Středa 25. března 1998

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Pane předsedající, vážené shromáždění, pan navrhovatel hovořil o tom, že výnos této daně je nízký. To je pravda, protože základní sazba této daně je nízká, takže pochopitelně nízký je i výnos. Ve srovnání s většinou evropských zemí je daň opravdu velmi nízká a je třeba se zamyslet, zda to je správné, zda argumenty o upevňování rodiny jsou v této souvislosti na místě.

V tisku byl uveřejněn poměrně podrobný rozbor srovnání naší zákonné úpravy s úpravami v jiných západoevropských zemích - Francie, Německo apod. Všude jsou tyto daně podstatně vyšší.

Tento zákon je zákonem ve prospěch bohatých. Na základě toho navrhuji jeho zamítnutí.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zdeňku Jičínskému. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Josef Janeček.

 

Poslanec Josef Janeček: Děkuji. Vážení kolegové, ač jsem s tím nepočítal, budu reagovat na slova mého předřečníka, neboť se nedomnívám, že je tomu tak, že je to návrh ve prospěch bohatých. Naopak jsem přesvědčen, že tento zákon je zákonem úzkým, neboť neřeší jednu velmi vážnou sociální oblast, tj. situace, kdy nenastaly právní podmínky pro dědění, ale kdy vlastník v podstatě z určitých důvodů -většinou zdravotních, někdy velmi tragických - již nedokáže spravovat svůj majetek a velmi rád by ho předal svým potomkům. Chtěl bych vždy zdůraznit, že se vždy jedná o dědění v linii přímé. Proto se domnívám - a my to jako klub navrhujeme - že takový zákon by měl obsahovat obdobná ustanovení také v oblasti daně darovací.

Je jenom shodou okolností, že tento návrh zde byl dříve. My jsme tento návrh podali. Domnívám se, že bude potřeba návrh kolegy Koláře ještě legislativně dopracovat a nějakým způsobem najít řešení pro situace, které by zvláště v této době mohly být pro některé lidi velmi vážné.

Nechápu to tak, že bychom se měli dívat na tyto záležitosti z pohledu, zda někdo na nich nevydělá, ale spíše z toho pohledu, aby stát nebyl v situaci, kdy je krutým soudcem nad osudem rodiny, kde např. zemřel živitel a pozůstalí musejí platit dědické daně za situací velmi složitých, protože na majetek může být dána hypotéka, a přitom v naprosté většině případů se na tvorbě takového majetku podílejí rodinní příslušníci. Je jedno, zda je to manželka, nebo děti. Nechci hovořit přímo o pozůstalých, ale ti, kteří nesli ať v kladném, nebo bolestném smyslu slova životní osudy toho, který se dnes ocitl v situaci, že by chtěl tento majetek předat, pokud nechceme tvrdě trvat na tom, že k takovému aktu může dojít pouze zděděním.

To jsou poznámky k návrhu zákona. Domnívám se, že je třeba tuto novelu rozšířit, upravit některé legislativní nedostatky. Potom jsem připraven takovou věc podpořit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Janečkovi. Nyní mám písemnou přihlášku - která má přednost - od pana poslance Hofhanzla. Pak vystoupí pan poslanec Exner, připraví se pan poslanec Ullmann.

 

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Pane předsedající, dámy a pánové, nebudu apelovat na city jako kolega Janeček. Vyslechl jsem příspěvek pana poslance Jičínského v předsálí. Jsem člověk trochu vznětlivý, tak mě to přimělo reagovat na jeho vyjádření, že je to vlastně o bohatých. Vyčítal jsem pravicové vládě, která si říkala, že je pravicová, že nepracovala celé roky na ustavení malého středního stavu, který je ve svobodné společnosti motorem hospodářské činnosti i motorem myšlenkového kvasu. Tento zákon je o pomoci ustavení malého středního stavu, jak tomu rozumím.

Nedávno jsem se dočetl v tisku, jak sociální demokracie chce být stranou malého a středního stavu. Musel jsem to připomenout.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi. Hovořit bude pan poslanec Exner, připraví se pan poslanec Ullmann.

 

Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo, pane ministře, dámy a pánové, podporuji návrh pana poslance Jičínského na zamítnutí této novely. Je to především z toho důvodu, že směřuje proti tendenci, která je převládající, možná až všeobecná na celém světě.

Chci upozornit, že dědická daň je prostředek společnosti na zrovnoprávnění členů společnosti z hlediska majetku. Zajišťuje totiž, aby prostřednictvím společnosti ti, kteří nemají žádný majetek, se mohli podílet na vytvořeném majetku s ostatními členy společnosti, i když v poměrně malém rozsahu, tím, že dochází k určitému přerozdělení.

Chtěl bych upozornit, že dědická daň např. v Japonsku reprezentuje u nejvyšších majetků až 90 %, ve Švédsku u skupiny, která platí nejvyšší daň, reprezentuje přes 70 %. My jdeme trendem, že bychom bez jakéhokoli omezení zrušili daň dědickou pro první skupinu osob, které jsou v první skupině dědiců.

Domnívám se, že by případně bylo možné diskutovat o tom, kdyby takové zrušení daně dědické bylo omezeno určitou výší základu daně. Takový návrh se ale nepředkládá. Bylo by možné ještě uvažovat o tomto řešení, kdyby takový návrh byl předložen.

Chtěl bych také z tohoto důvodu navrhnout, aby - pokud nebude přijat návrh na zamítnutí předlohy - byla předloha vrácena k dopracování.

Také bych chtěl upozornit na to, že ve třetím odstavci důvodové zprávy předkladatel směšuje stát se společností. Hovoří o tom, že stát se nijak nepodílel na vytváření děděného majetku, což v některých případech - zvláště u majetku, který jde nad rámec osobního majetku, to znamená např. výrobní prostředky apod. - nemusí být pravda. Ale pokud jde o společnost, velmi často právě u velkých majetků dochází k tomu, že tento majetek vzniká přispěním i ostatních členů společnosti.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Exnerovi. Hovořit bude pan poslanec Ullmann.

 

Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, několik málo poznámek na dané téma.

Mám zcela diametrálně odlišný názor od svých předřečníků z KSČM a ČSSD. Vedou mě k tomu tyto úvahy. Daň dědické je vždy spojena věcně s nějakou buď tragickou, nebo smutnou událostí v životě rodiny. Mně připadá to, že společnost chce těžit z těchto smutných, mnohdy velice komplikovaných záležitostí. Daň dědická - a pro mne nezávisle na tom, jestli je vysoká, nebo nízká, ta se samozřejmě dá nastavit různě - je pro mne daňovým hyenismem. Ano, berme pro společnost, když společnost potřebuje, peníze různým způsobem. Daní je celá řada. Můžeme si je nastavit jakýmkoli způsobem, ale toto se mi zdá lidsky těžko přijatelné.

Myslím, že bychom měli tento návrh podpořit včetně podpoření zkrácení lhůty na projednání. Děkuji vám.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP