(pokračuje Kasal)
Je to hlasování pořadové číslo 177. Táži se, kdo je pro tento postup. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo - pro 111, proti 24. Budeme se tedy řídit takto schváleným pořadem na zítřejší dopoledne.
Nyní se budeme věnovat bodu
21.
Návrh poslanců Václava Krásy a Jana Třebického
na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb.,
o sdružování v politických stranách a v politických hnutích,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 403/ - prvé čtení
Návrh máme jako sněmovní tisk 403 a stanovisko vlády k němu jako sněmovní tisk 403/1.
Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů poslanec Václav Krása.
Pan poslanec Výborný mi oznámil, že se stal opětovným vlastníkem své původní karty, takže už nemá náhradní kartu, kterou jsem avizoval ráno.
Dámy a pánové, prosím o klid. Pana poslance Krásu prosím, aby se ujal úvodního slova za navrhovatele.
Poslanec Václav Krása: Pane předsedající, paní ministryně, páni ministři, dámy a pánové, dovolte, abych vás seznámil s návrhem novely zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a politických hnutích, který máte uveden v tisku 403.
Jedná se o dílčí novelu, která nemění charakter a duch zákona. Navržená novela zákona reaguje na vzniklou situaci na naší politické scéně, kdy problémy s financováním politických stran přivodily vážnou krizi ve společnosti. Není pravda, že novela byla podána z konjunkturálních důvodů jako akt, který má posloužit v předvolebním období. Zároveň není pravda, že novela byla podána utajeně a rychle, aby předkladatelé tohoto návrhu zákona byli první, kdo se tímto problémem zabývá. Jde totiž o vážný problém, který je nutno v delší perspektivě řešit systémově a zcela zásadně. Ale k takovému kroku je nutná diskuse politických subjektů, která si vyžádá určitý čas.
Právě při vědomí toho, že v dnešní politické situaci se těžko najde potřebný čas na diskusi o financování politických stran, přistoupili předkladatelé k přípravě předkládané dílčí úpravě zákona. Návrh novely zákona č. 424/1991 Sb. vychází důsledně z čl. 5 Ústavy České republiky, který říká, že náš politický systém je založen na svobodném a dobrovolném vzniku a volné soutěži politických stran. Považuji za nutné zdůraznit, že předložený návrh zákona důsledně respektuje volnou soutěž politických stran. Základní myšlenkou předložené novely je prohloubit míru veřejné kontroly nad financováním politických subjektů, a to především vysokou mírou veřejné odpovědnosti, dostupnosti a včasnosti informací o financování a hospodaření stran a hnutí a s tím spojený systém specifikace příjmů a výdajů, jejichž výše, původ a povaha jsou podstatné při zajištění volné soutěže na politickém poli.
Návrh vychází důsledně z principu vyloučení vlivu státu na strany a hnutí, dodržují-li zákon. Dominantním kontrolním mechanismem nad činností stran a hnutí musí být v prvé řadě jejich členové, a selžou-li oni, dalším prvkem ochrany politického systému je veřejná kontrola.
Jako navrhovatelé zákona jsme přesvědčeni, že vysoká informační otevřenost stran a hnutí a účinný a rychlý postih za nedostatky jsou vykročením správným směrem. Předkládaná novela zákona nově upravuje tyto záležitosti:
Vložením § 17a) dochází k zavedení pravidelné měsíční povinnosti umožnit veřejnosti seznámit se s vybranými údaji o financování a hospodaření strany a hnutí srovnatelným způsobem s výroční zprávou. Podobně je upraveno i zveřejnění výdajů na volební kampaň.
Nove znění § 19 podrobně stanoví, od kterých osob nemohou strany a hnutí přijmout dary a jiná bezúplatná plnění. Proti dosavadní úpravě se výčet rozšiřuje zejména o způsoby, kde je zúčastněn stát nebo jím ovládaný prostředník. Strana a hnutí, které neuvedou původ svého majetkového prospěchu, musí předat příslušnou částku veřejně prospěšnému sektoru. Vzhledem k závažnosti, která je kladena na dodržování povinnosti otevřít financování a hospodaření veřejnosti, navrhuje se pozastavení výplaty státního příspěvku při porušení některých ustanovení tohoto zákona. Samozřejmě jsou uvedeny podmínky, za nichž se výplata obnoví.
Dámy a pánové, navržená úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a respektuje mezinárodní smlouvy, kterými je Česká republika v této oblasti vázána. V rámci Evropského společenství spadá oblast financování politických stran a hnutí do pravomoci členských států. Není tedy třeba dbát požadavku kompatibility. Navržená zákonná úprava nebude mít dopad na státní rozpočet.
Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Václavu Krásovi.
Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jozef Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, byl bych docela rád, kdyby to šlo udělat tak, jak to mínil pan kolega Janeček, aby vystoupil jako druhý navrhovatel hned, ale nicméně zákon o jednacím řádu to asi nedovoluje.
Pokusil bych se být velmi stručný a doporučit velmi pregnantně zdůvodněný návrh panem kolegou Krásou do druhého čtení, přikázat jej rozpočtovému výboru a již dopředu sdělit návrh, aby další projednávaný bod, návrh kolegy Janečka a dalších, byl projednáván tím způsobem, že bude společná rozprava.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Jozefu Wagnerovi. Rozhodneme o tom hlasováním. Musím vás odhlásit, poprosím vás o novou registraci. Hlasovat začneme v 11.50 hodin.
Dámy a pánové, prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami, protože jsem vás před chvilkou odhlásil. Všem nově příchozím vzápětí sdělím, o čem bude hlasování.
***