Čtvrtek 26. března 1998

 

(pokračuje Tlustý) 

V § 18 za nově označený odst. 3 se vkládá nový odst. 4, který zní: "Odst. 4. Obec, která vydá povolení k provozování výherních hracích přístrojů podle odst. 1 písm. a), v povolení stanoví, pro jaký účel bude výtěžku použito." Další odstavce se přeznačí.

Pátý pozměňovací návrh se týká čl. III, konkrétně navrhuji za čl. III vložit nový čl. IV, který zní: "Čl. IV. Zákon ČNR 565/90 Sb., o místních poplatcích, ve znění zákona ČNR č. 184/91 Sb., zákona ČNR č. 338/92 Sb., zákona č. 48/94 Sb. a zákona č. 305/90 Sb., se mění takto: § 10a odst. 3 zní: Odst. 3. Sazba poplatku za každý výherní hrací přístroj na tři měsíce činí od 1 do 5 tisíc Kč." Dosavadní články IV - VI se označují jako články V - VII.

Šestý pozměňovací návrh. V dosavadním čl. IV, to je v přechodných ustanoveních, věta první zní: "Povolení k provozování loterií a jiných podobných her platná k 31. srpnu 1998 zůstávají v platnosti do 31. prosince 1998."

Sedmý a poslední pozměňovací návrh. Dosavadní čl. VI týkající se účinnosti zní: "Čl. VI. Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. září 1998 s výjimkou § 4 odst. 6 až 8, § 4b odst. 1 a § 17 odst. 8, které nabývají účinnosti dnem 1. ledna 1999."

Ještě bych se chtěl omluvit a dodat, že když jsem uváděl tyto pozměňovací návrhy, zapomněl jsem, že pátý v pořadí nemá charakter jen ryze legislativně-technických úprav, má věcný charakter, nicméně souvisí s tím, co jsem uváděl jako zásadní změnu ve způsobu stanovování odvodů na veřejně prospěšné účely. Dosavadní stav je totiž takový, že u výherních hracích přístrojů se žádný odvod vztažený k jejich obratu neodvádí a místo toho se odvádějí paušální místní poplatky. Má-li být u celého systému všech typů těchto her stejný princip jejich zpoplatňování nebo stanovování výše odvodů na veřejně prospěšné účely, je logické, bude-li zaveden odvod vztažený k obratu bez oněch nákladů, jak jsem se zmiňoval, aby na druhé straně byl adekvátně snížen paušální odvod v podobě místních poplatků.

V rozpočtovém výboru toto provedeno nebylo, neboť někteří členové rozpočtového výboru se obávali, že v zákoně není výslovně uvedeno, že odvod na veřejně prospěšné účely bude k dispozici povolující obce. Příslušné ustanovení jsem navrhl právě jako dvě varianty toho předchozího pozměňovacího návrhu, čímž by tato námitka měla odpadnout. Samozřejmě očekávám, že návrhů na redukci či vypuštění místních poplatků po takto provedené změně asi padne více, nicméně toto je ta, kterou považuji za proporcionální vzhledem k zavedení odvodu na veřejně prospěšné účely u hracích automatů stejně jako u ostatních typů her. To jen na vysvětlenou, abych vás nemýlil a nezařazoval do kategorie legislativně-technických úprav návrh změny, který má samozřejmě nejen věcný, ale dokonce významně věcný charakter. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme paní kolegyně Röschová a připraví se pan kolega Macháček.

 

Poslankyně Anna Röschová: Pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte, abych podala několik pozměňovacích návrhů ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu, to je usnesení rozpočtového výboru, který zde byl předložen zpravodajem rozpočtového výboru.

První můj pozměňovací návrh směřuje do bodu č. 11 § 4 odst. 7, kde by se slova "akciová společnost" nahradila slovy "právnická osoba" a slova "jejíž veškeré akcie znějí na jméno a je" se vypouštějí. Slova "akciové společnosti" se nahrazují slovy "právnické osoby".

Další pozměňovací návrh, který s tímto souvisí, směřuje do § 4 odst. 8. Slova "akciová společnost" se nahrazují slovy "právnická osoba" a slova "jejíž veškeré akcie znějí na jméno a je" se vypouštějí.

Krátké odůvodnění tohoto mého návrhu. Domnívám se, že v okamžiku, kdy již jsou obchodní společnosti provozující tuto činnost rozběhlé, bylo by velmi zbytečné měnit jejich postavení, bylo by to velmi zdlouhavé se zapsáním do obchodního rejstříku provést tuto změnu. Pochopila jsem důvod předkladatelů v tom, že by akciová společnost akciemi na jméno více jistila a zprůhledňovala činnost obchodních společností, nicméně myslím si, že usnesení rozpočtového výboru, ten jakýsi kompilát, který vzešel z našich tří návrhů, poskytuje řadu jiných jištění, takže nemusíme mít obavy, že by např. společnost s ručením omezeným ručila jen třeba těmi 50 000 za jednoho společníka. Takže z praktických důvodů podávám tento první pozměňovací návrh.

Druhý můj pozměňovací návrh směřuje do § 17. Dovolte mi, abych jej přečetla: "Odst. 8. Výherní hrací přístroje smějí být provozovány v kasinech a hernách, dále smějí být provozovány v pohostinských zařízeních a dalších místech, která splňují podmínky zvláštního provozního režimu podle odst. 10. Více než šest výherních hracích přístrojů smí být provozováno pouze v hernách a kasinech.

Odst. 9. Hernou se rozumí místnost (soubor místností) určená zejména k provozování výherních hracích přístrojů. V herně musí být po celou dobu provozu zajištěn dozor. Do herny je zákaz vstupu osobám mladším 18 let. Pokud je osoba mladší 18 let v prostoru herny, je považována za hráče. Provoz herny se řídí schváleným herním řádem."

Za odst. 9 se vloží nový odst. 10, který zní: "Zvláštní provozní režim vyžaduje dohled osoby odpovědné za dodržování zákazu hry osob mladších 18 let, kterým je z důvodů zamezení účasti na hře vstup zakázán

a) do celého prostoru provozovny nebo

b) do místnosti v provozovně výhradně určené k provozování výherních hracích přístrojů nebo

c) do oddělené části provozovny určené k provozování výherních hracích přístrojů."

Dosavadní odst. 10 se označuje jako odst. 11.

Dovolte mi krátké zdůvodnění. Prakticky jediná myšlenka, která se z mého předkládaného návrhu zákona nedostala do usnesení rozpočtového výboru, byla tato, kterou jsem zde přednesla. Domnívám se, že zákon v této podnikatelské činnosti, tj. v hazardních hrách, by měl chránit ty, kteří se podle zákona sami chránit nedokáží, to je nezletilé osoby. Provozování výherních hracích přístrojů v pohostinských zařízeních prakticky bez jakékoli kontroly, tak jak je to v usnesení rozpočtového výboru, velmi ztěžuje kontrolu oprávněnými kontrolory, zda nezletilá osoba hraje na hracích automatech, nebo nehraje. Říkám to s plnou odpovědností po mnoha rozhovorech především se zástupci obcí, kteří jsou kontrolory v těchto provozovnách.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP