Středa 15. dubna 1998

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme paní kolegyně Čelišová.

 

Poslankyně Květoslava Čelišová: Pane předsedající, dámy a pánové, já bych chtěla jenom poukázat na to, jak kvalifikovaně probíhaly restituce v naší zemi. Reagovala bych tak na pana Skalického konkrétním případem z poslaneckého dne v Bílině, kde byly vráceny Lázně Kyselka rodu Lobkowiczů. Pan Lobkowicz obratem ruky tyto státní lázně spolu se stáčírnou kyselky prodal občanu pochybné pověsti, jistému panu Milkovi romské národnosti, za 60 milionů Kč. Lázně jsou zlikvidovány, stáčírna je v soukromém vlastnictví dotyčného jmenovaného pána. Město mělo o tento objekt zájem, ale nemělo peníze, v té době mělo jenom 30 milionů, takže to dostal tento mafián z Ústecka.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme ministr Jan Černý.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Jan Černý: Pane předsedající, dámy a pánové, já bych zde chtěl v té obecné části rozpravy - protože nemohu v obecné části rozpravy přednášet pozměňovací návrh, který chci přednést v rozpravě podrobné - zkonkretizovat požadavky jednotlivých resortů na likvidaci povodňových škod k 31. březnu 1998 tak, aby bylo jasné, na co by měly ty eventuální čtyři miliardy být uvolněny. Pokusím se být velmi stručný.

Ministerstvo vnitra - 54 milionů Kč zvýšené náklady související s ochranou zdraví a majetku a škod na majetku a náklady související s likvidací škod.

Ministerstvo obrany - 236 milionů Kč na rekonstrukce stálé spojovací sítě, opravy nemovitého majetku, opravy movitého majetku, opravy poškozených úkrytů pro obyvatelstvo.

Ministerstvo pro místní rozvoj - 821 milionů na opravy místních komunikací nejvíce postižených okresů Bruntál, Jeseník a Šumperk, tak aby tam mohla být zvýšena státní dotace ze 60 na 80 % a na dokrytí požadavku 60 % škod na komunikacích.

Ministerstvo pro místní rozvoj - 137 milionů Kč k výrobě a rozvodů vody, tepla, energií a kanalizací v působnosti obcí, základních škol v působnosti obcí a na zajištění pitné vody, 300 milionů na posílení dotací na nízkoúročené půjčky občanům podle usnesení vlády č. 470/97 a 589/97, které umožní rychleji obnovit bytový fond občanskou svépomocí.

Ministerstvo životního prostředí - 50 milionů Kč na dodatečné náklady k likvidaci nejzávažnějších škod v podnicích, 100 milionů Kč na dodatečné geologické průzkumy, sanace a monitoring pokračujících nebo následně po povodních vzniklých aktivních sesuvů půd, 32 milionů Kč na investiční náklady dodatečných škod v KRNAPu a chráněných krajinných oblastech.

Ministerstvo dopravy a spojů - 1 miliardu 9 milionů na krytí odstraňování škod v dopravní infrastruktuře a telekomunikačních sítích, které nemohly zajistit dosud poskytnuté finanční prostředky.

Ministerstvo zemědělství - 1 miliardu 750 milionů Kč, z toho 1,2 miliardy ve prospěch obnovy vodních toků a vodohospodářských zařízení akciové společnosti Povodí, 180 milionů ve prospěch obnovy drobných vodních toků a vodohospodářských zařízení ve správě Státní meliorační správy, 370 milionů na obnovu vodních toků v lesích a v intravilánech obcí, včetně souvisejících vodohospodářských zařízení v odborné správě státního podniku Lesy ČR, 95 milionů ve prospěch investičních dotací na obnovu zásobování pitnou vodou.

Ministerstvo školství chce celkem 950 milionů Kč, z toho 130 milionů Kč na základní školy v působnosti obcí, 460 milionů na škody v resortu.

Správa státních hmotných rezerv - téměř 10 milionů Kč na dořešení škod vzniklých při uvolňování státních hmotných rezerv a přímých škod na majetku Státních hmotných rezerv.

Okresy a obce - na místní komunikace, úpravu toků a bytovou výstavbu.

To je ve stručnosti - jsem samozřejmě schopen to předat písemně - rozdělení a konkretizace nových požadavků, na jejichž základě se vláda rozhodla formou pozměňovacího návrhu požádat o uvolnění, o převod 4 miliard Kč na zvláštní účet státních finančních aktiv k navýšení dosud vyčleněných finančních prostředků na krytí nezbytných výdajů v souvislosti s obnovou budov, infrastruktury, telekomunikačních sítí, vodních toků a vodohospodářských zařízení poškozených nebo zničených v důsledku povodňové katastrofy v roce 1997 a na krytí dalších škod s ní souvisejících.

Poslední věta je v podstatě celý pozměňovací návrh, který chci v podrobné rozpravě předložit Poslanecké sněmovně.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: S faktickou poznámkou pan kolega Skalický.

 

Poslanec Jiří Skalický: Vážený pane předsedající, k faktické poznámce mě donutila kolegyně Čelišová svou poznámkou o tom, že jsme zřejmě prováděli proces restitucí nekvalifikovaně, když jsme připustili i to, aby byl eventuálně ukradený majetek vrácen někomu, kdo ho vzápětí promrhal či dokonce nevhodně prodal. Paní poslankyně se tím dopustila jako typická představitelka komunistické strany kouzla nechtěného.

Já chci zdůraznit, že definice vlastnictví říká, že vlastnit znamená mít právo držet, užívat a svobodně disponovat svým majetkem, tudíž ho i prodat. Možná i nevýhodně. Chci se přiznat otevřeně k tomu, že my jsme ve Federálním shromáždění v roce 1991 neměli aspiraci na to, abychom rozlišili lidi na kulaky a drobné zemědělce, na buržoje a poctivé řemeslníky, a že jsme tudíž vraceli majetek všem těm, kterým ho komunisté ukradli. (Potlesk v části sálu.)

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: S předností se přihlásil předseda klubu KSČM pan kolega Filip. Pak se ujme slova pan kolega Brožík.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, já myslím, že té demagogické řeči pana Skalického bylo poměrně dost. Já musím říci, že jsem v té době seděl ve stejném výboru jako pan Skalický, ve výboru pro plán a rozpočet FS, a že jeho tehdejší rétorika neodpovídala nynější rétorice. To za prvé.

Za druhé - a to považuji za ještě důležitější - samozřejmě že se Česká a Slovenská republika snažila řešit nápravu některých křivd. A nikdo nepochybuje, že tak učinila a že byla jeden z mála států, který k tomu sáhl. Musel bych např. mluvit o tom, jakým způsobem se s tím vypořádala Spolková republika Německo po připojení bývalých východních zemí. Ale to tady nechci připomínat. Chci připomenout jenom to, že dnes nejde o tento problém. Vůbec nejde o tento problém, který tady pan kolega Skalický říká.

Jde o to, že prostředky ve státním rozpočtu, které chybějí, se řeší na úkor jiných položek z toho, co mělo být ve Fondu národního majetku, a to se mělo používat. Mluvme o tom, jakým způsobem stát, resp. vláda České republiky hospodařila, lépe řečeno jakým způsobem bývalá federální vláda, poté česká vláda hospodařila. Mluvme o tom, jak hospodařil Fond národního majetku, a říkejme si pravdu. Říkejme si pravdu o tom, že například některé nároky z těch předložených vládních návrhů již byly vypořádány v jiných rozpočtech České republiky, například v rozpočtu na rok 1996.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP