Úterý 12. května 1998

 

(pokračuje Tlustý) 

Jistě se mnou budete souhlasit, že odpověď musí být ano či ne pro všechny typy těchto her, protože není možné rozlišit mezi slosovatelným kuponem prodávaným otevřeně jako los a mezi slosovatelným kuponem přibaleným do balíčku čokolády, uschovaným pod nálepkou nápoje, protože v principu to jsou v každém případě hry založené na náhodě, jsou to v principu hazardní hry a musí být podrobeny stejnému režimu bez ohledu na to, za příslušný slosovatelný kupon nebo sázenku si kupující kupuje jako jediný produkt, nebo si ho kupuje jako doprovodný produkt s jiným produktem - viz čokoláda, nápoje, benzin atd.

Nemám vyhraněný názor na striktní zákaz zahraničních investorů či úplné otevření trhu zahraničním investorům. Názor nemám jasný proto, že ani v Evropě není jasná odpověď na tuto otázku. Tak liberální země, jako je např. Holandsko, která v případě drog jde mnohem dále v otevřenosti v liberalismu, např. ve sféře sázkových her a loterií striktně zakazuje účast zahraničních investorů pro všechny typy těchto her včetně spotřebitelských soutěží.

Znovu opakuji: Považuji za seriózní, aby tato otázka byla řešena v rámci novely, v rámci tisku kolegyně Röschové a aby teď sněmovna ve jménu schválení desítek jiných prospěšných změn v tomto zákoně tento zákon schválila. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Tlustému. Otevírám rozpravu. Úvodem znovu připomínám, že ani v tomto případě nejsou přípustné pozměňovací návrhy.

Písemné přihlášky, které mají přednost, pane poslanče, jsem obdržel dvě, a to od pana poslance Čecha a za ním bude následovat pan poslanec Vrzáň. Pokud se rovněž hlásíte, budete jako třetí. Protože se hlásíte jako předseda klubu, máte samozřejmě přednost.

 

Poslanec Petr Vrzáň: Požádal bych před závěrečným hlasováním o 15minutovou přestávku.

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Přejete si až po ukončení rozpravy?

Dále se hlásí pan ministr Pilip. Myslel jsem, že mě přátelsky zdraví propisovací tužkou, ale nyní vidím, že to byla přihláška do diskuse. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Ivan Pilip: Pane předsedo, dámy a pánové, pokusím se oddělit pasáž, kde budu vyjadřovat svůj vlastní názor k tomuto zákonu, a stanovisko vlády. Rád bych vystoupil k tomuto definitivnímu hlasování o osudu návrhu zákona o loteriích.

Úvodem chci říci, že budu doporučovat, aby Poslanecká sněmovna podpořila doporučení Senátu a návrh, tak jak byl schválen původně touto Poslaneckou sněmovnou, zamítla. Řeknu několik důvodů.

Začnu svým pohledem na otázku zahraničního kapitálu v sázení obecně. Zazněly-li tu také mimo jiné z úst pana poslance Tlustého argumenty v tom smyslu, že v řadě zemí, možná v naprosté většině zemí, existuje velmi silné omezení zahraničního kapitálu nebo přímo zákaz, pak je to věcně pravda. Musím ale říci, že jako argument to samo o sobě pro mne nestačí.

Myslím si, že podnikání v loteriích je velmi zvláštní druh podnikání a má naprostou logiku, aby takovýto druh podnikání byl nějakým zvláštním způsobem zatížen odvody řekněme na veřejně prospěšné účely. Nevidím ovšem žádný rozdíl v tom, jestli tento odvod odvádí subjekt tuzemský či zahraniční, je-li registrován v ČR či vlastněn tuzemskou nebo zahraniční firmou, ale podstatnější pro toto podnikání i pro každé jiné je to, zda je to subjekt, který podniká poctivě a podle pravidel hry, nebo nikoli. Samo české občanství ještě nezaručuje, že je to ta první skupina podnikatelů.

Z tohoto důvodu dávám k úvaze, za je rozumné, aby se tady vztahovala silná omezení pro zahraniční kapitál.

Druhá vážná výhrada je zahrnutí spotřebitelských soutěží do tohoto zákona. Domnívám se, že ze své podstaty spotřebitelské soutěže nepatří do logiky tohoto zákona. Sázky samotné jsou jednoúčelové, nákup nějaké hodnoty, která mi dává možnost vyhrát, zatímco u spotřebitelských soutěží jde o nákup zboží, které ještě doprovodně jako jistá motivace prodeje může zahrnovat možnost vyhrát nějakou cenu, ale domnívám se, že jde o jinou činnost, než je čisté sázení, a nemělo by to být proto zahrnuto do stejného režimu.

Třetí věc je, že některá opatření mají podle mého názoru velmi negativní dopad na rozšíření konkurence. Jsou to zvýšení základního jmění firem, které by měly provozovat některé druhy sázek. Jednoznačně se domnívám, že by toto vedlo k větší monopolizaci na trhu sázení v České republice.

Teď už přecházím ke stanovisku, které sdílí vláda ČR jako celek. Zákon je doprovázen řadou legislativních nedostatků a kromě toho je věcně velmi sporné, zda by jeho schválení v původně sněmovnou doporučené verzi skutečně znamenalo posílení odvodů na sport. Řada propočtů ukazuje, že efektem by mohl být pravý opak, a přitom právě prostředky z loterií, zejména ze Sazky, jsou významným zdrojem pro financování sportu.

Ze všech těchto důvodů proto doporučuji za sebe i jménem vlády ČR, aby sněmovna přijala doporučení Senátu a návrh tohoto zákona definitivně zamítla a zabývala se ve druhém čtení obdobným návrhem paní poslankyně Röschové.

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu ministru Pilipovi. Nyní udělím slovo panu poslanci Uhdemu se stručnou poznámkou k výsledku jednoho předchozího hlasování.

 

Poslanec Milan Uhde: Pane předsedo, kolegyně a kolegové, děkuji za příležitost. Rád bych požádal o změnu záznamu o hlasování o návrhu přestupkového zákona. Patřil jsem a patřím k odpůrcům tohoto zákona a ve sjetině jsem se dozvěděl, že jsem hlasoval pro něj. Nezmění to výsledek, místo 128 bude 127. Kvůli věcné pravdě bych si přál, aby tento záznam byl takto proveden. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Uhdemu. Nyní uděluji slovo panu poslanci Čechovi. Připraví se pan poslanec Vrzáň.

 

Poslanec František Čech: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, páni poslanci. V tisku jsme si nedávno přečetli, ale i do sněmovny několik názorů dorazilo, že snad tato novela loterijního zákona jde přímo hlavou proti mezinárodním závazkům našeho státu, především znemožňuje rovné podmínky podnikání pro zahraniční a domácí subjekty. V hledáčku kritiky se objevily především tzv. spotřebitelské soutěže, které jsou prý velice oblíbené a žádané a firmám se zahraniční účastí nebudou nadále povoleny.

Novela zákona žádné nerovné podnikání nenavozuje, naopak, srovnává pouze krok s vyspělými sousedy, u nichž rozhodně diskriminace zahraničního kapitálu nehrozí.

Loterijní zákon má příště upravovat pouze jedinou oblast spotřebitelských soutěží, a to spotřební soutěže loterijního charakteru. Jinými se nezabývá, takže nadále nebude občanům tohoto státu upřeno zasílat deset víček, sto obalů nebo tucet vystřižených čárkových kódů s následným fasováním reklamního trička atd.

Ani spotřebitelské loterie nebudou zakázány, pouze regulovány. Kdo splní zákonné podmínky, může je provozovat. Co však možné nebude - např. mystifikovat spotřebitele tím, že vyhrál zájezd kolem světa, jen co odebere zboží za 2 tisíce korun od laskavé zasilatelské firmy s.r.o. Dále nebude možné pořádat pod rouškou soutěží zcela jasné loterie a neplatit přitom ani správní poplatky, ani odvádět výtěžek na dobročinné účely, natož být pod přísným dohledem státního dozoru či notáře, prostě se zákonům vysmívat a dělat na ně dlouhý nos s pořádným ziskem.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP