Ministr ČR Miloslav Výborný: Pane předsedající, dámy a pánové, necelé tři měsíce před volbami se v parlamentech asi všech států světa odehrávají často věci zvláštní. Ale je smutným vysvědčením naší Poslanecké sněmovny, že jsme právě přijali usnesení, které je v rozporu se zákonem, ba pravděpodobně i v rozporu s ústavou.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi. Slovo má pan poslanec Sládek.
Poslanec Miroslav Sládek: Pane předsedající, dámy a pánové, pokud jsem dobře rozuměl slovům ministryně zdravotnictví, tak vláda právě teď odmítla brát zřetel na usnesení Poslanecké sněmovny. Pokud jsem dobře pochopil vystoupení pana ministra - teď si přesně nevzpomínám čeho - tak vláda nehodlá parlament respektovat. Přitom je to vláda, která už při svém sestavování věděla jasně, že je pouze dočasná, překlenovací a že by se pouze měla věnovat těm nejnutnějším administrativním úkonům k zajištění chodu země, a ne přistupovat k tak dalekosáhlým, koncepčním a strukturálním změnám, jejichž tragické následky bychom asi těžko mohli napravit.
Dámy a pánové, jak je vidět, tato vláda je si příliš jista podporou Hradu, takže nemusí respektovat zákonodárný sbor. Rád bych věděl jednu věc - zda bývalý dlouholetý člen Komunistické strany Československa vyslaný do zahraničí mohl v zahraničí pracovat, aniž by spolupracoval s StB. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Slovo má paní ministryně zdravotnictví.
Ministryně zdravotnictví ČR Zuzana Roithová: Dámy a pánové, dost těžko se dá polemizovat s demagogií. V materiálu, který Poslanecká sněmovna obdržela, je jasně formulováno, že to, co v současné době probíhá, je přípravná fáze restrukturalizace lůžkového fondu. Realizační fáze začíná v srpnu 1998 a je podmíněna přijetím vládou a dalšími opatřeními, která jsou v tomto materiálu dána. Prosím vás pěkně, vezměte toto na vědomí. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Chtěl bych upozornit na to, že neprobíhá rozprava. Právo vystoupit mají ti, kteří mají právo vystoupit ze zákona. Kolega Filip má slovo.
Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane předsedající, paní a pánové, jsem přesvědčen o tom, že jsme se ještě všichni nezbláznili. Uplynulý bod byl uzavřen usnesením. Nevím, proč se k němu vracíme. Žádám - protože paní ministryně znovu obnovila rozpravu - aby ji pan předsedající uzavřel a začali jsme pracovat na dalším bodu programu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan předsedající, jak jste asi zaznamenali, uzavřel už jednou rozpravu, která nebyla znovu, jak vy sám velmi dobře víte, otevřena. Mezi jednotlivými body vystoupili ti, kteří na to mají právo ze zákona, jak jste to udělal, pane kolego, vy.
Dámy a pánové, dalším bodem je
6.
Návrh poslanců Václava Exnera a dalších na vydání zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 526/1990 Sb., o cenách,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 305/ - prvé čtení
Jedná se o první čtení. Návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 305 a stanovisko vlády k němu jako tisk 305/1. Prosím, aby předložený návrh odůvodnil pověřený člen skupiny navrhovatelů pan poslanec Václav Exner, kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo, zástupci vlády, dámy a pánové, předkládáme vám návrh krátkého zákona, jehož smyslem je, aby bylo stanoveno, že regulované ceny nájemného z bytů a úhrady za plnění poskytovaná s jejich užíváním může stanovit pouze vláda.
Protože jde o krátký návrh zákona, nepředpokládám dlouhé úvodní slovo. Chtěl bych však konstatovat, že bydlení a ceny, které v této oblasti se vyskytují, jsou stále důležitějším politickým problémem. Dovolte mi, abych konstatoval, že např. životní minimum na domácnost - částka takto stanovená - se v období let 1991 - 1997 zvýšila pouze o zhruba 100 %, zatímco nárůst nákladů na bydlení od roku 1990 do roku 1996, tedy ještě před loňským výrazným zvýšením, které v Praze např. bylo 100 %, byl více než čtyřnásobný. Z toho nájemné v nájemních bytech vzrostlo v průměru 4,2krát.
Už v současné době existuje celá řada rodin, pro které je nájemné velmi zatěžující položkou. Např. již v současné době jsou skutečné náklady na bydlení a na zdravotní péči pro občany se zdravotním postižením natolik vysoké, že 25 % jednočlenných, tříčlenných a čtyřčlenných domácností se zdravotně postiženým členem nezbývá na zabezpečení výživy a ostatních životních potřeb částka stanovená pro tyto účely jako životní minimum. Zde jsem citoval z materiálu Sdružení zdravotně postižených v České republice, které toto zjištění udělalo na základě šetření ve více než tisíci rodinách zdravotně postižených.
Titulky novin v souvislosti s jednáním o zvýšení nájemného v roce 1998 byly např. takovéto: Nájemné se zvýší, ale tím vše teprve začíná. Ke čtyřnásobku současných nájmů se půjde několik let. To jsou tedy skutečnosti, které nás vedou k tomu, aby stanovení regulovaných cen v této oblasti bylo v pravomoci výlučně vlády.
Vláda ve svém stanovisku hovoří o tom, že návrh zákona neuvádí, jak bude vláda toto oprávnění realizovat, avšak sama si ve svém stanovisku odpovídá, že je to možné i bez konkrétního zmocnění v zákoně, protože je to stanoveno oprávněními vlády přímo podle Ústavy České republiky.
Dále vláda namítá, že už v současné době je stanoven postup prakticky realizovaný, kterým se vláda podílí na stanovení cen v oblasti bydlení, především v oblasti nájemného. Sama ale správně konstatuje, že je ponecháno pouze na úvaze vlády, zda, kdy a v jakém rozsahu tohoto ustanovení použije a případné nařízení vydá. Nakonec proces realizuje jinak, svým usnesením, které potom realizuje Ministerstvo financí.
Záměrem našeho návrhu je, aby bylo přímo zákonem stanoveno, že taková opatření týkající se regulovaných cen v oblasti nájemného může stanovit jenom vláda. Žádám vás, abyste souhlasili s propuštěním návrhu zákona do druhého čtení.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Václavu Exnerovi.
Dámy a pánové, dovolte, abych vám oznámil, že paní poslankyně Marcová má náhradní kartu č. 18.
Vzhledem k technické komplikaci, která zapříčinila nepřítomnost zpravodaje, vyhlašuji desetiminutovou přestávku.
(Schůze přerušena v 9.40 hodin.)
***