(pokračuje Svoboda)
Tyto miny byly zničeny k 6. 12. 1997. Množství těchto min tvořilo pouze zhruba 11 % min, které máme. Tím byla splněna podmínka.
Pan ministr hovořil již o problému zbraní, které způsobují oslepnutí a které se týkají protokolu IV. Ty česká armáda nikdy ve své výzbroji neměla. Další otázka zahraničního výboru se týkala toho, čím budou nahrazeny chybějící miny tohoto typu. Odpověď zněla, že zvýšením hustoty paleb ručních a lafetových zbraní, zavedením pověstných granátometů a nových minometů do konce roku 2003. Považujeme podmínku, kterou si zahraniční výbor vyslovil, za splněnou.
Než přečtu doporučující usnesení, řeknu několik poznámek. Jako člen několika monitorovacích komisí jsem se zúčastnil několika akcí Parlamentního shromáždění Rady Evropy v Bosně. Byl jsem schopen na vlastní oči posoudit, jaké hrůzy způsobují miny právě tohoto typu, když nejsou používány tak, jak mají být, to znamená k vymezení určitého sektoru fronty, který pak nemusí být bráněn aktivními zbraněmi. Naopak moderní miny nedetekovatelné si může - a nyní to trochu zlehčím, i když v tragické formě - každý strejda naložit v pytli na záda a rozložit je před domkem svého etnického protivníka, aniž by si kdy zamaloval toto minové pole. Může opravdu způsobit nadměrné utrpení. Čili tyto zbraně se dostaly do situace, kdy mohou být velmi snadno zneužívány. Proto je velmi důležité, aby vymizely z arzenálu armád a byly nahrazeny moderními prostředky, které jsou schopny jejich úkoly plnit aktivně a selektivně.
Na závěr bych jako poslední podpůrný argument uvedl rezoluci Rady Evropy z 10. března t.r., která důrazně vyzývá členské státy, aby urychleně signovaly tuto změnu dohody.
Nyní vám přečtu usnesení zahraničního výboru k tomuto bodu.
"Zahraniční výbor doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s vládním návrhem, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu nové znění Protokolu II a Protokolu IV Úmluvy o zákazu nebo omezení použití některých konvenčních zbraní, které mohou způsobovat nadměrné utrpení nebo mít nerozlišující účinky."
Je to sněmovní tisk č. 309.
Dámy a pánové, velmi důrazně vás žádám o schválení tohoto usnesení. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Svobodovi. Otevírám rozpravu. Mám přihlášku od pana poslance Jiřího Payna, takže mu dávám slovo.
Poslanec Jiří Payne: Pane místopředsedo, vážení páni ministři a paní ministryně, vážená sněmovno, dovolte mi, abych vyjádřil svým způsobem ne plnou spokojenost s vysvětlením, které jsme dostali od pana ministra.
Jaký je smysl pozemních protipěchotních min? Tyto miny se používají k obraně vlastních jednotek, k vytvoření neprůchodné zóny, přes kterou zejména v noci nemůže nepřítel pronikat tak, aby napadl nečekaně naše jednotky. Z fyzikálního hlediska protipěchotní mina plní dva cíle. Za prvé - detekuje narušení prostoru minového pole, zpravidla mechanickým způsobem. Druhým cílem nášlapné miny je zničit nepřítele. To je ovšem koncepce, která zhruba odpovídá první světové válce. Při troše znalostí a četby odborného tisku můžeme konstatovat, že dnešní technika je na mnohem vyšší úrovni. Z tohoto hlediska text, který nám ministerstvo předložilo, je opět v zakletí konceptu první světové války, zákopů apod. Vůbec se v tom neprojevuje např. to, že bychom měli vstupovat do NATO. Kdybychom si vyžádali materiály z NATO, zjistíme, že v NATO se uvažuje o naprosto jiných náhradách za tyto prostředky.
Z fyzikálního hlediska se dnes nabízí jiný koncept. Detekci umíme provádět elektronickým způsobem daleko citlivěji, než jsou mechanické prostředky. Jistě si dovedete představit, že technika, kterou používáme k ochraně např. podnikatelských prostor v noci, se dá také použít pro vojenské účely.
Fyzikálně se dá do tohoto řetězce doplnit identifikace nepřítele. To je právě ta chyba, kterou protipěchotní miny mají. Ony totiž nerozlišují, jestli to je dítě, civilní osoba nebo skutečně nepřítel ve vojenské uniformě.
V případě, že by naše jednotky byly vybaveny přístroji na noční vidění, a v případě, že detekci provádíme elektronicky, za pomoci přístrojů nočního vidění, jsme schopni i za podmínek zhoršené viditelnosti identifikovat, zda se jedná skutečně o vojenského narušitele prostoru, který chceme mít jako své ochranné pásmo, či zda se jedná o civilní osobu, vůči které nebudeme používat bojové prostředky.
Fáze zničení nepřítele - v případě, že dojdeme k názoru, že se jedná o nepřítele - tam je na místě použít minomety a konvenční klasické zbraně ať už ruční, nebo zbraně většího kalibru.
Z tohoto hlediska mi připadá, že po koncepční stránce Ministerstvo obrany opět prokázalo, že směřuje ve svých vojenských úvahách do časového rozmezí mezi první a druhou světovou válkou, místo aby uvažovalo o perspektivě do příštího tisíciletí. Chtěl bych poprosit pana ministra, aby se nad touto věcí na ministerstvu zamysleli. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Jiřímu Paynovi. Dále se přihlásil pan poslanec Šulák.
Poslanec Petr Šulák: Vážení poslanci, vážený pane ministře, na problém se dívám poněkud jinak. Domnívám se, že celý tento dokument je motivován především lidskými hledisky. To znamená hledisky, které mají zabránit utrpení lidí.
Domnívám se, že existuje celá řada vojenských prostředků, které mohou zcela jednoznačně tyto miny nahradit. Splní se tak základní účel, který zde je. Koneckonců vyjádření Ministerstva obrany, pokud jde o náhradu těchto min, máme k dispozici. Předpokládám, že ho má i pan kolega Payne. Mně tento materiál plně dostačuje k tomu, abych dospěl k závěru, že bych měl tuto úmluvu podpořit. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Šulákovi. Další přihlášky nejsou, takže rozpravu končím. Vidím, že se slova chce ujmout pan ministr Michal Lobkowicz, takže má slovo.
Ministr obrany ČR Michal Lobkowicz: Chtěl bych jen stručně zareagovat na slova pana poslance Payna, a to dvěma poznámkami.
Za prvé - v této fázi jednáme o Protokolu II o zákazu protipěchotních min, což se prakticky týká v podstatě pouze nedetekovatelných min. To znamená těch min, které jsou z hlediska civilního obyvatelstva nejnebezpečnější. Těch min, které nelze normálními protiminovými prostředky detekovat.
Z celkového počtu téměř 400 tisíc min, které jsou v užití Armády České republiky, se to týká pouze 44 tisíc. V této fázi, podotýkám. Jiná fáze, jiná debata bude ve chvíli, kdy budeme hovořit o tzv. Ottawské úmluvě, která se týká absolutního zákazu min. To je první poznámka.
Druhá poznámka navazuje na to, co říkal pan poslanec Šulák. Ministerstvo obrany má samozřejmě připravenu náhradu za tyto protipěchotní miny. Bylo to sděleno zahraničnímu výboru a výboru pro obranu a bezpečnost, které požadovaly po ministerstvu vyjádření na toto téma. My jsme tuto odpověď připravili.
***