být předmětem novely zákona o volbách do zastupitelstev zaměřené zejména na organizačně technické otázky.
K dalším pozměňovacím návrhům se vyjádřím případně v rámci rozpravy a doporučuji Poslanecké sněmovně, aby pokračovala v legislativním procesu a vládní návrh doporučuji ke schválení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi. Dámy a pánové, předložený vládní návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně právnímu výboru a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Usnesení výborů byla rozdána jako sněmovní tisky 383/1 a 383/2.
Prosím, aby se slova ujala zpravodajka ústavně právního výboru paní kolegyně Drahoslava Bartošková.
Poslankyně Drahoslava Bartošková: Dámy a pánové, vážená sněmovno, ústavně právní výbor projednal novelu zákona o volbách do zastupitelstev v obcích a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby tento návrh schválila.
Zároveň, jak se již zmínil pan ministr, doporučil tento výbor také určité změny a doplňky. Jejich převážná většina se týká organizačně technických záležitostí, ale jak již pan ministr zmínil, jsou tam dvě zásadní změny.
Jedna, která se týká toho, že bylo ponecháno původní znění zákona o dvoudenních volbách, a druhá změna, která snižuje počet podpisů občanů pod petice, které jsou předpokladem, aby nezávislí kandidáti a sdružení nezávislých kandidátů mohli se účastnit komunálních voleb. Zejména tuto změnu považuji za zásah do volebního systému, protože bude mít dopad především ve velkých městech, kde vlastně tato změna znamená, že bude možné, aby kandidovala sdružení nezávislých kandidátů za podstatně příznivějších podmínek, protože maximální počet podpisů pod takovouto petici je tímto pozměňovacím návrhem stanoven na pouhý jeden tisíc podpisů, což je vlastně velký rozdíl oproti původnímu znění, když například ve stotisícovém městě bylo zapotřebí těchto podpisů deset tisíc. To je tedy skutečně velká změna a bude mít dopad především ve velkých městech, protože v malých obcích není problém sehnat příslušné procento podpisů, ale ve velkých městech již to větší problém byl. Bude to znamenat, že budou kandidovat ve větším rozsahu různá sdružení, málo čitelná sdružení nezávislých kandidátů, která potom po volbách budou téměř nikomu nezodpovědná.
Upozorňuji předem, že až budeme pak hlasovat o pozměňovacích návrzích, které přijal ústavně právní výbor, budu požadovat, aby o tomto pozměňovacím návrhu bylo hlasováno zvlášť. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní kolegyni Drahoslavě Bartoškové a prosím, aby se slova ujal pan kolega Dušan Kulka jako zpravodaj výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.
Poslanec Dušan Kulka: Děkuji. Pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí projednal navrhovanou novelu zákona na své 27. schůzi dne 29. dubna t.r. Výbor sněmovně doporučuje projednat a schválit navrhovanou novelu ve znění pozměňovacích návrhů, které se v mnoha případech velmi podobají pozměňovacím návrhům ústavně právního výboru.
Sporné body již byly naznačeny. Je to skutečně ta otázka, zda se volby mají konat v jednom dnu, nebo ve dvou dnech. Výbor se přiklonil ke dvoudenní variantě z toho důvodu, že není možné obdobnou úpravu provést u zákona o volbách do Parlamentu ČR.
Pokud jde o druhý bod, tj. zpřesnění výpočtu počtu podpisů potřebných pro podporu kandidatury nezávislých kandidátů a sdružení nezávislých kandidátů, domnívám se, že je to změna, která stanovuje přesnější a jasnější způsob provedení výpočtu.
***