Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Miroslavu Tylovi a končím rozpravu vzhledem k tomu, že se dále do ní nikdo nepřihlásil.
Chci se zeptat zástupce navrhovatele, zda si přeje vystoupit. Asi by v tomto okamžiku, pane ministře, bylo dobře postupovat v tom pořadí, jak byly předlohy předkládány, čili vyjádří se nejprve pan František Brožík, poté pan ministr a pak přistoupíme k hlasování o návrzích, které zazněly.
Poslanec František Brožík: Vážený pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, jelikož byla tato rozprava sloučena, víceméně názory se lišily zejména v té části, která se týká transformace zemědělských družstev, pouze pan kolega Tyl připomněl tuto nutnost rozlišovat obě dvě předlohy, a přestože hovořil o návrhu na zamítnutí, já si myslím, že nehovořil pravdu o věcech, které se týkají nejen spotřebních družstev, protože možná, že z hlediska spotřebních družstev částečně pravdu měl, ale vždycky podíly měli členové. Pokud se jich dobrovolně vzdávali ve prospěch kohokoliv, je to jejich soukromá záležitost.
Na druhé straně existují u nás ještě i výkonná a kvalitní výrobní družstva, která jsou v této konkurenci znevýhodňována. A já si myslím, že když už i vláda přišla na to, že je třeba rozlišovat, zda družstvo zanikne s likvidací, nebo bez likvidace, že tento návrh je opodstatněný, protože v momentě, kdy ustanovení odst. 3 se nepoužije v případě družstva, které bude s likvidací, nastupuje tam normální režim, tak jak je v zákoně dán, tzn. družstvo odvede své nedělitelné fondy v 75 % do Fondu národního majetku. Ale pokud bude docházet ke sloučení, fúzi nebo k rozdělení těchto výrobních družstev z hlediska konkurenceschopnosti a zajištění výrobního programu a zejména i práce pro tělesně postižené lidi, protože máme i výrobní družstva invalidů, myslím si, že tento paragraf doplnit o tento odstavec je nezbytné. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu Františku Brožíkovi. Prosím pana místopředsedu vlády a ministra zemědělství, aby se vyjádřil k proběhlé rozpravě.
Místopředseda vlády ČR Josef Lux: Pane předsedající, dámy a pánové, já děkuji za diskusi. Myslím, že jediné, co k tomu mohu říci, je, že je to vládní návrh a že tento vládní návrh podpořila celá minulá vláda včetně ministrů ODS.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Slovo má pan zpravodaj.
Dámy a pánové, prosím o klid.
Poslanec Karel Mach: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, já bych si dovolil vás provést sloučenou rozpravou, o které říkal i pan kolega Tyl, že nemá až tak úplně přesnou logiku, čili to musíme rozdělit.
Doporučuji, pane místopředsedo, hlasovat nejdříve o zamítnutí nebo propuštění návrhu kolegy Brožíka, čili tisk 347, a potom později o druhém návrhu, což je tisk 360, tj. vládní návrh novely zákona 42.
V rozpravě vystoupili poslanci Novák, Hofhanzl, Skopal a Tyl, z nichž pan kolega Novák navrhl zamítnout vládní návrh, čili zákon 42, tj. tisk 360, a pan poslanec Hofhanzl se připojil k návrhu na zamítnutí vládního návrhu, a zároveň zamítnout předlohu předloženou kolegy Brožíkem a Machovcem jako tisk 347. Pan poslanec Skopal nepodal žádný návrh a pan kolega Tyl se vlastně připojil ve svém vystoupení k předřečníkům, i když nepodal formálně návrh na zamítnutí. Myslím, že je třeba hlasovat o návrhu poslance Hofhanzla k tisku 347 na zamítnutí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano, souhlasím s tímto postupem. Dámy a pánové, dovolím si vás odhlásit. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali.
Nejprve rozhodneme o návrhu na zamítnutí tisku 347. Vyjádření navrhovatele jsme slyšeli. Vyjádření zpravodaje?
Poslanec Karel Mach: Zpravodaj nechává na vůli sněmovny.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je tedy pro tento návrh na zamítnutí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 53. Kdo je proti?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 71 pro, 81 proti.
Nyní rozhodneme o návrhu na zamítnutí vládního návrhu.
Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 54. Kdo je proti?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů 140 pro, 21 proti.
Dámy a pánové, nyní bychom měli rozhodnout o přikázání výborům k projednání. Je navrženo, aby tisk 347 byl přikázán zemědělskému výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.
Dámy a pánové, kdo je pro toto přikázání, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 55. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen 119 hlasy pro, s jedním hlasem proti.
Dovolím si konstatovat, že jsme projednali body 8 a 9. Děkuji panu zpravodaji.
O časovém zařazení bodu 10 jsme rozhodli na jiný termín, než je středa dopoledne.
Dámy a pánové, budeme pokračovat dalším bodem, což je
11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 71/1994 Sb.,
o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty
/sněmovní tisk 380/ - první čtení.
Dovolím si vám navrhnout, abychom tento bod přerušili vzhledem k nepřítomnosti předkladatele a pokusili se vstoupit bez hlasování o změně pořadu do dalšího bodu, ke kterému, pevně doufám, se nám podaří opatřit jak navrhovatele, tak zpravodajku kolegyni Marvanovou.
Dámy a pánové, budeme tedy projednávat bod
12.
Vládní návrh zákona o spolupráci s mezinárodním tribunálem
a o změně a doplnění trestního řádu
/sněmovní tisk 385/ - prvé čtení
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 385. Prosím v tomto okamžiku paní ministryni spravedlnosti Vlastu Parkanovou, aby se ujala slova a z pověření vlády nám tento návrh uvedla.
Ministryně spravedlnosti ČR Vlasta Parkanová: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, tento návrh zákona o spolupráci s mezinárodním tribunálem a o změně a doplnění trestního řádu sleduje vnitrostátní zajištění plnění závazků, které pro Českou republiku vyplývají z rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 827/1993 o vytvoření mezinárodního tribunálu pro stíhání osob odpovědných za závažné porušování mezinárodního humanitárního práva spáchané na území bývalé Jugoslávie a z rezoluce 955/1994 o založení mezinárodního tribunálu k trestnímu stíhání osob odpovědných za závažná porušování mezinárodního humanitárního práva spáchaná na území bývalé Rwandy a rwandských občanů odpovědných za genocidu a další porušení humanitárního práva.
Platná právní úprava mezinárodní spolupráce naší republiky v oblasti trestního řízení obsažená v trestním řádu a v zákonu č. 97/1963 Sb., o mezinárodním právu soukromém a procesním, vychází z toho, že právní styk se uskutečňuje mezi jednotlivými státy, nikoli mezi státem a mezinárodní institucí.
***